به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « first pahlavi » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • فاطمه کاکایی، طاهره نصر*، هادی کشمیری، حامد مضطرزاده

    بیان مساله: 

    این پژوهش درصدد آن است تا با استفاده از شیوه زندگی به عنوان وجه عینی مفهوم فرهنگ و پیکره بندی فضایی به تحلیل سازمان فضایی خانه انتخابی از منظر نظام های حرکتی، عرصه بندی و کارکردی بپردازد.

    اهمیت و ضرورت پژوهش: 

    از آنجایی که تاکنون پژوهش اندکی در خانه های شیراز که واجد شرایط و معیارهای ارزشمند جهت حفاظت و الگوبرداری از معماری آنها هستند، انجام شده است تا با شناخت نسبتا جامعی از عملکرد سازمان فضایی خانه ها بتوان به نظام های فعالیتی و الگوهای رفتاری کاربران مختلف در آنها دست یافت؛ از این رو در نگرش موردی پژوهش، خانه ذاکری به عنوان نمونه موجود، جامع و حاوی اطلاعات درخوری از گونه یک طرف ساخت پهلوی اول شیراز انتخاب گردیده است.

    هدف و یا سوال اصلی تحقیق:

     هدف اصلی از انجام پژوهش، بررسی عملکرد سازمان فضایی خانه ذاکری شیراز است؛ بر این اساس این سوال مطرح می شود که چگونه می توان به تحلیل سازمان فضایی خانه ذاکری شیراز از منظر نظام های حرکتی، عرصه بندی و کارکردی پرداخت؟

    روش تحقیق: 

    لذا پژوهش حاضر از بعد هدف، پژوهشی کاربردی و از بعد روش جمع آوری اطلاعات، پژوهشی توصیفی غیرآزمایشی از نوع پیمایشی و موردی است.

    مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق: 

    در گونه یک طرف ساخت پهلوی اول شیراز با حذف عملکردی حیاط و تبدیل آن به یک فضای صرفا عبوری و نیز با حذف فضاهای رابط و راهروها موجب کاهش میزان عملکرد سازمان فضایی در معماری می گردد. بدین ترتیب در بررسی عملکرد سازمان فضایی خانه های یک طرف ساخت پهلوی اول شیراز، مولفه های «قابلیت دسترسی» و «انعطاف پذیری» در نظام حرکتی فضا، مولفه «نفوذپذیری» در نظام عرصه بندی فضا و مولفه های «هم پیوندی» و «یکپارچگی» در نظام کارکردی فضا به عنوان شاخص های مثبت با تاثیر افزاینده و نیز مولفه «میانگین عمق نسبی» در نظام عرصه بندی فضا و مولفه های «مرتبه نسبی» و «تفکیک» در نظام کارکردی فضا به عنوان شاخص های منفی با تاثیر کاهنده بر میزان عملکرد فضا محسوب می شوند.

    کلید واژگان: عملکرد, سازمان فضایی, خانه های یک طرف ساخت, پهلوی اول, شیراز.}
    Fatemeh Kakaei, Tahereh Nasr*, Hadi Keshmiri, Hamed Moztarzadeh

    Since little research has been done so far on houses of Shiraz that qualify and have valuable criteria to protect and model their architecture, with a relatively comprehensive understanding of organization’s performance. The spatiality of houses can be used to achieve activity systems and behavior patterns of different users in them; Therefore, in case approach of research, Zakeri House has been selected as an existing, comprehensive and containing information of the one-sided Pahlavi construction of Shiraz. Therefore, the current research is an applied research in terms of the objective, and in terms of data collection method, it is a non-experimental descriptive research of survey and case type. The obtained results show that in the one-sided construction of first side of Shiraz, by removing functional yard and turning it into a transitory space, as well as by removing connecting spaces and corridors, it reduces performance of spatial organization in architecture. Thus, in examining the performance of the spatial organization of one-sided Pahlavi houses in Shiraz, the components of "accessibility" and "flexibility" in the movement system of space, the component of "permeability" in the system of space planning and the component "Connection" and "integration" in the functional system of space as positive indicators with an increasing effect, as well as the component of "average relative depth" in the system of space planning and the components of "relative rank" and " Separation" in the functional system of the space are considered as negative indicators with a reducing effect on the performance of the space.

    Keywords: Performance, Spatial Organization, Single-Sided Houses, First Pahlavi, Shiraz}
  • فاطمه کاکایی، طاهره نصر *، هادی کشمیری، حامد مضطرزاده

    از آنجایی که معماری پهلوی اول، سرفصل تازه ای در ایجاد فضا است و تاکنون پژوهش اندکی در خانه های شیراز که واجد شرایط و معیارهای ارزشمند جهت حفاظت و الگوبرداری از معماری آنها هستند، انجام شده است؛ بر این اساس این پژوهش درصدد آن است تا به ارزیابی کارآمدی عملکردی فضا در معماری خانه های دو طرف-ساخت پهلوی اول شیراز بپردازد تا با بهبود کیفیت معماری مسکن بتواند به توسعه پایدار مسکن شهری دست یابد. لذا از بعد هدف، پژوهشی کاربردی و از بعد روش جمع آوری اطلاعات، پژوهشی توصیفی غیرآزمایشی از نوع پیمایشی و موردی است. بدین گونه که نخست با استفاده از منابع و اسناد کتابخانه ای به بررسی مفهوم کارآمدی عملکردی فضا در معماری مسکونی پهلوی اول شیراز پرداخته شد و عوامل موثر بر آن استخراج گردید؛ سپس با ترسیم نمودارهای توجیهی، روابط فضایی موجود در خانه های انتخابی با استفاده از شیوه زندگی و نحو فضا مورد تحلیل قرار گرفت و سازمان فضایی خانه ها از منظر نظام های حرکتی، عرصه بندی و کارکردی بررسی گردید. در ادامه به رتبه بندی عوامل موثر بر کارآمدی عملکردی فضا در معماری مسکونی پهلوی اول شیراز بر اساس فرآیند تحلیل سلسه مراتبی پرداخته شد؛ سپس کارآمدی عملکردی فضا در معماری خانه های انتخابی ارزیابی گردید. نتایج بدست آمده گویای آن است که معیارهای احیای هویت و فرهنگ محلی، شکل و جهت قرارگیری بهینه توده-فضا، بوم گرایی، رعایت سلسله مراتب شکلی-فضایی، درون گرایی، برقراری امنیت و ایمنی، بهره برداری از نور و تهویه طبیعی، ارتباط با طبیعت و عناصر طبیعی، قابلیت دسترسی های فیزیکی و بصری، تداوم سطح فعالیت های انسانی، تناسب بین فضا، فرم و فعالیت، وجود فضاهای باز (عمومی)، بسته (خصوصی) و نیمه باز-بسته (نیمه عمومی-خصوصی)، رعایت تطبیق پذیری و انعطاف پذیری، ایجاد تنوع و جذابیت و توجه به زیبایی و پرهیز از بیهودگی به ترتیب میزان اهمیت رتبه بندی گردیده اند و نیز خانه های رزمجو و مستغنی به ترتیب دارای بیشترین نمود از عوامل مذکور و به تبع بیشترین میزان کارآمدی عملکردی هستند.

    کلید واژگان: کارآمدی عملکردی فضا, شیوه زندگی, نحو فضا, معماری خانه های دو طرف ساخت, پهلوی اول, شیراز}
    Fatemeh Kakaei, Tahereh Nasr*, Hadi Keshmiri, Hamed Moztarzadeh

    Since the first Pahlavi architecture is a new chapter in the creation of space and so far little research has been done on the houses of Shiraz that qualify and valuable criteria to protect and model their architecture; Based on this, this research aims to evaluate functional efficiency of space in architecture of two-sided houses of first Pahlavi construction in Shiraz, so that by improving the quality of housing architecture, it can achieve sustainable development of urban housing. Therefore, in terms of the objective, it is an applied research, and in terms of the data collection method, it is a non-experimental descriptive research of survey and case type. In this way, first, by using library sources and documents, the concept of functional efficiency of space in the residential architecture of the first Pahlavi of Shiraz was investigated and the factors affecting it were extracted; Then, by drawing explanatory diagrams, the spatial relationships in the selected houses were analyzed using the way of life and space syntax, and the spatial organization of the houses was examined from the point of view of movement, arena and functional systems. Following the ranking of factors affecting the performance efficiency of space in the first Pahlavi residential architecture of Shiraz, based on the process of analytical analysis, it was discussed. Then the performance efficiency of space was evaluated in the architecture of the selected houses. The obtained results show that the components of "accessibility" and "flexibility" in the movement system of space, the component of "penetrability" in the system of staging space, and the components of "interconnection" and "integration" in the functional system of space as indicators, positive indicators with an increasing effect, as well as the "average relative depth" component in the space staging system and the "relative order" and "separation" components in the functional space system as negative indicators with a decreasing effect on the level of functional efficiency are considered as space. The compatibility rate values are less than 0.100, hence the criteria are compatible in terms of mathematical logic and the calculations are correct. Therefore, the criteria of revitalizing the local identity and culture, form and direction of the optimal location of the mass-space, ecological orientation, compliance with the formal-spatial hierarchies, introversion, establishing security and safety, using light and natural ventilation, connecting with nature and natural elements, physical and visual accessibility, continuity of the level of human activities, fit between space, form and activity, existence of open (public), closed (private) and semi-open-closed (semi-public-private) spaces, respecting adaptability and flexibility, creating diversity and attractiveness, paying attention to beauty and avoiding futility are the factors affecting functional efficiency of space in residential architecture of first Pahlavi of Shiraz, which are ranked according to their importance, as well as the options (yard + two-sides-construction of two opposite fronts) and (yard + two-sides of the L-shaped structure) respectively have the highest appearance of the mentioned factors and, accordingly, the highest level of functional efficiency. It is considered that by strengthening the positive components and weakening the negative components on functional efficiency of space in residential architecture, the design process can be guided in an architectural format.

    Keywords: Functional Efficiency of Space, Way of Life, Space syntax, Architecture of Double-Sided Houses, First Pahlavi, Shiraz}
  • نوشین قربانی، سحر طوفان*، حبیب شاه حسینی، نیما ولی زاده، حسن ستاری ساربانقلی
    عصر پهلوی اول سرآغاز سلسله ای از تغییروتحولات بود که ظهور ایران مدرن را به دنبال داشت. رضاشاه با عقلانیت سیاسی جدید کوشید تا قدرت را در جامعه نهادینه کند، بدین منظور شهروندانی مطیع و منظم نیاز بود تا امر حکمرانی میسر گردد. از نظر فوکو، متفکر معروف فرانسوی، شکل اعمال قدرت در دنیای مدرن از شکل سنتی آن متفاوت است و به اشکال مختلف و به صورت پنهان در لایه های جامعه رخنه می کند و با ایجاد انضباط به کنترل رفتار جمعیت های کثیر منجر می شود. در این خصوص، فوکو به روش هایی اشاره می کند که به ایجاد انضباط در فضا منتهی می گردد. اینکه فضای معماری، با توجه به تیوری قدرت فوکو، در عصر پهلوی اول چگونه در اعمال و انتقال قدرت به منظور پیشبرد اهداف سیاسی حکومت نقش داشته، مهم جلوه می کند. هدف از این پژوهش، تطبیق پیکره بندی فضایی عمارت شهرداری تبریز با روش های انضباط فضایی فوکو است. روش تحقیق در این پژوهش روش کمی  کیفی است، اطلاعات بر اساس مطالعات کتابخانه ای و میدانی جمع آوری و داده ها با استفاده از نرم افزار دبث مپ آنالیز و یافته های کمی به دست آمده، با در نظر گرفتن تیوری میشل فوکو با رویکرد تطبیقی، تحلیل شده است. نتایج حاصل شاخصه های آنالیز VGA که شامل یکپارچگی بصری، کنترل بصری، انتروپی، پیوستگی، و عمق می شوند، حاکی از آن هستند که نوع قرارگیری ورودی اصلی بنا، تفکیک فضایی، دیوارکشی ها، چینش ردیفی اتاق ها با راهروهای باریک و محدود، تعبیه در های شفاف اتاق ها، و مفصل بندی فضایی، که با روش های انضباطی فوکو همخوانی دارند، در کنترل بصری و فیزیکی درونی بنا و ایجاد نظم فضایی نقش بسزایی دارند. این نتایج الگویی پنهان را می نمایاند که مدیران شهری می توانند در طراحی های بناهای عمومی از آن استفاده کنند.
    کلید واژگان: نحو (چیدمان) فضایی, پهلوی اول, تئوری قدرت میشل فوکو, روش های انضباط فضایی}
    Noushin Ghorbani, Sahar Toufan *, Habib Shah Hosseini, Nima Vali Zadeh, Hassan Sattari Sarbangholi
    The first Pahlavi Era coincided with many changes and developments that led to the advent of modern Iran. Reza Shah tried to institutionalise power in society based on a new political rationality. To do so, he needed obedient and disciplined citizens to achieve sovereignty. According to Foucault, the famous French philosopher, the modern form of power differs from its traditional. He believes that modern power has tacitly influenced all society layers, and controlled the behaviour of large populations by bringing discipline. In this case, Foucault points to some techniques that create discipline in the space. The question here is how architectural space played a vital role in implementing power in the first Pahlavi era from the Foucauldian perspective of power theory. The extant study aimed at matching the spatial configuration of Tabriz Municipality Building with Foucault's spatial discipline techniques. The research was conducted based on the descriptive-analytical method, and data analysis was done through Depthmap software. According to results obtained from VGA indices (including visual integration, visual control, entropy, coherence, and depth), the location of the main entrance of the building, spatial articulation, settings of walls, the arrangement of rooms along narrow corridors, and transparent room doors were consistent with disciplinary techniques introduced by Foucault. The features mentioned above could play a significant role in visual and physical control of the interiors of a building, as well as creating a spatial discipline. The results pointed to a pattern that can be used in the design of public buildings by city managers.
    Keywords: Spatial Syntax (Layout), First Pahlavi, Michel Foucault's Theory of Power, Spatial-disciplinary techniques}
  • نوشین قربانی، سحر طوفان*، حبیب شاه حسینی، نیما ولی زاده، حسن ستاری ساربانقلی
    معماری در دوره های مختلف تاریخی مفاهیمی را متناسب با زمان خود از طریق کالبد و محتوا به تصویر کشیده و پیامدهای سیاسی، فرهنگی و تاریخی را به مخاطب انتقال داده است. در این رابطه با توجه به تیوری قدرت میشل فوکو، در پی اهداف سیاسی، کل ساختار جامعه زیر سایه ی گفتمان های غالب دگرگون شده و برای نیل به قدرت سیاسی حاکمان یکپارچه می گردند که معماری نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. در دوره ی پهلوی اول که دوره ی گذر از سنت به مدرنیته بود نیز در نتیجه ی تحولات سیاسی گرایشات مختلفی در معماری به وجود آمد. بررسی نحوه ی پیروی معماری از این تغییرات و نحوه ی پاسخ به آن از طریق فهم مساله ی دولت مدرن در ایران، امری ضروری است. هدف اصلی در این پژوهش بررسی معماری به عنوان ابزار سامانه ی حکومتی و نحوه ی تاثیر عقلانیت و فنون حکومتی پهلوی اول بر اساس کالبدشناسی دولتی فوکو است. این تحقیق از نوع کیفی با رویکرد گفتمانی و تحلیل محتوا است و یافته های آن برآمده از منابع کتابخانه ای و مشاهدات میدانی است. در این پژوهش ابتدا دولت پهلوی بر اساس تیوری فوکو، در ادامه، نمود گفتمان های عصر پهلوی اول که شامل سنت گرایی، باستان گرایی، نظامی گرایی و مدرن گرایی است در معماری کاربری های آموزشی، اداری و خدماتی بر جای مانده در شهر تبریز از دوره ی پهلوی اول مورد بررسی قرار گرفت. از بحث حاصل در این پژوهش می توان دریافت که گفتمان های شکل گرفته در عصر پهلوی جزیی از ایدیولوژی های حکومت جهت نیل به اهداف سیاسی خود چون تسلط بر جامعه، اقتدارگرایی، مساله ی هویت و یکپارچگی ملی و تجددطلبی بوده و در معماری با الهام از معماری دیکتاتورمآبانه ی نیوکلاسیک، تقلید از غرب، برآمدن کاربری های جدید جهت مدرنیزه کردن سیستم کار، سازماندهی فضایی نوین، نماهای الهام گرفته از عظمت معماری باستان، قرارگیری بناهای دولتی حول میدان که بر تمرکزگرایی و برون گرایی تاکید داشت، نمایان شده است.
    کلید واژگان: دولت مدرن, پهلوی اول, گفتمان, تئوری میشل فوکو, بناهای عمومی تبریز}
    Noushin Ghorbani, Sahar Toofan *, Habib Shahhosseini, Nima Valizadehd, Hassan Sattari Sarbangoli
    In different historical eras, architecture has illustrated some concepts based on their times through the space and content conveying political, cultural, and historical implications to the audience. According to Michel Foucault’s theory, in pursuit of the political goals of government, the whole structure of society is transformed under the shadow of dominant discourses and integrated to achieve the political power of the rulers. The architecture has also been affected. Various political orientations appeared in architecture during the First Pahlavi era when Iran transited from tradition to modernity. It is essential to examine how architecture follows these changes and how to responses it by understanding the modern government in Iran. This study aims to investigate architecture as an apparatus for the government system and examine the effect of rationality and governmental techniques of First Pahlavi on Foucault’s state anatomy. This is a qualitative study with a discourse approach and content analysis, and its findings are derived from library sources and field observations. In this research, the Pahlavi government was investigated based on Foucault’s Theory, and then the manifestation of the First Pahlavi era's discourses was examined. The mentioned discourses included traditionalism, archaism, militarism, and modernism or modernity in the architecture of educational, administrative, and service uses in Tabriz remained from the first Pahlavi era. According to the results of this study, the discourses that appeared in the Pahlavi era have been a part of the regime's ideology to achieve its goals, such as dominance over the society, authoritarianism, identity, national integrity, and modernity. These discourses have appeared in the architecture inspired by the dictator neoclassic architecture, imitating the West, advent of new uses for modernization of work system, modern spatial organization, the façades inspired by the ancient architecture, placement of public building around the square emphasizing centralism and objectivism.
    Keywords: Modern government, First Pahlavi, Discourse, Michel Foucault’s theory, public buildings of Tabriz}
  • سلما احمدی کیسمی*، هادی آذری ازغندی

    رسانه عکاسی علاوه بر نشان دادن سویه های معنادار از جریان های هنری در طول زمان، توانایی نشان دادن غنای فرهنگی یک مرز و بوم را داراست. هر قوم و ملتی با اعتقادات ویژه و آداب و رسوم متفاوت خود، دارای فرهنگی خاص می باشد. همان طور که هر شی تاریخی حامل پیامی در خود می باشد، عکس ها نیز همانند یک زبان تصویری ناگفته هایی از تاریخ را بازگو می کنند که دربرگیرنده ی میراث تاریخی یک ملت هستند. هدف از این پژوهش گردآوری تصاویر مرتبط با این بازه می باشد. همچنین به دنبال پاسخ به این پرسش که عکس ها تا چه اندازه منعکس کننده ی تحولات اجتماعی آن دوره می باشند. در این مقاله، نگارنده ابتدا شروع به یافتن تصاویر مرتبط با این دوره نمود. روش پژوهش از نوع تاریخی  تحلیلی بوده و اطلاعات مرتبط به روش میدانی و اسنادی در مصاحبه با نهادهای مرتبط و افراد متعدد، همچنین با استناد به بایگانی های موجود در کتابخانه ها و مجموعه داران شخصی جمع آوری شده است. دستاورد های حاصل از پژوهش نشان می دهد چگونه با آغاز پادشاهی رضاخان، تحول در روند ظاهری زندگی به خصوص تغییر در نهادهای فرهنگی و آموزشی به واسطه ی تحول در نظام اقتصادی و سیاسی ایجاد گردید. هم راستا با این تحولات، شاهد توسعه در روند شهرسازی نیز هستیم. به مدد این تغییرات، عکاسی نیز گسترش روزافزون یافت و بر تعداد عکاسخانه ها افزوده شد. نتایج حاصل حاکی از آن است که عمده ی فعالیت عکاسان بر عکاسی از ابنیه های تازه تاسیس متمرکز بوده و با وجود اماکن تاریخی متعدد در شهر رشت، عکاسان تمایلی به تهیه ی عکس از مکان های تاریخی و طبیعت این شهر نداشتند.

    کلید واژگان: تاریخ عکاسی ایران, عکاسی منظره شهری, عکس یادگاری, پهلوی اول, رشت}
    Salma Ahmadi Kisomi *, Hadi Azari Azghandi

    Photography, as a powerful communication medium, has always shown us a real and tangible world of cultural richness. Every tribe and nation has its own culture with its own special beliefs and different customs. Just as every historical object carries a message, photos, like a visual language, narrate the untold stories of history that encompass the historical legacy of a nation. This article deals with the investigation of the historical context of the city of Rasht, the first Pahlavi period. The current research, which is of historical-analytical type, and the materials and photos have been collected from organizational archives, institutions such as libraries, and also private archives. The findings show how with the beginning of Reza Shah’s reign, we witness a change in the outward process of people’s lives, especially the change in educational and cultural institutions due to the change in the political and economic system. Urbanization has faced many changes in the first Pahlavi period. Due to having suitable and sufficient infrastructure, people’s receptiveness from a cultural aspect caused new changes to take place quickly in this city. Along with these developments, we are witnessing progress in the process of the city and urban development. With the help of these developments, photography also expanded and the number of photography studios of that period increased. Access to the camera became much easier than in the past, and better light-sensitive raw materials entered the market, and cameras gradually became smaller and portable, the sensitivity of films became much higher, and people took photographs more easily than in the past. With the boom of photography and the same progress in its tools and equipment, we are witnessing an increase in photos of ordinary people and people of streets and markets. The findings related to the city of Rasht show that the presence of people in the city is visible in all the photos of the urban landscape and the photographer is not afraid to record people in his images, and this is a proof of the technical progress in cameras that, unlike in the past, the photographer, to take photos of the buildings, Due to the movement of people and the low sensitivity of the films, which caused shaking in the photo, they were not required to leave the photo scene alone. In the political changes, which was led by the ousting of Mirza Kochak Khan Jangali and the destruction of the cemetery of Sheikh Abu Jaafar, it laid the groundwork for the subsequent changes in this city, which according to the images found, a large percentage of cultural changes such as the construction of cinemas, theaters, hotels and The construction of numerous schools can be clearly seen in the pictures of this period. Since the growing city of Rasht was the origin of changes and transformations related to the events of that period, without a doubt photography had a relation with these developments. During this period, unlike the Qajar kings who only pretended to show their glory in photographs, Reza Shah tried to show the settlement activities, progress and development in urban development as the king of the country and used the photographs not for his personal purposes, but for it is used for political purposes. Among these images, we can mention the opening of railway lines, the construction of bridges, mansions, etc., all of which are being visited or inaugurated. Among the famous photographers of Rasht city in the first Pahlavi period are M. Markarian, Monsieur Soren, Isa Shafaq Gilani, Naghi Motamedi Hamdani, Hossein Mesri, Hassan Ahmadian Moghadam, Shahrabano Noushari, Mohammad Ibrahim Elmipour, Musiqar Photography Studio, Nik Photography Studio, Raphael Photography Studio, Markazi Photography Studio. Looking at the archive of photos of buildings and urban landscape of the first Pahlavi era and comparing it with the Qajar era, it can be said that this branch of photography, by order of Naser al-Din Shah, acted as a reporting news media and helped him in the administration of the country and public awareness of the state of the country. . In order to have more complete information about the cities and villages along his journey, he hired photographers. In reading these photos and putting the images together, it draws attention that despite the presence of many historical places in the city of Rasht, photographers were more inclined to record new and newly established buildings and showed less desire to photograph historical buildings. It can also be seen in the existing images that despite the beautiful nature of Rasht city, local photographers were not eager to record such images, which is believed to be due to the current government’s desire to show urban development and modernization.

    Keywords: History of Photography of Iran, Urban Landscape Photography, Souvenir Photography, First Pahlavi, Rasht}
  • عرفان خصم افکن نظام*، مصطفی کیانی هاشمی

    اشتیاق نوستالژیک برای «گذر از سنت به مدرنیته(تجددطلبی)» و «بازگشت به گذشته ی با اقتدار و پرشکوه (ملی گرایی)»، عصاره ی جهان بینی «شبه رمانتیسم ایرانی» در دوره ی پهلوی اول را تشکیل می دهد. این جهان بینی و فلسفه ی فکری که ادبیات و معماری تنها یکی از عرصه های ظهور آن بود و در حوزه های اجتماعی و سیاسی، در قالب جنبش های روشنفکری محرک ناسیونالیسم یا ملی گرایی ایرانی به عنوان راهی به منظور یکپارچگی و توانمند ساختن ایران در حکومت رضاخان شد و موجب تبدیل ایران به کشوری دارای ثبات و امنیت پایدار شد. یکی از راه های پیاده سازی «نظریه شاهنشاهی رضاخان»، هنر و به ویژه، بهره گیری از معماری بود. از این رو، پژوهش حاضر به دنبال یافتن پاسخ این سوال است که جهان بینی شبه رمانتیسم ایرانی در راستای مشروعیت بخشیدن به اقدامات تجددطلبانه حکومت پهلوی اول، چگونه و با چه شاخص ها و مولفه هایی در معماری بناهای دولتی شهر بندر انزلی تجلی پیدا کرد؟ آیا تصویر ساخته شده توسط حکومت با نظر منورالفکران هم راستا بود؟ لذا پژوهش از نوع کیفی و کاربردی و با استفاده از روش تطبیقی- مقایسه ای از طریق روش مطالعات کتابخانه ای صورت پذیرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد در کنار گفتمان فرهنگی پهلوی در جهت تحقق رویکرد تجددگرایانه اش از طریق معماری در قالب ساخت «بناهای دولتی» با الگوگیری از معماری اروپایی، می بایست ساخت تصاویر ذهنی در شهروندان از طریق همراهی منورالفکران آن دوره در قالب ارایه ی «گزارش ها و سفرنامه ها» را جهت ترغیب شهروندان برای نوگرایی و تجدد را هم باید در نظر بگیریم. تقریبا بعد از فرآیند تجددگرایی دوره پهلوی اول بود که شهر انزلی برای نخستین بار به عنوان «تفرج گاهی» برای تهرانیان درآمد که ترجیح می دادند اوقات فراغت خود را در این شهر بگذرانند تا جایی که همگی آن را «فرنگستان ایران» می نامیدند. با توجه به نتایج تحقیق، شاهد تحقق «عصر رمانتیک شهر بندر انزلی» در دوره پهلوی اول هستیم.

    کلید واژگان: رمانتیسم, شبه رمانتیسم ایرانی, پهلوی اول, تجددگرایی آمرانه, معماری بناهای دولتی, بندرانزلی}
    Erfan Khasm Afkan Nezam *, Mostafa Kiani Hashemi

    The nostalgic longing for "passing from tradition to modernity (modernism)" and "returning to the past with authority and splendor (nationalism)" forms the essence of the worldview of "Iranian pseudo-romanticism" in the first Pahlavi period. This worldview and intellectual philosophy, of which literature and architecture were only one of the fields of its emergence, and in the social and political fields, in the form of intellectual movements that stimulated Iranian nationalism or nationalism as a way to integrate and empower Iran in Reza Khan's government, and caused the transformation of Iran became a stable and secure country. One of the ways of implementing Reza Khan's "Imperial Theory" was the use of art and especially architecture. Therefore, the current research seeks to find the answer to the question that the worldview of Iranian pseudo-romanticism in order to legitimize the modernist actions of the first Pahlavi government, how and with what indicators and components were manifested in the architecture of government buildings in Bandar Anzali city? Was the image created by the government in line with the opinion of the intellectuals? Therefore, the research is of a qualitative and applied type, using the comparative-comparative method through the method of library studies. The results of the research show that in addition to Pahlavi's cultural discourse to realize his modernist approach through architecture in the form of building "Government Buildings" modeled after European architecture, it is necessary to create mental images in the citizens through the accompaniment of intellectuals of that period in the form of "reports and travelogues". In order to encourage citizens to modernize, we should also consider it. It was almost after the modernization process of the first Pahlavi period that the city of Anzali became a "resort" for the first time for Tehranians who preferred to spend their free time in this city to the point where everyone called it "Fangistan of Iran". According to the results of the research, we witness the realization of the "romantic era of the city of Bandar Anzali" in the first Pahlavi period. In order to encourage citizens to modernize, we should also consider it. It was almost after the modernization process of the first Pahlavi period that the city of Anzali became a "resort" for the first time for Tehranians who preferred to spend their free time in this city to the point where everyone called it "Fangistan of Iran". According to the results of the research, we witness the realization of the "romantic era of the city of Bandar Anzali" in the first Pahlavi period. In order to encourage citizens to modernize, we should also consider it. It was almost after the modernization process of the first Pahlavi period that the city of Anzali became a "resort" for the first time for Tehranians who preferred to spend their free time in this city to the point where everyone called it "Fangistan of Iran". According to the results of the research, we witness the realization of the "romantic era of the city of Bandar Anzali" in the first Pahlavi period.

    Keywords: romanticism, Iranian Quasi-Romanticism, First Pahlavi, Dictatorial Modernism, Architecture of Government Buildings, Bandar Anzali}
  • لیلا صفری اصل*
    مفهوم شیوه زندگی بطور کلی و عام، مجموعه ای جامع و منسجم است که در بطن خود، مولفه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را ‏می پروراند و در شکل گیری الگوهای رفتاری، گرایش های ذهنی و فضای زندگی افراد جامعه تاثیر عمیقی دارد. به علت دگرگونی های اساسی در ‏ساختار جامعه و شیوه زندگی در طول دوران قاجار و پهلوی اول و پیوند مستقیم و محکمی که میان شیوه زندگی و معماری خانه وجود ‏دارد، در این پژوهش امکان مطالعه و بررسی سیر تاثیر آن بر خانه های دوره قاجار و پهلوی اول شهر تبریز فراهم شده است. بنابراین هدف ‏از این پژوهش، بررسی شناخت و تاثیر عوامل موثر جامعه بر روند تغییرات شیوه زندگی و به تبع آن بر الگوهای معماری خانه ها و تحلیل و ‏تشریح چگونگی تغییرات بوده است. بدین ترتیب به روش توصیفی- تفسیری، از طریق مشاهدات میدانی و کتابخانه ای، 45 خانه از ‏خانه های دوره قاجار و پهلوی اول شهر تبریز که امکان بازدید و جمع آوری مدارک وجود داشت، انتخاب شد و بررسی های مربوط صورت ‏گرفت. در گام بعدی برای دستیابی به هدف پژوهش، در خانه های مورد مطالعه فضاهای (حیاط، ورودی، ایوان، حوض خانه، طنبی، ‏کله ای و پله) در قالب الگوهای در سه نظام کالبدی (محل قرارگیری، انتظام شکلی و دسترسی) موردتوجه قرار گرفتند و الگوهای آنها ‏باهم دیگر مقایسه شدند. از بررسی یافته ها این نتیجه حاصل شد که با وجود تفاوت ها و تغییراتی که از اواسط دوره قاجار در خانه های تبریز ‏به مرور به وجود آمد، خانه های دوره قاجاری پیوند قوی با سنت های گذشته دارند و از روحیه واحدی برخوردارند. در واقع می توان گفت ‏روند تغییر خانه ها از اواخر دوره قاجار و مخصوصا دوره پهلوی اول به علت تغییر حکومت از قاجار به پهلوی و شروع تجدد آمرانه ‏رضاشاه شدت گرفت. این تغییرات ابتدا در پوسته بیرونی خانه ها و در جبهه های غیر اصلی خانه آشکار و به تدریج به جبهه های اصلی ‏خانه و به مولفه ها و فضاهای خانه منتقل شد. به عبارت دیگر ابتدا به صورت تزئینات در خانه ها نمایان و به مرور  با حذف بعضی از ‏فضاها صورت گرفت.‏
    کلید واژگان: ‎شیوه زندگی, خانه, قاجار, پهلوی اول, تبریز}
    Leila Safari Asl *
    The concept of the general and general economic lifestyle is a comprehensive and coherent ‎collection that fosters social, cultural, and social components and is influential in the ‎formation of behavioral patterns, mental tendencies, and the life atmosphere of the people ‎of the society. Due to the fundamental changes in the structure of the community and the ‎way of life during the Qajar and the first Pahlavi period, a direct and substantial connection ‎between the way of life and the house's architecture. In this research, it is possible to study ‎and examine the course of its impact on the houses of the Qajar and the first Pahlavi period ‎in Tabriz city. has been prepared. Therefore, the purpose of this research is to know the ‎influencing factors of society on the process of changes in life and architecture in the ‎patterns of houses and to analyze and describe the differences. Thus, through a descriptive-‎interpretive method, through field and library observations, 45 houses from the Qajar and ‎Pahlavi period of Tabriz city where it was possible to visit and collect documents, there is a ‎selection and related investigations. In the next step, to achieve the goal of the research, the ‎spaces (Courtyard, Entrance, Porch, Howzkhaneh, Tanbi, Kallhei, and Stairs) in the houses ‎studied in the form of patterns of three physical systems (location, formal order, and access) ‎and the ways they together were compared. Examination of the findings showed that despite ‎the differences and changes that have gradually appeared in the houses of Tabriz since the ‎middle of the Qajar period, the houses of the Qajar period have a strong connection with the ‎traditions of the past and have a single spirit. In fact, it can be said that the process of ‎changing houses intensified from the end of the Qajar period and especially the first Pahlavi ‎period due to the change of government from Qajar to Pahlavi and the start of Reza Shah's ‎authoritarian modernization. These changes were first revealed in the houses' outer shell ‎and the house's non-main fronts and were gradually transferred to the house's main facades ‎and components and spaces. In other words, it first appeared in the form of decorations in ‎houses, and was done gradually by removing some spaces.‎
    Keywords: Lifestyle, House, Qajar, First Pahlavi, Tabriz}
  • لیلا صفری اصل*

    مطالعه ی فضاهای معماری ایران و خانه های تاریخی نشان دهنده ی ترکیب و ارتباط سه فضای باز، بسته و نیمه باز است. ارتباط بین این سه فضا و به طورکلی ارتباط درون و بیرون، یکی از اصول معماری ایرانی است. ایوان به عنوان یک فضای نیمه باز، علاوه بر ارتباط و فصل مشترک فضاهای باز و بسته، کارکردهای مختلف عملکردی، اقلیمی، فرهنگی و کالبدی دارد. همچنین غالبا معیاری برای تشخیص ارزش و هویت معماری و اجتماعی صاحبان خانه های تاریخی محسوب می شود. در این پژوهش برای نیل به هدف اول که شناخت و گونه شناسی ایوان ها در دوره ی قاجار و پهلوی اول است از طریق روش توصیفی - تحلیلی و مطالعه ی تطبیقی با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی گونه شناسی و مفهوم ایوان پرداخته شده و در ادامه مبتنی بر مشاهدات میدانی و برداشت های صورت گرفته از ایوان خانه ها، تلاش می شود تا ویژگی های کالبدی ایوان در دوره های قاجار و پهلوی اول بر پایه ی دو نظام دقیق «کالبدی و فضایی» و «کارکرد و عملکردی»، تحلیل شود. بعد از ارایه ی الگوها و مقایسه ی نظام های کالبدی در چهار دوره ی (اوایل، اواسط و اواخر قاجار و پهلوی اول) یافته های زیر به دست می آید. با بررسی ایوان ها ازنظر الگویی، می توان آن ها را بر اساس ویژگی های نظامی کالبدی خانه ها در سه گونه ی «ایوان درکل»، «ایوان درمیان» و «ایوان بیرون زده» بررسی و دسته بندی کرد. درباره ی هدف نهایی پژوهش که چگونگی و چرایی تغییرات در ایوان ها است این نکته قابل بیان است که ایوان، مانند دیگر اجزا و عناصر خانه های تاریخی انعطاف پذیر بوده و براثر تغییرات ایجادشده در سطح جامعه و معماری، پیکره بندی و سازمان فضایی و مخصوصا کالبد ایوان ها تغییر یافتند. در پی تحولاتی که بعد از جنگ ایران و روسیه در ایران پدید آمد، زنجیره ای از حوادث به وجود آمد که در دوره ی پهلوی اول به اوج خود رسید. مجموعه ای از عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، شهری که بر الگوی معماری خانه ها و ایوان ها اثر گذاشته اند. از مهم ترین این عوامل که بر تغییرات ایوان ها تاثیر زیادی داشتند می توان به ارتباط با کشورهای غربی، تضعیف باورها و ارزش ها، افزایش جمعیت، تمکن مالی صاحب خانه و تحولات نوسازی و شهری اشاره کرد.

    کلید واژگان: گونه شناسی, ایوان, قاجار, پهلوی اول, تبریز}
    Leila Safari Asl*

    The study of Iranian architectural spaces as well as historical houses demonstrates the combination and connection among the three open, closed, and semi-open spaces. The connection among these three spaces and generally between inside and outside is a principle of Iranian architecture. The porch, as a semi-open space, has various functional, climatic, cultural, and physical functions, besides the common connection between open and closed spaces. Moreover, it is often considered a criterion for identification of the architectural and social value and identity of owners of historical houses. In this study, the descriptive-analytical method and comparative study are employed through library sources, and the typology and concept of the porch are addressed in order to realize the study’s first goal, i.e. identifying and typology of porches in the Qajar and first Pahlavi eras. Subsequently, in accordance with field observations and perceptions of the houses’ porch, it is tried to analyze the physical features of the porch in Qajar and first Pahlavi eras based on the two “physical and spatial” and “performance and functional” precise systems. The findings below are obtained after presenting the models and comparing the physical systems in four eras (early, middle, and late Qajar, and the first Pahlavi). Through investigating the porches in terms of model, they were studied and classified based on the houses’ systematic physical features in three types of “porch in general”, “porch in the middle”, and “protruding porch”. Concerning the key objective of the study, i.e. investigating the way and reason for changes in porches, it is worth noting that like other components and elements of historic houses, the porch is flexible and the changes in society and architecture were followed by the changes in configuration, space organization, and particularly the porches’ body. After the developments occurred in Iran as a result of the Iran-Russia war, a chain of events was created, reaching its peak in the first Pahlavi era. These events included a series of political, economic, social, cultural, and urban factors affecting the architectural model of houses and porches. The relationship with Western countries, the weakening of beliefs and values, the increased population, the financial ability of the owners of the houses, as well as the renovation and urban developments can be referred to as the key factors with a great effect on changes in the porches.

    Keywords: typology, porch, Qajar, First Pahlavi, Tabriz}
  • احسان آجورلو، کامران سپهران*
    تاریخ ماحصل بازنمایی خاطره هاست. پل ریکور خاطره را به دو دسته خاطره فردی و خاطره جمعی تقسیم می کند که به امر بازنمایی گذشته می پردازند. اما همواره بخشی از گذشته دیگر در دسترس نیست. این امر ناشی از فراموشی بخش هایی از خاطره است که باعث ایجاد اختلال در بازنمایی گذشته می شود. بنابراین تاریخ همواره با واقعه تاریخی اختلاف دارد. نهادهای اجتماعی و سیاسی نیز از این اختلال استفاده کرده و جوامع را با ایدیولوژی مدنظر خود کنترل و هدایت می کنند. نحوه چگونگی ارایه خاطره و تاریخ نیز وابسته به سیاست نهاد ارایه دهنده است. در دوران پهلوی اول حاکمیت با استفاده از همین سیاست خاطره توانست یک تاریخ برساخت شده را از ایران باستان ایجاد کند که این امر به مدد هنر تیاتر در جامعه شکل گرفت. پژوهش حاضر با استناد به داده های کتابخانه ای و با روش توصیفی-تحلیلی بر آن است تا با بررسی برخی درام های تاریخی مهم این دوره چگونگی انجام سیاست خاطره و تزریق ایدیولوژی برای برساخت تاریخ را در دوران پهلوی اول از طریق تیاترها را بررسی کند. در این مسیر نقش پررنگ دستگاه های سیاسی و چگونگی دستکاری خاطره و تاریخ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که چگونه حاکمیت از وجوه تیاتری جامعه برای رسیدن به این هدف استفاده کرده و روشنفکران نیز-خواسته یا ناخواسته- در این ایدیولوژی نقشی یاری دهنده داشتند.
    کلید واژگان: خاطره, برساخت تاریخ, جامعه, پهلوی اول, درام تاریخی}
    Ehsan Ajourloo, Kamran Sepehran *
    History is the product of the representation of memories. Paul Ricoeur divides memory into two categories, individual memory and collective memory, which represent the past. But part of the past is no longer available. This is due to forgetting parts of the memory that interfere with the representation of the past. Therefore, history is always different from a historical event. Social and political institutions also take advantage of this disorder and control and guide societies with their own ideology. How the memory and history are presented also depends on the policy of the provider. During the first Pahlavi era, the regime was able to use this memory policy to create a constructed history of ancient Iran, which was formed with the help of the art of theater in society. The present study, based on library data and descriptive-analytical method, intends to examine some important historical dramas of this period, how to implement the policy of memory and inject ideology to construct history in the first Pahlavi period through theaters. In this way, the prominent role of political systems and how to manipulate memory and history will be examined. This study also seeks to answer the question of how the government used the theatrical aspects of society to achieve this goal and intellectuals - willingly or unwillingly - played a helpful role in this ideology.
    Keywords: Memory, construction of history, society, First Pahlavi, historical drama}
  • علیرضا سلیمانی، غلامعلی حاتم*، سید سعید سید احمدی زاویه

    ساختارهای سیاسی و رویکردهایی که اتخاذ می کنند نقش مهمی در کیفیت ساحت هنر و ادبیات دارند. دوران پهلوی اول را باید یک گذر بزرگ و دوران ساز در تاریخ معاصر ایران دانست. چراکه در این دوران، ظهور جریان عظیم فکری و سیاسی موسوم به نوسازی، از آغاز ساخت ایرانی مدرن سخن می گفت. بدین جهت شاه و دولتمردانش، به عنوان رهبران سیاسی و فرهنگی این جریان، متعهد شده بودند تا خط مشی نویسندگان، شاعران و هنرمندان را ترسیم کنند. مفصل بندی این اندیشه که در قالب یک هژمونی ریخته شده بود، دو ایده ایرانی گری و تجدد خواهی را هم زمان باهم و در یک مسیر دیکته می کرد. این دو ایده، اگرچه از تبار مشروطه و قاجار و بعضا قبل تر از آن آمده بود، اما در عصر پهلوی اول به سبب دگرگونی ها و رخدادهای بزرگ منطقه ای و جهانی، در چرخشی گفتمانی ایده ای کاملا نوظهور محسوب می شد. تغییر شیوه بیانی هنرمندان نشان از این دگرگونی می داد. درنتیجه، جو فرهنگ سیاسی اقتدارگرا، فضای مطلوبی را برای هنرمندان و خصوصا نویسندگان و شاعران ایجاد نمی کرد. ایجاد آزادی های نسبی در فرهنگ و تولید هنر، ایجاد اصالت سلیقه و ارتقاء ذوق در هنر و معماری بر مبنای ارزش های زیباشناختی هنر باستان و مدرنیسم و تولد و تحقق آثاری باارزش فرا تاریخی و هنری را می توان از آن جمله دانست. یافته های این پژوهش که با استفاده از منابع کتابخانه ای و به روش تاریخی-تحلیلی نگارش یافته است، نشان می دهدکه ایرانی گری در رویکرد باستان گرایی اش و دولت نیرومند مرکزی با رویکرد تجدد محوری اش، دو عامل وثیق در ساخت آمرانه هنر و ادبیات پهلوی اول بوده است.

    اهداف پژوهش

    1.بررسی سیاست گذاری های فرهنگی در هنر و ادبیات پهلوی اول.2.نقش سیاست های فرهنگی در تبیین ارزش های زیبایی شناختی هنر و ادبیات پهلوی اول.

    سوالات پژوهش

     1.خط مشی عاملان سیاست گذاری فرهنگ برای ایجاد ارزش های زیبایی شناختی هنر و ادبیات پهلوی اول چه بود؟2.ایدیولوژی «ایرانیگری و تجدد خواهی» نزد عاملان قدرت، چگونه و تا چه اندازه موفق شد در ساخت آمرانه هنر و ادبیات پهلوی اول تاثیر بگذارد؟

    کلید واژگان: پهلوی اول, هنر و ادبیات, سیاست فرهنگی, تجددطلبی, زیبایی شناختی}
    Alireza Soleimani, Gholamali Hatam *, Seyed Saeed Seyedahmadi Zavieh
  • محمدرضا غیاثیان*

    سابقه نساجی در کاشان، به هزاره های قبل از میلاد می رسد و در دوران اسلامی نیز یکی از مهم ترین مراکز تولید انواع منسوجات ابریشمی و پنبه ای بوده است. یکی از اقلام نساجی که از عصر صفوی به بعد در این شهر تولید می شد، "چیت" نام داشت. "چیت سازی"، به هنر چاپ با قالب های چوبی بر روی منسوجات پنبه ای اطلاق می شود. این هنر که در اصل، روشی ارزان برای تقلید پارچه های زربفت و گلدوزی شده بود، از آغاز سده یازدهم/هفدهم در ایران و هند رواج گسترده یافت. از آنجا که این اجناس ارزان قیمت برای کاربردهای روزمره مردم بوده، اسناد و نمونه های تاریخی بسیار کمی از آنها به جا مانده اند. این مقاله با دسترسی به یک سند دست نویس نویافته متعلق به عصر پهلوی اول و نیز چند نمونه چیت تولیدشده در کاشان، به مطالعه چیت سازی در این شهر می پردازد. این پژوهش با بهره گیری از مطالعه کتابخانه ای و اسنادی و به روش های توصیفی- تحلیلی و تاریخی انجام شده است. از مهم ترین سوالات مطرح، می توان به ویژگی های فنی و هنری، میزان رواج و علت افول چیت سازی کاشان اشاره کرد. سند منتشرشده در این مقاله نشان می دهد که در سال 1317 شمسی، حداقل هجده کارگاه چیت سازی در کاشان دایر بوده که حکایت از رونق گسترده این هنر در کاشان دارند. این سند در حقیقت، یک توافق نامه صنفی برای پرداخت مالیات بوده که هر کس بر اساس میزان سهم خود در تولید چیت، مالیات بپردازد. در مقایسه با نمونه های تولیدشده در اصفهان، چیت های کاشان، به خصوص انواع دو رنگی آن را از نظر طرح و رنگ بندی، می توان تقلیدی از فرش ها دانست. یکی از مهم ترین دلایل افول چیت سازی کاشان در عصر پهلوی دوم، تنوع و حجم بالای اقلام تولیدی در کارخانجات نساجی این شهر بوده است.

    کلید واژگان: چیت سازی, قلمکار, نساجی کاشان, دوره صفوی, پهلوی اول}
    MohamadReza Ghiasian*

    The history of textile in Kashan dates back to the millennia BC. In the Islamic era, it was one of the most important centers for the production of silk and cotton fabrics. One of the textiles that was produced in Kashan from the Safavid era onwards was called chit (i.e. chintz). Chintz is the art of block stamping on calicoes. This technique, which was a cheap way to imitate brocade and embroidery, was popularized in Iran and India from the beginning of the seventeenth century. Since these cheap goods were produced for everyday use, very few examples and historical documents have been survived. This paper with examination of a newly discovered document belonging to first Pahlavi era, surveys the characteristics of chintz production in Kashan. This research has been done by using library and documentary materials and descriptive-analytical and historical methods. One of the most important questions is the technical and artistic features, the prevalence and the reason for the decline of Kashan Chintz production. The document presented in this paper shows that in 1938, at least eighteen Chintz making workshops were active in Kashan, which indicates the widespread prosperity of this art in Kashan. This document was in fact a trade agreement for the payment of taxes, so that everyone should pay taxes based on their share in the chintz production of the city. Compared with Isfahan productions, Kashan chintz, especially those printed in two colors, can be considered as imitations of carpets. One of the main reasons for the degeneration of Kashan chintz in the second Pahlavi era was variety of items produced in the textile factories of the city.

    Keywords: Chintz, Qalamkar, Kashan’s Textile, Safavid Period, First Pahlavi}
  • مرتضی میرزاحسینی، حسین سلطان زاده*

    بیان مسئه:

     پس از به قدرت رسیدن حزب نازی در آلمان، روابط ایران و آلمان وارد دوران جدیدی شد. افزایش نفوذ آلمان در ایران و تبلیغات این کشور درباره برتری نژاد آریایی و مبارزه با قدرت های استعماری، نظیر انگلیس و روسیه، باعث شد ایرانیان آلمان را پشتیبان و منجی بالقوه خود تلقی کنند. به واسطه این تلقی، انبوهی از متخصصان و کارشناسان در زمینه های مختلف برای همکاری با حکومت پهلوی وارد خاک ایران شدند؛ در این بین حضور معماران و مهندسان و شرکت های ساختمانی آلمانی بیش از هر گروه دیگری به چشم می خورد و نقش آن ها در ساخت بسیاری از ساختمان های دولتی و حکومتی مشهود است. ساختمان هایی که در راستای نمایش قدرت و شکوه حکومت، متاثر از بناهای عصر نازی و با گرایش نیوکلاسیک، پدید آمدند.

    هدف پژوهش: 

    مقاله پیش رو به دنبال بررسی معماری نیوکلاسیک و استخراج شاخصه های آن و تحلیل این شاخصه ها در آثار ساخته شده توسط معماران آلمانی در ایران است. پرسش اصلی مقاله بر این نکته استوار است که گرایش به معماری نازی (نیوکلاسیک) تا چه حد بر معماری معاصر ایران تاثیر گذاشته است؟ و چارچوب نظری مقاله نیز بر این نکته تاکید دارد که با گسترش روابط ایران و آلمان، در بین سال های حکومت حزب نازی در آلمان و پهلوی اول در ایران، بخشی از زمینه های شکل گیری معماری معاصر ایران تحت تاثیر کشور آلمان پدید آمد.

    روش پژوهش:

     مقاله پیش رو از نوع کیفی است و در آن از روش تحقیق تاریخی-تفسیری و همچنین روش توصیفی-تحلیلی به صورت آمیخته استفاده شده است.

    نتیجه گیری:

     نتایج پژوهش نشان می دهد که حضور افراد و گروه های متخصص آلمانی در ایران نقش بسیار مهمی در ورود عناصر معماری غربی به ایران داشته است. الگوها و شاخصه ها در هر سه حوزه عملکردی (پلان)، کالبدی (فرم) و نمادین در معماری ایران تاثیرگذار بوده اند و در این بین، نفوذ مولفه های عملکردی، نسبت به دو مولفه دیگر، شاخص تر بوده است. همچنین ارتقای شیوه های ساخت وساز و استفاده از مصالح نوین یکی دیگر از زمینه های اثرگذاری آلمان ها در ایران بوده است.

    کلید واژگان: ایران و آلمان, معماری نئوکلاسیک, بناهای دولتی, پهلوی اول}
    Morteza Mirzahosseini, Hossein Soltanzadeh *

    Problem statement: 

    With the rise of the Nazi Party in August 1941, Iran-Germany relations entered a new era. Increasing German influence in Iran through propaganda about the superiority of the Aryan race and the struggle against colonial powers such as Britain and Russia led Iranians to see Germany as their potential supporter and savior. Due to this perception, a large number of specialists and experts in various fields entered Iran to cooperate with the Pahlavi government. Among them, the presence of German architects, engineers, and construction companies is more prominent than any other group and their role in building many state buildings is obvious; buildings that emerged to show the power and glory of the government, influenced by the buildings of the Nazi era with a neoclassical orientation.

    Research objective

    The current research aims to study the neoclassic architecture and extract its indicators and analyze them in the built monuments by German architects in Iran. Therefore, the main research question is based on this point that to what extent the tendency to the Nazi Architecture (neoclassic) has affected the contemporary architecture of Iran? The theoretical framework of the article also emphasizes that with the expansion of relations between the years of Nazi ruling in Germany and the first Pahlavi in Iran, part of the underlying factors for the formation of contemporary Iranian architecture emerged under the influence of Germany.

    Research method

    The current study is qualitative research. Method of interpretive historical research as well as the descriptive-analytical method is used in a mixed way.

    Conclusion

    Research results show that the presence of German expert groups and individuals in Iran had a very significant role in the entry of the Western architectural elements in Iran. Patterns and characteristics have been effective in three functional (plan), physical (form), and symbolic areas in the Iranian architecture, and in the meantime, the influence of the functional components have been more than the other two components. Also, improving the construction methods and using modern materials has been another area of influence of Germans in Iran.

    Keywords: Iran, Germany, Neoclassic architecture, State buildings, First Pahlavi}
  • مرتضی میرزاحسینی، حسین سلطان زاده*، فریبا البرزی
    بیان مسئله
     آلمان همواره یکی از شرکای مهم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران بوده است. در دوران حکومت پهلوی اول کشور آلمان نقش ملموسی در شکل گیری برخی مراکز دانشگاهی، اقتصادی و صنعتی در ایران داشت. از این رو عده ای متخصص و صاحب نظر آلمانی در حوزه های مختلف نظیر صنعت، اقتصاد و اساتید برجسته دانشگاه، زمینه را برای بنیان کردن کشوری مدرن فراهم کردند، بالطبع معماری نیز در کنار سایر پدیده های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دستخوش تغییرات اساسی شد و معماران آلمانی در این جریان نقش ویژه ای ایفا کرده اند.
    هدف
    پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش متخصصان آلمانی در معماری معاصر ایران است تا در نهایت به تبیین دستاوردها و ویژگی های آثار معماران و متخصصان آلمانی ای بپردازد که در ایران حضور داشته اند
    .چارچوب نظری تحقیق
    با قدرت گرفتن رضاشاه روابط ایران و آلمان به تدریج از مرحله سردی که جنگ جهانی اول موجبات آن را فراهم کرده بود خارج شد، و از طرف دیگر در سال های دهه سوم قرن بیستم آلمان دوباره درصدد برآمد تا روابط خود را با ایران گسترش دهد، از همین رو مراوده بین دو کشور، زمینه حضور متخصصان و مهندسان آلمانی را در ایران فراهم کرد.
    روش تحقیق
    در این پژوهش از روش تحقیق تاریخی تفسیری و همچنین روش توصیفی و تحلیلی به صورت آمیخته استفاده شده است. بر این اساس با بهره گیری از منابع تاریخی و منابع اسنادی به شناسایی و معرفی متخصصان آلمانی و نقش آنها در ایران و بازتاب آن بر جنبه های مختلف معماری معاصر پرداخته خواهد شد.
    نتایج تحقیق
      تاثیر مهندسان آلمانی بر معماری ایران را می توان در سه بخش دسته بندی کرد:1. افزایش کیفیت ساخت و تحول در روند معماری سنتی ایران از طریق به کارگیری مصالح نوین؛2. زمینه طراحی عملکردهای جدید؛ و 3. بخش زیبایی شناسی و نمادپردازی.
    کلید واژگان: پهلوی اول, مهندسان آلمانی, معماری معاصر, معماری سنتی}
    Morteza Mirzahosseini, Hossein Soltanzadeh *, Fariba Alborzi
    Problem statement
    Germany has always been one the most important economic, political and cultural partner of Iran. During the first Pahlavi government, Germany had had a tangible role in constructing some educational, economic, and industrial centers in Iran; hence some eminent German specialists and experts of different fields, such as industry and economy and eminent professors at universities, provided the background for the foundation of a modern country in Iran. Consequently, architecture, besides other social, political, and cultural phenomena, witnessed a substantial transformations and German architects had played a noticeable role in this process. The objective of this research is to analyses and explain the rank of German experts in Iran’s contemporary architecture, in order to find out the concealed Wisdom within German architects’ art pieces, and finally explain the features and criteria of the work, created by German experts and architect who were present in Iran. The hypothesis: (theory) of this research is that after Reza Shah consolidating of power, the relationship between Iran and Germany, changed from coldness, which was caused by the first world war, to become strong gradually. Furthermore, during the third decade of 20th century, Germany tried to recreate and extend their relationships with Iran. Therefore, so the connection between the two countries provided for the presence of German specialists and engineers in Iran.Research
    methodology
    This research uses and combines the historical interpretation, analytic and descriptive methodologies. Thus, by using the historical resources, and documents, identifying and introducing German experts and their role in Iran, and their reflection on different aspects of contemporary architecture.
    Conclusion
    German engineers influence on Iran’s architecture can be categorized into three sections: first, the increasing quality of Iranian traditional architecture constructions and transformations, by using modern materials. Then in new practical models design field, and finally in the aestheticism and symbolism which illustrated the concealed Wisdom in German architects’ constructions.
    Keywords: First Pahlavi, German Engineers, Contemporary Architecture, Traditional Architecture}
  • محمدحامد موسوی*، خسرو افضلیان
    بعد از ورود مدرنیسم به خاورمیانه کشورهای این منطقه در مواجهه با این موج، موجب شد تا قطع ارتباط با گذشته نمادین و بصری، نخستین دستاوردی شود که جمهوری ترکیه به رهبری مصطفی کمال آتاترک به دست آورد. ترکیه در ساختن دوباره خود موفق بود و الگویی برای همسایه اش ایران، در دوره پهلوی اول شد. از این رو بررسی، تاثیر مدرنیسم بر ساختارهای گذشته نمادین و بصری از اهمیت خاصی برخوردار است. لذا تاثیر معماری کیوبیک برکاخ های آوانگارد این دو رهبر امری ضروری است. این نوشتار بر آن است این فرآیند و ریشه های آن را مورد مطالعه قرار دهد. روش تحقیقپژوهش از نوع کیفی و بر پایه شیوه تحقیق تحلیلی تطبیقی و با راهبرد تحلیل مورفولوژیک انجام گرفته است. گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است. جهت تحلیل موفولوژیک و بررسی تطبیقی، کاخ سعدآباد و کاخ چانکایا انتخاب شدند. سپس شاخص های مورد نظر، جهت مقایسه تعیین و بررسی ها انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد، تبادلات فرهنگی متقابل در قرن بیستم به طور قابل توجهی موجب تبدیل و تغییر فرهنگ شهری و مسکونی در ایران و ترکیه شده بود. بطوری که نمی توان از تولید معماری خالص "جهان شمول" در یک فضای انتزاعی به دور از تاثیر شرایط محلی و یا از معماری خالص"محلی" حرف زد در حالی که که یک مکان به مکان های دیگر به طور کامل وابسته است. کاخ های سعدآباد و چانکایا صرفا متاثر از معماری محلی یا جهان شمول نیستند بلکه این بناها تحت تاثیر ویژگی های توامان محلی و جهان شمول شکل گرفته اند. لذا مقایسه مورفولوژیک کاخ های سعدآباد و چانکایا، بیشتر از آنکه تبعیت از محتوای معماری کیوبیک داشته باشد، صرفا تقلیدی تجددگرا از معماری غرب نبوده و سنت گذشته معماری(محلی) این کشورها کاملا کنار گذاشته نشده و به واقع در نمونه های بررسی شده مفاهیم و فرم های سنتی و مدرن برهم منبطق یا باهم سازگارشده اند.
    کلید واژگان: معماری مسکونی, کاخ سعدآباد, پهلوی اول, کاخ چانکایا, جمهوری اول}
    Mohammadhamed Mousavi *, Khosrow Afzalian
    In the face of the arrival of modernism in the Middle East, the first achievement of the Republic of Turkey led by Mustafa Kemal Ataturk was disconnection from the visual symbolic past. Turkey succeeded in rebuilding itself and became a role model for its neighbor, including Iran during the Pahlavi regime. Thus, the impact of modernism on the symbolic and visual structures of the past is particularly important. Therefore, the influence of Cubic architecture on the avant-garde architecture of these two leaders isessential. The current paper aims at investigating this process and its roots. This is a qualitative comparative analytical research method with a morphological analysis strategy. Data was collected with reference to library sources. For morphological analysis and comparative study, Saad Abad and Chankaya palaces were selected. Then, the indices were determined and compared. The results show that theintercultural exchanges in the twentieth century significantly transformed the urban and residential culture in Iran and Turkey. Therefore, one cannot speak of producing "universal" pure architecture in an abstract space far from the influence of local conditions or of pure "local" architecture while one place is entirely dependent on other places. Saad Abad and Chankaya are not just influenced by local or universal architecture but rather influenced by the impact of the locally and universally features. Therefore, the morphological comparison of Saad Abad and Chankaya palaces is more than the content of the cubic architecture. It is not merely a modernist imitation of Western architecture, and the past (local) architectural traditions of these countries have not been completely abandoned, and in fact they have been interconnected or compatible with the traditional and modern concepts and forms.
    Keywords: Residential Architecture, Sa'ad Abad Palace, First Pahlavi, Chankaya Palace, First republic}
  • علی اصغر شیرازی، میلاد یونسی
    در آغاز سده چهاردهم شمسی، پدیده جهانی ناسیونالیسم معاصر در قالب دیدگاهی سیاسی توانست تعریف جدیدی از ملیگرایی را در قبال ناسیونالیسم تاریخی که جایگاهی مداوم در طول تاریخ داشت ارائه دهد. بزرگترین ثمره ملیگرایی جایگزین کردن علایق ملی و باستانی به جای آیینهای قومی و دینی بود. با توجه به این که مهمترین سوال این مقاله چگونگی تاثیرگذاری ملیگرایی بر معماری بناهای حکومتی دوره پهلوی اول است، لذا سعی شده است تا تاثیر ناسیونالیسم به عنوان یک مفهوم سیاسی بر معماری این دوره بررسی و از این رهگذر برخی از ویژگی های معماری آن تبیین گردد. درتالیف این مقاله با استفاده از روش «توصیفی- تحلیلی»، ابتدا منابع مکتوب مرتبط با موضوع جمع آوری و اطلاعات مورد نیاز استخراج و سپس با بازدید از بناهای این دوره، ویژگی های کالبدی آن ها تحلیل و تبیین شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که عناصر معماری دوره باستان (به ویژه هخامنشیان و ساسانیان) صرفا در نمای ساختمانها و به دو گونه مورد استفاده قرار گرفته است: بناهایی که از عناصر و نشانه های باستانی استفاده کردند و بناهایی که برگرفته از بناهای باستانی به وجود آمدهاند، بدون آن که مستقیما تقلیدی از شکلها و یا عناصر معماری هخامنشی، اشکانی و ساسانی باشند.
    کلید واژگان: معماری, ملی گرایی, پهلوی اول, ایران, تجددگرایی}
    A.A.Shirazi, Milad Younessi
    In the beginning of solar fourteenth century contemporary nationalism global phenomenon could provide a new definition of nationalism despite historical nationalism that had a continuous position in the history and its most important result was the substitution of national and ancient interests for ethnic and religious rituals. Since the most important question in this article is that “how nationalism affects governmental architecture buildings in the first Pahlavi period?”، Thus we’ve tried to verify the effects of nationalism as a political concept on the architecture of this period and explain some features of its architecture. Research method of this article is “Descriptive-Analytical” so that first the written sources related to the subject was collected and data needed were extracted. Then visit the monuments of this period to analyze and explain the features they paid. According to studies، one tactic used by governments to make sense of this term Nationalist (and exploitation of results) The architecture of the ancient doctrine that had two
    Purposes
    1-anti Religious 2-modernism Of the results is that the ancient architectural elements (particularly the Achaemenid and Sassanian) only are used in the appearance of buildings and the use of these elements are also two types: 1 – buildings that firmly used elements and ancient symbol like the Shahrbani House، National Bank، schools of FirouzBahram and Anoushirvan and Carpets Company Building 2 - The building that inspired and taken from the ancient building there was no direct imitation have shapes and architectural elements of Achaemenid، Parthian and Sassanian like State Department building and the Museum of Ancient Iran.
    Keywords: Architecture, nationalism, first Pahlavi, Iran, Anti religious, Modernism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال