به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « law » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • کاوه رضوانی راد*
    اصغر فرهادی شناخته شده ترین فیلمساز ایرانی در جهان و برنده دو جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان از آکادمی اسکار است. سینمای فرهادی که به عنوان نمونه برجسته «سینمای اجتماعی ایران» شناخته می شود، جریانی است که از ابتدای دهه هشتاد شمسی از میان دوگانه سینمای روشنفکری و سینمای ارزشی پس از انقلاب، سر برآورد. با فرهادی، سینمای ایران به نوعی «مواجهه با خود» روبرو است که می کوشد در بطن دیالکتیک حکومت، حقوق و اخلاق به واکاوی طبقه متوسط بپردازد. از این منظر فیلم های او هم در فرم و هم در محتوا، آمیختگی پررنگی با نظام حقوقی ایران دارد. نظام حقوقی ایران در آثار سینمایی فرهادی، تصویری قیم مآب، عبوس، منفعل اما پرادعا دارد؛ مداخله گر اما ناکارآمد است. آزادی ها، انتخاب ها و حریم خصوصی افراد را مخدوش می کند اما در تامین عدالت و تضمین زیست مسالمت آمیز شهروندان ناتوان است. از نگاه او، این نظام حقوقی به جای تسهیل زندگی جمعی، خود به عامل اصلی شکل گیری کلاف سردرگم بحران در جامعه ایرانی بدل شده است. قوانین ایدیولوژیک با غلبه دادن یک خیر بر خیرهای دیگر و بسیج امکانات و منابع برای رساندن جامعه به سوی آن خیر و جهت گیری برای حمایت از گروه های خاص، موجب نقض عامدانه حریم خصوصی با هدف پالایش اخلاقی شهروندان، نزول اخلاق جمعی، ایجاد نکوهش اجتماعی بر دگراندیشان و روشنفکران، رشد فزاینده خشونت و از میان رفتن زبان گفتگو و ایجاد گسست اجتماعی شده است. فرهادی راه برون رفت از چنین گسستی را تقویت جامعه مدنی، تدوین قوانین بی طرف، کاهش مداخله دولت در زندگی شخصی شهروندان، مصالحه به جای خشونت، عدالت ترمیمی، ترویج راست گویی و صداقت و اصلاح فرهنگ سنتی نادرست از طریق بازتعریف مفاهیمی چون آبرو می داند.
    کلید واژگان: اصغر فرهادی, نظام حقوقی, قانون, بی طرفی, عدالت, حریم خصوصی}
    Kaveh Rezvani Rad *
    As the well-known Iranian filmmaker and winner of two awards for the Best Non-English Language Film from the Oscar Academy, Asghar Farhadi's cinema is known as a prominent example of 'Iranian social cinema.' It emerged during the early years of twenty first century as a movement born out of the duality of intellectual cinema and value-based cinema following the Iranian Revolution. Through his work, Iran's cinema faces its own identity and strives to explore the dialectic of government, rights, and ethics in the middle class. From this perspective, his movies have a rich relationship with Iran's legal system in both form and content. In Farhadi's movies, the legal system in Iran has a contradictory image that is thought-provoking, critical, gloomy, passive, yet pretentious. It interferes but proves ineffective, distorting individuals' freedoms, choices, and privacy while remaining incapable of providing justice and guaranteeing a peaceful life for citizens. According to Farhadi's perspective, instead of facilitating social life, the legal system becomes the primary factor in constructing a labyrinth of crises in Iranian society. The ideological rules, favoring one good over others and mobilizing resources and facilities towards that good, intentionally violate privacy boundaries with the aim of moral purification of citizens. This leads to a decline in collective morality, creates social condemnation towards dissidents and intellectuals, fosters increasing violence, erodes the language of dialogue, and causes social division. According to Farhadi's movies, the only way to overcome such divisions is by strengthening civil society, formulating impartial laws, decreasing government intervention in citizens' personal lives, prioritizing reconciliation over violence, practicing restorative justice, promoting honesty and integrity, and redefining concepts such as honor while rectifying inappropriate traditional culture.
    Keywords: Asghar Farhadi, Legal System, Law, Impartial, Justice, Privacy}
  • فاطمه علی بخشی، وحید قاسمی عهد*، ابراهیم عبدی پور فرد

    قرارداد اختیار معامله با توسعه بازارهای مالی به ویژه بازار بورس و اوراق بهادار در ایران وارد مباحث حقوقی، فقهی و قانونی ایران شد. از این رو با توجه به متفاوت بودن این نوع قرارداد با قراردادهای معمول و رایج در نظام حقوقی و فقهی مبانی، ماهیت و صحت آنها مورد تردید قرار گرفت و مخالفان و موافقان بسیار زیادی در بین حقوقدانان، فقها و قانونگذاران پیدا کرد. از زمان ورود این نوع قرارداد به ایران تاکنون ماهیت آن مورد ایراد است که مهم ترین عامل آن نیز نگرش های مختلف حقوقی، فقهی و قانونی به آن بوده است. به همین منظور در این پژوهش با رویکردی متفاوت از پژوهش های پیشین که صرفا از یک منظر و حداکثر دو منظر به بررسی این نوع قرارداد پرداخته اند، تلاش شده است با رویکردی تطبیقی علاوه بر بررسی ماهیت این قراردادها از سه منظر حقوقی، فقهی و قانونی، با نگرشی مستقل از این سه رویکرد این نوع قراردادها را مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. بررسی ها نشان می دهد که تعارضات، تناقضات و اختلافات بر سر ماهیت این نوع قراردادها حاصل بی توجهی به ماهیت مستقل این نوع قراردادها بوده و هیچ کدام از این رویکردهای سه گانه ماهیت مستقلی برای این قراردادها قایل نبوده اند و تلاش کرده اند که این نوع قرارداد را در قالب دیگر عقود و تحت ضوابط و شرایط دیگر عقود مورد ارزیابی قرار دهند و یکی از مهم ترین عوامل بروز اختلافات، تعارضات و تناقضات در این حوزه را می توان همین موضوع عنوان کرد. این نوع قراردادها را می توان به معاملات صنایع دستی نیز بسط داد.

    اهداف پژوهش: 

    بررسی ماهیت قرارداد اختیار معامله از سه منظر حقوقی، فقهی و قانونی با رویکردی تطبیقی.بررسی علل تعارضات، تناقضات و اختلافات بر سر ماهیت این نوع قراردادها در حقوق، فقه و قانون.

    سوالات پژوهش:

     مفهوم و ماهیت حقوقی، فقهی و قانونی قرارداد اختیار معامله چیست؟انواع قرارداد اختیار معامله چیست و کاربرد آنها چه می باشد؟

    کلید واژگان: قرارداد اختیار معامله, فقه, حقوق, صنایع دستی, ابزارهای مالی مشتقه}
    Fatemeh Ali Bakhshi, Vahid Ghasemi Ahd *, Ebrahim Abdipour Fard

    The transaction option with the development of financial markets, especially the stock market and securities in Iran, entered the legal, jurisprudential and legal issues of Iran. Therefore, due to the alteration between this type of contract and the usual contracts in the legal and jurisprudential system, their nature and validity were questioned and many opponents and supporters among jurists and legislators were found. Since the arrival of this type of contract in Iran, its principle has been challenged, the most important factor of which has been different are the legal, jurisprudential and legal attitudes towards it. Therefore, in this study, with a different approach from previous studies examining this type of contract from only one perspective or at least two perspectives, an attempt has been made with a comparative approach to examine the nature of these contracts from three legal, jurisprudential and legal perspectives. An independent approach to these three approaches scrutinizes these types of agreements. Studies show that conflicts, contradictions and disputes over the nature of this type of contract are the result of ignoring the independent nature of this type of contract and none of these three approaches have given an independent principle to these contracts and to form this type of agreement in other contracts under other terms and conditions, and this is one of the most important causes of contradictions, conflicts and disputes in this area. However, these types of contracts have an independent and unique nature.

    Research objectives

    Examining the nature of the transaction option from three perspectives: law, jurisprudential and legal with a comparative approachInvestigating the causes of conflicts, contradictions and disputes over the nature of such contracts in law, jurisprudence and legal issues.

    Research questions:

    What is the legal and jurisprudential meaning and nature of the transaction option?What are the types of option contracts and what are their applications?

    Keywords: option contract, Jurisprudence, Law, financial derivative instrument}
  • غلامرضا رادمهر، محمدحسین ناظمی اشنی*، سید علیرضا حسینی
    یکی از وظایف مهم دولت، تامین رفاه و معیشت مردم است که از وظایف اصلی دولت های رفاه و در صدر آنها دولت اسلامی می باشد. اقتصاد اسلامی چه به عنوان یک نظام یا مکتب اقتصادی از نظر برخی از اقتصاددانان مسلمان-متاثر از جهان بینی و نظام ارزشی اسلام است. تبیین رابطه فیمابین نظام ارزشی اسلام و اقتصاد اسلامی و همچنین توضیح نحوه تبلور این ارزش ها در نظام اقتصاد اسلامی موضوع بحث بسیاری از اقتصاددانان مسلمان بوده است. حق معاش نیز به عنوان یک اصل موضوعه اقتصاد اسلامی معرفی می شود که منعکس کننده جهان بینی و نظام ارزشی اسلام است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که حقوق شهروندی به عنوان یکی از حقوق شهروندان بر دولت جلوه خاصی پیدا نموده است که دارای چهارحوزه اصلی مدنی، سیاسی، اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی است. وجود قوانین موضوعه در این زمینه از جمله قانون اساسی، قانون مجازات اسلامی، قانون مسیولیت مدنی، قانون کار، قانون بیمه اجباری مسیولیت مدنی و همچنین قانون دریایی گویای این مسیولیت دولت است که آن را موظف ساخته است تا رفاه شهروندان را تامین و معیشت آنها را در شرایط خاص فراهم آورد. این قوانین مبتنی بر اصول فقهی و حقوقی بنا نهاده شده است که در مجموع اصل عدالت اسلامی را یادآور می گردد. البته جایگاه دولت را نیز باید در این زمینه یادآور شد که از طریق دریافت مالیات، پرداخت یارانه، اصلاح نظام مالکیت و تغییر قیمت ها می تواند این مسیولیت مدنی را به انجام برساند. مسیله عدالت اجتماعی در دوره معاصر در آثار هنری مانند گرافیک نیز بازتاب یافته است و از مضامین اجتماعی مهم محسوب می شود.اهداف پژوهش:شناخت مسیولیت دولت نسبت به معاش مردم از دیدگاه فقهی و حقوقی.بررسی مسیله ثبات و عدالت اجتماعی در آثار گرافیکی معاصر.سوالات پژوهش:دولت از نظر فقهی و حقوقی چه مسیولیتی در جهت معاش مردم دارد؟مسیله ثبات و عدالت اجتماعی در آثار گرافیکی معاصر چه بازتابی یافته است؟
    کلید واژگان: مسئولیت مدنی, دولت, فقه و حقوق, معاش, گرافیک معاصر}
    Gholamreza Radmehr, Mohammad Hossein Nazemi Ashani *, Seyed Alireza Hosseini
    The purpose of this article is to study the jurisprudence and law of the civil liability of the government for the livelihood of the people with a view to the reflection of social stability and justice in contemporary graphic works. Islamic economics, whether as a system or a school of economics, is influenced by some Muslim economists and influenced by the worldview and value system of Islam. Explaining the relationship between the Islamic value system and Islamic economics, as well as explaining how these values ​​crystallized in the Islamic economic system, has been the subject of much discussion among Muslim economists. From another point of view, citizenship rights as one of the rights of citizens has a special effect on the government, which has four main areas: civil, political, economic, social and cultural. Although the right to livelihood and welfare is in the socio-economic sphere; But it also affects other areas. In other words, the government has a civil responsibility in this area, and therefore it must fulfill this responsibility properly and completely. The existence of relevant laws in this field, including the Constitution, the Islamic Penal Code, the Civil Liability Law, the Labor Law, the Compulsory Civil Liability Insurance Law, as well as the Maritime Law, demonstrates this responsibility of the government, which has made it obligatory to ensure the welfare of citizens. In special circumstances. These laws are based on jurisprudential and legal principles, which in general remind the principle of Islamic justice.
    Keywords: Civil liability of the government, Jurisprudence, Law, Livelihood, contemporary graphic works}
  • فاطمه علی بخشی، وحید قاسمی عهد*، ابراهیم عبدی پور فرد

    قرارداد اختیار معامله با توسعه بازارهای مالی علی الخصوص بازار بورس و اوراق بهادار در ایران وارد مباحث حقوقی، فقهی و قانونی ایران شد. از این رو با توجه به متفاوت بودن این نوع قرارداد با قراردادهای معمول و رایج در نظام حقوقی و فقهی مبانی، ماهیت و صحت آنها مورد تردید قرار گرفت و مخالفان و موافقان بسیار زیادی در بین حقوقدانان، فقها و قانونگذاران پیدا کرد. از زمان ورود این نوع قرارداد به ایران تاکنون ماهیت آن مورد ایراد است که مهمترین عامل آن نیز نگرش های مختلف حقوقی، فقهی و قانونی به آن بوده است. به همین منظور در این پژوهش با رویکردی متفاوت از پژوهش های پیشین که صرفا از یک منظر و حداکثر دو منظر به بررسی این نوع قرارداد پرداخته اند، تلاش شده است با رویکردی تطبیقی علاوه بر بررسی ماهیت این قراردادها از سه منظر حقوقی، فقهی و قانونی، با نگرشی مستقل از این سه رویکرد این نوع قراردادها را مورد بررسی قرار دهد. بررسی ها نشان می دهد که تعارضات، تناقضات و اختلافات بر سر ماهیت این نوع قراردادها حاصل بی توجهی به ماهیت مستقل این نوع قراردادها بوده و هیچ کدام از این رویکردهای سه گانه ماهیت مستقلی برای این قرارداها قایل نبوده اند و تلاش کرده اند که این نوع قرارداد را در قالب دیگر عقود و تحت ضوابط و شرایط دیگر عقود بررسی کنند و این موضوع به عنوان یکی از مهمترین عوامل بروز تناقضات، تعارضات و اختلافات در این حوزه است. این در حالی است که این نوع قراردادها دارای ماهیتی مستقل و منحصر به خود هستند.

    کلید واژگان: قرارداد اختیارمعامله, فقه, حقوق, ابزارهای مالی مشتقه}
    Fatemeh Ali Bakhshi, Vahid Ghasemi Ahd *, Ebrahim Abdipour Fard

    The contract of option with the development of financial markets, especially the stock market and securities in Iran, entered into the legal, jurisprudential and legal issues of Iran. Therefore, due to the difference between this type of contract and the usual contracts in the legal and jurisprudential system, their nature and validity were questioned and found many opponents and supporters among jurists, jurists and legislators. Since the arrival of this type of contract in Iran, its nature has been challenged, the most important factor of which has been different legal, jurisprudential and legal attitudes towards it. Therefore, in this study, with a different approach from previous studies that have examined this type of contract from only one perspective and at most two perspectives, an attempt has been made with a comparative approach in addition to examining the nature of these contracts from three legal, jurisprudential and legal perspectives. An independent approach to these three approaches examines these types of contracts. Studies show that conflicts, contradictions and disputes over the nature of this type of contract are the result of ignoring the independent nature of this type of contract and none of these three approaches have given an independent nature to these contracts and have tried to form this type of contract in other contracts. And examine contracts under other terms and conditions, and this is one of the most important causes of contradictions, conflicts and disputes in this area. However, these types of contracts have an independent and unique nature.

    Keywords: option contract, Jurisprudence, Law, financial derivative instrument}
  • علی جان سکندری، حسین احمری*، مصطفی رجائی پور

    در فقه امامیه تهاتر از اسباب تسلط بر مال غیر و شبیه به شفعه دانسته اند. برخی، آن را از اسباب سقوط تعهدات و برخی دیگر آن را بیع دانسته و احکامش را ملحق به احکام بیع دین به دین و ضمان می‏دانند. هر چند برخی استعمال تهاتر به جای مقاصه را صحیح دانسته‎اند، از این جهت که هرگاه شرایط تهاتر موجود باشد هر یک از دو دین، یکدیگر را نفی کرده و ساقط می‎شوند. نظر امام خمینی (ر) هم بر این استوار است که تهاتر یکی از اسباب سقوط تعهد است و از زمره ضمان بشمار نمی رود. روش تحقیق در این پژوهش  توصیفی- تحلیل  است که گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه کتب، مقالات، نشریات، سایت‎های معتبر حقوقی در منابع اصلی و فرعی بوده است. یافته های تحقیق بیانگر این است که به دلیل عدم اختلاف ماهیت بین تهاترهای قراردادی، قضایی و ایقاعی در نهایت همه آن ها به تهاتر قهری برگشت می‎کنند. نتیجه نهایی پژوهش بیانگر این می باشد که فقها در تعابیر خود تهاتر را غالبا به قهری متصف کرده‏اند. بنابراین از دیدگاه امام خمینی (ره) نیز تهاتر قهری بوده و در عرضع آثار و محصولات هنری نیز این فعل عنلیاتی می شود و در نهایت بین تهاتر و تقاص اختلاف است.

    اهداف پژوهش:

    1.بررسی نظریات فقیهان و حقوقدان ها با تاکید بر دیدگاه امام خمینی (ره) درخصوص مسئله تهاتر با تاکید بر عرضه و فروش آثار هنری.2.ایجاد بصیرت و آگاهی و تنویر افکار عمومی و نیز با هدف بررسی نظریات فقها و حقوقدانان در مورد تهاتر به عنوان یکی از اسباب سقوط تعهدات.

    سوالات پژوهش:

    1.حقیقت تهاتر و انواع آن از دیدگاه فقه و حقوق با تاکید بر نظر امام خمینی (ره) چگونه تحلیل می شود؟ 2.نظریات فقیهان و حقوقدانان با تاکید به خصوص دیدگاه امام خمینی (ره) درباره تهاتر چه تاثیری بر عرضه و فروش آثار هنری دارد؟

    کلید واژگان: تهاتر, تقاص, فقه و حقوق, امام خمینی(ره), آثار هنری}
    Alijan Sekandari, Hosein Ahmari *, Mostafa Rajaeipoor

    In Imami jurisprudence, purity has been considered as a means of dominating other people's property and is similar to intercession. Some consider it as a cause of falling obligations and others consider it as a sale and its rulings are attached to the rulings on the sale of faith to religion and guarantee. However, some have considered the use of purity instead of vengeance to be correct, because if the conditions of purity exist, each of the two religions will reject and abrogate each other. Imam Khomeini's view is also based on the fact that purity is one of the causes of falling commitment and is not considered as a guarantee. The research method of this paper is descriptive-analytical, and information is gathered by the study of books, articles, publications, reputable legal sites in main and secondary sources. The research findings indicate that due to the lack of differences in nature between contractual, judicial and statutory purifications, all of them eventually return to coercive purity. The final result of the research indicates that the jurists in their interpretations have often described purity by force. Therefore, from Imam Khomeini's point of view, purity is also coercive, and in the presentation of works of art and products, this act becomes elementary, and finally, there is a difference between purity and retribution.

    Research aims

    Examining the theories of jurists and judges with emphasis on the view of Imam Khomeini on the issue of purity with emphasis on the supply and sale of works of art. Creating insight, awareness and enlightenment of public opinion, as well as with the aim of examining the views of jurists and jurists about purity as one of the causes of falling obligations.

    Research questions:

    How is the truth of purity and its types analyzed from the point of view of jurisprudence and law with emphasis on the opinion of Imam Khomeini? What effect do the views of jurists and jurists have on the supply and sale of works of art, with a special emphasis on Imam Khomeini's view on purity?

    Keywords: Purity, retribution, jurisprudence, law, Imam Khomeini, Works of Art}
  • مصطفی بهزادفر، محیا ستاری، سمانه جلیلی صدرآباد*، غلامرضا جاپلقی، سمیه جلیلی صدرآباد

    امروزه اهمیت و جایگاه ویژه بافت و ابنیه تاریخی و ارزشمند در شهر ها بر کسی پوشیده نیست، اما همچنان موضوع حفاظت، حمایت و احیای بافت و ابنیه تاریخی و ارزشمند در ایران به صورت جدی، علمی و قانونی مورد پیگیری، نه در سطح کلان مدیریتی و نه در سطح مطالبه گسترده مردمی قرار ندارد. این شرایط سبب شده اند وضعیت بافت و ابنیه تاریخی روز به روز در خطر جدی آسیب و در مسیر نابودی قرار گیرد. اگر چه انجمن های دولتی و گروه های مردم نهاد متعددی پیگیر موضوع و حفاظت از آثار هستند، اما از آنجا که از لحاظ حقوقی و قانونی دارای نقش و ابتکار عمل نبوده، راه به جایی مطلوب و موثر در سطحی گسترده نخواهند برد. لذا اهمیت بعد حقوقی و قانونی پیرامون موضوع بافت و ابنیه و آثار تاریخی برای تغییر و یا رهایی از این شرایط، دوچندان خواهد شد. بر این اساس، در این پژوهش ابتدا سعی شده است با استفاده از روش کیفی و رویکرد هرمنوتیک حقوقی، بازخوانی قوانین مرتبط با این امر صورت گیرد. در ادامه، آسیب شناسی اجمالی بر این قوانین، بر مبنای روند امر حفاظت و احیا و همچنین در مقایسه با کلیت محتوایی منشورهای جهانی شکل گرفته است. نتایج بررسی ها و تحلیل های صورت گرفته نشان داده که قوانین موجود، نیاز اساسی به اصلاح، تغییر و تکمیل شدن دارند؛ علاوه بر این نیز خلاهای قانونی متعددی وجود دارند که نیازمند تصویب قوانین جدید هستند تا بتوان از طریق آنها، موضوعات مغفول مانده در مجموعه قوانین موجود را پوشش داد. از میان این موارد، برخی مباحث از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؛ بنابراین به منظور مشخص شدن اولویت هر یک از مباحث اصلاحی در قوانین، اولویت بندی با استفاده از نظر صاحب نظران و خبرگان این امر انجام شده است. نتایج مصاحبه با خبرگان و اولویت بندی انجام شده نشان داده که مباحث مستندسازی، نظارت بر حفاظت و احیا در محتوای قوانین و همچنین مبحث ضمانت اجرایی قوانین، از اهم موارد اصلاحی قوانین هستند.

    کلید واژگان: قانون, مصوبه حقوقی, بافت تاریخی, ابنیه تاریخی}
    Mustafa Behzadfar, Mahya Sattari, Samaneh Jalili Sadrabad*, Gholamreza Japaghi, Somayeh Jalili Sadr Abad

    Today, the importance and special position of the historical texture and buildings in the city is completely obvious. However, the issue of protecting, supporting and restoring historical texture and valuable historical buildings in Iran is not seriously, scientifically and legally pursued by top level of management and popular demand. Historical texture and buildings are increasingly in danger, day by day. Although several public associations and non-government organizations keep tracking the protection of historical buildings, they won’t be effective as they do not have legal role and position in decision-making and actions. Therefore, the importance of legal and lawful dimensions to pass or change these conditions will be considerable. Accordingly, using a qualitative method as well as legal hermeneutical approach, a review of consistent and related rules has been done and consequently a brief pathology has been provided based on the protecting and restoring rules and in comparison, with global commissions and agreements. The results of these studies indicate that existing laws need to be revised, modified and completed. In addition, there are a number of legal gaps that require the enactment of new laws to address overlooked issues in the existing set of laws. Among them, some issues are more important. Therefore, in order to prioritize each reform issue in law, a process of priori has been done with the experts and specialists’ views. The results of interviews with experts and the prioritization indicated that documentary issues, monitoring building protection and recovery in law content as well as the issue of law enforcement are the main challenges of law reform.

    Keywords: Law, legal act, historical texture, historical building}
  • پرستو احمدی *
    عدالت یکی از مهمترین ارزشهای انسانی است، مفهوم عدالت هر چند در وهله اول واضح و آشکار به نظر می رسد، اما یکی از پیچیده ترین و بحث انگیزترین مباحث در تاریخ حیات انسانی بوده است. عدالت استخدامی نیز، از چنین ویژگی چالشی و ارزشی برخوردار است. این پژوهش با هدف دستیابی به مدل جذب منابع انسانی مبتنی بر عدالت در دستگاه های دولتی ایران طراحی شد. نمونه آماری شامل 17 نفر از خبرگان دانشگاهی و منابع انسانی بودند که به روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شده و از نظریه داده بنیاد (مبتنی بر مصاحبه با خبرگان) برای طراحی مدل استفاده شده است. پس از مراجعه به صاحب نظران و خبرگان متخصص در رشته مدیریت منابع انسانی گوناگون، ضمن اصلاح و تعدیل مدل گفته شده، مدل جدب منابع انسانی عدالت محور طراحی شد. از مهمترین نتایج تحقیق این است که برای جذب و استخدام منابع انسانی بر اساس عدالت، توجه به شایستگی های فردی، شغلی و بینشی داوطلبان، تعیین معیارها و شاخص های دقیق گزینش افراد، برگزاری آزمون، ایجاد فرصت های برابر برای همه، قانون گرایی و اعتمادسازی ضروری می باشند. همچنین در سیستم جذب منابع انسانی در نظر گرفتن همه عوامل سیستم یعنی کم و کیف احیتاجات منبع انسانی، روش های تامین منابع انسانی، روش های انتخاب و استخدام داوطلب، شرایط به کارگماری (انتصاب) و استراتژی انتخاب یا گزینش در برقراری عدالت استخدامی تاثیرگذار هستند. مدل طراحی شده فی الواقع مبنای نظری لازم را برای رعایت عدالت استخدامی فراهم می سازد. همچنین ابعاد، مولفه ها و شاخص های مدل جذب منابع انسانی مبتنی بر عدالت در این پژوهش نشان داده شده است.
    کلید واژگان: جذب منابع انسانی, عدالت استخدامی, قانون مدیریت خدمات کشوری, ایجاد فرصت های برابر}
    Dr Parasto Ahmadi *
    Justice is one of the most important human values, justice, though it seems obvious in the first place. But one of the most complex and controversial issues in the history human life has been. Employment equity, the challenge of such a character and merit; This study aims to attract human resources model was designed based on Iranian state justice system. The sample consisted of 17 academic experts and human resources that the sampling was targeted. And grounded theory (based on interviews with experts) to design model is used. After visiting scholars and experts specializing in various fields of human resource management, the modification of the model, the model was designed attraction to human resources is equitable. The most important results is that for the recruitment of human resources based on justice, based on merit, career and vision Volunteers, benchmarking and specific indicators choice of people, exams, creating equal opportunities for all, the rule of law and confidence are essential. Also in attracting human resources to consider all of the system’s quality and quantity of human resource, methods of human resources, methods of selection and recruitment of volunteers, conditions of employment (appointment) and selection strategy or selective justice Recruitment influence . Designed model indeed provides the theoretical basis necessary to comply with employment equity. The dimensions of the components and indicators of human resources based on justice model shown in this study.
    Keywords: human resources, employment, justice, law, civil service management, create equal opportunities}
  • سید احمد حبیب نژاد*
    قانون گذاری - وضع قواعد کلی، نوعی و لازم الاجرا- از شئون حکمرانی است و حکومت ها از این ابزار برای تنظیم روابط اجتماعی و نیز رسیدن به اهداف، مقاصد و «آرمان» خود بهره می برند. پرسشی که مطرح می گردد آن است که آیا هنر نیز می تواند موضوع تقنین و قانون گذای قرار بگیرد؟ و اگر جواب هم مثبت باشد این گستره وضع قواعد نوعی تا کجاست؟
    در حوزه تقنین هنری باید بپذیریم که اصل بر عدم دخالت دولت در وضع قواعد است مگر اینکه مصلحت این دخالت برای جامعه بیشتر از ضرر عدم ورود حاکمیت در این موضوع باشد همچنان که مقنن باید بپذیرد که حوزه های «آزادی» در مقوله هنر باید فراخ تر از حوزه های کنترل شده باشد و این تحدیدهای تقنینی بر هنر نباید به گونه ای باشد که مصداق این قاعده گردد که «تخصیص اکثر مستهجن است».
    در گستره ورود حاکمیت برای تقنین در موضوع هنر نیز باید اصولی موردپذیرش نهادهای مقررات گذاری باشد ازجمله اینکه تقنین هنر باید بیشتر تکیه بر «حمایت» داشته باشد و جنبه های حمایتی قانون گذاری بسیار پررنگ باشد و نیز اصل «پس کنترلی» در هنر بایستی باعث گردد تا حد ممکن کنترل های پیشینی در هنر به حداقل برسد و بر اساس اصل «انعطاف پذیری» ، حوزه هنر شایسته قوانین سخت و غیرقابل انعطاف نیست. همچنین بر اساس اصل استماع، «مشارکت» اهل هنر در وضع، تفسیر و اجرای قوانین بسیار حیاتی است به خصوص در مرحله ابتکار تقنینی که عدم مشارکت هنرمندان می تواند قانون مربوطه را با چالش هایی مواجه نماید.
    کلید واژگان: هنر, قانون, قانون گذاری, انعطاف پذیری, اصل آزادی}
    Seyed Ahmad Habibnejad *
    Legislation - making general, generic and imperative rules- is of aspects of governance, and governments use this tool to regulate social relations as well as to achieve their goals, intentions, and ideals. The question that arises is whether art can also be the subject of legislation? And if the answer is positive, how far is this range of generic rules to be made?
    In the sphere of artistic legislation, we must accept that the principle is based on the non-interference of the state in the establishment of rules unless the expedient of intervening for this society would be more than the loss of avoiding the sovereignty to interfere in this issue, as the legislature must accept that the areas of "freedom" in art should be wider than the controlled domains and these legislative restrictions on art should not be such as to be the case of this principle "Particularizing of the most is evil."
    In the scope of the entry of the sovereignty for legislation in the subject of art, some principles also should be accepted by legislative institutions, including the fact that legislating of art must be more reliant on "support", and the legislative support aspects must be much enough, and the "post-control" principle in art must minimize he prior art controls as far as possible, and according to the principle of "flexibility", the field of art is not worthy of rigid and non-flexible laws. Also, based on the principle of audition, artists' "participation" in the making, interpretation, and implementation of laws is crucial, especially in the stage of the legislative initiative, where non-participation of artists can challenge the relevant law.
    Keywords: Art, Law, Legislation, Flexibility, Principle of Freedom}
  • عرفان ناظر *، فریندخت زاهدی
    ارسطو در کتاب فن شعر، با نگاهی ساختاری به تراژدی، آن را داستانی تراژیک مبتنی بر خطا یا هامارتیا می داند. در این نگره، رابطه محتوای تراژدی با زمان هاش تشریح نشده است. از آن رو که خاستگاه تراژدی نه صرفا آیینی بلکه سیاسی و ملازم با تحولات ساختاری و اجتماعی آتن نیز هست، این ضرورت پیش می آید که محتوای تراژدی را از منظر سیاسی نیز مورد بررسی قرار داد. از این رو مقاله حاضر در نظر دارد با امعان نظر به مفاهیم سیاسی چون قانون و عدالت، تراژدی های آیسخولوس را – به عنوان کهن ترین نوع تراژدی که تا کنون به دست ما رسیده- مورد بررسی قرار دهد و جایگاه و کارکرد سیاسی کنش تراژیک و هامارتیا را در آن زمینه و زمانه بسنجد تا فهم آیسخولوس از کارکرد و هدف تراژدی، که مبتنی بر صلح و قانون گرایی است، آشکار شود و بدینوسیله تقابل قانون و کنش تراژیک نیز مورد مداقه قرار گیرد. برای این هدف، لازم آمد که به متون و زبان اصلی تراژدی ها مراجعه شده، و مفاهیم مورد نظر در متن تاریخی و سیاسی شان بررسی شوند. حاصل پژوهش آشکارمی کند که تراژدی های آیسخولوس با اتکا به مفهوم قانون، هدفی ضد تراژیک دارند.
    کلید واژگان: آیسخولوس, قانون, کنش تراژیک, هامارتیا, عدالت}
    Erfan Nazer*, Farindokht Zahedi
    In his Poetics, Aristotle, from a structural perspective, assumes tragedy to be a tragic story based on hamartia. In this theory, the interrelation of the content of tragedy and its era has been delineated. Since the origin of tragedy is not merely ritual but also political and affected by social and structural developments in Athens, the content of tragedy needs to be examined from a political viewpoint as well. In tragedies of Aeschylus, tragedy and politics have been merged, thus, his tragedies are no longer mere religious or devotional poems associated with myths and rituals. However, these works are still tragic, but tragedies formed in a new social context known as a polis (the city, the state) and have adapted to the political requirements of living in such new social order. In Aeschylus tragedies, due to his reliance on the standards of the new political rule of law in Athens, this balance changed in favor of human interest and will in the new social order of the polis. Aeschylus is in search of justice whose fulfillment most deities do not welcome. Therefore, the suffering is imposed by deities on the man living in the sphere of the polis. In the polis the individual takes the responsibility of his life and intends to disseminate a new foundation for justice with recourse to his own rationality, obedience and will to resist the illegitimate demands of gods or other mythical figures. Therefore, Aeschylus’ works indicate a shift away from a tragic and mythical vision to the sphere of history and politics. That being so, Aeschylus’ application of tragic action is ruled out and the tragic action obtains a negative connotation. In these works, divinity and gods are not the exclusive source of validity and justice but rationality and man are also the standards based on which justice is evaluated. Accordingly, understanding Aeschylus’ tragedies without considering them in the context of history and politics will not be clarifying and thus acquiring this clarifying understanding involves the examination of political history of Athens and its evolutions. It suffices to ponder over this fact that Aeschylus’ tragedies were written concomitant with the domination of democracy. They affected and were affected by the new rule of law prevailing in the polis. As a result, the present article is aimed at examining Aeschylus’ tragedies as the oldest kind of tragedies handed down to us through delving into concepts such as the rule of law and justice. It is also to assess the political status and function of tragic action and hamartia in that particular context to elucidate Aeschylus’ understanding of the function and aim of tragedy, which is predicated upon peace and the rule of law. Thereby, the opposition between the rule of law and tragic action can also be investigated. To this end, it is required to refer to the original texts of the tragedies and to consider the concepts in their historical and political context. The result of this research reveals that having relied on the concept of law, Aeschylus’ tragedies have an anti-tragic aim.
    Keywords: Aeschylus, Law, Tragic Action, Hamartia, Justice}
  • شمس الملوک مصطفوی*
    در نظام فلسفی افلاطون تربیت جایگاهی خاص دارد زیرا به کمک تربیت است که می توان وجود را به فضایل آراست و از رذایل پاک کرد و در نتیجه، نفس را زیبا و شایسته جایگاهی الهی ساخت. از این رو، افلاطون هر آنچه به تربیت آدمی مدد می رساند، از جمله انواع فنون و هنرها، مورد توجه و بررسی قرار می دهد. نزد وی، موسیقی به واسطه تاثیر قوی و عمیقش در جان مخاطب، می تواند به عنوان ابزاری نیرومند در خدمت نظم دهی، پالایش، و هدایت نفس به مراتب بالا به کار آید. در این فرایند تربیتی مرد به یاری قوی ترین نیروهای روحی، یعنی وزن و آهنگ، دگرگون می شود و به این نتیجه دست می یابد که در پرتو تربیت حقیقی می تواند به والاترین خیر نائل شود. البته، افلاطون چنین تربیتی را مقدمه تربیت فلسفی و مکمل آن می داند. هدف مقاله پیش رو آن است که نشان دهد توجه افلاطون به موسیقی نه به واسطه ویژگی های هنری و زیبایی شناسانه آن بلکه به جهت نقشی است که می تواند در جهت تربیت (پایدیا) آدمیان ایفا نماید. بدین منظور، دیدگاه افلاطون در دو رساله مهم تربیتی او، یعنی جمهوری و قوانین محور تحلیل قرار گرفته است، هر چند به نظرات وی در سایر رساله ها نیز اشاره شده است.
    کلید واژگان: افلاطون, تربیت (پایدیا), موسیکه, موسیقی, جمهوری, قوانین}
    In Plato’s view the education has a particular status. For him، it is by means of education that our souls can be loaded with virtues and be purified of vices; and then the education makes our souls beautiful and worthy of divine setting. Plato، therefore، deals with everything، including arts and skills، that contributes to educate human beings. On account of the profound influence of music on addressee، he regards music as an efficient means to put into order، refine، and elevate soul. In this educative process، a man is exalted by the strongest spiritual powers، i. e. rhythm and tone، and he comes to the conclusion that it is possible that the man is attained to supreme good in the light of true education. In Plato’s eyes، of course، such education is the prelude to philosophical education and its complement. The aim of the present article is to show that the reason why Plato places a premium on music is that it plays the key role in educating humans، rather than by virtue of its artistic and aesthetic features. Considering this aim، the article proceeds to investigate Plato’s positions on education in Republic and Law.
    Keywords: Plato, education (paideia), mosike, music, Law, Republic}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال