به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « literature » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • نادیا معقولی*

    رئالیسم جادویی در ادبیات جهان به عنوان یکی از مکاتب منتج شده از واقع گرایی، تاثیرات فراوانی بر دیگر هنرها گذاشته است. سینما به عنوان رسانه ای که از ابتدای تولد خود از ادبیات به عنوان یکی از منابع اصلی خود استفاده نموده نیز تحت تاثیر این مکتب قرار گرفت. موج نو سینمای ایران - به عنوان یک جریان روشن فکری در مقایسه با سینمای تجاری ایران - نیز از منابعی ادبی متون فارسی استفاده نمود و بسیاری از فیلم های ارزشمند این موج، اقتباس ادبی هستند. هدف از این پژوهش، شناسایی عناصر رئالیسم جادویی در فیلم های موج نو است. بدین لحاظ تعداد پنج فیلم از سینمای موج نو قبل از انقلاب اسلامی انتخاب گشته و مشخصه های رئالیسم جادویی در این فیلم ها در مقایسه با منابع ادبی آن ها مورد جست وجو قرار گرفته اند. جامعه آماری منتخب، همگی از ادبیات دهه چهل و پنجاه هستند. روش این تحقیق، به لحاظ هدف، بنیادی بوده و از روش توصیفی - تحلیلی جهت مطالعه نمونه های موردی استفاده شده است. در ادامه مقاله، عناصر رئالیسم جادوی مانند درهم آمیختگی یا مجاورت واقعیت وخیال و وهم، چرخش هنری زمان، روایات یا پیرنگ های پیچیده، کاربرد متنوع رویاها، افسانه ها و قصه های پریان (در بافت داستان)، توصیف های اکسپرسیونسیتی و سورئالیستی، عقاید و باورهای شگفت انگیز، عنصر غافلگیری و شوک ناگهانی، دهشت و توجه ناپذیری (برخی وقایع) که از ویژگی های واقع گرایی جادویی هستند، در فیلم ها مورد جست وجو قرار گرفته و با همین عناصر در منابع ادبی مورد اقتباس، تطبیق یافته اند. در پایان این پژوهش، مشخص گردید که به جز عنصر رویاها، افسانه ها و قصه های پریان، ردپای بقیه عناصر رئالیسم جادویی در فیلم های موج نو مشاهده می شوند.

    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, ادبیات, سینما, غلامحسین ساعدی, سینمای موج نو, سینمای ایران}
    Nadia Maghuly*

    As one of the schools resulting from realism, magical realism in world literature has had many effects on other arts. Cinema, as a medium that has used literature as one of its main sources since its birth, was also influenced by this school. The new wave of Iranian cinema - as an intellectual trend compared to the commercial cinema of Iran - also used literary sources of Persian texts and many valuable films of this wave are literary adaptations. The purpose of this research is to identify the elements of magical realism in new-wave films. In this sense, five films from the new wave cinema before the Islamic revolution have been selected and the characteristics of magical realism in these films have been searched in comparison with their literary sources. The selected statistical population is all from the literature of the forties and fifties. The method of this research is basic in terms of the goal and the descriptive-analytical method has been used to study case samples. In the rest of the article, the elements of magic realism such as the intermingling or juxtaposition of reality and imagination, the artistic rotation of time, complex narratives or plots, the diverse use of dreams, legends, and fairy tales (in the context of the story), expressionistic and surrealist descriptions, surprising ideas and beliefs, The elements of surprise and sudden shock, terror and inattention (some events) which are the characteristics of magical realism, have been searched for in movies and adapted with these elements in literary sources. At the end of this research, it was found that except for the elements of dreams, legends, and fairy tales, traces of other elements of magical realism can be seen in new-wave films.

    Keywords: Magical Realism, Literature, Cinema, Gholamhossein Saedi, New-Wave Cinema, Iranian Cinema}
  • رقیه دیزجچراغی، فرنوش شمیلی*

    در میان اقلام مختلف خوشنویسی، خط نستعلیق پیوند ناگسستنی بافرهنگ و ادبیات ایران دارد، به طوری که گفته می شود این خط نماد فرهنگ و هنر ایرانی است. همخوانی صورت نستعلیق با روحیه اشعار فارسی زمینه را جهت تعامل بیشتر این خط با ادبیات فراهم کرد تا بر اشعار وزین،  صورتی موزون بخشد. این خط قالب های مختلفی دارد که درزمینه شعر، کتابت و چلیپا بیشترین کاربرد را دارد. رباعی 103 خیام که بارها توسط خوشنویسان در قالب چلیپای نستعلیق تکرار شده، مورد مطالعه در این پژوهش قرار گرفته است. شناخت هرچه بهتر و رمزگشایی این آثار هنری نیازمند بررسی روابط متنی حاکم بر آن ها و مستلزم رجوع به مطالعات ترامتنی است. رویکرد ترامتنیت ژنت تمامی روابط موجود میان متن ها را بررسی می کند که در این میان بیش متنیت با تحلیل متون هنری تناسب بیشتری دارد. در بیش متنیت تاثیر یک متن بر متن دیگر بررسی می شود که شامل برگرفتگی متن دوم از متن اول است. لذا هدف این پژوهش، مطالعه ای نظام مند در چلیپاهای رباعی 103 خیام است که منجر به شناخت روابط متنی میان آنها شود. سوال اصلی براین مبناست که گونه های بیش متنی ژنتی چگونه و به چه میزانی در آثار ذکرشده قابل شناسایی است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و اطلاعات از طریق منابع اسنادی و مشاهده انجام شده و به صورت کیفی تجزیه و تحلیل شده است. بر طبق یافته ها صراحت ارجاع به پیش متن در این آثار زیاد و کارکرد بیش متن ها غالبا جدی است لذا سرعت تغییرات بسیار کند است.

    کلید واژگان: بیش متنیت, خوشنویسی, ادبیات, خیام, ژنت}
    Roghayyeh Dizajcheraghi, Farnoush Shamili *

    Among numerous calligraphy scripts, Nastaliq is inseparably associated with Iranian culture and literature, as it represents part of Iranian culture and art. The consonance of Nastaliq’s appearance with the spirit of Persian poetry provided the basis for more interaction of this writing style with Persian literature to give a balanced structure to the rhythmic poems. This script has various forms that are mostly applied in poetry, calligraphy, and Chalipa as kind of it.  The quatrains No. 103 of Khayyam’s poem with a high degree of repetition by calligraphers in the form of Chalipa have been addressed in this research. To comprehend the concepts behind these artworks, it is required to study the textual relationships between them and carry out the relevant transtextual studies. The transtextuality approach of Gerard Genette targets all existing relationships between texts, among which hypertextuality is more adaptable to artistic texts. This term is defined as the influence of one text on another. Therefore, this research aims to systematically study the quatrains 103 of Khayyam’s poems, to address the textual relationships among them. The main research question here is to know how the hypertextuality of Genette can be identified in the mentioned works. The research method was based on a descriptive-analytical approach, and the data were collected relying on documented resources and observation by using qualitative analysis. According to the research findings, the reference to the hypotext in these works is significant, and the function of hypertexts is often serious, so the process changes very slowly.

    Keywords: Hypertext, Calligraphy, Literature, Hakim Omar Khayyam, Genette}
  • محمد افروغ*

    هدف پژوهش حاضر، کشف و تبیین مناسبات و روابط بینامتنی و برگرفتگی از عناصر و نشانه های پیش متن درمتن انتخابی است که در فرآیند مطالعه یک قالیچه تصویری با موضوع لیلی و مجنون براساس بیش متنیت ژنتی با متون درون رشته ای (قالیچه های پیش متن و بیش متن) و میان رشته ای (سه نگاره)، مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت.  بدین روی، پرسش اصلی پژوهش این است که: برگرفتگی از متون درون رشته ای و میان رشته ای چگونه قابل تبیین است و این که نشانه های کلامی و تصویری موجود درآن، برچه چیزی دلالت دارد؟ مهم ترین یافته های این پژوهش چنین است: طراحان قالیچه های لیلی ومجنون از منابع پیشین هم چون پیش-متن های ادبی و تصویری درطراحی این آثار هم برمبنای همان گونگی (تقلید) و تراگونگی (تغییر)، و مهم تر خلق نشانه ها (نقوش) و صحنه های روایی پیرامونی و حاشیه ای برمبنای خلاقیت و نوآوری فردی، بهره برده اند. قالیچه مورد مطالعه در برگرفتگی از پیش-متن های درون رشته ای توامان دارای تقلید و انواع تغییرات شکلی و فرمی و هم چنین تغییرات (گونه افزایشی) است.هم چنین در ارتباط با پیش متن های میان رشته ای (نگاره ها)، نیز نقاش ضمن وفاداری به منابع ادبی پیشین، سعی درایجاد خلاقیت و آفرینش فضایی مثالی و آرمانی از داستان لیلی ومجنون است. این پژوهش ازنوع کیفی و توسعه ای و روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی است. شیوه گردآوری داده ها کتابخانه ای و جستجو درپایگاه های معتبر اینترنتی است.

    کلید واژگان: بیش متنیت, برگرفتگی, قالیچه, نگارگری, لیلی و مجنون}
    Mohammad Afrough *

    In the creation of literary and artistic works, the texts, while having obvious and hidden relationships, have a process of overlapping and modeling each other, so that from within this connection and modeling, new texts and works are created or expanded and developed. The aim of this research is to investigate and analyze a pictorial rug with the theme of Leyli and Majnoun based on the type of genetic polytextuality with interdisciplinary texts (pre-textual and multitextual rugs, three miniatures) in order to discover and explain the intertextual relationships. Hypertextuality is one of the pre-textual signs in the selected texts. Based on Genette's point of view, hyper-textuality is the re-reading of pre-textuality; that is, writing new content and reading pre-text creates a new text. Revelation in the relationship between texts, influence and hyper-textuality of each other, has always been one of the topics of interest of researchers in the field of human sciences and literary studies. In the 20th century, this issue was raised by Kristeva and Barthes and systematically developed by Genet in the form of transtextuality theory. Hypertextuality is a type of transtextuality that deals with the systematic relationship of a text with previous texts as sources of inspiration, based on change and imitation. For this reason, pictorial rugs with the theme of the story of Leyli and Majnoun are an expression of texts mixed with verbal and visual systems that were produced by using the artist's creativity and imitating literary and artistic pre-texts during Qajar period. In this research, a sample of the mentioned rugs will be studied and analyzed based on the multi-textual approach and focusing on the type overlap, with the aim of reading and discovering the degree of intertextual communication and imitation of internal and external pre-texts. Therefore, the main question of the research is: to what extent and how can the imitation of interdisciplinary texts be explained, and what do the verbal and visual signs in it indicate?The most important findings of this research are the followings: the designers of Leyli and Majnoun rugs enjoy from previous sources such as literary and visual texts to design these works; works which are based on imitation and change. More importantly they create motifs and peripheral and marginal narrative scenes based on individual innovation. In the interdisciplinary pre-texts (paintings) the painter, while being faithful to the previous literary sources, tries to create an exemplary and ideal space from the story of Leyli and Majnoun. This research is of a qualitative and developmental type and its research method is descriptive-analytical and data collection is desk-based. In the process of doing the work, while passing on the theoretical and fundamental studies of hypertextuality and the overlapping approaches, the research explores visual and verbal systems, literary and artistic pre-texts and finally analyses hypertexts. Relevant intra-disciplinary and inter-disciplinary themes will be conducted to the topic of Leyli and Majnoun.

    Keywords: Hyper-Textuality, Overlapping, Carpet, Literature, Painting, Leyli, Majnoun}
  • یوسف شیخی *

    هر چند ساختار روایی پست مدرن، در نقد و هجو عقل مدرن و اومانیسم از فلسفه و جهان بینی پست مدرن (به خصوص فلسفه نیچه) متاثر است، اما با تکرار صرف شعارهای فلسفی در باب بن بست عقلی انسان مدرن نمی توان به ساختار نهایی پست مدرن رسید. پژوهش حاضر با تحلیل انتقادی دیدگاه های صاحب نظران در تشخیص و تطبیق مصادیق ادبی و سینمایی پست مدرن، مدعی است بسیاری از آثار مشتهر به پست مدرن در زمره آثار شبه کلاسیک یا شبه مدرن جای می گیرند. بر اساس نتایج به دست آمده در نتیجه، بررسی اصول مشترک کلاسیک و مدرن با اصول مشترک مشترک پست مدرن در موارد هجده گانه، مهم ترین ویژگی ادبیات پست مدرن جلب توجه خودآگانه خوانندگان به ساختگی بودن اثر بود تا رابطه بین واقعیت و داستان را به چالش بکشد، ویژگی های معدود فیلم های پست مدرن را نیز می توان در ده عنوان خلاصه نمود، اما با فروکاستن ویژگی های ده گانه می توان از فقدان اصالت در کنار خودافشاگری و ارجاع به گذشته به عنوان سه مولفه اصلی آثار پست مدرن در سینما نام برد.

    کلید واژگان: پست مدرنیسم, سینما, ادبیات, ساختار روایی}
    Yousef Sheikhi *

    Although the postmodern narrative structure is influenced by postmodern philosophy and worldview (especially Nietzsche’s philosophy) in the criticism and satire of modern reason and humanism, the final postmodern structure cannot be reached by simply repeating philosophical slogans about the intellectual impulse of modern man. The present study, with a critical analysis of experts’ views on identifying and adapting postmodern literary and cinematic examples, claims that many works known as postmodern fall into the category of pseudo-classical or pseudo-modern works. Based on the results obtained as a result, examining the common principles of classical and modern with the common principles of postmodern in eighteen cases, the most important feature of postmodern literature was to draw the readers’ self-conscious attention to the fact that the work is fake to challenge the relationship between reality and fiction. The few postmodern films can also be summarized in ten titles, but by reducing the ten characteristics, the lack of originality along with self-disclosure and reference to the past can be mentioned as the three main components of postmodern works in cinema.

    Keywords: postmodernism, cinema, literature, narrative structure}
  • زینب عرب، سید صادق زمانی*، سید رحمت الله موسوی مقدم
    در دوران تجدد، یاس و بی معنایی بر روح و جان انسان مدرن، بیش از هرزمانی تاثیر گذاشته و باعث شد تا ارزش های اخلاقی که بشر همیشه به آن به چشم ارزش های متعالی نگاه می کرد، بی ارزش شده و معنای خود را از دست بدهند. بنابراین رفته رفته بررسی و تبیین ضرورت انکارناپذیر نقش و اهمیت معنا در زندگی، اهمیت دوچندان یافت و اندیشمندان را بر آن داشت تا به آن عطف نظر نمایند. در این میان، فیلسوفان اگزیستانسیالیست به واسطه ماهیت مساله، به آن توجه بیشتری کردند. در این پژوهش تلاش شده است تا به روش توصیفی و تطبیقی، ضمن بررسی نسبت بین هنر و ادبیات با فلسفه اگزیستانسیالیسم، به مهم ترین مسئله زیستی بشر امروز، از طریق نقش هنر در معنابخشی به زندگی، پاسخ داده شود. رویکردی که در آن ادبیات می تواند همچون راهنمایی برای ساختن ارزش های نو و متعاقب آن ساختن معنا، عمل کند. در نتیجه خواهیم دید که از منظر سارتر، نثر و از منظر هایدگر، شعر، نقش انکارناپذیری در معنابخشی به زندگی ایفا می کنند؛ چراکه ادبیات می تواند با منش آشکارکنندگی خود، جهان را بر انسان ها آشکار کند و از این منظر بین هنر و التزام ارتباط تنگاتنگی برقرار است که در زمینه ارتباط بین اثر هنری و هنرمند آغاز شده و در نهایت با معنابخشی به مخاطب به تکامل می رسد.اهداف پژوهش:بررسی نقش هنر و ادبیات در معنا بخشیدن به زندگی انسان معاصر.آشکارسازی نسبت میان هنر و ادبیات با اخلاق.سوالات پژوهش:چه رابطه ای میان ادبیات و اخلاق وجود دارد؟هنر و زیبایی چگونه می تواند در معناداری موثر باشد؟
    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, هنر, زبان, معنای زندگی, سارتر و هایدگر}
  • نقی زرین تره مراجل، فاطمه مدرسی*، بهمن نزهت
    انسان براساس فطرت خویش زیبایی طلب است و احساس التذاذ از زیبایی هر چیزی یا شخصی، حاصل درک نظم و هارمونی موجود در آن است. در مباحث زیبایی شناسی برای زیبا شمردن یک اثر یا پدیده، عوامل مختلفی را از قبیل تقارن، توازن، تناوب، تناسب، تکرار، تضاد و... می توان در نظر گرفت. تقارن به عنوان یکی از اساسی ترین پایه های هنر و زیبایی در درک نظم بین اجزا، در اکثریت علوم و هنرها نقش انکارناپذیری ایفا می کند. از آن جمله می توان از علوم و هنرهایی مانند ریاضی، هندسه، نجوم، معماری، موسیقی، نقاشی، فرش بافی، طراحی، تذهیب، منبت کاری، ادبیات و... یاد کرد. از بررسی های این پژوهش این گونه برمی آید که در بین دو هنر اسلامی ایرانی ادبیات و معماری از جهات الفاظ و مفاهیم، اشتراکات و بده بستان های زیادی وجود دارد. گاهی ادبیات با بهره گیری از طرح ها و الگوهای معماری در خلق صورخیال، تصاویر بدیعی می سازد و گاهی معماری در آفرینش برخی از نقوش و طراحی بناها و حتی خط نوشته ها از الفاظ و مفاهیم ادبیات استفاده می کند. در این پژوهش با ابزار کتابخانه ای و به شیوه سندپژوهی و تحلیل داده ها پس از ذکر مواردی از اشتراکات ادبیات فارسی و معماری، نمود مفاهیم ادبی را در الگوهای متقارن گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان بررسی شده است.اهداف پژوهش:بررسی اشتراکات و مشابهات بین ادبیات و معماری.بیان مفاهیم ادبی موجود در الگوی های متقارن گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان.سوالات پژوهش:ادبیات و معماری در چه زمینه ها و مواردی با هم مشابهت دارند؟در نقش های گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان چه مفاهیم متعالی ادبی و عرفانی نهفته است؟
    کلید واژگان: تقارن, ادبیات, معماری, گنبد مسجد شیخ لطف الله}
    Naghi Zarintareh Marajel, Fatemeh Modaresi *, Bahman Nozhat
    Man is by nature a lover of beauty, and the feeling of enjoying the beauty of anything or a person is the result of understanding the order and harmony in it. In aesthetic discussions, to beautify a work or phenomenon, various factors such as symmetry, balance, periodicity, proportionality, repetition, contradiction, etc. can be considered. Symmetry, as one of the most fundamental foundations of art and beauty in understanding the order between the components, plays an undeniable role in most sciences and arts. Among them, we can mention sciences and arts such as mathematics, geometry, astronomy, architecture, music, painting, carpet weaving, design, gilding, woodcarving, literature, etc. From the studies of this research, it appears that there are many similarities and differences between the two Islamic-Iranian arts of literature and architecture in terms of words and concepts. Sometimes literature uses architectural designs and patterns in creating imaginary images, and sometimes architecture uses the words and concepts of literature in creating some designs and designs of buildings and even calligraphy. .In this research, with the help of library tools and document research and data analysis, after mentioning some commonalities of Persian literature and architecture, we have studied the manifestation of literary concepts in the symmetrical patterns of the dome of Sheikh Lotf-Allah Mosque in Isfahan.
    Keywords: Symmetry, Literature, Architecture, dome of Sheikh Lotfollah Mosque}
  • Parisa Yazdani, Salar Zohoori

    The connection between art and literature has existed since ages, and the most important art of Iranians is the Persian literature. The first topic that every researcher focuses on in this field is the search among the links and similarities between literary and artistic texts from a visual point of view. Doubts between the writer views when structuring a prose or order and an artist who understands the structure of natural order and recreates it with his art. Such similarities generally evoke the historical connection between writers and artists. The knowledge that Rumi received in his relationship with Shams is no less than the knowledge that Van Gogh created from his relationship with his inner fake world. Sometimes Sohrab traveled between these two worlds. Farhad Kouh sculpts Biston and Nizami wrote it in prose. Rostam killed Sohrab and the coffee house painters depicted it. The researcher's mission is to discover these links, and reading texts, whether visual, musical or literary, through philosophers and theorists is the concern of every researcher. Of course, sometimes the authors' frank confessions and imitation make this (research and discovery) easier. In this research, we try to discover this ancient relationship and represent the link between literature and art. The research question is what kind of connection exists between literature and art, in response to the proposed hypothesis, it should be mentioned that there has been a connection between these two components for a long time, and literature is the reason for the approach of many artists. New strains of art have also become ecstatic. Of course, it should be noted that all social components and movements have become the way for the emergence of new arts and styles in art. To the extent that in some cases the names of artistic and literary styles have been the same in some cases.

    Keywords: Literature, Art, Common Language}
  • فرزاد کتاب اللهی، کسری کتاب اللهی*
    این پژوهش در پی آن است که با مطالعه و بررسی آثار حکیم نظامی گنجوی، به دو هدف کلی یعنی؛ یافتن تصویری واقعی از کالبد و فضای شهری آن روزگار و دیگر، درک روابط و مناسبات حاکم بر جامعه آن دوره دست یابد. یافته اندوزی در این پژوهش بصورت اسنادی، کتابخانه ای و مطالعه پژوهش های پیشین بوده و از روش تحلیل محتوای مضمون مبنا در بررسی آثار شاعر بهره برده است. شواهد به دست آمده از داستان های پنج گانه تحت عناوین کلی زیر دسته بندی شده اند؛ «بی توجهی به شهر و دنیای پیرامون»، «پای بندی و تعلق خاطر به زادگاه»، «رنجش و کدورت از ابنای روزگار»، « میل به عزلت و کناره گیری از مردمان شهر»، «توسل به دربار در جهت پیشبرد الگوی ذهنی خود »، «فرم دادن به ایده ذهنی خود درباره شهر آرمانی»، «بیان شهر دلخواه خود و طرح آن در داستان شهر نیکان».آن چه از این پژوهش حاصل می شود این است که نظامی مانند دیگر شاعران و نویسندگان، هنگام پرداختن به داستان هایش مواردی از عناصر و اجزاء ساختمانی و شهری را بیان می کند اما با اینکه در توصیف و تصویر سازی سرآمد شاعران فارسی زبان است به سرعت از کنار آنها گذشته و از بسط دادن آنها دوری کرده است، به نظر می رسد وی در یک فرایند طولانی کوچیدن از کعبه زهد به خرابات هوس، از اندیشه عرفانی و آسمانی در مخزن به شاعر هوسنامه در خسرو و شیرین و بار دیگر به هیات یک متفکر اجتماعی در اسکندرنامه تغییر رفتار می دهد.
    کلید واژگان: حکیم نظامی, ادبیات, شهر, آرمانشهر, گنجه}
    Farzad Ketabollahi, Kasra Ketabollahi *
    This research seeks to obtain a correct and close to reality image of the face of the city and the urban space of the poet's time by carefully studying the life and works of the Nezami sage Ganjavi. Finding-Finding in this research is in the form of documents, libraries and study of previous researches and the method of content-based content analysis has been used in the study of the poet's five stories. The content of the themes of his poem can be divided into eight stages based on the chronological order "Not describing or mentioning the details of the words of the city, adherence and belonging to the birthplace, resentment and turbidity of the incompetent people of the city, not mixing with the people of the city and the first sparks of building an ideal city in the imagination, proposing their mental model for reforming the state "Introduction to shaping his mental idea about the ideal city, finding the desired pattern and design of the ideal city" introduced. In fact, the ideal city and consequently the ideal from the point of view of the Nezami sage finds meaning and manifestation in the relations that govern it, relations based on social justice and equal rights of individuals in society. In his view, the role of individuals, wise men, and especially the masters of power in building the ideal society and the face of reality to cover the utopia and utopia, is constructive and serious and presents it in the city Nikan.This research seeks to obtain a correct and close to reality image of the face of the city and the urban space of the poet's time by carefully studying the life and works of the Nezami sage Ganjavi. Finding-Finding in this research is in the form of documents, libraries and study of previous researches and the method of content-based content analysis has been used in the study of the poet's five stories. The content of the themes of his poem can be divided into eight stages based on the chronological order "Not describing or mentioning the details of the words of the city, adherence and belonging to the birthplace, resentment and turbidity of the incompetent people of the city, not mixing with the people of the city and the first sparks of building an ideal city in the imagination, proposing their mental model for reforming the state "Introduction to shaping his mental idea about the ideal city, finding the desired pattern and design of the ideal city" introduced. In fact, the ideal city and consequently the ideal from the point of view of the Nezami sage finds meaning and manifestation in the relations that govern it, relations based on social justice and equal rights of individuals in society. In his view, the role of individuals, wise men, and especially the masters of power in building the ideal society and the face of reality to cover the utopia and utopia, is constructive and serious and presents it in the city Nikan.This research seeks to obtain a correct and close to reality image of the face of the city and the urban space of the poet's time by carefully studying the life and works of the Nezami sage Ganjavi. Finding-Finding in this research is in the form of documents, libraries and study of previous researches and the method of content-based content analysis has been used in the study of the poet's five stories. The content of the themes of his poem can be divided into eight stages based on the chronological order "Not describing or mentioning the details of the words of the city, adherence and belonging to the birthplace, resentment and turbidity of the incompetent people of the city, not mixing with the people of the city and the first sparks of building an ideal city in the imagination, proposing their mental model for reforming the state "Introduction to shaping his mental idea about the ideal city, finding the desired pattern and design of the ideal city" introduced. In fact, the ideal city and consequently the ideal from the point of view of the Nezami sage finds meaning and manifestation in the relations that govern it, relations based on social justice and equal rights of individuals in society. In his view, the role of individuals, wise men, and especially the masters of power in building the ideal society and the face of reality to cover the utopia and utopia, is constructive and serious and presents it in the city Nikan.This research seeks to obtain a correct and close to reality image of the face of the city and the urban space of the poet's time by carefully studying the life and works of the Nezami sage Ganjavi. Finding-Finding in this research is in the form of documents, libraries and study of previous researches and the method of content-based content analysis has been used in the study of the poet's five stories. The content of the themes of his poem can be divided into eight stages based on the chronological order "Not describing or mentioning the details of the words of the city,
    Keywords: utopia, Hakim Nezami, City, literature, Ganje}
  • زینب قائمی فر، حمید طبسی*
    به دنبال نمایان شدن برخی سفالینه ها و مهرها و آثار باستانی در حاشیه هلیل رود، که بعد از طغیان این رودخانه ی دایمی پس از بارش های سیل آسای سال 1379 در جیرفت رخ داد، باستان شناسانی از سراسر دنیا به منظور انجام کاوش های علمی به این منطقه آمدند و با کاوش های صورت گرفته، کهن ترین تمدن شرق پا به منصه ی ظهور گذاشت تا آشکار کننده ی هویتی شگرف از مردمانی صاحب ذوق با آداب و رسوم و آیین های خاص آنان باشد. در این مقاله نشانه های نمایش های آیینی در نقوش مهرهای کشف شده ی تمدن باستانی جیرفت را با هدف شناسایی و معرفی پیشینه ی جدیدی از نمایش ها آیینی در ایران بررسی می کنیم. بدین منظور ابتدا با نگارش درآمدی بر نمایش های آیینی این سیوال طرح شده است که آیا نظریه اثبات شده محققان در تعیین قدمت نمایش های آیینی همچنان به قوت خود باقی است یا خیر؟ و سپس پیشینه ی پژوهش شرح داده شده و در ادامه، یافته های تمدن جیرفت مورد بررسی قرار گرفته است. پس از آن، قرابت نقوش باستانی دنیا با نقوش کشف شده از تمدن مزبور، که بیان کننده ی نمایشی آیینی می باشد، بررسی شده است. در این نوشتار، سعی در اثبات این نکته داریم که نمایش های آیینی ایران از گذشته ای باستانی برخوردار است و قدمتی طولانی تر از دانسته های پیشین ما دارد و با توجه به نتایج حاصله از این تحقیق، محتمل است که نمایش های آیینی جیرفت قدیمی ترین نمایش های آیینی ایران، در زمان تقریبی پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح باشد.
    کلید واژگان: نمایش آیینی, تمدن جیرفت, فرهنگ و ادب عامه, مهرهای مکشوفه, آیین ازدواج, پهلوان الهی, شخصیت ها رودررو}
    Zeynab Ghaemifar, Hamid Tabasi *
    After some terracotta, seals, and antiquities were found on the side of Halil River, after the flooding in this permanent river due to heavy rains that occurred in Jiroft in 2000, some archeologists around the world came to this area to do scientific research and explorations. The conducted explorations led to the advent of the most ancient civilization of the East, which revealed a surprising identity of people with good taste and specific traditions and rituals. This study investigated the ritual performance signs in motifs of seals discovered from the ancient civilization of Jiroft to identify and introduce a new background of ritual performances in Iran. For this purpose, an introduction to ritual performances was written asking the question that whether the confirmed theory of researchers still works about determining the history of ritual performances or not, and then the research background is expressed then findings of Jiroft civilization are examined. In the next step, the similarity between ancient motifs of the world and discovered motifs of this civilization, which represent a ritual per romance is assessed. This paper aims to confirm that the ritual performances of Iran have an ancient background beyond our previous knowledge, and the results indicate that the ritual performances of Kerman are possibly the oldest ritual performances of Iran, which go back to 5000 years BC.
    Keywords: Ritual Performance, Jiroft Civilization, Popular Culture, Literature, Discovered Seals, Marriage Tradition, Divine Warrior, Face-to-Face Characters}
  • راضیه نایب زاده، مهین سهرابی نصیرابادی*
    شیر و اژدها به دلایل و خصیصه های منحصربه فردی که داشته اند به صورت نماد و اسطوره درآمده اند. در دوره اسلامی توامان و در تقابل با یکدیگر در آثار هنری ایران دیده می شوند، حضور توامانی که تا قبل از ظهور اسلام اثری از آن نبود. هدف این پژوهش بررسی چگونگی حضور توامان این دو نماد در آثار هنری ایران در دوره اسلامی است. در این راستا شناخت مفاهیم نمادین شیر و اژدها در سه حوزه اساطیر، معتقدات اسلامی و ادبیات ایران تا بدان جا موردبررسی قرار می گیرد که برای خوانش آثار و این حضور توامان راه گشا باشند. به عبارتی دیگر، تصویر و تصوری که هر سه حوزه از نماد شیر و اژدها به مخاطب می دهد، برای این پژوهش مدنظر است. این پژوهش مبنی بر روش مطالعه تاریخی و تحلیلی بر آن است به این پرسش ها پاسخ دهد که حضور توامان نماد شیر و اژدها در آثار هنری ایران به چه معناست؟ این حضور توامان به نبرد خیر و شر و غلبه یکی بر دیگری تعبیر می شود یا به معنای اتحاد بدون هویت است؟ حضور نماد شیر و اژدها همیشه به صورت نبرد در آثار هنری دیده می شود که به لحاظ مفهومی، به طورکلی نمادی است از نبرد همیشگی نور و تاریکی، خیر و شر، ولی نکته حایز اهمیت آن است که به نظر، نوع اثر و جایگاه قرارگیری این نقش نمادین و دوره تاریخی به لحاظ تفکر غالب شیعی، در رساندن مفهوم این حضور توامان تاثیرگذار است و بر این اساس هر اثر می تواند با یک یا هر سه خوانش اساطیری، اسلامی-شیعی و ادبی معنا دهد.
    کلید واژگان: هنر ایران, دوره اسلامی, تفکر شیعی, ادبیات, اساطیر, نماد شیر, نماد اژدها}
    Razieh Nayebzadeh, Mahin Sohrabi Nasirabadi *
    aaaLion and dragon have been represented as a symbol and myth due to a number of reasons and their unique features. In Islamic age, concurrent presence of lion-dragon is found in contrast with each other in Iranian artworks, a simultaneous presence that was not found before the advent of Islam. The main aim of this study is to investigate on the way that these two concurrent symbols present in artworks of Iran. To achieve this goal, recognizing symbolic concepts of lion-dragon are studied in three areas: myths, Islamic beliefs, Iran literature which are studied to an extent by which they can pave the way to investigate these artworks and their concurrent presence. In other words, the image and imagination that is provided for the addressee by these three areas is the cornerstone of the study. The current research which is based on descriptive and analytic studies aims to answer these questions:1-what does concurrent presence of lion-dragon in artworks of Islamic age mean?2-Is the concurrent presence interpreted as a battle between Good and evil and the dominance of one over another; or does it show a kind of solidarity without any identity? The symbolic presence of dragon-lion has always been seen in a battle in artworks that is conceptually the symbol of perpetual battle between lightness and darkness, Good and evil. But it is significant to define a more accurate meaning depending on the kind of art and the place of this symbolic role.
    Keywords: Iranian Art, Islamic Period, Shia Ideologies, mythology, Literature, lion symbol. Dragon symbol}
  • آیناز اصغری نیا*

    عکاسی هنری است که پس از اختراع آن تحولات مهمی در بستر هنرهای مختلف از جمله نقاشی، معماری و ادبیات صورت گرفت. عکاسی با نمایش هر چه دقیق تر جزییات محیط پیرامون انسانها، مستند سازی، ثبت لحظات و وقایع خدمت شایانی در پرداخت آثار هنری از جمله ادبیات نمود. امکانات موجود در پدیده عکاسی به سرعت در زندگی مردم جامعه انعکاس یافت و این مسیله توسط نویسندگان برجسته حوزه ادبیات در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت . تدوام حضور شیوه عکاسانه در عرصه متون ادبی و آمیختگی که میان این دو حوزه هنری رخ داد، آثاری را با نگاهی بدیع نسبت به مفاهیم مختلف موجود در زندگی انسان خلق کرد و همین مطلب باعث نزدیکی بیشتر مخاطبان به این دو عرصه هنری شد. در این پژوهش سعی نمودیم تا به تحلیل حضور عکاسی در عرصه ادبیات توجه نماییم و از این منظر به تحلیل اثر «در جستجوی زمان از دست رفته» از مارسل پروست بپردازیم. ما تلاش کردیم تا بر مبنای نظر متفکران عرصه ادبی و هنری شیوه عکاسانه ای که این نویسنده برای بیان سیر داستانی خود انتخاب نموده است را مورد بررسی قرار دهیم. اینکه حضور عکس ها و شیوه عکاسانه در روایت این نویسنده به چه صورت در شخصیت پردازی، غلبه بر سیر زمانی داستان، نوع پرداخت صحنه ها و بیان مفاهیم مهم در روند داستان نقش داشته و به چه طریق این نویسنده فرانسوی از خصوصیات این اختراع قرن نوزدهمی که برخاسته از کشور اوست برای باز نمود آنچه در ذهن خود دارد بهره برده است.

    کلید واژگان: ادبیات, عکاسی, در جستجو زمان از دست رفته, مارسل پروست}
    Ainaz Asgharynia *

    Photography is an art that after its invention, important developments took place in the field of different arts including painting, architecture and literature. Photography, by showing the details of the environment around people as accurately as possible, and documenting and recording moments and events, served well in art works, including literature. The facilities available in photography that were reflected in the lives of the people of the society, this issue was quickly noticed by prominent writers in the field of literature all over the world, and thus photos were involved in the course of important literary stories and They set a new platform for paying attention to the situation and characters of literary works. With the continuation of the presence of photographs and the photographic method in the field of literary texts and a fusion between these two artistic fields, works were created with a novel view of the various concepts in human life in this field and This issue made the audience closer to these two fields. In this research, we tried to pay attention to the description and analysis of the presence of photography in the field of literature, and from this point of view, analyze the work "In Search of Lost Time" by Marcel Proust. We tried to examine the photographic method that this author chose to express his story based on the opinions of literary and artistic thinkers such as Roland Barthes and Georges Poulet.. How the presence of photographs and photography features in this author's narrative has played a role in characterizing and overcoming the time course of the story and the way the scenes are presented and the expression of important concepts in the process of the story and how this French writer has used the features of this 19th century invention that originated from his country to represent what he has in mind.

    Keywords: Literature, Photography, in search of lost time, Marcel Proust}
  • مسعود تکروی، مسیح افقه، عبدالرضا بازرگان لاری

    پژوهش حاضر برمبنای ارتباط، و پیوند شعر و موسیقی، و تاثیرگذاری موسیقی کلاسیک ایرانی بر روی آثار هنری (ادبیات فارسی) می‌باشد. ارتباطی که از دیرباز مدنظر بسیاری از ادیبان بوده ‌‌است، که با بهره‌گیری از اطلاعات موسیقی دستگاهی ایران، موجبات آثار ماندگاری را در ادبیات فارسی، فراهم نموده‌اند. پیوند شعر و موسیقی یک پیوند ناگسستنی است که شناخت این دو هنر والا، باعث غنی شدن آثار هنری جدید در زمینه شعر و موسیقی می گردد. در ارتباط با پیوند شعر و موسیقی، شواهد بسیاری وجود دارد که برخی از شاعران بزرگ ایران، گرایش قابل ملاحظه‌ای به موسیقی ایرانی زمان خود داشته‌اند، که فارغ از داشتن تبحر در تکنیک‌های ادبی، تا حدودی با اصطلاحات و قواعد موسیقی آشنا بوده‌‌اند و یا ارتباط نزدیکی با موسیقیدانان زمان خود داشته‌اند. پژوهش انجام شده یک پژوهش توصیفی-تحلیلی با مطالعات میدانی در راستای سنجش سطح آگاهی فعالان ادبی شهر شیراز می‌باشد که با ارایه یک پرسش نامه‌ به جامعه آماری انجام پذیرفته و توسط نرم‌افزار “spss” و با ارایه آمارهایی در راستای متغیرهایی همچون: سن، شاخه ادبی، سطح تحصیلات، سازشناسی، آشنایی با فرم‌ها و ردیف موسیقی دستگاهی ایران، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در نهایت اهالی شعر و ادب شیراز همانند برخی از شاعران و ترانه‌سرایان بزرگ این دوره، برای آنکه آثارشان از خصلت موسیقی‌پذیر بودن برخوردار باشد و آهنگ‌سازان بتوانند از این اشعار در خلق آثار پیوند شعر و موسیقی استفاده کنند، به‌جز داشتن استعداد ذاتی، می‌بایست سطح آگاهی خود را از موسیقی کلاسیک ایران از منظر شنیداری در حوزه‌ی ردیف دستگاهی و درک وزن‌های موسیقیایی بالا ببرند.

    کلید واژگان: موسیقی, ردیف دستگاهی, ادبیات, شاعر, نویسنده}

    The current research is based on the connection between poetry and music, and the influence of Iranian classical music on works of art (Persian literature). A connection that has long been considered by many writers, who have created lasting works in Persian literature by using the information of Iranian instrumental music. The link between poetry and music is an unbreakable link that the knowledge of these two noble arts enriches new works of art in the field of poetry and music. In connection with the link between poetry and music, there are many evidences that some of the great poets of Iran had a considerable tendency towards the Iranian music of their time, that apart from having proficiency in literary techniques, they were somewhat familiar with the terms and rules of music or the connection They have been close to the musicians of their time. The research carried out is a descriptive-analytical research with field studies in order to measure the level of awareness of literary activists in Shiraz city, which was done by presenting a questionnaire to the statistical community and by "spss" software and by providing statistics on variables such as: age, The literary branch, level of education, instrumentation, familiarity with the forms and ranks of Iranian instrumental music have been analyzed and investigated. Finally, the poetry and literature people of Shiraz, like some of the great poets and songwriters of this period, in order for their works to be musical and for composers to be able to use these poems in creating works combining poetry and music, apart from having innate talent, they must have a level of awareness. Elevate yourself from Iranian classical music from the listening point of view in the field of instrumental order and understanding of musical weights.

    Keywords: music, instrumental order, literature, poet, writer}
  • رضا رفیعی راد*
    فاصله گرفتن نقاشی معاصر ایران از زبان و ادبیات فارسی، با توجه به تاریخ طولانی پیوند این دو مدیوم، موضوعی در خور توجه است. قابلیت های تصویری و نمایشی زبان فارسی، چنان است که دستمایه ی بسیاری از مهم ترین هنرهای کاربردی و میراث تجسمی و بصری ایران قرار گرفته است. پژوهش ها اغلب حضور زبان و ادب فارسی در نگارگری را، به برگردان تصویری متن ادبی توسط نگاره، تقلیل داده و حضور زبان و ادب فارسی را در کل فرآیند تولید یک نگاره نادیده می گیرند. اما واقعیت این است که برای درک حضور زبان و ادب فارسی در نقاشی ایرانی، باید این حضور را در سراسر فرآیند تولید نقاشی ایرانی، جستجو کرد. این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و آرشیوی انجام شده، در ابتدا اجزای سه گانه ی فرآیند تولید نگاره در کتابخانه ها، یعنی جزء اول: «نگارگر، نگارگران و شاگردانشان»، جزء دوم: «نگاره به عنوان محصول» و جزء سوم : «عمل فنی نگارگر بر روی نگاره»، از یکدیگر تفکیک شد. سوال این است که زبان و ادب فارسی در نقاشی ایرانی، به چه اشکالی در نقاشی ایرانی حضور یافته است؟ یافته ها نشان می دهد که پیوند میان زبان و ادبیات فارسی و نگارگری را می توان به شکل صور سه گانه وحدت ذهن نگارگر و نویسنده متن ادبی، ادبیات به عنوان واسطه میان نگارگر و عرفان، ارتباط درونی متن و تصویر، نگاره به مثابه بازنمایی امر ظاهری و باطنی در ادبیات و عرفان، تهیه مضمون از ادب غنایی و حماسی، القای غیر مستقیم احساسات و جنبه های روانشناسانه از طریق نشانه ها و همچنین کارکرد اسلوب کنایی در نقاشی ایرانی مشاهده نمود. نتایج پژوهش حاضر و اهمیت حضور زبان و ادب فارسی در تمامی مراحل تولید نقاشی ایرانی، می تواند راهگشای نقاشی معاصر ایران که از ادبیات و زبان فارسی، دور افتاده است، قرار گیرد.
    کلید واژگان: نگارگری, پیوند نقاشی و زبان و ادبیات فارسی, فرآیند تولید نگاره, مصورسازی, صور خیال}
    Reza Rafiei Rad *
    The studies that have examined the Persian language and literature’s presence in Iranian painting have summarized this presence only as a visual representation of the literary text in the painting, through a type of reductionist approach. This approach only considers and analyzes the research data, the literary texts and the illustrated miniatures that are based on them, and the presence of Persian language and literature is overlooked in the totality of the paintings’ creation process. As a result, in this reductionist approach, the other forms of Persian language and literature’s presence in Iranian paintings are eliminated. In the reductionist approach, the presence of Persian language and literature in Iranian paintings has been ignored, and only the relation between the visual objects in the painting and the text of the poem has been explained and analyzed. The purpose of this study is to identify and distinguish the presence of Persian language and literature in the whole process of creating miniatures in Iranian painting. Therefore, the question is in what forms Persian language and literature have been present in the process of creating miniatures in Iranian painting?The present qualitative study was conducted through content analysis method using the Jürgen Ritsert analytical method. Data collection is done using archival, library and internet resources. Content analysis is a process of reading a text, gaining proper understanding of seemingly irrelevant information, analyzing qualitative information, systematic observation and conversion of qualitative data into quantitative ones. In the present study, the content analysis method has an interpretive nature. And according to the mentioned model, it began with the theoretical stage (i.e. the formation of the initial plans, questions and analyzed resources), and the process of creating paintings and different Iranian schools up to the Safavi era were examined. Then, in the unit construction stage, groups and units of analysis were divided into several categories: "painter" (or their students who did the act of painting), "painting as a product of artistic and technical activities", "collection of technical and artistic actions that the painter applied on the painting". In the data evaluation stage, appropriate analyses were performed related to the research, and the presence of literature was investigated in relation to each of these three groups. Finally, in the results interpretation stage, a conclusion was reached based on the research problem. Accordingly, in the production line of paintings in libraries, three units of analysis can be distinguished: The first is the painter, the painters and their students who did the painting. The second component is the product of their artistic and technical activities on the affected surface, namely painting, and the third part is all the technical and artistic works that the painter and the students performed on the painting. In response to the question of what are the forms of the presence of Persian literature in Iranian painting, the findings of this study show that Persian language and literature have been present in the whole process of producing miniature in Iranian painting. Literature acted as a medium for the artist to understand mysticism, and in order to illustrate the literary text, the mental perceptions of the painter and the writer of the literary text have been united. Persian language and literature also conditioned the minds of some painters due to the calligraphic limitations that prevailed over writing in Persian language and literature. Existence of Persian letters and texts in the form of calligraphy in the paintings, the principle of the internal relation between image and text, and the representation of the opposition between the external matter (appearance) and the internal matter (within) in literature and mysticism in the formal structure of miniatures is a clear example of the presence of Persian language and literature in painting. During the technical operation, the painter looks for the pictorial equivalent of the metaphorical language of literature and prepares a list of conventional motifs. He also uses the metaphorical style as an illustration technique to enrich the image. In addition, the signs that referred to the text were also used to induce psychological aspects.As noted, the inseparable nature of the history of Iranian painting with Persian literature is not limited to the conformity of the drawing and the text. Rather, Persian language and literature are presen
    Keywords: persian painting, the connection between painting, Persian language, literature, The process of creating paintings, illustration, Imaginary visions}
  • محمدجواد عصاری، جهانبخش رحمانی*، سید حسین واعظی، زهره سعادتمند

    مقوله هایی چون دین، هنر و ادبیات از ادوار کهن و از نخستین جوامع بشری همراه و همزاد انسان بوده اند. در هر جامعه ای که میزان توجه به این مقوله ها افزایش یافته است، جوامع بشری در جایگاه بالاتر تمدنی قرار گرفته اند. امروزه حقوق شهروندی یکی از مفاهیم نوین و مورد توجه اندیشمندان است. مسیله ای که می توان اینجا مطرح کرد میزان تاثیر نقش دین، هنر و ادبیات در حقوق شهروندی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه منابع، مقالات، کتب و سایت های تخصصی مربوط به دیدگاه های دو اندیشمند مذکور بود که با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا (مضمون) به بررسی این منابع پرداخته شد. ابزار گردآوری داده ها سیاهه تحلیل محتوا جهت بررسی و استخراج مولفه های حقوق شهروندی بود که روایی و پایایی آن توسط اساتید مجرب به دست آمد. یافته های پژوهش نشان داد که از دیدگاه علامه حسن زاده آملی حقوق شهروندی دارای مولفه های همدلی با خلق خدا، حق و تکلیف، برخورداری از عدالت، اشتغال حلال، آموزش، سلامت جسم و روان و سلامت اجتماعی و از دیدگاه سید حسین نصر، پاسداری از طبیعت، حقوق اقتصادی، حق و تکلیف، حقوق زنان، آزادی، کرامت انسانی و حق حکومت می باشد. بنابراین آنچه که مهم است، این است که این حقوق باید به نوعی نمایان گردد که دست اندرکاران و افراد ذیربط در این زمینه، با اتقان نظر و به صورت ثابت قدم سعی در اجرای این حقوق و احترام به آن ها را در مدیریت شهروندی داشته باشند.

    اهداف پژوهش:

    بررسی نقش هنر، دین و ادبیات در تثبیت حقوق شهروندی.واکاوی حقوق شهروندی براساس اندیشه های سید حسین نصر و حسن زاده آملی.

    سوالات پژوهش:

    هنر، دین و ادبیات در تثبیت حقوق شهروندی چه نقشی دارند؟حقوق شهروندی در اندیشه های سید حسین نصر و حسن زاده آملی چه جایگاهی دارد؟

    کلید واژگان: دین, هنر, حقوق شهروندی, علامه حسن زاده آملی, سید حسین نصر}
    MohamadJavad Asarri, Jahanbakhsh Rahmani *, Sayed Hosain Vaezi, Zohree Saadatmand

    The aim of this study was to investigate the rights of citizens based on the ideas of Hassanzadeh Amoli and Seyed Hossein Nasr. The statistical population of the study was all sources, articles, books and specialized sites related to the views of the two thinkers, which were examined using the content analysis approach. The data collection tool was a content analysis checklist to examine and extract the components of citizenship rights, the validity and reliability of which were obtained by experienced professors. Findings showed that from the perspective of Allameh Hassanzadeh Amoli, citizenship rights have components of empathy with God's creation, rights and duties, enjoyment of justice, lawful employment, education, physical and mental health and social health and from the perspective of Seyed Hossein Nasr, protection of nature, Economic rights, rights and duties, women's rights, freedom, human dignity and the right to govern. Therefore, what is important is that these rights should be presented in such a way that the stakeholders and relevant individuals in this field, with perseverance and consistently try to implement these rights and respect them in citizenship management.Research objectives1. Analysis of citizenship rights based on the ideas of Hassanzadeh Amoli2. Analysis of citizenship rights based on the ideas of Seyyed Hossein Nasrresearch questions1. How to analyze citizenship rights based on the ideas of Hassanzadeh Amoli2. How to analyze citizenship rights based on the ideas of Seyyed Hossein Nasr

    Keywords: religion, art, Literature, citizenship rights}
  • سارا حسینی، فریبا البرزی*، امیرحسین امینی

    خانه اولین مکان برای پاسخ گویی به تقاضای افراد برای یک زندگی با کیفیت می باشد، بنا به آن کیفیت خانه های عموم مردم و شناخت و بررسی آن در جامعه حایز اهمیت قرار می گیرد. ادبیات و داستان نیز به دلیل حقیقت مانند بودن شان، می توانند گویای واقعیات هر دوره از زندگی مردم باشند. دوره پهلوی دوم، به دلیل تحولات زیادش در زمینه خانه سازی و پیشرفت در زمینه ادبی و تعداد آثار ادبی، بستر مناسبی برای پژوهش در این دوره می باشد. بنابراین می توان از ادبیات داستانی اعم از مجموعه داستان و رمان های مرتبط با موضوع پژوهش در این دوره، بهره جست. به نظر می رسد ارتباط نزدیکی بین معماری و ادبیات در رابطه با مولفه های کالبدی خانه وجود داشته باشد. لذا با توجه به متون استخراجی و مفاهیم توصیف شده از کتاب های داستانی مربوط به این دوره، می توان به شناخت هر چه بیش تر فضاهای این خانه ها پی برد. هدف از این پژوهش، بررسی نقش ادبیات داستانی در ارتباط با معماری و شناسایی مولفه های کالبدی معماری مسکونی از متون کتاب های داستانی و بازیابی آن ها در خانه های شهر تهران است. روش تحقیق حاضر نیز، تحلیل محتوای متن با کاربست شیوه هرمنوتیک در تحلیل معنا و محتوا می باشد که ابزارهای تحقیق از نوع مطالعات اسنادی با روش نمونه گیری هدف مند از میان آثار نویسندگان دوره پهلوی دوم انتخاب گردیده اند و در ادامه با روش توصیفی- تحلیلی، مقایسه تطبیقی میان مفاهیم استخراج شده از متون و نمونه های موردی صورت می گیرد. نتایج حاصل نشان دهنده آن است که با مطالعه کتاب های داستانی می توان به استخراج مولفه های معماری خانه ها پرداخت. این مولفه ها پس از دسته بندی در بعد کالبدی، نشان می دهند که ظهور مولفه های مربوط به فضاهای بسته نسبت به فضاهای باز و نیمه باز، پررنگ تر بوده اند که از میان مفاهیم معماری پرکاربرد در کتاب های بررسی شده، می توان به موارد: راهرو، پله و راه پله، تعدد اتاق ها با کاربری های مجزا، وجود حیاط و حوض و تعدد پنجره اشاره نمود.

    کلید واژگان: خانه, معماری و ادبیات, مولفه های کالبدی, دوره پهلوی دوم, تهران}
    Sara Hoseini, Fariba Alborzi *, Amir Hossein Amini

    House is the first place to meet people's demand for a quality life, so it is important to study the quality of their houses in society. Since literature and fiction are truthfulness, they can represent the truth about every period of people's lives. The second Pahlavi period is a good platform for research on this topic due to many developments in the field of housing, the progress of literature and the increased number of literary works in it. Thus, fiction, including stories and novels related to the research topic in this period, can be used. About the physical components of the house, there seems to be a close relationship between architecture and literature. So, using the texts and concepts extracted from the fiction books related to this period, it is possible to understand more and more the spaces of these houses. The present study aims to investigate the relationship between the fiction and the architecture, to identify the physical components of residential architecture according to the fiction books and to investigate them in the houses in Tehran. The present research is carried out using library study and content analysis with a hermeneutic method. Moreover, a purposeful sampling method is used to select the literary works written and published in the second Pahlavi period. Then, using a descriptive-analytical method, the concepts derived from texts and case studies are compared. The results indicate that by reading fiction books, it is possible to extract the architectural components of houses. These components, after being categorized in the physical dimension, show that the components related to closed spaces have been more prominent than open and semi-open spaces. Among the architectural components widely used in the studied books, one can mention to corridor, stair and staircase, multiple rooms with different uses, courtyard and pond, multiple windows.

    Keywords: House, Architecture, Literature, Physical components, Second Pahlavi period, Tehran}
  • علیرضا سلیمانی، غلامعلی حاتم*، سید سعید سید احمدی زاویه

    ساختارهای سیاسی و رویکردهایی که اتخاذ می کنند نقش مهمی در کیفیت ساحت هنر و ادبیات دارند. دوران پهلوی اول را باید یک گذر بزرگ و دوران ساز در تاریخ معاصر ایران دانست. چراکه در این دوران، ظهور جریان عظیم فکری و سیاسی موسوم به نوسازی، از آغاز ساخت ایرانی مدرن سخن می گفت. بدین جهت شاه و دولتمردانش، به عنوان رهبران سیاسی و فرهنگی این جریان، متعهد شده بودند تا خط مشی نویسندگان، شاعران و هنرمندان را ترسیم کنند. مفصل بندی این اندیشه که در قالب یک هژمونی ریخته شده بود، دو ایده ایرانی گری و تجدد خواهی را هم زمان باهم و در یک مسیر دیکته می کرد. این دو ایده، اگرچه از تبار مشروطه و قاجار و بعضا قبل تر از آن آمده بود، اما در عصر پهلوی اول به سبب دگرگونی ها و رخدادهای بزرگ منطقه ای و جهانی، در چرخشی گفتمانی ایده ای کاملا نوظهور محسوب می شد. تغییر شیوه بیانی هنرمندان نشان از این دگرگونی می داد. درنتیجه، جو فرهنگ سیاسی اقتدارگرا، فضای مطلوبی را برای هنرمندان و خصوصا نویسندگان و شاعران ایجاد نمی کرد. ایجاد آزادی های نسبی در فرهنگ و تولید هنر، ایجاد اصالت سلیقه و ارتقاء ذوق در هنر و معماری بر مبنای ارزش های زیباشناختی هنر باستان و مدرنیسم و تولد و تحقق آثاری باارزش فرا تاریخی و هنری را می توان از آن جمله دانست. یافته های این پژوهش که با استفاده از منابع کتابخانه ای و به روش تاریخی-تحلیلی نگارش یافته است، نشان می دهدکه ایرانی گری در رویکرد باستان گرایی اش و دولت نیرومند مرکزی با رویکرد تجدد محوری اش، دو عامل وثیق در ساخت آمرانه هنر و ادبیات پهلوی اول بوده است.

    اهداف پژوهش

    1.بررسی سیاست گذاری های فرهنگی در هنر و ادبیات پهلوی اول.2.نقش سیاست های فرهنگی در تبیین ارزش های زیبایی شناختی هنر و ادبیات پهلوی اول.

    سوالات پژوهش

     1.خط مشی عاملان سیاست گذاری فرهنگ برای ایجاد ارزش های زیبایی شناختی هنر و ادبیات پهلوی اول چه بود؟2.ایدیولوژی «ایرانیگری و تجدد خواهی» نزد عاملان قدرت، چگونه و تا چه اندازه موفق شد در ساخت آمرانه هنر و ادبیات پهلوی اول تاثیر بگذارد؟

    کلید واژگان: پهلوی اول, هنر و ادبیات, سیاست فرهنگی, تجددطلبی, زیبایی شناختی}
    Alireza Soleimani, Gholamali Hatam *, Seyed Saeed Seyedahmadi Zavieh
  • زهرا فنایی*

    ساختار روایی داستان ها به عنوان یک شاخه علمی، از قرن بیستم و به دنبال علم زبان شناسی و نشانه شناسی مورد توجه قرار گرفت. در زمینه روایت «گرماس» قاعده ای جامع برای تحلیل بنیادهای معنوی متن از طریق شناخت ساختارهای زبانی مطرح کرد. او بررسی شخصیت ها و کنش های شخصیتی را بر اساس سه فعل خواستن، دانستن و توانستن مطرح نمود. استفاده از کنشگرهای تقابلی فاعلی «مفعولی، فرستنده» گیرنده و بازدارنده - یاری رسان و برجسته سازی آنها توسط این تقابل ها، از دیگر مواردی است که در روایات دیده و به کار برده می شود. روایت شیخ صنعان مشهورترین و طولانی ترین حکایت عطار است که از زمان خلق تا کنون بارها از نظر ادبی، روایی و هنری تحلیل شده است. این پژوهش به شیوه توصیفی - تحلیلی و تطبیقی به هدف شناخت، تحلیل و تطبیق شخصیت های داستان و نگاره های روایت شیخ صنعان بر اساس الگوی کنشگری گرماس انجام و به تحلیل دو نگاره از روایت شیخ صنعان و تطبیق آن با داستان پرداخته است. سوالات پژوهش عبارتند از: الگوهای شخصیتی کنش گر به کار رفته در داستان و نگاره های شیخ صنعان کدامند؟ و تقابل های واژه ای و مفهومی چگونه در داستان و نگاره ها به کار رفته اند؟ نتایج نشان می دهد همه الگوهای کنشگر در داستان و نگاره ها به کار رفته است. با این تفاوت که در نگاره منطق الطیر الگوهای بازدارنده ضعیف و یاری رسان وجود ندارد و همچنین نگارگران برای جبران محدودیت های کلامی از عناصر طبیعت، معماری، رنگ، زاویه دید و... استفاده کرده اند. پژوهش با رویکرد تطبیقی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای انجام شده است.

    کلید واژگان: حکایت شیخ صنعان, الگوی کنشگری گرماس, ادبیات, نگارگری}
    Zahra Fanaei*

    Attention to the narrative structure of stories from the twentieth century followed the science of linguistics and then semiotics as a branch of science. The narration of Sheikh Sanan is the most famous and longest story of Attar, which has been analyzed many times in terms of literature, narration and artistic since its creation. In the field of narration, Grimas proposed a comprehensive rule for analyzing the spiritual foundations of the text by recognizing its linguistic structures, and based on this, he proposed the study of characters and their actions based on the three verbs of wanting, knowing and being able.Also, the use of active-passive, transmitter-receiver and inhibitor-helper interaction actors and And highlighting by contrasts are items that can be seen in addition to the story in the images and drawings created from it and provide an artistic area of the story. This research has been done in a descriptive-analytical manner with the aim of recognizing, analyzing and adapting the characters of the story and drawing based on Grimas’ action model and has analyzed two drawings of Sheikh Sanan’s story and matching it with the story. The research questions are: What are the personality patterns of the actor used in the story and drawings of Sheikh Sanan? How verbal and conceptual contrasts are used in stories and drawings? The results show that all the models of active, passive, transmitter, receiver, inhibitor, helper are used in the story and paintings. The difference is that in the paintings of Mantiq al-Tair, the pattern of deterrent action is very weak and there is no supporting actor. Painters have used other elements such as nature, architecture, color, viewing angle, etc. to compensate for verbal. The research is done with a comparative approach and using library studies.

    Keywords: Sheikh Sanan story, Grimas actor pattern, literature, Persian paintings}
  • مریم علی آبادی، آرزو پایدارفرد*، زینب نیک نسب

    منظومه ورقه و گلشاه عیوقی، نسخه خطی ارزشمند دوره سلجوقی است که کیفیت تصویرسازی و بازنمایی داستان آن توسط نگارگر، این نسخه را ماندگار کرده است. نسخه ورقه و گلشاه قدیمی ترین وکامل ترین نسخه خطی عاشقانه و حماسی اسلامی است که می توان در آن ریشه های پیوند شعر و نقاشی را باز شناخت، دلیل انتخاب این نسخه، تطبیق نگاره ها با داستان آن است تا بتوان به موفقیت نگارگر در بیان تصویری سروده پی برد. بر این اساس، برای بررسی محتوای داستان (جنبه های عاشقانه و حماسی)، پی رنگ ها که اساس داستان هستند، مورد توجه قرار گرفت. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل محتوای سروده عیوقی بر اساس نگاره ها و پیرنگ های اصلی است تا تطبیق یا عدم تطبیق شعر و نگاره بررسی شود. این پژوهش در پی پاسخگویی به این سوالات است: 1. نگارگری نسخه خطی ورقه و گلشاه تا چه اندازه بیانگر محتوای داستان و حاوی کدام پی رنگ -های داستان است ؟ 2. فضاسازی نگاره ها با توجه به متن نوشتاری چگونه بوده است؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که در این نسخه مصور، تمام ویژگی های نگارگری دوره سلجوقی، نمود داشته و پیوستگی ارزشمندی با ادبیات دارد. نگارگر با به تصویر کشیدن 71 نگاره از نسخه کتابخانه موزه توپقاپی استانبول حاوی مهم ترین حوادث، شخصیت ها و پی رنگ های اصلی داستان عیوقی، وفاداری تصویر به متن ادبی را نشان داده است. این داستان در قالب 17 پی رنگ اصلی طبقه بندی و مشخص شد که، نگارگر به تبعیت از متن، با حساسیت بسیار به آن ها پرداخته و نقاط عطف داستان را در4 پی رنگ(شالوده) و روایت های متعدد مصور کرده است. روش تحقیق پژوهش، توصیفی- تحلیلی و تطبیقی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: دوره سلجوقی, ادبیات, نگارگری, ورقه و گلشاه, عیوقی}
    Maryam Ali Abadi, Arezoo Paydar Fard*, Zeinab Nik Nasab

    The poem of Varqa and Gulshah Ayyuqi is a very valuable manuscript of the Seljuk era, which has been preserved for the quality of the drawings and the representation of its story by the painter. Books such as Survey of Persian Art of Arthur Apham Pope, Persian Miniature of Basil Gray, Islamic Art and Architecture of  Ernst Kuhnel, catley marguerite and humby louis in the their book, Seljuk and Kharazmi art described a brief history of Seljuk painting and the characteristics of painting of this period. This research seeks to answer these questions: 1. To what extent does the painting of the manuscript of Varqa and Gulshah express the story and which plots of the story does it contain? 2. How was the atmosphere of the drawings according to the written text?. Based on a story "told by Arabs," the poem was (re-) composed by Ayyuqi in the eastern Iranian world during the Ghaznavid period. The poem Varqa and Gulshah is a love story about the life of two lovers in Saudi Arabia and the Islamic period, which is a description of their mania, problems and sufferings, wars and their separation in the way of love and joiner. The story of Varqa and Gulshah is set in Arabia in the time of the Prophet Muhammad and revolves around the misfortunes of a pair of lovers. It is in the fourth century and early fifth century AH. Varqa and Gulshah are the children of two brothers who are joint chiefs of a tribe named Bani Shayba. The two are raised together, fall in love and become engaged (Grubar, 2019, p. 73). Considering that Varqa and Gulshah manuscripts the earlist Islamic romantic manuscript in which the roots of the connection between poetry and painting can be recognized, there was a reason to choose this manuscript and to study and adapt its drawings with poems, so that the painter’s success in visual expression of the poem could be realized. Findings of the research indicate that in this illustrated version, all the features of Seljuk painting are reflected and there is a valuable connection with literature. In illustrated manuscripts, how the story is represented as an image is of special importance. Therefore, in this study, the adaptation of the story of Varqa and Gulshah with its painting has been considered. Seljuks with emphasis on the art of this period, the characteristics of painting of the Seljuk school are mentioned. By depicting 71 paintings from a copy preserved in the Topkapı Palace Museum Library in Istanbul, containing the most important events and characters that contain the main plot of Ayyuqi, the painter has shown the fidelity of image to the literary text. This story was classified in the form of 17 main plots, and it turned out that the painter illustrated 13 examples of it and, following the text, dealt with them very sensitively and has illustrated the turning points of the story into four plots and several narrations. The research method in this article is descriptive-analytical and the data collection method is library.

    Keywords: Seljuk period, literature, painting, love, Varqa, Gulshah}
  • نوید مقصود، بهروز محمودی بختیاری*

    این مقاله نمایشنامه ی اسلحه و انسان نوشته ی جورج برنارد شاو را از سه منظر متن، مخاطب و بافت تاریخی، و خوانش انتقادی بر اساس مفاهیم جامعه شناسی لویی آلتوسر، با تمرکز بر مفهوم «ابزار های ایدیولوژیک حکومتی»، مورد خوانش قرار می هد تا نه تنها حضور گفتمان های ایدیولوژیک و ضد ایدیولوژیک را در این اثر مورد تاکید قرار دهد، بلکه امکان دسته بندی این اثر به عنوان یک طنز سیاسی و اجتماعی که قابلیت به چالش کشیدن گفتمان های ایدیولوژیک زمانه و ایجاد تغییر بنیادین در آنها دارد را بررسی نماید. با توجه به ماهیت ضد جنگ این اثر، نمایشنامه ی شاو یکی از مثال های بارزی است که در آن گفتمان های متضاد درباره ی جنگ، یعنی گفتمان جنگ طلب و گفتمان ضد جنگ، تبلور می یابد. پژوهش پیش رو، گفتمان جنگ طلبانه را در باور های ایدیولوژیک رمانتیک گرایی و قهرمان پروری رصد می کند و گفتمان های ضد جنگ را در نگاه واقع گرایانه و عمل گرایانه به جنگ جستجو می نماید. با توجه به این که دو رویکرد متضاد به جنگ از زبان نمایندگان گفتمان های ایدیولوژیک و ضد ایدیولوژیک بیان می شود، مفهوم آلتوسری «فراخوانی ایدیولوژیک» مورد استفاده قرار می گیرد تا فرآیند تولید سوژه های ایدیولوژیک مورد تاکید واقع شود. علاوه بر تبیین گفتمان های متضاد در نمایش، این مقاله با استناد به تعریف آلتوسر از ادبیات در کتاب لنین و فلسفه و مقاله ی «نامه ای در مورد هنر»، امکان کارکرد ایدیولوژیک و یا ضد ایدیولوژیک نمایش شاو در دنیای حقیقی، با استناد به برخی اجرا های آن را مورد بحث قرار می دهد. با توجه به مستندات تاریخی و عدم رضایت شاو از درک ناصحیح مخاطبان خود از پیام نمایش در اجراهای انگلستان خود، این پژوهش نتیجه می گیرد که تنها راه تضمین حصول رسالت ضد ایدیولوژیک این اثر ادبی، و نتیجتا تبدیل شدن آن به یک طنز تاثیر گذار و ضد ایدیولوژیک، برجسته سازی گفتمان های موجود در آن از طریق نقد ادبی است.

    کلید واژگان: شاو, طنز, ادبیات, گفتمان, «ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی», «فراخوانی ایدئولوژیک»}
    Navid Maghsoud, Behrouz Mahmoodi-Bakhtiari*

    This article reads George Bernard Shaw’s Arms and the Man from three different aspects of the text, audience, and the historical structure, in the light of Louis Althusser’s sociological concepts with a focus on the concept of “Ideological State Apparatuses” in order to emphasize the presence of ideological and anti-ideological discourses. Given the anti-war nature of the work, Shaw’s play is one of the clearest examples in which conflicting discourses about war, namely the belligerent discourse and the anti-war discourse, are reflected. The present study examines belligerent discourse in the ideological beliefs of romanticism and heroism and seeks out antiwar discourses in the realistic and pragmatic approach to war. As the two opposing approaches to war are expressed by representatives of ideological and anti-ideological discourses, Althusser’s concept of “an ideological call” is used to emphasize the process of producing ideological subjects. In addition to explaining the conflicting discourses in the play, by citing Althusser’s definition of literature in Lenin and Philosophy and “The Letter on Art”, this article discuss the possibility of the ideological or anti-ideological function of Shaw’s play in the real world by referring to some performances of the play. Considering the historical documents and Shaw’s dissatisfaction with his audience’s misunderstanding of the message of the play in its performances in England, this study concludes that, in line with Althusser’s argument, the only way to ensure the anti-ideological mission of this literary work is to highlight the conflicting discourses through literary criticism.

    Keywords: Shaw, Althusser, literature, discourse, “IdeologicalState Apparatuses, ” “interpellation”}
  • عبدالله آقائی*، مهدی قادرنژاد
    بیان مسئله

    همنشینی طولانی «ادبیات» و «نقاشی» در نسخ مصور تاثیری دیرینه و عمیق بر شکل و ساختار نقاشی ایرانی داشته است. از میانه های عهد صفوی تولید نگاره های مستقل از کتاب به شکل روزافزونی گسترش یافت. به نظر می رسد که در این دوران پیوند و کشاکش رسانه های نقاشی و ادبیات واجد شکل نوینی شده باشد. از این رو بررسی آثار معین مصور در حکم آخرین نماینده جدی مکتب نقاشی اصفهان در این زمینه حایز اهمیت است.

    هدف پژوهش

    این پژوهش بر آن است که «چگونگی» تحول پیوند تاریخی «ادبیات» و «نقاشی» در اواخر مکتب نقاشی اصفهان را از طریق بررسی شکلی و ساختاری نسبت «تصویر» و «متن» در آثار معین مصور نشان دهد.

    روش پژوهش

    در این پژوهش نقاشی های معین مصور با روش تحلیلی-تطبیقی بررسی شده و یافته های این تحلیل با رویکردی تاریخی در سیر تحول نقاشی ایرانی در میانه های عهد صفوی تفسیر شده است.

    نتیجه گیری

    تصویر «لحظه زایا» در نسخه نگاره های معین مصور نشان از گونه ای «زمان مندی پنهان» دارد که یادآور توالی کنش های روایت کلامی است. از سوی دیگر در نگاره های تک برگ معین مصور، تجانسی بیشتر میان رسانه، محتوا و نحوه ادراک آن دیده می شود، زیرا این آثار فارغ از روایتگری به چینش اجسام و پیکره های زیبا محدود شده اند. ردپای تعمیق زیباشناسی مبتنی بر این آثار در نسخه نگاره های آن دوران نیز قابل تشخیص است؛ آنجا که تعداد پیکره‎ها و خرده صحنه های روایی در تصاویر این نسخ کاهش یافته و نقاشی تمرکز بیشتری بر تصویرگری «لحظه زایا» یافته است. در نتیجه به نظر می رسد که در آثار معین مصور پیوند و کشاکش متن و تصویر به شکل حرکتی از «متن» به سوی «تصویر» قابل تصور است، این گرایش در امتداد مکتب اصفهان خارج از ذوق محافظه کارانه دربار در تهیه نسخ مصور و شکوهمند ادبی، فرصت رشد و گسترش بیشتری یافت و باعث تولید نقاشی هایی با جنبه محاکاتی و حسی قوی تر شد. این امر در آن دوران نمودی از حرکتی به سوی استقلال و تفکیک بیشتر رسانه نقاشی از روایت کلامی است.

    کلید واژگان: معین مصور, نقاشی, ادبیات, متن, تصویر, روایت}
    Abdollah Aghaie *, Mehdi Ghadernezhad
    Problem statement

    The long affinity between “literature” and “painting” in illuminated manuscripts has had an old and deep effect on the form and structure of Persian Painting. In the middle of the Safavid era, creating single-leaf miniature expanded increasingly. It seems that in this era, the connection and struggle between the medium of painting and literature found a new form; Therefore, examining the works of Mo’in Mosavver, as the last real representative of the Isfahan school of painting, is of great importance in this regard. Research

    objective

    The purpose of this study is to show how the historical connection between “literature” and “painting” evolved in at the later years of the Isfahan school of painting through a formal and structural evaluation of the relationship between “image” and “text” in the works of Mo’in Mosavver.Research

    method

    In this study, the paintings of Mo’in Mosavver were examined using an analytical-comparative approach and the findings of this analysis were interpreted with a historical approach in the evolution of Persian painting in the middle of the Safavid era.

    Conclusion

    The image of the “pregnant moment” in the illuminated manuscripts of Mo’in Mosavver represent a type of “implied temporality” that reminds us of the sequence of verbal narrative actions. also in single-leaf miniature of Mo’in Mosavver, a higher level of homogeneity can be observed between the medium, the content and the method of perception, since, apart from the narration, these works are limited to the arrangement of objects and beautiful figures. The traces of aesthetics deepening based on these works can be recognized in the miniatures of that era. These traces are seen where the number of figures and narrative micro-scripts are reduced in the images of these paintings and the painting focused more on illustrating the “pregnant moment”. As a result, it seems that in Mo’in Mosavver’s works, the connection and struggle between the text and image can be considered as a movement from “text” towards “image”, his movement, which is also seen in the Isfahan school, found more chance for growth and expansion outside the court’s conservative taste to create glorious and elegant illuminated literary manuscripts. This led to the creation of paintings with mimetic and stronger sensory aspects. At the time, this was reflection of a movement towards independence and further separation of the painting medium and from verbal narration.

    Keywords: Mo’in Mosavver, Painting, Literature, text, image, Narration}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال