به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « plot » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • محسن اسماعیلی*، علی عباسی

    هدف از این مقاله پاسخ به پرسش های کلیدی زیر است: چرا نمی توان یک چکیده کامل از فیلم نامه «جدایی نادر از سیمین» ارایه داد؟ چرا نادر، سیمین، ترمه، قاضی دادگاه طلاق و با کمی چشم پوشی پدر نادر شخصیت داستانی (پرسوناژ) هستند، ولی نه راضیه، نه آقای صمدی، نه سمیه، نه خواهر آقای صمدی و حتی قاضی دادگاه مربوط به اختلاف راضیه و نادر هیچکدام شخصیت داستانی (پرسوناژ) نیستند؟ چراعلی رغم حضور دایمی راضیه و خانواده اش در این فیلم، آنها هیچ نقشی را به عنوان کنش گر در این فیلم هیچ نقشی ندارند. و چرا این روایت دارای تکثر پیرنگ روایی است؟ چگونه می توان روایتی متصور شد که از تکثر پیرنگ استفاده کرده باشد؟ آیا تکثر پیرنگ در یک فیلم نامه یا یک روایت امکان پذیر است؟ برای پاسخ به پرسش های مطرح شده، فرض بر این است که این فیلم نامه، علی رغم ویژگی های بسیاری که دارد احتمالا از یک پیرنگ ناقص پیروی می کند، و دلیل طرح پرسش های گوناگون در این چکیده، ناشی از این پیرنگ ضعیف است. برای اثبات ادعای خود، نگارندگان مقاله، ابتدا از ویژگی های مثبت این فیلم سخن خواهند گفت و در ادامه به یکی از عناصر اصلی ژرف ساخت روایت خواهند پرداخت، یعنی عنصر پیرنگ، تا بدین وسیله نشان دهند که سکانس های این فیلم یا فیلم نامه به صورت جدا زیبا هستند اما زمانی که با یکدیگر در پیوند قرار می گیرند تا نحو روایت یا چینش سکانس ها را تشکیل دهند دارای ضعف هستند. درست در همین مرحله است که عنصر پیرنگ این چینش های نا صحیح را نشان خواهد داد.

    کلید واژگان: پیرنگ, زاویه دید, روایت, سکانس, شخصیت داستانی (پرسوناژ)}
    Mohsen Esmaili*, Ali Abbassi

    The present paper aims to answer the following key questions: Why the script ofSeparation cannot be reduced to a full abstract? Why are Nader, Simin, Termeh, the divorce judge, and to some extent Nader’s father are personages, but Razieh, Mr Samadi, Somaieh, Mr Samadi’s sister, nor the judge in Razieh’s case against Nader are not? Why Razieh and anyone else from her family have no activist role? Why the narrative hasmultiple plots? How is a narrative with multiple plots conceivable? Is it possible at all? To answer these questions, it is assumed here that despite its many features, the script is possibly defective, and hence the above questions. To prove this, the authors begin with the movie’s strengths, and then move on to focus on one of one of deep, main elements of narration, namely the plot, to show that each sequence of the film is beautiful on its own but weaknesses emerge in the array. It is exactly at this stage that the plot shows these incorrect arrays.

    Keywords: Plot, Angle of view, Narration, Sequence, Personage}
  • شهرزاد امیرشاه کرمی، محمدجعفر یوسفیان کناری*
    هدف این پژوهش بررسی ساختارهای نوین به کار رفته در فرم نمایشنامه های مدرن است که در پی رنگ آن ها نمود می یابد. در این مقاله ابتدا با تعریف فرم نمایشی و شناخت پی رنگ به عنوان فرم مشخصه هر نمایشنامه، عناصر شکل دهنده پی رنگ معرفی و تبیین خواهد شد. سپس کارکرد ویژگی های فرمی نمایشنامه در پی رنگ تحلیل می شود. به این ترتیب با بهره گیری از آرای سام اسمایلی درباره مفهوم فرم نمایشی و ساختار آن و نیز رویکرد تحلیل فرمالیستی متن، تلاش می گردد تا ساختارهای مدرن دخیل در شکل گیری پی رنگ نمایشنامه ها بررسی شود. بر این اساس نمایشنامه هیولاخوانی نغمه ثمینی و  کبوتری ناگهان محمد چرمشیر که در دهه اخیر (1383-1393) نگارش یافته اند، انتخاب شده است. جمع آوری اطلاعات و سنجش نمونه ها با بررسی توصیفی تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای و بررسی مستقیم متون صورت خواهد گرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد که  پی رنگ این نمایشنامه ها دارای انحراف از پیشرفت مستقیم و ساختار علی شکننده هستند. عناصر دخیل در پیوستگی پی رنگ دارای منطق انتزاعی ارزیابی می شوند و مولفه های آرایش دهنده آن با عبور از فرم های سنتی، سویه هایی از غافل گیری، آشوب، تشنج و سکون را در نمایشنامه ها پدید می آورند.
    کلید واژگان: فرم نمایشی, پی رنگ, ساختار, هیولاخوانی, کبوتری ناگهان}
    Shahrzad Amirshahkarami, Mohammad Jafar Yousefian Kenari *
    The purpose of this research is to study the modern structures used in the form of modern plays which are manifested in their plot. At first, elements shaping the plot will be introduced and explained in the article by defining the form of play and recognizing the plot as a specific form of any play. Then the function of play features in the plot will be analyzed. Thus using Sam Smiley's viewpoints on the concept of dramatic form and its structure and also formalist analysis approach of dramatic texts, modern structures involved in the formation of play's plot will be reviewed. Accordingly, a play written by Naghme Samini and Mohamad Charmshir in the recent decade (2004-2014) is selected and data collection and sample analysis will be done using descriptive-analytic study, library method, and direct review of texts. The results show that the plot of these plays has a deviation from direct progress and a fragile causal structure. Elements involved in the continuity of the plot are evaluated as having abstract logic and its embellishing components create levels of surprise, anxiety, tension, and pause in plays by crossing the traditional forms.
    Keywords: Dramatic Form, Plot, Structure, HaulaKhani, Kabutari Nagahan}
  • علی عباسی*

    فیلم مستند «شاهرخ» روایت زندگی شهید شاهرخ ضرغام است. هدف این مقاله، در وهله اول نشان دادن چگونگی کارکرد روایی این فیلم مستند است. سپس، نشان خواهیم داد که چگونه ساختار اسطوره فرهنگی «حر» در این روایت ظاهر می شود و الگوی این ساختار اسطوره ای کدام است. ضمن این که به این پرسش خواهیم پرداخت که چرا ابرگفته پرداز از این نوع ادبی (فیلم-مستند) برای بیان روایت داستان شاهرخ استفاده کرده است؟ و با انتخاب این نوع روایی، به دنبال القای چه باوری بوده است؟ برای پاسخ به این پرسش ها، ابتدا نشان خواهیم داد که ابرگفته پرداز این فیلم مستند از چه ترفندهایی برای تولید معنا سود برده و چگونه نشانه های منفرد را به یک نظام منسجم معنایی تبدیل کرده است که معنایی واحد از آن تولید می شود. در واقع، می خواهیم نشان دهیم که ابرگفته پرداز چگونه به ابرگفته خوان این فیلم «می باوراند» که واقعیت این است و نه چیز دیگر.

    کلید واژگان: ابرگفته پرداز, ابرگفته خوان, مربع معنایی, اسطوره حر, موقعیت های روایی, پیرنگ}
    Ali Abbaasi*

    The documentary Shahrokh narrates the life of Martyr Shahrokh Zarghaam. The present paper intends initially to demonstrate the narrative mechanisms of this documentary. It then moves on to show how the structure of the myth of ‘Horr’ appears in this narrative, and what the structure of this myth is. There are also recurring glances at the question of why the meta-narrator has used this genre (film–documentary) for Shahrokh’s story, and what beliefs he has been trying to induce. In order to answer these questions, it is shown what meaning-making techniques are exploited, and how singular signs are integrated into a unified meaning system; put differently, how the meta-narrator makes the meta-reader believe that the only truth is what he says.

    Keywords: Meta-narrator, Meta-reader, Semiotic Squar, the ‘Horr’ myth, Narrative situations, Plot}
  • وجیهه دلاور نقابی، علیرضا شیخی

    سوزن دوزی در شهرستان های کاشمر و تربت حیدریه نشات گرفته، از ذوق و سلیقه مردمان این دیار و برخاسته از باورها و اعتقادات زنان هنرمند این خطه است که دارای فرم ها و نقوش منحصربه فرد هستند. اگرچه این آثار، در نگاه اول ساده و ابتدایی به نظر می رسند، اما ازلحاظ بصری دارای ساختاری منسجم بوده و علاوه بر آن دارای معانی و مفاهیمی هستند. مقاله به مطالعه آثار سوزن دوزی از منظر انسان شناسی هنر با سه رویکرد زیبایی شناسی، کارکرد شناسی و معناشناسی در این منطقه غنی از ارزش های فرهنگی پرداخته است.
    بررسی هدفمند هشت روستا در شهرستان های کاشمر و تربت حیدریه نشان می دهد که این آثار در سه قالب نقوش انسانی، گیاهی، پرندگان و حیوانات قابل تقسیم بندی است. این آثار، تجلی محیطی شاداب و زیبا را در بعد زیباشناختی، احترام به طبیعت و نگاهداشت آن، آرزوی باغ های با طراوت در فضای خشک کویری این خطه و مفاهیم اعتقادی و باورهای مردمی در تجلی حیواناتی مثل بز کوهی و یا تجلی برکت و حاصلخیزی در بعد معناشناسی دارد.
    در بعد کارکرد باید به بهره گیری از این آثار در قالب های مختلف کاربردی در محیط زندگی ساده ایشان مثل جانماز، بقچه و... اشاره داشت. آنچه شایسته ذکر است روند مسیر خط زندگی و امید خانواده در این خطه است که زن روستایی را به تولید این آثار هرچند پریمیتیو اما معناگرا ترغیب نموده است.

    کلید واژگان: شهرستان های کاشمر و تربت حیدریه, سوزن دوزی, انسان شناسی هنر, طرح و نقش}
    Alireza shekhi, Vajihe Delavar Neghbi

    Needlework was originated in the city of Kashmar and TorbatHeydarieh from the taste and gusto of the people of this land, derived from the beliefs and faith of artists women in those lands, which have unique forms and designs. Although, at first glance, these works seem simple and elemental, but visually have a coherent structure and, in addition, have meanings and concepts. The article studies the effects of needlework from the perspective of anthropology with three approaches of aesthetics, functionalism and semantics in this rich cultural-value area. The purposeful study of eight villages in Kashmar and TorbatHeidarieh cities shows that these works can be divided into three forms of human, plant, and birds and animals.These works are a manifestation of a vibrant and beautiful environment in the aesthetic dimension, respect for nature and its preservation, the wish of refreshing gardens in the dry desert atmosphere of this area and the beliefs and faith concepts of people in the manifestation of animals such as mountain goat or manifestation of blessing and caricature in the Semantics dimensions. In the functionalism dimension, we should refer to using of these works in various forms of application in their simple living environment such as Prayer Mats, bundle, and others.What deserves to be mentioned is the trend of the line of life and the hope of the family in this area that make the rural woman doing such works, although primitive, but meaningful.

    Research purposes:

    1. Classification of the form and style in the needlework works of the Kashmar and TabatHeidarieh
    2. Analysis of needlework works of Kashmar and TabriyatHeydarieh from the Art Anthropology Perspective

    Research Questions:

    1. Needlework works of Kashmar and Haberdahi regions based on their design and style, are divided into how many categories?
    2. How can the forementioned regions needlework can be analyzed from the art Anthropology Perspective?

    Keywords: Kashmar, Torbatehidriyah cities, needlework, art anthropology, plot, role}
  • محمد شهبا*، محمدرضا شریف زاده، حسین شاهق
    عناصر غیرروایتی، مجموعه وسیعی از شگردهای فرمی، از عناصر بصری گرفته تا فرم های موسیقایی را دربرمی گیرند. شیوه به کارگیری حرکات دوربین، رنگ، نورپردازی، لباس بازیگران، طراحی صحنه و حتی فضا و مکان های انتخاب شده برای صحنه های مختلف فیلم، می توانند نقش عمده ای در خلق عناصر غیرروایتی ایفا کنند. از طرفی به کارگیری پارامترهای خاص و شگردهای سبکی به صورت سازمان یافته، به خلق گونه ای از روایت منجر می شود که آن را روایت پارامتری می نامند. این پژوهش در ابتدا به مشخص کردن نقش و جایگاه عناصر غیر روایتی در روایت کلی یک فیلم می پردازد و سپس تلاش می کند تا تفاوت های عمده میان عناصر غیر روایتی با پارامترهای مشخص در یک روایت پارامتری را بنمایاند. بنابراین برای رسیدن به این هدف سعی شده تا با استفاده از شیوه موردپژوهی و با مدنظر قرار دادن رویکرد نئو فرمالیسم، جنبه های غیر روایتی و وجوه پارامتری دو مورد از فیلم های دو تن از صاحب سبک ترین سینماگران شرق آسیا، مورد بررسی قرار گیرد. حاصل آن که عناصر غیرروایتی به طورکلی دو نقش عمده را در این آثار بازی می کنند. این عناصر زمانی که فرضا نظامی از تکرارها را می آفرینند، در خدمت بیان روایت پارامتری فیلم هستند، اما آنجا که به صورتی منحصربه فرد معانی عمیق و تلویحی فیلم را بازمی نمایانند، به صورت عناصر غیرروایتی صرف درمی آیند.
    کلید واژگان: روایت پارامتری, عناصر غیر روایتی, پیرنگ, شگردهای سبکی, سریالیسم}
    Mohammad Shahba *, Mohammad Reza Sharifzadeh, Hossein Shahegh
    Non-narrative elements encompass a broad set of formal techniques, ranging from visual elements to musical forms. The use of camera movements, lighting, actor's clothing, and even the space selected for various scenes of the film can play a major role in creating non-narrative elements. Furthermore, the use of organized specific parameters and stylistic techniques leads to creating a sort of narrative that is called parametric narrative. Since there is no explicit implication for the application of these specific stylistic techniques in parametric narrative, and on the other hand we cannot also consider implicit meanings and implications for them, the ultimate function of such organized stylistic techniques can be considered to be in establishing such a strong internal norm in the film; a norm that in most cases shows the mastery of film's style on its plot and story. That is why the themes used in this narrative style are selected simply to prepare space to highlight the stylistic structure of the film. Non-narrative elements, unlike the parametric narrative elements, usually have implicit and conceptual meanings. In fact, non-narrative elements try to penetrate the hidden layers of meaning in line with the general meaning of the film. So, essentially a dual role can be considered for non-narrative elements. This means that on one hand, these elements, having hidden layers of meaning, will increase the conceptual dimensions of the artwork; and on the other hand, due to their formal properties, they enrich the artwork in terms of shape and form. So it can be said that non-narrative elements play an important role in the aesthetic expression of the film. However, these elements constitute only a part of the style-oriented techniques of the film. The shape of these elements and the techniques used to display them suddenly impress the audience and makes him to step down for a moment from the normal world of the film and to immerse in depth of the entity of characters or their inner world. But the point that should be noted is that where these elements refer to people insights, they dont purely express personal and psychological aspects of people. This means that they do not contribute in the characterization and expression of personal attributes; a task that is done mainly in classical narrative by well-known arrangements. These moments are like a kind of Revelation of time for the character of the film and sometimes for us - a search for a meaning which may even doesnt exist. From this perspective, non-narrative elements are the mere expression of being in a pure emotional moment, which is less definable. Although a type of formal similarity is seen among the non-narrative elements used in a film due to the overall style and atmosphere of the film, in general, such a similarity is seemed to be more a result of the common theme of the film, because in terms of conceptual expression, each of these elements recount a part of the hidden meaning behind the film at that particular moment.
    Keywords: Parametric Narration, Non-Narrative Elements, Plot, Style Devices, Serialism}
  • دکتر علی عباسی

    هدف از این مقاله نشان دادن روش گرمس، یکی از اندیشمندان ساخت گرای مکتب نشانه معناشناسی پاریس است که به خصوص بر ساختار روایتها تاکید کرده است. در این مقاله، ابتدا ساختار روایی روایت را از نظر گرمس معرفی خواهیم کرد و درصدد پاسخ به این پرسشها بر خواهیم آمد که: روایت چیست؟ و روایت حداقل کدام است؟ به صورت موردی ساختار روایی و پیرنگ را در کتاب آواره بی خورشید، بررسی کنیم و سپس به این پرسش اساسی پاسخ گوییم: آیا این کتاب یک روایت است؟ و آیا از منطقی منسجم (انسجام درونی) پیروی می کند و چرا؟ آیا در این اثر یک الگوی ثابت (سه پاره ابتدایی، میانی و انتهایی) وجود دارد؟ آن گاه در بخش دوم تلاش خواهیم کرد به تحلیل ساختاری یک اثر نقاشی با بهره گیری از نظرات گرمس بپردازیم.

    کلید واژگان: گرمس, روایت, پیرنگ, روایت حداقل, ساختار روایی, انسجام درونی}
    Ali Abbasi

    The purpose of this article is to illustrate Greimas’s method. Greimas is one of the major structuralist of Paris Semiotic-Semantic School who has specifically accentuated the structure of narratives. In this article, I will introduce the narrative structure of narratives in the light of Greimas, and will answer the following questions: what is a narrative? And which is at least a narrative? As a case study, I will analyze the narrative structure and the plot of the book The Sunless Wanderer. Then I will answer these questions: is this book a narrative? Does it follow a coherent narrative logic (internal coherence)? If so why? Is there a fixed pattern (a triple: beginning, middle, and the end) present in this book? Later in the second part, I will try to have a structuralist analysis of a painting based on Greimas’s method.

    Keywords: Greimas, Narrative, Plot, The Least Narrative, Narrative Structure, Internal Coherence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال