به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « psychology » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سهیل عرب زاده، سیامک نیری*، اکرم خلیلی
    حضور فرد در هر نوع فضا و مکان، بسته به نوع درکی که از آن محیط دریافت می کند، متفاوت است. این تفاوت به دلایل مختلف همچون تفاوت در شخصیت، احساسی که تجربه می شود، پردازش اطلاعات دریافتی، تعاملاتی که در آن محیط اتفاق می افتد و غیره رخ می دهد. پژوهش حاضر، با تامل بر نظریات مختلف روان شناسان، به بررسی مولفه های موثر از منظر روان شناسی و روان شناختی در حیطه معماری و شهرسازی می پردازد. از طرفی، درک مکانی را تحلیل کرده و تحولات آن را از دیدگاه های کلاسیک تا مداخلات معاصر روان شناسی شناختی بررسی می کند. درواقع این مقاله بر تاثیرات مولفه های مکانی از منظر نظریه های روان شناختی معروف، ازجمله نقشه های ذهنی کوین لینچ، محیط رفتاری روجر بارکر، و نظریه توسعه شناختی ژان پیاژه متمرکز است و با استفاده از دیدگاه های کلاسیک و نوین این متفکران، اثرگذاری عناصری چون نورپردازی، رنگ ها، صداها، و موقعیت قرارگیری فضاها بر روان شناسی و شناخت کاربران را ارزیابی می کند. هدف، ارائه چشم اندازی نوین برای راهنمایی طراحان و معماران است تا به واسطه شناخت بهتر تعاملات محیطی   شناختی، فضاهایی را خلق کنند که علاوه بر اینکه به نیازهای فعلی کاربران پاسخ می دهد، با توجه و تمرکز ویژه به مولفه های تاثیرگذار در حیطه روان شناسی و روان شناختی، تجربه های مکانی پویاتر و دلپذیرتری برای کاربران خلق کنند. ازآنجاکه ادغام دیدگاه های مذکور در معماری و شهرسازی تاکنون انجام نشده است؛ بنابراین مدل مفهومی جدیدی با یکپارچگی مولفه های اصلی و تمرکز بر گرافیک و طراحی محیطی و تعاملات فضایی در مکان های مختلف، ارائه می شود.
    کلید واژگان: روان شناسی, روان شناسی شناختی, مکان پاسخ ده, معماری شهرسازی}
    Soheil Arabzadeh, Siyamak Nayyeri Fallah *, Akram Khalili
    A person's presence in any type of space and place is different depending on the type of perception he receives from that environment. This difference is due to various reasons such as differences in personality, the feeling that is experienced, the processing of received information, the interactions that occur in that environment, etc. The current research examines the effective components from the perspective of psychology and psychology in the field of architecture and urban planning by reflecting on the different theories of psychologists. On the other hand, it analyzes spatial perception and examines its evolution from classical perspectives to contemporary interventions of cognitive psychology. This article explores the influence of spatial elements through renowned psychological theories like Kevin Lynch's mental maps, Roger Barker's behavioral environment, and Jean Piaget's cognitive development theory. By assessing the effects of lighting, colors, sounds, and spatial layout on users' psychology and cognition, the study integrates classic and contemporary viewpoints of these theorists. The aim is to offer a fresh viewpoint to assist designers and architects in creating spaces that meet users' current needs while also enhancing their spatial experiences. By emphasizing the influential components in psychology and cognition, the goal is to foster more dynamic and enjoyable environments. Since the integration of these perspectives in architecture and urban planning is lacking, a new conceptual model is proposed, emphasizing graphic and environmental design and spatial interactions in diverse settings.
    Keywords: Architecture, Urban Planning, Psychology, Cognitive Psychology, Responsive Place}
  • فرشته ربیع، عالیه یوسف فام*، افشین طیبی
    از دیرباز انسان ها نگاه مادی گرایانه به خداوند داشته اند و حالات و افکار خود را به خدا نسبت می دادند؛ گویی خدا همان ویژگی های شخصیتی انسان است که از طریق فرافکنی به بیرون افکنده شده است.  از دیدگاه علم روانشناسی این مقوله نزدیک به مفهوم فرافکنی یکی از مکانیسم های دفاع روانی است. پژوهش حاضر براساس شیوه توصیفی تحلیلی نگارش یافته است و یک تحقیق میان رشته ای است که با تمرکز بر ابیات و حکایات سه اثر عطار نیشابوری: تذکره الاولیاء، منطق الطیر و الهی نامه سعی دارد گفتار و اندیشه شخصیت های حکایات عطار را از منظر بحث فرافکنی در روانشناسی بررسی کند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که هر کس خدا را در آینه خود می نگرد که در علم روانشناسی باتوجه به بحث فرافکنی، انسان، خدا را در آینه خود و دیگران می جوید در این میان شخصیت های فرافکن نیز مشخص شده اند. نتایج نشان می دهد که انسان ها اغلب باخدا ارتباط برقرار می کنند اما بعضی افراد مجموعه ویژگی های شخصیتی خود را در مفهومی به نام خدا فرافکنی می کنند و خدایی می سازند که همان شکل و شمایل و خصایص خودشان را دارد و می پندارند پروردگار جهانیان را می پرستند؛ درحالی که آن ها پرستش کننده آفریننده ذهن و مطلوب خود هستند و درک درستی از حقیقت مطلوب (خداوند) ندارند.اهداف پژوهش:بررسی فرافکنی انسان نسبت به خدا در آثار هنری و عرفانی عطار.بررسی دیدگاه عطار درباره فرافکنی انسان درباره خداوند.سوالات پژوهش:دیدگاه عطار نیشابوری پیرامون فرافکنی انسان درباره خداوند چیست؟فرافکنی انسان نسبت به خداوند در آثار هنری و عرفانی عطار نیشابوری چگونه است؟
    کلید واژگان: خدا, فرافکنی, عطار نیشابوری, روانشناسی}
    Fereshteh Rabie, Aliyeh Yousef Fam *, Afshin Tayyebi
  • عارف داودی، عبدالکریم البوغبیش*، عزیز عشمیدیان نژاد

    نقد روان شناختی در پی کشف عقده های روان شناختی است که توسط شاعر یا نویسنده بر روی کاغذ جاری شده، و میزان تاثیرگذاری این عقده ها را در برخورد با متون ادیب بررسی می کند. همچنین نقد روان شناختی می کوشد تا از میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری ادبیات و نحوه نگارش متون رونمایی کند. دعبل خزاعی یکی از مهم ترین شاعران شیعی عصر عباسی است که از عقده های روانی فراوانی رنج می برد. بنا بر اهمیت موضوع نگارندگان در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به دنبال تبیین الگوی روان شناختی موجود در زندگی و اشعار این شاعر هستند. علاوه بر آن، در این پژوهش والایش یا متعالی ساختن، سرکوب، حقارت، شیوایی بلاغی آرایه تکرار و تاثیر روانی آن و خشم و تهدیدی که خزاعی بر آن چیره شده است، شرح می شود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که، چون خزاعی می دید که حاکمان ستمگر به ناحق حکومت می کنند و اهلیت و شایستگی خلافت را ندارند و ثروت مردم را چپاول می کنند و هر جا که می خواهند با دین بازی می کنند، به همین دلیل خشم او شدید و کینه تمام وجودش را فرا گرفت و چون سکوت در برابر اعمال حاکمان را جنایتی بس بزرگ می دانست، لذا با حمل سلاح خود که همان هجا بود به دفاع از حقانیت پرداخت و بدین وسیله با آن ها به مقابله برخاست. به همین دلیل حاکمان سعی در صدمه زدن به او داشتند، به گونه ای که دعبل نیز گوشه گیر شد، اما هنگامی که نظاره گر اموری بود که حاکمان به نام دین انجام می دادند، دست از هجا برنمی داشت.

    اهداف پژوهش

    شناخت آن انگیزه های روانی اصلی که دعبل خزاعی را به آغوش تنهایی، بیگانگی و شکایت از همه چیز سوق داد.

    آشنایی خواننده با تعریف تفاخر و سپس مکانیسم دفاعی، بدبینی، بیگانگی، شکایت و دلتنگی و شواهد آن ها.

    سوالات پژوهش

    نتیجه بدبینی و سرکوب جامعه استبدادی و سلطنتی دوره عباسی چیست؟

    سازوکار روانی دعبل خزاعی برای دفاع از خود، مذهب و اعتقاداتش چیست؟

    کلید واژگان: دعبل خزاعی, عصر عباسی, رویکرد, روانشناسی, شعر}
  • فریده آفرین*

    در پژوهش پیش رو، هدف این است که آثار یکی از منریست ها، یعنی جوزپه آرچیمبولدو را با روش توصیفی-تحلیلی برای یافتن اصولی مطالعه کنیم که هنرمند برای سازمان دهی به ادراک بصری پیش از ابداع نظری آن در آثارش به کار بسته است. این رویکرد نحوه اثرگذاری فرم از طریق اصول گشتالت در پردازش اطلاعات دیداری را بررسی می کند. برای مطالعه این آثار از مباحث روان شناسی ادراک و گشتالت بهره جستیم، تا به این پرسش ها پاسخ دهیم: ادراک فرم در این آثار به چه نحوی ممکن است؟ سطح ادراک و شناخت، چه اشخاص، چه مکان ها، چه ایده ها، معانی و مفاهیمی را در مخاطب برمی انگیزد؟ ادراک فرم به مثابه کل و فراتر از آن، چه نتایجی در بردارد؟ یافته های پژوهش گویای این است که، هنرمند با این کاربست و پشت سرگذاشتن پرسپکتیو و توهم بصری به فریب چشم متوسل می شود و با آن، ادراک دیداری مخاطبان از واقعیت را در تصویر به چالش می کشد. گاهی، با جانشینی وجه استعاری و گاهی، با هم نشینی اشیای آشنا جنبه طنزآمیزی به فیگورهای غریب خود بخشیده و از آن، فرصتی برای چهره شناسی و شخصیت شناسی فراهم آورده است. این هنرمند به دلیل کاربست دقیق اصولی چون تقارن، توازن، مشابهت، مجاورت و فراپوشانندگی منتهی به انسجام در برخی آثار ادراک فرم و زیبایی را با هم در ارتباط قرار می دهد. در آثاری که اشخاص جذاب نیستند، سویه دیگری در زیباشناسی، یعنی زشتی با تاکید بر ویژگی های منفی را در هییت متقارن، متوازن و منسجم به نمایش در می آورد.

    کلید واژگان: زیباشناسی, روا ن شناسی, گشتالت, آرچیمبولدو, ادراک فرم}
    Farideh Afarin *

    The Mannerists are always measured in comparison with the artists of the high Renaissance and, of course, the creation of such a style dates back to the period of Michelangelo's wall paintings in the Sistine Chapel. European Mannerists have always received both positive and negative criticism, such as an emphasis on artist individuality and genius, and a cultural crisis. In this study, the intention is to study the works of one of the Mannerists, namely Giuseppe Arcimboldo, in a descriptive-analytical method to find aesthetic, perceptual, and cognitive values. To study these works, the theoretical foundations of Gestalt psychology have been used concerning the views of Wertheimer, Arnheim, and Gombrich. During the study, we gradually realize the artistic values of the works, and therefore the methodological path from aesthetic (sensory), as well as perceptual and cognitive steps, leads to artistic ones, and we seek to answer the question of whether all the values of Mannerist`s works can be found in one which Summarized artificial and they make lead to the deviation from Renaissance`s classicism? Are Arcimboldo's works, as they seem at first glance, ornamental works? Giuseppe Arcimboldo created the most artificial Mannerist works in the 16th century. His works are a combination of fruits, foods, fishes, infants, books and roots, and tree trunks. Their contemporary audiences recognized the famous Protestant reformer also, a familiar librarian, cook, gardener, and even Rudolf II in the form of Vertomenus, in Roman mythology. These are the images created to test how humans perceive and how the recognition is happening. The artist has worked in the courts of Vienna and Prague for twenty-five years, so he is a court portrait painter who has painted others in this way with the ability to accurately and intricately identify inanimate objects and nature to show their personality. The faces in his works are not only beautiful and he has also used unattractive creatures or elements so that the figures which he has created have their infections, one (the gardener), has a very big nose, one (Cook) has a very flat face and the other (winter) is a bit badly composed. In addition, the artist has used his imagination to a great extent and has used surrealist methods to combine simple objects and things to allude to deeper meaning. In such a way he has created a metaphorical and meaningful whole from the proximity of insignificant objects. Another point that draws attention to Gestalt principles is that he transformed individuals and their personalities such as gardeners, cooks, lawyers, and librarians into what they produce or deal with. Perhaps in this way, one realizes the alienation of the producer during the production of the product.This study suggested the formation of aesthetics and its intertwining with psychology until their separation from each other and thus the inclusion of psychology as an approach to aesthetics. After explaining the psychology of perception and the role of Gestalt in it, the results of the study of Archimboldo show that he made an effort to elevate himself from an ordinary painter to an excellent and creative painter. He preconsciously used the visual principles of organization as well as the Gestalt principles of perception. In Archimbold's works, most of the portraits are in the center and there is a self-made decorative frame inside the frames, in this sense, they are accompanied by Renaissance paintings, but there is no effort to apply perspective due to their necessity. Also, the colors are closer to real things and the details of things in the world. In these works, there is no dominant color area to focus on, but the dark background color affects the light of the colors and reduces their intensity and their shining. Gestalt is one aspect of the story, the other aspect is the principles that dominate the process of visual perception. Therefore, the process and direction of perception and recognition of things in these works are very important. This process should be done simultaneously without pausing and focusing on the constituent elements of the general boards. After that, the audience can pay attention to the details of creatures, plants, trees, flowers, fruits, animals, etc. What this artist found can be seen differently in the works of Escher, Matisse, and Dali. The artist has created a meaningful whole from the proximity of small and insignificant objects. Perhaps it is because of this closeness and accompaniment or the composition of the whole we can understand the metaphorical aspect of the surrealist figures of his works. In his works, the aesthetics of food, flowers, and plants are also at the center of the painter's attention and many artists still imitate him. He was a court portrait painter who painted others with the ability to accurately and intricately identify inanimate objects and nature by moving in the path of physiognomy. In addition to the principles of Gestalt, he also used the main idea of caricature or cartoon, so that due to his prominent personality, familiar people were known and recognized by his contemporaries. Looking at the faces, we realize that they are not just beautiful in some works. Therefore, the aesthetics of ugliness is another emphasis of his artistic measures.Another point that draws attention while drawing out Gestalt principles is that he transforms the individuals and characters into what they produce or deal with in some paintings. In this regard, he pays attention to the alienation of the producer during the production of his product or work. Gestalt principles, in addition to the holistic view, lead to harmony, balance, symmetry, and closure, which have been associated with the laws of visual perception concerning beauty in the classical sources since ancient Greece. This perception of beauty has occurred in some of the works of this artist. With this two-aspects approach, it can be said that in Archimboldo's works, conscious perception of the form as a whole is effective. Through the principles of Gestalt, the perception of beauty related to form sometimes occurs and realizes the beauty of still lifes, the beauty of nature itself in flowers, plants, and animals, the aesthetics of ugliness, and the aesthetics of “the everyday life” and his works to some extend, show the tendency to physiognomy. Despite his deviation, he succeeds in invoking different aesthetic styles, schools, and genres of art history. Finally, it is necessary to point out that all these results stem from an analysis of the process of formation of these paintings according to the gestalt principles. The artist according to these Gestalt principles could pass the skills in the perspective and visual illusion in drawing flesh, and skin and apply the tromp l'oeil to struggle with the audience's visual perception. Although this study does not fully attempt to evaluate how the Gestalt principles were applied to Arcimboldo’s works, it can say that the artist could have worked more creatively on the principle of ground and figure. Everything in them has been calculated and carefully selected. The relationships of the elements, components, objects, animals, plants, and flowers have been used with great delicacy and it has replaced the acumen of performing scientific perspective and the delicacy of performing human flesh. Hence, there are no opportunities for coincidence in his artistic action.

    Keywords: Aesthetics, psychology, gestalt, Arcimboldo, perception of form}
  • الناز بهنود*
    با رشد و گسترش فعالیت های میان رشته ای، رویکردها و گونه های متعدد و مختلفی از آن مطرح شده اند. یکی از این رویکرد ها، رویکرد نقد آرکی تایپی می باشد که در سالهای اخیر مورد توجه پژوهشگران حوزه معماری قرار گرفته است.ساختارهای معماری به عنوان نخستین گونه های هنری، علاوه بر ویژگیهای فرهنگی، مشتمل بر اطلاعات، دانش و حتی خاطرات مربوط به نسل های پیشین است و بخشی از کارکرد آنها، انتقال داده ها و انباشت درونیات خود به نسل های آتی است. در پژوهش حاضر، بر پایه دانش میان رشته ای بین معماری و روانشناسی، آرکی تایپ ها از زوایایی متنوع، ژرف و درونی مورد بازخوانی قرار می گیرند. هدف اصلی از این تحقیق کاربست نظریات مهم روان شناختی و بینش کهن الگویی بوسیله شاخص سازی نمادهای آرکی تایپی در جهت تحلیل، پردازش و نقد اجزای معماری می باشد. بر اساس ماهیت پژوهش تحقیق، این پژوهش از نوع مروری و به روش کیفی و با استفاده از منابع مکتوب نگاشته شده است. این تحقیق با مطالعه زیربنایی بر روی آرکی تایپ ها، سعی در کشف رد پای آنها در معماری دارد و رویکردهایی را که امکان بسط و گسترش دارند، شناسایی و معرفی می کند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که معماری با در دست داشتن دو آستانه؛ نخست واقعیت ساختمانی، صنعتی و مادی و دیگر بعد انتزاعی، معنایی، ذهنی و روحانی، عرصه مناسبی برای بازتاب نمادین آرکی تایپ هاست. رویکرد میان دانشی، با هدف دستیابی به مفاهیم بنیادی در معماری، با خوانشی روانکاوانه جنبه های جدیدی ورای منظر کلی پژوهش هایی که تا کنون انجام شده است را فراهم می آورد.
    کلید واژگان: آرکی تایپ (کهن الگو), معماری, روانشناسی, رویکرد نقد آرکی تایپی, دانش میان رشته ای}
    Elnaz Behnoud *
    Jung's psychoanalytic criticism and archetypal concepts as an interdisciplinary knowledge, with the knowledge that he created in the lower layers of the psyche, has presented new readings and works of art. Currently, archetype criticism is expanding and expanding in researches in the fields of humanities, art and architecture.With the growth and expansion of interdisciplinary activities, many different approaches and types have been proposed. One of these approaches is the archetype criticism approach, which has attracted the attention of researchers in the field of architecture in recent years. Architectural structures, as the first types of art, in addition to cultural features, contain information, knowledge and even memories related to previous generations, and part of their function is to transfer data and accumulate their inner selves to future generations. Therefore, the influence of the mind and psychological processes on the creation of a work of art is undeniable. There are always new things to discover and interpret in architectural works. Therefore, the influence of the mind and psychological processes on the creation of a work of art is undeniable. There are always new things to discover and interpret in architectural works. In the current research, based on interdisciplinary knowledge between architecture and psychology, archetypes are re-read from diverse, deep and internal angles. The purpose of this article is to answer the question of how to understand the reweaving of an accepted value in the subject of psychoanalysis in the architectural structure. Based on the nature of the research, this research has been written in a qualitative method using written sources. This research tries to discover their traces in architecture by studying archetypes and based on this, it identifies and introduces approaches that can be expanded. The research results show that architecture has two thresholds; First, the structural, industrial and material reality, and the second, the abstract, semantic, mental and spiritual dimension, is a suitable field for the symbolic reflection of archetypes. The investigation of Iranian architecture has often included stylistic, technical, historical criticisms or deciphering visual symbols based on the knowledge of symbology and religious culture, which are mostly based on self-centeredness. Therefore, the void of psychoanalytic critiques in architecture is evident. The interdisciplinary approach, with the aim of achieving fundamental concepts in architecture, provides new aspects beyond the general perspective of the researches that have been done so far with a psychoanalytical reading. The investigation of the historical architecture of Iran has often included stylistic, technical, historical criticisms or decoding of visual symbols based on the knowledge of symbology and religious culture, which are mostly based on self-centeredness. Therefore, the void of psychoanalytic criticism in Iranian architecture is evident. It is hoped that this interdisciplinary approach, with the aim of achieving fundamental concepts in Iranian architecture, will provide new aspects beyond the general perspective of the researches that have been done so far with a psychoanalytical reading.It is hoped that this interdisciplinary approach, with the aim of achieving fundamental concepts in Iranian architecture, will provide new aspects beyond the general perspective of the researches that have been done so far with a psychoanalytical reading.
    Keywords: Archetype, architecture, psychology, archetype critical approach, interdisciplinary knowledge}
  • مهسا محمدی فر، سعید حقیر*

    روان شناسی محیط، دانشی تجربی است؛ بنیان این رشته بر پژوهش استوار است که طی آن فرضیه ها از راه مشاهدات تجربی مورد آزمون قرار می گیرند. مطالعات پژوهشی در باب روان شناسی محیط، از پرسش های پژوهشی متنوع سرمشق می گیرند. بررسی و تحلیل ادبیات موضوع و پیشینه مطالعات در حوزه روان شناسی محیطی در کشورمان، بیان کننده این موضوع بود که نیاز به پژوهش جامع در زمینه معرفی و تحلیل طرح ها و روش های اصلی پژوهش در این حوزه احساس می شود. لذا در پژوهش حاضر، «روش تحقیق» مورد استفاده در مطالعه، از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. گردآوری اطلاعات نیز مبتنی بر روش شناسی تحلیلی- تبیینی به بررسی، تحلیل و تبیین متون تخصصی روان شناسی محیطی در گرایش روش های تحقیق و پژوهش، در بستر مطالعات کتابخانه ای می پردازد. نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل متون تخصصی، سه نوع عمده طرح های پژوهشی حوزه روان شناسی محیطی تحت عنوان «مطالعات تجربی (آزمایشگاهی)، نیمه تجربی (شبه آزمایشگاهی)، همبستگی» بیان می شوند و روش های جامع پژوهش در روان شناسی محیطی، شامل پژوهش های «پرسش نامه ای»، «تجربه های آزمایشگاهی»، «مطالعات شبیه سازی شده»، «مطالعات میدانی» و «نمونه های موردی» هستند.

    کلید واژگان: روان شناسی, معماری, روان شناسی محیطی, روش تحقیق در روان شناسی محیط}
    Mahsa Mohammadi Far, Saeid Haghie*
    Introduction

     Environmental psychology is an empirical science; the foundation of this science is based on research in which hypotheses are tested through empirical observations. Research studies on environmental psychology are modeled on a variety of research questions. Literature review indicates that the need for comprehensive research in the field of introduction and analysis of the leading research plans and methods is felt.

    Methodology

     In the present study, the "research method" used is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in nature. Data collection based on analytical-explanatory methodology examines, analyzes, and explains specialized texts of environmental psychology in research methods in the context of library studies.

    Results

     The results of the analysis of specialized texts, the three main types of research projects in the field of environmental psychology are described as "experimental (laboratory), semi-experimental (quasi-laboratory) studies, correlation" and comprehensive research methods in environmental psychology, including "questionnaire" research. "Laboratory experiments", "simulated studies", "field studies", and "case studies".

    Conclusion

     Since the 1960s, several names have been proposed for the field, including "Environment and Behavior," "Psychology of Nature," and "Psychology of Environmental Protection." The term "architectural psychology" was used in the first conferences on the subject in the mid-1960s. However, those concerned quickly realized that the discipline included questions and answers beyond and into the building. The purpose of various research in environmental psychology is to understand "environmental behaviors" and change them. To do this, the main criteria for measuring these behaviors should be considered according to the developed criteria in measuring environmental behaviors so that practical, methodological, and theoretical applications can be achieved about them. Research findings related to research methods in environmental psychology will play an increasing role in guiding researchers, designers, and managers of natural and artificial environments. Research and Research Criteria Due to the emphasis on knowledge of environmental psychology, it provides the most appropriate ground for reducing the instability of research because it has compensated for the lack of specialized strategies, methods, and measures.

    Keywords: Psychology, Architecture, Environmental Psychology, Research Methodology in Environmental Psychology}
  • عبدالله آقائی*، راضیه جعفری
    بیان مسئله

    «دوره یخبندان» از مهمترین دوره های کاری «ایران درودی» است. دوره ای که از اواخر دهه پنجاه آغاز و تا دهه شصت ادامه می یابد. «ازدست دادن» و «فقدان» از مضامین تکرارشونده آثار این دوره هستند. در این مقاله با اتخاذ رویکردی «روان شناختی» و با بسط نظری مفهوم «سوگ» و «مالیخولیا» کوشش شده است پرتویی بر وجهی از محتوای مستتر در این آثار افکنده شود. ازاین رو با تمرکز بر مشابهت های فرمی و موضوعی نقاشی های این دوره، «چگونگی» تجسم «سوگ مالیخولیایی» در این آثار بررسی شده است.

    هدف پژوهش

    این مقاله از منظری روان شناختی در پی تفسیری بر «چگونگی» کاربست فرم ها و موضوع های ناظر بر مفهوم «فقدان» در آثار دوره سوم ایران درودی است.

    روش پژوهش

    در این مقاله به روشی توصیفی-تحلیلی به بررسی فرم و  موضوع در آثار دوره سوم (اواخر دهه پنجاه و دهه شصت) ایران درودی پرداخته شده است و داده ها به شیوه «کتابخانه ای» گردآوری شده اند.

    نتیجه گیری

    در آثار دوره «یخبندان» درودی، تجسم خسران های شخصی (مرگ عزیزان) و اجتماعی-تاریخی (شکوه ازدست رفته وطن) به هم آمیخته اند و تمنای نقاش در حفظ و جاودان کردن ابژه ازدست رفته به اشکال گوناگون تجسم یافته است. تصویر «ویرانه ها» در افق بیکران که ساختار غالب آثار این دوران را تشکیل می دهند، واجد ارجاعاتی موکد به «وطن» و بازنمایی «ازدست دادن» آن است. در این آثار برای «جاودانی» و «ابدی» نمودن ابژه های ازدست رفته، فرم ها در پرده ای از یخ قرارگرفته و منجمد شده اند.در این بازنمایی ها علاوه بر تاثیر مرگ عزیزان، تبعید خودخواسته از وطن و جنگ تحمیلی دهه 60، رگه هایی از گفتمان «باستان گرایی» بازمانده از دوران پهلوی نیز مشهود است. تکرار پیوند مفاهیمی مانند «مرگ»، «ویرانه»، «وطن»، «جاودانگی» و «ابدیت» در زمینه این آثار دلالت بر نوعی «سوگ مالیخولیایی» دارد؛ در این زمینه می توان آثار دوره یخبندان درودی را در امتداد تجسم گونه ای «زیباشناسی فقدان» تعبیر کرد.

    کلید واژگان: ایران درودی, نقاشی معاصر ایران, روانشناسی, مالیخولیا, سوگ, وطن}
    Abdollah Aghaie *, Razie Jafari
    Problem statement

    Between the 1970s to 1980s, the “Freezing Period” is one of the most prominent periods in Iran Darroudi's career. "Loss" is a recurring themes of the works of this period. This paper intendsed to shed light on an aspect of the latent content in these artworks using a psychological approach and theoretically expanding two concepts: "mourning" and "melancholia."

    Research objective

    This paper gives a psychological interpretation of how “loss-related” forms and themes have been applied in Iran Darroudi's Third Period of artworks.

    Research method

    This paper is a descriptive-analytical investigation of form and theme in the artworks ofIran Darroudi in the Third Period, from the late '70s to '80s. The study used the library approach for data collection.

    Conclusion

    Darroudi's works in the "freezing period" present an interwoven embodiment of personal losses (the death of loved ones) and social-historical losses (lost glory of the homeland), and the artist has visualized her desire to preserve and immortalize the lost object in various forms. The image of "ruins" on an eternal horizon, the predominant element in Darroudi's works in this era, gives robust references to "homeland" and representation of "losing" it. The artist has tried to "immortalize" and "eternalize" the lost objects by freezing forms behind a curtain of ice. These representations involve streaks ofarchaism discourse remaining from the Pahlavi era as well as the effect of the death of loved ones, self-exile, and the imposed war with Iraq in the 1980s. The recurrence of the attachment between the concepts of "death," "ruins," "homeland," "eternalness," and "eternity" in the context of these artworks implies some sort of "melancholic mourning." In this regard, Darroudi's works in the Freezing Period can be interpreted as in line with the embodiment of a type of "aesthetics of loss".

    Keywords: Iran Darroudi, Contemporary Iranian Painting, psychology, melancholia, mourning, Homeland}
  • احمد میرزامحمدی، شهره باقرزاده ی کثیری*، علی زینالی عظیم
    بیان مساله

    پژوه ش حاضر در رابطه با تحل یل طراحی مجتم ع مسکونی پایدار با تاکید بر روان شناسی محیطی از بعد حس تعلق به مکان در شهرتبریز می باشد. به علت تجمیع کاربران در سطحی محدود و بهره گیری قابل توجه از منابع انرژی در ساختمان های بلند، لازم است تا رویکرد پایداری در فرآیند طراحی و مرحله بهره برداری مورد توجه قرار گیرد. پیشرفت و توسعه فناوری و تخصصی تر شدن علوم مختلف هم چون معماری در کنار مسایل مربوط به روان شناسی محیطی از جمله عواملی هستند که بر آسایش و آرامش انسان تاثیر می گذارند. همچنین رشد سریع شهرها، افزایش بی رویه جمعیت شهری و درپی آن ایجاد مسکن در قالب مجتمع های مسکونی و رشد ناهنجار کالبدی، به علاوه نگاه کمی گرایانه به عناصر کالبدی، پیامدهایی نظیر از دست رفتن مکان، بیگانگی انسان با مکان و در نهایت کاهش حس تعلق به مکان را درپی داشته است. لذا با توجه به این که محیط، یکی از عوامل موثر در ایجاد حس مکان و احساس تعلق کاربران است؛ ضرورت انجام مطالعات گسترده در باب شناسایی عناصر حس مکان در ابعاد کمی و کیفی جامعه احساس می شود.

    سوال تحقیق

     سوال اصلی تحقیق این است که آیا طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد روان شناسی محیطی از بعد حس تعلق به مکان به پایداری مجتمع های مسکونی منجر خواهد شد؟

    هدف تحقیق

     هدف اصلی تحقیق پیش رو تحلیل طراحی مجتمع مسکونی پایدار با تاکید بر روان شناسی محیطی از بعد حس تعلق به مکان در شهرتبریز می باشد.

    روش تحقیق

     روش تحقیق حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل تمامی ساکنین برج های آسمان شهرتبریز می باشد، که حدود 2612 نفر می باشد و حجم نمونه 355 نفر از ساکنین برج آسمان شهرتبریز می باشد که از روش کوکران به دست آمد. در تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردیده است برای پایایی سوالات از آلفای کرونباخ استفاده گردید، که پایایی سوالات برابر 0/885 شد. برای نرمال بودن متغیرها هم از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (K-S) و در ادامه از ضریب هبستگی پیرسون استفاده شد.

    مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

     براساس نتایج حاصل از تحقیقات کتابخانه ای و با توجه به اطلاعات گردآوری شده با استفاده از تکنیک پرسشنامه و تجزیه و تحلیل آن ها، مشخص گردید میان طراحی مجتمع مسکونی پایدار با روان شناسی محیطی و حس تعلق به مکان رابطه معناداری وجود دارد.

    کلید واژگان: مجتمع, مسکن, روانشناسی, حس, مکان, برج}
    Ahmad Mirzamohammadi, Shohreh Bagherzadeh Kasiri *, Ali Zeynaly Azim

    Due to the accumulation of users at a limited level and the significant use of energy resources in tall buildings, it is necessary to consider the sustainability approach in the design process and operation stage. The development of technology and the specialization of various sciences such as architecture along with issues related to environmental psychology are among the factors that affect human comfort and tranquility, as well as the rapid growth of cities, increasing urban population and subsequent housing construction in the form of Residential complexes and poor physical and heterogeneous physical development, as well as a quantitative view of physical elements, have had consequences such as loss of space, alienation of man from space, and ultimately reduced sense of place. Therefore, considering that the environment is one of the effective factors in creating a sense of place and a sense of belonging to users, it is necessary to conduct extensive studies to identify elements of sense of place in quantitative and qualitative dimensions of society. The main question of the research is whether the design of a residential complex with an environmental psychology approach will lead to the sustainability of residential complexes in terms of a sense of belonging to the place? 

    Objective

    The main purpose of the research is to analyze the design of a sustainable residential complex with an emphasis on environmental psychology in terms of the sense of belonging to a place in the city of Tabriz.The present research method is descriptive-analytical and survey-based. The statistical population includes all the inhabitants of the sky towers of Tabriz, which is about 2612 people. The sample size is 355 inhabitants of Tabriz Sky Tower, which was obtained by Cochran's method. SPSS software has been used in data analysis. Cronbach's alpha was used to confirm the reliability of the questions, which was 0.885. For the variability of the variables, the Kolmogorov-Smirnov test (K-S) was used, and then Pearson correlation coefficient was used. 

    Results

    Based on the results of library research and based on the information collected using the questionnaire technique and their analysis, it was found that there is a significant relationship between the design of a sustainable residential complex with environmental psychology and the sense of belonging to the place. 

    Conclusion

    It turned out that paying attention to the factors in the design of housing with the background of environmental psychology in shaping the living space, after its formation, has a significant effect on improving the sense of belonging to the place. Also, there is no significant advantage between the two factors of recognizing humans with their diverse characteristics in design and recognizing humans as selective beings, in terms of belonging to the living space. In other words, one of these factors cannot be considered more effective in increasing the sense of belonging. This research can be considered as a starting point for evaluating and reviewing residential space units, open spaces of residential complexes and can be the basis for developing a design guide to improve the quality of residential space.Based on the results of library research and with regard to the information gathered using the questionnaire technique and its analysis, the hypothesis of this study is a significant relationship between the design of the residential complex with environmental psychology and the sense of belonging to the place. . In other words, it was noted that paying attention to factors in the design of housing with the field of environmental psychology in shaping the living space after its formation has a significant effect on the sense of belonging to the place. Also, the influence of the two factors, "recognition of human beings with their diverse characteristics in design" and "recognition of humans as an inventory of choices," does not have a certain superiority over the sense of belonging to the habitat. In other words, one of these factors cannot be evaluated for increasing the sense of belonging. This research can be considered as a starting point for assessing and reviewing units of residential spaces, open spaces for residential complexes and is the basis for designing a design guide for improving the quality of residential space.

    Keywords: Residential, Complex, Psychology, Sense, Belonging, Towers}
  • ندا غفاری*

    نمایش در زبان فارسی ترجمه ی تیاتر است که در آن بازیگران خود را به جای شخصیت های داستان قرارمی دهند. با علم به اینکه هنر نمایش، به دلیل برخورداری از چند هنر، هنر مادر نامیده می شود، لزوم آشنایی کودکان با این هنر، به عنوان یکی از راه های آموزش غیرمستقیم که در پرورش حس اعتماد به نفس، پرورش خلاقیت، تقویت بیان و فعال سازی ذهن موثر است مطرح می شود. با توجه به اینکه همیشه کودکان پای ثابت نمایش هستند (یا تماشاچی هستند یا بازیگر) نه تنها با نمایش تیاتر بیگانه نیستند بلکه خودشان سرآغاز نمایش از طریق سرمایه گذاری در برنامه های بلند مدت برای کودکان که آینده سازان و حافظان تقلیدند. مطمینا تمدن بشرند بیهوده نخواهد بود زیرا هرچه کودکان به لحاظ کیفی پربارتر شوند درواقع جامعه متمدن تر می شود. یکی از روان شناسان برجسته عرصه یادگیری آلبرت بندورا است که در سال های اخیر نظریه ی یادگیری شناختی اجتماعی وی مورد توجه قرارگرفته است. تحقیق حاضر می کوشد با الهام از این بینش که نمایش یک وسیله ی موثر در تعلیم و تربیت است و نمایش مورد پذیرش کودک است زیرا نه تنها نیازهای روانی او را ارضا می کند بلکه لحظات شاد و مهیج برایش خلق می کند و دیگر اینکه هر پیام و موضوعی در قالب نمایش برای کودکان قابل اجراست، الگویی برای استفاده ی نمایشنامه نویسان حوزه کودک براساس نظریه ی آلبرت بندورا ارایه کند. به همین منظور بعد از مطرح کردن مباحث نظری و بررسی روند استفاده ی نمایشنامه نویسان معاصر حوزه ی کودک از دیدگاه های بندورا، الگوی پیشنهادی ارایه می گردد.

    کلید واژگان: نمایشنامه کودکان, روان شناسی, نظریه یادگیری اجتماعی, آلبرت بندورا}
    Neda Ghafari *

    The display in Persian is a translation of theater in which actors are placed instead of the characters of the story. It is well known that the art of drama, due to the use of several arts, is called the mother of arts. the need to familiarize children with this art, as one It offers indirect ways of developing self-esteem, creativity, expression and activation of the mind. Knowing the fact that children are always the fan of theater (either spectators or actors), not only children are not unfamiliar with theater, but they themselves are the beginners of the show through the imitation. Surely investing in long-term programs for children who are future developers and keepers of human civilization will not be in vain because the more children qualitatively grow, the more society will be civilized . One of the most prominent psychologists in the field of learning is Albert Bandura, who has been caught the attentions to his cognitive-social learning theory in recent years. The present research tries to inspire the view that drama is an effective facility for teaching and learning of the child because not only satisfies his/her psychological needs but creates moments of joy for him/her. Moreover, each message and theme in the format of the show for children is feasible, providing a model for the use of dramatists in the field of writing for children based on the theory of Albert Bandura. For this purpose, after suggesting theoretical issues and examining the use of contemporary children playwright from Bandura’s perspective, a suggested model is presented.

    Keywords: children’s play, psychology, social learning theory, Albert Bandura}
  • علی عرب خزائلی، مسعود روحانی*، احمد غنی پور

    کهن الگوها یکی از بخش های مهم دانش اسطوره شناسی است که مطالعه آن ها زمینه واکاوی اشتراکات ذهن بشر در تمامی‏ اعصار را ممکن می سازد و با بررسی این کهن الگوها می توان بین خودآگاه و ناخودآگاه ذهن بشر که آبشخور اسطوره هاست، ارتباط برقرار کرد. آنیما کهن الگویی بسیار مشهور در ادبیات فارسی است که ابتدا توسط روان شناسانی چون یونگ مطرح شد. کهن الگوی آنیما نیمه زنانه در وجود مردان است. این کهن الگو تحت تاثیر حضور مادر و پدر در وجود هر شخص شکل می گیرد و تحت شرایط اجتماع و زندگی هر شخص می تواند دچار تغییر و تحول شود. این تصویر بارها توسط پژوهشگران در اشعار شاعران مختلف بررسی شده است. هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) و سیاوش کسرایی از شاعران معاصری به شمار می آیند که کهن الگوها در شعرشان مجال بروز و ظهور فراوان یافته است و یکی از دلایل اقبال عمومی به شعر آن ها استفاده فراوان از موتیف ها، تصاویر و واژگانی است که در حافظه‏ی قومی مردم وجود دارد. زن از وابسته های جدایی ناپذیر شعر فارسی ست که در ادوار مختلف از آن سخن گفته شده است و گاه در مقاطعی، به تنهایی سنگ بنای شعر فارسی گشته است؛ از این رو بررسی کهن الگوی آنیما در اشعار ابتهاج و کسرایی می تواند به نقد و تحلیل افکار این دو شاعر کمک شایانی بکند. در این پژوهش که به شیوه توصیفی تحلیلی صورت گرفته است، روش تحلیل داده ها کیفی است و برای استدلال نیز از روش استدلال استقرایی (از جزء به کل) استفاده شده‏ است. نتایج پژوهش در بردارنده این مطلب است که در اندیشه شعری ابتهاج و کسرایی، به دلیل ویژگی های خاص زمانی و اجتماعی روزگارشان، این کهن الگو اشکال گوناگونی به خود گرفته است که قوام آن در دو هییت کلی آنیمای خیالی/ انتزاعی و عشق به طبیعت، بازنمودی از این تصویرگری های رمزآلوده است.  

    اهداف پژوهش:

    بررسی نقش ویژه کهن الگوی آنیما (زن و معشوق) برمبنای اندیشه های روان شناختی. پرداختن به اندیشه ورای افکار شعری ابتهاج و کسرایی و بررسی کهن الگوی «آنیما» (روان زنانه مردان) و اشکال مختلف بروز و ظهور آن در کلام این دو شاعر.

    سوالات پژوهش:

    چگونه می توان بین مبحث کهن الگوی آنیما با مباحث روان شناسی ارتباطی هماهنگ ایجاد کرد؟ کهن الگوی «آنیما» (روان زنانه مردان) به چه شیوه ایی در افکار شعری ابتهاج و کسرایی بروز و ظهور یافته است؟

    کلید واژگان: روان شناسی, کهن الگوی آنیما, بانو و معشوق, سیمین بهبهانی, سیاوش کسرایی}
    Arab Khazaeli, Masoud Rouhani *, Ahmad Qanipur

    Archetypes are one of the significant sections of mythological knowledge in which studying such features permits the analysis of the commonalities of the human mind in all ages; hence, by examining such archives, one can distinguish between the conscious and the unconscious mind, the essence of mythology. Anima is a famous archetype in Persian literature first introduced by psychologists like Jung. The ancient pattern of anima is semi-feminine in the presence of men. This archetype is shaped by the presence of the mother and father in every person's existence, and can evolve under the circumstances of one's life and society. This image has been repeatedly depicted by scholars in the poetry of various poets. Houshang Ebtehaj (H.F. Sayeh) and Siavash Kasraie are considered among contemporary poets in which archetypes have manifested in their poetry. The increase in public reputation in their literary works is due to the great deal of use of motifs, images, and words existing in people's ethnic memory. Since the role of a woman is an inseparable affiliate of Persian poetry which has been mentioned in various eras and at times has been the cornerstone of Persian poetry single-handedly, studying Anima's archetypes in the poems of Ebtehaj and Kasraie can aid to critique and analyze the thoughts and views of the two stated poets. In this descriptive-analytical study, data analysis method is qualitative and inductive reasoning method (from component to total) is used for reasoning. The results of this study suggest that due to the specific temporal and social characteristics of the poems of Ebtehaj and Kasraie, these archetypes take on various forms including significant features such as Anima of abstract/ imaginary and admiration towards nature which are reflections of these mysterious illustrations.

    Research aims:

    1. Investigating the distinctive role of the Anima archetype (woman and lover) based on psychological thoughts. 2. To think beyond the ideas of the poetry of Ebtehaj and Kasraie to study the archetype of "Anima" (the feminine psyche of men) and its various forms of appearance and presence in the words of these two poets.

    Research questions:

    1. How can one harmonize the ancient discourse of the Anima model with the topics of psychology? 2. In what way has the “Anima” (feminine psyche of men) archetype manifested in the poetic thoughts of Ebtehaj and Kasraie?

    Keywords: Psychology, symbols, Motifs, Simin Behbahani, Siavash Kasraie}
  • Naser Moghadam Koohi

    Out of the subjects Vincent Van Gogh used to choose, was his old and worn shoes. These paintings have caused many reactions among the critics and philosophers. In this paper, based on post-structure philosophy and a psychological approach, we study one of the most important Van Gogh’s paintings known as worn “shoes”. This research is basic-theoretical by target, and descriptive-analytical in methodology. Data achieved by library method. The survey shows that Van Gogh was not substantially a narcissist as a pessimist and unsociable, but he involves with a sort of schizophrenia narcissism which flows on the “Other” and this flux was possible by his continuous brush strokes. Van Gogh himself, in his “shoes”, flows thanks to the brush strokes. He knows how to deliriously convert his body into the words and brush strokes. He uses his strokes deliriously and through his delirium he flows his strokes by which he crystalizes his ideas. He makes his body flow on what he paints of objects, trees and portraits. Although “shoes” cannot rival in the quality of brush strokes to the Arles period, but yet, the robust strokes can be found in it.

    Keywords: Vincent Van Gogh, worn shoes, psychology, post structuralism}
  • محمدمنان رئیسی، سینا ثمره شاه پسند
    موضوعات مرتبط با روان شناسی رنگ ها در فضاهای معماری از مسائل مهم و تاثیرگذار در دانش معماری است. در میان فضاهای مختلف معماری، ابنیه مسکونی از مهمترین فضاهایی هستند که بخش غالب عمر انسان ها در آنها سپری می شود و لذا در این پژوهش سعی شده است تا بر اساس آموزه های اسلامی نتایجی کاربردی برای کاربست در این فضاها استنتاج شود. این پژوهش مبتنی بر این پیش فرض است که میان یافته های دانش روانشناسی معاصر در حوزه رنگ از سویی و آموزه های اسلامی (شامل آیات و روایات) از سوی دیگر، تطبیق وجود دارد. در این مقاله در ابتدا به خلاصه ای از پژوهش های انجام شده در حوزه روانشناسی رنگ اشاره شده و سپس به آن دسته از مولفه های مسکن مطلوب اسلامی (اعم از مولفه های کلان و خرد) که با مقوله رنگ ارتباط می یابد اشاره شده است. سپس، ضمن جستجو در گزاره های اسلامی (شامل آیات و روایات) که حاوی کلید واژه های رنگ های مختلف بوده اند به تحلیل این گزاره ها پرداخته شده است تا نتایجی کاربردی برای استفاده در ریزفضاهای مختلف مسکونی استنباط شود. با توجه به اقتضائات این پژوهش و منابع اسنادی مورد استفاده، از گونه پژوهش کیفی برای انجام این تحقیق استفاده شده است که از میان روش های مختلفی که در این گونه دسته بندی می شوند در این مقاله از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. بر اساس نتایج بدست آمده از این پژوهش و با استناد به آموزه های اسلامی، در ریزفضاهای مختلف مسکونی، رنگ آبی مناسب برای ریزفضاهایی نظیر اتاق خواب و کتابخانه، رنگ زرد متناسب با اتاق کار و نشیمن، رنگ سبز مناسب برای نشیمن و اتاق خواب مخصوصا اتاق خواب کودکان و رنگ قرمز مناسب ناهارخوری است. رنگ سفید نیز مناسب برای اغلب ریزفضاها به ویژه ریزفضاهای بهداشتی است.
    کلید واژگان: رنگ, اسلام, مسکن, روانشناسی}
    Mohammad Mannan Raeesi
    The subject of color and color psychology and its impact on mind and human body always had an important place in the debate about architecture. This issue considered by researchers how can a color with its own characteristics affect humans as user space. However, the impact not having much discussion and main debate is on the extent and severity of the impact on human beings. This research deals with the same issue, But with the difference that it intends to examine the effects of color on humans from an Islamic perspective, specifically the psychology of color in housing and residential spaces from the perspective of Islam. Residential use in this study were selected because, firstly, so far, few studies have done in the field of color psychology in residential spaces, especially based on Islamic teachings, and secondly, a significant part of human life is spent in this type of environment, so research in this regard, is crucial.
    The main question of this research is that according to Islamic teachings (especially verses and hadiths) each of color in terms of psychological and physiological effects on human and due to this effect, what colors are more desirable for different spaces in residential use. The purpose of this study is to derive applied results about the use of colors in the residential spaces according to their characteristics.
    Search in religious texts is done by using two main sources. To search in the verses, we have used the Quran as a book of divine revelations and to explore hadiths, “jame-al-ahadith” software have been used, which contains hundreds of narrative books. After searching the key words related to the colors mentioned above in this resource, those verses and hadiths that allow inference architectural results for residential spaces were analyzed using qualitative content method and finally, the results of this analysis are explained in the presented table in conclusion section of the paper.
    So far, limited research has been done on the psychology of color in residential spaces, but most of these researches refer to their applications in architecture. But these researches mainly investigated experimental studies on colors and their properties and Islamic teachings are not affected on the formation of their elements (including theoretical foundation, questions, goals, etc.). However, in some internal research, Islamic teachings on the psychology of color are discussed. But what distinguishes this paper from other researches is that other researches have not been lead to particular results to use in architecture, especially in residential spaces. Thus we have tried to resolve this scientific gap by citing Islamic teachings.
    Before explain the fact that according to Islam, what colors are suitable for what residential spaces, this important topic must be addressed primarily that basically what is the proper housing from an Islamic perspective? Obviously, the explanation of all of the components of the adequate housing cannot be included in a brief research, Therefore, in this article, just those housing components that communicate with the color in architecture (directly or indirectly) are addressed. After extracting the components, it was observed that the impact domain is not the same and at least they can be classified in two general macro and micro level.
    Macro components can be placed in two categories: 1. Attention to Islamic culture of society: The purpose of taking into account culture in defining adequate accommodation is that although using of the experiences of other nations and cultures (both past and present) is desirable, but it should be used in such a way that with utilizes them, principles, values and beliefs of society do not be undermined, national identity does not get any damage, does not publish dissenting opinions in society, and finally be evaluated and selected with criteria that derived from native culture.
    2. Attention to different levels of human life: Coordination of dimensions and characteristics of residential spaces with different levels of human life has special significance, while the information received from the environment to human should steer and accompanied him in the direction of excellence and growth.
    On the other hand, micro components can be classified into five groups: 1. Preserve and improve the quality of family relationships: Home as a container for life and human interactions should have certain characteristics. According to Islam strongly recommend to maintaining ties with family and extended family interaction and communication, color as a crucial factor in the quality of the environment and the quality of people interactions can play a significant role.
    2. Comfort and tranquility in housing: Human requires peace in many ways, due to the different realms of human life and color plays a significant role in this regard.
    3. Avoid physical individuation of housing: According to Islamic teachings, housing should not be a tool for showing off, displays the owner's wealth and pride. So, we should avoid certain colors that cause physical individuation of the buildings adjacent to each other.
    4. The extent of housing: While in the Quran, squander is forbidden and According to some traditions, housing that is not needed is abominable but in hadiths, large houses are ordered. So it can be deduced that in the area of housing, should follow moderation, and be warned of extremes. But in recent times that for various reasons, many residential buildings (including apartments) are not large enough, psychologically, we can use different color effects to show inner spaces wider (such as living room, bedrooms, etc.).
    5. Home adornment: About adornment and beauty of the home, numerous traditions have been narrated. It is obvious that color as an important visual tool that play an undeniably role in beauty of residential spaces.
    Then, explain the colors suit for the residential spaces will be discussed. Based on studies in Quranic verses and hadiths, an important feature of the yellow color is produced happiness and excitement and suitable for spaces such as living room, dining-room and reading room (library). Blue is relaxing and thought-provoking and so, for the bedroom and reading room (library) is suitable. It is also relatively favorable for living and dining room. Red triggers feelings and exciting and so, for spaces such as dining rooms and athletic spaces is suitable. Green is fun and relaxing and is great for bedrooms, living and dining room. It is relatively desirable and suitable for spaces that are used for study (such as library). White color is also relaxing and cool. It is appropriate for most spaces such as the kitchen, bedroom and living room and dining and especially health spaces (such as bathrooms and toilets). At the end, black is tragic and debilitating instincts and cannot be used in any residential sub-spaces.
    It should be noted that the results of this study represent a significant wealth of Islamic resources to draw applied conclusions in some specialized areas of architecture and what was inferred, indicated the need to reflect more on the resources in other professional fields of architecture which seems to not have been properly scrutinized.
    Keywords: Color, Islam, housing, Psychology}
  • مریم شیروانی*، حسین احمدی، رسول وطن دوست
    امروزه توجه صرف و تنها به کالبد فیزیکی اثر دیگر جوابگوی توجه به مداخلات حفاظتی نیست و شناخت مفاهیم نهفته در اثر و ادراک آن ها در انتخاب روش های حفاظتی بسیار مهم خواهد بود. بر این اساس در مقاله پیش رو به بررسی مفهوم و جایگاه حس تعلق به مکان به عنوان یکی از مفاهیم ادراکی در بحث گزینش رویکردهای پرداخته شده است. هدف این مقاله دست یابی به شناخت و جایگاه نقش این مفهوم در شکل گیری مداخلات در حفاظت از آثار تاریخی است و در این پژوهش به بررسی جنبه های مختلف حس مکان از دیدگاه پدیدار شناسی و روانشناسی محیطی پرداخته شده و ارتباط این زمینه ها در بررسی رویکردهای مداخلاتی و نقش و جایگاه مفهوم حس مکان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل حاکی از آن است که در شکل گیری حس مکان جایگاه و ارتباط انسان و محیط بسیار مهم خواهد بود و نقش انسان با توجه به ارتباطات درونی و زمینه های بیرونی در حفظ اثر، و محیط بر اساس ویژگی های کالبدی اثر در شکل گیری حس مکان تاثیر گذارند. در بحث حفاظت نیز در دیدگاه مدرن توجه به ارزش های درونی و بیرونی اثر در یک دیدگاه و شیوه های مداخلات کالبدی در دیدگاه دیگر شکل دهنده حفاظت کالبدی و ارزشی خواهند بود که حس مکان در ارتباط اصلی با ارزش های درونی و بیرونی و با هماهنگی در کالبد فیزیکی اثر در ارتباط با شیوه های مداخلاتی خواهد بود. روش تحقیق بیشتر جنبه «توصیفی- تحلیلی» دارد. در این مقاله با استفاده از شیوه «استدلال منطقی» و تکنیک «تحلیل محتوا» به بررسی و نتیجه گیری پرداخته شده است.
    کلید واژگان: حس تعلق, پدیدارشناسی, روانشناسی محیطی, مداخلات حفاظتی, محوطه تاریخی}
    M.Shirvani*, H.Ahmadi, R.Vatandoost
    Nowadays، mere attention to the physical body of the work is not responsive to conservation and knowing the hidden concepts and their understanding is of utmost importance in the selection of conservation methods. Hence، the present article studies the concept and the role of belonging to a place as one of conceptual aspects in modern conservation. This study، in fact، aims at reaching the knowledge of the status of this concept in conservation intervention. To do this، a study of different aspects of the sense of the place from the viewpoint of phenomenology and environmental psychology has been carried out. The role and status of the concept of place are then analyzed in the formation of intervention s. The results indicate that the status and communication of human beings are very important in the formation of the sense of the place and influence man’s internal communication and external grounds to a great extent. The sense of place in the original communication and coordination with internal and external values of the physical body will be caused inrelation to methods of interventions. As a result، this topic will play an important role in the conservation process and more research into fundamental aspects of «crosssectional» is essential. In this paper، the methods of «logic» and technical «content analysis» are used.
    Keywords: Sense of the place, Phenomenology, Psychology, Environmental conservation interventions, Historic site}
  • Mohammadreza Babaei *, Shahin Zoovarzi, Kamal Rahbarimanesh

    This survey is conducted with the purpose of studying factors effective in vitality of residential complexes. This is an important subject because through recognition of the reciprocal relation between human being and environment -as far as vitality is concerned- various attitudes and approaches can be recognized and on the other hand, for the purpose of explaining the concept of vitality in the domain of architecture, we can define some physical and conceptual criteria and indicators in residential complexes which allow improvement of mental welfare and social stability. This survey is a fundamental research conducted based on inferential method, content and comparative method. Data were collected through documentary method and through conducting field study in Azadegan, Lakan and Golsar Residential Complexes of Rasht and were studied through analytical-Survey Method. Data collection tools included questionnaire and photos. The theoretical framework of this research was based on the psychology of vitality and happiness-oriented approach and puts emphasis on understanding the issue and merging it with the theory of perception which is based on final result of perception of space and also based on Gibson’s information theory in the domain of perceiving space elements and factors.The data analysis reveals that the three indicators of vitality in residential complexes include mental, physical and service indicators that taking the standards of these three indicators and the degree of their influence and priority into account can be considered in designing alternatives.

    Keywords: psychology, Residential Complex, Azadegan, Lakan, vitality, Physical Indicator}
  • Mansooreh Sodaif, Mehdi Hamed Saghayan
    In this project that has been done into descriptive-analyze method mid utilize from mythology will study women characters in plays of two women’s author. “Wild woman archetype” has been formed from theorys of Carel Gustave Yung, unregarded in literary and artistically studying in my country. This archetype have been rebounded into literature and art with diferent shapes to qualification of politic, social, economic and cultural. Searching of this archetype in plays of two Iranian women author can be explanatory of secret angle from character of women and dimensions of psychologize of women in this plays. Important asking in this article is introducing traits of wild woman archetype (that it is picture from true nature of women); we understand about reaction of these traits into plays of two auther and lack of one or several traits or overhand, inordinate emphasis on one or several traits, what respect does find with worth while sense of psychologize and Sociological? In first part, have been studied about traits of wild woman archetype and we have studied about cultural sensations and another elements on it. In another parts, we recount traits of wild woman and reconcile them with picture of woman in sample plays. In deduction are said that women in this plays, in dimensions of psychologize and Sociological is reaction of wild woman’s true nature and traditional traits and pushy with her and making stressfull atmosphere for them, are receded them from creating life, vivacity and joyance and recognition nerve. Thus are unlimbered for this characters arena of rebellion and dander, so will be annihilated their future and survival.
    Keywords: Myth, Archetype, Wild woman archetype, Psychology, Sociology}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال