به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ritual landscape » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • حسن ستاری ساربانقلی*، مهسا عبادپور

    یکی از عرصه هایی که اندیشه، مفاهیم فکری و فلسفی و آداب ورسوم بشر در طول تاریخ در آن نمود یافته است، معماری و سازه های معماری بناهاست و بشر از این طریق در تلاش بوده تفاوت های فرهنگی خود را با ملل دیگر به رخ بکشد. آثار برجای مانده از بناها و اماکن مذهبی و تاریخی نشان می دهند که در طول تاریخ، آمیزه های دینی به منظور محرزکردن موجودیت خود و جاودانه ساختن آمیزه های دینی از هنرهای تجسمی بهره جسته اند که یکی از نمونه های بارز آن معماری است که همواره ارتباط تنگاتنگی بین هنر و معماری و آیین های مذهبی وجود داشته و با نمود ظاهری پیداکردن آیین های مذهبی، باعث شده این اماکن خود به منزله نمادی از آیین ها در آیند. با توجه به اهمیت موضوع، مقاله حاضر به دنبال پاسخ گویی به این پرسش است که دین اسلام و زرتشت چگونه در فرم یابی اماکن مذهبی خود تاثیر گذاشته اند؟ به منظور پاسخ گویی به این پرسش از روش مطالعه تطبیقی تاریخی استفاده شده و اساس گردآوری اطلاعات و داده ها به روش کتابخانه ای و میدانی استوار بوده است. نتایج حاصل از بررسی تطبیقی نمونه های مطالعه شده نشان داده اند که مسجد کبود و آتشگاه آدریان قوام و زیبایی و ذوق هنری خود را از اندیشه ها و آمیزه های دینی اسلام و زرتشت به عاریت گرفته اند. درنهایت با مقایسه تطبیقی مسجد کبود و آتشگاه آدریان گفتنی است که مفاهیم و آمیزه های دین اسلام در تمامی جنبه های منظر آیینی جلوه نموده است؛ هم در نماد و اسطوره هم در کالبد، اما به لحاظ فعالیت و عملکرد و مراسم هایی که در مسجد کبود برگزار می شود در قیاس با آتشگاه کمتر به نظر می رسد و منظر آیینی زرتشتی در این مجموعه بیشتر به دلیل مراسم ها و نمادهایی که در مجموعه وجود دارد به تصویر کشیده می شود.

    کلید واژگان: منظر آیینی, دین اسلام, دین زرتشت, مسجد کبود, آتشگاه آدریان}
    Hassan Sattari Sarbangholi *, Mahsa Ebadpour

    One of the fields in which human thought, intellectual and philosophical concepts and customs have been manifested throughout history is the architecture and architectural structures of buildings, through which humans have been trying to show off their cultural differences with other nations. Remaining works of religious and historical buildings and places show that throughout history, religious mixtures have benefited from visual arts in order to establish their existence and make religious mixtures eternal, which is one of the clear examples of that architecture, which always has a close relationship between art and Architecture and religious rites have arisen and with the appearance of religious rites, these places have become a symbol of the rites, considering the importance of the subject, the present article seeks to answer the question of how Islam and Zoroastrianism in Have they influenced the design of religious places? In order to answer this question, the comparative-historical study method has been used, and the basis of collecting information and data in this article is based on the library and field method, the results of the comparative study of the studied samples showed that the Blue Mosque and the Atashgah of Adrian Qavam and They borrowed their beauty and artistic taste from the religious ideas and mixtures of Islam and Zoroastrianism. Finally, with a comparative comparison of the Blue Mosque and Adrian's cremation ground, it can be said that the concepts and mixtures of the Islamic religion have been manifested in all aspects of the ritual landscape, both in symbols and myths, and in the body, but in terms of activity and performance and the ceremonies held in the Blue Mosque in comparison with The fire pit is less visible and the Zoroastrian ritual landscape is depicted in this collection mostly because of the ceremonies and symbols that exist in the collection.

    Keywords: Ritual Landscape, Islam Religion, Zoroastrian Religion, Tabriz Blue Mosque, Adrian's Fireplace}
  • مائده یزدانی، مجتبی انصاری*، محمدرضا پورجعفر
    اهداف

    تحقق تغییرات تحول آفرین برای گذار به توسعه پایدار، نیازمند نهادینه شدن پیکره بندی های فعلی و تبیین راهکارهای جدید است. فرضیه پژوهش با اتکا به اصل مجموعیت در معماری منظر، بیان می دارد که پیاده سازی آزمایشگاه زنده شهری با استفاده از پتانسیل های منظر آیینی، تسهیل فرآیندهای گذار به سوی پایداری فرهنگی و در نتیجه معاصرسازی سبز را به دنبال خواهد داشت.

    روش ها

    آزمایشگاه زنده شهری به عنوان بستری برای استفاده از ظرفیت تجربه زیسته شهروندان و تحقق مشارکت، شناسایی می شوند. پژوهش ضمن مرور مبانی نظری پایداری فرهنگی به تبیین منظر آیینی به مثابه منظر روزمره می پردازد. سپس با مطالعه محله جماران، مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با ذی نفوذان توسعه در محله جماران، به روش تیوری زمینه ای ترتیب می دهد. پس از آن با تطبیق مقوله های حاصل از کدگذاری گفتمان های مصاحبه با نتایج خوانش بستر و تحلیل آن ها، نظریه پردازی انجام شد.

     یافته ها

    داده های استخراجی در محله جماران، موجب شناسایی مقوله هایی شد که نقش آزمایشگاه های زنده شهری را به عنوان ساختارهایی در بستر زیست روزمره ساکنین مورد تایید قرار دادند. الگویی که در بهره گیری از پتانسیل های منظر آیینی، به منظور تسهیل گذار به توسعه پایدار و در نتیجه معاصرسازی سبز، کارایی خود را نشان داد.

    نتیجه گیری

    پیاده سازی آزمایشگاه زنده با به رسمیت شناختن مشارکت و تصمیم سازی افراد محلی، به واسطه منظر آیینی به عنوان امری فرهنگی، موجب تسهیل فرآیندهای گذار به معاصرسازی پایدار است. همچنین، تاثیرات آزمایشگاه زنده شهری بر بازشناخت ویژگی های بومی بستر قابل تامل است.

    کلید واژگان: معاصرسازی سبز, معماری معاصر, آزمایشگاه زنده شهری, پایداری, منظر آیینی, اصل مجموعیت, معماری منظر}
    Maede Yazdani, Mojtaba Ansari*, Mohamadreza Pourjafar
    Aims

    The challenges toward transition to sustainability require profound structural changes made in socio-technical configurations. Urban living laboratory(ULL) is identified as a platform for utilizing the potential of citizens' lived experience and realizing their participation. Regarding the wholeness principles in landscape architecture, the present study is to show the implementation of ULL using the potentials of ritual landscape as a daily landscape, will facilitate the transition to cultural sustainability and thus urban green contemporization.

    Methods

    With an overview of theoretical foundations based on highperformance architecture theory, documents relating to Jamaran neighborhood were studied. In-depth interviews were conducted with the influential stakeholders of the neighborhood to obtain an adequate awareness of the area. Then, by applying the categories derived from coding the interview sessions and analyzing them by the grounded theory method, the strategies for implementing a ULL in the context of Jamaran neighborhood were investigated.

    Findings

    The findings in Jamaran neighborhood identified categories that during the theorizing process, confirmed the role of ULL as structures in the daily living context of residents in using the potential of ritual landscape to facilitate the transition to sustainable development and thus urban contemporization.

    Conclusion

    the results indicate that the implementation of a ULL in the traditional Iranian neighborhoods requires full recognition of the decision-making power of locals in processes related to the ritual landscape as a routine procedure and it facilitates the transition to sustainable development. Also, the ULL’s effects on the recognition of indigenous and their tacit knowledge are to be considered.

    Keywords: Green Contemporization, Contemporary Architecture, Urban Living Laboratory (ULL), Sustainability, Ritual Landscape, Wholeness Principles, Landscape Architecture}
  • سید امیر منصوری*

    منظر آیینی ترکیبی از مکان، رویداد و نمایش است که وجه نمایش در آن قوی تر از انواع دیگر منظر است. در منظر آیینی «تماشا» و «مشارکت» رکن است. بازیگران منظر آیینی انسان های عادی هستند، تماشاگرانی که در فهم نمایش مشارکت می کنند نیز از همان جنس هستند. منظر آیینی آنچنان که در مورد اسطوره نیز صادق است، راوی تاریخ نیست؛ بلکه از تمایلات، نگرانی ها و جهان بینی های گذشته حکایت می کند. لذا داوری آن به عنوان امر واقع و روایتی از تاریخ، به نتایج ضدفرهنگی خواهد انجامید.مراسم قالیشویان مشهد اردهال، منظری آیینی است که نکته جالب آن ترکیب اسطوره های دو فرهنگ قبل و بعد از اسلام ایران در یک مراسم است. زمان رویداد، دومین جمعه ماه مهر، برگرفته از تاریخ ایام سعد ایران باستان، و ماجرای آن خونخواهی امامزاده است. نمادهای مراسم آن قدر متنوع و ترکیبی است که رمزگشایی آن ها می تواند دریچه های زیادی به شناخت فرهنگ ایران باز کند. اگرچه مراسم قالیشویان منظری تدریجا شکل گرفته و دارای تطورات بسیار تاریخی است، اما اخیرا اقداماتی با هدف خوانش ایدیولوژیک از مراسم مطرح شده که ممکن است بعد تاریخی و اسطوره ای آن را در مخاطره قرار دهد. باید دانست منظر آیینی الزاما با خوانش عقلانی و فایده گرایی مستقیم قابل ارزیابی نیست؛ بلکه درست تر آن است که به عنوان نمادی از فرهنگ گذشته در ارتباط با مکان مورد توجه قرار گیرد. تلفیق نمایش چوب بدستان مراسم با هیجان نوحه خوانی و مشارکت همزمان بازیگران و تماشاچیان در مراسم، حس خاصی از یک حادثه مهم در گذشته سرزمین ایجاد می کند که ارتباط آن با خونخواهی امامزاده به مراسم سمت وسوی عدالت خواهی نیز می بخشد. سه گانه منظر آیینی قالیشویان را باید حفظ کرد.

    کلید واژگان: سه گانه منظر, منظر آیینی, رویداد, مراسم قالیشویان}
    Seyed Amir Mansouri *

    A ritual landscape is a combination of ‘Place’, ‘Event’, and ‘Manifestation’ in which the latter one is stronger than the others. In a ritual landscape ‘observation’ and ‘participation’ are considered as the main elements. The key actors in ritual landscape are the ordinary people as the audiences who participate in comprehending the play are of the same type.The ritual landscape is not the narrator of history, similar to what is happening to the myth; but instead it speaks of desires, concerns, and worldviews of past times. Therefore, criticizing it as a real fact and a narrator of history might have the anti-cultural consequences. The religious ceremony of Carpet-Washing (Persian: Qālī shūyān) held in Mashhad-e Ardahal is one of the ritual landscapes in which there is a combination of two traditional ceremonies belong to the Iranian Pre-Islamic and Post-Islamic cultures both in one ceremony. The event is held on the second Friday of the month of Mehr (October), which is according to the calendar of the propitious times (Saad) in ancient Iran, and its story is based on the blood revenge for an offense committed against the Imamzadeh. The symbols used in the ceremony has such a diverse and combinational aspects that decoding them can expose many ways for understanding the Iranian culture.Although the carpet-washing ceremony is kind of landscape that has gradually formed with many historical developments, but recent actions toward them with the aim of ideological interpreting might jeopardize its historical and mythological dimension. It should be noted that the ritual landscape cannot necessarily be evaluated by rational interpretation and its useful outcome addressing the utilitarianism; Rather, it is more appropriate to be considered as a manifestation of past culture in relation to the place. The combination of two rituals of ‘Choob-Dastan’ (People with sticks in their hands) and the emotional ceremony of ‘Nohe-Khani’ (a musical performance and mourning for Imam Hussein during the Moharam) together with the simultaneous participation of the actors and audiences in the ceremony, brings a special feeling toward an important event happened in the past of this territory, which its connection with the Imamzadeh's blood revenge gives the ceremony a sense of justice; as a final word, the ritual landscape of Qālī shūyān must be preserved.

    Keywords: Trilogy of landscape, Ritual landscape, Event, Carpet-washing ceremony (Qālī shūyān)}
  • ریحانه خرم رویی*، پرتو پهلوان، الهه ظریف عسگری، سمیه صبوری، پریسا دانشی، پدرام صدفی کهنه
    حضور مردم در فضاهای شهری با هدف «بودن در فضا» یکی از مولفه های سرزندگی فضاهای شهری است که منجر به ارتقای سطح روابط اجتماعی، افزایش امنیت، ایجاد حس تعلق به مکان با امکان افزایش وقوع خاطره فردی و جمعی و کاهش جرم و جنایت در شهر می شود. فضاهای آیینی از دیرباز نقش مهمی در شکل دهی به منظر شهرها داشته اند و از قوی ترین تجربه های فضاهای جمعی و یکی از علل اصلی شکل گیری شهرها بوده اند. امروزه مولفه های کالبدی شهرهای سنتی، حتی در صورت بقا، فاقد پویایی و حضورپذیری هستند و فعالیت آنها تنها محدود به مناسبات خاص اجتماعی و مذهبی شده است. در بازدید میدانی دو روزه از بافت سنتی گرگان آنچه بیش از همه نظر مخاطب را به خود جلب می کند، تعدد تکایا، حسینیه ها و مساجدی است که به لحاظ قرارگیری در هسته مرکزی محلات، واشدگاه هایی با پتانسیل های اجتماعی، مذهبی و اقتصادی بالا هستند که در گذشته تجلی گاه فرهنگ، دین، حیات اجتماعی بوده و به طور کلی هویت اجتماعی مردم گرگان را شکل داده اند. حال آنکه به واسطه تغییر سبک زندگی، نیازهای مردم و الگوی شهرسازی مدرن، این عرصه ها به هسته هایی خاموش در قلب بافت سنتی و ارزشمند گرگان تبدیل شده اند. از این رو در این مقاله سعی شده با استفاده از روش توصیف و تحلیل کیفی به بررسی مناظر میراثی و آیینی شهر گرگان در متون و منایع قدیمی و جدید بپردازیم و علل تعدد مساجد و تکایا در این شهر را از میان این متون و بازدید میدانی شهر واکاوی کنیم.
    کلید واژگان: فرهنگ, منظر میراثی, منظر آیینی, مساجد, تکایا, مرکز محل}
    Reihaneh Khoramrouei *, Parto Pahlavan, Elaheh Zarif Asgar, Somayeh Sabouri, Parisa Daneshi, Pedram Sadafi Kohneh
    One of the components of the vitality of urban spaces is the citizen presence with the aim of “being in space”, which results in the improvement of social relations, increase of security, creation of a sense of belonging to the place due to the increased possibility of individual and collective memories, and reduction of crime in the city. Ritual spaces have long played an important role in shaping urban landscapes. They have been strongly experienced as urban public spaces and have been one of the main reasons for the formation of cities. Today, the physical components of traditional cities, even if survive, lack dynamism and citizen presence, and their activity is limited to specific social and religious occasions. In the two-day field visit to the historic fabric of Gorgan City, what attracts visitors most is the multiplicity of Tekyehs, Hussainiyas, and mosques, which are located in the center of the neighborhoods and considered as public open places with high social, religious and economic potentials. In the past, they have been the manifestation of culture, religion, social life, and formed the social identity of the people living in Gorgan City. However, today, due to the change in lifestyle, people’s needs, and modern urbanism model, they have become inactive centers in the heart of the historic and valuable fabric of Gorgan City. That is why the present study aims to use a descriptive-analytic method to examine the heritage and ritual landscapes of Gorgan City in old and new texts and references, and explore the reasons for the multiplicity of mosques and Tekyehs in this city using related texts and field study.
    Keywords: culture, Heritage Landscape, Ritual landscape, mosques, Tekyehs, neighborhood center}
  • احمد صابری نهرفروزانی*

    حمام و فرآیند استحمام فراتر از یک مکان و به تبع آن فعالیتی مرتبط با بهداشت فردی و عمومی، در شکل سنتی خود در جامعه ایرانی یک فعالیت جمعی بوده که رفته رفته و در اثر ورود ذهنیت انسان به یک فضای جمعی معمارانه در طول زمان مشمول قاعده عینی-ذهنی شده است. همچنین در اثر ارتباط اجتماعی، باورهای مذهبی، نفوذ جامعه طبقاتی و سنت های فرهنگی به پدیده ای فراتر از فعالیتی جمعی، عملی شخصی یا مربوط به گروه اجتماعی خاص بدل شده است و ضمن احاطه بر همه این گروه ها به دلیل سپری شدن بخش قابل توجهی از زمان مردم جامعه سنتی در این کالبد و ریشه یافتن این بنا در ارسن های شهری، محلات، کوی ها و برزن ها در بازه ای طولانی از تاریخ زیست انسان، وجهی ناخودآگاه، ممزوج با عرف و باورهای مذهبی به خود گرفته و به بیانی دیگر به شکل یک آیین اجتماعی درآمده است.در این مجال سعی بر آن بوده است که از طریق ریشه یابی رفتار اجتماعی حمام و وقایع مرتبط با آن از خلال بررسی منابع کتابخانه ای شامل مطالعه متون تاریخی و ادبی و بررسی میدانی نقوش و آثار به جامانده از حمام های ایرانی با محوریت مطالعه نگاره های حمام «گنجعلی خان» کرمان به عنوان یکی از کامل ترین حمام های واقع در ارسن های شهری ایران، صحت این ادعا که حمام فراتر از یک عمل بهداشتی یا فردی، یک آیین اجتماعی در جامعه سنتی ایران بوده است، راستی آزمایی شود.

    کلید واژگان: حمام, منظر آیینی, نقوش و تزئینات حمام, حمام گنجعلی خان, فضای جمعی}
    Ahmad Saberi Nahreforouzani*

    The bath and bathing process beyond a place, and consequently an activity related to the individual and public health, has traditionally been a communal activity in Iranian society which, gradually and as a result of the entry of human mentality into an architectural communal space over time, has become subject to the objective-subjective rule. And because of the effects of the social connections, religious beliefs, the influence of classified society and cultural traditions into the framework having the hierarchy of access, privacy, communal and service space, it has become a phenomenon beyond a communal activity, personal practice, or related to a particular social group. Moreover, in addition to surrounding all these groups because of the considerable time spent by the people of traditional society in this framework, and rooting this building in urban plazas, neighborhoods, alleys and lanes over a long period of the history of Iranian human life, the bath has taken an unconscious form, coupled with custom and religious beliefs and, in other words, has become a social ritual. This paper has attempted to prove the claim that bathing is more than an individul health practice, and in fact is a ritual social activity in the traditional society of Iran, through the understanding of the “social behavior of the bath” and related events by using two following study procedures. These two study procedures are 1. examining library resources including the study of historical and literary texts, besides 2. field study of the motifs and structures of Iranian baths based on the Study of Ganjali-khan bath in Kerman, as one of the most excellent baths in urban plazas in Iran.

    Keywords: Bathhouse, Ritual landscape, Bath designs, motifs, Ganjali- Khan Baths, social space}
  • ریحانه خرم رویی*، امین ماهان، احمد علی فرزین

    منظر پدیده ای عینی-ذهنی است که در پی فهم انسان از محیط شکل گرفته و در بستر تاریخ و زمان اشکال مختلف به خود می گیرد. در این میان گاه منظر با مفاهیم هویت بخشی همچون فرهنگ و آیین عجین شده و جلوه های عینی و ذهنی ویژه ای را با توجه به موقعیت-های مکانی خاص، بوجود آورده است. از این رو این مقاله سعی دارد تا با واکاوی مفاهیم منظر و آیین و بازشناسی مفهوم منظر آیینی، جلوه های ظهور آن در ایران را شناسایی نماید. روش تحقیق این مقاله، از نوع کیفی است و ترکیبی از روش تحقیق تحلیلی-توصیفی و استنادی بکار برده شده است. بر این اساس با استفاده از روش کتابخانه ای و بهره گیری از منابع معتبر نوشتاری، طیف گسترده ای از منابع مرتبط با منظر و آیین مطالعه گردید و با بررسی تطبیقی، به شیوه استنباطی و استنتاجی به تحلیل مصادیق ارائه شده از منظر آیینی و وجوه آن پرداخته شده است.

    کلید واژگان: منظر, منظر فرهنگی, منظر آیینی, عینیت, ذهنیت}
    Reihaneh Khorramrouei *, Amin Mahan, Ahmad Ali Farzin

    The landscape is an objective-minded phenomenon that is shaped by the human understanding of the environment and takes on different forms in the context of history and time. In the meantime, the paradigm has been created with concepts of identity, such as culture and religion, and created a specific objective and mental effects with respect to particular spatial situations. The core of the cultural landscape is seen by three elements of the environment, time, and man. The two-way relationship between each of these factors leads to the creation of a new element. Human beings reminisce over time and shape history. A factor that has been one of the main cornerstones of culture in human life and human history (requiring space to remain in time).The presence of human beings in the environment and its experience will lead to the formation of space, a place where human presence is meaningful, and the agent that creates the dimension of memory and creation of the mind in the landscape.Rites are a symbolic social show that appears under certain conditions in the community, and it is up to the people of the community to act in that particular way. Rites in all human societies are sacred acts That members of the community feel committed and committed to doing so. The ritualistic aspect is part of a cultural perspective that reflects the customs, ceremonies, religions and religious rituals. Ceremonies such as the Nowruz ceremony in Iran, the celebration of cherry blossoms in Japan, the celebration of watering in Thailand, cheesecloth in the UK, and many others are nature-shaped ceremonies, rooted in respect for natural elements. The ritualistic view as a subset of the perspective and as an important part of the cultural landscape is considered to be the reaction of society to its spiritual needs.The ritualistic view as a subset of the landscape and culture has the same characteristics of both. According to the definitions given in the ritual section, the ritualistic aspect is initially formed in the context of nature; Because nature, the bed and the creator of the elements constitute the ritual. Nature is the context in which man and history are formed, and their interaction with nature leads to the creation of culture and religion. Perhaps the strongest link in the nature and customs of the people can be found in ritual and sacred centers. From the past, living near human nature has been very important to humans Therefore, this paper tries to identify the effects of its appearance in Iran by examining the concepts of the landscape and the ritual and the recognition of the ritualistic concept. The research methodology of this paper is of a qualitative type and combines an analytical-descriptive and citation research method.Based on this, using a library method and using authoritative sources, a wide range of sources related to the landscape and religion was studied. By comparative study, inferential and inference method was used to analyze the cases presented in the ritualistic viewpoint And its aspects have been addressed.

    Keywords: Landscape, cultural landscape, Ritual landscape, subjective, objective}
  • حمیده ابرقویی فرد*
    ضرورت مسئله
    : مناظر آیینی حاصل تعامل اجتماع با محیط پیرامونی بوده و نقشی روایتگر در بازگویی وجوه فرهنگی جوامع مختلف در زمینه هایی نظیر باورها، اعتقادات و آیین ها دارند. آیین به عنوان یک مولفه فرهنگی، از عوامل بازشناسی یک گروه انسانی از گروه دیگر است و عامل مهمی در شکل گیری شهرهای ایرانی و حیات اجتماعی آنها به شمار می رود. برگزاری آیین ها در قالب تعامل میان انسان و محیط پیرامونی ، سبب اضافه شدن بعد معنایی به کالبد فضا شده و برهم نهی دو وجه عینی و ذهنی ناشی از این تعامل مناظر آیینی را ایجاد کرده است. از این رو منظر آیینی عامل مهمی در زمینه شناخت و ادراک منظر شهرهای ایرانی است و این مسئله ضرورت پرداختن به مناظر آیینی و آیین ها را در شناخت منظر شهرها روشن می سازد.طرح مسئله: بازتاب باورهای اسطوره ای و طبیعت گرایانه ایرانیان در آیین ها، شکل گیری ارتباطی نزدیک میان مناظر آیینی و عناصر طبیعی را به همراه داشته است. صورت یافتن معنای مجرد طبیعت گرایی، به شکل همنشینی آب، درخت و مکان مقدس در مناظر آیینی دیده شده و این الگو در امتداد تکامل جهان بینی و تحولات فرهنگی و مذهبی ایرانیان استمرار یافته است. شکل برگزاری آیین ها به عنوان اعمال جمعی برخاسته از باورهای مشترک، ماهیتی اجتماعی به مناظر آیینی بخشیده؛ به گونه ای که برخی فضاهای عملکردی با پذیرش وجه معنایی برخاسته از آیین ها مبدل به فضاهای جمعی شده و بعد اجتماعی به شکل سنت تفرج-زیارت در این مناظر تجلی یافته است. در استان کرمان الگوی شکلی مشابه و طبیعت گرای مناظر آیینی در کنار تداوم ابعاد معنایی و اجتماعی، موجب شکل گیری نقاط عطف کالبدی و معنایی شده و این مناظر در قالب عملکردهای مختلف نظیر مرکز شهر، ورودی روستا، توقفگاه و... بر نحوه تعامل افراد با محیط اثرگذار بوده اند.
    پرسش ها و روش جمع آوری اطلاعات
    این نوشتار با پرسش از چرایی و چیستی اثرگذاری آیین ها و مناظر آیینی بر ادراک منظر شکل گرفته و به بررسی مشخصه های مختلف منظر آیینی و نمودهای آن در شهرها و روستاهای استان کرمان می پردازد.
    نتیجه گیری
    دو مشخصه اصلی طبیعت گرایی و جمع گرایی مناظر آیینی به شکل الگوی کالبدی و معنایی مشترک بر تعامل ایرانیان با محیط پیرامونی شان تاثیر گذاشته است. چگونگی و شکل اثرگذاری مناظر آیینی در استان کرمان در قالب نقاط عطف منظرین و عملکردهای متفاوت دیده می شود که گاه به شکل فضاهایی مستقل در بستر طبیعی دیده شده و گاه در متن شهرها، روستاها و در پیوند تنگاتنگ با سایر فضاها شکل می گیرند و در هر حال بر نحوه ادراک و شناخت منظر اثر می گذارند.
    کلید واژگان: منظر آیینی, آیین, طبیعت گرایی, جمع گرایی, استان کرمان}
    Hamideh Abarghoei Fard *
    problem statement
    Ritual landscapes are the result of social interaction with the surrounding environment and retell the cultural aspects of societies in various concepts like believes, faiths and religions. The religion as a cultural component is between the recognition factors human groups and is considered as an important factor in the formation of Iranian cities and their social life. Holding religious ceremonies has resulted in the addition of semantic dimension to the space framework and has created the superposition of two objective and subjective aspects resulted from this interaction of ritual landscapes. Therefore, the ritual landscape is an important factor in the recognition and perception of Iranian cities landscape and this problem clarifies the necessity of dealing with ritual landscapes in the recognition of the cities landscape. Mythical and naturalistic beliefs has been accompanied with the formation of a close relationship between the ritual landscapes and natural elements. The formation of exclusive naturalism concept, in the form of water companion, sacred tree and place has been considered in ritual landscapes and this pattern has continued in the way of Iranians world-view. The holding form of the religious ceremonies as the actions aroused from common beliefs, has given the ritual landscapes a social nature, in such a way that some operational spaces have converted to public spaces by accepting the conceptual aspect aroused from religions and the social dimension has been flourished in these landscapes in the form of outing-pilgrimage tradition. In Kerman province ritual landscapes, beside the continuation of conceptual and social dimensions, has resulted in the formation of physical and conceptual turning points.
    Questions and data collection method
    This writing is formed by the question of why and quiddity of the religions effectiveness and ritual landscapes on the perception of the formed landscape and investigate the various specifications of ritual landscapes and its appearance in cities and villages of Kerman province.
    Conclusion
    naturalism and pluralism of the ritual landscape have affected the Iranians interaction with their surrounding environment in the form of physical pattern and common meaning. The affecting type and state in ritual landscapes in Kerman province is observed in the format of turning point and different performances that sometimes is seen in the shape of independent spaces in the natural context and sometimes in the context of cities and villages and in close relation with other spaces, and anyway, affects the perception and recognition of landscape.
    Keywords: Ritual landscape, Religion, Naturalism, pluralism, Kerman province}
  • سیده حسنا حسینی نسب*
    مردم ایران همواره پیوند عمیقی با طبیعت اطراف خود داشته اند و منظر فرهنگی آنها نیز در ارتباط با منظر طبیعی و متاثر از آن بوده است به گونه ای که با بررسی اماکن مذهبی ایران به هم نشینی ثابت عناصر طبیعی در کنار مکان مقدس پی می بریم. این قبیل مناظر از کارکرد مذهبی صرف خود فراتر رفته اند و تعامل میان انسان و محیط، سبب ایجاد زمینه ای بالقوه برای عملکردهای اجتماعی و تفرجی در لوای ابعاد آیینی شده است. اصل هدفمندی در انتخاب مقصد تفرجی برای مردم ایران، آنها را بر این داشته تا فضاسازی بناهای مقدس خود را با این سنت و نقش چندعملکردی تطبیق بدهند، به گونه ای که می توان این خوانش را از ساختار و سلسله مراتب ورودی و حیاط های بقعه شاه نعمت الله ولی داشت و برای هریک از این صحن ها متناسب با عناصر شکل دهنده خود، نمود رفتاری و شان متفاوتی را تعیین کرد که در ارتباط و هماهنگ با قرارداد رفتاری ناشی از سنت زیارت-تفرج است.با توجه به اهمیت مناظر فرهنگی در هویت یک ملت، حفظ و نگهداری کارکرد تفرج در کنار مزارها و بناهای مذهبی نه تنها به بقا و انتقال یک ارزش تاریخی کمک می کند، بلکه مانع از کمرنگ شدن و اضمحلال قراردادهای رفتاری ای می شود که ریشه در تاریخ و هویت آنها دارد. این نوشتار با انتخاب بقعه شاه نعمت الله ولی به عنوان نمونه موردی علاوه بر بررسی سنت زیارت-تفرج در میان ایرانیان، به تاثیر آن در مناظر فرهنگی می پردازد و سپس ویژگی های این بقعه و نقش عملکردی بخش های مختلف آن در سنت زیارت تفرج را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه مشاهدات میدانی نشان می دهد چگونه به علت تغییر ارزش های اجتماعی و قوانین جدید در برخورد با اماکن مذهبی، تداوم این سنت با مشکل مواجه شده و تغییر برخورد با این قرارگاه رفتاری موجب تبدیل این سنت دیرینه به یک ضد ارزش شده است.
    کلید واژگان: منظر آیینی, سنت زیارت-تفرج, بقعه شاه نعمت الله ولی, قرارگاه رفتاری}
    Seyde Hosna Hoseininasab *
    Iranian people have always had a deep bond with their surrounding nature and their cultural aspect was also affected and in relation with the natural landscape in a way that by studying the religious sites of Iran we can discover a constant companionship of natural elements along the sacred places. This kind of landscape goes beyond its religious function and the interaction between man and the environment creates a potential for social and recreational functions along with its religious aspects. The principle of purposefulness in the choosing of recreational destination for the people of Iran has led them to adapt space creation of their holy monuments to this tradition and the multi-functional role, which can be adapted from the structure and hierarchy of the entrance and courts of Shah Nematollah’s tomb, and for each of these courtyards in proportion to their creational elements, different behavioral aspect and status can be determined that is associated with the behavioral contract arising from the tradition of pilgrimage.Due to the importance of cultural landscapes in the identity of a nation, maintaining and keeping the function of visiting graves and religious buildings not only helps the existence and transition of a historical value to the next generation, but also prevents the deterioration and collapse of behavioral contracts rooted in their history and identity. By choosing Shah Nematollah Vali’s tomb as a case study, in addition to investigating the tradition of pilgrimage-excursion among the Iranian, this paper investigates its effect on cultural landscapes and then, studies the features of the tomb and the functional role of its different parts in the tradition of pilgrimage. Furthermore, the field observations show that how the continuation of this tradition has encountered problems due to the change in social values and new laws in dealing with religious places and changing the attitude toward this behavioral station has transformed the old tradition into an anti-value.
    Keywords: Ritual landscape, Tradition of Pilgrimage-Excursion, Shah Nematollah Vali’s Shrine, Behavioral Station}
  • حمیده ابرقویی فرد، پریچهر صابونچی، احمد علی فرزین
    بیان مساله

    از دیرباز فضاهای آیینی نقش مهمی در شکل دهی به منظر شهرها و پایه های اعتقادی و فرهنگی جوامع بشری ایفا می کرده اند. به گونه ای که برخی از تاریخ دانان یکی از علل اصلی تشکیل شهر را معطوف به عملکرد آیینی و معنوی آن می دانند. فضاهای آیینی به واسطه تجربه مشارکت و هم حسی فضایی یکی از قوی ترین تجربه های فضای جمعی هستند که در فرهنگ ما ایرانیان با داشتن مناسبات نزدیک با عوامل طبیعی چون آب و درخت و بهره مندی از ماهیت جمعی و آیینی، کیفیت مثبت محیطی را برای تقویت تعاملات و روابط اجتماعی فراهم کرده و به تبع آن امکان شکل گیری ذهنیت واحد ساکنان از شهرشان را ایجادکرده اند. با آغاز دوران اسلامی مناظر آیینی به شیوه ای خاص در منظر شهرهای ایرانی تداوم یافته و زمینه ساز شکل گیری تحولاتی در کالبد شهرها، حیات اجتماعی شان، ادراکات شهروندان از آنها و به طور کلی هویت شهر ایرانی شدند.
    هدف
    هدف اصلی در پژوهش حاضر واکاوی چرایی و چگونگی تاثیر مناظر آیینی بر هویت شهرهای ایرانی، به واسطه ادغام محتوای شکلی (طبیعی) و ذهنی (اجتماعی) مشترک آنها است. روش تحقیق ابتدا به منظور تبیین چرایی و علت اثرگذاری مناظر آیینی، الگوی شکلی و معنایی مشترک طبیعت گرایانه و اجتماعی این مناظر مورد مطالعه قرار گرفته و اثرگذاری آنها بر هویت شهرها به صورت نقاط عطف اجتماعی و معنایی بررسی شد. سپس برای مشخص ساختن نحوه و چگونگی این تاثیرگذاری، مطابق با مفهوم سازمان فضایی شهر که مفهومی ذهنی و مبتنی بر ارتباطات دو جزء اصلی مرکزیت و کل های کوچک (محلات) است، حوزه اثرگذاری این مناظر بر هویت شهر در سه سطح مرکزیت شهر در شهرهای آیینی (کلان) ، شبکه ای از مراکز محلات آیینی در سطح شهر (میانی) و مرکز محلات آیینی مستقل (خرد) مورد بررسی قرار گرفت.
    نتیجه گیری


    در بسیاری از شهرهای ایرانی، الگوی شکلی مشابه مناظرآیینی، سبب توسعه شهر و محلات آن در اطراف آنها شده و سپس با دارا بودن مشخصه‎ها و آثار ذهنی مشترک ناشی از ماهیت آیینی، اجتماعی و معنایی شان نقش برجسته ای را در زمینه ادراک منظر توسط ساکنین در محلات و شهرها بر عهده گرفته اند و به بخشی از وجه ممیزه شکلی و ذهنی شهر تبدیل شده اند.
    کلید واژگان: منظر آیینی, هویت, آیین, شهر ایرانی, شهر اسلامی, طبیعت گرایی}
    Hamide Abarghouei Fard, Parichehr Saboonchi, Ahmad Ali Farzin
    For centuries, ritual


    spaces have played an important role in shaping the landscapes of cities and the religious and cultural foundations of human societies. Some historians believe that one of the main causes of the city’s formation is due to its ritual and spiritual performance. Thanks to the experience of spatial co-participation, ritual spaces are considered as the strongest collective space experiences in Iranian culture which have created positive environmental qualities for strengthening the interactions and social relationships by having a close relationship with the natural factors such as the water and tree, and enjoying a collective and ritual nature; consequently, they have created the possibility of the formation of a single mindset in the inhabitants of different cities. Since the beginning of the Islamic era, ritual landscapes have continued in a particular way in the perspective of Iranian cities and this have led to the formation of some changes in the bodies of cities, their social life, the perceptions of their citizens, and in general, the identity of Iranian cities.
    The present study aimed to investigate the effects of ritual landscapes on the identity formation of Iranian cities through integrating their common form (natural) and subjective (social) content.To explain the effects of ritual landscapes, at first, the common pattern of their naturalistic and social meanings was investigated and then their impact on the identity of cities was studied as the social and semantic milestones. After that, considering the concept of the spatial organization of cities which is a subjective concept and based on the communications of the two main components of centrality and small regions (neighborhoods), the scope of the influence of these landscapes on the identity of cities was investigated at the three levels of the centrality of city in the ritual cities (macro), a network of ritual neighborhoods in the city center (middle), and the independent religious neighborhoods (micro).
    In many Iranian cities, a similar pattern of ritual landscapes has caused the development of cities and their neighborhoods, and these common characteristics and effects due to their ritual, social, and semantic nature play a prominent role in the field of landscape perception by the residents of these neighborhoods and towns and this has become part of the cities’ mental and conceptual aspect.
    Keywords: Ritual landscape, Identity, Rite, Iranian city, Islamic city, Naturalism}
  • مهرداد عربستانی *
    صابئین مندایی اعضای قوم-دینی هستند که سرزمین مادری ایشان عمدتا در جنوب غربی ایران (خوزستان) و در کشور عراق در بین النهرین قرار دارد. ایشان مردمانی مدرن هستند که حامل یک سنت دینی باستانی گنوستیکی و گنجینه مکتوبی از متون دینی هستد که مبنای هویت متمایز فرهنگی ایشان است. سنت دینی مندایی مبتنی بر یک کی هان شناسی دو قطبی بر اساس تقابل آسمان و زمین، و نور و ظلمت بنا شده است که این ساختار متناسبا در مناسک مندائی، حلال و حرام های دینی، و نیز سازه های آیینی و چشم انداز عبادتگاه های ایشان متبلور می شود. اعمال دینی مندائی نوعی دین ورزی مناسک گرای آموزه ای با تاکید بر مضمون پاکی منسکی است. این مناسک آموزه ای به ایشان اجازه می دهد تا رمزهای دینی متراکمی را از خلال نسل ها انتقال داده و هویت مندائی را تولید و بازتولید کنند. در عین حال وسواس دین ورزی مندائی با مضمون پاکی به طور نمادین اشتغال ذهنی مندائیان با حفظ تمامیت گروهی و انسجام مرزهای مورد تهدید قومی را نشان می دهد. در این نشست، علاوه بر آشنایی کلی با این مردم، به طور ویژه ساختار سازه های دینی و چشم انداز محل اجرای مناسک مندائی به مثابه بازنمودی از جهان بینی مندائی مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلید واژگان: صابئین مندائی, سازه, منظر, کیهان شناسی}
    Mehrdad Arabestani *
    Religions present their followers with a religious world that simultaneously set the worldview as well as the ethos of the community of the believers. The Mandaeans are the followers of an ethnoreligious minority who are originally living in Iran and Iraq. By drawing on the landscape of ritual performance and certain ritual constructs among the Mandaeans, this essay intends to show how the Gnostic Mandaean cosmology and ethos are symbolically manifested in their aesthetic sense and the way they approach their rituals.
    Keywords: Worldview, Ritual Landscape, Ritual Constructs, Purity}
  • فاطمه سادات شجاعی
    اگر منظر طبیعی را حاصل تعامل اولیه انسان و طبیعت پیرامون بدانیم، منظر فرهنگی انتخاب طبیعت برای تعامل در طول زمان است که می تواند در دوره های مختلف علل متفاوت داشته باشد. منظر آیینی به عنوان بخش مهمی از منظر فرهنگی، عکس العمل جامعه نسبت به نیازهای معنوی اش به حساب می آید. انسان در دوران باستان در پیوندی عمیق و مستقیم با طبیعت زندگی می کرد. از این رو منظر زیستی و منظر آیینی شکل گرفته از آن دوران، متاثر از منظر طبیعی بود. این امر به ویژه در مورد منظر آیینی هنگامی اهمیت پیدا می کند که می دانیم عناصر طبیعی منظر در عهد باستان، همواره علاوه بر عملکرد خود دارای مفاهیم رمزی و معنوی نیز بوده اند؛ از این رو، ارتباط آیین با طبیعت ارتباطی مستقیم و غیرقابل تفکیک بوده است.
    در سرزمین گرجستان با توجه به غلبه منظر کوهستانی، کوه همواره نقشی بنیادی در ساختار زندگی جمعی داشته و به عنوان عنصری منظرین، دارای سه وجه عملکردی، معنایی و زیباشناسانه بوده است. اهمیت این سه وجه در منظر آیینی منطقه، با توجه به زمان و مکان شکل گیری منظر آیینی و سطح فرهنگی جامعه متفاوت بوده است.
    در این نوشتار با انتخاب سه مجموعه آیینی در مستیا، اوپلیستیخه و متسختا در گرجستان، ابتدا به مقایسه نقش کوه در شکل گیری منظر آیینی این سه مجموعه پرداخته می شود که در هریک از آنها، با توجه به ارتباط کوه با جامعه فرهنگی مرتبط با آن، منظر فرهنگی به گونه ای متفاوت شکل گرفته است. به طوری که در مستیا وجه عملکردی کوه در ایجاد نقش معنایی و شکل گیری منظر آیینی غالب بوده، در اوپلیستیخه غلبه با وجه زیباشناسانه و معنایی کوه بوده و در متسختا مکان قرارگیری کوه به عنوان منطقه سوق الجیشی اهمیت داشته است. سپس از خلال مقایسه این سه منظر آیینی به چرایی و چگونگی ارتباط منظر طبیعی و فرهنگی پرداخته می شود.
    کلید واژگان: منظر آیینی, منظر طبیعی, منظر فرهنگی, عملکرد, زیباشناسی}
    Fatemeh Al Sadat Shojaei
    If we accept natural landscape the result of the first interaction of human and nature, cultural landscape is natural selecting for interaction during the time, which may have different causes in different periods. Ritual landscape as an important part of the cultural landscape is the community reaction to the spiritual needs. In ancient times, people lived in a directly deep link with nature. The biological landscape and the ritual landscape from ancient time was influenced by the natural landscape. This becomes important when we know natural elements of landscape in ancient time had spiritual concepts in addition to its function. So there has been direct and inseparable link between religion and nature. Due to dominant mountain landscapes in Georgian, the mountains always have had a fundamental role to the structure of public life as a landscape element, it has been three aspects of functional, meaning and the aesthetic. The importance of these three aspects from the ritual landscape view is different due to the time and place of ritual and cultural landscape formation. In this paper, by choosing three sets of ritual in Mestia, Uplistisikhe and Mtskheta in Georgia, first the ritual landscape of mountain formation is discussed in each of these three categories, due to the mountain association with the cultural community, the cultural landscape is formed differently. So that in Mestia the functional aspects was the dominant for creating meaning role and shaping the landscape of the mountain, In Uplistisikhe the aesthetic and meaning aspects of the mountain was overcome and in Mtskhetalocation of mountain is importantas the strategically region. After comparing these three aspects of ritual landscape, the relation between natural and cultural landscape will be discussed.
    Keywords: Ritual Landscape, Natural landscape, Cultural landscape, Function, Aesthetics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال