به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « unity » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • حسین خالقی پور، عباس ایزدپناه*، فرح رامین، سید مهدی امامی جمعه

    توحید، بنیادی ترین اصل اعتقادی در اسلام و به معنای یگانه دانستن خداوند است. این اصل در سراسر اجزاء دین، در جریان است. هنر اسلامی نیز مانند اجزاء دین از توحید متاثر بوده و این اصل به جلوه های مختلفی در آن متبلور است. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل تاثیرات اصل توحید بر هنر اسلامی است و روش تحقیق این پژوهش، توصیفی-تحلیلی بوده و شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای می-باشد. نتایج تحقیق، بیان کننده این است که تاثیرات توحید بر هنر اسلامی در قالب چهار بخش، قابل طبقه بندی است که اولین بخش آن، تجریدگرایی یا استیلیزاسیون است که در مقابل هنر فیگوراتیو بوده و براساس رویکرد تنزیه گرایانه هنر اسلامی است. تاثیر دیگر، تمایل به افقی گرایی نقوش است که برخاسته از باور به مبحث وحدت هستی و اینکه توحید، جز از طریق مستحیل شدن اجزاء در کل و کثرت در وحدت میسر نیست، می باشد. سوم، نمادگرایی یا سمبولیسم است که یکی از ویژگی های مهم هنر اسلامی است که هنرمند از این طریق و با استفاده از نمادهایی همچون نقوش با کیفیت انتشاری، نقوش مارپیچ، نقوش پیچاپیچ، چلیپا و... تفکر توحیدی را عرضه می کند و چهارم، نظم، تناسب و تکرار موجود در هنر اسلامی است که توحید پروردگار را القا نموده و مخاطب را به تفکر در برهان نظم دعوت می نماید.

    کلید واژگان: توحید, هنر اسلامی, هنر دینی, وحدت, کثرت}
    Hossein Khaleghipour, Abbas Izadpanah *, Farah Ramin, Sayed Mahdi Emami Jime

    Tawhid is the most fundamental principle of belief in Islam, and it means the oneness of God. This principle is in progress throughout the components of religion. Islamic art is also influenced by tawhid, like the components of religion, and this principle is crystallized in various manifestations. The main purpose of this research is to analyze the effects of the principle of tawhid on Islamic art and the research method of this research is descriptive-analytical and the method of collecting information is library. The results of the research show that the effects of tawhid on Islamic art can be classified into four parts, the first part of which is abstractionism or stylization, which is opposite to figurative art and is based on the revisionist approach of Islamic art. Another effect is the tendency of the motifs to be horizontal, which stems from the belief in the unity of existence and that tawhid is only possible through the impossibility of the parts in the whole and the plurality in the unity. The third is symbolism or symbolism, which is one of the important features of Islamic art, in which the artist presents tawhid thinking through the use of symbols such as publishing quality motifs, spiral motifs, twisted motifs, crucifixes, etc. And the fourth is order, proportion and repetition in Islamic art, which instills the tawhid of God and invites the audience to think about the proof of order.

    Keywords: Tawhid, Islamic Art, Religious Art, Unity, Plurality}
  • ساجده نیکیان، فریده آفرین*

    با توجه به اهمیت استعاره ها در طراحی دو نشان سلطنتی پهلوی دوم ایران و بریتانیا، پرسش این است که تاثیر کاربرد استعاره ها در درک زیبایی نهایی نشان های سلطنتی/ملی این دو کشور چیست؟ هدف و مسیر بر این اساس است که تجزیه و تحلیل و ترکیب عناصر ساختاری به سمت تشخیص نوع استعاره و ویژگی های زیباشناختی آن ها پیش برود. روش پژوهش در تجزیه و تحلیل نشان ها توصیفی-تحلیلی است و در بر شمردن شباهت ها و تفاوت ها، تطبیقی است. روش گردآوری اطلاعات، اسنادی است. رویکرد پژوهش متکی به آرای نظریه پردازان حوزه شناختی و زیباشناختی است. یافته ها نشان می دهد اشتراک ویژگی های ساختاری بیشتر  از تفاوت های دو نشان است. از جنبه  معنایی، نشان بریتانیا به لحاظ تعدد عناصر تشکیل یافته، پربارتر است. معانی هر کدام از عناصر در نشان ها متاثر از شرایط سیاسی و مذهبی و پیشینه فرهنگی و تاریخی آن کشور است، بعد معنوی در نشان بریتانیا پررنگ تر است و در نشان پهلوی دوم بعد تاریخی مشخص تر است، زیرا دوره پهلوی همه دوره های پرافتخار تاریخی را  در نشان گرد هم آورده است. در نشان بریتانیا، تعداد استعاره های مجاورتی کمتر از استعاره های ترکیبی است. در این نشان، نقش انسجام به عنوان ویژگی زیباساز قوی است. نشان پهلوی دوم، استعاره های مجاورتی بیشتری دارد. در نشان پهلوی دوم، پیچیدگی به معنای تعدد عناصر مهم تر از انسجام و وحدت یافتگی است.  با تکیه بر دستاورد این پژوهش تاثیرگذاری طراحی نشان بریتانیا بر نشان پهلوی دوم و نیز شناسایی مسیر جهت گیری نشان های این دو کشور در آینده به واسطه میثاق ها و اهداف مهم از جنبه های ساختاری، معنایی و زیباشناختی آسان تر می گردد

    کلید واژگان: نشان سلطنتی, ملی, استعاره, زیبایی, پیچیدگی, وحدت}
    Sajedeh Nikian, Farideh Afarin *

    Considering the importance of metaphors in the design of the second Pahlavi royal emblem of Iran and Britain, the question is: What is the impact of visual metaphors on comprehending the final beauty of the two royal emblems? The goal and path is based on the analysis of structural elements to advance towards identifying the type of visual metaphors and their aesthetic features. It is a comparative  research with a descriptive-analytical method that enumerates the similarities and differences. The method of data gatherig is library information collection. The research approach is based on the theorists in cognitive and aesthetics field of research. After considering several elements in the royal emblems of the two countries, the similarities between the two emblems are as follows: in the center of both emblems, the image of a shield can be seen, which consists of four parts. In the second Pahlavi emblem, the national signs of the Achaemenid, Sassanid, Islamic, Qajar  periods can be seen around the first Pahlavi one. The British royal emblem also shows the image of the three lions of England in the first and fourth quarters. The Scottish standing lion also belongs to the second quadrant and the image of the Irish harp also belongs to the third quadrant. The use of crown and lion is also one of the similar points between both Iranian and english emblems. Both of them use mythical animals or hybrid creatures such as phonix, Farvahar and unicorn. Both of them have supports or ribbons with a royal slogan placed in the below section of the emblems. Justice in the second Pahlavi emblem is like a divine gift to the king. In the British emblem, the kingdom is a kind of divine entitlement from God, which is given to the king as a judge. The differences are as follows: the emblem of Britain uses its belt and along with the buckle instead of hanging on the cross or Mary's ascension. It can be seen in the Pahlavi emblem by means of a chain, and also the vine leaves around the shield, the torpedo mouth arabesques, and the flower motifs are among the decorations of the Pahlavi emblem. Thistle (symbol of Mary's virginity and Christ's crown), Theodore's rose (symbol of the union of the houses of York  and Lancaster) and clover (symbol of St. Patrick) are among the decorative elements of the British emblem. The rising sun in the center of the Pahlavi royal emblem is not seen in the British. The final difference can also be stated in the placement of two guard lions around the Pahlavi emblem and the placement of a unicorn and a lion in the British one. The second pahlavi emblem has more  hybrid creatures, while the unicorn is the only mythical creature of the British emblem. In the emblem of Britain, the helmet of the knights can be seen and it suggests a human whose body seems empty, while in  the second Pahlavi one, it is more difficult to recognize such a thing due to the lack of leaves to suggest hair. The origin of metaphors in the second Pahlavi royal emblem shows the following purposes in order. Crown implies the material concepts such as royalty and kingdom power, shield  states guarding the country and the sword indicates spiritual concepts such as the importance of Shiism. The lion shows the purposes such as protection, courage and Imam Ali (peace be upon him). Farvahar means divine and spiritual forces and indicates the Achaemenid period, phonix (simurgh) states the cosmic and supernatural forces and suggest Sassanid era, Damavand implies the mythological and Pahlavi era of Iran. Blue, yellow, and red colours, respectively, choose the brightness and spirituality; wisdom and blessing;  happiness and prosperity as their destinations. Origin of Metaphors in British Royal emblem show the purposes as follows: crown implies the spiritual growth and enlightenment, golden helmet indicates the Royal family and chivalry, standing lion means the king and guardian of the worldly force, the horizontal lion implicates the power of the kingdom, the unicorn indicates Christ and Patron, the belt shows the power-covenant and ascension to heaven, three horizontal lions decision making- foresight, also is the sign of England, harp shows spiritual growth -Irish Gods and country, the Standing Lion indicates broad-handed and long-armed, also indicates Scotland, full shield; is a sign of Great Britain and the United Kingdom. Metaphor in white, red, yellow, blue, green, red and white colours, respectively, implies purity and innocence; lordship and virtue of ruling; The power of the sun and blessing-kingdom; spirituality-spiritual growth; life and immortality; The union of the kingdom (York and Lancaster houses in past and two other contries in present) is the destination.From the common purposes of the two emblems, the need to confirm religion, guarding and protecting, and the importance of the kingdom's power on earth, and the importance of the king are inferred. In the Pahlavi emblem, different historical eras and their unity are understood, while in the royal emblem of the United Kingdom, the united countries are more important than the historical period of England itself. The spiritual dimension is more prominent in the emblem of Britain. It is as if more universal concepts are needed to unite different countries. In the second Pahlavi emblem, the historical dimension is more specific, because the Pahlavi period brought together all the proud historical periods in the emblem. The results show that the similarities of structural features is greater than the differences between the two emblems. From a content dimension, the emblem of Britain is more fruitful in terms of the multiplicity of elements. The meanings of each of the elements in the emblems are affected by the political and religious conditions and the cultural and historical precedents of that country.The comparison of the beautifying characteristics, shows that the more visual metaphors, the more complex the design seems to be, and the audience faces more tension and more defamiliarization. The greater the unity or harmony, the greater the possibility of entering to the threshold of beauty. In the emblem of second pahlavi, substitional metaphors are almost equal to combinational metaphors. In terms of unity, the repetitive designs such as damavand, lion, sword, yellow, and colours like blue show the Pahlavi emblem as coherent and unified. In this design, complexity is more important than unity. In the emblem of Britain, the substitional metaphors are less than the combinational type. The combinational metaphors cause the unity of discrete parts or components.For example, in the emblem of Britain, the helmet, the shield and the belt together evoke a royal body and there is less tension in finding the final destination. In this emblem, unity as a beautifying charactristic seems a little stronger than complexity. The results show that the discussion about beauty is not solely dependent on the harmoy of the shape and form and colours of emblems or works of art. The conceptual and meaningful dimension also plays an important role in the distinguishing of beauty. The harmony of whole composition and holistic content is realy determinant.  The beauty of visual  metaphors includes both harmony and complexity of formal and content aspects. The historical precedence of the design and construction of the emblem of Britain (from 1837 up to 1952), the structural similarities between the two emblems, reveals the possible influence of the second Pahlavi emblem from the of Britain, although in the design of both emblems, different components with historical, cultural and political themes are understood. Through the study of emblems, it becomes easier to identify the direction of their relation in the future due to important agreements and goals from structural, content and aesthetic aspects. Finally, the study of the royal emblems of two countries makes it possible to identify the perspective of the today goals and future covenants.

    Keywords: Royal Emblems, Visual Metaphors, Beautifying Characters, Unity, Complexity}
  • محمد لطیفی، محمدجواد مهدوی نژاد*
    توحید، بنیادی ‏ترین اصل اعتقادی دین اسلام، بیانگر اعتقاد انسان به وحدت هستی است. از نگاه هنرمند قدسی، آنچه دارای هستی است باید به نحوی مبدا سرمدی خود را جلوه ‏گر سازد. معماری نیز از این قاعده مستثنا نبوده و یکی از ابعاد کیفیت فضایی در آن، شاخص‏ وحدت و کثرت است. وحدت زمانی که به زبان معماری درمی ‏آید در مفاهیمی چون مرکزیت، کانون گرایی، قرینه‏ سازی، محوربندی، تناسب و هماهنگی متجلی می‏ شود که نمود بارز آن در ساختار فضایی خانه‏ های ایرانی مشهود است. مفاهیمی که با نگاهی جامع ‏نگر در قالب ریاضیات فضا می ‏توان با کشف آن در فضای قدسی و تسری آن به فضای معماری معاصر، سنت گذشته را در زمان حال به فعلیت درآورد و میراثی ارزشمند برای آینده خلق کرد. رویکرد پژوهش پیش رو کمی است و با راهبرد ترکیبی توصیفی تحلیلی در نمونه‏ های موردی و استدلال منطقی، با استفاده از تکنیک نحو فضا، به تحلیل نظام فضایی (تعریف فضا، ترکیب و تمایز) و نسبت‏ میان توده و فضا در مسکن بومی قاجار اصفهان می ‏پردازد. یافته‏ های پژوهش نشان می ‏دهد معماری ایرانی اسلامی، به ‏عنوان جلوه ‏گاه تحقق امر قدسی در سازمان فضایی، از طریق توازن در نسبت ‏های عددی و ارتباطات فضا، اصل وحدت و کثرت را در سازمان فضایی متجلی نموده است و از این میان، فضای تهی حیاط نقش بسیار مهمی در هم ‏پیوندی دیگر فضاها ایفا می ‏نماید و در ارزش‏ های انتخاب و کنترل با دیگر فضاها تفاوت معناداری دارد.
    کلید واژگان: وحدت و کثرت, سازمان فضایی, نحو فضا, نظام توده و فضا}
    Mohammad Latifi, Mohammad Javad Mahdavinejad *
    Monotheism is Islam's most fundamental doctrinal principle; it expresses man's belief in the unity of the universe. From the holy artist’s point of view, what has existence must somehow manifest its eternal origin. Architecture is no exception to this rule, and one of the dimensions of spatial quality in it is the characteristic of unity and plurality. Unity, when it comes to architecture literature, is manifested in concepts such as centrality, centralism, symmetry, centralization, proportionality, and harmony. Its obvious manifestation is evident in the spatial structure of Iranian houses. Concepts with a holistic view in the form of space mathematics can be discovered in the sacred space and its extension to the space of contemporary architecture to discover the tradition of the past in the present and create a valuable legacy for the future. The research approach is quantitative and with a combined descriptive-analytical strategy in case samples and logical reasoning using the space syntax technique; it analyzes the spatial system (definition of space, composition, and differentiation) and the ratio between mass and space in Isfahan’s Qajar native housing. Findings show that Iranian-Islamic architecture manifests the realization of the sacred in the space organization. The balance in numerical ratios and relations of space manifests the principle of unity and plurality in the space organization. Among these, the empty space of the yard plays a vital role in the interconnection of other spaces and has a significant difference in the values of selection and control compared to other spaces.
    Keywords: Unity, Plurality, Spatial Organization, Space Syntax, Mass, Space}
  • Amidoleslam Saghatoleslami*

    One of the most important principles in the formation of Iranian-Islamic cities is the principle of unity. Observing the principle of unity in the physical-social space of historical neighborhoods has led to the organization and integration of them. A review of studies on this issue indicates that the principle of unity in the scale of urban neighborhoods has been less considered. The main question of the study is how and with what factors and criteria was the principle of unity formed in the physical space of Sarshoor neighborhood, Mashhad city? This study is historical and analytical research. The research process is divided into two main stages. In the first stage, it is attempted to determine how the spatial structure of the Sarshoor neighborhood was before the extensive physical-spatial interventions taken in the contemporary era. In the second stage, the factors and criteria related to the principle of unity are determined on the maps and photos of the neighborhood in an exploratory way and using the relevant graphical analysis. The results show that in the historical neighborhood of Sarshoor, a set of factors in a complex and close relationship with each other, have been effective in unifying the physical space of the neighborhood. Factors including "connectivity and continuity", "centrality", "hierarchy", "coordination", "interconnectedness" and "semantic unity" have been effective in realizing the principle of unity in the neighborhood by creating various qualities in different dimensions of physical space of the neighborhood.

    Keywords: Unity, Diversity, Historical neighborhoods, Sarshoor neighborhood, Mashhad}
  • جهانشیر یاراحمدی، مهدی نصیری

    درگوشه و کنار سرزمین پر آیین ایران می توان آیین هایی یافت که بر بستر باورها واعتقادات مذهبی مردم آن منطقه شکل گرفته و رشد پیدا کرده است . در برخی از این آیین ها با تمام غریبی شان می توان مهمترین عناصر دینی را که لازمه همیشه هر ملت و کشوری است یافت. عناصری که هرگز فرم آیین ،محتوای آیین و برگزار کنندگانش،به شکل کلامی بر آن ها تاکید نمی کنند و در واقع این خود آیین است که آن عناصر را در شکل برجسته می کند و هر مخاطب آگاهی می تواند خیلی زود به آن ها پی ببرد . نمونه بر جسته این آیین ها آیین سینه زنی دواره ای آیین سینه زنی دواره ایجنوب ایران است که در کامل ترین شکل هندسی ،دایره برگزار می شود و مهمترین ویژگی بصری اش که می تواند شعار دینی اش نیز باشد« وحدت» است.همه ی این ویژگی ها وجوه نمایشی این آیین به شمار می روند و موجب شده که از منظر دیداری جذاب باشد و مهم تر این که می توان آن را به مثابه ی یک نمایش مورد مطالعه قرار داد. این مقاله ضمن تشریح آیین های جنوب ،چگونگی شکل گیری این آیین و بررسی سیر تکاملی اش ، عناصر نمایشی اش را کشف کرده و در پی آنست که این فرضیه را ثابت کند که « آیین سینه زنی دواره ای ، نمایش است.» و تلاش می کند به این پرسش پاسخ دهد که «عناصر نمایشی تشکیل دهنده آن چگونه می تواند در تولید یک نمایش صحنه ای به کار آید؟» این مقاله که به روش توصیفی ، تحلیلی نوشته شده در پایان به این نتیجه می رسد که این آیین علیرغم این که خود به دلیل جاذبه های دیداری و محتوای غنی نمایشی جذاب و دیدنی است ؛ عناصر تشکیل دهنده اش ، هر کدام می تواند برای تولید یک نمایش با رویکرد آیینی به کار کارگردانان تیاتر آید.

    کلید واژگان: آیین, نمایش, سینه زنی دواره ای, وحدت, جنوب, طبیعت, دایره, عناصر دینی, وجوه نمایشی}
    Jahanshir Yarahmadi, Mehdi Nasiri

    We could find so many rituals and rites in various part of iran which has established on religious faith and belives of the people of that region. In some these ritual we could see some religious element which never directly and verbally be articulated by form and content or by celebrants of those rituals. In fact, the ritual in its form makes those elements prominent in such a way that audience easily could understand. one obvious instant is circular sinezani in southern of lran. This ritual is performed in circle that is most perfect figure, which most imortant characteristic of it is its religious meaning : unity. This essay explores the genesis of this ritual and its evolution,then with comparing concepts like earth and heaven tries to answer why it is performed in circle figure and how it indicates the unity between people.

    Keywords: Ritual, theatre, Southern Iran, Sinezani, Unity, Nature, Circl, theatre elementary}
  • سها پورمحمد، سید مصطفی مختاباد امرئی*، فرح حبیب
    بیان مساله

    تجلی از اصطلاحاتی است که در عرف، با آن، کیفیت بینش و دریافت خود را از دریای معرفت و شناخت حق تعالی و ظهور وی در عالم تعینات بیان می کنند، و در هنرهای وابسته به چنین اندیشه ای نیز، این تفکر، به گونه های مختلف نمود می یابد. معماری سنتی ایران نیز به عنوان یک هنر وابسته از این امر مستثنی نیست. استفاده از شیشه های رنگین در جبهه اصلی رو به نور در عمارت های سنتی شیراز یکی از موضوعات وابسته به این امر است. چالش ذهنی محققان در این پژوهش تغییر ماهیت رنگ ها به دلیل تکثر آن ها هنگام عبور از آبگینه های رنگین بوده است، رنگ های سرد و گرم ویژگی های متفاوتی دارند که تاثیرات آنها بر حس مکان و روحیات انسان متفاوت است و تفاوت تاثیرات آن ها با نور سفید، فضا را در گیر می نماید.

    سوال تحقیق

    دخالت رنگین در فضای سنتی چگونه توانسته است حس تعادل را برقرار کند؟ همچنین مقاله پیش رو عهده دار تبیین این فرضیه است که وحدتی میان تناسب سرد و گرم از تکثر رنگ های تجلی یافته ی نور واحد، در پنجره های رنگی عمارت های سنتی ایران وجود دارد. همچنین با علم به اینکه عرفان به عنوان حرکتی درونی از بنده به سوی خالق است می توان گفت که تجلی رنگ های پنجره های رنگین نیز نمودی از این حرکت است که مبانی این دو قابل تطبیق هستند.

    اهداف تحقق

     مهم ترین هدف پژوهش حاضر شناسایی جنبه ی جدیدی از دلایل استفاده از شیشه های رنگی در معماری سنتی ایران است که تا کنون کمتر بدان توجه شده است.

    روش تحقیق

     پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی همراه با تحلیل های کمی است، که در بر پنجره های عمارت های سنتی در شهر شیراز انجام گرفته است. بدین شرح که ابتدا مبانی نظری از منابع اسنادی استخراج و سپس در نمونه ها مورد آزمون قرار گرفتند.

    مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

     در نهایت مبانی عنوان شده در بخش اول با تناسبات رنگ های گرم به سرد در آبگینه های رنگین نمونه های مورد مطالعه تطبیق یافته است و پژوهش به تناسبی نزدیک به یک که می توان آن را همان نمود تجلی وحدت و حس تعادل دانست، دست یافته است.

    کلید واژگان: شیشه رنگی, تجلی وحدت, پنجره, آبگینه های رنگین, شیراز}
    Soha Pourmohammad, Seyed Mostafa Mokhtabad Emraei *, Farah Habib

    Manifestation is idiomatic that is commonly expressed the quality of insight and its perception from the sea of knowledge and recognition of God and his appearance in the world. And also in the arts depending on such a thought, it appears to different species. The article is responsible for this theory that there is a unity among the proportion of manifested colors of a single light in the colored windows of Iran's traditional mansions. Mysticism is an internal movement of the servant toward the creator (God) and also manifesting of tinted windows is a symbol of this movement that the principles of these are comparable. The fundamental goal of this research is (theoretical and experimental), and due to the nature of it (quantitative- qualitative), this research is based on an analytical- measuring method. The present research methods are collecting data from library resources and field inference that has been formulated after the collection of theoretical base of research, reviewing subjects and indexes through objective observation and the presence in the locality, and estimating of the building, the acquired statistics and information based on the format of the chart and the table. The middle of the camera in the form of flat, colored Windows is estimated and then transferred to AutoCAD software. After drawing, the areas of their color levels are extracted. It has been done separately for each color, and finally, the ratio of colored levels in the form of quantitative data is extracted. and, the titled principles are compared with the proportions of colored glasses. What is noticeable in the first observation of color combination of windows, is restrictions and color constancy used in traditional windows; in these windows has been used only colors: green, yellow, blue and red. the stability of the colors used in Iranian architecture gives specific value and credibility to them. this stability doesn’t apply in the human eye for the components of the necessity of composition, but it's like constant and valuable creatures, which put together in the time of work creation and provide the combination that causes to make the perfection. Also, the stability of colors makes them individually invisible easily from among the wide range of colors. According to analyzing the calculations and the tables; in this case study, four colors (green, blue, red and yellow) are used approximately the same in the windows of this mansion to have an optimal effect on persons.As it can be seen in analysis, the ratio of hot color to cold color is the distance between + and -0.2, unless there may be the ratios of compensation in the total window, for example: in the module B1, yellow color is the most that include the hot colors, while in the module B2, the green color has the most amount that includes the cold colors, this matter keeps the ratio of the cold colors to the hot colors in the total window in the same distance. And it is nothing except the manifestation of unity in diversity and a single words: As the multiplicity of light forms after passing through the colored windows in the sense of the light source is not different and always is the same sun appear that causes the delight. The balance of using colors in case studies; the Khalil-Pasand and Zanjirchi houses are samples of this fact. As mentioned in the table, Iranian artists used the hot (red and yellow) and cold (blue and green) colors with a balanced ratio. Nearly the number derived from calculations is evidence for this claim, and it is the same issue of mysticism that the mystic achieved a balance after a hard austerity. Another factor that can be raised in Islamic mysticism is the discussion of proportion: "in addition to light and color, proportion also exists in order to add the design aesthetic: when colors and bright, pure designs are regulated normally and consistently are better than irregularities. "By investigating the samples is clearly invisible in using the colors. The colors are applied generally and with a slight difference in the windows so that each color beside another neutralizes the intensity of it and had highly significant influences on the people within the space.

    Keywords: colored glass, manifestation, unity, window, shiraz}
  • فرناز فرشید راد، ایرج اعتصام*، وحید قبادیان
    بیان مسئله

    از منظر علوم نوین، علم فراکتال مطالعه در ساختارهای خودمتشابه و خودسازمان یافته است که معنا و مفهومی از هندسه طبیعت را بیان می کند. در دیدگاه ریاضیات، طبیعت در ایجاد صور مختلف از قوانین فراکتال تبعیت می کند که در این منطق، تعامل مستقیم بین معماری و فراکتال می تواند مطرح شود.

    هدف پژوهش

    این پژوهش، با طرح پرسش درمورد چگونگی کاربرد هندسه فراکتال، رویکردی در تبیین قوانین هندسه طبیعت در روند خودسازماندهی معماری مبتنی بر فرم دارد.

    روش پژوهش

    نوع پژوهش کاربردی است و با استفاده از روش همبستگی در کاربرد هندسه مطابق با خصوصیات فراکتال به صورت پدیدارشناسانه و کیفی انجام می شود. در این مطالعه، هفت مرحله در ساختار هندسه فراکتال به عنوان ساختار مبتنی بر فرم تبیین می گردد. این مراحل در فرم یابی، سلسله مراتب اتصالات و تصاعدهای هندسی روند معتبری را در کاربرد این هندسه در معماری فراهم می آورد. علاوه بر این، معماری که برگرفته از اصول هندسه طبیعت است، استوار بر سه قانون و کارکرد در ساختار است که در این پژوهش شرح داده می شوند: قانون خودمتشابهی، قانون خودسازماندهی و قانون وحدت. به منظور صحت این قوانین، سه بنا از دوره های گوتیک، آرت نوو و معماری سنتی ایران منطبق با خصوصیات فراکتال منتخب و قوانین هندسه طبیعت در ارزیابی آنها با استفاده از مدل تطبیقی-توصیفی مورد بررسی قرار می گیرد.

    نتیجه گیری

    براساس یافته های پژوهش می توان بیان کرد هندسه فراکتال در ساختار، ترکیب بندی عناصر و مفاهیم زیباشناسی هنر تزیینات در معماری این بناها به کار گرفته شده است. این عمارات با الهام گرفتن از هندسه طبیعت، قانون تناسبات، ریتم و فرم های خودمتشابه گستره ای از الگوهای فراکتالی را ایجاد کرده اند که با دو بیان ساختار و فرم در معماری بین عناصر سازنده و صور معماری مناسبت های درونی و وحدت برونی ایجاد کرده اند.

    کلید واژگان: خودمتشابهی, خودسازماندهی, کثرت در وحدت, ساختار فرم, هندسه فراکتال}
    Farnaz Farshid Rad, Iraj Etessam *, Vahid Ghobadian
    Problem statement

     From the perspective of modern sciences, fractal knowledge is a study of self-similar and self-organized structures that are the conceptual core of understanding nature’s geometry. From a mathematical viewpoint, nature follows fractal rules to create different forms. In this rationale, a direct interaction between architecture and fractals can be proposed.Research

    objective

    This research, by posing questions about how fractal geometry is applied, explains the geometric laws of nature in the process of self-organizing in form-based architecture.Research

    method

    This applied research employs the method of correlation in applying geometries according to fractal properties conducting a qualitative, phenomenological view. In this study, seven stages are explained in fractal geometry as a form-based structure. These stages in form-finding, the hierarchy of connections, and geometric progressions provide a credible process in the application of fractal geometry to architecture. In addition, an architecture inspired by principles of nature’s geometry is based on three laws and functions in structure as described by the research: the law of self-similarity, the law of self-organization, and the law of unity. To validate these laws, three buildings are selected from the Gothic, Art Nouveau, and traditional Persian architecture periods, according to fractal properties. Fractal rules are analyzed in the evaluation of these structures using a comparative-descriptive model.

    Conclusion

    Based on the results, it can be concluded that fractal geometry has been incorporated into the structure, elements composition, and aesthetic concepts of ornamentation in the architecture of these edifices. Inspired by nature’s geometry, laws of proportions, rhythm, and self-similar forms, these architectural structures have created a wide range of fractal patterns, generating internal connections and external unification among the structural elements and architectural forms.

    Keywords: self-similarity, Self-Organization, unity, plurality, structural form, fractal geometry}
  • زهرا احمدی، فرح حبیب*

    انسان معاصر درک صحیحی از مفهوم خالی نداشته و به همین دلیل در حوزه های مختلف ازجمله معماری و شهرسازی دچار مشکلات زیادی  شده است؛ گویی طراحان دنیای معاصر در توهم طراحی فضای خالی به سر می برند. در پی ادراک محدود انسان از مفهوم خالی، امروزه فضای خالی واجد اصالت و ارزش نیست و فضای تهی و پوچ جایگزین آن شده است. تحقیق پیش رو، با نگاهی تازه سعی در تمرکز روی خالی ها در مقابل پر ها دارد و باهدف استمرار ارزش های معماری بومی، درصدد درک مفهوم خالی و چیستی آن در این معماری است و به جستجوی مصادیق این مفهوم در معماری بومی ایران می پردازد. لذا مشخصا به دنبال پاسخگویی به این سوال است که فضای خالی در معماری بومی ایران و به طور خاص خانه های تاریخی یزد چه نقشی در بعد معنایی دارد؟ به دنبال اثبات این فرضیه است که خالی ها به واسطه دیالکتیک ازواج متضاد، در خانه های تاریخی یزد، نقش محوری و اصلی دارند. در مسیر تحقیق پس از کنکاش پیرامون چیستی  مفهوم خالی، بر اساس یافته های حاصل از مبانی نظری سه رکن 1. ازواج تضاد (همبود دو عنصر متضاد)، 2. تعامل ازواج متضاد، 3. یگانگی و وحدت ازواج متضاد، به عنوان ارکان اصلی تجلی مفهوم خالی تدوین می شود و سپس کیفیت تحقق این ارکان در معماری بومی یزد در بعد معنایی بررسی می گردد. ازاین رو، ترکیب فرآیند سه رکن تدوین شده مذکور در پنج خانه تاریخی  شهر یزد، مورد آزمون و تحلیل قرار می گیرد. رویکرد تحقیق کیفی است و پس از تبیین ارکان مفهوم خالی و تدوین چارچوب نظری، خالی را در نمونه ها جستجو می کند و نقش آن ها را می کاود. در مسیر تحقیق به منظور جستار مفهوم خالی، معماری خانه-های بومی با روشی تجربی و فنومنولوژیک (پدیدارشناسانه) موردبررسی قرار می گیرد. ابزار گرداوری داده ها، مشاهدات عینی و مطالعه منابع مکتوب می باشد. نتایج مطالعات حاکی از آن است که مفهوم خالی به عنوان مفهومی تعالی بخش ماحصل سیر معنایی وجود ازواج متضاد، تعامل آن ها و تکوین وحدت فضایی این ازواج است. معماران بومی با ادراک ضرورت هم نشینی زوج های متضاد و دیالکتیک آن ها به عنوان رکن الزامی تجلی مفهوم خالی، کیفیات متضادی از قبیل تاریکی و روشنایی، بیرون و درون، مذکر و مونث را موردتوجه قرار داده است. در پی همزیستی کیفیت های متضاد و دوقطبی مذکور و تعامل صحیح آن ها با یکدیگر، جمع آن ها به یگانگی و وحدت رسیده است و به تبع آن مفهوم خالی به عنوان مفهومی تعالی بخش و تاثیرگذار متبلور شده است به نحوی که در معماری بومی اصالت و محوریت با خالی هاست.

    کلید واژگان: خالی, پر, معماری بومی, خانه, تضاد}
    Zahra Ahmadi, Farah Habib*

    In this study emptiness is considered as a transcendental and effective concept that appears in the form and content of things. What is seen as internally present in an entity is existent in the first instance because of the external presence of its opposite. The entity and its opposite are intertwined through the principle of inverse correspondence, a higher level of accord that emerges from the disposition of asymmetrical qualities. this symmetrical, yet reversed, reciprocity is the logic of ‘‘is and yet is not’’ and that of ‘‘simultaneity, and biconditionality, of opposites without their higher synthesis. Emptiness is often understood as nonexistence, a void that is symptomatic of a predominant fixation on objects. In contrast emptiness is neither nothing nor the suffocating void of limitless expansion in which things are at best desolately scattered. Rather, it is the ultimate foundation of reality that transcends ideas of ‘‘being’’ and ‘‘non-being.’’ Subsequently, what is operating in emptiness is a double negation: the negation of being, which leads to nonbeing, and the negation of nonbeing.  Existential Identity depends on the dialectical relationship of that thing with its opposites. The identity of a being is determined not by what is believed to be existent within itself but by its dialectical relationship with the opposite, like the moment in which one finds one’s self to be the being of warmth in reference to coldness enveloping and penetrating the body. Ignoring Emptiness and empty space caused intensifying the focus of designers and architects on the full space and this has increased the contemporary architecture crisis. this study aims to take advantage of the values of the vernacular architecture of Iran and its continuity. It relies on the theory of empty space and the opposite pairs, as the first pillar of creating empty space. Answers to this question: what is the role of empty space in the vernacular Yazd houses in semantic dimension?  This study aimed to clarify the role of this concept in the vernacular architecture of Iran by understanding the meaning of emptiness. and evaluating selected houses as a case study. This research has been done in qualitative research and data is collected by observation and study of written documents. The emergence of empty concept coincides with two elements or opposite qualities in such a way that the two opposites are interconnected without diminishing one another. Based on theoretical findings, the expression of the empty concept is conditional on the existence of three pillars: The first: the contradiction, the second: interaction, the third: balance and unity. Based on the theoretical findings, expression of emptiness concept has three main pillars. Firstly: the contradiction (Coexistence of two opposing elements), secondly: the interaction of two opposites, thirdly: balance and unity. Since the emptiness operates as the foundational principle in traditional genres of architecture in Asia suchas Iran, the process of integrating the three pillars extracted from theoretical foundations were evaluated and analyzed in five vernacular houses of Yazd. In the phenomenological study of five houses in Yazd as a case study houses were investigated in three aspects: shape - body, functional, semantic. This article focuses on semantic aspect. The findings depict that the emptiness as a transcendental concept is the result of the process of opposite elements and their interactions and the development of the unity of opposites. According this study, the philosophy of emptiness has manifested in the form of the dialectic of opposites. this study has brought one’s attention to the arrangement of contrasting qualities in the yazd houses such as the crossing and peresence inside and outside. The architect of an Iranian traditional house positions things of spiritual character in such a way that they create a coordinated balance between forces. In this fashion, the house ‘‘brings into special focus the underlying relatedness of things, the mutuality which exists in spite of differences between outside and inside, great and small, and observer and observed. Vernacular architects had understood the necessity of companionship of opposing pairs and their dialectical as an essential element of empty concept. They have considered interactive opposite qualities such as darkness and light, outside and inside, male and female, silence and talk, simplicity and complexity, uniformityand variety. The results of the research show that empty space plays a major role in the vernacular architecture of Iran. The empty spaces are more focused and authentic and solid spaces take their identity and credit from empty and void spaces.

    Keywords: Islamic, Architecture, Emptiness, Contradiction, Intraction, Unity, House}
  • Ra’Na Shaykh, Baygloo *
    Islam is an integral way of life which considers beauty to be a divine quality. In fact, Islam is the religion of beauty and perfection. Islamic architecture refers to any architecture in Islamic culture or in Islamic context. Islamic architecture exhibits the sacred order of Islam and its distinctive feature is religious aspect. Yet, Islamic architecture is not completely varied from all other architectural styles; even, it borrows from some of them such as Persian architecture. The aim of this study is investigating the importance of beauty and aesthetics in Islamic architecture. Results show that Islam does not consider art and beauty as a luxury. It considers beauty to be a divine quality. Unity is one of main aesthetically concepts which has merged in Islamic architecture; It was called as a base for life cycle and was reflected on art and architecture to such an extent that we can count it as the language of Islamic architecture. Based on this language, Paradise is a perfect epitome in all respects of aesthetics.
    Keywords: Islam, beauty, Islamic architecture, Unity, Aesthetics}
  • میلاد اژدری

    هنر اسلامی ویژگی هایی دارد که از جمله مهمترین آنها «وحدت» است.این اصل منبعث از «توحید» یعنی اصل الاصول تمام ادیان الهی است ،زیرا باطن و معنای تمام معتقدات ، عبادات و احکام اسلامی چیز جزء کلمه توحید (لا اله الا الله) نیست و این به این معناست که اسلام بر دو ستون استوار است حقیقت یگانگی و یگانگی حقیقت .بشر تمایل فطری به سوی وحدت دارد و ذهن وی پیوسته در پی وحدت بخشی به اجزای متکثر و پراکنده است. یکی از مظاهر نمود وحدت در جهان که ارتباط تنگاتنگی هم با شیوه زندگی انسانها دارد، معماری است. فقدان وحدت در معماری عصر حاضر باعث شده تا در صدد رفع این نقیصه، به دنبال کشف عوامل ایجاد کنندهی وحدت در آثار معماری باشیم. در این راستا، به بررسی و تحلیل مطالعات انجام شده در این زمینه پرداخته شده است و با بهرهگیری از اصول وحدتبخش در معماری اسلامی، برخی از عوامل ایجاد- کنندهی حس وحدت در معماری، چه از لحاظ بصری و چه از لحاظ مفهومی، استخراج شدهاند. عواملی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتهاند عبارتند از هندسه، تناسبات، نور و و رنگ، نمادپردازی و افزایش فضا و کاهش ماده در معماری. رویکردهای متفاوت و در بعضی موارد متضادی در هنگام بررسی ادبیات موضوع دیده شد که این به دلیل ماهیت بحث وحدت بوده است و عدم جهتگیری صحیح در بهره برداری از آنها باعث به بیراهه رفتن مباحث میشود که باید از آن اجتناب کرد.

    کلید واژگان: وحدت, تناسبات, ماندگاری, پایداری, معماری ایرانی- اسلامی}
    milad ajdari

    Islamic art is among the most important features of "unity" is rooted in the principle of "unity" is the principle of all religions, because the essence and meaning of all beliefs, worship and Islamic law is the word of monotheism (La ilaha Allah) and this means that Islam is based on two pillars:The truth of oneness and unity of truth .bshr natural tendency toward unity and the unity of his mind, always seeking diverse and scattered components. One of the manifestations of unity in the world that is closely related with people's lifestyle, architecture. The lack of unity in contemporary architecture has made to fix this flaw, we seek to discover the source of unity in architecture. . The factors that have been studied in this paper include geometry, proportion, light and color, symbolism and increase space and reducing material in architecture. In some cases, conflicting approaches in the literature review showed that this was due to the controversial nature of unity And the lack of correct orientation in the operation of their going off the topics that should be avoided.

    Keywords: unity, symmetry, Durability, Stability}
  • حکمت الله ملاصالحی*
    اسم حسن یک اسم جامع و بسیار مهم وکلیدی ست که در قرآن شریف هم بر جامعیت آن انگشت تاکید نهاده شده هم بر اهمیت آن مهر تایید زده شده است. به رغم اهمیت و جامعیت این اسم الله مهم وکلیدی در کلام وحیانی قرآن وقتی به منابع و متون کلامی و فلسفی و عرفانی عهد اسلامی رجوع می کنیم احساس می شود به لحاظ نظری هم جنبه های زیبا شناختی هم لایه های عمیق معنایی و اهمیت هستی شناختی و معرفت شناختی و زیباشناختی آن مغفول و محجوب مانده است. هدف نوشتار پیش رو به صورت فشرده و کوتاه این است که به پاره ای از لایه های معنوی وجنبه های زیباشناحتی این مفهوم مهم، کانونی، کلیدی، جامع و ترجمه ناپذیر پرداخته شود. سوال های این تحقیق عبارت اند از: مراد از حسن چیست؟ چرا همه اسماء و خداوند در قرآن کریم به اسم حسن باز می گردد؟ چرا همه اسماء باریتعالی در قرآن شریف اسماءالحسنایند؟ روش تحیقیق در این پژوهش روش پدیدار شناسانه است که با آن لایه های معنوی و جنبه های زیبایی شناسی اسم حسن را شفاف سازی نماید و روش جمع آوری اطلاعات آن کتابخانه ای است. عبور از معانی لفظی یا لغوی مفهوم کلیدی اسم حسن و ردیابی و رصد پدیدارشناختی لایه های معنوی و باطنی ترآن و مهم تر از همه توجه به جنبه های نظری واژه اعم از ابعاد زیبا شناختی آن در فلسفه هنر و زیبایی به مثابه یک مفهوم پوششی «جنس» که زیر خیمه خود طیف وسیعی از انواع و اطوار مقوله های زیباشناختی را به مانند «مقوله زیبا شناختی جمال» و «جلال یا امر والا» و یا «ظرافت و لطافت و ملاحت» و«شیک» و «تراژیک» و «کمیک» و «زشتی» و مانند آن جای داده است محصول خرمن مباحث نوشتار حاضر است.
    کلید واژگان: اسم, حسن, قرآن, زیبا شناختی, جامعیت, وحدت, کثرت}
    Hekmatollah Mollasalehi *
    In different chapters, sections, statements of Holy Quran we meet a very multifarious and fundamental concept as catholic and unique name of god (Allah). A Holy name that includes and recovers or reveals all other Holy names ofGod(Allah).Fore example in surah “Ta Ha/8 as well as in some other chapters or Surah and verses of Holy Quran God(Allah) say:" Allah-there is no god but he; His are the very best names. In my point of view thevery catholic and fundamental name of “Hosn” in the Holy Quran with its deeply ontological and unique as well as aesthetic aspects has been overlooked .In this article has been effort to explain very briefly some of this different overlooked aspects of catholic and unique Allah name of "Hosn".Hosn” as catholic and unique name of Allah includes all other his Holy names. Every name of God(Allah) is the very best name. Has been Emerged and dawn from the name of “Hosn” as unique and catholic name of God (Allah).This key name includes all Islamic thesis about every things. About "Aletheia "(Truth), "Agathon" (goodness) and "Kalos" (beautiful).
    Keywords: total name of Hosn, Koran, aesthetic, totality, unity, multiplicity}
  • حمیدرضا صارمی*، کاظم تقی نژاد، سیما پیری
    جهان بینی توحیدی مبتنی بر اصول و ارزش هایی است که از طریق کالبد و معنا در ویژگی های شهراسلامی، خط مشی هایی را برای تمام عرصه های زندگی بشر ترسیم می نماید. نقش مذهب در شهر اسلامی پررنگ تر از نقش های نظامی و اقتصادی است و شهر اسلامی می کوشد با تکیه بر اصل توحید و با وحدت بخشیدن بر پیکر عناصر گوناگون هنری، شکل و ماهیت خود را با حکمت اسلامی تطبیق دهد. محله در شهر اسلامی به عنوان تبلور فضایی شرایط اجتماعی- اقتصادی جامعه، ازانسجام و همگنی خاصی برخوردار است و درمرکز ثقل آن عناصر عمومی محله گرد آمده اند. در این پژوهش با بررسی خصوصیات کالبدی و مفهومی به تحلیل تجلی اصل وحدت در کثرت عناصر پیرامونی میدان گاه عباسعلی که به عنوان مرکز محله- میدان ، یکی از محله های قدیمی شهر گرگان پرداخته شده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی- تطبیقی است و معیارهای تجلی اصل وحدت و کثرت و هم چنین ترکیب وحدت در کثرت بر مبنای معیارهای مرکز محله شهر اسلامی استخراج و در پایان این معیارها با روش تحلیلی- مقایسه ای، با مرکز محله- میدان، یکی از محله های قدیمی شهر گرگان تطبیق داده شده است. نتایج نشان می دهد طراحی و سامان دهی فضایی در این مرکز محله در پی تحقق بخشیدن به حکمت الهی با توجه به اصل وحدت و کثرت از طریق تعادل فضایی و توازن کالبدی صورت پذیرفته است.
    کلید واژگان: وحدت, کثرت, محله, شهر اسلامی, میدان گاه عباسعلی گرگان}
    Hamed Reza Saremi *, Kazem Taghi Nejad, Sima Piri
    Monotheistic world view is based on the principles and values, through the body and meaning in Islamic city features, portrays guidelines for all aspects of human life. The role of the religion in a muslim city is more prominent than the military and economic aspects and armed with the principle of Tawhid , an Islamic city is trying to unite the various elements of body of art,to reconcile with the nature of Islamic Philosophy. Neighborhoods in Islamic cities as the spatial crystallization of socio-economic conditions, hold specific consistency and homogeneity and general elements of the local public, gathered in its gravity center. In this study, through inspecting the physical and conceptual characteristics, we analysed the expression of the principle of unity in diversity of Abbasali Square surrounding elements as the center of the Square neighborhood, one of the old neighborhoods in Gorgan.
    The research method is qualitative, comparative and analytical standards, as well as the combined expression of the principle of unity and multiplicity unity in diversity based on the criteria of the Islamic city center neighborhood, which at the end , these criteria through comparative and analytical method, matching with the Center Square neighborhood, one of the old neighborhoods of the city of Gorgan. The results show that the spatial design and organization of this center of neighborhood, seeks to realize the divine wisdom based on the importance of unity and diversity through the establishment of spatial and physical balance.
    Keywords: unity, diversity, neighborhood, Islamic city, theabbasali square of Gorgan}
  • سعیده دهقانی ناژوانی *
    معماری ایران چون بسیاری دیگر از مظاهر فرهنگی در طول تاریخ حیات خود از تداوم کم نظیری برخوردار بوده است؛ البته چنین نیست که قوم ایرانی از آغاز تمدن شهر نشینی خود همواره به ساختن بناهائی کاملا مشابه هم و بی هیچ تغییری در زمینه طرح و بنیاد پرداخته باشد، بلکه منظور آنست که از هنگامی که فن ساختمانی پس از طی یک دوره ابتدائی مراحل تکامل خود را پیمود و شیوه خاص خود را پی ریزی کرد، دیگر آن خصوصیاتی را که معماری سرزمین ایران بدانها باز شناخته می شود، در طی قرون متمادی هرگز از دست ننهاد. در این پژوهش که یک پژوهش «استدلالی- استنتاجی» می باشد، با مطالعه مبانی نظری و بررسی سیر تاریخی کانسپت های معماری در ادوار مختلف و اقلیم های مختلف سعی در اثبات این فرضیات صورت می گیرد که کانسپت های طراحی معماری ایران در ادوار مختلف و در اقلیم های مختلف دارای یک پیوستگی و ثبات بوده است.
    کلید واژگان: پیوستگی, توسعه کانسپت طراحی, معماری سنتی ایران}
    Dr S. Dehghaninajhvani*
    Iranian architecture, like many other cultural manifestations in the history of its life has been rare continuity. Of course it is not the Iranian people from the beginning of urbanization always quite similar to the structures and foundations have been paid and no change in the plan. It means that the fan when the building after an initial period of its development process went and laid his own way. In this study, a research “argument – conclusion” is, the study of literature and examine the history of the concept of architecture in different periods and different climates tried to prove this hypothesis comes as Iran in different periods and architectural design concept in different climates has been a continuity and stability.
    Keywords: unity, development, design concept, traditional Iranian architecture}
  • محمدرضا بمانیان، سونیا سیلوایه
    گوهر وحدت در معماری اسلامی ایران، حاصل پویایی و بالندگی اکسیری است که هستی همه هس تها از اوست. توحید نخستین اصل معماری اسلامی به شمار آمده و از جمله ویژگی های آن وحدت است. ایجاد مرکزیت در بنا از جمله راهکارها برای تحقق وحدت در معماری است. از عناصر موثر در شک لگیری مساجد در دوران مختلف که تحت تاثیر مفهوم توحید قرار گرفته، گنبد است؛ این عنصر با نقش بارز خود در زمینه شک لدهی مفهومی و نمادین به ایجاد مرکزیت در بنای مساجد، بیانگر آن است که وظیفه خود را به خوبی می تواند به منصه بروز برساند. اهمیت معنوی فضای خلاء در گنبدخانه مساجد یکی از پیامدهای رابطه عمیق و دقیق معنویت و مبانی متافیزیکی اسلام و معماری اسلامی است. برای معماری اسلامی (اگرچه این تنها ثمره اصل توحید نیست) خلاء، سمبل یا نشانه ای است که استعلا و حضور خداوند را نمایانگر است. در مقاله حاضر، با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از ابزار کتابخانه ای به تجزیه و تحلیل موضوع پرداخته شده است. بدین منظور ضمن بررسی موضوع نقش توحید در معماری اسلامی به عنوان یکی از شاخص های مطرح در آثار مسلمانان به شکل نظری، به صورت عملی نیز نقش معماری گنبد در شکل دهی به مرکزیت معماری در یک مسجد به صورت خاص (مسجد شیخ لطف الله ) مورد بررسی قرار گرفته و سپس شاخص های در نظر گرفته شده، بر روی چند مسجد دیگر مورد ارزیابی قرار داده شده است. دستاوردهای حاصله از بررسی صورت گرفته نشان دهنده آن است که توحید در معماری بناها و به خصوص مسجد موثر بوده و از طرفی با تعیین شاخصهایی مانند درونگرایی، دایره، تقارن نقطه ای، محور عمودی و شکل هندسی کره و ارزیابی آن ها به این نتیجه می رسیم که گنبد نیز در شکل دهی به مرکزیت معماری مسجد تاثیرگذار است.
    کلید واژگان: معماری اسلامی, توحید, معماری گنبد, مرکزیت, بنای مسجد}
    Mohammadreza Bemanian, Sonya Silvayeh
    Essence of unity in the Islamic architecture of Iran is the result of dynamism and flourishing of a special elixir that is the source of all the things. Unity is the first principle of the Islamicarchitecture and the most important base of Islam. A Muslim architect believes this، especially in formation of a prominent building like a mosque. Of all Muslim institutions، mosque is the most important place for the public expression of Islamic beliefs and communal identity. A mosque is a physical manifestation of the public presence of Muslims and serves as a point of convergence for Islamic social and intellectual activities. Arabic word for mosque is ‘masjid’، which means a “place of prostration” of God، a holy space which is the place for Muslims to worship God and revitalize their beliefs toward God. Here is where the importance of unity shows itself. In this regard، a question arises، “how does it change into a tangible factor?” Establishing centralization in a building is one of the solutions to bringing unity into architecture. One of the effective factors influenced by the concept of unity، in different ages، is the dome. A dome is an element of architecture that resembles the hollow upper half of a sphere. Dome structures، made of various materials، have a long architectural lineage extending into prehistory. This element، which has a prominent role in the conceptual and symbolic centralizing of the mosque، shows it can play its role correctly. The spiritual importance of the vacuum space in the dome is one of the consequences of the deep and exact relationship between spiritualism and the metaphysical basis of Islam and the Islamic architecture. Unity in Islamic architecture is not only determined by the engineering frequency pivot، but also by the vacuum at a particular point such as the Kaaba or the fountain in the mosque’s nave. For the Islamic architecture (although it is not the only consequence of unity principle) vacuum is a symbol or sign that shows the superiority and presence of God in objects in unison. With regard to significance of this subject، it should be noted that if we don’t consider the unity and centralism factor، in other words، if we build a space without considering the faith indicators، there would be no differences between a Muslim and a non-Muslim individual. It means that both kinds of architecture just follow the same principles and rules. The subject coming up in Islam is that all of the elements should be associated with the reminiscent of God. Therefore، architecture should also play this role. If not، the architectural values would be under question. In this study، based upon the importance of unity in Islam، achieving and understanding the quality and conditional effect of this fact is the main objective of the Islamic architecture، for example، the role of the dome in forming the centralization in mosques. Thus، in order to conduct the study، descriptive-analytical method was used as the research method. Moreover، archival and surveying methods were used as the means of collecting data and analyzing the subject. Most of the study is done by visual observations. In fact، the present study is conducted through a logical method using an analytical technique to achieve the aims of the research. Besides studying the unity’s role in the Islamic architecture as one of the pronounced indicators in Muslim works، the role of dome architecture in forming the centralization of a mosque is investigated in practice (SheykhLotf-Allah mosque). Moreover، the indicators considered for the dome of this mosque are studied، and finally، all the tabulated indicators are evaluated for some other mosques. Through the defined frequencies، the principle role of the indicator in mosques’ building centralization was determined. The achievements of the present study show that unity is effective in building’s architecture، especially in mosques. This is the unity that gathers all of the architectural works together in a collection، in spite of the external and internal differences. Moreover، some features of the dome-like introversion such as، circle، point symmetry، vertical axis and spherical shape were studied، and by evaluating them in a few mosques، it was found out that each one of these features somehow play a role in the centrality of the dome (symbolic or conceptual factors). Therefore، it can be said that dome plays an effective role in centralizing the architecture of mosques.
    Keywords: Islamic Architecture, Unity, Dome's architecture, Centralization, Mosque}
  • شقایق ترک زبان، اصغر محمد مرادی
    یکی از مشکلات شهرهای ما، توسعه ناهمگون و نامتعادل آنهاست. عدم توجه به گذشته، شامل محیط تاریخی، طبیعی بافت ها و بناها به لحاظ مسائل مختلف، اعم از بافت جمعیتی و فرهنگی و کالبد مابه ازای آن و هماهنگی توسعه جدید با بافت قدیمی یا ساخته شده اطراف، علاوه بر ناهمگونی و ایجاد هرج و مرج در سیمای شهری، و از بین رفتن تدریجی هویت شهرها، و عدم تطابق فرهنگی، تبعات دیگری نیز به دنبال خواهد داشت، چراکه معماری سنتی و بومی هر محل، در یک تداوم تاریخی و در راستای یک سیاست مبتنی بر استمرار به تدریج و در طول سالیان متمادی با طبیعت و محیط اطراف شکل گرفته است. طیف این مقوله می تواند جنبه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در بر داشته باشد. توجه کافی به توسعه پایدار شهرهای کشور، لزوما نگاه به گذشته را پررنگ تر خواهد کرد. ایننوشته برآن است تا ضمن بررسی منشورها، بیانیه ها و اصول جهانی مطرح شده در حوزه طراحی در بافت های تاریخی، به چگونگی طراحی معماری در این محدوده ها بپردازد، ضمن اینکه رعایت اصالت و یکپارچگی موجود در آنها را به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر می پندارد. لذا پس از مطالعه معیارهای مطرح شده از سوی نظریه پردازان این امر، دستیابی به اصولی درباره طراحی معماری در کنار بافتهای قدیمی را میسر گرداند. این امر، طیف وسیعی از مداخلات مرمتی و حفاظتی و ساخت و سازهای جدید در مجاورت و یا درون این بافت ها را شامل می شود. در این مقاله، با تنظیم جدولی مبتنی بر اصول کلی طراحی معماری و مداخلات مرمتی در بافت های تاریخی، به تطبیق ضوابط و دستورالعمل های بین المللی مرتبط با آنها با رویکرد بومی سازی پرداخته شد.
    کلید واژگان: ضوابط طراحی معماری, بافتهای تاریخی درون شهری, مدیریت تغییر, پیوستگی و یکپارچگی, زیبایی, سنت و اصالت}
    Shaghayegh Torkzaban, Asghar Mohammad Moradi
    The disparate and unbalanced development is one of the most important problems in our cities. Inattention to the past including buildings and context’s natural-historical environment for the different aspects in both demographic and cultural texture and it’s framework and coordinating of new developments with old context or built surrounding, could have many consequences, such as chaos and disparate in urban landscape, gradual loss of urban identity, cultural incompatibility and other outcomes. Because the indigenous and traditional architecture of each place, in a historical continuity and in order to a basic policy of continuity, gradually and over the years has been formed with its nature and environment. This category would include the cultural, social and economic aspects.The sufficient attention to sustainable development of cities in Iran, necessarily will affect on the retrospect. Regarding to the historical contexts design criteria from international charters, declarations and principles, this article is thoroughly reviewing the architectural design characteristics in the historical areas with respect to their authenticity and integrity as an inviolable idea. Therefore according to the proposed criteria by the theorists has been tried to derive the major issues of architectural design in the historical contexts. It can contain a wide range of restoration interventions, conservation and new constructions in adjacent or inside these context. With setting up a table based on the general principles of architectural design and restoration interventions in historic fabrics in this article tried to adopt the related international criteria and guidelines with localization approach.
    Keywords: Architectural Design Criteria, Interurban Historic Fabrics, Conversion Management, Coherence, Unity, Aesthetic, Tradition, Authenticity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال