اثرات هیپوتیروییدی مادری در دوران حاملگی بر رفتارهای شبه اضطرابی در موش های بزرگ آزمایشگاهی بالغ: بررسی تاثیر ورزش متوسط اجباری

چکیده:
سابقه و هدف
مطالعات قبلی نشان داده اند که کمبود هورمون های تیروئیدی در طی دوره تکامل مغز، موجب تغییرات ساختمانی و بیوشیمیایی در نواحی مختلف مغزی شده که می تواند منجر به اختلالات سایکولوژیکی شود. از طرف دیگر، ورزش اثرات مفیدی بر عمل کردهای مغز در زمینه نوروشیمیایی داشته و احتمالا می تواند اختلالات ناشی از هایپوتیروئیدی را اصلاح نماید. هدف این مطالعه تعیین اثرات ورزش اجباری با شدت متوسط بر نقایص رفتارهای شبه اضطرابی در فرزندان نر و ماده بالغ مادران هایپوتیروئید موش های صحرایی بود.
مواد و روش ها
جهت هایپوتیروئیدی کردن رت های مادر از پروپیل تیواوراسیل با دوز 50 و 200 میلی گرم در هر لیتر آب آشامیدنی و از روز شش حاملگی تا بیست و یک روز پس از تولد بچه های آن ها استفاده شد. سپس به مدت نود روز بچه رت های متولد شده ریکاوری داده شد. گروه کنترل، رت های سالم نود روزه بوند. حیوانات در هر دو جنس به دو گروه ورزشی و غیر ورزشی تقسیم شدند. ورزش با شدت متوسط با استفاده از تردمیل و روزانه به مدت 30 دقیقه (برای 5 دقیقه اول با سرعت 12 متر در دقیقه برای 5 دقیقه بعدی با سرعت 15 متر در دقیقه و برای 3 دقیقه به مدت 20 متر در دقیقه و مجدد 5 دقیقه به مدت 15 متر در دقیقه و مابقی را با سرعت 12 متر در دقیقه با شیب صفر درجه داده شد. جهت بررسی رفتار اضطرابی از مدل های اتاق تاریک و روشن و ماز بعلاوه ای شکل مرتفع استفاده گردید.
یافته ها
بررسی داده ها نشان داد که هایپوتیروئیدی با دوز 200 و نه با دوز 50 موجب اضطراب زایی می شود و ورزش با این شدت نمی تواند به طور معنی داری اضطراب ایجاد شده را برطرف نماید. ضمنا ورزش با شدت متوسط به طور معنی داری موجب اضطراب زایی شد.
نتیجه گیری
یافته ها نشان می دهد که هایپوتیروئیدی مادری موجب افزایش واکنش های شبه اضطرابی می شود ولی ورزش با شدت متوسط اثر معنی داری بر اضطراب زایی ناشی از هیپوتیروئیدی نداشته و به تنهایی موجب افزایش اضطراب می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
707 تا 717
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1507553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!