بازتاب فرامتن تاریخی در سوگ سروده های دفاع مقدس (از 1359 تا پایان 1363 ه. ش)
نویسنده:
چکیده:
شعر دفاع مقدس، یکی از جریان های ادبی معاصر است که حول محور پدیده جنگ عراق علیه ایران، شکل گرفته است. به واقع، جنگ به منزله فرامتنی تاریخی و زمان مند با زمینه های بروز، سیر تاریخی و پیامدهای مشخص، می تواند فی نفسه عاملی برای ایجاد جریانی ادبی باشد. شعر دفاع مقدس به دو دوره تاریخی -ادبی (5963 و 6467) قابل تقسیم است که هر یک دارای ویژگی های متمایزی است. گونه سوگ سرایی (رثا) یکی از جریان های عمده فرامتن محور در دوره اول است و حول محور فرامتن تاریخی - اجتماعی «شهادت» شکل گرفته است. بر این اساس، «شهادت افراد خاص»، «شهادت در معنای کلی» و «رویدادهای ناگوار در تاریخ جنگ» از محورهای اصلی انگاره ای محسوب می شود. قالب شعری مسلط بر آن غزل و تاریخ سرایش آثار، متمرکز بر سال های نخستین جنگ (1360 و 1361) است. این سال ها دربرگیرنده چند عملیات بزرگ است که جامعه ایرانی در اثنای آن با فرامتن تاریخی - اجتماعی «شهادت افراد»، رو به رو شد. سوگ سرایی، در این دوره، جریانی سنت گرا در فرم و محتوا قلمداد می شود و بررسی ساختار سه گانه «موسیقایی، بلاغی و انگاره ای» آن، نشان دهنده انطباق متن بر واقعیت و دوری از قطب تخییل است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 66
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1594486
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
بازشناختی از «عشق» و «هوس» در منظومه های لیلی و مجنون و خسرو و شیرین براساس دیدگاه استرنبرگ
مجید هوشنگی*، ، فاطمه نظری زردآلویی
مجله متن شناسی ادب فارسی، تابستان 1403 -
تحلیل ژانریک شعر دفاع مقدس پس از خاتمه جنگ (سال های 1368 و 1369) و نقش فرامتن تاریخی - اجتماعی در آن
*، مهین پناهی
نشریه اجتماعیات در ادب فارسی، زمستان 1402 -
بررسی صورت و محتوای شرح مثنوی اسرار ملاهادی سبزواری
مجید هوشنگی، مهدی نیکمنش*، فاطمه محمدی مزرعی
مجله پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، پاییز و زمستان 1402 -
دروغ به مثابه عنصری روایی: مطالعه ی تطبیقی بی پدر و سومین دروغ
شراره چاوشیان *،
نشریه قلم،