ارزیابی میزان جیوه کل در کبد، کلیه، عضله و پر اردک سرسبز (Anas platyrhynchos) در تالاب کانی برازان (استان آذربایجان غربی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آلودگی جیوه به دلیل انباشت در بافت و اثرات قابل انتقال به انسان از طریق زنجیره غذایی، تبدیل به یک مشکل جهانی شده است و بنابراین خطر بالقوه ای را برای سلامت پرندگان آبزی و انسان هایی که آن ها را مصرف می کنند، ایجاد می کند. میزان جیوه کل در کبد، کلیه، عضله سینه ای و پر در اردک سرسبز (Anas platyrhynchos) تالاب بین المللی کانی برازان در استان آذربایجان غربی ارزیابی شد. برای این منظور، شانزده اردک سرسبز (11 نر و 5 ماده) توسط شکارچیان در پاییز 1393 به طور تصادفی به ضرب گلوله شکار شد. غلظت های جیوه با استفاده از دستگاه جذب اتمی کوره گرافیت اندازه گیری شدند. میانگین غلظت جیوه در کبد، کلیه، عضله و پر به ترتیب 21/0، 15/0، 08/0 و 19/0 میلی گرم بر کیلوگرم وزن خشک بود. بین غلظت جیوه در پر با کلیه (001/0<P) و عضله (05/0<P) اختلاف معنی داری مشاهده شد. میزان غلظت جیوه برای همه بافت های پرنده های ماده در مقایسه با نرها بیشتر بود، اما اختلاف معنی داری یافت نشد (05/0>P). در این مطالعه، غلظت جیوه در بافت های اردک سرسبز کم تر از حداکثر حد مجاز WHO و FAO بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2005580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!