اثر سیگار بر روی پارامترهای پاکی متری و اسپکولار میکروسکوپی قرنیه؛ یک مرور نظام مند و فراتحلیل (متاآنالیز)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بررسی اثر سیگار بر پارامترهای قرنیه شامل تراکم سلول های اندوتلیال (Endothelial Cell Density)، ضخامت مرکزی قرنیه (Central Corneal Thickness)، درصد هگزوگونالیته سلول های قرنیه  (Percent of Hexogonality) و ضریب تنوع اندازه سلول های اندوتلیال قرنیه (Coefficient of Variation).

روش پژوهش

 این مطالعه به روش مرور نظام مند و متاآنالیز بر روی مقالات منتشر شده تا پایان فوریه 2019 صورت گرفت. ابتدا جستجو برای یافتن مقالات مرتبط در پایگاه های معتبر اطلاعات پزشکی همچون SID, Scopus, Pubmed, ISI با استفاده از یک استراتژی جستجو و با کلمات به دست آمده از MESH شامل Cigarette, Smoking, Tobacco و مشتقات آن ها و ارتباط آن ها با کلمات کلیدی Pachymetry, Corneal Thickness صورت گرفت. کلیه مقالات مرتبط به زبان های انگلیسی و فارسی توسط دو پژوهشگر مستقل استخراج شد و با بررسی کامل موارد حاصل از جستجو، مقالاتی که شرایط ورود به مطالعه فراتحلیل حاضر را داشتند، جهت ارزیابی انتخاب شدند.

یافته ها

 در جستجوی اولیه، تعداد 351 مقاله یافت شد که در نهایت اطلاعات 8 مطالعه انتخاب و وارد فراتحلیل گردید. کل افراد شرکت کننده در گروه مصرف کننده سیگار برابر با 588 نفر و در گروهی که سیگار مصرف نمی کردند برابر با 602 نفر بود. میانگین سنی دو گروه به ترتیب 9/38 و 4/40 سال بود. بیست و یک درصد از شرکت کنندگان، زن بودند. برای تحلیل شاخص ضخامت مرکزی قرنیه (Central Corneal Thickness) CCT هر 8 مطالعه و برای شاخص های CV، ECD، HEX و AXIAL LENGTH به ترتیب 4، 4، 4 و 5 مطالعه اطلاعات مورد نیاز برای انجام فراتحلیل را گزارش کرده بودند. در مجموع یافته های حاصل از فراتحلیل نشان داد سیگار بر هیج یک از متغیرهای قرنیه شامل CCT, ECD, CV, AXIAL LENGTH, HEX تاثیر معناداری ندارد (میزان P به ترتیب: 54/0، 59/0، 54/0، 23/0 و 58/0).

نتیجه گیری

 مصرف سیگار تاثیری بر روی اجزا مختلف قرنیه ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2143068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!