ارائه الگوی حکمرانی خوب امنیت فضای سایبری در سازمان های دفاعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فضای سایبری، دامنه ای سراسری در محیط اطلاعاتی است که شبکه های درهم تنیده شامل اینترنت، شبکه های مخابراتی، سیستم های کامپیوتری، پردازنده ها و کنترلرها را در بر می گیرد. با توجه به نفوذ روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه های مختلف جوامع، سازمان ها و کسب و کارها، حفظ و ارتقای امنیت فضای سایبری از اهمیت بسیار قابل توجهی برخوردار است. در این امتداد، با توجه به نقش و جایگاه سازمان های فعال در بخش دفاع، این مهم اهمیتی صدچندان می یابد، چراکه به طور مستقیم بر امنیت ملی کشور موثر است. آمارهای ارایه شده از منابع معتبر ملی و بین المللی، نشان دهنده عدم یکپارچگی فعالیت های این حوزه، عدم هم راستایی و همگرایی اهداف و سیاست ها و به طورکلی، عدم توجه کافی به امنیت فضای سایبری و درنتیجه، آسیب پذیری جدی کشور در این حوزه است. بر این اساس، دغدغه اصلی پژوهش حاضر، ارایه الگوی حکمرانی خوب امنیت فضای سایبری در سازمان های دفاعی است. رویکرد پژوهش، استقرایی و نحوه انجام آن، ترکیبی (کیفی و کمی) است که از طریق تحلیل محتوای اسناد و مدارک مرتبط، مصاحبه ها با خبرگان و توزیع پرسشنامه با راهبرد نظریه پردازی داده بنیاد انجام شده است و الگوی نهایی بر اساس مدل پارادایم ارایه شده است. بر اساس یافته های پژوهش، حکمرانی خوب امنیت سایبری در سازمان های دفاعی مستلزم توجه به مضامین مدیریت استراتژیک سرمایه انسانی، طراحی و پیاده سازی چارچوب بومی معماری امنیت سایبری، تطبیق پذیری و انعطاف پذیری در حوزه امنیت فضای سایبری، مدیریت ریسک امنیت فضای سایبری، بازمهندسی ساختار و فراگردهای سازمانی، مدیریت پروژه های مرتبط با توجه به استانداردها و متدلوژی های مناسب و توسعه و استقرار فرهنگ سازمانی تعالی گرا است.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 120
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2185900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!