بررسی عملکرد برون تنی ریزبافت های کبدی تولید شده با روش هم کشتی سلول های بنیادی مزانشیمی، اندوتلیالی و رده کبدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

امروزه نیاز روزافزونی به مدل های آزمایشگاهی کبدی به‏منظور بررسی مکانیسم بیماری های انسان، اثربخشی داروهای جدید و سم شناسی وجود دارد. مطالعات پیشین نشان داده‏اند که هم کشتی هپاتوسیت ها با سلول های غیرپارانشیمی و حضور ماتریکس برون سلولی، به‏ویژه در شرایط کشت سه بعدی، می تواند موجب بهبود عملکرد هپاتوسیت ها شود. لذا هدف این مطالعه ایجاد یک روش تکرارپذیر و مقرون به صرفه برای تولید انبوه ریزبافت های کبدی در شرایط آزمایشگاهی بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، ریزبافت های کبدی (با قطر 500 میکرومتر) با هم کشتی سلول های بنیادی مزانشیمی انسان، سلول های اندوتلیالی ورید بندناف انسان و سلول های رده ی کبدیHuh-7، در یک بستر هیدروژلی حاصل از ماتریکس برون‏سلولی کبد و آلژینات، تولید شدند. سپس زنده مانی سلول‏ها، قابلیت ذخیره گلیکوژن و فعالیت آنزیم سیتوکروم P450 آن‏ها در روز 28 ارزیابی شد. بیان ژن‏های اختصاصی کبدی (ALB, SULT1A1) در روز های 1 و 14، و میزان ترشح آلبومین و اوره در روزهای 1، 7، 14، 21 و 28 بررسی گردید. علاوه‏برآن، حساسیت ریزبافت‏ها به سمیت حاد دارویی ناشی از متفورمین و دیکلوفناک، و همچنین اتانول مورد ارزیابی قرار گرفت. کشت دوبعدی سلول های Huh-7 نیز به عنوان گروه کنترل لحاظ گردید.

یافته ها

اکثر سلول‏های ریزبافت‏ها تا روز 28 زنده بوده و ضمن ذخیره سازی گلیکوژن، قابلیت القاء‏پذیری سیتوکروم را تا 7 برابر فعالیت پایه داشتند. بیان ژن‏های ALB و SULT1A1 در ریزبافت‏ها، در روز 14 نسبت به گروه کنترل افزایش معنی‏داری (p<0.05) یافته بود. ترشح آلبومین و اوره نیز در همه زمان‏های نمونه‏برداری، در ریزبافت‏های کبدی بطور معنی‏داری (p<0.05) بالاتر از گروه کنترل بود. علاوه‏برآن، ریزبافت‏های کبدی نسبت به گروه کنترل، به سمیت دارویی و الکل (در برخی غلظت‏ها) حساسیت بیشتری (p<0.05) را نشان می‏دادند.

نتیجه گیری

به‏نظر می‏رسد که ریزبافت‏های کبدی حاصله می توانند به عنوان مدل آزمایشگاهی مناسب و دارای عملکرد برای کبد درنظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
532 تا 539
لینک کوتاه:
magiran.com/p2200432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!