تبیین ابعاد تهدیدهای امنیتی در فضای مجازی با تاکید بر پیام رسان ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تهدیدهای امنیتی در فضای مجازی برای جمهوری اسلامی ایران واقعیتی انکارناپذیر است. موضوعی که اکنون اکثر افراد جامعه به آن اذعان دارند و نه تنها از سوی تحلیل گران داخلی بیان می شود بلکه طراحان و مجریان خارجی به طور آشکار آن را اعلام و در جهت اجرایی کردن آن، برنامه وبودجه های زیادی صرف می نمایند. هدف از انجام این پژوهش تبیین ابعاد تهدیدهای امنیتی در فضای مجازی با تاکید بر پیام رسان ها علیه امنیت کشور می باشد.

روش شناسی:

 در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش نظریه زمینه ای برای عملیات پژوهش و تحلیل داده ها استفاده شده است. شیوه گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دودسته کتابخانه ای و میدانی تقسیم می شود. در خصوص گردآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش از روش های کتابخانه ای و برای گردآوری داده های پژوهش از روش میدانی و مصاحبه استفاده شد؛ بنابراین پژوهش حاضر به لحاظ روش، ترکیبی (کیفی _ کمی) است که در آن از 32 نفر از گروه خبرگان شامل متخصصان حوزه فضای مجازی در پلیس فتا و اساتید دانشگاهی که با روش هدفمند انتخاب شده اند مصاحبه های عمیق انجام شده است.

یافته ها: 

بر این اساس ابعاد مختلفی به دست آمد که بخش های اصلی آن عبارت اند از: شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها و نتیجه ها؛ همچنین، پدیده مرکزی نیز یعنی تکامل یافتن امنیت در فضای مجازی که در میانه الگو قرارگرفته است که فعالیت ها و جریان فرایندها حول آن شکل می گیرد.

نتیجه گیری: 

بعد از انجام کدگذاری باز، محوری و گزینشی چهار زمینه اصلی عبارت اند از: مسئله مداخله های دولت در فضای مجازی، وابستگی بحث دسترسی_قانون، دوگانگی سود و زیان مجازی، دگرگونی فرهنگی_هویتی. زمینه اصلی در این پژوهش، تکامل یافتن امنیت در فضای مجازی است که به شکل یک الگوواره شامل شرایط راهبردی و نتیجه ها ارایه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2226487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!