بررسی آزمایشگاهی اثر ضدمیکروبی عصاره آبی الکلی برگ بارهنگ (Plantago Major) با و بدون افزودن نانوذرات اکسیدروی بر استرپتوکوک موتانس

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مقاومت باکتری های بیماریزای دهان نسبت به دهانشویه کلرهگزیدین در حال افزایش است و محققین به دنبال دهانشویه گیاهی جایگزین مناسب برای کلرهگزیدین می باشند. هدف این مطالعه بررسی اثر ضدمیکروبی عصاره آبی الکلی برگ بارهنگ (Plantago major، سویه بومی خراسان(حاوی نانو ذرات اکسیدروی و بدون آن بر استرپتوکوک موتانس بود.

مواد و روش ها

این مطالعه به صورت آزمایشگاهی انجام شده است. نمونه ها در دوگروه عصاره آبی الکلی برگ بارهنگ حاوی نانو ذرات اکسیدروی و بدون آن مورد آزمایش قرار گرفتند. برای تعیین MBC از روش Agar diffusion و برای تعیین MIC از روش Broth Dilution استفاده شد. از غلظت ppm 500 نانو ذرات اکسید روی با قطر 4/0 نانومتر به صورت ثابت در تمامی مراحل آزمایش استفاده گردید. در این بررسی از باکتری استرپتوکوکوس موتانس سویه استاندارد ATCC 25175، کنترل مثبت از کلرهگزیدین (2/0 درصد) و کنترل منفی آب مقطر استفاده شد.

یافته ها

عصاره آبی الکلی برگ بارهنگ حاوی ذرات نانو اکسیدروی در غلظت mg/ml 56/1، میانگین قطر هاله عدم رشد (1±15)میلی متر را نشان داد. در حالیکه با عصاره آبی الکلی برگ بارهنگ به تنهایی در همان غلظت، میانگین قطر هاله عدم رشد (57/0±67/7) میلی متر مشاهده گردید. آزمون آماری تی تفاوت معنی داری را بین دو گروه مورد مطالعه نشان داد (001/0 <p).

نتیجه گیری

در این مطالعه اثر ضدمیکروبی عصاره برگ بارهنگ با و بدون ترکیب با نانو اکسیدروی، بخوبی مشخص شده است. نکته مهم این بررسی، موثر بودن غلظت پایین این گیاه در از بین بردن باکتری استرپتوکوکوس موتانس بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!