اپیدمیولوژی حوادث ترافیکی منجر به مرگ در موتور سیکلت سواران ایرانی در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

حوادث ترافیکی مرتبط با موتورسیکلت به عنوان یک مشکل بزرگ بهداشت عمومی و یکی از علل مهم ناتوانی و مرگ و میر در ایران مطرح است .این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژی حوادث ترافیکی منجر به مرگ در موتورسیکلت سواران ایرانی انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی با استفاده از داده های موجود سازمان پزشکی قانونی در جمعیت موتورسواران ایران که در سال 1396 دچار حوادث ترافیکی شده و جان خود را از دست داده بودند، انجام شد. کلیه داده های دریافتی از نظر متغیرهای اپیدمیولوژیک با نرم افزاز SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در طول سال 1396، 3862 نفر به علت تصادفات موتورسیکلت فوت نمودند که 3704 نفر (9/95%) آن ها مرد و  158 نفر (1/4%) زن بودند. بیشترین میزان مرگ و میر در گروه سنی 24-18 سال با 1071 مورد (8/27%) مشاهده شد. اکثر قربانیان در بیمارستان (7/52%) و به علت ضربه به سر (6/53%) فوت نمودند. میزان مرگ و میر در افراد با تحصیلات دیپلم و کمتر (4/92%) و دارای شغل آزاد (7/39%) بیشتر بود. مکانیسم اصلی تصادفات موتورسیکلت برخورد با وسایل نقلیه در حال حرکت (5/79%) بود. از میان افراد فوت شده 38/78% را رانندگان و 3/20% را ترک نشینان تشکیل می دادند. همچنین اکثر تصادفات (48%) در جاده های برون شهری اتفاق افتاده بود.

نتیجه گیری

با توجه به بالا بودن میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات موتورسیکلت در ایران، اقدامات پیشگیرانه و برنامه ریزی دقیق در راستای کنترل عوامل مستعد کننده و کاهش بار جانی این حوادث ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!