پاسخ هورمون هپسیدین و متابولیسم آهن به فعالیت مقاومتی دایره ای در مردان تمرین کرده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

بیشتر تحقیقات تاثیر فعالیت استقامتی بر میزان هورمون هپسیدین و آهن خون را مورد بررسی قرار داده اند و افزایش سطح هپسیدین و کاهش سطح آهن خون را به دنبال این نوع فعالیت‌ها گزارش کرده‌اند. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر فعالیت مقاومتی دایره‌ای بر هورمون هپسیدین و متابولیسم آهن در مردان تمرین کرده بود.

مواد و روش‌ها:

در مطالعه نیمه تجربی حاضر، 30 نفر از مردان به‌صورت داوطلبانه شرکت کردند که به‌صورت تصادفی در دو گروه 15نفره فعالیت مقاومتی دایره‌ای و کنترل قرار داده شدند. پروتکل فعالیت مقاومتی دایره‌ای شامل 10 ایستگاه (پرس پا، پرس سینه، جلو بازو با هالتر، زیر بغل سیم‌کش، جلو پا، پارالل، پشت بازو سیم‌کش، زیر بغل قایقی، سرشانه هالتر و پشت پا) بود که مدت زمان فعالیت در هر ایستگاه 15 ثانیه، مدت زمان استراحت بین ایستگاه‌ها 45 ثانیه و شدت تمرین 60 درصد یک تکرار بیشینه بود که در 4 نوبت با فاصله استراحت 3 دقیقه بین نوبت‌ها انجام شد. قبل و بلافاصله بعد از فعالیت مقاومتی به مقدار 5 میلی‌لیتر نمونه خونی از ورید بازویی آزمودنی‌ها گرفته شد و مقادیر هپسیدین، آهن، فریتین سرم و تعداد گلبول‌های قرمز خون مورد اندازه‌گیری قرار گرفت.

یافته‌ها:

در گروه فعالیت مقاومتی دایره‌ای به دنبال فعالیت سطح هپسیدین (0/031=p) و فریتین (0/001=p) کاهش و سطح آهن خون (0/001=p) افزایش معنی‌داری یافت، اما این تفاوت برای تعداد گلبول‌های قرمز معنی‌دار نبود (0/055=p). در گروه کنترل برای هیچ یک از متغیرها تفاوت معنی‌داری بین پیش‌آزمون و پس‌آزمون مشاهده نشد (0/05<p). در گروه فعالیت مقاومتی دایره‌ای نسبت به گروه کنترل، مقادیر پس‌آزمون هپسیدین (0/012=p) کمتر و مقادیر آهن سرم (0/05=p) بیشتر بود.

نتیجه ‌گیری:

در نهایت می‌توان گفت که 60 دقیقه فعالیت مقاومتی دایره‌ای با 60 درصد یک تکرار بیشینه حرکات موجب کاهش سطح هپسیدین و افزایش سطح آهن خون می‌شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!