تعیین عوامل روان شناختی موثر بر توانمندی پرستاران- مطالعه موردی بیمارستان الغدیر ناجا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

توانمندی روان شناختی پرستاران ازیک طرف قدرت ذهنی افراد را برای مقابله با شرایط تنش زا افزایش داده و از طرف دیگر بسیاری از عوامل ایجادکننده تنش های شغلی را کنترل می کند. لذا این مطالعه باهدف تعیین عوامل روان شناختی و تاثیر آن بر توانمندی پرستاران انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و استراتژی پدیدارشناسی، در بیمارستان الغدیر تبریز در سال 1398 انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی مطالعه را 15 نفر از پرستاران و جامعه آماری بخش کمی مطالعه را 89 نفر از پرستاران بیمارستان الغدیر ناجا تشکیل دادند که نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام پذیرفت. ابزار مورداستفاده برای ثبت داده ها پرسشنامه بود که در محیط نرم افزار Smart PLS و به روش پیمایشی با تکنیک تحلیل محتوای پنهان انجام شد.

یافته ها

یافته های حاصل از کدگذاری باز و محوری نشان داد که عوامل روان شناختی موثر بر توانمندی پرستاران ناجا در 4 حوزه خوداتکایی، کامروایی، اعتماد متقابل و آگاهی حقوقی می باشند. همچنین نتایج آزمون مسیر نیز نشان داد، خوداتکایی دارای ضریب مسیر 862/0، کامروایی دارای ضریب مسیر 752/0، اعتماد متقابل دارای ضریب مسیر 734/0 و آگاهی حقوقی دارای ضریب مسیر 948/0 هستند.

نتیجه گیری

سیاست گذاران و مدیران نظام سلامت بایستی بر توانمندسازی پرستاران که اکثریت نیروی انسانی بیمارستان را تشکیل می دهند اهمیت دهند و مولفه هایی را که موجب بهبود عوامل روان شناختی و درنتیجه توانمندی کادر پرستاری بیمارستان ها می شود، مهیا کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p2288178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!