تقدس گرایی و پیوند آن با طب عامیانه در دوره ی صفویه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

طب عامیانه ی دوره ی صفوی تحت تاثیر نوعی فراگیر شدن تقدس گرایی قرار گرفت که برتافته از یک فرآیند همه‌گیر سیاسی- اجتماعی- فرهنگی بود. این تقدس گرایی، هم زمان، بر باورهای طبی و رفتارهای معطوف به پیشگیری/ درمان طبقات اجتماعی تاثیر گذاشت و به طیفی از کنش های درمانی- پیشگیرانه در وجه عامیانه ی آن دامن زد. در واقع آنچه رخ داده یا به نوعی تقویت و شایع شد، این بود که به مجموعه ای از پدیده های انسانی، مصنوعات بشری و امور طبیعی برچسب تقدس زده شد و همین مسیله، انگاره ی درمانی/ طبی این پدیده ها را در باورهای عامه ی مردم تقویت کرد.

مواد و روش‌ها

روش انجام این پژوهش براساس مطالعه کتابخانه ای و بررسی نسخ اصلی و کتب پزشکی قدیم بوده است تا به شکل توصیفی- تحلیلی، بسترهای رونق تقدس گرایی در عصر صفویه مورد تامل و نسبت طب عامیانه با این پدیده مورد واکاوی قرار گیرد. یافته‌ها: فرآیند همه‌گیر سیاسی- اجتماعی- فرهنگی دوره صفوی، سبب شد تا مجموعه ای از خواسته ها، نیازها و معضلات طبی و مسایل مربوط به پیشگیری و درمان در تناسب با این مجموعه ی مقدس شکل بگیرد و طب عامیانه را در پیوندی عمیق با فرهنگ اعتقادی و باورهای تقدس گرایانه قرار دهد.

ملاحظات اخلاقی

صداقت و امانت داری در تحلیل، گزارش و انتشار مطالب رعایت گردید.

نتیجه‌گیری

نتایج پژوهش نشان داد که تقدس گرایی فراگیر در دوره صفوی، به مجموعه ای از کنش های طبی و رفتارها و باورهای عامیانه حول دو محور پیشگیری و درمان دامن زد و آن را به مثابه ی یک نرم یا رفتار طبی عامیانه برجسته ساخت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2368374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!