ابعاد تعالی سازمانی در کارکنان فرماندهی نیروی انتظامی استان مازندران در حوزه دانشی و مهارتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف کلی پژوهش حاضر، ارایه ابعاد موثر بر تعالی سازمانی در کارکنان فرماندهی نیروی انتظامی استان مازندران در حوزه دانشی و مهارتی است.

روش

این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. در رویکرد کیفی، از روش تحلیل محتوا و در رویکرد کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی از مدیران و فرماندهان فرماندهی نیروی انتظامی استان مازندران به تعداد 15 نفر و در بخش کمی نیز بر اساس فرمول کوکران تعداد 330 نفر از کارکنان فرماندهی نیروی انتظامی استان مازندران با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. هم‌چنین در بخش کیفی از روش نمونه‌گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع و در بخش کمی جهت جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه و پرسش‌نامه محقق‌ساخته تعالی سازمانی با 60 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و روایی سازه آن‌ها با بارعاملی بیش‌تر از 5/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ آن‌ها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید بود. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.

یافته‌ها:

نتایج نشان می‌دهد که متغیر تعالی سازمانی دارای 2 بعد «توانمندسازی و عملکردی» است. هم‌چنین بعد توانمندسازی دارای 5 مولفه «فرماندهی، یادگیری، منابع انسانی، راهبرد نظامی و ساختار سازمانی» و بعد عملکردی دارای 3 مولفه «نتایج امنیتی، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد» می‌باشد که بعد توانمندسازی با بارعاملی 996/0 دارای بیش‌ترین سهم و بعد عملکردی با بارعاملی 959/0 دارای کم‌ترین سهم است.

نتیجه‌گیری:

نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که ابعاد توانمندسازی و عملکردی در تعالی سازمانی نقش معناداری دارند و بعد توانمندسازی بیش‌ترین نقش و بعد عملکردی کم‌ترین نقش را در تعالی سازمانی دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!