واکاوی جایگاه ادراک و تجلی در رویکردهای دوگانه به زیبایی شناسی با تاکید بر مفهوم زیبایی در عرفان اسلامی
امروزه موضوع زیبایی دچار بحران هویت و فقدان مبانی نظری مدون است و اصولی که برخاسته از مبانی اعتقادی اسلام و عرفان اسلامی -به عنوان مهم ترین منبع زیبایی شناسی در اسلام- باشد، وجودندارد. خاستگاه زیبایی و معیارهای داوری زیبایی شناسانه، همواره محل چالش و اختلاف نظر پژوهشگران بوده، اما از میان رویکردهای مختلف، همواره دو دیدگاه متقابل وجود دارند که نگاه اول دلیل زیبایی موجودات را در ریشه های معنایی کاوش می کند و گروه دوم، ادراک انسان (به عنوان سوژه) از اثر (به عنوان ابژه) را عامل تجربه امر زیبا می داند. به نظرمی رسد رویکردهای اول بر مفهوم تجلی استوارند و رویکردهای دوم بر مفهوم ادراک. از هرکدام از این دو رویکرد، سه بستر مطالعاتی انتخاب شده که عبارتند از: «زیبایی قبل و بعد از مدرن»، «زیبایی متعالی و محسوس» و «زیبایی نزد سنت گرایان و واقع گرایان (در زیبایی شناسی اسلامی)». بنابراین در این تحقیق ابتدا دو مفهوم تجلی و ادراک به عنوان مفاهیم محوری و پس از آن رویکردهای دوگانه فوق مورد بررسی و تدقیق قرارگرفتند. معیارهای این سه گرایش دوگانه، استخراج شد و در پایان با مقایسه آن ها نتایج موردنظر به دست آمد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از حیث راهبرد در دسته تحقیقات توصیفی- تحلیلی قرارمی گیرد. پژوهش در حوزه نظری و با مطالعات کتابخانه ای و با ابزار فیش برداری، انجام شد و نتایج با روش استدلال قیاسی به دست آمد.
-
مقایسه ای تحلیلی؛ بر چالش ها و فرصت های مولفه های معماری موثر بر برندسازی شهری یزد و رشت
رعنا عباسی، آزاده شاهچراغی*، فرح حبیب
نشریه اقتصاد و برنامه ریزی شهری، تابستان 1403 -
واکاوی مولفه های موثر بر بهبود کیفیت آموزش طراحی معماری به هنرجویان هنرستان ها
زینب مقدس، آزاده شاهچراغی*، حسین ذبیحی
نشریه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، پاییز و زمستان 1402