واکاوی رویکرد هرمنوتیکی حسن حنفی در تفسیر قرآن
حسن حنفی از متفکران روشنفکر معاصر مصر، دارای نظریه خاصی درباره هرمنوتیک متن به نام «نظریه تفسیر» است. این نظریه بر تاثیر پیش فرض های مفسر در تفسیر، نسبی گرایی و قرایت های مختلف از دین مبتنی است. پشتوانه فکری حنفی در نظریه پردازی از مکاتبی چون پدیدارشناسی، اومانیسم، مارکسیسم، سوسیالیسم و رویکرد تاریخی-تمدنی و نومعتزله به عاریت گرفته شده است. از نظر او هرمنوتیک همان علم تاویل است و متن صورت مجردی است که نیاز به مضمونی دارد که آن را پر کند؛ از این رو ما مضمون معاصری را برای متن قرار می دهیم. حنفی با این قرایت هرمنوتیکی می خواهد به ارکان ایمان و اسلام مسلط شده، به بازخوانی علم کلام بپردازد. تفسیر او تفسیر تجربی زنده مشترک میان مفسر و خواننده است که متوقف بر غایت، روش و نیازهای مفسر میباشد؛ همچنین بر نیازها و مطالبات مردم تمرکز و بر ابراز حق اغلب مردم تکیه کرده، اولویت را به واقعیت و تاریخ می دهد. به تفکر التقاطی و گزینشی حنفی انتقادهای جدی و بنیادینی وارد است که در این مقاله به آن می پردازیم. در این نوشتار بر خلاف پژوهش های پیشین که اغلب بر گزارش و روش شناسی اندیشه های نوگرای حنفی در بازسازی میراث اسلامی متمرکز شده اند، با روش توصیفی و تحلیل مفهومی و گزاره ای به تبیین و نقد رویکرد هرمنوتیکی حنفی در تفسیر قرآن پرداخته می شود.
حسن حنفی ، نومعتزله ، پدیدارشناسی ، تاریخی نگری ، هرمنوتیک ، نظریه تفسیر ، رویکرد التقاطی
-
تبیین چیستی عمل متناظر با رابطه باور، منش و رفتار (با تکیه بر دیدگاه صدرالمتالهین شیرازی)
*، ابراهیم نوئی
فصلنامه آینه معرفت، تابستان 1403 -
تبیین صدرا از «حسن و قبح» براساس رابطه عمل، ملکات و معرفت
*، ابراهیم نوئی
نشریه کلام پژوهی، بهار و تابستان 1403 -
تقابل جایگاه زن در فمینیسم اسلامی و گزاره های دینی(مطالعه موردی تحلیل دیدگاه اسماء بارلاس)
*، زهرا پاک روش
نشریه مطالعات اندیشه معاصر مسلمین، پاییز و زمستان 1402 -
دلالت مقبوله عمربن حنظله در اثبات ولایت فقیه با تکیه بر اقوال فقها (مطالعه موردی دیدگاه های آیت الله خوانساری،آیت الله خوئی و امام خمینی)
سمیه صیادی*، عبدالله میر احمدی
پژوهشنامه مطالعات میان رشته ای تفسیر، پاییز و زمستان 1399