مدیریت خطر حوادث و بلایا در بیمارستان های ایران: چالش ها و راهکارها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 استانداردهای اعتباربخشی مدیریت خطرحوادث و بلایا از سال 1395 در بیمارستان های ایران توسعه یافته است. با وجود این، بیمارستان های کشور از آمادگی مطلوبی در این زمینه برخوردار نیستند. این مطالعه با هدف شناسایی چالش های برنامه مدیریت خطر حوادث و بلایا در بیمارستان های کشور و ارایه راهکارهایی برای بهبود آن انجام گردید.

روش ها

این مطالعه به صورت پژوهش کیفی در سال 1398 انجام شد. مصاحبه نیمه ساختاریافته هدفمند با 35 نفر از مدیران مراکز مدیریت حوادث وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی کشور و بیمارستان ها انجام و تا مرحله اشباع ادامه یافت. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای قراردادی گرانهیم و لاندمن و جهت مدیریت داده ها از نرم افزار MAXQDA نسخه 12 استفاده گردید. برای اطمینان از صحت و پایایی داده ها، از معیارهای لینکلن و گوبا بهره گرفته شد.

یافته ها

تعداد 31 چالش بر سر راه برنامه مدیریت خطر حوادث و بلایای بیمارستان های کشور وجود دارد که به 6 دسته شکاف در سیاست گذاری وزارت بهداشت، محدودیت منابع، ضعف در برنامه ریزی، نقص در هماهنگی و مدیریت اطلاعات، نگرش منفی در سطح مدیران، چالش های دانش، مهارت و نگرش نیروی انسانی گروه بندی شدند. ساختارهای نامناسب و ضعف در برنامه ریزی در سطوح مختلف، شفاف نبودن قوانین، فرسودگی بیمارستان ها، ضعف در فرایند مدیریت اطلاعات، ضعف در دانش، مهارت و نگرش مدیران و کارمندان از مهمترین چالش های برنامه مدیریت خطر حوادث و بلایای بیمارستان های کشور هستند. 27 راهکار شناسایی شدند که اصلاح ساختارهای مدیریتی، ایمن سازی بیمارستان ها، مدیریت موثر و کارآمد منابع، اصلاح سیاست ها، ایجاد بانک های اطلاعاتی و استفاده از روش های نوین در آموزش ها و تمرین آمادگی بیمارستانی از مهمترین راهکارهای ارایه شده بودند.

نتیجه گیری

اجرای برنامه های مدیریت خطر حوادث و بلایا در بیمارستان های کشور در سطوح سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا با چالش ها و مشکلاتی همراه است. توجه به ساختار و تشکیلات مدیریت بحران در سطوح وزارت بهداشت، دانشگاه ها و بیمارستان ها، اصلاح ساختار، قوانین و دستورالعمل های کشوری و فرایندها در برنامه های وزارت بهداشت می تواند منجربه ارتقای آمادگی بیمارستان ها در حوادث و بلایا گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1150 تا 1165
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2456545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!