بررسی و شناسایی عوامل موثر بر شیوع فساد اداری از دیدگاه کارکنان انتظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در سال های اخیر فرماندهی کل انتظامی ج.ا.ا، در یک رویکرد دانشی مبتنی بر افزایش کیفیت خدمات و به حداقل رساندن آسیب ها و خسارات مادی و معنوی ناشی از اجرای ماموریت های سازمانی، برنامه ریزی های هدفمندی را دنبال را برای پیشگیری از جرم کرده است؛ بنابراین شناسایی عوامل موثر بر شیوع جرایم در بین کارکنان سازمان برای تحقق این مهم به عنوان یک رویکرد اساسی بسیار حایز اهمیت است.

روش شناسی:

 این تحقیق از نظر رویکرد کمی، از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی-پیمایشی و به لحاظ زمان از نوع مقطعی است. برای کفایت اعضای نمونه در سطح اطمینان 95 درصد، تعداد 42 نفر از کارکنان سازمان صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات؛ پژوهشگر با مراجعه به پایگاه های استنادی علمی، مراکز پژوهشی و دانشگاهی، کتابخانه ها و مطالعه کتاب، پایان نامه، مقالات علمی با رویکرد علمی تخصصی- ترویجی و پژوهشی اقدام به فیش برداری و گردآوری اطلاعات کرده است. برای گردآوری داده ها پس از مصاحبه با خبرگان، از پرسش نامه محقق ساخته با اعتبار و پایایی مطلوب استفاده شد. داده ها با بهره گیری از آزمون های آماری کلموگروف- اسمیرونف،t تک نمونه ای، t زوجی و رتبه ای فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها و نتیجه گیری

نتایج تحقیق نشان داد؛ بر اساس میانگین رتبه ای، از نظر نمونه آماری، بیشترین تاثیر را عامل مدیریتی و کمترین تاثیر را عامل فردی بر شیوع جرم دارند. در مجموع از بین کل شاخص های تعیین شده؛ «نبود نظام جامع و مانع برای حقوق و دستمزد، پاداش و تنبیه به تناسب حجم ماموریت ها» بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده و کمترین رتبه به «نشت اطلاعات در محافل خصوصی به صورت سهوی» اختصاص یافته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2592337 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!