ارایه مدل تلفیقی تصمیم گیری بر اساس سنجش از دور و GIS برای شناسایی قابلیت های ژئومورفوتوریستی حوضه ی تجنود و کویر همت آباد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

ارایه مدل تلفیقی تصمیم گیری بر اساس سنجش از دور و GIS برای شناسایی قابلیت های ژیومورفوتوریستی حوضه ی تجنود و کویر همت آباد در شهرستان زیرکوه می باشد.

روش شناسی: 

در این پژوهش بعد از شناسایی لندفرمها و عوارض ژیومورفولوژی و ژیوسایتها از طریق سنجش از دور، از روش های فاسیلوس، GAM، کومانسکو برای اولویت دهی و ارزش دهی پتانسیلهای ژیوتوریستی شامل ژیوسایتها، ژیومورفوسایت ها و نیز سایتهای فرهنگی و اقتصادی استفاده شده است. در نهایت برای فایق آمدن به چالش های هر مدل و بهره گیری از ظرفیت همه مدلها، از مدل تلفیقی فاسیلوس-GAM-کومانسکو (FA-CO-GM) براساس روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. از این طریق این امکان فراهم شده تا فاکتورهای متعدد که در هر مدل به طور جداگانه در نظر گرفته شده، با هم تلفیق شود و از مزایای همه مدلها استفاده شود.

یافته ها

نقشه نهایی مدل تلفیقی تصمیم گیری بر اساس سنجش از دور و GIS حاصل از سه مدل کومانسکو، فاسیلوس، GAM نشان می دهد که 36 درصد منطقه در پهنه قابلیت ژیومورفوتوریستی زیاد قرار دارد که منطبق بر لندفرم های ژیومورفولوژی، دسترسی مناسب، چشم انداز بلند و نقاط دید بالا می باشد. 51 درصد منطقه نیز در پهنه قابلیت ژیومورفوتوریستی خیلی زیاد قرار دارد که به دلیل نمایانگر بودن، تنوع ژیومورفولوژیکی، کمیابی، دست نخوردگی و یکپارچگی در ژیوسایت ها می باشد. جهت صحت مدل های کومانسکو، فاسیلوس،  GAM و AHP از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شده است. سطح معناداری آزمون کمتر از 05/0 و در حد استاندارد و آزمون معنادار می باشد.

نتیجه گیری

ضمن شناسایی و ارزیابی توانمندی ژیومورفوسایت دره ی تجنود و کویر همت آباد در منطقه ی خشک شهرستان زیرکوه مشخص شد که بعد از اعمال چند مدل از مدلهای ارزش دهی، با یکی از روش های تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) در GIS می توان  به رفع این نقصها و تهیه نقشه پهنه بندی مناسب برای ژیوسایت و تلفیق نتایج چند مدل پرداخت.

زبان:
فارسی
صفحات:
411 تا 422
لینک کوتاه:
magiran.com/p2651033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!