بررسی ارتباط آنزیم های کبدی با بیماری های زمینه ای در بیماران COVID-19 بستری در بیمارستان پاستور بم در شش ماهه نخست سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از دسامبر 2019، بیماری کووید19 در ووهان چین ظاهر شده است. این بیماری می تواند بسیاری از اندام های بدن را تحت تاثیر قرار دهد که عمدتا مربوط به سندرم دیسترس تنفسی است؛ اما علایم و آسیب کبدی این بیماری نیز گزارش شده است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط آنزیم های کبدی با بیماری های زمینه ای بیماران کووید19 بستری در بیمارستان پاستور بم در شش ماهه اول سال 1400 بود.

روش کار

این تحقیق از نوع مقطعی و توصیفی تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را بیماران مبتلا به کووید19 بستری در بیمارستان پاستور بم تشکیل می دادند. برای جمع آوری مقادیر آنزیم های کبدی در افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای در این پژوهش، از چک لیست محقق ساخته استفاده شد. پس از جمع آوری داده ها، داده ها در نرم افزار SPSS 22 تجزیه وتحلیل شدند و سطح معناداری برابر با 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته ها

بر اساس یافته های این مطالعه، بین دیابت و متغیرهایی مانند سن، ALP و بیلی روبین مستقیم رابطه معناداری وجود دارد. همچنین، بین فشارخون و متغیرهایی مانند سن، ALP، SGOT، SGPT و بیلی روبین مستقیم رابطه معناداری وجود دارد. بیماری قلبی نیز با متغیرهایی مانند سن و SGOT ارتباط معنی داری داشت؛ اما نتایج نشان داد که بین اعتیاد با متغیرهایی مانند سن، SGOT، SGPT، ALP و بیلی روبین تام رابطه معنی داری وجود ندارد.

نتیجه گیری

توصیه می شود که بیماران کووید19 در طول بیماری، از نظر آنزیم های کبدی غربالگری، معاینه و درمان شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660102 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!