تاثیر جو سازمانی بر نگرش کارکنان با نقش متغیر میانجی سرمایه روانشناختی (مطالعه موردی: کارکنان ادارات مرکزی بانک صادرات شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر جو سازمانی بر نگرش کارکنان با نقش متغیر میانجی سرمایه روانشناختی در ادارات مرکزی بانک صادرات شهر تهران انجام گرفته است . روش تحقیق در این پژوهش از منظر هدف کاربردی، و از منظر گردآوری اطلاعات توصیفی - پیمایشی بوده و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات مرکزی بانک صادرات شهر تهران به تعداد 385 نفر که از طریق فرمول کوکران 193 نفر انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. در این پژوهش از پرسشنامه های جو سازمانی ، هالپین و کرافت (1963) و نگرش کارکنان، قایمی (1395) و سرمایه روانشناختی ، لوتانز (2007) استفاده شده است . روایی آن به صورت صوری و محتوایی با نظر خبرگان و اساتید دانشگاه به تایید رسیده است و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ و با مقادیر 975/0 ، 950/0 و 953/0 به ترتیب برای متغیر های جو سازمانی ، نگرش کارکنان و سرمایه روانشناختی محاسبه شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنف، آزمون سوبل و مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر نرم افزار Smart-pls 2 تجزیه و تحلیل شده است. نتایج بدست آمده نشان داد که جو سازمانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق متغیر میانجی سرمایه روانشناختی بر نگرش کارکنان تاثیر دارد. همچنین ، با توجه به ضرایب تاثیر پذیری و میزان معناداری فرضیه های پژوهش می توان به این نتیجه رسید که بیشترین ضریب تاثیر پذیری و معناداری مربوط به فرضیه دوم به ترتیب 923/0 و 118/29 و کمترین آن مربوط به فرضیه اول به ترتیب 293/0 ، 691/4 می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2666242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!