بررسی سطح رضایت مندی و عوامل مرتبط در بیماران مراجعه کننده به کلینیک های فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در شش ماهه دوم سال 1380

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اهمیت توجه به سطح رضایت بیماران از خدمات درمانی، نقش موثری در برنامه ریزی های مدیریتی در سیستم های خدمات سلامتی دارد. این مطالعه با هدف ارزیابی سطح رضایت مندی بیماران از خدمات فیزیوتراپی ارایه شده و عوامل مرتبط با آن در کلینیک های دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان طراحی و اجرا گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی-تحلیلی بوده که به صورت سرشماری سطح رضایت مندی 400 بیمار (69% خانم و 31% آقا) ارجاعی فیزیوتراپی به کلینیک های دانشکده توان بخشی را در حیطه های مختلف رضایت مندی با استفاده از پرسش نامه استاندارد در شش ماهه دوم سال 1380 ارزیابی کرده است. از روش آمار توصیفی برای بیان سطح رضایت بیماران برحسب حیطه های مختلف رضایت مندی استفاده گردید و برای مقایسه سطح رضایت مندی بیماران مراجعه کننده به کلینیک های مختلف توان بخشی و همین طور تعیین ارتباط این سطح با ویژگی های ایشان نیز از آزمون Chi-Squareاستفاده گردید.
یافته ها
سنجش رضایت مندی کل بیان گر: رضایت مندی مطلق 17%، رضایت مندی نسبی 2/69% و عدم رضایت مندی 8/13% می باشد. بیش ترین میزان رضایت مندی مطلق در حیطه رعایت شئونات اخلاقی 5/51% و پایین ترین سطح رضایت مندی مطلق در حیطه برنامه ریزی و زمان بندی درمان با 1/24% مشاهده گردید (P<0.05). میزان سطح عدم رضایت مندی با کاهش سن به طور معنی داری افزایش می یابد (P<0.05) و افزایش مشخصی در سطح عدم رضایت مندی کل در مراجعین بی کار (P<0.05) و مراجعینی که برای چندمین بار به کلینیک مربوطه مراجعه می کردند مشاهده گردید (P<0.05).
نتیجه گیری
بررسی نتایج، نشان دهنده تفاوت سطح رضایت مندی در کلینیک های مختلف توان بخشی برحسب عوامل مختلف است. به کارگیری این نتایج در برنامه ریزی های استراتژیک خدمات توان بخشی، قدمی موثر در افزایش بهره وری در ارایه خدمات بوده که البته ارزیابی های مجدد در برآورد میزان تاثیر شیوه های کاربردی بر سطح رضایت مندی بیماران لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
167
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p267190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!