فهرست مطالب

کومش - سال ششم شماره 2 (پیاپی 16، زمستان 1383)

فصلنامه کومش
سال ششم شماره 2 (پیاپی 16، زمستان 1383)

  • 113 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/11/14
  • تعداد عناوین: 10
|
  • معصومه صابریان، الهه آتش نفس، بهناز بهنام صفحه 115
    سابقه و هدف
    خشونت خانگی رایج ترین شکل خشونت علیه زنان می باشد که تاثیر منفی بر سایر اولویت های بهداشتی مهم نظیر سلامت مادران، تنظیم خانواده، پیش گیری از بیماری ها و بهداشت روان دارد. این تحقیق با هدف تعیین میزان شیوع خشونت خانگی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی–درمانی شهرستان سمنان انجام گردید.
    مواد و روش ها
    تحقیق حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی و مقطعی می باشد. حجم نمونه،600 نفر و ابراز گردآوری داده ها پرسش نامه خودایفا بود. جهت تعیین پایایی پرسش نامه از آزمون مجدد استفاده شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و با محاسبه میانگین، انحراف معیار، فراوانی مطلق و نسبی و آزمون های کای – دو، ضریب همبستگی پیرسون، تای – کندال (Kendall’s Tau-c) و اسپیرمن مورد پردازش قرار گرفت.
    یافته ها
    خشونت فیزیکی با بیش ترین درصد (6/18%) در زنان سمنان و شهمیرزاد، خشونت عاطفی با 7/63% و خشونت کلامی با3/43% در زنان سمنان و خشونت مالی با 72% در زنان سرخه مشاهده گردید. بیش ترین (4/14%) آسیب ناشی از خشونت فیزیکی، کبودی سر و صورت بوده است. 8/15% از نمونه ها اظهار نمودند که به دنبال خشونت، به متخصص اعصاب و روان مراجعه نموده اند. در رابطه با تصمیم شغلی پس از وقوع خشونت نیز3/33% نمونه های شاغل، از مرخصی بدون حقوق استفاده کرده اند. ارتباط معنی دار بین خشونت مالی با سطح تحصیلات زنان (P=0.003)، تحصیلات همسر (P=0.000)، شغل همسر (P=0.005) و سن ازدواج زنان (P=0.003)؛ هم چنین بین خشونت فیزیکی و تحصیلات زنان (P=0.000)، سن ازدواج زنان (P=0.000)، تعداد فرزندان (P=0.000)، تحصیلات همسر (P=0.037)، شغل همسر (P=0.021)، اعتیاد همسر(P=0.000) مشاهده گردید. در سایر موارد ارتباط معنی دار دیده نشد.
    نتیجه گیری
    تحصیلات پایین، بی کاری و مشکلات اقتصادی شوهر عامل بروز بیش تر موارد خشونت مالی، کلامی و فیزیکی بوده است. هم چنین عواملی مانند دوری از خانواده، انزوای اجتماعی و کمبود ارتباط با دوستان و خانواده و در نتیجه کاهش بهره مندی از حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی این افراد می تواند از عوامل مستعد کننده بروز خشونت در خانواده باشد. افزایش میزان خشونت مالی و فیزیکی در افرادی که در سنین پایین ازدواج نموده اند، ناشی از بی تجربگی زوجین و عدم آگاهی از حقوق طرفین می باشد. هم چنین شیوع خشونت در افرادی که بیش از 7 فرزند دارند، ناشی از فشار مالی بر خانواده است. کنترل فقر و بی کاری، آموزش و آگاه نمودن جوانان قبل از ازدواج در مورد حقوق طرفین و به ویژه زنان می توانند در کاهش بروز خشونت در خانواده مؤثر باشند.
    کلیدواژگان: خشونت خانگی (فیزیکی، عاطفی، کلامی و مالی)، زنان، مراکز بهداشتی درمانی، شهرستان سمنان
  • مجتبی ملک، راهب قربانی، معصومه غنایی صفحه 123
    سابقه و هدف
    همزمان با گسترش ورزش پرورش اندام در کشورمان تعداد کثیری از ورزشکاران به طرف مصرف داروهای مختلف به منظور افزایش کارایی ورزشی سوق داده شده اند. این داروها ضمن ایفای نقش های زودگذر، از خود عوارض و گاهی مسمومیت های غیرقابل جبرانی را به جا می گذارند. این مطالعه آگاهی ورزشکاران بدن ساز مرد و شیوع استفاده از داروها در سطح استان سمنان را مورد بررسی قرار می دهد.
    مواد و روش ها
    337 نفر از ورزشکاران بدن ساز مرد از70 باشگاه بدن سازی استان سمنان به طورتصادفی انتخاب، با هماهنگی مسوولین باشگاه ها، پرسش نامه ای که حاوی سوالات دموگرافیگ، وضعیت استفاده از داروها و میزان آگاهی از عوارض داروها بود، از طریق مصاحبه تکمیل گردید. از آزمون های نسبت و کای اسکوئر در سطح معنی داری 5% برای تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    3/27% (با فاصله اطمینان 95%: 1/32-5/22%) از مواد نیروزا استفاده می کردند. شایع ترین داروهای مورد مصرف، مکمل های غذایی (8/20%)، آنابولیک استروئید (2/14%) و ویتامین ها (1/7%) بوده است. 4/35% افراد زیر20 سال، 1/26% افراد 25-20 سال و 1/21% افراد بالاتر از 25 سال از مواد نیروزا استفاده می کردند. استفاده از مواد نیروزا در ورزشکاران با تحصیلات زیردیپلم (7/31%) به طور معنی داری بیش تر از ورزشکاران با تحصیلات دیپلم یا بالاتر (3/23%) بوده است (0418/0= P). هم چنین درصد ورزشکاران زیر20 سال استفاده کننده از مواد نیروزا (4/35%) به طور معنی داری بیش تر از درصد ورزشکاران 20 سال و بالاتر استفاده کننده از این مواد (7/24%) بوده است (0294/0=P). فقط 7/4% افراد از عوارض جانبی داروها مطلع بودند. بین میزان آگاهی از عوارض داروها و سطح تحصیلات، ارتباط معنی دار بود (004/0>P).
    نتیجه گیری
    با توجه به گسترش مصرف داروهای نیروزا، سن پایین مصرف و آگاهی کم مصرف کنندگان از عوارض شدید این داروها، توصیه می شود آموزش ورزشکاران و مربیان در اولویت قرارگرفته و با عنایت به تنوع و تغییر نوع داروهای مصرفی، نسبت به تغییر ساختار آموزشی در زمان مناسب اقدام گردد.
    کلیدواژگان: استروئیدهای آنابولیک، داروهای نیروزا، ورزشکاران بدن ساز
  • رحیمه اسکندریان، مجتبی ملک، شاهرخ موسوی، مهدی بابایی صفحه 131
    سابقه و هدف
    سندرم X قلبی با وجود درد سینه تیپیک قلبی و تست ورزش یا تالیوم مثبت و آنژیوگرافی طبیعی تعریف می شود. در حدود 20% بیماران آنژیوگرافی شده، این سندرم دیده می شود. هلیکوباکترپیلوری ارگانیسمی است که به صورت شایع همراه با عفونت های معده ای- روده ای دیده می شود. این عفونت در بیماری های خارج گوارشی متعدد از جمله بیماری های قلبی نقش دارد. هدف از این مطالعه بررسی نقش احتمالی عفونت هلیکوباکترپیلوری در ایجاد سندرم X قلبی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 23 بیمار با سندرم X از نظر عفونت هلیکوباکترپیلوری با گروه کنترل با روش تست اوره آز تنفسی (UBT) مقایسه شدند. تشخیص سندرم X براساس معیارهای کلاسیک بوده و افرادی که علایم گوارشی و اسپاسم کرونر داشتند از مطالعه حذف شدند.
    یافته ها
    در این مطالعه تست اوره آز تنفسی در 91% مبتلایان به سندرم X و 48% افراد گروه شاهد، از نظر عفونت با هلیکوباکترپیلوری مثبت گزارش شد که اختلاف مشاهده شده، از نظر آماری معنی دار بود (001/0>p).
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالای عفونت هلیکوباکترپیلوری در بیماران مبتلا به سندرم (X(91%، در مقایسه با گروه کنترل (48%)، احتمال دخالت عفونت هلیکوباکترپیلوری در پاتوژنز سندرم X مطرح می شود.
    کلیدواژگان: سندرم X قلبی، هلیکوباکترپیلوری، میکروواسکولار، آنژین
  • سید کاوه کوچک علوی، غلامرضا ایراجیان، اشرف سادات بهشتی، فرحناز بینشیان، امیرحسین حاجی قربانی صفحه 135
    سابقه و هدف
    یکی از شایع ترین انواع التهاب گوش خارجی (Otitis externa)، عفونت منتشر حاد گوش خارجی (Acute diffuse otitis externa)که به گوش شناگران (Swimmers ear) نیز معروف است. در اکثر موارد، عامل این عفونت باکتری ها می باشند که شایع ترین آن ها Pseudomona aeruginosa و Staphylococcus aureus هستند. افزایش میزان بروز مقاومت های دارویی نسبت به بسیاری از ترکیبات ضدمیکربی باعث عدم کفایت درمان های تجربی در موارد کمپلکس بیماری می گردد. هدف از این مطالعه تعیین عوامل باکتریایی عفونت حاد گوش خارجی و تعیین حساسیت دارویی آن ها می باشد.
    مواد و روش ها
    از 70 بیمار مبتلا به عفونت حاد گوش خارجی نمونه گرفته شد؛ سپس نمونه ها در محیط تایوگلیکولات، آگار خون دار و مک کانگی تلقیح و سپس گرم خانه گذاری گردید. بعد از رشد باکتری از رنگ آمیزی گرم و محیط های بیوشیمیایی باکتری ها تعیین هویت و سپس با روش کربی بایر حساسیت دارویی آن ها تعیین گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه 2/89% بیماران زن بودند. از 70 بیمار 73 نوع باکتری جدا گردید.(P. aeruginosa (??.?% و (S. aureus (??.?% شایع ترین باکتری های جدا شده می باشند. باکتری های جدا شده در کل، 5/94% نسبت به سیپروفلوکساسین و 89% نسبت به جنتامایسین حساس بودند و کم ترین حساسیت را نسبت به آموکسی سیلین (5/5%)، کلوگزاسیلن (9/10%) و آمپی سیلین (7/13%) داشته اند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که شیوع عفونت حاد گوش خارجی در زنان (2/89%) و در دهه 29 20 بیش تر است هم چنین حدود 90% باکتری های جداشده به آموکسی سیلین و جنتامایسین مقاوم بودند. نتایج این مطالعه در زمینه سن و جنس با مطالعات مشابه هم خوانی ندارد که عوامل زمینه ای مورد اختلاف نیاز به بررسی بیشتر دارد.
    کلیدواژگان: عفونت گوش خارجی، گوش شناگران، P، aeruginosa، S، aureus
  • غلامحسین احمدزاده، قربانعلی اسدالهی، جواد محمودی قرایی، تکتم فقیهی، نصرالله بشردوست صفحه 141
    سابقه و هدف
    مطالعات اخیر درگیری سیستم های نوروترانسمیتری مختلفی را در اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نشان داده است. شواهدی به نفع درگیری سیستم سروتونرژیک وجود دارد، ترازودون و نفازودون که بلوک کننده رسپتور 5HT2 پست سیناپسی هستند در PTSD اثرات درمانی داشته اند. مهارکننده های سروتونین موجب برطرف شدن برخی اختلالات خواب از جمله به هم خوردگی ساختار خواب، حرکات میوکلونوس و راه رفتن در خواب می شوند. در برخی مطالعات مطرح شده است که بلوک کننده های گیرنده 5HT2 موجب کاهش کابوس های شبانه در PTSD می شوند؛ برخی مطالعات نیز این اثربخشی را نشان نداده اند، لذا در این مطالعه اثر سیپروهپتادین (بلوک کننده 5HT2) بر کابوس های شبانه بیمارانPTSD جنگ ایران و عراق بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    در یک کارآزمایی بالینی از نوع قبل- بعد، 25 بیمار به مدت 8 هفته تحت درمان با سیپروهپتادین با دوز 8 میلی گرم روزانه قرار گرفتند. بیماران همگی مرد، متاهل و مبتلا به نوع مزمن بیماری بر اساس معیارهای DSM-IV بودند که کابوس های مرتبط با واقعه جنگ داشتند. نمونه گیری به روش آسان از بین مراجعین به درمانگاه انجام شد. معیارهای خروج از مطالعه عبارت بودند از: سوء مصرف یا وابستگی به مواد، اختلال سایکوتیک و هر شرایط طبی دیگری که مصرف سیپروهپتادین در آن ممنوع بود.
    یافته ها
    درطی مطالعه 5 بیمار به دلیل عوارض جانبی نظیراحساس گیجی و خواب آلودگی در طی هفته اول و دوم دارو را به خواست خودشان قطع کردند. 20 بیمار در مطالعه باقی ماندند که متوسط شدت کابوس هایشان از 85/6 به 05/5 کاهش یافت که از نظرآماری معنی دار است (P<0.01).
    نتیجه گیری
    سیپروهپتادین و سایر بلوک کننده های گیرنده سروتونین 2 می توانند در درمان کابوس های بیماران مبتلا بهPTSD مؤثر باشند.
    کلیدواژگان: اختلال استرس پس از سانحه، کابوس، سیپروهپتادین
  • سید مهدی سادات هاشمی، راهب قربانی، بهروز کاوه یی صفحه 145
    سابقه و هدف
    با مسایل تشخیص هنگامی مواجه می شویم که هدف از یک آزمایش یا مدل، پیش بینی و انتساب افراد یا اشیا (نمونه ها) به گروه های معین و خاصی باشد. به عنوان مثال در پزشکی برای تشخیص دیابت و یا سرطان (که درحیطه پیش گیری سطح دوم قرار می گیرند)، از ملاک ها و شاخص های مختلفی استفاده می شود. ساده ترین حالت هنگامی است که هدف تخصیص نمونه ها به یکی از دو گروه ممکن (سالم یا بیمار) باشد. در این صورت صفتی در مقیاس پیوسته و یا رتبه ای بر روی نمونه ای از افراد سالم و بیمار اندازه گیری می شود و سپس با انتخاب یک نقطه برش مناسب برحسب میزان حساسیت و ویژگی تست در آن نقطه و نیز مقدار تابع زیان اهمیت تشخیص، افراد سالم و بیمار مشخص می گردند. یک شاخص ارزیابی مناسب و تک مقداری برای تست در این حالت، عبارت است از آماره A، مساحت زیر منحنی (ROC، Receiver operating characteristic). از آن جا که ملاک ها و شاخص ها بر روی نمونه واحدی اندازه گیری می شوند، لذا یک هم بستگی طبیعی بین Aهای متناظر با تست های مختلف وجود خواهد داشت که هرگاه هدف، مقایسه تست ها و انتخاب بهترین تست از بین بقیه باشد، صرف نظرکردن از این هم بستگی می تواند منجر به نتایج مخدوش و گمراه کننده شود.
    مواد و روش ها
    در این مقاله ابتدا نحوه محاسبه آماره های A و ماتریس واریانس– کووراریانس آن ها را به همراه آزمون مناسبی برای مقایسه Aهای هم بسته تشریح نموده و با استفاده از داده های شبیه سازی شده نشان داده ایم که آزمون چگونه تحت تاثیر منظور نمودن هم بستگی ها قرار می گیرد. برای این کار برنامه مناسبی را با استفاده از زبان برنامه نویسی Delphi5 تهیه نموده ایم.
    یافته ها
    بر اساس داده های شبیه سازی شده برای مقایسه دو تست، به دست آوردیم:... لذا منجر به رد فرض برابری و در سطح معنی داری شده است. چنان چه هم بستگی و در نظر گرفته شود، 1.92 = Z که منجر به پذیرش فرض برابری و شده است.
    نتیجه گیری
    همان طور که از نتایج مشاهده می شود، چنان چه از کوواریانس بین و صرف نظر شود، نتیجه آزمون می تواند گمراه کننده بوده و منجر به انتخاب تست های نامناسب شود.
    کلیدواژگان: منحنی های ROC، حساسیت، ویژگی، تست تشخیصی، هم بستگی
  • محمود سلامی، علی اکبر اصغرزاده، معصومه انوری صفحه 151
    سابقه و هدف
    ضمن مراحل اولیه تکامل پس از تولد، پیام های حسی از محیط، تکامل سیستم های حسی مختلف را تحت تاثیر قرار می دهند. سیستم بینایی به عنوان یک سیستم مناسب برای ارزیابی نقش تجربه حسی در روند تکامل پس از تولد مورد توجه محققین قرار گرفته است. در این مطالعه اثرات محرومیت از بینایی روی کاربرد علایم بینایی- فضایی در جستجوی ماز شعاعی هشت پر مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    موش های صحرایی 40 روزه از هر دو جنس نر و ماده پرورش یافته در روشنایی (Light-reared، LR) و تاریکی کامل (Dark-reared، DR)، در ماز شعاعی هشت پر در دو جلسه روزانه مورد آزمایش قرار گرفتند. آزمایش ها در سه مرحله انجام گردید. در اولین مرحله غذا (به عنوان پاداش) در هر هشت بازو قرار می گرفت. در مرحله بعد غذا به طور ثابت در چهار بازوی مجاور وجود داشت. در آخرین مرحله، مکان چهار بازوی واجد پاداش در دو جلسه روزانه با هم عوض می شد. تعداد ورودی های صحیح به بازوهای ماز و استراتژی انتخاب بازوهای مجاور در ماز مورد آنالیز قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده نشان می دهد که هر دو گروه در تعداد ورودی های صحیح به بازوها تقریبا یک سان عمل می کنند. از طرف دیگر در ورود به بازوهای مجاور در ماز، گروه LR برتری واضحی نسبت به گروه DR نشان می دهند. هم چنین در حالی که برخی اختلافات وابسته به جنس در آزمایش های مربوط به تعداد ورودی های صحیح و استراتژی انتخاب بازوهای مجاور در گروه LR مشاهده می شود، اختلافی بین عملکرد موش های نر و ماده در گروه DR وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    در مجموع یافته های این تحقیق بیان گر آنست که فقدان تجربه بینایی می تواند استراتژی انتخاب بازوها در ماز را تحت تاثیر قرار دهد. بعلاوه محرومیت از بینایی می تواند موجب پوشانده شدن اختلاف رفتار وابسته به جنسیت در موش های صحرایی شود.
    کلیدواژگان: استراتژی انتخاب، اختلاف جنسیت، ماز شعاعی، محرومیت از بینایی، موش صحرایی
  • محمدحسن تبریزی امجد، عباسعلی طاهریان، حمیدرضا ثامنی، منوچهر صفری، محمدرضا الداغی، سعید حقیقی صفحه 159
    سابقه و هدف
    بیش از 70% از نرون های سروتونرژیک در هسته های رافه تجمع یافته اند. این هسته ها به صورت قرینه و منظم در روستروکاودال قرار می گیرند. نورون های هسته های رافه در خط میانی به هم پیوسته و نمایی شبیه سجاف یا رافه را به وجود می آورند. با توجه به نقش بسیار گسترده سروتونین در اعمال حیاتی بدن لازم است چگونگی شکل گیری این هسته ها مشخص شود. نظر به شباهت بسیار زیاد هسته های رافه انسان و موش صحرایی(Rat)، در این تحقیق چگونگی تولد این هسته ها بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    5 سر جنین موش بزرگ آزمایشگاهی از نژاد آلبینو با سنین 14، 16، 18 و 19 روزه بعد از خارج شدن از رحم، در محلول بوئن فیکس و نمونه ها با روشCluver & Barrera رنگ آمیزی شدند. نمونه ها پس از برش دادن با استفاده از میکروسکوپ نوری مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    در روز 14، دو گروه سلولی سوپریور (روسترال) و اینفریور (کاودال) به صورت قرینه شکل می گیرند.
    نتیجه گیری
    گروه سلولی روسترال (سوپریور) منشا هسته های رافه دورسال، مدیان، پونتیس و ماگنوس بوده و گروه سلولی کاودال (اینفریور) منشا هسته های رافه پالیدوس، ابسکیوروس و ماگنوس می باشند.
    کلیدواژگان: هسته های رافه، سیستم سروتونرژیک، جنین، رات
  • امیرهوشنگ بختیاری، عبدالحمید حاج حسنی صفحه 167
    سابقه و هدف
    اهمیت توجه به سطح رضایت بیماران از خدمات درمانی، نقش موثری در برنامه ریزی های مدیریتی در سیستم های خدمات سلامتی دارد. این مطالعه با هدف ارزیابی سطح رضایت مندی بیماران از خدمات فیزیوتراپی ارایه شده و عوامل مرتبط با آن در کلینیک های دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی-تحلیلی بوده که به صورت سرشماری سطح رضایت مندی 400 بیمار (69% خانم و 31% آقا) ارجاعی فیزیوتراپی به کلینیک های دانشکده توان بخشی را در حیطه های مختلف رضایت مندی با استفاده از پرسش نامه استاندارد در شش ماهه دوم سال 1380 ارزیابی کرده است. از روش آمار توصیفی برای بیان سطح رضایت بیماران برحسب حیطه های مختلف رضایت مندی استفاده گردید و برای مقایسه سطح رضایت مندی بیماران مراجعه کننده به کلینیک های مختلف توان بخشی و همین طور تعیین ارتباط این سطح با ویژگی های ایشان نیز از آزمون Chi-Squareاستفاده گردید.
    یافته ها
    سنجش رضایت مندی کل بیان گر: رضایت مندی مطلق 17%، رضایت مندی نسبی 2/69% و عدم رضایت مندی 8/13% می باشد. بیش ترین میزان رضایت مندی مطلق در حیطه رعایت شئونات اخلاقی 5/51% و پایین ترین سطح رضایت مندی مطلق در حیطه برنامه ریزی و زمان بندی درمان با 1/24% مشاهده گردید (P<0.05). میزان سطح عدم رضایت مندی با کاهش سن به طور معنی داری افزایش می یابد (P<0.05) و افزایش مشخصی در سطح عدم رضایت مندی کل در مراجعین بی کار (P<0.05) و مراجعینی که برای چندمین بار به کلینیک مربوطه مراجعه می کردند مشاهده گردید (P<0.05).
    نتیجه گیری
    بررسی نتایج، نشان دهنده تفاوت سطح رضایت مندی در کلینیک های مختلف توان بخشی برحسب عوامل مختلف است. به کارگیری این نتایج در برنامه ریزی های استراتژیک خدمات توان بخشی، قدمی موثر در افزایش بهره وری در ارایه خدمات بوده که البته ارزیابی های مجدد در برآورد میزان تاثیر شیوه های کاربردی بر سطح رضایت مندی بیماران لازم است.
    کلیدواژگان: رضایت مندی بیماران، فیزیوتراپی، کلینیک سرپایی
  • محمد نساجی زواره صفحه 175
    بیمار آقای 22 ساله ای می باشد که با شکایت درد شدید ناحیه غضروف دنده ای به همراه تب، بی اشتهایی، تعریق و کاهش وزن از 8 روز قبل مراجعه نموده است. سابقه مصرف پنیر محلی را به طور مکرر می دهد. در معاینه فیزیکی بیمار بدحال و عرق کرده و درجه حرارت بدن 8/37 سانتی گراد بود. تندرنس شدید در روی سومین غضروف دنده ای سمت راست وجود داشت. تست سرولوژی علیه بروسلا... مثبت بود.
    بیمار تحت درمان با رژیم ریفامپین با داکسی سیکلین قرار گرفت. علایم عمومی بیمار بعد از ده روز برطرف شد. اما درد ناحیه غضروف دنده ای یک ماه طول کشید تا از بین رفت. توصیه می شود در مناطقی که تب مالت شایع است، بیماران با کوستوکندریت از نظر این بیماری هم بررسی شوند.
    کلیدواژگان: کوستوکندریت، بروسلوز، آزمایش آگلوتیناسیون لوله ای استاندارد
|
  • M. Saberian, E. Atash Nafas, B. Behnam Page 115
    Introduction
    Domestic violence is the most common form of violence against women that has negative effects on other health priority such as mother’s heath, family planning, prevention of disease and mental health. This research has been done to determine prevalence of various kinds of domestic violence in women referred to the health care centers in Semnan.
    Materials and Methods
    This study is a descriptive and cross- sectional research. Sample were 600 women and data were collected trough a self - reporting questioner. Reliability of questioner was detected by test- re-test. Data were analyzed by spss and also mean, standard deviation, absolute & relative frequency were detected. For this study chi–square, kendall’s Tau-c, pearson and spearman correlation coefficient were used.
    Results
    The physical violence was experienced with higher percent (18.6%) in women of Semnan & Shahmirzad, emotional violence with 63.7%, verbal violence with 43.3% in women of Semnan & economic abuse with 72% were observed in women of Sorkhe. The most injuries from physical abuse were bruising of head and face. After violence, 15.8% of samples was describe that they referred to neurologist. In related to decided after violence, 3.3% of samples were used leave of absence without pay. A Significant and opposite relationship was observed between physical abuse with educational level of women (P=0.000), her husbands education (P=0.037) and age of marriage (P=0.000). A Significant and opposite relationship was observed between economic abuse with educational level of women (P=0.003), her husbands education (P=0.000) and age of marriage (P=0.003).
    Conclusion
    Low educational level and unemployment can resulted to higher physical, verbal and economic abuse. Many factor such as far away from family, social isolation and lack of relationship with family and friends and therefore lower usage of support can be some risk factores for domestic violence. Increased range of physical and economic abuse in women who married in lower age can be resulted from partner’s inexperience and lack of knowledge about partner’s right. Also higher prevalence of economic abuse in women who have 7 children and up can be resulted from economic distress of family. Control of poverty and unemployment, teaching to young people about partner’s right, especially women’s right previous of marriage can decrease domestic violence
  • M. Malek, R. Ghorbani, M. Ghanaei Page 123
    Introduction
    Increasing the body building sport in young people, using various drugs to enhance the body efficiency is beeing increased. However, they play the temporary roles in body-building, but they cause the irreparable poisionings and bad effects on them.
    Materials And Methods
    337 body-building athletes from among 70 clubs in Semnan province were chosen randomly and they were given a questionnaire, containing the demographic questions, in which the rate of using drugs and their knowledge about the side-effects of these drugs had been considered, was filled out via interview. To analyse the data, chi-square and ratio tests were used.
    Results
    27.3% of samples used the doping drugs (95% CI: 22.5%- 32.1%). The most common drugs were food supplements (20.8%), anabolic steroide (14.2%) and vitamins (7.1%). The people who used doping drugs were at the ages of 20 (35.4%), 20-25 (26.1%) and higher than 20 (21.1%). 31.7% of cases were with under highschool diploma.Using these drugs were more than those who had diploma degree or higher (23.3%); and showing a significant relationship (P=0.0418). Also, the percentage of using the doping drugs among the cases under 20 (35.4%) was significantly (P=0.0294) higher than cases with more than 20 year-old (24.7%). Among the athletes, only 4.7% of them had knowledge about the side-effects of doping drugs, and there was a significant relationship between the knowledge of bad effects and level of educations (P<0.004).
    Conclusion
    Increasing the consumption of doping drugs, using in lower ages and having less knowledge about the side-effects among users, showing that the physical education instructors and the athletes are trained and regarding to kinds of drugs and variation among them, educational structure is changed to prevent the next problems.
  • R. Eskandarian, M. Malek, S. Mousavi, M. Babai Page 131
    Introduction
    Cardiac syndrome X includes chest pain and positive exercise and/or radionuclide test and normal coronary angiography. There is no obvious etiology for this syndrome. Some mechanisms such as endothelial dysfunction and estrogen deficiency have been explained. In this study, we studied correlation between helicobacter pylori infection and cardiac syndrome X.
    Materials And Methods
    23 patients (17 female and 6 male) with cardiac syndrome X between 30-65 years old (mean 424) matched with control group (16 female and 7 male) between 31-64 years old (mean 414). Helicobacter pylori infection detected by urease breathe test (UBT). Patients with dyspepsia and coronary spasm were excluded.
    Results
    UBT showed that 91% of cases in patient group and 48% in control group were positive for helicobacter pylori infection, and this difference was significant (P<0.001).
    Conclusion
    Due to high prevalence of infection with helicobacter pylori in cardiac syndrome X patients (91%) in comparison with it's prevalence in control group (48%), possibility of relationship between infection with helicobacter pylori and cardiac syndrome X is suggested.
  • S.K. Koochak-Alavi, G.R. Irajian, A.S. Beheshti, F. Bineshian, A.H. Hadji-Ghorbani Page 135
    Introduction
    Acute diffuse otitis externa is one of the most common type of the otitis externa, also known as “Swimmers ear”. In most cases bacterial agents are pathogens associated with this infection. P. aeruginosa and S. aureus are most common bacterial agents. In creasing antimicrobial resistance to many antibiotics, adds to the challeng of optimizing empric treatment for complicated otitis externa. The subject of this study is to determine the bacteriology of acute otitis externa and the susceptibility profiles of isolated bacteria to selected antibiotics.
    Materials And Methods
    External ear canal discharg swabs, collected from 70 acute otitis externa were inculated (at 35ºC for 14 hrs) in thiologycolat broth, sheep blood and mac conkyagar. All isolates recovered were identified to species level by grams staning and biochemical media. Antibiotic susceptibility test has been done using Kirby-bauer method. Resultes: 89.2% of patients were women. 73 bacterial agents were isolated from 70 samples. P. aeruginosa and S. aureus were the most common recovered organism. 94.5% of isolated bacterial agents were susceptible to Ciprofloxacin and 89% to Gentamycin. The least antibiotic susceptibility was to Amoxicillin (5.5%), Cloxacillin (10.9%) and Ampicillin (15.7%).
    Conclusion
    Our study showed that prevalence of acute diffuse otitis externa is higher in female sex (89.2%) and was seen in ages of 20-29 years. About 90% of isolated bactrial agents were susceptible to both Amoxicilin and Gentamycin. Findings (sex and age of infection) of this study were different from those of similar study. The underling causes of observed contraversy were discussed.
  • G.H. Ahmadzadeh, G.A. Assadollahi, J. Mahmoodi, T. Faghihi, N. Bashrdoost Page 141
    Introduction
    Recent studies have shown the role of serotonergic system in posttraumatic stress disorder (PTSD). Terazodone and nefazodone (5HT2 receptor antagonists) ameliorated PTSD nightmares but the reports are mixed. This study prompted an open trial of cyproheptadine for Iran versus Iraq combat PTSD patient nightmares.
    Materials And Methods
    25 patients studied in an eight-week, before-after trial of cyproheptadine. The participants were male and chronic PTSD patients with combat related nightmare. The exclusion criteria included current substance abuse or dependence, psychotic disorders and any medical condition that contraindicated the use of cyproheptadine.
    Results
    Five patients were excluded from the study because of side effects including dizziness and somnolence. Twenty patients completed the study. Average of nightmare severity decreased from 6.85 to 5.05, which was statistically significant (P<0.01)
    Conclusion
    The data suggest that cyproheptadine, as a 5HT2 antagonist, may be effective in treament of PTSD nightmare.
  • S.M. Sadat-Hashemi, R. Ghorbani, B. Kavehie Page 145
    Introduction
    One exposes with diagnosis problems when she or he does an experiment or modeling to predict and allocate objects or persons to certain groups. For example in medicine in order to discriminate diabetes or cancers (level 2 of prevention), different criterions or indices can used. The simplest status is allocating objects to two possible categories, therefore one can measure a test variable in ordinal or continuous scale and regarding an appropriate cut-off in range of test variable and sensitivity, specificity and value of loss function, he or she can determine objects for each category. A suitable and single value index to evaluate test variable is A, area under receiver operating characteristic (ROC) curve. Since probably there are several test variables that measured on a unique sample, so there are natural correlations between As. When one wants to compare and select the best test(s) among them, ignoring of these correlations can lead to confused results.
    Materials And Methods
    We have detailed a method to compute A's and their variance-covariance matrix and introduced an adequate statistical test to compare them also using a set of simulated data have showed effectiveness of correlations on statistical results. For applied purposes we have prepared a software package using Delphi5.
    Results
    Based on simulated data for two indices we found:, ,, . By ignoring correlations between we computed Z =2.1, it leads to reject equality of As in a level, otherwise by regarding correlation, Z =1.92 and equality will accept.
    Conclusion
    Ignoring correlation between As can lead to incorrect results.
  • M. Salami, A.A. Ali-Asgharzadeh, M. Anvari Page 151
    Introduction
    During the early postnatal age environmental signals underlie development of sensory systems. The visual system is considered as an appropriate system for evaluation of the role of sensory experience in postnatal development of sensory systems.
    Materials And Methods
    Light (LR-control) and dark reared (DR) 40 days old rats were used for adjacent arms tasks. The animals were subjected to two trials each day on a radial arm maze. The experiments were performed in 3 stages. In the first stage, the rats had to search the maze with while all arms were baited. During the second and third stages, only 4 adjacent arms were baited, however, in the third stage the place of the adjacent arms was changed between the daily trials. The findings were considered for 1- the number of correct entries and 2- selection of the adjacent arms.
    Results
    Our results indicated that both the LR and DR animals equally entered correct arms. In the adjacent arms task, however, the control group significantly outperformed the DR animals. Concerning sex dependency of the tasks while, at least partly, the LR males and females differently searched the maze the DR group represented no sex differences in their performances.
    Conclusion
    These findings suggest that the lack of visual experience is likely to influence the strategy selection and sex differences as well. Also the difference between performances of the LR and DR animals is probably due to the males rather than females behavior.
  • M.H. T. Amjad, A.A. Taherian, H.R. Sameni, M. Safari, M.R. Aldaghi, S. Haghighi Page 159
    Introduction
    More than 70% of serotonergic neurons have concentrated in raphe nuclei. Raphe nuclei have rested in a rostrocaudal arrangment. They are a neuronal assembling that have joined to gether in midline and appears raphe.To cosideration of important role of serotonin in vital activity, it is necessary that become clear; how is forming the raphe nuclei. Because of resembling between the rat's raphe nuclei and these nuclei in human, the manner of raphe nuclei birth was examined.
    Materials And Methods
    The 5 embryo of albino rat in 14, 16, 18 and 19 days gestation after sending out of uterus were fixed with boins solution and stained with Kluver&Barrera method. The samples were cutted and evaluated with light microscope.
    Results
    Histological findings showed that in 14th day of gestation, two cell groups formed symmetrically; superior (rostral) and inferior (caudal) groups.
    Conclusion
    Rostral cells produce dorsal, median, pontis and magnus raphe nuclei. Caudal cells are the origin of pallidus, obscurus, and magnus raphe nuclei.
  • A.H. Bakhtiari, A.H. Hadj-Hasani Page 167
    Introduction
    The importance of the patient satisfaction (PS) has an effective role in the health management programing. In order to evaluate PS in the physiotherapy clinics of the Semnan Medical Sciences University, the present study has been designed.
    Materials And Methods
    The satisfaction level of 400 referral patients (69% female and 31% male) to the physiotherapy clinics of the Rehabilitation Faculty was evaluated by the standard questionnaire during the year 1380 (second half). The Chi-Square test was used to evaluate the PS level according to the different field of the satisfaction and patient’s characteristics. Descriptive analysis was also used to express the PS level according to the patient’s characteristics.
    Results
    The total PS was %17 for absolute satisfaction, %69.2 for relative satisfaction and %13.8 for non-satisfaction. Highest absolute satisfaction level (%51.5) was in the considering privacy aspect, while the lowest of absolute PS level (%24.1) was found in the programming and timming of treatment field (P<0.05). The level of non-satisfaction increased significantly in lower age groups of patients (P<0.05). The unemployed patients and the patients with the previous experience showed highest level of non-satisfaction level (P<0.05).
    Conclusion
    According to our data, the PS level may change, according to the different aspects of satisfaction. By considering these results in the strategic planning may take an important step towards the optimal use of services, while the re-evaluation is necessary to find the effects of the new plans on the improving of the PS level.