ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت پسماندهای بیمارستانی مبتنی بر مدل تعالی در بیمارستان های منتخب نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مدیریت پسماندهای بیمارستانی با توجه به تبعات بهداشتی و محیط زیستی حائز اهمیت است. ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت مبتنی بر مدل ها می تواند موجب بهبود شرایط گردد.

هدف

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد بهداشتی- محیط زیستی و مدیریتی پسماندهای بیمارستانی با استفاده از مدل تعالی EFQM در سه بیمارستان منتخب انجام شده است.

مواد و روش ها

این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است و به روش مقطعی انجام می شود. با بررسی متون و مصاحبه های ساختارنیافته با کارکنان و مدیران یمارستان های منتخب پرسشنامه محقق ساخته تدوین گردید. برای تائید روایی پرسشنامه از نظر خبرگان و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. در این تحقیق با بهره گیری از ساختار مدل برتری سازمانی  (EFQM)، مدل ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت بهداشتی- محیط زیستی پسماند های بیمارستانی در 9 معیار در قالب "توانمندساز ها" و "نتایج" طراحی گردید. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شدند. برای مقایسه بیمارستان های منتخب از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) استفاده گردید و از آزمون تعقیبی بونفرونی (Bonferoni) برای مقایسه زوجی استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که معیار (رهبری، خط مشی و راهبرد) و معیار (نتایج ارزیابی و مدیریت ریسک های بهداشتی-محیط زیستی) در بیمارستان A و معیارهای (شراکت ها و منابع) و (نتایج کلیدی عملکرد) در بیمارستان B و معیار (ارزیابی و مدیریت ریسک)  و معیار (نتایج جامعه)  در بیمارستان C به عنوان مهم ترین نقاط قوت بیمارستان های مورد مطالعه محسوب شده اند. همچنین مقایسه بیمارستان های مذکور با روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) نشان می دهد اختلاف میانگین معیار (شراکت ها و منابع) در بیمارستان های B  و C و  (P<0/012) و معیار (نتایج جامعه) در بیمارستان های B و A و  (P<0/017)  معنی دار  می باشند.

نتیجه گیری

مدیران ارشد در بیمارستان های مورد مطالعه، اطمینان دارند که ساختار سازمانی مناسب و سیستم مدیریت فرآیند، مستقر شده است که در حصول نتایج پایدار و رو به بهبود موثر است و برای معیار های نیازمند بهبود، باید برنامه هایی با اهداف بلندمدت و کوتاه مدت، برای بهبود و ارتقاء تدوین گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 126
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2742238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!