بررسی تطبیقی عضویت یا عدم عضویت منطق در رسته ی حکمت نظری براساس اندیشه های آیت الله جوادی آملی و ملاهادی سبزواری
حکمای اسلامی، حکمت نظری را به سه شاخه الهیات، ریاضیات و طبیعیات تقسیم می کرده اند و این تقسیم را حاصل یک برهان مبتنی بر نفی و اثبات می دانستند و در نتیجه اقسام حکمت نظری را منحصر در اقسام مذکور می دانسته اند، در میان حکمای متقدم، ابن سینا از کسانی است که به شکل مبسوطی به این دلیل پرداخته است. اما آن چه حصر مذکور را با ابهام و اشکال مواجه می کند، ذکر علومی دیگر در کنار این سه قسم توسط امثال خود ابن سینا از جمله علم منطق می باشد. هر یک از حکمای اسلامی در جهت حل نقض حصر مذکور تلاش کرده اند که در این نوشته پس از اشاره به راه حل ملاصدرا در این زمینه، به پاسخ انتقادی ملاهادی سبزواری به ایشان پرداخته شده است و سپس دیدگاه آیت الله جوادی ناظر به کلام ملاهادی سبزواری تبیین شده است و در نهایت به ارزیابی دیدگاه این دو حکیم پرداخته شده است و اشکالات وارده بر دیدگاه هر یک از آن دو به تفصیل مورد اشاره قرار گرفته است، لذا مطالب این مقاله به روش تحلیلی_توصیفی در سه بخش کلی گردیده است:1) وجه دخول علم منطق در اقسام حکمت نظری از دیدگاه ملاهادی سبزواری. 2) وجه دخول علم منطق در اقسام حکمت نظری از دیدگاه آیت الله جوادی. 3) ارزیابی تحلیلی دیدگاه ملاهادی سبزواری و آیت الله جوادی.