تعیین ارزش پیشگویی سطح پلاسمای سلنیوم در غربالگری پره اکلامپسی

پیام:
چکیده:
مقدمه
پره اکلامپسی از بیماری های شایع دوران بارداری است که اتیولوژی آن ناشناخته باقی مانده و در حال حاضر هیچ گونه آزمایش غربالگری قابل اعتماد، معتبر و اقتصادی برای آن وجود ندارد. با توجه به نظریه استرس اکسیداتیو در پاتوژنز پره اکلامپسی و نقش سلنیوم به عنوان آنتی اکسیدان در پیشگیری و تشخیص پره اکلامپسی، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارزش پیشگویی سلنیوم در غربالگری پره اکلامپسی صورت گرفت.
مواد و روش ها
مطالعه مورد- شاهدی بود که در آن 40 زن باردار سالم، 40 زن باردار مبتلا به پره اکلامپسی شرکت نمودند. این زنان همگی در هفته 39-34 حاملگی بوده و از نظر سن حاملگی و دریافت مکمل جور شده بودند. اندازه گیری سطح پلاسمایی سلنیوم با روش طیف سنجی اتمی انجام گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS/ver13 و آزمون های t با نمونه های مستقل و کای دو تجزیه و تحلیل شد. همچنین، حساسیت و ویژگی و ارزش پیشگویی کننده مثبت و منفی و میزان غربالگری تشخیصی نیز محاسبه گردید.
یافته ها
میانگین پلاسمایی سلنیوم در افراد مبتلا به پره اکلامپسی نسبت به زنان بادار سالم با اختلاف معنی داری کمتر بود (85/11+ 51/58 در مقابل 62/11 + 75/51). سطح سلنیوم کمتر از 60 میکروگرم دارای حساسیت 5/87 درصد، ویژگی 5/52 درصد، ارزش پیشگویی مثبت 8/64 درصد و You den Index 4/0 می باشد.
بحث و نتیجه گیری
کاهش سطح پلاسمایی سلنیوم در افراد مبتلا به پره اکلامپسی نسبت به حاملگی طبیعی ممکن است نشان دهنده افزایش نیاز به سلنیوم در طی حاملگی پره اکلامپتیک باشد. به نظر می رسد مصرف مواد غذایی سرشار از سلنیوم در طی بارداری ممکن است در پیشگیری از پره اکلامپسی موثر بوده و ممکن است سطح سلنیوم کمتر از 60 میکروگرم بر لیتر نقطه برش نسبتا بهتری برای غربالگری پره اکلامپسی مخصوصا در افراد بارداری که سطح پلاسمایی سلنیوم پایینی دارند باشد. گرچه به عنوان یک پیشگویی کننده مناسب نمی تواند مطرح گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p737606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!