عدم ارتباط پلی مورفیسم نول ژن GSTM1 با آندومتریوز در زنان مرکز و جنوب ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
اندومتریوز یکی از شایع ترین بیماری های زنان است که عوامل ژنتیکی و محیطی در پاتوژنز آن دخیل می باشند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهند قرار گرفتن در معرض آلاینده های محیطی، یک عامل خطرساز برای ابتلا به اندومتریوز می باشد. بنابراین ژن GSTM1 به عنوان یکی از ژن های درگیر در سم زدایی ترکیبات سمی بیرونی و درونی سلول ها، مورد توجه است.
هدف
چندین مطالعه نشان داده اند که بین جهش نول ژن GSTM1 و اندومتریوز ارتباط وجود دارد. در این مطالعه ارتباط بین ژنوتیپ نول ژن GSTM1 با استعداد ابتلا به اندومتریوز و همچنین با شدت بیماری در زنان مرکز و جنوب ایران مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
101 زن مبتلا به اندومتریوز و 142 زن سالم غیر خویشاوند و در سن باروری، در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. DNA ژنومی از خون محیطی تمامی افراد استخراج و ژنوتیپ نول ژن GSTM1 به کمک روش واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) تعیین گردید.
نتایج
ارتباط معنی داری بین فراوانی ژنوتیپ نول در بیماران و گروه کنترل وجود نداشت (50/5% در برابر 52/1%، p=0.804). به علاوه در نمونه مورد مطالعه، فنوتیپ مذکور با شدت اندومتریوز نیز ارتباطی نداشت (p=0.77).
نتیجه گیری
مطالعه بیشتر برای بررسی برهم کنش های بین ژن و محیط و همچنین ژن های مختلف با یکدیگر، بخصوص ترکیب پلی مورفیسم های ژن GSTM1 و ژن های دیگر خانواده GST مورد نیاز است.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p932002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!