فهرست مطالب

نشریه آفاق علوم انسانی
سال سوم شماره 33 (دی 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/10/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جمال مرادی صفحات 1-18

    آلمان بر اساس چهارده ماده پیشنهادی ویلسن حاضر به قطع مخاصمه گردیده و با امضاء متارکه جنگ توسط آلمان در نوامبر 1918 جنگ جهانی اول به پایان رسید، اما درخواست آتش بس 1918 افسانه مشهور خنجر از پشت را به وجود آورد. وقتی سران متفق در ژانویه 1919 در پاریس گرد آمدند تا دنیا را از نو پی بریزند دشوار ترین کار عبارت بود از تصمیم گیری درباره آلمان. اما سران سه دول بزرگ آمریکا، فرانسه و انگلیس هر کدام دارای برنامه ها و دیدگاه های خاص خود بودند مذاکرات آن ها تمام کارهای بعدی کنفرانس را تحت تاثیر قرار داد. متاسفانه قرارداد صلح در شرایط سرشار از بی عدالتی به امضا رسید. این عهدنامه فقط آلمان را تحت فشار قرار نداد بلکه از بسیاری جهات پس از جنگ سبب بحران های بزرگی در اروپا گردید. آلمان شکست خورده از جنگ به لحاظ سیاسی جمهوری وایمار که مجبور به پذیرش مفاد خرد کننده عهدنامه ورسای شده بود، مقصر می شناختند بعد از آن آلمان دچار اختلافات داخلی شد. در واقع با امضا این عهدنامه آلمان یک هشتم از سرزمین هایش در اروپا و شش و نیم میلیون نفر از جمعیتش را از دست داد و مستعمرات آن نیز مصادره شد به علاوه آلمان مجبور شد تا تمام تقصیرات جنگ را به عهده بگیرد و غرامات بپردازد ولی آلمان همواره تقاضای تجدید نظر در مسئله غرامات داشت. تاریخ بیست ساله اروپای پس از جنگ اول به شدت متاثر از اقداماتی است که آلمان در جهت نقض این قرارداد و رهایی از قیود آن به عمل آورد وقتی هیتلر به قدرت رسید تصمیم گرفت که زنجیره های عهدنامه ورسای را پاره کند و عملا آن را اجرا کرد.

    کلیدواژگان: عهدنامه ورسای، جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، آلمان، هیتلر، ویلسن
  • افتخار قاسم زاده *، لیلا محمدی خشکناب، میثم سلیمانی صفحات 19-30

    شاه اسماعیل اول صفوی (907-930) پایه گذار و نخستین شاه دولت صفوی بود. حکمرانی شاه اسماعیل به دو دلیل نقطه عطفی در تاریخ ایران است. دلیل نخست این که پس از گذشت نهصد سال از انقراض شاهنشاهی ساسانیان؛ یک فرمانروایی پادشاهی متمرکز ایرانی توانست بر سراسر ایران آن روزگار فرمانروایی نماید. دلیل دوم، اعلام رسمی مذهب شیعه دوازده امامی بود. تغییر مذهب ایرانیان از تسنن به تشیع در طی سده های شانزدهم تا هجدهم میلادی به وقوع پیوست و ایران را به مرکز تشیع در جهان تبدیل کرد. پژوهش حاضر با شیوه توصیفی - تحلیلی با اتکا به منابع دست اول و تحقیقات جدید بر آن است تا رویکرد صفویان نسبت به مذهب در دوره شاه اسماعیل اول صفوی را مورد بررسی قرار بدهد. یافته های تحقیق نشان از آن دارد که شاه اسماعیل اول صفوی برای ایجاد یک هویت ملی و در راستای آن ایجاد یک دولت متمرکزتر و قویتری، اقدام به اعلام رسمی تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور کرد. شاه اسماعیل صفوی در راستای تغییر مذهب، نیاز عاجلی برای برقراری همگونی فکری از طریق ارشاد و تسریع اشاعه عقاید شیعی داشت که دست به اقداماتی در این زمینه کرد. مذهب شاه اسماعیل ویژگی ها و پیامدهای منحصر به فرد خود را داشت که میتوان به تعصب در مذهب و بت قرار دادن شاه اسماعیل از سوی پیروانش و پرستش وی و رواج خرافه گرایی و پیامدهای چون نفاق مذهبی در جامعه ایرانی و ایجاد دشمنی با همسایگان سنی را به دنبال داشت.

    کلیدواژگان: صفویان، تغییر مذهب، تشیع، تسنن، شاه اسماعیل اول صفوی
  • محمود آزادی، فاطمه بیرجندی * صفحات 31-44

    دستور موقت از ابزار مهم آیین دادرسی مدنی محسوب می شود. این تاسیس حقوقی در مواردی خصوصیات بالقوه مهمی دارد که در این پژوهش به آن پرداخته شده است. دستور موقت همانند تامین خواسته، هردو تدابیر احتیاطی هستند که به منظور حفظ حقوق مدعی انجام می شوند و چون راجع به ماهیت دعوا نبوده، هر دو قرار محسوب می گردند. این مقاله با هدف بررسی دستور موقت و شناسایی موارد دادرسی فوری از نوع توصیفی تحلیلی و با استفاده از روش کتابخانه ای و با ابزار فیش برداری برای دستیابی به رسیدن به خواسته ای که خواهان ادعا می کند یا ادعا خواهد کرد به گونه ای که خود خواسته هیچگاه نمی تواند موضوع دستور موقت لحاظ و موقتادر اختیار خواهان قرار گیرد، نگارش شده است.

    کلیدواژگان: دستور موقت، دادرسی فوری، توقیف مال
  • حسن شجاعی *، سید عبدالهادی دانشی، حسین کمالوند صفحات 45-68

    هدف مقاله حاضر، بررسی تاثیر پایگاه اجتماعی اقتصادی بر اعتماد اجتماعی زنان شهر اهواز است که از دیدگاه های جامعهشناختی در خصوص پایگاه اجتماعی اقتصادی و اعتماد اجتماعی استفاده شده است. این پژوهش به صورت پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان 18 تا 64 سال شهر اهواز، که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده نیز با استفاده از نرم افزار Warp pls و Tanagra انجام گرفت. از لحاظ زمانی این پژوهش در سال 1395-1396 اجرا شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که متغیر مستقل پژوهش (پایگاه اجتماعی اقتصادی) بر متغیر وابسته (اعتماد اجتماعی) تاثیرگذار میباشد. همچنین ابعاد عینی و ذهنی پایگاه اجتماعی اقتصادی نیز بر متغیر اعتماد اجتماعی تاثیرگذار میباشند. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری در بخش مدل اندازهگیری نشان میدهند که شاخصهای پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده برای سازه های پژوهش نتایج مطلوبی را نشان میدهند. در بخش مدل ساختاری نیز از ضریب مسیر، ضریب معناداری، ضریب تعیین و شاخص افزونگی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که ضریب مسیر پایگاه اجتماعی اقتصادی به اعتماد اجتماعی میزان ضریب مسیر استاندارد 0/09 و ضریب معناداری نیز کمتر از 0/05 میباشد. به این ترتیب این فرضیه یعنی تاثیر پایگاه اجتماعی اقتصادی بر اعتماد اجتماعی تایید میشود.

    کلیدواژگان: اجتماعی، اعتماد فردی، اعتماد عمومی، اعتماد نهادی، پایگاه اجتماعی اقتصادی
  • کیمیا آشوری، سیمین دهقانی، محمد اسماعیل بلالی، مینا سادات میرشجاع * صفحات 69-78

    سندرم آنجلمن یکی از بیماری های نادر عصبی- رشدی با ناتوانی ذهنی، مشکلات شدید گفتاری، ضعف در مهارت های حرکتی و تعادلی به صورت آتاکسی می باشد. با توجه به نیاز مبرم این افراد به خدمات توانبخشی و اطلاع کم متخصصین در ارائه خدمات درمانی در ایران این مطالعه با هدف اثربخشی خدمات رایج کاردرمانی بر اساس مدل در یک مورد کودک مبتلا به سندرم انجلمن و گزارش آن با هدف بررسی اثربخشی کاردرمانی در یک نمونه کودک مبتلا به سندرم آنجلمن انجام شد. آ.ا دختری 7 ساله با تشخیص آزمایشگاهی ابتلا به سندرم آنجلمن با شکایت اصلی عدم تعادل و پرخاشگری مراجع کرده است. طبق ارزیابی اولیه انجام شده در حیطه کاردرمانی، مشکلاتی در مهارت های حرکتی درشت، ظریف، مهارت های شناختی، درکی- حرکتی، مهارتهای رفتاری و ارتباطی، فعالیت های روزمره دیده شد. برنامه درمانی با هدف تاثیر بر مهارت های ارتباط اجتماعی موثر با همسالان و معلم ها، مهارت های تعادلی، استقلال در فعالیت های روزمره زندگی طی 12 جلسه 45 دقیقه ای سه روز در هفته طراحی شد. براساس مدل مراجع محوری نیم رخ کاری، فرد ارزیابی و مداخلات کاردرمانی برنامه ریزی شد. نتایج حاکی از بهبود و افزایش رضایت کودک و مراقب در مهارت های شناختی، رفتاری و فعالیت های روزمره زندگی طبق ابزار اندازه گیری بود.

    کلیدواژگان: کاردرمانی، تعادل، بیماری های نادر عصبی- رشدی فعالیت روزمره زندگی، سندرمآنجلمن
  • وحید رشیدوش صفحات 79-99

    بازار مکانی است که تبادلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در آن صورت می گیرد. بازار نه تنها نیازها و احتیاجات زندگی روزمره انسان ها را برطرف می کند، بلکه کارکردهای بسیار مهمی در دوام و ثبات جامعه دارد. بر این اساس هدف از انجام این پژوهش، تحلیل مردم شناختی نقش اجتماعی و فرهنگی بازارهای سرپوشیده کیف فروشان و مسگر بازار در شهرستان مراغه می باشد. روش کار در این پژوهش مطالعه عمیق و ژرفا نگر، حضور در میدان تحقیق و مشاهده مستقیم همراه با مشارکت و مصاحبه که از مطالعه اسنادی وکتابخانه ای نیز استفاده شده است. همچنین با به کارگیری نظریه هایی از مکاتب کارکردگرایی مالینوفسکی، به بررسی کارکردهای فرهنگی و اجتماعی بازار پرداخته شده است. در این راستا نتایج بدست آمده حاکی از این امر می باشد که بازارهای سرپوشیده در ایران همواره بر فرهنگ مردم شهر تاثیر به سزایی داشته است. از این روی بازار کیف فروشان و مسگر بازار شهرستان مراغه تنها یک فضای اقتصادی مبادله و سرمایه نیستند بلکه یک فضای خاص اجتماعی و فرهنگی می باشند که باعث به وجود آمدن یک نوع یگانگی و انسجام گروهی شده که می توانند عاملی در جهت فرهنگ پذیری و انتقال فرهنگی باشند.

    کلیدواژگان: شهرستان مراغه، بازار کیف فروشان، مسگر بازار، کارکرد اجتماعی، کارکردفرهنگی