فهرست مطالب

نشریه مطالعات مدیریت شهری
پیاپی 8 (زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • افسانه زمانی مقدم*، علی اکبر رضایی، روزبه خلقت دوست صفحات 1-14
    مقدمه و هدف پژوهش

     این پژوهش با هدف آرمانی ارتقاء سطح امنیت اجتماعی در شهرها به کمک طراحی شهری و محیطی و به منظور نیل به جامعه ای امن انجام گردیده است. هدف ویژه ای که پژوهشگران در پی آن بوده اند تعیین رابطه طراحی شهری با میزان امنیت اجتماعی بوده است و برای این منظور فرض گردیده است که بین مولفه های طراحی شهری شامل اندازه و فرم فضا، آسایش بصری و محیطی، سازمان فضایی و نفوذپذیری، و کیفیت مسکن و کاربری زمین با میزان امنیت اجتماعی رابطه وجود دارد.

    روش پژوهش

    جامعه آماری این پژوهش شهر کرج می باشد و حجم جامعه آماری بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1385 مرکز آمار ایران برابر با 1732275 نفر می باشد. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای می باشد که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای، به ترتیب ابتدا از منطقه، سپس ناحیه و پس از آن محله نمونه گیری شده است. با توجه به جدول کرجسی- مورگان، حجم نمونه 384=n می باشد. در نهایت با استفاده از روش های مطالعه کتابخانه ای و میدانی به جمع آوری داده ها پرداخته شده و داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری SPSS  مورد تجزیه و تحلیل و روابط بین آنها مورد سنجش قرار گرفته است.

    یافته ها

    در این پژوهش رابطه ای قوی میان نمره مولفه های طراحی شهری و نمره جرایم رخ داده یافته شده است. به علاوه، بهبود شاخص های این مولفه ها، منجر به کاهش میزان جرایم ارتکاب یافته گردیده است. در نتیجه، امنیت اجتماعی بهبود یافته است که نشان دهنده رابطه مستقیم میان این مولفه ها و میزان امنیت اجتماعی می باشد، به گونه ای که با بهبود این مولفه ها، میزان امنیت اجتماعی بهبود یافته و در نتیجه هر چهار فرضیه این پژوهش مورد تایید قرار گرفته است.

    نتیجه گیری

    از آنجایی که فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار گرفته اند، به نظر می رسد که شاخص های مولفه های طراحی شهری نقشی حیاتی در میزان امنیت اجتماعی از نظر شهروندان ایفا می کنند. بنابراین، بهبود شاخص های طراحی شهری با الویت میزان قوی بودن روابط میان مولفه های طراحی شهری و میزان امنیت اجتماعی می تواند بسترهای ارتکاب اعمال مجرمانه در جامعه را کاهش دهد و موجب افزایش میزان امنیت اجتماعی گردد

    کلیدواژگان: طراحی شهری، امنیت اجتماعی، مدل CPTED
  • سید حیدر حسینی، معصومه افشار* صفحات 15-26
    مقدمه و هدف پژوهش

     انسان موجودی است تغییرپذیرباتوانایی های بالقوه ونامحدود که این توانایی ها می توانند ازطریق آموزش ازقوه به فعل درآید. درزمینه مدیریت نیز این امر پوشیده نیست. تحولات مدیریت از جمله ارتقاء سطح کارآفرینی تابعی از یادگیری است ویادگیری از طریق آموزش اثربخش امکان پذیر است.  لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اثربخشی دوره های آموزشی و توسعه کارآفرینی در بین شرکتهای کارآفرین مستقل شهرستان همدان، که در زمینه های صنعت، کشاورزی وخدمات فعالیت دارند وتوسط اداره کار وامور اجتماعی استان همدان معرفی شد انجام گردیده است.

    روش پژوهش

    این تحقیق از نظرهدف کاربردی وازنظرروش پیماشی می باشد.  جامعه آماری تحقیق شامل روسای201 شرکت کارآفرین مستقل شهرستان همدان است که بااستفاده ازفرمول n تعداد 97 شرکت به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.  نمونه مورد نظر از طریق روش نمونه گیری طبقه بندی-تصادفی انتخاب شد.  برای گردآوری داده ها از پرسشنامه اثربخشی آموزش محقق ساخته وپرسشنامه توسعه کارآفرینی که از ترکیب چندین پرسشنامه مرتبط استخراج شده، استفاده گردیده است.  داده های گرد آوری شده با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، بوسیله نرم افزارSPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

    یافته ها و نتیجه گیری

    یافته ها نشان دادکه رابطه معنی داری بین اثربخشی دوره های آموزشی ومولفه های آن با توسعه کارآفرینی وجود دارد.  طبق نتایج بدست آمده بیشترین همبستگی مربوط به مولفه رفتار به میزان 479/0 و کمترین همبستگی مربوط به مولفه یادگیری به میزان 339/0 می باشد وهمبستگی بین اثربخشی دوره های آموزشی باتوسعه کارآفرینی برابر510/0 بدست آمد.

    کلیدواژگان: اثربخشی، دوره های آموزشی، توسعه کارآفرینی، کارآفرینان
  • محمدحسین بوچانی* صفحات 27-42
    مقدمه و هدف پژوهش

    مدیریت شهری تهران از زمان شکل گیری شوراهای محلی تاکنون، به دلیل ارتباط با ساختارهای اجتماعی شهر و شهروندان و همچنین به دلیل درک نارسایی های رو به رشد و زیاد از حد اجتماعی، فرهنگی، رفاهی و زیست شهری به تدریج رویکردی اجتماع محور در پیش گرفته است، می توان این تغییر نگرش را در پذیرش مسیولیت اجتماعی سازمانی (CSR) مدیریت شهری با محوریت شهرداری در تابعیت از شرایط جهانی و پیش رفتن به سوی حکمروایی خوب شهری تعبیر کرد، این نوشتار در پی پاسخ به این سوال است که: «چه عواملی باعث شده مدیریت شهری تهران در پی تغییر نقش شهرداری از سازمانی خدماتی به نهادی خدماتی- اجتماعی باشد و موانع ساختاری و سیاسی فرا روی این تغییر رویه کدامند؟ گام های اساسی برای عملیاتی کردن رویکرد شهرداری به منزله نهاد اجتماعی چیست؟ در این راستا ضمن ارزیابی زمینه های این تغییر رویه و نگرش در مدیریت شهری با تاکید بر مدیریت شهری تهران، به چالش های فرا روی آن در حوزه سیاسی و ساختاری پرداخته شده است.»

    روش پژوهش

     روش تحقیق این نوشتار توصیفی و تحلیلی است و اطلاعات مورد نیاز از طریق بررسی های اسنادی و کتابخانه ای جمع آوری شده اند.روش های تحلیل در این نوشتار، روش های تحلیل محتوی و روش های تاویلی-تفسیری است.محدوده مکانی مورد بررسی این پژوهش، محدوده شهری تهران است که حوزه ماموریت شهرداری تهران می باشد.

    یافته ها

     نتایج این تحقیق نشان می دهد که مهم ترین موانع این اقدام و الزام به دو حوزه درون سازمانی «شهرداری و شورا» و برون سازمانی «دولت و سایر ساختارهای حاکمیتی» بر می گردد.این موانع از یک سو مستلزم بازنگری در روابط درون سازمانی شهرداری تهران و ارتقاء مسیولیت پذیری اجتماعی سازمانی و از سوی دیگر مستلزم تحول در رابطه دولت و مدیریت شهری تهران است.عدم واگذاری ماموریت ها و تصدی های اجرایی به مدیران محلی سبب، تعارض ساختاری و تداخل ماموریت ها.

    نتیجه گیری

    مشاهدات و گزارش ها نشان می دهد عدم واگذاری ماموریت ها و تصدی های اجرایی به مدیران محلی سبب تعارض ساختاری و تداخل ماموریت ها شده است.بنابراین تغییر رویه های مدیریت ملی و محلی ناشی از آینده نگری نبوده، بلکه بیشتر در پی تحولات و انباشت نارسایی ها، ناچار به بازنگری در اداره امور بوده است.شهرداری ها و شوراهای مدیریت های محلی نیز نیازمند تحول ساختاری و نهادی هستند که شاخص های آن در راستای شهر انسان گرا و حکمروایی خوب شهری، ارتقاء بهره وری و شهروند محوری برنامه ها و بودجه ها باشد.

    کلیدواژگان: مدیریت شهری، مسئولیت اجتماعی، حکمروایی خوب، تمرکز زدایی، مقتضیات محلی، شوراهای محلی
  • رضا نجف بیگی*، علیرضا محمودی صفحات 43-58
    مقدمه و هدف پژوهش

    آب به عنوان یک کالای با ارزش که مقدار آن محدود بوده و مورد نیاز بخش های اقتصادی مانند تولیدی، زیر بنایی و خدماتی می باشد. آبرسانی شهری و جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب مانند بسیاری از خدمات زیر بنایی دیگر بطور سنتی جزو وظایف دولت ها بوده است. ولی تجربیات موجود نشان دهنده این واقعیت است، که در مواردی ارایه خدمات زیر بنایی مورد نیاز، مطابق با انتظارات نبوده است. در قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه کشور، خصوصی سازی به عنوان راهی برای حل این مشکل انتخاب شده است. موانع واگذاری شرکت های آب و فاضلاب (شهر تهران) به بخش خصوصی کدامند؟

    روش پژوهش

     برای شناخت این موانع، پژوهشی از نوع توصیفی با هدف کاربردی در سال 1389 صورت گرفت. در پرسشنامه اول، نظر 39 نفر از متخصصان و صاحب نظران در بخش صنعت آب و فاضلاب (تهران) و اعضای هییت علمی گروه آب و فاضلاب دانشگاه صنعت آب و برق تهران و در پرسشنامه دوم نظر پانزده نفر بصورت هدفمند گرفته شد.

    یافته ها

    نتایج پژوهش بر اساس فرضیه موجود این است که، موانع «ساختاری»، «اقتصادی»، «اجتماعی و فرهنگی» «قانونی» و «سیاسی» در امر واگذاری شرکت های آب و فاضلاب به خصوص تهران به بخش خصوصی وجود دارد. با استفاده از روش دیماتل و منطق فازی، موانع «اقتصادی» و «اجتماعی و فرهنگی» به عنوان موانع اثرگذار و بقیه موانع به ترتیب «قانونی»، «ساختاری» و «سیاسی» از دو موانع اولی تاثیر می پذیرند.

    نتیجه گیری

    لذا با کاهش موانع «اقتصادی»، «اجتماعی و فرهنگی» به دلیل تاثیرگذاری که بر روی دیگر موانع دارند؛ تحت تاثیر قرار داده و تغییرات در جهت کاهش موانع «ساختاری»، «قانونی» و «سیاسی» بوجود خواهد آمد.

    کلیدواژگان: موانع، خصوصی سازی، شرکت آب و فاضلاب، تهران، دیماتل و منطق فازی
  • هادی رضایی راد*، مجتبی رفیعیان، محمدرضا بمانیان صفحات 59-68
    مقدمه و هدف پژوهش

     امروزه مسایل و مشکلات مربوط به مسکن از جمله دغدغه های روز دولت و مردم ساکنین کلان شهرهای ایران محسوب می شود. یکی از عوامل اقتصادی موثر بر توسعه هر منطقه، قیمت املاک مسکونی و تجاری است. بدون شک قیمت واحدهای مسکونی یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر عرضه و تقاضای آنها می باشد. بنابراین بررسی نحوه تاثیرگذاری عوامل و پارامترهای مختلف کمی و کیفی بر قیمت واحدهای مسکونی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر سنجش کمی پارامترهای موثر بر قیمت واحدهای مسکونی در محله ی طراحی شده ی نارمک در شهر تهران است.

    روش پژوهش

    روش تحقیق با توجه به ماهیت پژوهش «توصیفی- تحلیلی» است و روش مورد استفاده روش OLS و فرم تابعی Lin_Lin بوده است.

    یافته ها

     از میان پارامترهای موثر بر قیمت، تراکم جمعیت (2/0-)، عمر بنا (17/1-)، طرح زوج و فرد (17/32-) و متوسط مساحت (13/0-) واحد تاثیر منفی و تعداد طبقات (25/37)، تعداد واحد مسکونی (22/0) و تجاری (44/0) واحد تاثیر مثبت داشته اند.

    نتیجه گیری

    استفاده از مدل هدانیک قیمت در تعیین عوامل موثر بر قیمت واحدهای مسکونی شرایطی را فراهم می کند که در برنامه ریزی مسکن و برنامه های ساخت و ساز واحدهای مسکونی به عوامل موثر توجه گردد. هر چند عملا برای آنها بازار وجود ندارد و به طور مستقیم مورد خرید و فروش قرار نمی گیرند، اما ارزشمند هستند.

    کلیدواژگان: قیمت مسکن، پارامترهای کیفی، مدل قیمت گذاری هدانیک، محله ی نارمک
  • غلامحسین اسکانی کزازی*، محسن رنجبر صفحات 69-84
    مقدمه و هدف پژوهش

     ایران بعد از کشورهای آمریکا، چین و ترکیه، بالاتری درصد کارست را دارد و بیش از 11 درصد سطح کشورمان را سازه های کارستی می پوشاند. چون منابع کارستی اصولا در ارتفاعات و تقریبا دور از آلودگی های انسانی هستند، لذا از نظر منابع آب از اهمیت بسیار بالایی بر خورداراند. هدف این پژوهش بررسی وضعیت منابع آب کارستی شهرستان ایذه و مدیریت آن می باشد.

    روش پژوهش

     این تحقیق از روش تحلیلی-توصیفی و با استناد به مطالعات میدانی کتابخانه ای انجام شده است. همچنین جهت تهیه نقشه های متعدد و تجزیه و تحلیل های لازم از نرم افزار Gis و spss  استفاده شده است.

    یافته ها و نتیجه گیری

    نتایج حاصل نشان می دهد که دشت ایذه یک پولژه کارستی است و یکی از مناطق مهم کارستی ایران است. مساحت کل حوضه آبریز ایذه حدود 380 کیلومتر مربع است که از این مقدار 175 کیلومتر مربع دشت و 205 کیلومتر مربع را ارتفاعات کارستی تشکیل می دهد. دریاچه های آب بندان و میانگران پست ترین نقطه آن است. با توجه به میزان بارندگی شهر ایذه که حدود 600 تا 800 میلی متر می باشد. این میزان بارش برای گسترش پدیده های کارستیک در سازند های آهکی منطقه کافی و مناسب است. قسمت اعظم آب آشامیدنی اهالی شهر ایذه از چاه های آهکی حفاری شده در سازند آهکی آسماری تامین می شود. وجود پدیده های کارستی از قبیل غارهای انحلالی و چشمه های کارستی درسازند آسماری در ناحیه ایذه و همچنین وجود چاه های آهکی با آب دهی زیاد و کیفیت بسیار در این سازند نشانگر توسعه پدیده کارست شدگی در سنگ آهک های این ناحیه می باشد و با توجه به اطلاعات موجود به نظر می رسد سازندهای سخت این منطقه از پتانسیل آبی مناسبی برخوردار باشند که بهره برداری بهینه و مدیریت منابع آب این شهرستان می تواند در تامین آب شرب اهالی منطقه و توسعه اجتماعی و اقتصادی آن نقش به سزایی داشته باشد.

    کلیدواژگان: کارست، آهک، سازند، زاگرس، کارون
  • مریم ابراهیم پور*، رقیه رمضانزاده، مهدیس فرقانیان صفحات 85-106
    مقدمه و هدف پژوهش

     فضاهای سبز شهری یکی از عناصر مهم ساختار شهر هستند. از این فضا ها می توان به عنوان ریه های تنفسی سیستم شهری نام برد که دارای عملکردهای مختلفی مانند زیباسازی شهر، تعدیل کننده شرایط محیطی و محل گذران اوقات فراغت هستند. همچنین کاربری فضای سبز به عنوان معیار مهم و ارزشمند در شهرها مطرح است که این اهمیت به دلیل کارکردهای متنوع زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فضای سبز شهری است. امروزه بدون توجه به توان ها و پتانسیل های طبیعی مناطق شهری و بدون در نظر گرفتن استانداردهای موجود اقدام به برنامه ریزی و ارایه راهکار می شود که اثرات سوء آن در چهره شهرهای ما نمایان است. بررسی معیار های محیطی و شناخت توان های طبیعی یکی از گام های اساسی در خصوص برنامه ریزی فضاهای سبز شهری و از آن راه داشتن شهری پایدار است.

    روش پژوهش

     تحقیق حاضر از نوع کاربردی است و روش انجام تحلیل های این پژوهش توصیفی - تحلیلی می باشد. روش گرد آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی است. محور و اساس کار در این پژوهش، تعیین معیارهای کمی و محیطی است که با تعیین آنها به ارزیابی توان ها و محدودیت های محیطی - طبیعی منطقه 9 شهر مشهد و همچنین بررسی کمی فضای سبز موجود پرداخته شده است.

    یافته ها

    بررسی های انجام شده در خصوص توان ها و محدودیت های طبیعی منطقه 9 شهر مشهد، نشان داد که با توجه به موقعیت ویژه منطقه و داشتن پتانسیل های بالقوه، این منطقه به لحاظ داشتن فضای سبز، منطقه ای فقیر می باشد که این امر، لزوم توجه و رسیدگی مسیولان شهری را می طلبد.

    نتیجه گیری

    به منظور بهبود فضای سبز در منطقه 9 شهر مشهد، باید اصلاحات ساختاری مد نظر قرار گیرد؛ چرا که، این اصلاحات، می تواند علاوه بر بهبود فضای سبز و تقویت هنجارهای مطلوب، پایداری محیط را نیز تضمین کند و از سوی دیگر، توسعه سطح سبز از طریق تغییر نوع کشت از چمن به درخت (با توجه به معضل هزینه و آبرسانی)، می تواند در بلند مدت، پاسخگوی نیاز به فضای سبز منطقه باشد

    کلیدواژگان: منطقه 9 شهر مشهد، فضای سبز، معیار طبیعی، SWOT، معیار کمی
  • حسن کامران*، حسن حسینی امینی صفحات 107-134
    مقدمه و هدف پژوهش

    بحث پدافند غیر عامل خصوصا کاربرد آن در برنامه ریزی شهری و منطقه ای تاریخچه ای طولانی دارد. صحت این ادعا را می توان در جنگ های صدر اسلام (سلمان فارسی) و تدابیر دفاعی همچون حفر خندق، حصار و در ایران باستان (کوروش) در ساخت: کند، شارستان، رباط، دیوار و... جستجو نمود، اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییرات بنیادین در تسلیحات نظامی؛ لزوم بکارگیری پدافند غیر عامل نوین در کاهش تلفات و خسارات جنگ های نوین به خصوص در شهرها بیش از پیش احساس می گردد. ایران به عنوان یک بازیگر مستقل بین المللی با اهداف ایدیولوژیک مثل: مردم سالاری دینی، اقتدارگرایی (عزت طلبی)، ضد هژمونی، حفظ تمامیت ارضی، استقلال سیاسی، الگوی پیشرفت بومی و... همچنین به دلیل قرارگیری در خاورمیانه و موقعیت های منحصر به فرد ژیوپولیتیک، ژیواستراتژیک، ژیواکونومیک، ژیوکالچر، ژیو راهبردی، ژیوایدیولوژیک، هیدروپلیتیک، تجربه هزار سال پیش قراولی تمدنی دنیا و رسالت جهانی؛ مورد طمع، ترس و تهدید هژمونی (سلطه) جهانی به سرکردگی امریکا و سربازش اسراییل می باشد.

    روش پژوهش

    این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی است و روش پژوهش در آن، به صورت توصیفی- تحلیلی می باشد. روش جمع آوری اطلاعات عمدتا کتابخانه ای بوده و با توجه به نوع تحقیق از مطالعات میدانی (مصاحبه) نیز استفاده شده است و در آن به بررسی شهرک اداری شهریار از نظر انطباق با اصول پدافند غیرعامل و شناسایی شهرک اداری شهریار و تبعات تمرکز بیش از 40 مرکز در این شهرک پرداخته شده است.

    یافته ها

     یافته های پژوهش نشان داد که شهر شهریار به دلیل نزدیکی به شهر تهران، در صورت وقوع جنگ، در معرض حملات دشمن می باشد و از سوی دیگر، شکل گیری شهرک اداری شهریار با تمرکز بیش از 40 مرکز در یک مکان، برخلاف اصول پدافند غیرعامل می باشد و باید حداقل مراکز حیاتی این شهرک (فرمانداری و...) تمرکز زدایی شوند.

    نتیجه گیری

    نتایج تحقیق بیانگر عدم رعایت اصول پدافند غیر عامل در شهرک اداری شهریار می باشد. بدین طریق می توان قبل از وقوع جنگ برای کاهش خسارات جانی و مالی نقاط استراتژیک شهر، جایی که ادامه حیات شهر و مقاومت آن وابسته به این مراکز است اقدام نمود.

    کلیدواژگان: پدافند غیر عامل، جنگ، شهرک اداری، شهریار، برنامه ریزی شهری
|
  • Pages 1-14
    Method of Research

    Statistical population of this research are the residences of ten municipality regions of Karaj and the population size is 1732275 on the basis of the population and housing census which was held by Iran Statistics Center in 2006. The sampling method was stratified random sampling and the minimum size of the sample is n=384 samples on the basis of the Krejcie-Morgan table. Eventually, by using library and field study methods, data was collected, processed and analyzed by using SPSS statistical analysis software and the relationships between these data were tested.

    Findings

    Strong relationship between the score of the components of urban designing and score of committed crimes was found in this research. In addition, improving the indicators of these components has ended up in the reduction of the rate of committed crimes. As a result, the social security was improved which shows that there is direct relationships between these components and the rate of social security, so that by the improvement of the components, the rate of social security  is improved as well and the whole four hypotheses of the research were verified.

    Conclusion

    As the hypotheses of the research were verified, it seems that the indicators of components of urban designing have a critical role in the rate of social security according to the citizens’ opinions. Hence, improving the indicators of urban designing based on the priority of the strength of the relationships between the different components of urban designing and the rate of social security can decrease the fields of criminal actions in society and increase the rate of social security.

    Keywords: Urban designing, Social security, CPTED model
  • Pages 15-26

    This research has been carried out to study the relationship between effectiveness of education and entrepreneurship development. Effectiveness of education define as the scale of achieving determined goals. Dimensions of effectiveness are reaction; behavior results entrepreneurship development provides favorable conditions to enterprise independent business and start entrepreneurship as well as necessary bases for growth and survival of entrepreneur. Dimensions of it are self- steam, creativity, risk-taking, need for independence, need for achievement, compatibility with the position and locus of control .The type of this research is Descriptive- survey .Statistical community include 201 managers of entrepreneur firms which 97 were selected on Stratified Random Sampling. Data were collected by researcher - made effectiveness of education questionnaire and entrepreneurship development questionnaire was extracted from reliable ones. Data analysis was carried out by using Pearson correlation by program packages SPSS. Results show that, there is statistical significant relation between effectiveness of education and entrepreneurship development.

    Keywords: effectiveness of education, entrepreneurship development, entrepreneur
  • Pages 27-42

    One of the most important challenges facing municipalities as a key element in urban management is how to organize relationship with administrative and operational organization that located in a city. Local integrated management implemented just in a case of creating and adjusting a relationship between municipality and other organization as well as local and national division of works. Although the history of municipality-oriented urban management system exceeded more than 100 years, but because of deficiency in political and institutional structure’s and also reliance on oil revenues Couse to institutionalizing the concentrated system in managing of countries affairs.. this situation seriously in conflict with urban sustainability and good governance principles. Urban management in Tehran from starting point of forming of councils till now has taken a community-based approach because of relationship with social structure’s and also perception of daily exceeding socio cultural, economic and environmental problems. Apart from greatly exaggerated out comes, we could see this change in attitude in accepting of corporate social responsibilities(CSR) in municipality oriented urban management that is in compliance with the global situation and going ahead toward good governance pattern. This study in addition to assessment of the context of this attitude change in urban management try to analysis challenges facing to the political and structural arena in Tehran. Methodology in this article is analytical and the needed data gathered by documentary methods. The results of study shows that the most important necessity to achieve the optimized and defined situation in urban management is to review in inter and intra organization relationship in municipality of Tehran in compliance with CSR.

    Keywords: Urban Management, CSR, Social responsibility, Decentralization, local requirement, local councils
  • Pages 43-58

    Water is as a valuable material that is limited and is used for economic sections such as production, infrastructure and services. Urban water distribution network and healthy sewerage system like many other utilities, traditionally was the duties of government. But current experiments show that provision of utilities needed wasn't according to expectations. In law of amendment of article of fourth plan of government development, privatization has been chosen as a solution for solving these problems. What are obstacles of privatization of water and wastewater companies (Tehran)? To know obstacles, some descriptive research with applicatory aim was done. In first questionnaire, 39 experts' opinions were taken about (Tehran) water and wastewater industry section which were faculty member of water and sewage department of university in water and electricity industry, and in second questionnaire 15 persons' opinions was taken. The result of research according to current hypothesis is that there are structural, economic, social and cultural, legal, and political obstacles in privatization of water and sewage companies especially in Tehran to private sector. By using dematel and fuzzy logy, economic, “social and cultural” obstacles as effective and other “legal”, “structural” and “political” obstacles are influenced by two former obstacles. So by decreasing economic, social and cultural obstacles because of affecting on other obstacles, changes in direction of decreasing legal, structural and political obstacles would happen.

    Keywords: Obstacles, Privatization, water, wastewater companies. Tehran dematel, Fuzzy Logic
  • Pages 59-68
    Introduction

    Housing and its problems is one of the most important concerns of Iran's metropolitans. Residential and commercial land price is one of the economical factors affecting development of each region. It is axiomatic that residential units price is one of the most important influential factors on their demand & supply. Thus assessing the effective factors on land price is very important. Narmak region approximately fallows the real estate-land market regulation in Tehran. The unique attribute of this neighborhood is its unified characteristic caused by its small squares.  Unified residency quality has caused to sameness of land and real estate price through the whole Narmak region which consequently leaded to equal absorption of investment across this region. Thus there is no high raised construction in this neighborhood. In this research we tried to assess the extent to which these factors are affecting the housing price in Narmak through Hedonic housing price estimation

    Method

    Methodology of research is descriptive- analytical, and the method is OLS method and Lin-Lin function.

    Finding

    Among effective factors on price, factors of  population density; even-odd traffic policy; building age; and average units area had negative effect, and number of floors; residential and  commercial units had the positive effect.

    Results

    The coefficients of these factors are as bellow:Coefficient of floor is 37.25 commercial units 0.44, residential units 0.22, population are 0.2, traffic policy is 32.17, age is 1.17, and unit's average area is 0.13.

    Keywords: Housing price, housing renewal, Hedonic price estimation method, Narmak neighborhood
  • Pages 69-84

    After America's countries, China and Turkey, has a higher percentage of karst and karst structures more than % 11 of the country covered. Karst resources, primarily in the highlands are almost out of human pollution, so the water resources are very important. This study reviews the status of water resources management ize the city is the karst. This analysis - and with the description. Stnad Affairs of the field studies have been conducted. We also prepared several maps for analysis and spss software was used Gis. The results indicate that plain Izeh karstic phenomenon is an important karstic regions of Iran. The total area of ​​approximately 380 square kilometer basin Izeh is plain, of which 175 square kilometers and 205 square kilometers in altitude karstic forms. Its lowest point is abbandan and lakes Myangran. Ize the city is about 600 to 800 mm rainfall. The rainfall for the region's limestone formations in Karstic phenomena is sufficient. Much of the drinking water for residents of the city of Izeh drilling wells in limestone formations are limestone Asmari supply. There are limestone caves and springs of karstic karstic phenomena in the discharge of high quality and very good at making Asmari Izeh punctures in karst limestone region is an indication of the phenomenon. According to available information seems hard formations that this region has the potential to be a proper water management for optimum utilization of water resources can provide drinking water for city residents and the development of social and economic therefore is important.

    Keywords: karst water, Lime, Zagros, ize, water resources management
  • Pages 85-106
    Introduction

    Urban green spaces are an important element in structure of cities. From these spaces can be named as the urban breathing lungs that they have various functions such as: City beautification, environmental modulators and leisure. Also green space is as important and valuable criterion due to environmental, social, cultural and economic functions. Now days is panned, regardless of urban natural potential that we are seeing their effects in our cities. Studding of natural – environmental criterion is one of the basic steps for planning of green space   that is led to sustainable city.

    Method

    This research is applied and the research method is analysis – descriptive.   Also data collected is documents – field. Generally we use from quantitative and environmental criteria. Then by helping them, we considering 9 district of Mashhad City. Also we use GIS software .at finally we use SWOT technique with determine Strengths, weaknesses, opportunities and threats and was provided Operational strategies to improve the green space .

    Finding

    Studies about potential and limitations of District 9 in Mashhad, showed That the special position and having the potential.This area of green space, the region is poor.  This city officials may require attention and consideration.

    Results

    In order to improve the green space in District 9 in Mashhad, structural reforms should be considered.So, this reform could further improve green space And reinforce good norms, to ensure sustainability of the environment And on the other hand, the green level of development through the cultivation Of grass to the tree (with respect to the issue of cost and water supply), the long term, needs to be green space area.

    Keywords: district 9 of Mashhad city, green space, natural criterion, SWOT Technique, quantitative criterion
  • Pages 107-134
    Introduction

    Discussion about passive defense has a long history especially in construction of urban spaces as well as public buildings. Accuracy of this claim can be found in Initially of Islam wars and defensive measures such as digging ditches, making a fort. Now days is felt , that Should be improved in considerations of passive defense for reducing casualties of war due to advancement of technology and its impact on the development of WMD .A defensive consideration in urban development is most important because of Iran has strategic objectives and strategies such as: authoritarianism, Seeking glory, preservation of territorial integrity, political independence, pattern of local development and etc. Also considering to passive defense in countries especial in Iran due to their placement in the Middle East and having unique opportunities such as: geopolitical, geostrategic, geo-strategic geo-ideological on the other hand is important. 

    Method

    The research is, applied. Office buildings sensitive of Shahriar city is as studied characterizes to reduce damage from enemy attacks. Generally collocated data is library and has been used field studies.

    Finding

    Findings indicated that due to proximity to the city of Shahriar in Tehran. In the event of war, the enemy is vulnerable to attacks And on the other hand, the administrative town of Shahriar with a concentration in one place more than 40 centers Contrary to the principles of Passive Defense And at least the vital centers of the town (the governor, etc.) are decentralized

    Results

    At first in this study, was identified hazard zone in country also was determined building sensitive of shahriyar. So we can prevent financial and physical damages before occurrence of war where these damages are more than other parts of city.

    Keywords: Passive defense, hazard zoning, administrative City, Shahriar city