به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "حجاب اسلامی" در نشریات گروه "علوم انسانی"

  • فاطمه حاجی هاشم، الهه پاک سرشت*، آزاده اسمعیلی، زهرا محمدکاظمی
    هدف از این پژوهش، پرداختن به نقش های موثر والدینی در'گرایش نوجوانان دختر به حجاب اسلامی است. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد. 30 نوجوان دختر بین سنین 13 تا 16 سال بر اساس معیار ورود به پژوهش انتخاب شدند. با استفاده از روش تحلیل مضمون از داده های بدست آمده سه مضمون فراگیر «نقش والدینی»، «نقش مادری» و «نقش پدری» و 16 مضمون سازمان دهنده «مرزهای مشخص ولی-فرزندی»، «مرزهای مشخص پوششی»، «روش های تشویقی و بازدارنده»، «نگاه قرآنی نسبت به حجاب»، «تنظیم رابطه با اقوام و مراسمات»، «الگوسازی»، «ایجاد جو شاد منزل»، «آگاهی بخشی درباره حجاب»، «نظارت بر فضای مجازی» و «ایجاد فضای اعتماد متقابل«، «ارتباط عاطفی با نوجوان»، «ارتباط منطقی با نوجوان»، «نقش محافظ و حامی» و «آشنایی با مساله حجاب»، «حساس در امر تربیت» و «ارتباط موثر با نوجوان» و 39 مضمون پایه احصا شد. نتایج نشان داد علاوه بر نقش والدینی، هر یک از پدران و مادران نقش منحصر به فردی در اقبال دختران نوجوان به حجاب دارند و زمانی که والدین در کنار یکدیگر زمینه روانی را در فرزند خود ایجاد کرده و در امر تربیت همسوئی داشته باشند، حجاب مورد اقبال قرار می گیرد.
    کلید واژگان: نقش, والدینی, نوجوانان دختر, گرایش, حجاب اسلامی
    Fatemeh Hajihashem, Elahe Pakseresht *, Azadeh Esmaili, Zahra Mohammad Kazemi
    The purpose of this research is to deal with the effective roles of parents in tending teenage girls to the Islamic hijab. The qualitative research method is Phenomenology. Information was collected using semi-structured interviews. The study involved 30 teenage girls aged between 13 and 16 who were selected based on specific criteria. By using the Thematic analysis method, three universal themes of "parental role", "maternal role" and "fatherly role " and 16 organizing themes of "certain parent-child boundaries" and "certain protective boundaries" were identified from the obtained data. , "Encouraging and inhibiting methods", "Qur'anic view of hijab", "Regulating relations with relatives and ceremonies", "modeling", "Creating a happy atmosphere in the home", "Partial awareness about hijab", "Surveillance of cyberspace" and "creating an atmosphere of mutual trust", "emotional relationship with the teenager", "logical relationship with the teenager", "protective and supportive role" and "familiarity with the hijab issue", "sensitive in the matter of education" and "effective communication with the teenager" And 39 basic themes were obtained. The results showed that in addition to the role of parents, each of the fathers and mothers has a unique role in the luck of teenage girls to wear hijab, and when parents together create a psychological environment in their child and are aligned in their approach to upbringing, hijab is gain traction.
    Keywords: Role, Parents, Teenage Girls, Tendency, Islamic Hijab
  • زینب بهمنی گیلاوندانی*، سید روح الله زرگرباشی
    دیپلماسی عمومی یکی از مهم ترین مسائل مربوط به روابط خارجی کشورها و به طور کلی روابط بین الملل است که با توجه نوسعه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی که امروزه فاصله های زمانی و مکانی را نیز درنوردیده اند، اهمیت و کارکرد بیشتری یافته است. دیپلماسی عمومی با تاکید بر فرهنگ، مولفه های غیر مادی و هنجارها، به دنبال شکل دادن به هویت ها و ذهنیت افراد در دیگر جوامع است. این مولفه ها مشتمل بر طیف وسیعی از موضوعات و مفاهیم بوده و نمادها و ارزش های مذهبی را نیز در بر می گیرند. بر این اساس حجاب اسلامی به عنوان نماد و یک هنجار دینی، می تواند با تاثیر بر ذهن مخاطبان و بازنمایی تصویری خاص در جوامع، واجد کارکردهای دیپلماسی عمومی برای گفتمان اسلامی باشد. مقاله حاضر به دنبال آزمون این پرسش اصلی است که حجاب اسلامی چگونه می تواند موجب تقویت دیپلماسی عمومی گفتمان اسلامی شود؟ یافته ها حکایت از آن دارد که حجاب اسلامی به واسطه وجه نمادین خود، از طریق نماد سازی غیرکلامی و تصویرسازی مثبت در برابر گفتمان های رقیب، موجب تقویت دیپلماسی عمومی گفتمان اسلامی می شود. این پژوهش میان رشته ای، از نوع کیفی بوده و با استفاده از روش تبیینی با هدف شناسایی حجاب اسلامی به عنوان نماد و ابزاری غیرکلامی و بصری، در مسیر نهادینه کردن ارزش های فرهنگی گفتمان اسلامی انجام شده و نقش و تاثیر حجاب را به عنوان مقوم گفتمان اسلامی نشان می دهد. چنین کارکردی در ذهن نومسلمانان و غیرمسلمانان جوامع اروپایی قابل ارزیابی و شناسایی بوده و یافته های پژوهش موید همین مدعاست.
    کلید واژگان: حجاب, حجاب اسلامی, دیپلماسی عمومی, گفتمان اسلامی, سازه انگاری
    Zeynab Bahmani Gilavandani *, Seyyed Rouhollah Hadj Zargarbashi
    Public diplomacy is one of the most important and prominent issues related to political relations and international relations in general, and with the existence of information and communication technologies that span time and space, it has become more important and functional. Emphasizing culture and values, public diplomacy seeks to shape people's identity and mentality, and the Islamic hijab in this context, with its effect on the minds of the audience, leads to an effect on public diplomacy that is not necessarily limited to official channels. What the main question of the research seeks to test is: How does the Islamic hijab strengthen the public diplomacy of the Islamic discourse? And its proposed idea is as follows: the Islamic hijab as a non-verbal symbol strengthens the public diplomacy of the Islamic discourse through non-verbal symbolization and positive imagery against competing discourses. The most important achievement of this research is that the hijab is effective in the way of institutionalizing the cultural values of the Islamic discourse in a non-verbal and visual way, in its symbolic aspect in public diplomacy, therefore, as a non-verbal symbol and a cultural-value component, it is effective in introducing the Islamic discourse because It plays a role in the world by creating a positive image in the minds of different countries and influencing new Muslims and non-Muslims in European countries.
    Keywords: Hijab, Islamic Hijab, Public Diplomacy, Islamic Discourse, Constructivism
  • زینب بهمنی گیلاوندانی*، مجتبی عبدخدایی
    نظر به اهمیت مسئله حجاب اسلامی و نقش سیاسی−اجتماعی آن در جوامع و سطوح مختلف کنش اجتماعی در عرصه بین‎الملل، این موضوع یکی از اولویت‎های مطالعاتی حوزه سیاست بین‎الملل می‎باشد و هرگونه بحث درباره آن با مسائل سیاسی و بین‎المللی پیوند خورده است. ازسوی‎دیگر، شناخت نقش‎ جهانی گفتمان اسلامی به‎طور عمیقی به بررسی ماهیت و کارکرد حجاب اسلامی به‎عنوان یکی از مولفه‎های قدرت‎ساز گفتمان اسلامی در حوزه قدرت نرم بستگی دارد. حجاب به‎عنوان عنصری فرهنگی و جلوه‎یافته از اصول و گفتمان اسلامی با ماهیت نرم توانسته است نقش ویژه‎ای در قالب چهره‎های قدرت ایفا نماید و تهدیدی برای گفتمان لیبرال غرب باشد. ازاین‎رو این سوال مطرح است که حجاب اسلامی چگونه موجب تقویت قدرت نرم گفتمان اسلامی در سیاست بین‎الملل شده است؟ این پژوهش با نگرش سازه‎انگار‎انه و با بهره‎گیری از روش کیفی و به شیوه اسنادی به تبیین این ایده می‎پردازد که حجاب اسلامی به‎مثابه رسانه ارتباطی از طریق هویت‎سازی و بسط نظام گفتمانی در برابر گفتمان‎های رقیب، موجب تقویت قدرت نرم گفتمان اسلامی شده است. مهم‎ترین دستاورد این پژوهش تبیین نقش حجاب با توجه به ماهیت رسانه‎ای آن در پیشبرد اهداف قدرت نرم گفتمان اسلامی است.
    کلید واژگان: حجاب اسلامی, قدرت نرم, گفتمان اسلامی, سیاست
    Zeynab Bahmani Gilavandani *, Moitaba Abdkhoaei
    Considering the importance of the Islamic hijab issue and its political and social role in societies and different social levels in the international arena, this issue is one of the important issues in the field of international politics and any discussion about it is linked to political and international issues. On the other hand, understanding the global role of Islamic discourse is deeply dependent on examining the nature and function of Islamic hijab as one of the power-building components of Islamic discourse in the field of soft power. Hijab as a cultural element and a manifestation of Islamic principles and discourse with a soft nature has been able to play a special role in the form of figures of power and is a threat to the liberal discourse of the West. Therefore, the question arises as to how the Islamic hijab has strengthened the soft power of Islamic discourse in international politics. This research, with a constructivist approach and using a qualitative method and in a documentary way, explains the idea that the Islamic hijab as a communication medium has strengthened the soft power of the Islamic discourse through identity building and the expansion of the discourse system against competing discourses. The most important achievement of this research is the explanation of the role of hijab according to its media nature in advancing the soft power goals of Islamic discourse.
    Keywords: Islamic Hijab, soft power, Islamic discourse, politics
  • علی احمدپور*
    زمینه و هدف

    پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش‎بینی پایبندی به حجاب اسلامی براساس اعتقادات مذهبی و استفاده از فضای مجازی دانش ‎آموزان دختر مقطع دبیرستان شهرستان ماکو صورت پذیرفت.

    روش‎ شناسی: 

    روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی−همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، دانش ‎آموزان دختر مقطع دبیرستان شهرستان ماکو در سال تحصیلی 1399−1400 بودند. از میان آنها 150 دانش‎ آموز به صورت نمونه‎ گیری تصادفی خوشه‏ای انتخاب شدند برای جمع ‎آوری داده‎ها از پرسش نامه‏ میزان رعایت حجاب اسلامی، پرسش نامه‎ باورهای دینی گلارک و استارک و پرسش نامه وابستگی به استفاده از شبکه ‎های اجتماعی استفاده شد. برای تجزیه ‎و تحلیل داده‎ ها از آزمون‎های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.

    یافته‎ ها: 

    نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که رعایت حجاب اسلامی با نمره کل اعتقادات مذهبی و مولفه‎ های اعتقادی، عاطفی و مناسکی ارتباط مثبت و معنادار و با وابستگی به شبکه‎ های اجتماعی ارتباط منفی و معنادار دارد (01/0> p). همچنین نتایج ضریب رگرسیون نیز نشان داد که 50/0 درصد از کل واریانس رعایت حجاب اسلامی به وسیله اعتقادات مذهبی و وابستگی به شبکه‎ های اجتماعی تبیین می‎شود.

    نتیجه‎ گیری: 

    می‎توان نتیجه گرفت که رابطه مستقیمی بین میزان دینداری و پایبندی به ارزش‎ های اصیل اسلامی مانند حجاب وجود دارد و از طرف دیگر استفاده از فضای مجازی اگر بدون سواد رسانه‎ای باشد، می‎تواند آثار منفی از جمله ‎کم رنگ شدن حجاب در دانش‎آموزان، داشته باشد.

    کلید واژگان: حجاب اسلامی, اعتقادات مذهبی, فضای مجازی, دانش آموزان
    Ali Ahmadpour *
    Background and objective

    This study aims at investigating the prediction of adherence to Islamic hijab based on religious beliefs and the use of cyberspace by female high school students in Mako.

    Methodology

    The method of the present study was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in nature. The statistical population of this study was female high school students in Mako city in the academic year 2020-2021. Among them, 150 students were selected by cluster random sampling. To collect data, the Islamic Hijab Observance Questionnaire, Glark and Stark Questionnaire of Religious Beliefs and the Social Networking Dependence Questionnaire were used. Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data.

    Results

    The results of correlation coefficients showed that the observance of Islamic hijab has a positive and significant relationship with the total score of religious beliefs and belief, emotional and ritual components and a negative and significant relationship with dependence on social networks (p <0.01). Also, the results of regression coefficient showed that 0.50% of the total variance of observing Islamic hijab is explained by religious beliefs and dependence on social networks.

    Conclusion

    It can be concluded that there is a direct relationship between the level of religiosity and adherence to genuine Islamic values such as hijab, and on the other hand, the use of cyberspace, if it is without media literacy, can have negative effects such as less commitment to hijab in students.

    Keywords: Islamic Hijab, religious beliefs, Cyberspace, students
  • علی احمدپور *، علی رضایی شریف

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه باورهای دینی و وابستگی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی با میزان رعایت و تعهد به حجاب اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی صورت پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان کارشناسی در رشته‌های مختلف دانشگاه محقق اردبیلی شهرستان اردبیل در سال تحصیل 1398 بودند. به این منظور 430 دانشجو (307 دختر و 123 پسر) در رشته‌های مختلف به صورت نمونه‌گیری خوشه‏ای طبقه‌ای و تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه‏ باورهای دینی گلارک و استارک، پرسشنامه میزان رعایت حجاب اسلامی و پرسشنامه وابستگی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی محقق ساخته پاسخ دادند؛ در این تحقیق برای تحلیل داده‏ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‏های تحقیق بیانگر این هستند که اثر مستقیم بعد اعتقادی، بعد عاطفی، بعد پیامدی، بعد مناسکی بر رعایت حجاب اسلامی دانشجویان معنی‌دار می‌باشد، همچنین اثر مستقیم وابستگی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر رعایت حجاب اسلامی دانشجویان تاثیر دارد. شایان ذکر است که ابعاد دینداری دانشجویان و وابستگی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در تحلیل داده‌ها دارای همپوشانی هستند. به عبارت دیگر ابعاد دینداری و وابستگی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در صورت در کنار هم بودن می‌توانند تاثیر معنی‌داری بر رعایت حجاب اسلامی دانشجویان داشته باشند. البته تاثیر ابعاد دینداری بر وابستگی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی منفی و معکوس می باشند.

    کلید واژگان: باورهای دینی, حجاب اسلامی, شبکه های اجتماعی, دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی
  • فرزاد ادیبان، رقیه مبارکی طلب
    هدف

     هدف از تحقیق بررسی و تحلیل جایگاه و نقش ایجابی رسانه در ترویج حجاب و پوشش اسلامی است. در عصر فراصنعتی، قدرت در دست کسانی است که شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی را در اختیار خود دارند در دوران کنونی رسانه ها، جنبه های متعددی از زندگی مردم از سازمان ها و شبکه های اجتماعی گرفته تا سایر نهادها که هزاران مایل دورتر زندگی می کنند، را تحت تاثیر قرار داده است. امروزه ایده جهانی شدن بر مبنای گسترش فناوری اطلاعات شکل و گسترش یافته است بر همین اساس قدرت های سلطه تلاش می کند گسترش سطوح رسانه در ابعاد مختلف با هدف کوچک کردن جامعه جهانی و حتی ذوب جوامع جهانی با فرهنگ ها و خرده فرهنگ های مختلف، سعی در پایه گذاری نظام واحدی می باشند که آن را دهکده واحد جهانی نامیده اند یکی از فرهنگ های اصیل اسلامی ایرانی که خود عامل مهم پیشگیری از جرایم علیه اشخاص و مروج عفاف در سطح جامعه می باشد حجاب است. حجاب اسلامی یکی از نمادهای برجسته دین مبین اسلام به شمار می رود نظام سلطه در راس تفکرات صهیونیستی همواره در تلاش اند تا با راه اندازی رسانه های مختلف در کشورهای اسلامی موضوع حجاب را تحت الشعاع قرار دهند فعالیت های گسترده در این زمینه تا آنجا پیش رفته که در هر دوره، تاکتیک جدید اتخاذ و اجرایی شده(تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم فرهنگی و...) تا جنگ نرم در حوزه فرهنگی با حذف نمادهای فرهنگی چون حجاب اسلامی تحقق یابد محقق سعی دارد تا با بررسی دقیق پیرامون موضوع به سوال پاسخ گوید، که رسانه چگونه نقش ایجابی در ترویج حجاب اسلامی و عفاف می تواند ایفاء کند؟ در پایان نیز راهکارهای بهره گیری از رسانه را در راستای ترویج حجاب ارایه دهد.

     روش تحقیق:

     این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است. در این تحقیق برای پاسخ گویی به سیوالات از طریق گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه ای و با استفاده از فیش برداری منابع و همچنین استفاده از سایت های خبری و مقالات تخصصی استفاده شده است

    یافته ها و نتایج تحقیق: 

    یافته های تحقیق حاکی از این است رسانه های خارجی و یا رسانه داخلی متاثر از رسانه های بیگانه در انواع مختلف آن می تواند زمینه ساز جنگ نرم فرهنگی و به عبارتی حذف فرهنگ و نمادهای اسلامی گردد و جایگاه رسانه بسیار حساس و کلیدی است بر این اساس لازم است از طرفی رسانه های داخلی تقویت و پیام های تولید شده بر مبنای فرهنگ اسلامی شکل گرفته و از طرفی دیگر با فرهنگ سازی و ارتقای سطح آگاه سازی عمومی رسانه در خدمت ترویج عقاید اسلامی قرار گیرد لازمه این امر ایجاد واحدهای تخصصی آشنا به دو حوزه رسانه و مسایل دینی است.

    کلید واژگان: حجاب اسلامی, بدحجابی, رسانه
    farzad adiban, Ruqiya Mubaraki Talab
    Purpose

     The purpose of the research is to investigate and analyze the position and positive role of the media in promoting hijab and Islamic clothing. In the post-industrial age, power is in the hands of those who have communication and information networks at their disposal. In the current era of media, many aspects of people's lives, from organizations and social networks to other institutions that live thousands of miles away. has affected Today, the idea of ​​globalization has been formed and expanded based on the expansion of information technology. Accordingly, the powers of domination are trying to expand the levels of media in different dimensions with the aim of shrinking the global community and even melting global communities with different cultures and subcultures. They are in the establishment of a single system that they call the global single village, one of the authentic Iranian Islamic cultures, which is an important factor in preventing crimes against individuals and promoting chastity at the community level, is the hijab. The Islamic hijab is one of the prominent symbols of the religion of Islam. The ruling system at the top of Zionist thinking is always trying to overshadow the issue of the hijab by launching various media in Islamic countries. Extensive activities in this field have gone so far. that in each era, new tactics have been adopted and implemented (cultural invasion, cultural NATO, and cultural soft war, etc.) so that the soft war in the cultural field is realized by removing cultural symbols such as the Islamic hijab. Answer the question, how can the media play a positive role in promoting Islamic hijab and chastity? In the end, he should provide solutions for using the media in order to promote hijab.

    Research method

     This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. In this research, it was used to answer the questions through the collection of information using the library method and by using the sources, as well as the use of news sites and specialized articles.

     Findings and results of the research: 

    The findings of the research indicate that the foreign media or the domestic media affected by foreign media in its various types can become the basis of a soft cultural war, in other words, the removal of Islamic culture and symbols, and the position of the media is very sensitive. And it is key, on the basis of this, it is necessary to strengthen the domestic media and the messages produced on the basis of Islamic culture, and on the other hand, by creating culture and raising the level of public awareness, the media should serve to promote Islamic beliefs. Specialized units are familiar with two fields of media and religious issues.

    Keywords: Islamic hijab, bad hijab, media
  • علی اخترشهر*

    از نظر تاریخ زن قبل از اسلام در محرومیت فراوان بوده و از جایگاه مناسب اجتماعی برخوردار نبوده است؛ چرا که نگاه به زن، نگاه ابزاری و کالایی بوده یعنی زن در ردیف یکی از کالاهایی بوده است که در اختیار مردان بوده، تا لذت بیشتری از زندگی ببرند ولی اسلام با ندای آسمانی خود تحول بزرگی در زن ایجاد نمود. سو ال ؛ جایگاه زنان درانقلاب اسلامی وتاثیر آن بر بیداری اسلامی با رویکرد تمدنی چگونه هست؟ (سوال اصلی) درجواب باید گفت ؛ نسبت به زنان سه رویکرد وجود دارد. درعصر بیداری اسلامی ، ما شاهده آنیم که نگاه زن از حالت رویکرد منفعلانه ومدرن سازی غربی به رویکرد تمدن سازی براساس ارزشهای اسلامی تبدیل شده است.(فرضیه) وحاصل آن ،حرکت زن به سوی کمال را سرعت بخشید و زن مسلمان متحول وهمین امرباعث تاثیرات مهمی دربیداری اسلامی زنان مسلمان شده است .لذا، جهان دریافته که زن مسلمان خانه‏نشین و منفعل نیست وبا استقبال از حجاب اسلامی آنرا به نماد مخالفت با دولت‏ها، اعلام کرده وتلاش نمودنده اعلام کند که اولا؛ پوشش اسلامی به عنوان اظهار وجود فردی یا مذهبی به کار می‏رود. ثانیا ؛ توجه به حجاب، پاسخی به جنبش فمینیسم است ودلیل تشرف به دین اسلام است .

    کلید واژگان: حجاب اسلامی, انقلاب اسلامی, بیداری اسلامی, تمدن سازی
    Ali Akhtarshahr *

    In terms of pre-Islamic history, women have been in great deprivation and have not had a proper social status; Because looking at women is a tool and a commodity, that is, a woman has been one of the commodities available to men to enjoy life more, but Islam, with its heavenly voice, created a great change in women. Question ; What is the position of women in the Islamic Revolution and its effect on the Islamic Awakening with a civilized approach? (The main question) The answer should be; There are three approaches to women. In the age of Islamic awakening, we see that women's view has changed from a passive approach and Western modernization to a civilization-based approach based on Islamic values. In the Islamic awakening, women have become Muslims. Therefore, the world has realized that Muslim women are not housewives and passive, and by welcoming the Islamic hijab, it has declared it as a symbol of opposition to governments, and has tried to declare that, first; Islamic dress is used as an expression of individual or religious existence. Secondly; Paying attention to the hijab is a response to the feminist movement and is the reason for converting to Islam.

    Keywords: Islamic Hijab, Islamic Revolution, Islamic awakening, Civilization
  • زهرا علیزاده، میناسادات طباطبایی، اعظم اعتمادی فرد*

    اسلام هراسی پدیده ای است که در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جریان است و اکنون زنان به عنوان ابزاری در جهت گسترش امواج اسلام هراسی توسط قدرت های غربی به کار گرفته می شوند چراکه مساله زن، از مسایل بسیار مهم و از اساسی ترین و راهبردی ترین مسایل فکری هر جامعه است. این مساله از دیرباز، در جوامع، در بین متفکرین و در اخلاق و عادات گوناگون ملت ها وجود داشته است. موج گسترده و سنگین تبلیغات رسانه ای همواره بر این مبنا بوده که زنان مسلمان زیر شدیدترین فشارها قرار دارند و از هیچ یک از آزادی های قانونی و شرعی خود برخوردار نیستند و در مقابل زنان غیر مسلمان با برخورداری از عدالت جنسیتی و تمامی آزادی ها و حقوق برابر با مردان به سرعت در حال طی کردن مسیرهای پیشرفت و ترقی هستند. در این پژوهش سعی بر این است که ابتدا تعریفی جامع از اسلام هراسی ارایه شود و پس از آن به ترتیب حقوق زنان مسلمان، رفتارهای تبعیض آمیز علیه زنان و بازتاب زنان مسلمان در سینمای هالیوود بررسی و در انتها راهکارهای قرآنی جهت مقابله با این پدیده و تخفیف آثار آن بیان شود.

    کلید واژگان: اسلام هراسی, زنان مسلمان, حجاب اسلامی, رسانه
    Zahra Alizadeh, Mina Sadat Tabatabaei, A’zam E’temadifard

    Islamophobia is a phenomenon that is taking place in various political, social and cultural fields and women are now being used by Western powers as a tool to spread Islamophobia, as the issue of women is one of the most important and strategic issues of all societies. This issue has long existed in societies among thinkers and in the various morals and habits of nations. The widespread and heavy wave of media ads has always been based on the fact that Muslim women are under the most severe pressure and do not enjoy any of their legal and religious freedoms. In contrast, non-Muslim women enjoy gender justice and own freedoms and rights equal to men and are rapidly making progress. This study initially tries to provide a comprehensive definition of Islamophobia and then surveys the rights of Muslim women, discriminatory behavior against women and the reflection of Muslim women in Hollywood cinema; and finally Qur'anic strategies to deal with this phenomenon are discussed.

    Keywords: Islamophobia, Muslim women, Islamic veil, media
  • زهرا محمدپورمیر

    مستشرقان که از آنها به کاوشگران شرق نیز تعبیر می شود، امروزه به نوعی منتقد احکام اسلامی شده اند و حتی پا را فراتر نهاده و دین اسلام را ضد حقوق بشر دانسته و در صدد ارائه دلایل علمی در رد و نقد آن میباشند که از جمله این مسائل، مسئله حجاب است. نقد مستشرقان به مسئله حجاب، مضر بودن پوشش ظاهری برای زن و به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی او و نیز ضایع شدن حق زن برای حضور در اجتماع است؛ مواردی که در این پژوهش ناظر به فضای مجازی تلاش شد به بررسی آنها پرداخته شود؛ همچنین تلاش شد بررسی محتویات پژوهش با استفاده از سایر پژوهش های علمی و نظریه های کارگاهی باشد و بر این اساس، به شبهاتی که مستشرقان برای از بین بردن جایگاه عفت و حجاب پرداخته اند، اشاره شده است.

    کلید واژگان: حجاب اسلامی, مستشرقان و منتقدان, کیفیت پاسخگویی, فضای مجازی
    Zahra Mohammadpoormir *

    Orientalists, also referred to as Eastern scholars, have become critical of Islamic law today and have even stepped forward to regard Islam as an anti-human right and are seeking scientific reasons to disprove it. These are the issues of the veil.Orientalist criticism of the veil, the detrimental appearance of the woman, and the deterioration of her physical and mental health, as well as the deprivation of the woman's right to be present in society; It was also attempted to examine the contents of the study using other scientific research and workshop theories, and accordingly, the scholars referred to the dilemmas of eliminating the status of chastity.

    Keywords: Islamic Hijab, Orientalists, Critics, Accountability Quality, Cyberspace
  • پروانه ریاحی دهکردی*
    هدف اصلی این تحقیق نقش برنامه های تلویزیونی در نهادینه سازی پوشش و حجاب اسلامی دانشجویان است. تحقیق از نوع کار بردی و روش آن پیمایشی یا توصیفی است این تحقیق نسبتا سطح وسیعی را پوشش می دهد.جامعه آماری همه دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که باتوجه به تعداد وسیع نمونه آماری 385 نفر انتخاب شد. بر اساس مدل مفهومی متغیر مستقل (برنامه های تلویزیون) دارای مولفه های سریال ها، برنامه های آموزشی و متغیر وابسته (نهادینه سازی پوشش وحجاب اسلامی) دارای مولفه های نظام آموزش و پرورش، نظام تربیتی اسلام و عقاید مذهبی است. یافته های تحقیق پس از جمع آوری اطلاعات و آزمون فرضیه های فرعی با استفاده از آزمون کای اسکوئر با توجه به فراوانی مشاهده شده و مورد انتظار وسطح معنا داری، حاکی ازآن است که سریال های تلویزیونی و برنامه های آموزشی بر نهادینه سازی پوشش وحجاب اسلامی دانشجویان موثرهستند. فراوانی مورد مشاهده دیدگاه نمونه موردبررسی نشان می دهد ارتباط زیادی بین سریال های تلویزیون و نهادینه سازی پوشش و حجاب اسلامی دانشجویان و ارتباط نسبتا ضعیفی بین برنامه های آموزشی تلویزیون و نهادینه سازی حجاب وپوشش اسلامی دانشجویان وجود دارد. در نهایت آزمون فرضیه اصلی نشان داد که برنامه های تلویزیونی بر نهادینه سازی پوشش وحجاب اسلامی دانشجویان موثرهستند و ارتباط نسبتا ضعیفی بین نقش برنامه های تلویزیون و نهادینه سازی پوشش و حجاب اسلامی دانشجویان وجود دارد.
    کلید واژگان: برنامه های تلویزیونی, حجاب اسلامی, پوشش اسلامی
    Parvaneh Riahi *
    The main purpose of this research is the role of television programs in the institutionalization of Islamic dress code and Islamic hijab. Research is a method of work and its method is survey or descriptive. This research covers a relatively large level. The statistical population of all female students of the Islamic Azad University of Tehran Branch The north is 385 people, according to a large number of statistical samples. Based on a conceptual model of an independent variable (TV programs) containing serial components, educational programs, and dependent variables (the institutionalization of Islamic dress and Islamic dress), are components of the education system, the educational system of Islam and religious beliefs.The findings of the research, after collecting information and testing the hypotheses by using the Chi-square test, with regard to the observed and expected frequency and significance level, indicate that TV series and educational programs on the institutionalization of the Islamic curriculum of students They're effective.The frequency of viewing the viewpoint of the sample shows that there is a large connection between the TV series and the institutionalization of the Islamic curriculum of the students and the relatively weak relationship between the TV curriculum and the institutionalization of the Islamic hijab and Islamic cover of the students.Finally, the main hypothesis test showed that TV programs were effective in institutionalizing the Islamic curriculum of students and there was a relatively weak relationship between the role of television programs and the institutionalization of Islamic dress code and Islamic hijab of students.
    Keywords: TV programs, Islamic hijab, Islamic cover
  • پروانه ریاحی دهکردی*
    هدف اصلی این تحقیق نقش برنامه های تلویزیونی در نهادینه سازی پوشش و حجاب اسلامی دانشجویان است. تحقیق از نوع کار بردی و روش آن پیمایشی یا توصیفی است این تحقیق نسبتا سطح وسیعی را پوشش می دهد.جامعه آماری همه دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که باتوجه به تعداد وسیع نمونه آماری 385 نفر انتخاب شد. بر اساس مدل مفهومی متغیر مستقل (برنامه های تلویزیون) دارای مولفه های سریال ها، برنامه های آموزشی و متغیر وابسته (نهادینه سازی پوشش وحجاب اسلامی) دارای مولفه های نظام آموزش و پرورش، نظام تربیتی اسلام و عقاید مذهبی است. یافته های تحقیق پس از جمع آوری اطلاعات و آزمون فرضیه های فرعی با استفاده از آزمون کای اسکوئر با توجه به فراوانی مشاهده شده و مورد انتظار وسطح معنا داری، حاکی ازآن است که سریال های تلویزیونی و برنامه های آموزشی بر نهادینه سازی پوشش وحجاب اسلامی دانشجویان موثرهستند. فراوانی مورد مشاهده دیدگاه نمونه موردبررسی نشان می دهد ارتباط زیادی بین سریال های تلویزیون و نهادینه سازی پوشش و حجاب اسلامی دانشجویان و ارتباط نسبتا ضعیفی بین برنامه های آموزشی تلویزیون و نهادینه سازی حجاب وپوشش اسلامی دانشجویان وجود دارد. در نهایت آزمون فرضیه اصلی نشان داد که برنامه های تلویزیونی بر نهادینه سازی پوشش وحجاب اسلامی دانشجویان موثرهستند و ارتباط نسبتا ضعیفی بین نقش برنامه های تلویزیون و نهادینه سازی پوشش و حجاب اسلامی دانشجویان وجود دارد.
    کلید واژگان: برنامه های تلویزیونی, حجاب اسلامی, پوشش اسلامی
    Parvaneh riahi*
    The main purpose of this research is the role of television programs in the institutionalization of Islamic dress code and Islamic hijab. Research is a method of work and its method is survey or descriptive. This research covers a relatively large level. The statistical population of all female students of the Islamic Azad University of Tehran Branch The north is 385 people, according to a large number of statistical samples. Based on a conceptual model of an independent variable (TV programs) containing serial components, educational programs, and dependent variables (the institutionalization of Islamic dress and Islamic dress), are components of the education system, the educational system of Islam and religious beliefs.
    The findings of the research, after collecting information and testing the hypotheses by using the Chi-square test, with regard to the observed and expected frequency and significance level, indicate that TV series and educational programs on the institutionalization of the Islamic curriculum of students They're effective.
    The frequency of viewing the viewpoint of the sample shows that there is a large connection between the TV series and the institutionalization of the Islamic curriculum of the students and the relatively weak relationship between the TV curriculum and the institutionalization of the Islamic hijab and Islamic cover of the students.
    Finally, the main hypothesis test showed that TV programs were effective in institutionalizing the Islamic curriculum of students and there was a relatively weak relationship between the role of television programs and the institutionalization of Islamic dress code and Islamic hijab of students.
    Keywords: TV programs, Islamic hijab, Islamic cover
  • فرزانه ابدالی تکلو *، وریا حفیدی
    هدف این پژوهش پیمایشی، بررسی تاثیر انتشار تصویرهای بدون پوشش شرعی در شبکه‏های اجتماعی بر وضعیت حجاب دختران نوجوان شهر مشهد است. جامعه آماری دانش آموزان دبیرستانی هفت ناحیه آموزش و پرورش شهر مشهد است که با انتخاب یک دبیرستان از هر ناحیه صورت گرفت. تعداد کل اعضای جامعه تحقیق، 338نفر به دست آمد و با استفاده از جدول مورگان، تعداد اعضای نمونه 180نفر تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد که بیشتر دختران نوجوان در شبکهž های اجتماعی حضور دارند و در گروه‏های گوناگون عضو هستند. میانگین باور و التزام عملی به پوشش اسلامی در سطح جامعه شرایط مناسبی دارد. این در حالی است که وضعیت باور و التزام به رعایت حجاب اسلامی در بین نوجوانان دختر در فضای مجازی کمتر از حد متوسط است. از میان انتشار تصویرهای بدون پوشش در فضای مجازی توسط خانواده، آشنایان و افراد مشهور، تاثیر انتشار تصویرهای بدون پوشش شرعی در شبکهž های اجتماعی مجازی توسط افراد مشهور بیش از دیگر عوامل بود.
    کلید واژگان: حجاب اسلامی, شبکه های اجتماعی, فضای مجازی, الگوگیری نوجوانان, تصویرهای افراد مشهور
    Farzaneh Abdali Takallou *, Voria Hafidi
    The objective of this measurement research is to study the impact of circulating pictures of unveiled women in social networks on the condition of Islamic dress code ( ḥ ijāb ) of the adolescent girls in Mashhad. The high school students of 7 districts of Mashhad Department of Education were selected as the statistical population, with one high school chosen from every district. The total number of research population members amounted to 338; of these, using the Morgan Table, the number of sample members was determined to be 180. The research findings showed that most of the adolescent girls become members of social networks and members of various groups. The average belief in and practical commitment to maintaining Islamic dress code among adolescent girls is in a suitable condition, whereas belief in and commitment to maintaining Islamic dress code among the adolescent girls in cyberspace is lower than the average. Among the pictures of the unveiled women circulated in cyberspace by families, acquaintances, and celebrities, the impact of the pictures of the unveiled women circulated in cyberspace social networks is more than other factors.
    Keywords: Islamic dress code, Social Networks, Cyberspace, the adolescents’ modeling, pictures of celebrities
  • حاجی محمد مهدیان نسب، بابک معینی

    هدف اصلی این مطالعه استفاده از تیوری رفتار برنامه ریزی شده آجزن، جهت شناسایی عوامل مرتبط با گرایش دختران و زنان 9-45 ساله شهر همدان نسبت به حجاب می باشد. این مطالعه از نوع کاربردی با روش توصیفی - پیمایشی در سال 94 بر روی 900 نفر از دختران و زنان 45-9 ساله شهر همدان انجام گرفت. آزمودنی ها با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند و با تکمیل پرسشنامه محقق ساخته در این پژوهش شرکت کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و با کمک آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که میانگین نمره سازه های تیوری رفتار برنامه ریزی شده شامل نگرش، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده با میانگین نمره رفتار ارتباط آماری معنی دار داشت. نگرش نسبت به حجاب و قصد رفتاری دو پیش گویی کننده مهم رفتار حجاب بودند. سازه های نگرش و هنجارهای انتزاعی با تاثیر مثبت و کنترل رفتاری درک شده با تاثیر معکوس بر روی قصد رفتاری برای انجام رفتار حجاب بسیار حایز اهمیت می باشد.

    کلید واژگان: حجاب اسلامی, تئوری رفتار برنامه ریزی شده, نگرش, قصد رفتاری, هنجارهای انتزاعی
    Haji Mohamad Mahdian Nasab, Babak Moeini
    Objectives and purpose

    Veil is considered as one of the important social and religious issues. Islamic attire for women as an external and internal shield against strangers lead to family, moral immunity and most importantly social security. Therefore, the main objective of this study is to use the theory of planned behavior Ajzen and to determine factors associated with 4-59 girls and women tend to veil.

    Method

    this study is done in the method of descriptive-survey in 2015 to 900 girls and women aged 9-45 in Hamedan. Subjects are selected by multi-stage sampling. They are participated in this study by completing the researchers' questionnaire. The collected data are analyzed by SPSS and descriptive and inferential statistical tests.

    Findings

    the results showed that the mean score of constructs of the theory of planned behavior included attitudes, subjective norms, and perceived behavioral control with an average score of statistically significant relationship the tendency to veil and behavioral intention are two important predictors of behavior. The construct of attitudes and subjective norms and perceived behavioral control with adverse effects on behavioral intention to perform the behavior of veil is very essential.

    Discussion

    According to the results of this study, design programs and instruction messages could be very beneficial in order to promote the veil based on the theory of planned behavior. The results could be used in universities, cultural centers, counseling center, police commander social department and other organizations and institutes involved in social security.

    Keywords: : Islamic veil, Theory of Planned Behavior, Attitude, behavioral intention, subjective norm
  • علی غلامی *
    تصویب قانون منع استفاده از نشانه های مذهبی در اماکن عمومی در 15 مارس 2004م. در کشور فرانسه حرکتی است که زمینه تصویب قوانین مشابه خویش را در سایر کشورهای اروپایی فراهم نمود. سوال مطرح در این نوشتار آن است که آیا امکان جمع این تقنین با سایر قوانین و اصول حاکم بر نظام سیاسی فرانسه وجود دارد؟
    به نظر می رسد پاسخ به این سوال از سه جهت منفی است که از تحلیل انتقادی گزاره های ذیل به دست میآید. جهت اول، بررسی نسبت این قانون با قوانین داخلی فرانسه همچون اعلامیه حقوق بشر و شهروند 26 اوت 1789 و قانون اساسی مصوب 1946 و 1958م. این کشور از یکسو و مقررات تعهدآور بین المللی فرانسه از سوی دیگر است که در برخی از آنها همچون اعلامیه حقوق بشر 1948م. ، فرانسه جزء کشورهای موثر بوده است. جهت دوم، اصول بنیادین نظام سیاسی فرانسه یعنی دموکراسی و لائیسیته است که آموزه ها و عناصر اصلی آن مثل آزادی عقیده و عدم تاثیر آن در مواضع سیاسی و اجتماعی، به راحتی قابل جمع با این قانون نیست و منهیات مندرج در این قانون با اصول پیش گفته در تنافی می باشد. جهت سوم، حقوق بشر به معنای عام و فراتر از قوانین و مقررات است که با این قانون مورد محدودیت قرار گرفته است و در مجموع به نظر می رسد ریشه این قانون و رفتارهای مشابه آن چیزی جز پدیده موسوم به اسلام هراسی نیست.
    کلید واژگان: حجاب اسلامی, قانون اساسی فرانسه, دموکراسی, لائیسیته, حقوق بشر
    Ali Golami *
    The adoption of the French Law Banning Religious Symbols in Public Schools in 15 March of 2004 is a movement provided the passing of the similar laws in other European countries. The main question of this article is whether it is possible to aggregate this legislation with the other rules and principles governing the French political system? It seems the answer to this question is negative from three aspects obtained by the critical analysis of the following statements. The first aspect is the comparison of this legislation with the other internal laws of France like the Declaration of Rights of Man and Citizen in 26 Aug of 1789 and The Constitutions of 1946 and 1958 in one hand, and the international binding regulations of France on the other hand in which this country has been as the effective countries in some of them like the Human Rights Declaration in 1948. The second aspect is the fundamental principles of the French political system namely the democracy and laicité which their doctrines and main elements such as freedom of belief and its ineffectiveness in political and social dispositions aren’t simply aggregated with this law. The third aspect is human rights in the general sense and beyond the laws and regulations which are restricted by this law. On the whole, it seems that the root of this law and similar behaviors are nothing but a phenomenon known as Islamophobia.
    Keywords: Islamic Veil (Hijab), French Constitution, Democracy, Laicité, Human Rights
  • جمال بیگی، جعفر حیدر قلی زاده*
    حجاب پوششی است برای زن که در ادیان دیگر از جمله یهودیت، مسیحیت و زرتشت وجود داشته است، به طوری که در دین مقدس اسلام نیز زن ها از شخصیت والا، عالی رتبه و بلند پایه برخوردار هستند. بعد از اسلام در ادوار تاریخ به خصوص از زمان بروز جنگ های صلیبی مخالفت با حجاب وجود داشته، تا این که پس از وقوع حادثه تروریستی11سپتامبر(2001) در ایالات متحده آمریکا، مخالفت ها و ممنوعیت ها درباره حجاب به دلیل اسلام هراسی، تروریسم خواندن مسلمانان و بروز اندیشه های اسلامی در کشورهای غربی ازجمله فرانسه، آمریکا، بلژیک، سوئیس، ترکیه و جمهوری آذربایجان تشدید یافت. هدف این نوشتار بررسی ممنوعیت های حجاب در کشورهای اروپایی و مغایرت آن با موازین حقوق بین المللی و حقوق بشری است.استدلال ما این خواهد بود که دلایل مخالفت با حجاب در کشورهای غربی، اسلام ستیزی و اسلام هراسی است. چون حجاب اسلامی را مولود اسلام می دانند که به نظر خود اگر حجاب را نابود کنند اسلام را نابود خواهند کرد. به نظر می رسد، این ممنوعیت ها و تبعیض ها علیه زنان مسلمان به دلیل پوشش اسلامی خلاف مقررات حقوق بین المللی و حقوق بشری از جمله: منشور ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، سایر کنوانسیون های بین المللی و حتی قوانین اساسی داخلی خود این کشورها می باشد. روش تحقیق در مقاله حاضر مبتنی بر مطالعه اسنادی و تحلیل محتوا می باشد.
    کلید واژگان: زن, حجاب, حجاب اسلامی, کشو رهای غربی, حقوق بشر, حقوق بین الملل
    Jamal Beigi, Jafar Heidargolizadeh*
    Hijab is a covering for women in all religions including Judaism, Christianity, and Zoroastrianism, as in Islam considering women as noble beings. By emergence of Islam, during history especially during crusade wars there were some moves on opposing hijab. However, after September 11th opposition and prohibition on hijab was intensified due to Islam-phobia, regarding Muslims as terrorists and the emergence of Islamic ideologies at western countries such as France, America, Belgium, Switzerland, Turkey, and republic of Azerbaijan. The purpose of the survey is to review the prohibition of Hijab at European Countries and its discrepancy regarding human rights.Our main argument is that the reasons for opposing the hijab in western countries are anti-Islam and Islam phobia. Due to the fact that theybelieve that Islamic hijab is the originator of Islam regarding that by spoiling hijab Islam could be spoiled completely. It seems that the prohibition and discrimination against women because of their covering is the violation of International and Human Rights, The UN Charter, The Universal Decrelation of Human Rights, the International Covenant on Civil and Political Rights, International Conventions and Internal Constitution of the country. The research Method is based on content analysis of these documents.
    Keywords: Women, Hijab, Islamic Hijab, Western Countries, Human Rights, International Law
  • یعقوب فروتن*
    موضوع اصلی این پژوهش معطوف به بررسی و تجزیه و تحلیل ابعاد و ویژگی های مرتبط با فرآیند جامعه پذیری حجاب و پوشش اسلامی بود. در این پژوهش، با استفاده از مدل نظری عناصر چهارگانه فرآیند جامعه پذیری میچنر و همکاران (1990) و سایر صاحب نظران معاصر تئوری جامعه پذیری (اونس و داویس، 2000؛ تایلور، 2003)، فرآیند جامعه پذیری حجاب از طریق سیستم آموزشی تجزیه و تحلیل شد. بر همین اساس، مهم ترین الگوها و ویژگی های مرتبط با چگونگی بازنمایی حجاب و پوشش زنان در متون آموزشی مدارس ایران بر پایه روش تحلیل محتوا بررسی شد. مطابق نتایج این پژوهش، اگرچه الگوهای کمابیش عمومی در زمینه چگونگی بازنمایی حجاب و پوشش زنان از طریق سیستم آموزشی وجود دارد، اما تجزیه و تحلیل های تفصیلی این پژوهش نشان می دهد که این الگوهای کلی به طور معناداری تابعی از دوره های تحصیلی و عنوان متون درسی است.
    کلید واژگان: حجاب اسلامی, زنان, جامعه پذیری, سیستم آموزشی
    Yaghoob Foroutan*
    This paper examines the patterns associated with the socialization process of veiling of women in Iran. Using content analysis technique and socialization theory (Michener et al. 1990, Evans and Davis 2000, Tylor 2003), this paper focuses on the association between ‘educational institution and hijab socialization’ and explains the major patterns related to the representation of women’s veiling in the school education resources. The educational resources in the present study include the school-textbooks of the Islamic Republic of Iran in three levels: Primary, Intermediate, and High schools. In addition, the analyses of these educational resources are discussed in terms of ‘religious textbooks’ and ‘other textbooks’. This provides further opportunity to explore the existence and the extent of religious dominance in the educational materials. The preliminary results of this analysis show that there are some general patterns regarding the representation of women’s veiling in the educational resources. Further investigation, however, underlines that the patterns vary significantly by the main types of school-textbooks and educational levels.
    Keywords: Islamic dress codes (hijab), socialization, women, educational system
  • محمدسالار کسرایی، محمد رضایی، همایون مرادخانی
    وقوع انقلاب اسلامی در ایران و تغییر ترکیب جمعیتی برخی کشورهای غربی به واسطه حضور فزاینده اقلیت های مسلمان در این کشورها طی دهه های اخیر باعث شده تا پوشش اسلامی اهمیتی خاص پیدا کند. در این راستا حوزه ای پژوهشی نیز تکوین یافته که شیوه ای خاص از ادراک موضوع را سامان داده و دانشی معین از آن را تولید کرده است بی آن که پیش فرض ها، رویکردها، و یا نحوه طرح مسائل در آن مورد باز اندیشی قرار گرفته شده باشند. در مطالعه حاضر تلاش شده تا ضمن مروری انتقادی بر پژوهش های موجود در حوزه پوشش به این سوالات پاسخ داده شود که این پژوهش ها چگونه به موضوع پوشش پرداخته اند، چه جنبه یا جنبه هایی در آن ها نادیده گرفته شده است و از خلال این مباحث امکان طرح چه پرسش های تازه ای فراهم می آید. بحث درباره سیاست های دولت حول موضوع پوشش اسلامی، بررسی مسئله پوشش اسلامی از جنبه حقوقی و دلالت های آن برای حوزه عمومی، تحقیق در معانی پوشش اسلامی و سبک زندگی مرتبط با آن، و مطالعه نحوه بازنمایی پوشش اسلامی در رسانه ها از جمله مضامینی هستند که در این دسته از پژوهش ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. در این مطالعه، ضمن مرور هر یک از پژوهش های مذکور و ذکر محدودیت های آن ها، تلاش شده تا با نقد کلیت این فضای گفتمانی، زمینه طرح پرسشی جدید فراهم آید.
    کلید واژگان: حجاب اسلامی, سوژه پوشش, گفتمان, بازنمایی, دولت
    Mohammadsalar Kasraie, Mohammad Rezaei, Homayoun Moradkhani
    The advent of Islamic Revolution in Iran and the demographic changes of some Western countries due largely to the growing presence of Muslim minorities in this countries during the recent decades has made ‘Islamic code of dressing’ an important topic of interest. In this respect, there has appeared a new research framework which has organized a particular way of understanding this topic, and brought about a certain bulk of knowledge in which the presuppositions, approaches, and the way of sketching the issues has not been reconsidered.While critically reviewing the available research on the code of dressing, the present study aims to answer the following questions: How have they dealt with the topic ‘code of dressing’? What aspects, if there are any, have been neglected by them? And what possible questions come out and appear to be posed? Discussing the state policies regarding “Islamic code of dressing’, approaching Islamic code of dressing from a juridical perspective and its denotations for the public sphere, probing the meanings of Islamic code of dressing and its related life-styles, and studying the way of representing Islamic code of dressing in media, are all concepts that have been more accounted for in these research trends. While reviewing and drawing on the constraints in each research, and criticizing the totality of this discourse space, it will be attempted to highlight the importance of posing a new question.
    Keywords: Islamic Hijab, Dressing subject, Discourse, Representation, State
  • علی رحمانی سبزواری
    شکی نیست که سلامت و تعادل جامعه در رشد فکری، عملی، تکنیکی، سیاسی و اخلاقی آن تاثیر بسزایی دارد. جوانان با روان آرام و سالم می توانند بیندیشند، بخوانند و رشد کنند. اگر جامعه مبتلا به ناامنی و انحراف و اضطراب باشد و دغدغه های روحی به جای روان سالم بر جوانان حاکم گردد، دیگر از نسل جوان انتظار درست اندیشیدن و پیش برد علمی نباید داشت. بنابراین، هر عاملی که ثبات و امنیت بیاورد و به سلامت و تعادل جامعه کمک کند، می تواند در رشد فکری، عملی و اخلاقی جامعه سهیم باشد و بی شک حجاب اسلامی یکی از این عوامل تاثیرگذار در سلامت و سعادت و رشد فکری و علمی جامعه است. بر این اساس فقه اسلامی بر اعمال حجاب تاکید می ورزد و این نوشتار اثبات می کند که حجاب اسلامی یک مسئله شخصی، و از مسایل فرعی کم رنگ در زندگی اجتماعی نیست، بلکه از مسایل مهم فقهی، اساسی و بنیادی جامعه اسلامی است که در به کارگیری آن، دولت و ملت را به یاری می طلبد و اعمال آن را به پنج دلیل بر دولت و ملت واجب و لازم می شمرد.
    کلید واژگان: حجاب اسلامی, شعایر, منکر, معروف, حکومت
    Ali Rahmani Sabzevari
    There is no doubt that just a healthy and balanced society could reach intellectual, technical, political and moral developments. There are some important and effective elements that wellbeing of society refers to them. No doubt that one of them is Islamic Hijab. Accordingly, Fiqh of Islam insists on operation of Hijab and we try to demonstrate that Islamic Hijab is not a personal or unimportant issue. Also we express the necessity of operation of Hijab for wellbeing of society. Reaching this goal needs the help of people and government. There are five reasons that make this effort as necessary.
  • انسیه ماهینی، عبدالحسین خسروپناه
    یکی از ارزش های مقدس دین مبین اسلام که در عصرهای مختلف به صورت های گوناگون مورد تهاجم قرار گرفته و سعی شده تا به صورت کمرنگ در آید،مبحث پوشش بانوان مسلمان است. پذیرش این نکته مهم است که محیط علمی،پوشش متناسبی را می طلبد.بر اساس پژوهشی اغلب دانشگاه های جهان دارای ضوابط خاص و ویژه پوشش متناسب با محیط آموزشی می باشند.علت و ضرورت ضوابط مندی این محیط نه تنها بر باورمندی بر اصول ارزشی که حاکی از جهان بینی آنهاست می باشد،بلکه اکثریت آنها بر اساس نوع ضرورت های محیطی و ایمنی و آرامش روحی روانی متناسب با پیشرفت کار پایبندی به ضوابط خاص پوشش را الزام می دارند و چگونگی وضعیت ظاهری را برخاسته از شان محیط علم و فرهنگ خاص محیط آموزشی می دانند.بر این اساس در این نوشتار سعی شد به راهکارهای ترویج پوشش اسلامی در بین دختران دانشجو پرداخته شود.در این مقاله هر چند از روش کتابخانه ای استفاده گردید، اما سعی شد از تحقیقات میدانی بعمل آمده در این خصوص و مستند قرار دادن آنها بهره جسته شود.در پژوهش حاضر در ابتدا پس از مفهوم شناسی،به بررسی وضعیت پوشش دختران در دانشگاه و آسیب شناسی وضعیت موجود پرداخته شد و برخی از مهمترین علل کم توجهی یا بی توجهی آنان به مقوله ی حجاب در چهار دسته سلسله عوامل فرهنگی و اعتقادی،بیولوژیکی و روانی،اجتماعی و سیاسی بیان گردید و در همین راستا به ارائه راهکارهایی در جهت ترویج پوشش اسلامی پرداخته شد. این راهکارها به دو قسمت بیرونی و درونی تقسیم شده و برای هر یک اقسامی ذکر گردیده است.
    کلید واژگان: حجاب اسلامی, ستر و پوشش, عفاف, حیا, ترویج
    Ensiyeh Mahini, Abdol Hossein Khosropanah
    One of the holy values in islam that has been disregarded in different forms and different eras is the islamic veil of women. Most of the universities of the world have rules and criterions relating to proper clothing, suitable in educational areas. This survey concerns the practicable methods to promote Islamic veil among girls in universities. The method that is used in present research is library method but the results of other researches are also studied. The research has defined the meanings and then has discussed the situation of girl's veil in universities and pathology of the present situation. The reasons of ignoring and neglecting the islamic rules in this field have been categorized in four different aspects: cultural, biological, social and political and some methods to promote the islamic veil have been discussed. The mentioned methods are divided in two different external and internal parts.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال