به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حدیث » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • البرز محقق گرفمی*، سید علی دلبری

    بخش عمده ای از روایات در قالب پرسش وپاسخ راوی و معصوم (ع) گزارش شده اند. شناخت مولفه های موجود در پاسخ معصوم (ع) یاری رسان مجتهد در استنباط حکم شرعی است. یکی از قواعد کاربردی در این سپهر، «ترک استفصال» نام دارد. این قاعده، گویای آن است که ادله لفظی بر فرض های مختلف، مشتمل است. در پژوهش حاضر به روش اسنادی و توصیفی تحلیلی، تبیین نظام مندی از قاعده مذکور ارائه و شرایط به کارگیری آن ضابطه مند شده است. در گام بعد، با تبیین کاربست های این قاعده در دانش اصول فقه و درج نمونه های حدیثی مناسب، جنبه های کاربردی قاعده روشن شده است. برخی از مواضع کاربرد قاعده به این قرار است: حکم تکلیف در زمینه علم اجمالی، مفهوم شناسی شک در استصحاب، تعارض دو استصحاب، دلالت اخبار علاجیه، حکم تقلید از شخصی که بالفعل به اجتهاد نرسیده، بررسی شرطیت ثبات مذهب در تقلید استمراری و حکم استقلال عامی در امر قضاوت.

    کلید واژگان: شمول حکم, ترک استفصال, حدیث, کاربست اصولی}
    Alborz Mohaghegh Garfami *, Seyyed Ali Delbari

    A great majority of narrations are reported in the form of questions and answers between the narrator and the Maʿṣūm (the infallible) (peace be upon him). Recognizing the elements of the Maʿṣūm’s response will assist the jurist in deducing his legal ruling. In this regard, one of the useful principles is known as Tark-i ʾIstifṣāl (or the principle of refraining from seeking clarification). The rule indicates that text sources encompass multiple understandings. The present study provides a systematic explanation of the principle and regulates its applications, using the descriptive-analytical method and through documentary-based research. In the next step, explaining the applications of this principle in the field of principles of jurisprudence and by mentioning appropriate ḥadīth examples, the practical aspects of the principle are clarified. Some of the applications of the principle include: the ruling on Taklīf (obligations) in the context of general knowledge (ʿilm-i ijmālī), the conceptual understanding of doubt in ʾistiṣḥāb (continuity), the conflict between two ʾistiṣḥābs, the implication of hadiths that resolve conflict, or Treating hadiths (akhbār-i ʿilājiyyah), the ruling on imitating (Taqlīd from) a person who has not yet actively achieved Ijtihād, whether imitations continues in case of changing religion, and the ruling on the layperson’s (ʿāmmī) independence in judgment.

    Keywords: Generality Of Ruling, Tark-I ʾistifṣāl, Ḥadīth, Applications In The Principles Of Jurisprudence}
  • مرتضی سلمان نژاد*، محمدکاظم طباطبایی، احمد پاکتچی

    حدیث موضوع، واقعیتی است که در میراث حدیثی مسلمانان وجود داشته و پیوسته درباره تاریخچه پدید آمدن، انگیزه ها و قالب های تحقق آن بحث شده است. ضرورت کاربست رویکرد درزمانی در تحلیل آنچه به حدیث موضوع یاد شده، می تواند درک جامعی از تحولات رخ داده در مورد آن را در سده های نخستین نمایان سازد. حدیث موضوع، سهل و ممتنعی است که همچون اسرائیلیات به رغم وضوح ابتدایی، در مرحله کشف مصادیق، کار را برای پژوهشگران فرسایشی می کند. مقاله حاضر تلاش کرده است تا با جست وجو در کتب رجال و جرح و تعدیل سده های متقدم هجری، شبکه ای از اصطلاحات دلالت کننده بر وضع حدیث به صورت صریح و کنایی را استقصا کند و در مرحله بعد با یادکرد تحولات بنیادین در عالم حدیث، گفتمان های شکل گیری این اصطلاحات را به قدر کفایت نمایان سازد؛ پدیده هایی که هریک به نوبه خود بستر پدیداری حدیث موضوع را بر محور نقد رجالی در سده های دوم تا چهارم هجری قمری فراهم کرده است. ازجمله این پدیده ها می توان به «اسناد حدیث و اصالت ماخذ»، «گسترش تدوین حدیث»، «فرابومی شدن حدیث» و «تضییق دامنه سنت» اشاره کرد.

    کلید واژگان: حدیث, وضع, کذب, رجال, جرح و تعدیل}
    Morteza Salmannejad *, Mohammadkazem Tabatabaipour, Aḥmad Pakatchi
    Introduction

    From the period when hadith appeared as a term and a group called aṣḥāb hadith began its work in a specialized way, a phenomenon called the hadith setting (topical hadith) took place seriously in those circles. Although in the beginning, the relations of status were raised in some Iraq regions among the Rijalist of that time, during the next decade or two, due to the accumulation of these types of traditions and the mention of transmitters attributed to the status among the rijalists, it became a topic in other regions as well. What can be found today from the studies on the fabricated hadiths, most of the research is about the motivations of phenomena, the methods and formats of the realization of fake traditions, which lack of historical and contemporary perspectives. Even when the history of fabricating hadith is discussed among scholars and researchers, there is little discussion about ongoing currents and the connection of historical discourses with what can be called the fundamental evolution of hadith, a point that this research is aware of and He tried to analyze the phenomena and fronts of the nobles in the context of history and discourses in each era.The focus of this article is on the study of various historical works, Tabaqat, Rijal and Jarḥ and Ta'dīl. In these works, we see the maximum use of terms such as "kāna yaḍa'u al-hadith", "waḍḍā'un" and... which include various meanings and different examples. The study of the changes that occurred in the concept of hadith in the following centuries depends on the correct understanding of the hadith of the first centuries. In other words, the fundamental developments such as "hadith Isnads and authenticity of source", "expansion of hadith collecting", "transregionalization of hadith" and "narrowing of the scope of tradition" that occurred in the world of hadith, made the emergence of hadith the focus of Rijal criticism in the centuries 2 to 4 provided.

    Materials and methods

    What completes our understanding of the fabricated hadith in the first centuries has been discussed in two layers. First, all the usages of "waḍ'" (fabricating) in various religious bodies in the Rijal sources of the 3rd and 4th centuries of Hijri were investigated. Based on this collection and the search for other words accompanying it in Rijali's reports, a network of words that clearly and allusive indicated the status of hadith was identified. Therefore, in the first layer, all the words and Rijali concepts, both those that clearly indicated the status of the hadith and those that were ironically related to the fabricated hadith, are included. It is natural that the mass study of Rijalian reports and the classification of Rjalian concepts created a relatively comprehensive understanding of what is referred to as the fabricated hadith.In the second layer, with an overview of the fundamental developments of hadith in the first centuries, including "hadith sources and originality of source", "expansion of hadith collecting", "transregionalization of hadith" and "narrowing of the scope of tradition", an attempt is made to understand the meaning of the semantic network of hadith concepts in the first layer. In this section, naturally, clear evidences and citations were found among the reports of Rijali regarding the connection between these discourses and the subject hadith phenomenon. The integration of these two layers and a deeper understanding of what happened in the first centuries opens up to the audience the phenomenal foundations of hadith on the axis of Rijali's criticism.

    Results and findings

    As mentioned, in order to analyze the terms used in Rijalian's works, which indicate the fabricated hadiths, the attitude of muhaddith and Rijalian to the topic of hadith should be taken into consideration. Some terms such as "yaḍa'u al-hadith", "kadhdhāb", "dajjāl" etc., clearly indicate that the transmitters are fabricaters; In the meantime, some terms such as "yūsalu al-maqṭū'", "yarfa'u al-musnad", "matrūk al-hadith" etc. convey this concept ironically.By examining the history and developments in the field of hadith and hadith sciences in the early centuries of Hijri, such as "hadith Isnads and authenticity of sources", "expansion of hadith colection", "transregionalization of hadith", "narrowing of the field oftradition", "wave of Isnad seeking" and Rijali criticism", "The dominance of istimā' (listening) discourse and the importance of memorizing the way of hadith taḥammul (reception)", "damaging migrations, the birth of hadith as a foreign origin" and "The phenomenon of raf' in the sense of faise validation of hadith", which are detailed explanations of each in the text of the article. It has been mentioned, it is possible to talk about the discourses that have caused the development of the hadith phenomenon, and terms and arguments made by muḥaddithists and scholars in the past centuries can be better classified under these discourses.After the investigations, it was found that commenting on the distinction between the terms indicating the status of the hadith seems to be difficult, because the awareness of forgery and fabrication the status of the hadith is also based on case knowledge based on individual awareness. Based on this and considering that during the previous centuries until the end of the third century, a clear and written definition was not obtained, if we want to provide an understanding of the meaning of the fabricated hadith in the last decades of the second century and even in the third and fourth centuries, we must point to a network of terms and meanings that, as a whole, can show a picture of the totality of what has been sought in the meaning of the weakness of hadith transmitters from the area of ​​Rijalis. Although in their minds there was intensity and weakness in the transmitters' injury and on this basis, the difference in the ratios given can be followed, but it should be pointed out that the Rijal science has taken its initial steps and it is natural that in such a situation, the border meaning of the ratios is not completely separated from each other.The forgeries that took place during this period, in many cases, were nothing but the addition of a false sanad to the hadith texts that were already known by other means. In this regard, the principles and writings of other hadith scholars were sometimesused, and the forger attributed that Isnad to himself, and this was a method that was called "theft of hadith" by the ancients, but in the second and third centuries, it was a part of fabricatings that a text that was never known from another transmitter was created and embellished into a sanads. From the point of view of the subject, these hadiths were sometimes about virtues and ideals to defend their sect and attack the opposing sect, sometimes they had a religious theme to support a particular belief, and sometimes their purpose was to support the sect and "strengthen the Sunnah". However, both in the previous centuries and later, several factors including political, religious, ethnic, social and economic motives were effective in the occurrence of forgery.

    conclusion

    The authors of al-'Ilal, al-Kāmil fi al-ḍuafā' wa al-Majrūḥīn tried to discover the origin and source of the fabricated hadith with completely detective methods. All their reliance was on the judgments of people who had been harmed in some way, and in the meantime, they were given different proportions according to the type of weakness they had. Collecting the aforementioned ratios in order to create a semantic network, along with remembering the fundamental developments in the space of hadith, can reveal the emergence of hadith in the second to fourth centuries.In a meaningful connection, the phenomenon of "hadith Isnad and authenticity of it's source" can be considered as a fundamental factor for the wave of Isnad seeking and the criticisms of Rijal who emanate from it. As stated, the easiest way to construct the fabricated hadith was to use other Isnads. What became apparent with the "expansion of hadith collecting" was the damage caused by the prevailing atmosphere of istimā' discourse; During the period he mentioned, the method of hadith taḥammul was very important. With the phenomenon of "transregionalization of hadith", it was these damaging migrations that provided the context for the fabricated hadith. Finally, "narrowing the scope of tradition" also became a factor for the emergence of the "raf'" phenomenon as a false validation of hadith.

    Keywords: Hadith, Fabricating, Falsehood, Rijal, Jarḥ Wa Ta'dīl}
  • علی آهنگ*
    روایت «الشوم فی المراه و الفرس و الدار» روایت مشهوری است که تداعی کننده انگاره شومی زنان است. این روایت در منابع اهل سنت به پیامبر(ص) نسبت داده شده و در منابع روایی شیعه گاه از امام صادق(ع) و گاهی از پیامبر(ص) نقل شده است. نتیجه تحلیل انگاره «شوم المراه» و روایات تداعی کننده آن با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ای به این قرار است که بخشی از این روایات، که «روایات مبنا» در ترویج این انگاره محسوب می شوند، در بوم مدینه شکل گرفته و برخی محدثان سرشناس مدینه عامل اصلی ترویج آن بوده اند. تفرد مطلق در سه طبقه نخست راویان و تعارض محتوایی این روایات با نگرش کریمانه قرآن و پیامبر(ص) به زنان شاهدی بر ساختگی بودن آن هاست. تعدادی روایات پراکنده نیز وجود دارد که ناظر به «روایات مبنا» شکل گرفته و در حکم واکنش به این انگاره است. این واکنش ها را می توان در چهار دسته تقسیم کرد: واکنش های مشروط، واکنش های توضیحی و تعلیلی، واکنش های تقابلی-اصلاحی و واکنش های تقابلی-انکاری. تحلیل تاریخی و زبان شناختی این روایات نشان دهنده تاخر آن ها از روایات دسته نخست است.
    کلید واژگان: حدیث, شوم المراه, تحلیل انگاره, تحلیل اسناد-متن}
    Ali Ahang *
    The famous narration "Al-Shuʾmu fi al-marʾati wa al-farasi wa al-dār" brings to mind the idea of "inauspiciousness of women". This narration has been attributed to the Prophet (PBUH) in the Sunni narrative sources. Also, it has sometimes been ascribed to both Imam Ṣādiq and the Prophet in the Shiʾa narrative sources. By using a descriptive-analytical method and based on the library sources, in this study, the idea as well as other narrations reminding it have been analyzed. According to the results, some of these narrations which are considered as "basic narrations" in promoting the idea, have been formed in Medina, and some Medinan traditionists had a leading role in their propagation. Their fabrication is confirmed by the uniqueness of the first three classes of narrators and the conflict of their content with the munificent view of the Quran and the Prophet (PBUH). Also, there are several dispersed narrations which have been formed following the basic narrations and are considered as reactions to the idea. These reactions can be classified into four categories: conditional, explanatory and causative, adversative-corrective, and adversative -contradictory. The historical and linguistic analysis of these narrations shows that they have been formed after the narrations of the first group.
    Keywords: Hadith, Inauspiciousness Of Women, Idea Analysis, Isnad-Text Analysis}
  • عطیه عبدالسلامی، سارا نوروزی فر، سیمین مقیم، زینب محمدی نژاد علیزاده

    هدف این پژوهش بررسی راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی مدارس از منظر قرآن و حدیث است. پژوهش حاضر باتوجه به اهداف و ماهیتش به روش تحلیلی - توصیفی انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. با جستجو و بررسی معاجم و تفاسیر معتبر و سپس با مطالعه منابع مختلف درباره ی این موضوع، مطالب موردنیاز پژوهش گردآوری شد و پس از تنظیم و دسته بندی مطالب، پژوهش موردنظر آماده ی ارائه شد. ازآنجا که دانش آموزان نسل آینده ساز کشور را تشکیل می دهند و از طرفی پیشگیری همواره ساده تر، عملی تر و کم هزینه تر از درمان است، پیشگیری از آسیب های اجتماعی مدارس از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهش حاضر به بررسی راهکارهای پیشگیری از آسیب های نوجوانان در مدرسه پرداخته است که بعد از معرفی این آسیب ها نشان داد عوامل فردی و اجتماعی، مجموعه آسیب های اجتماعی مدارس را شکل می دهد که در بطن این عوامل، نهاد خانواده و مدرسه و جامعه نقش مهمی در بروز این آسیب ها دارند. به همین دلیل راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی مدارس هم در دو بخش فردی و اجتماعی از نگاه قرآن و حدیث مورد بررسی قرار گرفت. طبق یافته های این پژوهش، تقویت بنیان خانواده و تربیت دینی در حیطه ی فردی و محیط مطلوب مدرسه و رفتار معلمین و وجود قانونی صحیح در حیطه ی اجتماعی از بروز آسیب های اجتماعی مدارس جلوگیری می کند. بنابراین تدوین برنامه ی جامع پیشگیری و کاربستن آن در برنامه ی درسی با استفاده از فرهنگ قرآن ، سنت، هماهنگی بین اولیا و مربیان و تقویت امکانات آموزشی، می تواند تاثیر مطلوبی در کاهش پیشگیری آسیب های اجتماعی مدارس داشته باشد.

    کلید واژگان: آسیب های اجتماعی, پیشگیری, مدرسه, تربیت اسلامی, قرآن, حدیث}
  • فرشته سمیعی، امیر توحیدی*، محمدکاظم رضازاده جودی

    «تجلی» اصطلاح و مفهومی پر کاربرد در سنت اسلامی است که تفسیر آن تاثیری بسزا در مبانی اخلاقی، معرفتی و باورهای دینی دارد. سابقه کاربرد اصطلاح به قرآن کریم و برخی احادیث بازمیگردد و سپس، اندیشمندان مسلمان، تفسیرهایی متعدد از آن ارائه کرده اند. این اصطلاح پیش از ابن عربی، بیش از هر چیز، مفهومی سلوکی بود که چگونگی تقرب وجودی معرفتی سالک به حضرت حق، از طریق کنار رفتن حجابها و آشکار شدن افعال و صفات و ذات حق تعالی، را توضیح میداد، اما دیدگاه های ابن عربی درباب تجلی، با دیگران متفاوت بوده و تعابیر او در اینباره خاص خود اوست. پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، به بررسی مفهوم تجلی در آراء ابن عربی و مقایسه آن با آیات و روایات اسلامی میپردازد تا اشتراکات و افتراقات این دو دیدگاه روشن گردد. یافته های پژوهش نشان میدهد که آراء ابن عربی در مباحثی مهم همچون تعریف تجلی، مثلیت، ذات یا عدم محض، قضاوت مطلق درباره ذات خداوند، حدود محدود، تصورات انسان از خداوند، تجلی خداوند در روز قیامت و تجلی انکار، تفاوتها و تعارضهایی برجسته با آیات و روایات اسلامی در مورد مفهوم «تجلی»، دارد.

    کلید واژگان: تجلی, تجلی غیب, تجلی شهادت, حدیث, قرآن کریم, ابن عربی}
    Fereshteh Samiee, Amir Tohidi *, Mohammad Kazem Rezazadeh Joudi

    Manifestation (tajallī) is a frequently used concept in Islamic tradition, the interpretation of which has a great influence on ethical, epistemological, and religious beliefs. The background of this term goes back to the Holy Qur’ān and some ḥadīths with Muslim thinkers having provided several interpretations for it. Prior to Ibn ‘Arabī, manifestation was, more than anything else, a mystic concept that referred to the quality of the ontological-epistemological closeness of the wayfarer to Almighty Truth through removing veils and revealing the acts, attributes, and essence of God. However, Ibn ‘Arabī’s particular views and interpretation of this term were different from those of others. The present study employs a descriptive-analytic method in order to comparatively investigate the uses of the concept of manifestation in Ibn ‘Arabī’s view and in Islamic verses and traditions to reveal their similarities and differences. The findings of this study demonstrate that Ibn ‘Arabī’s ideas regarding some important discussions such as the definitions of manifestation, similarity, and essence or absolute non-existence; absolute judgment about God’s essence; limited terms; Man’s concepts of God; God’s manifestation in the Hereafter, and manifestation of denial are greatly different from the views in Islamic verses and traditions in relation to the concept of manifestation.

    Keywords: Manifestation, Manifestation Of The Invisible, Manifestation Of The Visible, Ḥadīth, Holy Qur’Ān, Ibn ‘Arabī}
  • البرز محقق گرفمی*، مصطفی حسینی، سلیمان معروف
    یکی از فروعات فقهی باب امر به معروف و نهی از منکر، حکم تکلیفی امر به مستحبات و نهی از مکروهات است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با بهره از منابع إسنادی در پی آن است که به بازخوانی حکم پیش گفته بپردازد. برای دست یافتن به این هدف، در گام نخست، دلایل دیدگاه مشهور بر استحباب حکم امر به مستحبات ونهی از مکروهات در پنج رده ذیل افراز شده اند: اجماع، روایات، قاعده تبعیت، استعمال صیغه امر در دو معنا در زمان واحد و حمل واژه معروف به اعمال واجب. ارزیابی ها نشان می دهد که اجماع ادعایی قابل تحصیل از سخن قدماء نبوده و استظهار از روایات نیز به دلیل استفاده رجحان از آنها قابل استناد برای حکم استحباب نیست. قاعده تبعیت نیز قاعده ای عمومی در سپهر اعتباریات شمرده نمی شود. کاربست همزمان صیغه امر در دو معنا و نیز انحصار معنای معروف در واجبات نیز مخالف با قواعد دانش اصول و دانش لغت خواهد بود. در گام بعدی، دلایل قابل استناد برای حکم به وجوب این فریضه به شکل ذیل تبیین شده است: عمومات رهنمون بر حکم امر به معروف، حکم عقل بر لزوم تحقق یافتن امر مولا، حکمت امر به معروف و تحقق عناوین عارضی. در صورت باور به استحباب امر به مندوبات نیز، بر اساس تحقق عناوین عارضی، مواردی چون جنبه مقدمی داشتن برای سایر واجبات و وابستگی صیانت از نظام اسلامی به انجام مستحبات، می توان امر به آنها را واجب دانست. در این روند به نظرات آیت الله شیخ محمد یعقوبی توجهی ویژه شده است.
    کلید واژگان: استحباب, امر به معروف, نهی از منکر, حدیث, وجوب}
    Alborz Mohaghegh Garfami *, Mostafa Hoseini, Soleyman Marouf
    One of the branches of jurisprudence of enjoining good and forbidding evil is the obligatory ruling of enjoining what is desirable and forbidding what is abominable. This research is based on descriptive-analytical method and with the help of isnadi (chain of transmitters) sources, in the pursuit of reappraising the narrative and rational evidences of commanding what is desirable and forbidding what is abominable. In order to achieve this purpose, after presenting the terminological definitions of the popular and negative concepts, the reasons of the believers in istisḥāb (desirability) have been explained, examined and criticized in the following five categories: consensus, narrations, the principle of compliance to the principle and the monopoly of the meaning known as obligations in the last step, the reasons that can be cited for the ruling on the obligation of this duty are explained as follows: the generalities and applications of the guidance on the ruling of the good, the ruling of reason on the necessity of fulfilling the command of the master, attention to the wisdom of the good and the realization of temporary titles. In case of believing in the desirability of commanding delegates, Things such as taking precedence over other obligations and the dependence of the protection of the Islamic system on doing what is recommended, can be considered obligatory. In this process, special attention has been paid to the opinions of Ayatollah Sheikh Mohammad Yaqoubi.
    Keywords: Hadith, Enjoining What Is Good, Forbidding What Is Evil, Obligatory, Desirability}
  • محمدرضا جواهری*
    قرآن و حدیث دو منبع اصلی شناخت بازار اسلامی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی،جهان اسلام درصدد شناخت بازار اسلامی، به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برآمد تا با راهبردهای کارآمدی نظام اقتصادی اسلامی آشنا شود. در این پژوهش درون دینی، تلاش شده است شاخصه های بازار اسلامی از متون مقدس دینی استنباط و توصیف و تحلیل گردد. چون شاخصه های دینی بازار در دو بخش ایجابی و سلبی قرار دارد و در این پژوهش یافته های قرآنی و حدیثی پیرامون بازار اسلامی در دو قسمت بایدها و نبایدها استخراج و ثبت شده است.
    در شاخصه های ایجابی رزق حلال و تجارت مشروع و آگاهی از احکام شرعی و فقه تجارت و یاد خدا و نماز و اتقان و استحکام کالا و شفافیت و صداقت بررسی و فهرست سایر شاخصه ها در نوزده محور گزارش شده است. در شاخصه های سلبی نیز اخسار و تطفیف و غش مورد بررسی قرار گرفته و سایر شاخصه ها در پانزده محور فهرست گردیده است. افزون بر شاخصه ها، ،سیره امام علی (ع)در امور بازار نیز ارائه شده است.
    پژوهشگر کوشیده است، متون مقدس دینی دارای واژه های اقتصادی همچون سوق و رزق حلال و حرام و تجارت و بیع و شراء و رزق و اخسار و تطفیف و مکیال و میزان و غش و مشتقات آنها را توصیف و تحلیل اجتهادی کند.
    کلید واژگان: قرآن, حدیث, بازار اسلامی, شاخصه ها}
    Mohammadreza Javaheri *
    Qur’an and Hadith are the two main sources for knowing the Islamic market. After the victory of the Islamic revolution, the Islamic world sought to know the Islamic market, as one of the achievements of the Islamic revolution, in order to get acquainted with the efficient strategies of the Islamic economic system. In this intra-religious research, an attempt has been made to infer, describe and analyze the characteristics of the Islamic market from religious texts. Because the religious indicators of the market are in two parts, positive and negative, therefore, in this research, Qur’anic and hadith findings about the Islamic market have been extracted and recorded in two parts, dos and don'ts. In the positive indicators, halal sustenance and legitimate business, knowing of Sharī'ah rulings and business jurisprudence, remembrance of Allah, prayer, perfection, solidity of goods, transparency and honesty have been examined and the list of other indicators has been reported in nineteen axes. In the negative indicators, damaging and underselling and non-transparency were investigated and other indicators were listed in fifteen axes. In addition to the indicators, the lifestyle of Imam Ali (as) is also presented in the affairs of the market. The researcher has tried to describe and analyze the sacred religious texts with economic words such as market, halal and haram sustenance, halal and haram, trade, buying and selling, sustenance, causing harm, underselling, weighing, scales, non-transparency and their types of marketing.
    Keywords: Qur'an, Hadith, Islamic Market, Indicators}
  • مرتضی قاسمی حامد *

    حدیث و تاریخ نگاری رابطه ای دوسویه با یکدیگر دارند، به گونه ای که هریک از محدثان و مورخان در راستای تکمیل معارف خود، ناگزیر باید به یکدیگر مراجعه نمایند؛ زیرا فهم حدیث بدون تاریخ و فهم تاریخ بدون مراجعه به حدیث امکان پذیر نیست. بررسی منابع این دو علم نیز نشان می دهد که میان این دو، رابطه ای برقرار است، به طوری که در دوره ای محدثان و مورخان یکسان بوده اند. این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی به بررسی تاثیرات حدیث بر تاریخ در گذر زمان می پردازد که تاثیرات آن را بر چهار محور تقسیم کرده است: 1) یکسانی حدیث و تاریخ 2) تبعیت تاریخ از اسلوب حدیث 3) حدیث به عنوان منبعی برای ذکر وقایع تاریخی 4) تاریخ جزئی از منابع حدیثی. بنابراین با ظهور حدیث از سوی پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) و گسترش آن، تاریخ از آن تاثیر پذیرفت، اما به تدریج به دو علم مستقل مبدل شدند و در ادامه، تاریخ نگاری به عنوانی علمی در جرح و تعدیل حدیث به کار گرفته شد.

    کلید واژگان: حدیث, تاریخ نگاری, سیره, مغازی, طبقات}
  • الهام اوستادی *

    برخی بر آنند که دین دخالت تام و انحصاری در عرصه طب دارد و تنها راه رسیدن به دانش پزشکی و درمان بیماران، وحی است و تنها مرجع و منبع، برای بنیان نهادن طب اسلامی آیات شریف قرآن و احادیث ائمه هدی است. این نوشتار با روش اسنادی- کتابخانه ای ضمن بررسی برخی منابع مستفاد در طب اسلامی؛ بر اساس سیر تاریخی آنها؛ بر آن است تا تحقق نظریه ابتنای علم پزشکی صرفا بر مبنای روایات را واکاوی نماید. با تحلیل محتوایی-تاریخی منابع به نظر می رسد که اغلب منابع با ضعف سند و یا ضعف محتوا مواجه و از این رو فاقد اعتبارند. بنابراین هر چند استقرای منطقی خصوصا اگر تام نباشد، قابل اعتماد نیست؛ لیکن این قضیه جزئیه صحیح می نماید که بنیان نهادن علمی با عنوان طب اسلامی با اتکای صرف بر آیات و احادیث، امری شایسته و منطقی نبوده و چه بسا آفاتی همچون آسیب تفسیر علمی در قرآن را در پی داشته باشد. چرا که بنیان نهادن پایه های استوار و متقن دین بر مبنای احادیث ضعیف و موضوع؛ لاجرم به وهن و سستی در مبانی دینی منجر شده و عاملی می شود برای دین گریزی افرادی که به واسطه آموزه های دینی غلط و احادیث مجعول سلامتی نیافته اند.

    کلید واژگان: حدیث, احادیث پزشکی, طب اسلامی, رساله ذهبیه, توحید مفضل, اصول کافی, سیرتاریخی}
    Elham OSTADI *

    Some are of the opinion that religion has exclusive involvement in the field of medicine and the only way to reach medical knowledge and treatment of patients is revelation. foundation of Islamic medicine is the noble verses of the Qur'an and hadiths. The imams are a guide, and even to advance their point of view, they have relied on the rule of tolerance in referring to weak hadiths.This writing is based on the documentary-library method, while examining some useful sources in Islamic medicine such Towhid-e-Mofaddal, Al-Risalah al-Dhahabiah and some medical hadiths found in the book of Usul Al -Kafi; based on their historical course; The research has analyzed the mentioned point of view. As a result, although logical induction is not reliable, especially if it is not complete; But due to the fact that most of the sources are facing weak document or content; This partially correct case shows that establishing a scientific foundation with the title of Islamic medicine by relying only on verses and hadiths is not a proper and logical thing and may lead to the disasters of scientific interpretation. Because establishing the solid foundations of religion based on weak hadiths and issues; It inevitably leads to the weakness and weakness of religion and becomes a factor for the apostasy of people who have not found health due to fake hadiths.

    Keywords: Hadith, Medical Hadiths, Islamic Medication, Al-Risalah Al-Dhahabiah, Towhid-E-Mofaddal, Usul Al-Kafi, Hadith History}
  • قاسم بستانی*
    تعدد مذاهب و عقائد و احکام اسلامی آثار مختلفی بر حیات علمی و عملی مسلمانان گذاشته است. از جمله این آثار، تعیین صفات راوی حدیث است که اصرار بر آن شده راوی، هنگام روایت حدیث، باید معتقد به مذهب اخذکننده حدیث، نه مخالف یا فاسدالمذهب و به طور کلی بدعت گذار باشد و از آن جا که هر فرقه و مذهبی، دیگران را بدعت گذار می دانند، این پرسش ها مطرح می شوند: بدعت چیست؟ آیا نزد همه فرق و مذاهب، نظرا و عملا از اخذ حدیث از بدعت گذار نهی شده است؟ دلایل موافقان اخذ از بدعت گذار و مخالفان آن چیست؟ در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و نیز کتابخانه ای تلاش می شود ابتدا بدعت، مفهوم شناسی، سپس حکم راویت بدعت گذار بررسی شده و به پرسش های بالا در کنار طرح برخی دیگر از مباحث مرتبط، مانند: ذکر برخی از راویان بدعت گذار در طرق شیعه و اهل سنت، پاسخ دهد. از نتایج این تحقیق آن است که؛ عموم مذاهب اسلامی، به رغم وجود برخی مخالفین اخذ از بدعت گذار، به طور مطلق یا بنابر شروطی، حکم به اخذ حدیث از آن کرده تا آن جا که بدون احادیث این گروه، میراث حدیثی بسیاری از مذاهب به شدت کم حجم می یابد. ضمن این که در معنا و مصادیق بدعت اختلاف کرده اند؛ به نحوی که امکان تعیین دقیق مفهوم و مصداق آن که متفق القول باشند، امکان پذیر نیست و نمی توان وصف بدعت گذار را جرحی حقیقی برای یک راوی تلقی کرد و نهایت گفته شده که مهم و اصل، صدق و عدم صدق راوی صرف نظر از اعتقاد و عمل اوست.
    کلید واژگان: حدیث, راوی, ضعیف, بدعت, اعتبار}
    Ghasem Bostani *
    The diversity of Islamic sects, beliefs, and rulings has had various effects on the scientific and practical lives of Muslims. One of these effects is the determination of the narrator's attributes in Hadith, which emphasizes that the narrator must adhere to the sect from which he or she received the Hadith and should not be an innovator since every sect considers other sects as innovators. But what is the concept of innovation? And is it acceptable to narrate from an innovator among all sects? What are the reasons for those who agree or disagree with narrating from an innovator? In this article, using a descriptive-analytical method and library research, we examine this principle in terms of narrator's attributes and Hadith narration and answer these questions along with discussing some related topics such as mentioning some innovator narrators in Shia and Sunni ways. As a result, it has been determined that despite some opponents' refusal to narrate from innovators, most Islamic sects absolutely or conditionally quote them since without their Hadiths, many sects' Hadith heritage would significantly decrease. Furthermore, there are differences in the meaning and examples of innovation to such an extent that it is impossible to determine its precise meaning and example unanimously. Therefore, it cannot be considered a real criticism for a narrator regardless of his or her belief or action; rather, his or her truthfulness or falsehood should be considered important.
    Keywords: Hadith, Narrator, Weak, Innovation, Credibility}
  • کوثر یوسفی نجف آبادی، حسین ستار*، روح الله شهیدی، محمدهادی یوسفی غروی
    تاریخ رجال شیعه پیش از اصول اولیه رجالی از جهات مختلف روشن نیست و هر آنچه هست مروری گذرا و بنیاد نهاده بر حدس، بر درون مایه آن هاست. در راستای بازسازی منابع رجالی و نگارش تاریخ رجال شیعه، بازیابی آثار جبریل بن احمد فاریابی- به عنوان یکی از اساتید خراسانی پر بسامد کشی و صاحب کتاب رجالی- مهم به نظر می رسد. این پژوهش با روشی توصیفی- تحلیلی و بهره گیری از شیوه هایی چون تحلیل اسناد و یافتن حلقه مشترک و تبیین روابط معنایی میان روایات سعی دارد تا شخصیت روایی و رجالی جبریل و آثار وی را بازیابی کند تا از این منظر الگو و مبنای وی در نقل روایات به عنوان یک رجالی نص گرای متقدم را کشف کند. بدین روی با ارزیابی روایات او از هریک از مشایخ؛ استناد وی به کتاب «الرجال» محمدبن عیسی به شکل سماع و «المذمومین و الممدوحین» محمدبن عبدالله بن مهران مشخص شد. این پژوهه ضمن تحلیل گرایش فاریابی به اندیشه های کلامی محمدبن عیسی و مخالفت وی با دیدگاه کلامی و حدیثی زراره، بهره گیری از منابع غالی و عدم انتساب کتاب مفاخر الکوفه و البصره به وی را نشان می دهد. نوشتار حاضر ضمن تبیین رویکرد وی به عنوان یک رجالی نص گرای مبنامند؛نشانگر آن است که کشی با توجه به شیوه تحدیث و اندیشه های جبریل؛غالبا از منقولات وی در شرح روایات دیگر بهره برده و کمتر به نقد آن ها پرداخته است.
    کلید واژگان: حدیث, رجال, منابع, بازیابی}
    Kowsar Yuosofi Najafabadi, Hossein Sattar *, Ruhollah Shahidi, Mohammad Hadi Yousefi Gharavi
    The history of Shi’i traditionalist sources precedent to the early traditionalist ‘Asl’ books is not clear in some aspects except for some brief reviews, based upon supposition, of their contents. In order to reconstruct the traditionalist sources and historiography of Shi’i traditionalists, it seems necessary to relocate the works of Jibril bn. Ahmad Fariabi as one of the frequently-narrated scholars of Khorasan by Kashshi, the author of one of the early traditionalist Asls. This research, with descriptive-analytical approach, and using methods such as analysing the documents, locating the common segments, and elaborating semantic relationships of the narrations tries to relocate Jibril as a traditionalist and narrator as well as his works, and discover his pattern and basis in narrating traditions as an early textualist traditionalist. Thus, by evaluating his narrations from each chief scholar, it was proved that he had used Al-Rijal of Mohammd bn. Isa in form of hearing, and Almazmumeen and Almamduheen of Mohammad bn. Abdullah bn. Mehran was indicated. Also, his tendency to polemical thoughts of Mohmd bn. Isa and disagreement with polemical and narrative views of Zurara, using the ‘Ghali’ (exaggerators) sources, and denying him as the author of Mafakhir A-Kufa wa Al-Basra was clarified. His approch as a positive textualist traditionalist was also specified. Having into consideration Jibril’s thought and manner of narrating, Kashshi has benefitted from his narrations to explain other narrations and has criticised them in fewer occasions.
    Keywords: Narration, Traditionalists, Sources, Relocating}
  • وحیده دهقانی فیروزآبادی، یحیی میرحسینی*، زهرا هاسمی

    ابوالفضل رشیدالدین میبدی، مفسر اهل سنت در سده ششم هجری، عمده اشتهارش به واسطه تفسیر «کشف الاسرار و عدهالابرار» است. میبدی در مواضع مختلف اثر خود، به روایات خاندان پیامبر $ بویژه حضرت علی% اشاره و به اقوال و احوال آن حضرت، استناد و استشهاد می کند. بررسی این استنادات با توجه به مذهب وی، از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو در این نوشتار، کوشش شده است به روش توصیفی تحلیلی، ضمن استخراج استنادهای رشیدالدین میبدی به حضرت علی%، نخست از نظر موضوعی دسته بندی شود و آنگاه از حیث صحت سنجی، مورد واکاوی قرار گیرد. از نتایج مقاله باید به این موارد اشاره کرد: پربسامدترین موضوعات، روایاتی با درون مایه تفسیر لغوی و ادبی، سپس اعتقادی، عبادی و آنگاه اخلاقی هستند که بیش از همه در النوبه الثانیه به ثبت آمده است. از نظر اصالت، بسیاری از روایات در متون حدیثی شیعه و سنی، محفوف به قراین اند و می تواند مورد پذیرش قرار گیرد. اما دسته ای دیگر، نشانی از آنها در جوامع روایی یافت نمی شود. در کنار تعداد محدودی روایت که غیرهمسو با عقاید شیعیان است، بیشتر مرویات با دیدگاه شیعه امامیه، سازگار  است.

    کلید واژگان: امام علی, حدیث, رشیدالدین میبدی, کشف الاسرار و عدهالابرار, موضوع شناسی, اعتبارسنجی}
    Vahideh Dehghani Firouz Abadi, Yahya Mir Hoseini*, Zahra Hashemi

    Abul Fazl Rashid al-Din Meybodi, a Sunni commentator in the sixth century of Hijri, his main fame is due to Tafsīr Kashf al-Asrār wa ʿUddatul Abrār. In various parts of his work, Meybodi refers to the narratives of the Prophet's family, especially Imam Ali (as), and cites and testifies to the sayings and circumstances of that Imam. Examining these references is very important considering his religion. Therefore, in this article, an attempt has been made to classify Rashid al-Din Meybodi's citations to Imam Ali (as) by descriptive-analytical method, and then analyze them in terms of authenticity. From the results of the article, the following should be mentioned: The most frequent topics are narratives with the content of literal and literary interpretation, then belief, worship and then ethics, which are mostly recorded in al-Nawbat al-Thānīyah. In terms of authenticity, many narratives in Shia and Sunni hadith texts are accompanied by evidence and signs and can be accepted; but another category, no sign of them can be found in hadith collections. In addition to a limited number of hadiths that are inconsistent with the Shia beliefs, most of the hadiths are compatible with the Imami Shia view.

    Keywords: Imam Ali (as), Hadīth, Rashid al-Din Meybodi, Kashf al-Asrār wa ʿUddatul Abrār, Thematology, Validation}
  • محمدیاسین احمدی*

     در این پژوهش دیدگاه قرآن عظیم الشان و احادیث ائمه معصومین (ع) در باره سخاوت بررسی شد و بازتاب آن در شعر صائب تبریزی، مورد مطالعه قرارگرفت. با استفاده از روش کیفی (توصیفی- تحلیلی)، اطلاعات و داده ها به شیوه کتابخانه ای، جمع آوری، تحلیل، تبیین و ترتیب گردید. این تحقیق نشان می دهدکه سخاوت، یکی از اصول اساسی ارزش ها در جامعه اسلامی و انسانی است؛ خداوند بخشایشگر (ج) در قرآن مجید انسان ها را به انجام آن، تشویق و امرکرده است و برای سخاوتمندان پاداش بس بزرگ و نیکو قرار داده است: «فالذین آمنوا منکم وانفقوا لهم اجر کبیر»«پس برآنانی از شما که ایمان آورده و انفاق کردند پاداش بزرگ خواهد بود» (الحدید/ 7). و هم چنین از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) احادیث بی شماری در مورد سخاوت و انفاق در کتاب های معتبر نقل شده است. چنان که پیامبر بزرگوار (ص) فرمود: «سخاوت درختی است از درختان بهشت آویخته تا زمین، هرکس به شاخه ای از آن چنگ زند او را به بهشت می کشاند» (ورام، 1369). امام جعفر صادق (ع) فرمود: «برآوردن حوائج و نیازمندی های مومن از هزار حج مقبول و آزادی هزار بنده و فرستادن هزار اسب مجهز در راه خدا، بالاتر و والاتر است» (ابن بابویه، 1400ق). صائب تبریزی با تاثیر پذیری از قرآن کریم و احادیث، به سخاوت، انفاق و همدردی با مستمندان، بی نهایت توجه داشته و او را می توان در زمره شاعران دلسوز، بشردوست و مشوق سخاوتمندی قرارداد، زیرا او باور دارد که در جامعه انسانی ضرورت است تا افراد در برابر گرفتاری های دیگران احساس مسئولیت کنند و با نیازمندان رفتار سخاوتمندانه و مهربانانه داشته باشند.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: سخاوت, قرآن کریم, حدیث, شعر, صائب تبریزی}
    MohammadYasin Ahmadi *

     In this research, the views of the Holy Quran and the hadiths of the innocent imams (peace be upon them) about generosity and its reflection in Saeb Tabrizi's poetry were examined. Using the qualitative (descriptive-analytical) method, information and data were collected, analyzed and prepared. This research shows that generosity is one of the basic principles of values in Islamic and human society. In the Holy Qur'an, the Merciful God has encouraged and ordered people to do this and has given a great and good reward to the generous. Also, countless hadiths about generosity have been narrated from Imams Athar (peace be upon them) in authentic books. Saeb Tabrizi, influenced by the Qur'an and hadiths, paid infinite attention to generosity and sympathy for the poor, and he can be included among compassionate, benevolent and encouraging poets, because he believes that this is necessary in human society. It is for people to feel responsible for the problems of others and to be generous and kind to the needy.

    Keywords: Generosity, Holy Quran, Hadith, poetry, Saeb Tabrizi}
  • حسین مهربانی فر*

    یکی از چالش های اساسی در مواجهه معقول با مسئله مد لباس در جامعه ایران، ابهام نسبت به مبانی و اصول اسلامی ایرانی پوشش است؛ ابهامی که سیاست گذاری، کنشگری و سرمایه گذاری در این حوزه را نیز دچار سردرگمی و پراکندگی نموده است. در پژوهش حاضر به منظور دستیابی به برداشتی اولیه از چیستی مبانی و اصول پوشش اسلامی ایرانی ذیل جهان بینی توحیدی فرهنگ ایرانی و نسبت آن با مد به مفهوم امروزین، با بهره گیری از روش تحلیل مضمون به مطالعه آیات و احادیث مرتبط پرداخته شد. این مبانی و اصول در سه سطح: 1 جهان بینی، 2 ارزش ها (تقوا، حیا و عفاف) و 3 هنجارها و رفتارها (پوشیدگی، پرهیز از تبرج، پرهیز از لباس شهرت، توجه به ماهیت صنعتی و وجه کارکردی لباس و...) دسته بندی و ارائه شد. بر اساس یافته ها می توان گفت که هرچند مد در مفهوم و تجلی مدرن آن، از حیث مبنا و ماهیت در تناقض با ارزش ها و هنجارهای منبعث از جهان بینی توحیدی قرار دارد، اما در دلالت کلی آن به سبک فراگیر پوشش در یک دوره زمانی و یکی از صنایع پرطرفدار فرهنگی، فرصتی در دستیابی به سبک متمایز و ملی اسلامی ایرانی است و می توان با تکیه بر اصول جهان بینی توحیدی در برابر کثرت نسبی گرایانه سرمایه داری در سبک پوشش، کثرتی وحدت بخش خلق کرد.

    کلید واژگان: مد, سبک پوشش, پوشش اسلامی ایرانی, قرآن, حدیث}
    Hossein Mehrabanifar *

    The ambiguity about the fundamentals and principles of Iranian Islamic veiling is one of the main challenges in dealing with the issue of fashion-clothes in Iranian society, which has also confused and dispersed policy-making, activism and investment in this area. The study of related verses and aḥādīth in this article were studied by using the method of content analysis, in order to obtain a basic understanding of the fundamentals and principles of Islamic Iranian veiling under the monotheistic worldview of Iranian culture and its relation to fashion in a modern concept. These principles were categorized in three levels: 1- Worldview, 2- Values (Taqwā (Arabic: تقوی, God-wariness), modesty, and chastity) and 3- Norms and behaviors (veiling, avoiding Tabarruj (Arabic: تبرج, displaying beauty in a way deemed inappropriate by Islamic standards), avoiding the clothing of fame, considering the industrial nature and functional aspects of clothing, etc.). It can be said based on the findings, that although fashion in its modern sense and manifestation, in terms of its basis and nature is in contradiction to values and norms derived from monotheistic worldview, but it is an opportunity to achieve a distinctive and national style of Islamic Iran in its general implication to the inclusive style of veiling in a time period and one of the most popular cultural industries, and it can be based on the principles of monotheistic worldview against capitalist relativistic pluralism in the style of cover to create a unifying plurality.

    Keywords: Fashion, Covering style, Islamic Iranian veiling, Quran, Hadith}
  • حمید محمدی*، یحیی میر حسینی

    حدیث، گنجینه ارزشمندی است که در طول تاریخ فراز و نشیب های داشته است که آشنایی با قراین و شواهد تاریخی مرتبط با حدیث در نزد شیعه و اهل سنت تاثیر به سزایی در ارزیابی احادیث و چگونگی نقد و بررسی آنان دارد. پژوهش پیش رو به دنبال پاسخ به این پرسش است که: چه اشتراک و افتراقی در بین شیعه و اهل سنت در زمینه نشر و حفظ حدیث وجود دارد؟ و نقاط قوت و ضعف هر یک از شیعه و اهل سنت در این زمینه چیست؟ و کدام یک از منابع فریقین قابلیت اعتماد بیشتری دارند؟ این نوشتار با روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی تحلیلی و پژوهشی شکل گرفته است. در این پژوهش دریافتیم معرفی جاعلان حدیث و تاکید بر ذکر اسناد در بین فریقین مشترک بوده و مواردی همچون حضور دویست و پنجاه ساله اهل بیت، کتابت حدیث با فاصله کم از زمان صدور، نقل دقیق روایت و نهضت پلایش حدیث از مختصات روایت شیعه است و مواردی چون منع تدوین حدیث، نگاه متفاوت به تعریف حدیث و کثرت راویان مدلس از ویژگی های حدیث اهل سنت است. مقایسه این موارد نشانگر آن است که احادیث شیعه نسبت به اهل سنت به دلیل آنکه از طرق متقن به پسینیان رسیده از استحکام بیشتری برخودار بوده و کمتر دست آویز جاعلان قرار گرفته است

    کلید واژگان: شیعه, اهل سنت, حدیث, تاریخ حدیث}
  • خدیجه احمدی بیغش*، طاهره محسنی

    این تحقیق درصدد پاسخگویی به این مسئله است که داستان حضرت یوسف علیه السلام در منابع فریقین چگونه قابل ارزیابی است. یافته های پژوهشی این تحقیق حاکی از آن است که سوره یوسف، احسن القصص قرآنی، از دیرباز مورد توجه محققان بوده است. برخی از تفاسیر و روایاتی که در اهم منابع امامیه و اهل تسنن پیرامون تفسیر این سوره و ترسیم سیمای عصمت این پیامبر الهی علیه السلام آمده، آمیخته با اسرائیلیات و در تعارض آشکار با مبانی اعتقادی- خصوصا امامیه، است. منشا غالب این تفاسیر در منابع اهل تسنن، برگرفته از مباحث تورات است که در تفاسیر طبری و الدر المنثور کاملا مشهود است. آنچه در روایات شیعی نیز از این انحرافات آمده، بدون هیچ گونه توضیحی، تکرار روایات منابع اهل تسنن است. بررسی توصیفی- تحلیلی منابع تفسیری- حدیثی فریقین از شرح حال حضرت یوسف علیه السلام و تحلیل و نقد روایات منافی عصمت ایشان، از یک سو نادرستی این اقوال را آشکار و از سویی دیگر سیمای واقعی و الهی آن حضرت علیه السلام را بر اساس مبانی و نصوص قرآنی و احادیث صحیح، ترسیم می کند.

    کلید واژگان: داستان یوسف علیه السلام, تفاسیر فریقین, حدیث, ارزیابی}
    khadije ahmadi *

    This research seeks to answer the question of how the story of Prophet Yusuf (as) can be evaluated in the sources of the sects. The findings of this research indicate that Surah Yusuf, the best of Quranic stories, has been considered by researchers for a long time. Some of the interpretations and narrations in the most important sources of Shiite and Sunni regarding the interpretation of this surah and the portrayal of the infallibility of this divine prophet (as) are mixed with the Israelites and are in clear conflict with the doctrinal principles, especially the Shiite. Most of these interpretations in Sunni sources are taken from the Torah, which is quite evident in Tabari and al-Dar al-Manthur interpretation. What is mentioned in the Shiite narrations about these deviations, without any explanation, is the repetition of the narrations of Sunni sources. Descriptive-analytical study of interpretive-narrative sources of the sects of the biography of Prophet Yusuf (as) and the analysis and critique of the narrations against his infallibility, on the one hand, reveal the inaccuracy of these statements and on the other hand, it depicts the real and divine image of the prophet (as) based on the principles and texts of the Quran and authentic hadiths.

    Keywords: the story of Yusuf (as), interpretations of two sects, hadith, evaluation}
  • البرز محقق گرفمی*، سید محمود مرویان حسینی

    تبلیغ دین با بهره از روش های گوناگون انتقال پیام صورت می پذیرد. یکی از عرصه های تبلیغی، دفاع از آموزه های دینی است که در قالب پاسخ گو یی به شبهات سامان می یابد. برای رسیدن به این قالب، بهره از روش های گوناگون علمی و اخلاقی بایسته می نماید. از دیگر سو، توجه به سیره معصومان (ع) در مواجهه با شبهات، در ساماندهی فرآیند پاسخ به شبهات بسیار نقش آفرین است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با بهره از منابع إسنادی در پی یافتن  بایسته های اخلاقی موضوع پیش گفته است. برای این منظور در گام نخست، مفاهیمی چون شبهه و بایسته های اخلاقی شبهه پژوهی به دقت تعریف شده و نیز ضرورت پاسخ گو یی به شبهات با با بهره از مولفه های اخلاق محور تبیین گشته است. در گام پسین، ده مورد از پربسامدترین لازمه های اخلاقی پاسخ گو یی به شبهات با عناوین ذیل سامان یافته است: رعایت آداب سخنوری، حسن استماع، احترام به مخاطب، گزینش رویکرد پرسش و پاسخ، مدارا مداری، عدم تسامح در امور بنیادین دین، فروتنی در برابر ناروایی های علمی و رفتاری شبهه گر، تعهد به اقناع مخاطب، توجه به آزادی بیان و تعلیق عقاید.

    کلید واژگان: تبلیغ, شبهه, اخلاق, حدیث, معصومان}
    Alborz Mohaghegh Garfami*, Seyyed Mahmood Marviyan Hoseyni

    Religious propagation utilizes various methods to convey its message, and one facet of this communicative effort involves defending religious principles through responding to doubts. To achieve this, a combination of diverse scientific and ethical approaches is necessary. On the other hand, attention to the conduct of the infallibles (peace be upon them) in facing doubts plays a crucial role in organizing the process of addressing them. This research, using a descriptive-analytical method and drawing on documentary sources, aims to identify the ethical prerequisites of responding to doubts. Initially, concepts such as doubt and the ethical prerequisites of doubt analysis are precisely defined. Furthermore, the necessity of responding to doubts utilizing ethical components is discussed. In the subsequent phase, ten of the most frequent ethical requirements for addressing doubts are outlined under the following titles: observing the etiquette of speech, active listening, respecting the audience, adopting a question-and-answer approach, practicing moderation, non-tolerance in fundamental religious matters, humility in the face of scientific and behavioral challenges, commitment to persuading the audience, attention to freedom Keywords: Propagatoion, Doopubt, Ethics, Hadith, Infallibles (a.s). of expression, and suspension of judgment on beliefs.

    Keywords: Propagatoion, Doopubt, Ethics, Hadith, Infallibles (a.s)}
  • سید حسام الدین رفیعی طباطبایی*، مطهره السادات رفیعی طباطبایی، فاطمه نرگسی
    در مجموعه خلقت، همواره معضل نقض حق امنیت توسط برخی از بندگان وجود داشته است. امروزه نسل بشر به نوعی سایر مخلوقات را تحت تسلط خود دارد و همان گونه که در بسیاری از موارد حقوق هم نوعان خود را نقض می کنند، به حقوق سایر مخلوقات که در تماس با ایشان هستند نیز پایبند نمی باشند. نقض حق امنیت را، می توان از رایج ترین مصادیق نقض حقوق سایر مخلوقات توسط انسان دانست. از منظر قرآن و روایات حیوانات نیز مانند انسان دارای حقوق گوناگونی هستند، ازجمله حق امنیت که آن را می توان هم ناظر بر تمامیت فیزیکی ایشان دانست و هم ناظر بر جنبه روانی ایشان و از آنجا که پرداختن به هرگونه آسیب وارده به ابعاد جسمی و روانی جانداران، از ریزبینی ها و دقت نظر دین مبین اسلام می باشد، لذا پژوهش پیرامون حق امنیت جسمی و روانی و افزایش آگاهی نسبت به آن را، می توان نوعی اقدام آگاهی افزا و حتی پیشگیرانه مشترک در میان حوزه های حقوق، جامعه شناسی و قرآن و حدیث دانست، چراکه چنین پژوهشی، می تواند هم از حق کشی و آسیب های اجتماعی و هم از عدم رعایت موازین دینی نسبت به جانداران پیشگیری نماید.
    کلید واژگان: حق امنیت, امنیت جسمانی, امنیت روانی, آزار جسمی و روحی, حقوق حیوانات, حدیث}
    Seyyed Hesamoddin Rafiee Tabatabaei *, Motahhare Sadat Rafiee Tabatabaei, Fateme Nargesi
    In the creation complex, there has always been the problem of violating the right to security by some employees. Today, the human race somehow dominates other creatures; And just as in many cases they violate the rights of their fellows, they do not adhere to the rights of other creatures that are in contact with them. Violation of the right to security can be considered one of the most common examples of violation of the rights of other creatures by humans. From the point of view of Quran and narrations, animals have different rights like humans. including the right to security; which can be seen as the supervisor of their physical integrity; And also overseeing their psychological aspect. And since dealing with any kind of damage to the physical and mental dimensions of living beings is one of the subtleties and accuracy of the religion of Islam, therefore, researching the right to physical and mental security and increasing awareness about it can be a kind of awareness act. He considered it to be complementary and even preventive among the fields of law, sociology and Quran and Hadith. Because such a research can prevent both social harm and non-observance of religious standards towards living beings.
    Keywords: The right to security, physical security, mental security, physical, mental abuse, Animal rights, Hadith}
  • سید مجتبی مجاهدیان*

    بررسی رویکردهای به حدیث در جهان اسلام، ما را با دو رویکرد کلی تقابلی و تعاملی، از سوی مخالفان و موافقان حدیث آشنا می کند. این پژوهش توصیفی تحلیلی، بر این است رویکردهای به حدیث را در حوزه علمیه قم، مشخصا در سده اخیر، احصاء، برشماری و تحلیل نماید. در رویکرد تعاملی با سه گرایش افراطی، تفریطی و اعتدالی گونه ها و نمونه های متنوع در هر یک، شناسایی و تحلیل می شوند. در گرایش اعتدالی، ضمن دو نگره تعامل متعادل و هوشمندانه «قرآن محوری و حدیث مداری» و «دوگانه محوری» که اولی بر جامعیت قرآن و دومی بر اصالت و استقلال حدیث در جنب قرآن تاکید دارد، نقش های تقریری و تبیینی و به ویژه نوگستری سنت مورد تامل است. این نوشتار مدعی است، جریان رو به رشد شکوفایی روشمند حدیث از یک/دو دهه گذشته به این سوی، ریشه در نگاه اخیر دارد. در رویکرد تعامل حداکثری، جریان ها و خرده جریان هایی که به نحو افراطی یا به جذب حداکثری از حدیث می اندیشند، مورد تحلیل قرار می گیرند؛ یعنی: فرهنگستان علوم اسلامی، دغدغه مندان احیای نهج البلاغه، گروه باطنی عرفانی متساهل، نص گرایان معاصر، نونص گرایان تفکیکی، و مدعیان طب اسلامی. جریان قرآن بسندگان در تفسیر یا خرده جریان های عرضه به قرآن،

    کلید واژگان: حدیث, سنت, رویکرد به حدیث, تعامل و تقابل با حدیث, رویکرد هوشمندانه به حدیث, حوزه علمیه قم}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال