به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خطاپذیری » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمود کوه گشت*، احمد شاهورانی، محمود عبایی کوپانی

    خطاپذیری و قطعیت ریاضیات در دیدگاه قیاس گرایی چکیدهاین پژوهش نشان می دهد که خطاپذیری با تمام دگرگونی های که ایجاد کرده است، تا حدودی قابل انعطاف است و امکان به وجود آوردن نسبتی میان آن با قطعیت مفاهیم ریاضی وجود دارد. این امکان از طریق احیای قیاس گرایی صورت می پذیرد. تمایز بین ریاضیات محض و کاربردی منجر به شکل غیر قابل بحثی از خطاپذیری ریاضی به ویژه در ریاضی محض می شود. علاوه بر این، این تمایز به خوبی با قیاس گرایی مطابقت دارد. زیرا با توجه نگرش انیشتین اثبات قطعیت ریاضی اگرچه در واقعیت امکان پذیر نیست اما در ریاضی محض ممکن است. در نتیجه قیاس گرایی با هدف اثبات قضایا و مفاهیم ریاضی می تواند برخی از خطاهای ممکن در ریاضیات را برطرف کند و اصلاحات به قیاس گرایی یکپارچه شده و ادعاهای خطاپذیری در اشکال غیرمناقشه آمیز خود بازگو می شوند.

    کلید واژگان: ریاضیات, اثبات, خطاپذیری, قطعیت, قیاس گرایی}
    Mahmood Koohgasht*, Ahmad Shahvarani, Mahmood Abaee Kopani

    Fallibility and Certainty of mathematics in the perspective of DeductivismAbstractThis research shows that fallibility, with all the transformations it has created, is flexible to some extent, and it is possible to establish a relationship between it and the certainty of mathematical concepts. This possibility is done through the revival of analogy. The distinction between pure and applied mathematics leads to an indisputable form of mathematical fallibility, especially in pure mathematics. Moreover, this distinction fits well with analogicalism. Because according to Einstein's attitude, although it is not possible to prove mathematical certainty in reality, it is possible in pure mathematics. As a result, analogism with the aim of proving theorems and mathematical concepts can eliminate some possible errors in mathematics, and corrections are integrated into analogism, and fallibility claims are recounted in their non-controversial forms. 

    Keywords: Deductivism, Certainty, Proof, Mathematics, Fallibility}
  • میرسعید موسوی کریمی*

    هدف از تحقیق در این مقاله درباره موضوع حق حیات، رسیدن به این یافته و نتیجه است که: «معقول است باور کنیم حق حیات، انحصارا حقی الهی است؛ یعنی، فقط خداوند است که (اخلاقا/شرعا/قانونا/...) مجاز است احکام مربوط به حق حیات (و ممات) را وضع و صادر کند.» ساختار مقاله چنین تنظیم شده است: پس از بیان چند تعریف و نکته مقدماتی، برای دفاع از نظریه مورد ادعا، دو استدلال به شرح زیر، صورت بندی و ارایه شده اند؛ استدلال نخست، بر مبنای خطاپذیری انسان هم در مقام شناخت و توصیف واقع، و هم در مقام صدور حکم، و استدلال دوم، بر مبنای انکار انسانی بودن حق حیات به دلیل لوازم نادرست ناشی از آن. سپس، و در پایان، برخی از لوازم این نظریه، و در پی آن، مزایای نظریه به اختصار بیان شده اند.

    کلید واژگان: حق حیات, الهی, بشری, خطاپذیری, خرد جمعی}
    Mirsaeid Mousavi Karimi *

    The aim of this paper is to defend the following thesis: It is rational to believe that the right to life is restrictively a Divine right and not a human right; that is, only God has the (moral/legal/religious) authority to make and issue the laws surrounding life and death. This paper is structured as follows: after some introductory points are given, two arguments in favor of the above thesis will be formulated; the first argument is based on the fallibility of human knowledge and judgment, and the second argument is based on the rejection of the human right to life because of its implausible implications. Finally, some implications and advantages of the favored thesis will be explained briefly.

    Keywords: Right to Life, Divine, Human, Fallibility, Collective Wisdom}
  • طاهره زرنگار*، حسین هاشم نژاد، زهرا رضازاده عسگری

    یکی از ابعاد و عرصه ‏های پژوهشی قدرت نرم، تحقیق پیرامون این واقعیت از منظر قرآن کریم است. بر اساس تعالیم و آموزه ‏های قرآنی، «توبه» در تجلی قدرت نرم الهی، نقش تعیین کننده و قدرتمندی در اصلاح روابط درون سازمانی و مدیریت اسلامی ایفا می‏ کند. توبه متکی به نوعی بیداری و انقلاب درونی است که ضمن برانگیختن عزم فرد بر ترک خطا (گناه)، سبب تدارک و اصلاح امور از سوی او نیز می‏ گردد. حیثیت متقابلی توبه که در کلام خدا بر آن تاکید شده، حاکی از نوعی محبت حاکم بر روابط میان خدا و خلق و نیز روابط فرد و دیگران است. هدف اصلی نوشتار حاضر پاسخگویی به این سوال مهم است که تجلی قدرت نرم الهی در برابر قدرت نرم شیطان بنابر آیه شریفه 37 سوره بقره، در ارزیابی توبه به مثابه مکانیسمی قرآنی در جهت اصلاح رفتار سازمانی چگونه است؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی و تحلیل تجلی قدرت نرم الهی در آیه 37 سوره بقره پرداخته تا نقش توبه و نسبت آن با سازوکارهای تعلیمی مورد نظر مدیران و کارمندان در جهت اصلاح رفتار سازمانی مبتنی بر خطاپذیری درون سازمانی سنجیده شود. در نتیجه بر اساس یافته‏ های پژوهش، چنانچه خطاپذیری بر اساس الگوی توبه پذیری در قرآن اجرا گردد، نه تنها روابط میان مدیران ارشد و کارمندان، تنظیم و اصلاح می ‏گردد، بلکه این الگو در نهایت به سلامت اداری و سازمانی نیز می‏ انجامد.

    کلید واژگان: قدرت نرم الهی, خطاپذیری, رفتار سازمانی, سلامت اداری}
    Tahere Zarnegar *, Hosein Hashem Nezhad, Zahra Rezazade Asgari

    The subject of soft power could be studied from the viewpoint of the Holy Quran. ‎ According to ‎Quranic teachings regarding the manifestation of the soft power of the divine, “repentance” plays an important and substantial role in intra-organizational ‎relationships and Islamic management. Repentance depends on a kind of ‎awakening and internal revolution which as well as driving an individual’s decision ‎to avoid mistake (sin), make him/her perform and correct the daily deeds. Being emphasized by the words ‎of God, the mutual respect held between God and his servant after the repentance ‎shows a kind of kindness in God’s relationship with humans, and also individuals’ ‎with others. The main purpose of this paper is to answer the question: By ‎considering the manifestation of the divine’s soft power against Satan’s according ‎to Al-Baqarah 2:37, how can we evaluate repentance as a Quranic mechanism for ‎modifying the organizational behavior? The descriptive-analytic ‎method is adopted to study the manifestation of the divine’s soft power in Al-‎Baqarah 2:37. The role of repentance and its relation to educational systems used ‎by managers and employees is assessed with the purpose of modifying the ‎organizational behavior based on intra-organizational fallibility. Based on the ‎results of the study, if the fallibility is carried out based on the repentance pattern of ‎the Quran, not only the relationship between chief managers and employees will be ‎improved, but also this pattern will lead to a healthy office and organization.‎

    Keywords: Divine&rsquo, s Soft Power, Fallibility, Organizational Behavior, Official &lrm, Health}
  • مهدی خلیلی*، ابوالفضل کیاشمشکی

    درباره چیستی مشاهده ناپذیرها مناقشه ای پردامنه بین واقع گرایان و ناواقع گرایان علمی در گرفته است. این مقاله گفت‏وگویی را میان فلسفه علم و فلسفه اسلامی می گشاید و بر اساس دیدگاه هایی فلسفی از علامه طباطبایی (1281-1360) درباره مشاهده ناپذیرها نظریه پردازی می کند. این دیدگاه ها شامل «اصالت وجود»، «علم حصولی و خطاپذیری آن» و «اعتباریات»اند. مقاله حاضر مفاهیم توصیف گر مشاهده ناپذیرها را تحلیل و چنین استدلال می کند که آنها نه مفاهیم ماهوی اند، نه مفاهیم منطقی/ فلسفی و نه از اعتباریات عملی اند؛ با این حال مشاهده ناپذیرها از جنبه ای به ماهیت و از جنبه ای دیگر به اعتباریات عملی شباهت دارند؛ همچنین استدلال می شود هویت مشاهده ناپذیر وجودی دارد و توصیف های نظری درباره آن می توانند واقع نما باشند. در عین حال اعتبارهایی در ساختن مدل های نظری درباره مشاهده ناپذیرها استخدام می شوند و به این دلیل معرفت علمی خطاپذیرست. درمجموع نظریه ای که در این مقاله توسعه می یابد از وجهی واقع گرایانه است و از وجهی بر عناصر اعتباری در ساخت علم تاکید دارد.

    کلید واژگان: مشاهده ناپذیرها, واقع گرایی علمی, علامه طباطبایی, اصالت وجود, خطاپذیری, اعتباریات}
    Mahdi Khalili*, Abolfazl Kiashemshaki
    Introduction

    A wide-ranging debate about the nature of unobservables, such as electrons and genes, has been occurred between scientific realists and antirealists. The main questions, at the ontological, epistemological, and semantic levels of discussion, are respectively as follows: Do unobservables exist? Is our knowledge of unobservables truthful? How are unobservables referred to? This paper theorizes about unobservables on the basis of the philosophical views of Muhammad Husayn Tabātabāī (1903–1981 AD), known with the honorific title Allāma Tabātabāī, an Iranian philosopher and Islamic thinker. These views include the ontological primacy of existence over quiddity, the fallibility of knowledge by concepts, and the theory of i'tibārīāt.

    Methods of Study

    Conceptual analysis constitutes the main method of this study. The paper develops a theory about unobservables through an analysis of Allāma Tabātabāī’s philosophical views. Although the theory that is developed has not been expressed by Tabātabāī, it can be built based on his views. The approach of the paper is comparable to those of contemporary neoAristotelian philosophers of science. The paper’s argument, however, is based on the views of Tabātabāī rather than on Aristotle’s.

    Findings

    According to the theory of the ontological primacy of existence over quiddity, existence is external, whereas quiddity is mental. Quiddity is a presentation of external existence in our mind, or in other words, minds abstract the quiddity of things from their external existence. Relying on this view, the paper argues that an unobservable exists if it has real effects, and that the quiddity of things is constructed in our minds. Although this construction is mainly inevitable in the case of ordinary objects such as tables, the construction of scientific models describing unobservables is (partly) contingent. Furthermore, the theory of i'tibārīāt explains how mental processes ascribe the definition of, or a judgment made about, a thing to another thing. On the basis of this theory, the paper explains how assumptive and metaphorical elements contribute to building scientific models. The paper also analyzes the theoretical concepts that describe unobservables, and argues that they can be categorized neither as ordinary quiddity concepts (such as the concept of a table), nor as logical concepts (such as contraposition), nor as philosophical concepts (such as existence), nor as practical i'tibārīāt (such as good and bad). Nevertheless, they share similarities to quiddity concepts and to those of practical i’tibārīāt. Although theoretical concepts are assumptive and metaphorical, they can represent aspects of reality. After all, our knowledge of unobservables is gained by concepts, but this knowledge is different from the knowledge of ordinary objects in that theoretical assumptions and metaphors, which are the characteristics of i'tibārīāt, play a central role in the advancement of our (fallible) knowledge of unobservables.

    Conclusion

    Unobservable entities exist, and their theoretical descriptions are truthful. At the same time, several contingent factors are employed in the construction of the theoretical models of unobservables, and therefore scientific knowledge of them is fallible. The realist view of this paper takes into account the constructive and contingent features of scientific modeling. Scientific knowledge represents reality to the extent that it relies on external existence. But be that as it may, scientific knowledge is contingent because of the role historically contingent elements play in its construction.

    Keywords: Unobservables, Scientific Realism, Allāma Tabātabāī, The Ontological Primacy of Existence, Fallibility, I'tibārīāt}
  • سعید آزادمنش

    انسان به گونه‌ای آفریده شده است که در طبیعت خویش امکان و تمایل انجام امور خیر و شر را داراست. این در حالی است که در تعلیم و تربیت، به‌ ویژه اوان کودکی، امور خیر محوریت دارند، تا جایی که شرور به حاشیه رانده شده و به محاق رفته‌اند. تمرکز بر امور خیر و نادیده گرفتن شرور در تعلیم و تربیت واقع‌گرایانه به نظر نمی‌رسد. تمایل به انجام شرور و به رسمیت شناختن شرارت و خطا، مواجهه تربیتی متناسبی را در دوران کودکی می‌طلبد. در این پژوهش با بیان دلایلی در باب ضرورت به رسمیت شناختن شرور و نظری اجمالی به آیات قرآن، میل به انجام شر و خطا در دوران کودکی به ‎رسمیت‎ شناخته می‌شود. تشکیکی دیدن مفهوم شر و مفهوم دوران کودکی سخن گفتن از شر در دوران کودکی را معنادار می‌کند. از این‌رو، رویکردی بدیل در تعلیم و تربیت دوران کودکی با عنوان تعلیم و تربیت خطاشکیب پیشنهاد می‌شود. تعلیم‌و‌تربیت خطاشکیب به دنبال آن است تا با به رسمیت شناختن خطا و شرارت در دوران کودکی، امکان مواجهه فعال با خطا را در دوران کودکی فراهم نماید و از این رهگذر مسیر تربیت و حقیقت‌جویی کودکان را تسهیل نماید. «به رسمیت شناختن تمایلات شرورانه کودک»، «مواجهه فعالانه با خطا در دوران کودکی» و «استقبال حداکثری از خطای کودکان» از جمله مولفه‌های تربیت خطاشکیب در دوران کودکی هستند.

    کلید واژگان: کودکی, خیر و شر, شرارت, تعلیم وتربیت, خطاشکیبی, خطاپذیری, اسلام}
    Saeed Azadmanesh

    Human being has been naturally created in such a way that has the possibility and desire to behave good and evil. This is while in education, and especially in childhood education, the good is central and evil has been marginalized. Concentrating on the good and ignoring the evil in education does not seem realistic. The inclination to evil behavior and recognizing wickedness and error in childhood requires an appropriate education. In this study, by expressing reasons for the necessity of recognizing evil and a glimpse of the verses of the Quran, the desire to behave good and evil is recognized in childhood. Considering the concept of evil and the concept of childhood as a spectrum makes sense of talking about evil in childhood. Hence, an alternative approach is proposed to childhood education, called error-tolerant education. Error-tolerant education attempts to recognize the error and wickedness in childhood to provide the possibility of an active encounter to error and thus, facilitate the path of education and truth-seeking for children. “Recognizing the child’s evil inclinations”, “encountering error actively in childhood”, and “maximum welcoming of children’s error” are some of the components of error-tolerant education in childhood

    Keywords: Childhood, Good, Evil, Wickedness, Education, Error- tolerance, Fallibility, Islam}
  • محمد حسین زاده (یزدی)

    از پایه‌ای‌ترین مباحث دانش معرفت‌شناسی، بحث‌های ناظر به تصورات و مفاهیم است. در این نوشتار در پی پژوهش درباره این مسیله‌ایم که چگونه به مفاهیم، خواه جزیی و خواه کلی، دست می‌یابیم؟ و این مشغله اصلی نوشتار کنونی است. بر پایه دیدگاه برگزیده، مفاهیم نظری از مفاهیم بدیهی برگرفته می‌شوند، ولی همه مفاهیم بدیهی از علوم حضوری. در بخش نخست این مدعا، یعنی برگرفتن مفاهیم نظری از مفاهیم بدیهی، اختلاف‌نظری درخور توجه دیده نمی‌شود؛ هرچند بخش دوم آن این‌گونه نیست و نظریه‌های بسیاری در این بحث ارایه شده است. به‌هرروی، پس از تبیین نظریه برگزیده و نیز بیان شمار یا گستره مفاهیم بدیهی با این پرسش بنیادین روبه‌رو می‌شویم که مفاهیم بدیهی چگونه از علوم حضوری برگرفته می‌شوند؟ پس از دستیابی به راه‌حل درست مسئله بنیادی این نوشتار، چگونگی دستیابی به مفاهیم بدیهی از راه علم حضوری در پایان مهم‌ترین مشکلات فراروی آن را بررسی و ارزیابی می‌کنیم.

    کلید واژگان: مفاهیم بدیهی, مفاهیم نظری, نظریه ارجاع, یافته های حسی, خطاپذیری, احساس, علم حصولی}
    MuhammadHussein zada (Yazdi)

    One of the most fundamental discussions of epistemology is the discussion pertaining to the conceptions and notions. In this article, we are seeking to investigate how we acquire concepts, whether specific or general. This is the main concern of this study. According to the selected view, the theoretical concepts are taken from the self-evident concepts, but all the self-evident concepts are taken from the intuitive knowledge. In the first part of this claim, i.e. taking the theoretical concepts from the self-evident ones, there is no considerable disagreement. The second part, however, is not so and many theories have been presented there. Nevertheless, after explaining the selected theory and stating the scope of the self-evident concepts, we face this fundamental question: "how are the self-evident concepts taken from the intuitive knowledge?" After acquiring the right solution for the fundamental issue of this article, we will investigate and evaluate the way of acquiring the self-evident concepts through the intuitive knowledge and, at the end, the most important difficulties facing it.

    Keywords: self-evident concepts, theoretical concepts, the theory of reference, sensual findings, erroneousness, sense perception, acquired knowledge}
  • حسن رضایی هفتادر*، محمد قاسمی شوب، صفر نصیریان

    در دو قرن اخیر، عده ای از متفکران مسلمان در شبه قاره هند، جنبش هایی را با اهدافی نوگرایانه پدید آوردند که به لحاظ نظری به برداشت های خاصی از دین منتهی شد. آن ها که بعدها به قرآنیون مشهور شدند، رویکردی انتقادی، در مواجهه با سنت نبوی داشتند. نکته محوری در مباحث همه قرآنیان شبه قاره هند، تاکید بر قرآن بسندگی و بی نیازی از سنت بود. غلام احمد پرویز، متفکر قرآنی معاصر شبه قاره، از جمله شخصت هایی است که در قرآن-بسندگی، تقریری نو نسبت به نظریه های قبلی دارد. از دیدگاه وی، وحی قرآن ثابت است و وحی سنت تجدیدپذیر. از آن جا که این نظریه، متاثر از نظریه های نواندیشانه غربی درباره وحی است و با نظریه های اسلامی تناقض دارد، نوشته حاضر، در صدد برآمد تا با روش توصیفی- تحلیلی و تکیه بر منابع اسلامی به بررسی و نقد نظریه اش بپردازد. بر اساس بررسی ها، نظریه پرویز چهار مولفه دارد: بر اساس آیات قرآن، فرمان های پیامبر (ص) در حوزه سنت، مانند هر انسان دیگری در معرض اشتباه قرار دارد؛ پیامبر (ص) و اصحابش برای سنتی که در قالب حدیث ثبت شده بود، اهتمامی نداشته اند؛ عقل برای تشریح جزییات دین، تحت دلالت و هدایت قرآن، در تمام حالات کافی و وافی خواهد بود؛ طبق آیاتی از قرآن، وحی سنت نسبت به غیر پیامبر (ص) خاصیت تعمیم پذیری دارد. نقد هایی که بر این مولفه ها وارد است، عبارتند از: آیاتی که پرویز بر اساس آن ها مدعی خطاپذیری سنت پیامبر (ص) است، دلالتی بر این امر ندارند. برخلاف نظر وی، پیامبر (ص) و یاران او در زمان حیاتش، اهتمام فراوانی به سنت داشته اند...

    کلید واژگان: وحی, سنت, خطاپذیری, عقل, تجدیدپذیری, غلام احمد پرویز}
    Hasan Rezaii Haftador *, Mohammad Qasemi, Safar Nasirian

    Although all Qur’ānists of the Indian Peninsula emphasize the Qur’ānism and needlessness to the sunna, they adopt different explications for this issue. Ghulām Aḥmad Parwīz, the contemporary Qur’ānist thinker of the Indian Peninsula, is one of the figures who has given in a new explication in this regard. His exposition of Qur’ānism is tied to his classification of the different types of revelation. In his opinion, the qur’ānic revelation is fixed, while the sunna revelation is repeatable. Since his theory about the repeatability of the sunna revelation is influenced by the Western intellectuals about the revelation and contradicts the Islamic theories, the study at hand aimed at examining and criticizing his theory. The results of this investigation show that Parwīz’s theory – which relies on the intellect, the qur’ānic verses, and the history of Islam – has four components. First, based on the qur’ānic verses, the orders of the Prophet (s) in the sunna realm (like those of any other human) is prone to mistakes. Second, the Prophet (s) and his Companions did not make efforts with regard to the sunna that was recorded in the form of Ḥadīths. Third, intellect, under the guidance of the Qur’ān, is sufficient in all conditions for the explanation of the details of religion. Fourth, according to some verses of the Qur’ān, the sunna revelation can be generalized to people other than the Prophet (s). However, there are some criticisms against these components. First, the verses that Parwīz uses to claim ...

    Keywords: Revelation, Sunna, Fallibility, intellect, Repeatability, Ghulām Aḥmad Parwīz}
  • حسن غروی*، محدثه مهرابی زاده
    عرفای بنام همواره مدعی وجود طریق معرفت شناختی مستقل برای دریافت حقایق بوده اند که بعضا حجیت آن را به نحو ذاتی و غیرمشروط قلمداد کرده اند. ابن عربی به عنوان موسس عرفان نظری منسجم و مدون، آرای منحصر به فردی درباره معرفت شناسی عرفانی، به ویژه مبحث حجیت مکاشفه، دارد. سخنان او درباره خطاناپذیری مکاشفات عرفانی موجب پدیدآمدن نظریه حجیت ذاتی مکاشفات در میان محققان شده است. محققان در تبیین کیفیت حجیت ذاتی مکاشفات دچار اختلافات و اقوال متعارض شده اند. هدف این پژوهش، تامل درباره دیدگاه عرفا، به ویژه ابن عربی، برای ترسیم تصویری سازگار از حجیت ذاتی مکاشفات عرفانی، با روش اسنادی کتاب خانه ای در مقام گردآوری اطلاعات، و روش توصیفی تحلیلی در مقام تجزیه و تحلیل با رویکرد توسعه ای است. این نوشتار کلام ابن عربی در حجیت مطلق مکاشفات عرفانی را نقد می کند و پس از بیان قواعدی کلی درباره امکان اثبات حجیت ذاتی، در نهایت مهم ترین مصادیق ادعایی حجیت ذاتی را ارزیابی خواهد کرد.
    کلید واژگان: ابن عربی, معرفت شناسی عرفانی, حجیت مکاشفه, خطاپذیری, حقانیت}
    HASAN GHARAVI *, Mohaddetheh Mehrabizadeh
    Prominent mystics have always claimed the existence of an independent epistemological way of receiving facts, which some have considered its authority to be inherent and unconditional. As the founder of mystical and codified theoretical mysticism, Ibn Arabi has unique views on mystical epistemology, in particular the authority of revelation. His remarks on the infallibility of mystical revelations have given rise to the theory of the inherent authority of revelation among scholars. Researchers have been at odds over the quality of the inherent authority of revelation. Using the documentary-library method as a data collection, and descriptive-analytical method as an analysis with a developmental approach, this study seeks to reflect on the views of mystics, especially Ibn Arabi, in order to draw a consistent picture of inherent authority of mystical revelations. This article criticizes Ibn Arabi's words on the absolute authority of mystical revelations and, after stating the general rules about the possibility of proving inherent authority, will finally evaluate the most important claimed examples of the inherent authority.
    Keywords: Ibn Arabi, Mystical Epistemology, Authority of Revelation, Infallibility, legitimacy}
  • امیر دیوانی
    در اینکه شناخت انسان از واقع که علوم مختلف بشری آن را پیگیری و دنبال می کنند، خطاپذیر است، تردیدی نیست. دانش منطق از گذشته طراحی و تنظیم شد تا راه بخشی از عوامل خطا را مسدود کند؛ اما درباره منطق و هر دانش دیگری که درصدد تصحیح خطا و دفع و رفع آن مطرح می شود، این پرسش به میان می آید چه دانشی می تواند به مثابه معیار عمل کرده، امکان انتقال به واقع به صورت خطاناپذیر بدان سپرده شود. عقل، موجود اکتشاف کننده واقع، از بخشی برخوردار است که می توان آن را ناقد و سنجشگر معیار دانست. در عین حال این معیار به امداد و یاری نیاز دارد و مکمل آن معیار دین است که نه محدودیت را به آن راهی هست و نه امکان خطا. دین معیار عقلی را به این صورت تکریم کرده است که آن را در احتجاجات ناظر به وجود معیار دین فراخوانده است. در این نوشتار می کوشیم با توجه به یک آیه از کتاب خدا اعتبار معیار عقلی را در همه عرصه های دانش و اکتشاف های بشری، از جمله دانش های شهودی و حتی در رسیدن به مقاصد دین، نشان دهیم.
    کلید واژگان: معیار عقلی, معیار دینی, اختلاف (علمی), خطاپذیری}
    Amir Divani
    Undoubtedly, the mankind's recognition of the real that various human sciences follow it, is fallible. Logics was designed and arranged from the past to block some of the error factors. But about logics and any other knowledge that seeks to correct, repel and obviate the faul, this question arises as to what knowledge can act as a criterion and the possibility of transferring to the real estate to it infallible. Reason, as the discoverer of the real, has a part that can be considered as critic of criterion. At the same time, this criterion needs help and it's complements is criterion of religion that hasn't limit and there is infallible. Religion has honored the criterion of rationality, which calls it in
    argumentation observe to criterion of religion. In this article, according to a verse from God's Book, we try to show the validity of the rational criterion in all areas of human knowledge and discoveries, including intuitive knowledge and even in achieve to religious purposes.
    Keywords: Rational criterion, Religious criterion, (Scientific)Difference, Falsity}
  • حجت اسعدی*، سید مرتضی حسینی شاهرودی
    این مسئله که آیا علم حضوری که از آن به عنوان سنگ بنای معرفت بشری یاد می شود، قابل اتصاف به صدق ‏و کذب هست و می توان روزنه هایی برای ورود خطا بدان، یافت یا نه، معمولا با پاسخ منفی از سوی ‏فیلسوفان مسلمان روبه رو است، اما در این نوشته بر خلاف دیدگاه مشهور حکما که علم حضوری را به دلیل ‏فقدان واسطه و فاصله، خطاناپذیر می دانند، با روش تحلیلی، مورد بررسی قرار می گیرد و در گام نخست با ‏اثبات حضوری بودن مشاهدات و مکاشفات عرفانی و در گام بعد با اثبات وجود خطا در مشاهدات عرفانی ‏و در برخی موارد وجود خطا در خود علم حضوری، خطاپذیر بودن این علم دست کم در مورد انسان اثبات ‏می شود، اما اثبات این مساله موجب اسقاط حجیت و اعتبار علوم حضوری نمی شود، بلکه معیار حجیت در ‏این ساحت از معرفت بشری عبارت است از رعایت شرط روش مندی و سلوک عقلایی که مورد پذیرش ‏دانشمندان این علم است.‏
    کلید واژگان: علم حضوری, علم حصولی, مشاهده, مکاشفه, خطاپذیری}
    hojjat asadi *, Seyyed Morteza Hosseini Shahrudi
    Muslim philosophers have usually provided a negative answer to this question that whether presential knowledge, which is believed to be the building block of human knowledge, could be endowed to truthfulness and falseness and if one can find some glimmers of fallibility to it or not? The present research has analytically investigated the widely held views of wise men who believe that presential knowledge is infallible due to lack of distance and mediation. In the first phase, mystic visions and unveilings are proved to be presential and in the next step they are proved to be fallible. Likewise, the existence of errors in the presential knowledge itself signifies its fallibility which is proved in human beings however. Nonetheless, it should be taken into account that proving this issue does not lead to waiving authority and credibility of presential knowledge, but the criterion for authority in this realm of humanistic knowledge includes observing the methodological requirements and rational conducts acceptable by the scholars of such a knowledge.
    Keywords: Presential Knowledge, Empirical Knowledge, Vision, Unveiling, Fallibility}
  • حسین بیات*
    اغلب ریاضی دانان اثباتهای تصویری را به عنوان یک نوع اصیل از اثباتهای ریاضیاتی نمی پذیرند یا در پذیرش آنها تردید دارند. در این مقاله ده ایراد متداول یا احتمالی وارد بر این نوع اثباتها صورت بندی شده و جداگانه مورد ارزیابی نقادانه قرارگرفته است. در هریک از این ایرادها ادعا می شود که اثباتهای تصویری فاقد یکی از ویژگی هایی هستند که برای اثباتهای ریاضیاتی اساسی اند یا باید اساسی باشند: صوری بودن، نمادی بودن، دقیق بودن، اعتمادپذیری، وارسی پذیری، کلی بودن، مشروعیت، خودبسندگی، فراگیر بودن و زایا بودن. اما به نظر می رسد که هیچ کدام از این ایرادها وارد نیست و بنابراین نپذیرفتن این نوع از اثباتها بیشتر معلول عوامل روان شناختی و جامعه شناختی، به خصوص غلبه تلقی صورت گرایانه در جامعه ریاضی و القاء آموزه های صورت گرایانه در نظام های آموزش ریاضی است تا دلایل منطقی یا روش شناختی. ما نه تنها دلایل قوی بر رد کلی و پیشینی این نوع اثبات، به عنوان یک الگوی استنتاجی در ریاضیات، نداریم بلکه دلایل خوبی برای به رسمیت شناختن آن داریم. آنچه در اینجا حائز اهمیت است آگاهی از نقشی است که این نوع از اثباتها در کل ریاضیات دارد یا باید داشته باشد، نه کمتر و نه بیشتر.
    کلید واژگان: اثباتهای تصویری, اعتمادپذیری, مشروعیت, خودبسندگی, مقبولیت, خطاپذیری}
    Hossein Bayat*
    Most mathematicians are reluctant to accept the visual proof as a genuine type of mathematical proof. In this paper, I paraphrase 10, common or new, objections to this type of proof and evaluate them separately and critically. On each of the objections, indeed, at least one of these central features is absent from the visual proofs: formality, symbolicness, rigority, reliability, surveyability, universality, legitimacy, self-sufficiency, uniformity, and fertility.
    The paper argues that none of these objections are accurate. So the rejection of this kind of proofs is mostly due to psychological and sociological factors, especially domination of formalistic attitude among the mathematics community, rather than logical, or methodological reasons. There are not any strong reasons to reject these kinds of proofs, as a pattern of reasoning in mathematics; on the contrary, there are good reasons to accept and recognize them. An awareness of the role of this type of proof in the mathematics as a whole, no less and no more, is of critical importance.
    Keywords: Visual Proof, Reliability, Legitimacy, Self, Sufficiency, Fallibility, Acceptability}
  • محمدتقی فعالی*
    از نظر تمام مفسران و نیز فیلسوفان دستیابی به معرفت برای انسان امکان پذیر است. آدمی می تواند با توسل به روش های مختلف به معرفت دست یابد. در این میان، حس راهی برای نیل به شناخت و طریقی برای مواجهه با جهان خارج است. حس انسان را با جهان خارج آشنا کرده پرده از رازهای حسی برمی دارد. متفکران در ارتباط با اعتبار طریق حس دیدگاه های متفاوتی را مطرح کرده اند اما آموزه های قرآن و استدلال های که از آیات قرآن به دست می آید ما را به این سمت رهنمون می نماید که حس راهی معتبر است. قرآن با ترتیب دادن استدلال های مختلف ارزشمندی شناخت حسی را به صورت فی الجمله می پذیرد. از سوی دیگر آیات قرآن بیانگر آن است که در حس امکان خطا وجود دارد. فلاسفه در ارتباط با نسبت نفس با شناخت حسی معتقدند که نفس انسان در مرحله قبل از حس، فاقد هرگونه معرفت است، اما قرآن اظهار می دارد که نفس در آغاز، فاقد علم حصولی است و طرح مسئله فطرت ما را بر آن می دارد که معتقد شویم معارف فطری و غیرحصولی در نفس، قبل از حس وجود دارد.
    کلید واژگان: فطرت, شناخت عمودی, ارزش معرفت شناختی, واقع گروی, خطاپذیری, علم حضوری}
    Mohammadtaghi Faali*
    To commentators and philosophers, it is possible for human to achieve divine knowledge. By resorting to different methods, human can obtain divine knowledge. In this regard, feeling is a way of achieving recognition and a path to face the external world. Feeling will makes human familiar with the external world and reveals the sensory secrets. Thinkers have proposed different viewpoints about the validity of feeling system; however, Quranic teachings and the reasons achieved from the verses of the Quran will guide us to the path in which feeling is considered to be valid. Presenting various valuable reasons, the Quran totally accepts the sensory cognition. On the other hand, according to the verses of the Quran, there is the possibility of mistake in feelings. Regarding the relation between soul and sensory cognition the philosophers believe that human soul is void of any wisdom in a stage before feeling but the Quran states that in the beginning, soul lacks an obtainable science and designing the issue of nature makes us to believe that the natural and unobtainable teachings are existed in soul before feelings.
    Keywords: Nature, Vertical Cognition, Epistemic Value, Realism, Fallibility, Knowledge by Persistence}
  • حمیده ایزدی نیا*، اصغر واعظی
    «هرش»بر این باور است کهنظریه هرمنوتیکی «گادامر» به پلورالیسم و نسبیت انگاری می انجامد. هرش به پیروی از عالمان هرمنوتیکی رمانتیک هدف خوانش متن را دستیابی به قصد مولف می داند، اما در نظر گادامر، فهم عبارت است از تفاهم و توافق با دیگری، نه کشف قصد و نیت دیگری. بنابراین هرش معتقد است معنای متن از قبل تعین یافته است و هدف از خوانش متن کشف این معناست. اما در نظر گادامر معنا از طریق دیالوگ میان مفسر و متن تولید می شود و در نتیجه هیچ معنای از قبل تعین یافته ای وجود ندارد. بر پایه این نگرش، گادامر زبان و امکانات آن را شرط تعین معنا می داند، ولی هرش بر این باور است که زبان صرفا شرط آشکارگی معناست. هرش از سوی دیگر گادامر را متهم به بی معیاری می کند. وقتی معنا امری نامتعین شد دیگر هیچ معیاری برای تمییز تفسیر درست از تفسیر نادرست وجود ندارد. در این مقاله بر آنیم تا ضمن طرح سه انتقاد اساسی هرش به گادامر، پاسخ آنها را از منظر شارحان و مدافعان گادامر بیان نماییم.
    کلید واژگان: فهم, زبان, قصد مولف, معنای لفظی, معنا برای ما, معیار اعتبار, خطاپذیری, موقعیت مندی}
    Hamideh Izadinia*, Asghar Vaezi
    Hirsch is of the belief that Gadamer’s hermeneutics theory leads to pluralism and relativism. Following romantic hermeneutic scholars، Hirsch believes the aim of reading a text to be achieving the goal of the author. Gadamer، however، believes that understanding is to reach an agreement and compatibility with the other، not to reach his or her intention. Therefore، Hirsch believes that the meaning of text is predetermined and the aim of reading is to discover this meaning. Gadamer، however، believes that meaning is produced as result of dialog between an interpreter and the text، and، therefore، there’s no such thing as a predetermined text. Based on this view، Gadamer regard language and its tools as the conditions of determining meaning، but Hirsch believes that language is merely an instrument of revealing meaning. From another point of view، Hirsch accuses Gadamer of lacking criteria. When meaning is an undetermined concept، there will be no criteria to distinguish correct interpretation from an incorrect one. In this paper، we aim to introduce Hirsch’s three main criticisms against Gadamer and also provide responses to these criticisms based on the views of Gadamer’s advocates. **. Associate Professor of Philosophy; Shahid Beheshti University E-mail: a_vaezi@sbu. ac. ir [Date Received: 02/07/1391; Date Accepted: 11/11/1393] Keywords
    Keywords: contextual, criteria for validity, fallibility, intention of author, language, literal meaning, meaning for us, understanding}
  • رضا حسینی فر*
    با توجه به روش عرفان که مبتنی بر دریافت شهودی و علم حضوری است، رسالت مهم عرفان پژوهان و فیلسوفان علم، پرداختن به ماهیت «مشاهدات عرفانی» و پاسخ گویی به پرسش ها و ابهام های فراوان این «روش» دستیابی به حقیقت است. از جمله این مباحث، امکان خطا در مشاهدات عرفانی، و در صورت محتمل بودن خطا، بررسی «میزان»های صیانت از خطا در مشاهدات است.
    این نوشته بر آن است که ضمن نقد نظریه «خطاناپذیری مشاهدات عرفانی» و با تحلیل و بررسی سخنان بزرگان این وادی، ضرورت وجود «میزان» را برای مشاهدات عرفانی، به اثبات برساند. روشن است که پس از اثبات ضرورت وجود میزان، شمارش و تبیین گستره کارامدی این میزان ها، دارای بحث های و فروع فراوان است که باید در جای دیگری بدان پرداخت.
    کلید واژگان: مکاشفه, علم حصولی و حضوری, خطاپذیری, میزان, حقیقت}
    Reza Hosseini Far*
    Regarding the mystical method which is based on gnostic intuition and intuitive knowledge, the important duty of mysticism researchers and science philosophers is to deal with the nature of ‘’mystical visions’’ and answer the questions and doubts about this ‘’method’’ of obtaining the truth. From among such issues is the possibility of committing error in mystical visions. And in case of the likelihood of the error, the ‘’criteria’’ of the infallibility should be investigated. The present study seeks to present a critique on the theory of ‘’ the Infallibility of Mystical Visions’’ and, through inspecting and analyzing the views of the scholars in this field, prove the necessity of the existence of ‘’criterion’’ for mystical visions. It is obvious that although the necessity of the existence of criterion will be proved here, evaluation of these criteria and the extent of their efficiency enjoy different perspectives and branches which should be dealt with elsewhere.
    Keywords: mystical vision, intuitive knowledge, acquired knowledge, infallibility, criterion, truth}
  • سعید معصومی*، مهدی گلشنی
    هدف
    استدلال بر وجود معیاری حداقلی برای علم؛ یعنی خطاپذیری و همچنین ارائه معیار نویسندگان؛ یعنی آزمون پذیری است.
    روش
    نقد و بررسی رویکردهای مختلف در مورد چیستی روش علمی و معیار های لازم برای معرفت علمی در سه دیدگاه پوزیتیویسم منطقی، ابطال گرایی پوپر و ساخت گرایی، به علاوه آموزه صدق جزیی داکوستا و فرنچ است.
    یافته ها
    نظریه های علمی خطاپذیرند، رای ساخت گرایان بر عدم وجود هر گونه معیار برای نظریه های علمی نا صواب است، «آزمون پذیری» معیاری مناسب برای علم است.
    نتیجه گیری
    با اینکه معیار های متنوع و متحول و پسینی برای پذیرش نظریه های علمی در طول تاریخ وجود داشته است، ولی لزوم خطاپذیر بودن نظریه های علمی، معیاری است پیشینی که عنصر مقبول در دو دیدگاه پوزیتیویسم منطقی و ابطال گرایی پوپر است که در صورت حذف آن، تمایز میان معرفت علمی و تجربی از دیگر معارف بشری از بین خواهد رفت.
    کلید واژگان: نظریه های علمی, پوزیتیویسم منطقی, ابطال گرایی, ساخت گرایی, آزمون پذیری, خطاپذیری}
    Masoomis.*, Golshani, M.
    Objectives
    The major aim of the present article is to reason on the minimum criterion for science; the possibility of mistaking and also presenting a criterion (standard) to penmen (test and experience).
    Method
    The method of the research is criticizing different approaches about scientific method and required standards (criterion) for scientific knowledge in three views: logical positivism, popper falsifiable theory and structures theory and also little validity teachings of dakosta and fereng.
    Conclusion
    The authors of the survey conclude although there have been a variety of criterion and standards to accept the scientific suggestions over the history; but the possibility of mistake in scientific views is considered as a pre criterion which is an accepted factor in both logical positivism and popper falsifiable theory. If we omit the mentioned pre criterion then we will not be able to distinguish experimental and scientific knowledge from other human knowledge.
    Keywords: scientific recommendations, logical positivism, the possibility of mistaking, structures theory, test, experience, falsifiable theory}
  • محمدحسین زاده
    در این نوشتار، پس از بررسی این مبحث که تقسیم معرفت به حضوری و حصولی قیاسی است، این مسئله مطرح می شود که آیا مغایرت علم حضوری و حصولی اعتباری است یا حقیقی؟ سپس نویسنده به بررسی ویژگی های معرفت شناختی علم حصولی می پردازد و بدین نتیجه رهنمون می شود که «حکایت» مقوم علم حصولی و ذاتی تصور و تصدیق است. آن گاه به پاسخ این پرسش می پردازد که حکایت شانی مفاهیم یا تصورات چگونه با ذاتی دانستن حکایت برای آنها سازگار است؟
    در ادامه، اقسام علم حصولی و تقسیم اولیه آن به تصور و تصدیق، و حقیقت تصور و تصدیق بررسی می شود و تمایز تصور و مفهوم و معنا، و رابطه تصدیق و قضیه و رابطه اعتقاد، باور، ایمان، پذیرش و دیگر واژه های همگن با تصدیق، مورد توجه قرار می گیرند.
    کلید واژگان: حکایت, تصور, تصدیق, باور, اعتقاد, محکی بالذات, محکی بالعرض, تصور, معنا, مفهوم, خطاپذیری}
    MuḤammad Ḥussainzādeh
    This article deals with representational knowledge and its characteristics differentiating it from presentational knowledge. The author considers the division of knowledge into these two types to be deductive, and explores the question whether their differences are real or conventional. By investigating the epistemological traits of representational knowledge, he concludes that “designation” is constitutive of this type of knowledge and intrinsic to both conception and assertion. Reconciling this fact with the idea that concepts only potentially represent their signified is the next issue discussed.Different types of representational knowledge, its primary division into conception and assertion, and their realities are discovered. Another theme dealt with in this article is the difference between conception, notion, and meaning on the one hand, and between assertion and proposition, on the other, and between belief, trust, faith, acceptance, and other similar terms, on the third.
  • سید عبدالحمید ابطحی
    پوپر از علم شناسان و معرفت شناسان صاحب نام و فعال قرن بیستم شمرده می شود. وی اساس معرفت شناسی خودش را بر روش انتقادی و ابطال بنا نهاده است و منکر فلسفه های اثباتی در معرفت شناسی است. او در عین اینکه مخالف هر گونه یقین و جزم در دستیابی به حقیقت است، خود را یک واقع گرا می داند و هر گونه نسبی گرایی و شک گرایی را طرد می کند. در این مقاله ضمن ارائه ی تصویری از این بعد نظریه پوپر، به اختصار سعی شده موفقیت او را در توجیه اد عای واقع گرایی به نقد و بررسی بگذارد. اد عای مقاله این است که مبانی پوپر اجازه نمی دهد او ریشه های نسبی گرایی با شک گرایی را در نظریه خود بخشکاند.
    کلید واژگان: حقیقت, صدق, خطاپذیری, تقرب به حقیقت, نسبی گرایی, معیار و ملاک صدق}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال