به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فراموشی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • علی اصغر زارعی*

    بن مایه های تبعید روح، هبوط، اسارت، فراموشی، بیداری، رهایی و بازگشت به اصل نخستین، مضامینی نوظهور و مربوط به عرفان اسلامی نیستند، بلکه بسیار کهن تراند. «سرود مروارید» یکی از کهن ترین داستان های رمزی در جهان است؛ که مضامین یاد شده در آن به کم ترین لفظ و معنی بسیار، به زیبایی و با زبانی رمزی بیان شده، در عرفان جهان تاثیر گذاشته است. جوهر اندیشه سرود مروارید، گنوسی است، که در آرای مانوییان، بوداییان و مسیحیان به فراوانی دیده می-شود. در این مقاله تلاش شده تا جلوه ها و بازتاب ریخت شناسانه و واژگانی سرود مروارید، در اندیشه و اشعار حافظ بررسی شود. بررسی ها نشان می دهد حافظ همراه و هم دل با بن مایه های سرود مروارید، در یک سیر و سفر روحانی، که از ازل آغاز شده، روح را تنبیه و تربیت می کند تا مانند شاهزاده سرود مروارید، سرانجام از پیراهن تن جدا شود و به وطن مالوف بازگردد و بار امانت را به معشوق ازلی تقدیم دارد. این پژوهش به روش توصیفی ، تطبیقی، تحلیلی و مطالعه کتاب خانه ای، انجام شده است.

    کلید واژگان: مروارید, هبوط, فراموشی, بیداری, حافظ}
    Aliasghar Zarei *

    What is certain is that the motifs of banishment of the soul, descent, captivity, forgetting, awakening, liberation, and returning to the original principle are not emerging themes related to Islamic mysticism, but are much older. Undoubtedly, “The Hymn of the Pearl” is one of the oldest Symbolic stories in the world; the themes mentioned in it have been expressed in the fewest words beautifully, with many meanings, and with a coded language, and they have also influenced the mysticism of the world. The essence of the thought of The Hymn of the Pearl is Gnostic, which can be seen in the opinions of Manichaeans, Buddhists and Christians. In this article, an attempt has been made to examine the effects and morphological and lexical reflection of The Hymn of the Pearl in Hafez's thoughts and poems. The researches show that Hafez, along with sympathizing with the themes of the Hymn of the Pearl, in a spiritual journey, which started from eternity, punishes and educates the soul until, like the prince of The Hymn of the Pearl. Finally He should separate from his body and return to his familiar homeland and present the burden of trust to his eternal lover. This research has been done by descriptive, comparative, analytical and library study methods.

    Keywords: Pearl, Descent, Forgetfulness, Awakening, Hafiz}
  • مینو سلیمی *

    فرهنگ ایرانی، فرهنگی مانا و پایدار است و از عوامل اصلی این ماندگاری، سه ویژگی انعطاف پذیری، تعامل فرهنگی و درنهایت هویت فرهنگی است که به رغم تنوع و تکثر موجود در جامعه امروزی به انسجام ملی ایرانیان کمک کرده است. موزه، آیینه ای از خودآگاهی یک جامعه و پویایی فرهنگ آن در گذر زمان و عبور از رخدادهای تاریخ است. خصلت آیینگی موزه، با بازتاب فرهنگ و تمدن یک سرزمین در طی زمان همراه است. ازاین رو، برجسته ترین موزه های جهان را می توان در سرزمین هایی یافت که به علم شناخت فرهنگ و خودآگاهی برآمده از آن بهایی فراوان داده و جایگاه موزه را در آموزش و افزایش خودآگاهی انسان ها درباره تاریخ، تمدن، فرهنگ، هویت و سرزمین خود بسیار مهم می دانند. موزه های مردم شناسی در ایران، مکان هایی معنادار برای ارایه و نمایش هویت فرهنگی ایران هستند که به صورتی نمادین عمل می کنند. مقاله حاضر با اتخاذ روش تاریخ شفاهی و مصاحبه های عمیق و تحیل مضمون یافته ها تلاش دارد به فهمی از نقش موزه های مردم شناسی در شکل دهی به هویت فرهنگی ایران دست یابد. یافته های به دست آمده در قالب چندین مفهوم عمده مانند (موزه مردم شناسی؛ فضایی برای یادآوری فرهنگ ایرانی، موزه مردم شناسی؛ تنوع، اصالت و ماندگاری ویژگی های فرهنگی ایرانی، موزه مردم شناسی؛ موزه فرهنگ ایرانی، موزه زندگی ایرانی، موزه مردم شناسی؛ نهادی تاریخی- فرهنگی، موزه مردم شناسی؛ جریان زندگی، آرایش بافت محور، موزه مردم شناسی؛ خاطره جمعی ایرانیان، موزه مردم شناسی؛ مرکزی برای پژوهش مردم شناختی از ایران و موزه مردم شناسی؛ تعالی فرهنگی جامعه ایرانی) و یک مضمون اصلی (موزه مردم شناسی؛ فضایی برای هویت بخشی و شکل گیری هویت فرهنگی ایران) ارایه شده اند. این مفاهیم نشان می دهند که موزه مردم شناسی نقشی انکار ناپذیر در نمایش هویت فرهنگی جامعه ایرانی دارد و سبب تولید و بازنمایی هویت ملی، افزایش آگاهی تاریخی، تشدید حس تعلق خاطر قومی و ملی در میان ایرانیان می شود.

    کلید واژگان: آگاهی تاریخی, فرهنگ ایرانی, فراموشی, موزه مردم شناسی, هویت فرهنگی}
    Minoo Salimi *

    Iranian culture is an enduring and sustainable culture and the main factors behind this endurance are three characteristics: flexibility, cultural interaction, and ultimately, cultural identity. These factors have contributed to the national cohesion of Iranians despite the diversity and plurality present in today's society. The museum is a mirror of a society's self-awareness and the dynamism of its culture over time and through the passage of historical events. The ceremonial character of the museum is accompanied by the reflection of the culture and civilization of a land over time. Therefore, the most prominent museums in the world can be found in lands that have placed great value on the knowledge of culture and the self-awareness that emerges from it, and consider the position of the museum to be very important in educating and increasing people's self-awareness about their history, civilization, culture, identity, and homeland. Ethnographic museums in Iran, are meaningful places for presenting and displaying the Cultural Identity of Iran, which operate in a symbolic manner. The present article, adopting the method of oral history and in-depth interviews, and analyzing the themes of the findings, attempts to achieve an understanding of the role of ethnographic museums in shaping the cultural identity of Iran. The findings obtained are presented in the form of several major concepts, such as ethnographic museum as: A space for recalling Iranian culture; Diversity, authenticity, and endurance of Iranian cultural characteristics; The museum of Iranian culture, the museum of Iranian life; A historical and cultural institution; The flow of life, a texture-oriented arrangement; A center for anthropological research on Iran; The cultural elevation of Iranian society; And the main theme emerging is ethnographic Museum: A space for identity formation and shaping the cultural identity of Iran. These concepts show that the Ethnographic Museum plays an undeniable role in displaying the cultural identity of Iranian society, and it leads to the production and representation of national identity, increased historical awareness, and the intensification of a sense of ethnic and national belonging among Iranians.

    Keywords: Historical Awareness, Iranian Culture, Forgetfulness, Ethnographic Museum, Cultural Identity}
  • محمود صیدی*

    ادراک و کیفیت حصول آن، اهمیت بسیاری در میان مباحث فلسفی ابن سینا دارد. او تنها فیلسوف مسلمانی است که سعی در بیان نظریه ای منسجم درباره فراموشی و یادآوری داشته است. بانظر به امکان فراموشی و یادآوری در هر موضوع علمی و پیش آمدن آن برای تمامی انسان ها، بررسی این مسیله اهمیت زیادی ازنظر معرفت شناسی در فلسفه سینوی دارد که در پژوهش حاضر به شیوه تحلیلی توصیفی به بررسی آن پرداخته شده است. سیوالاتی که در این پژوهش پاسخ داده شده، چیستی حقیقت یادآوری و فراموشی و مراتب هر یک و تفاوت یادآوری و یادگیری است. مباحث ابن سینا در این زمینه مبتنی بر نظریه او درباره حصول صورت یا ماهیت اشیا و ورود آن از خارج به ذهن است و در اقسام ادراکات حسی و خیالی، وهمی و عقلی بررسی می شود. فراموشی امری مشترک میان برخی از حیوانات و انسان ها است؛ ولی یادآوری صورت های علمی مختص انسان است. با نظر به مادی نبودن قوه خیال و ادراکات آن و هم چنین شواهد حسی، دیدگاه ابن سینا در این زمینه اشکال اساسی دارد. یادگیری، تحصیل صورت علمی جدید و انتقال از مجهول به معلوم است؛ ولی یادگیری ادراک مجدد صورت علمی ای است که در گذشته ادراک شده است.

    کلید واژگان: ابن سینا, یادآوری, فراموشی, یادگیری, خیال, عقل}
    Mahmud Saidi*

    Perception and issues related to the quality of its attainment are crucial in Avicenna's philosophical discussions. He stands as the lone Muslim philosopher attempting to present a coherent theory on forgetting and recalling. Examining the possibility of forgetting and recalling in any scientific subject, and their occurrence for all people, is of utmost importance from the standpoint of epistemology in Avicennan philosophy. This aspect has been investigated in the present research in an analytical-descriptive manner. The questions addressed in this research include: What is the truth behind recalling and forgetting, the degrees of each, and the distinction between recalling and learning? Avicenna's discussions in this field are grounded in his theory about obtaining forms and their entrance into the mind from the outside world, as well as his categorization of different types of sensory, imaginary, apprehensive, and intellectual perceptions. Forgetting is a common attribute among humans and some animals, while recalling scientific forms is unique to humans. The non-materiality of imagination power and its perceptions, coupled with sensory evidence, fundamentally challenges Avicenna's perspective in this field. Learning is the acquisition of a new scientific form, marking a transition from the unknown to the known. On the other hand, recalling involves re-perceiving the scientific form that was previously apprehended.

    Keywords: Avicenna, recalling, forgetting, learning, imagination, intellect}
  • محمد شاکر اردکانی*، ناهید امراللهی بیوکی، عطیه صابری، غلامرضا ملک زاده
    یادگیری سازمانی، اغلب به فرایندهای فراموشی سازمانی وابسته است؛ یعنی سازمان هایی که در خود قصد ایجاد تغییر دارند اغلب باید دانش قدیمی را فراموش کنند که در گذشته، آن ها را محدود کرده است و در این زمینه الگویابی ذهنی کمک کننده خواهد بود. از این رو هدف پژوهش حاضر، برطرف کردن موانع فراموشی دانش ناکارآمد و رویه های قدیمی در سازمان های دولتی است تا بدان طریق سازمان ها بتوانند زمینه را برای القای نوآوری، فرصت های جدید، تجدید روال سازمانی و تصمیم گیری آماده کنند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی-توسعه ای است و راهبرد آن ذهنیت شناسی (روش شناسی پژوهش کیو) است. برای جمع آوری فضای گفتمان مصاحبه با 6 نفر از مدیران سازمان های دولتی انجام شد و از اسناد و مدارک کتابخانه ای (مبانی نظری) نیز استفاده شد. مشارکت کنندگان در مرتب سازی کیو، مدیران سازمان های دولتی شهر مشهد بودند که از این میان 30 نفر به روش غیر تصادفی هدفمند انتخاب شده و 20 نفر حاضر به همکاری شدند. یافته های پژوهش هفت نوع الگوی بلوغ سازمانی ضعیف، حافظه سازمانی ضعیف، تمایل به رکود و عدم چابکی سازمان، دلبستگی به گذشته و ظرفیت جذب پایین، ضعف در سرمایه انسانی، مقاومت در برابر یادگیری زدایی و عدم وجود تفکر خلاق در سازمان را به عنوان عوامل بازدارنده فراموشی سازمانی از دیدگاه مدیران سازمان های دولتی شهر مشهد نشان می دهد. در این راستا، بلوغ سازمانی ضعیف، ذهنیت غالب شناسایی شده است که به دلیل نبود فرهنگ تغییر، تخصص و دانش کارکنان، عدم حمایت های مدیریت ارشد سازمان و عدم ارزیابی عملکردهای درست مانع مهمی در مسیر فراموشی سازمانی است.
    کلید واژگان: ذهنیت مدیران, عوامل بازدارنده, فراموشی, فراموشی سازمانی, مشهد}
    Mohammad Shaker Ardakani *, Nahid Amrollahi Biuki, Atiyeh Saberi, Gholamreza Malekzadeh
    Organizational learning is often dependent on organizational forgetting processes; That is, organizations that intend to make changes in themselves often have to forget the old knowledge that has limited them in the past, and in this context, mental modeling will be helpful. Therefore, the purpose of this research is to remove the obstacles of forgetting ineffective knowledge and old procedures in public organizations so that organizations can create the ground for inducing innovation, new opportunities, renewing organizational routines, and decisions. This research is applied-developmental in terms of purpose, and its strategy is exploring mentalities (Q research methodology). In order to collect the discourses, interviews were conducted with 6 managers of public organizations, as well; library documents (theoretical bases) were also used. The participants in Q ranking were the managers of the public organizations of Mashhad, out of which 30 people were selected in a non-random and purposeful way and 20 people agreed to cooperate. The findings of the research show seven types patterns including, weak organizational maturity, weak organizational memory, tendency to stagnation and lack of organization agility, attachment to the past and low absorption capacity, weakness  of human capital, resistance to delearning and lack of creative thinking in the organization. It shows as factors preventing organizational forgetfulness from the point of view of managers of government organizations in Mashhad. In this regard, weak organizational maturity is the dominant mentality that has been identified, which is an important obstacle in the path of organizational oblivion due to the lack of culture of change, lack of expertise and knowledge of employees, lack of support from the senior management of the organization, and lack of proper performance evaluation.
    Keywords: Managers' Mentality, Inhibiting factors, Forgetting, Organizational Forgetting, Mashhad}
  • کوثر عابدینی*

    «دزد! دزد! آی همسایه ها، دزد!»همچنان که فریاد می زد به سمتم هجوم آورد، زد زیر جعبه ی توی دستم. جعبه پاره شد و کتاب ها پخش زمین شدند. انگار که شییی قیمتی و شکستنی، خرد و خاکشیر شده باشد، ماتم زده کنار کتاب ها نشست. مثل اینکه قبرعزیزترین آدم زندگی اش باشد.یک کتاب برداشت با خود زمزمه کرد:««کاش می شد من یک روز هیتلر بشوم. می گفتم هرکس هرچه دارد مال خودش نیست. مال خداست. ما هم از طرف خدا آمده ایم .»1 تو از طرف کی اومدی کتابای من بدزدی؟»..

    کلید واژگان: کتاب, دزدی, فراموشی}
  • تینا لطفعلی زاده، نادر امیری*، سیاوش قلی پور
    تاریخ اجتماعی با نگاه به زندگی روزمره و گوش فرادادن به روایت هایی که متعلق به مردمان عادی و مطرودان دور از قدرت است، سعی دارد تاریخ را از پایین روایت کند. البته از یک سو، در پیوندی دیالکتیکی، نوع نگاه تاریخی و چینش رویدادها در یک طرح، حافظه را تحت تاثیر قرار می دهند و از سویی دیگر حافظه جمعی نیز با یادآوری یا فراموشی رویدادهای تاریخی، آن هم به واسطه روایت، تاریخ را پیکربندی می کند. حافظه، عمل به یادآوری و فراموشی، با قابلیتی روایی و متاثر از کادرهای اجتماعی، در بستر زمان حال و در ساحت جمعی تبلور می یابد. از این منظر، مسیله اصلی پژوهش حاضر فهم چگونگی فرآیند فراموشی حضور آوارگان لهستانی در شهر کرمانشاه است. چارچوب نظری پژوهش بر نظریه حافظه اجتماعی موریس هالبواکس درباره چارچوب های اجتماعی حافظه (سن، جنس، نژاد، مذهب، قومیت، پایگاه اقتصادی- اجتماعی) استوار است و همچنین از آرای  پل ریکور  نیز استفاده شده است. رویکرد پژوهش کیفی است و از روش تحلیل روایت استفاده شده است. از طریق نمونه گیری هدفمند با 86 نفر مصاحبه و علاوه بر روایت، در میان اسناد کتابخانه ای نیز به جست وجوی ردپایی از لهستانیان پرداخته شده است.  نتایج پژوهش حاکی از این امر است که حافظه جمعی تحت تاثیر عواملی همچون رسانه ها، آموزش همگانی، مراسمات یادبودی و اجتماعات یادمانی، مکان ها، امکان وجود گروه های متنوع در جامعه، ارتباط و عضوگیری گروه های اجتماعی مختلف با یکدیگر، طبقه اقتصادی و اجتماعی و ایدیولوژی برساخته می شود و پیکربندی هدفمند حافظه جمعی بستر تاریخ زدایی و فراموشی را ایجاد می کند.
    کلید واژگان: جنگ جهانی دوم, حافظه جمعی, فراموشی, کرمانشاه, لهستانیان}
    Tina Lotfalizadeh, Nader Amiri *, Siyavash Gholipour
    Memory is one of the most important individual and social dimensions of human beings. Memory, even in its most personal form, is influenced by social, economic, and political contexts. Norms, values, and social rules, which have been passed down from generation to generation, shows that memory has a social dimension. Collective memory is not like a fixed and unchangeable format, but also a process that is Constructed under the influence of the present and social frameworks. The main issue of the present study, entitled "Poles in World War II in Kermanshah", is to try to understand how the process of forgetting about Polish refugees in the city of Kermanshah. The theoretical framework of the research is based on the theory of social memory of Maurice Halbwax and the social frameworks of memory (age, sex, race, religion, ethnicity, socioeconomic status) to which Holbwax refers and also Paul Ricoeur's views, which are also influenced by Holbawax's theory of social memory in the discussion of recollection and forgetfulness, have been used. The research approach is qualitative and the method of narrative analysis has been used. 82 people were interviewed through purposive sampling and to increase the validity of the research, the relevant documents were also examined. The results indicate that collective memory is constructed by factors such as media, formal education, memorial ceremonies and memorial communities, places, the possibility of having different groups in society and the relationship and membership of different socialgroups with each other, Economic social class and ideology.
    Keywords: Collective Memory, Forgetting, Kermanshah, Ploish, WorldWar II}
  • مریم حق شناس*، نعمت الله ایران زاده

    داستان هبوط روح از تمهیدات بیانی فیلسوفان، عرفا و ادبا در ادوار گذشته بوده است. بررسی قاعده مند این تمهید بیانی در آثار سهروردی، که غالبا به شکل داستان ظهور یافته، رهیافتی است که بر پیوند این تصویر ازیک سو با نظریه تذکار فلاسفه و ازدگرسو با اسطوره یاد و فراموشی صحه می گذارد. نظام فکری و هستی شناختی متفاوت سهروردی «تصویر هبوط» را به رمزی معنی واره مبدل کرده است که از رهگذر آن، حال وهوای فراموشی به منزله گشودگی برتر انسان به نمایش درآمده است. موتیف هبوط که در اکثر داستان ها در هییت پرنده ممثل شده است سرگذشت روح سالکی است که از اصل نخستین خویش جدا شده و به عالم جسمانی فرو افتاده است. شخصیت های داستان های رمزی سهروردی پس از هبوط به فراموشی گرفتار می آیند و این مرحله، مقدماتی را فراهم می کند که به واسطه آن روح سالک به محدودیت ها و امکاناتش پی می برد و بسیاری از باورهای یقینی اش به اعتباراتی سست بدل می شود. فراموشی و هبوط در داستان های مذکور مقدماتی را فراهم می کنند تا سالک در موقعیت های مرزی قرار گیرد؛ موقعیتی که واقع شدن در آن اسباب شناخت و تعالی یا جهش را فراهم می کند. این جستار، با روش توصیفی و تحلیلی و با بررسی داستان های عقل سرخ، رساله الطیر، لغت موران و قصه غربت غربی، نشان داده است که فراموشی، نوعی پیش آگاهی یا پیش فهمی است که در تجربه موقعیت های مرزی نقشی محوری برعهده دارد.

    کلید واژگان: فراموشی, موقعیت مرزی, سهروردی, روح, تصویر هبوط, اسارت, نظریه تذکار}
    Maryam Haghshenas*, Nematollah Iranzadeh

    The story of the descent of the soul as a symbolic language has been adopted by philosophers, mystics, and men of letters for years. The systematic investigation of this symbolic language in Suhrawardi’s works, which is often represented in the form of a story, reveals that this image is interwoven with philosophers’ reminiscence theory on the one hand and the myth of awareness and oblivion on the other hand. Suhrawardi’s distinct intellectual and ontological system turns the “image of descent” into a meaningful symbol through which the state of oblivion is depicted as man’s superior gain. The motif of descent, which is symbolized by a bird in most stories, is the tale of a wayfaring soul who has departed from its origin and descended into the corporeal world. The characters of Suhrawardi’s symbolic stories sink into oblivion after their descent, and this stage prepares the wayfaring soul to realize its limitations and abilities while many of its profound beliefs turn into frail notions. Oblivion and descent in those stories provide conditions through which the wayfarer experiences boundary situations that can lead to knowledge, excellence, and elevation. The present study adopted a descriptive-analytical approach to analyze the stories of “The Red Intellect”, “Resalat ol-Tair”, “Language of the Ants”, and “The Nostalgic Story of the West” and concluded that oblivion is some sort of pre-awareness or pre-understanding which plays a fundamental role in experiencing boundary situations.

    Keywords: Oblivion, Boundary Situation, Suhrawardi, Soul, Image of Descent, Captivity, Reminiscence Theory}
  • پریسا پوینده، زهره رامین*
    ازآنجاکه ذهنیت انسان زمانمند است، عقایدی که به آن می اندیشد و رویدادهایی که به خاطر می آورد و روایت می کند نیز زمانمند هستند، بنابراین درک بعد زمانی به شناخت عمیق تر ذهن انسان، روایت های او و درنهایت شناخت زندگی می انجامد. این مهم از طریق تفسیر نشانه های متنی که او می آفریند صورت می پذیرد. از این منظر، تام استوپارد، نمایشنامه نویس معاصر انگلیسی، که از بازی های زمانی در جهت بیان اندیشه های خود استفاده می کند، مورد مطالعه قرار گرفته است. نمایشنامه تقلیدهای انتقادی او در قالب نمایشنامه حافظه، با کنار هم نهادن شخصیت های ادبی‐هنری و سیاسی، به مفهوم هنر از دیدگاه های آنان می پردازد و گفتمان های متناقضی را در برابر خواننده بازنمایی می کند. در این پژوهش، گفتمان های متضاد به صورت گفتگوهای دوبه دو در نظر گرفته شده است به گونه ای که هر مفهومی با مفهوم «دیگری» خود در مقابله قرار داده شده که گاه شخصیت ها و گاه مکاتب فکری یا حتی بعدی از زمان هستند. پژوهش های مرتبط با موضوع این مقاله بیشتر در زمینه بررسی هویت و یا عناصر پوچ گرایی و پسامدرن از طریق شخصیت پردازی بوده است و هیچ یک با دیدگاه زمانی به بررسی این نمایشنامه نپرداخته اند. هدف پژوهش حاضر تفسیر معنا از طریق استعاری تلقی کردن زمان در سطح گفتمان بر مبنای رهیافت هرمنوتیکی است و با کاربست نظریه «روایی پل ریکور» به بررسی چرایی و چگونگی بعد زمانی می پردازد. این پژوهش با تاکید بر تکنیک های بلاغی نویسنده و با استناد بر نظریه «سه گانه محاکات» و نیز مفهوم «فراموشی و حافظه» از دیدگاه ریکور با روش تحلیلی‐کیفی و با رویکرد روایت شناسانه، نظم و ساختار را از خلال بی نظمی ها و بازی های زمانی این نمایشنامه بررسی و نشان می دهد.
    کلید واژگان: روایت شناسی, زمان روایی, نمایشنامه حافظه, فراموشی, هرمنوتیک}
    Parisa Pooyandeh, Zohreh Ramin *
    Since the human mind is temporal, his/her thoughts and the incidents s/he remembers from the past and narrates are temporally interpreted as well. Therefore, understanding the temporal dimension of the narratives leads to a profound recognition of both narratives and life which can be interpreted through textual signs. From this viewpoint, the present paper attempts to engage critically with Tom Stoppard, the contemporary British playwright who utilizes time-plays for conveying his thoughts. This study intends to deal with the hows and whys of the historical past in light of Paul Ricoeur’s narrative theory. Travesties, going under the sub-genre of ‘memory play’, put prominent figures of politics and literature from different times and places along with each other to reveal their outlooks by representing opposed discourses regarding the definitions of art. To examine temporality in the narrative, the genre of drama was chosen for the opposed discourses as this genre offers the opportunity to represent binary dialogues in a dialectic manner based on their spokesmen’s lived experiences. Thus, each concept is pitted against its ‘other’, some of them have been characters, schools of thought, or even dimensions of time. This openness to the ‘other’ points to morality, and consequently, the order resides in the narrative that this study reflects. In this regard, time is considered metaphorically to get a hermeneutic understanding of the narrative. For this purpose, the time-plays are interpreted with a narratological approach. Correlative is Ricoeur’s three phases of mimesis, memory, and forgetting, and the related ‘narrative time’ theory.
    Keywords: Narratology, narrative time, Memory Play, Forgetting, Hermeneutics}
  • محمد عباس زاده جهرمی*، نصرالله میمنه جهرمی

    عصمت یکی از شاخصه های مهم نبی و خلیفه الهی است که در دامنه یا محدوده آن بین نظریه پردازان اختلافاتی وجود دارد. پیامبر به شاخصه عصمت نیاز دارد تا بتواند ضمانت دریافت و رساندن دقیق و صحیح پیام های الهی به بشر را تامین کند. بنابراین مسئله این پژوهش آن است که آیا حدود این عصمت به امور معمول و عادی زندگی و یا امور حاکمیتی و اجتماعی ایشان تسری پیدا می کند؟ پیامبر اسلام در اداره حکومت خویش با اصحاب مشورت می فرمود و گاهی نظر اصحاب را نیز می پذیرفت، از آنجایی که اصحاب از عصمت برخوردار نبودند آیا می توان برای این گونه تصمیمات هم عصمت قایل شد؟ روش تحقیق توصیفی تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانه ای است. یافته های تحقیق گویای آن است که بروز سهو در امور اجتماعی و سیاسی را نبایست با امور فردی مقایسه کرد، پیامبر مطابق شرایط موجود پس از مشورت با اصحاب بهترین راه حل را انتخاب می فرمودند.

    کلید واژگان: انسان کامل, عصمت, فراموشی, اشتباه, امور عادی و اجتماعی}
    Mohammad Abbaszadeh Jahromi*, Nasrollah Maymanah Jahromi

    Infallibility is one of the important characteristics of the divine prophet and caliph, and there are differences between theorists in its scope or scope. The Prophet is necessarily qualified with infallibility in order to guarantee the accurate and correct delivery of divine messages to human beings. Therefore, the question of this research is whether the limits of this infallibility extend to the ordinary affairs of life or their governing and social affairs? The Prophet of Islam consulted with the companions in the administration of his government and sometimes accepted the opinions of the companions. Since the companions did not have infallibility, can such decisions be considered infallible? The research method is descriptive-analytical and based on library resources. The findings of the research show that the occurrence of inadvertence in social and political affairs should not be compared with individual affairs, the Prophet according to the existing conditions after consulting with the companions chose the best solution.

    Keywords: Perfect Man, Infallibility, Forgetfulness, Mistake, Common}
  • ندا علی زاده کاشانی*

    این تحقیق به بررسی موردی نویسندگی به زبان سوم می‏پردازد و سه عنصر هویت فرامابینی، نوشتار انتزاعی و فراموشی را از ویژگی‏های برجسته آن برمی‏شمارد. از میان نویسندگان چندزبانه، برخی نویسندگان مهاجر به منظور رهایی خویش از بند محدودیت‏های دوگانه جغرافیایی و هویتی به کشوری سوم نقل مکان می کنند و به زبانی سوم می‏نویسند. این نویسندگان از عنوان ادبیات مهاجرت که تعریف کننده هویت و محدودکننده نوشتارشان است، به تنگ آمده‏‏اند و با نفی هویت پیشین و خاطرات گذشته خود به هویت نومد نزدیک می‏شوند. اینان زبانی انتزاعی را برای نوشتارشان برمی‏گزینند که از طبقه‏بندی‏های اجتماعی و فرهنگی رهاست. نمونه‏ بارز آنان نویسنده هندی آمریکایی جومپا لاهیری است که پس از کسب موفقیت و شهرت در وادی ادبیات مهاجرت در آمریکای شمالی، به قصد رهایی خویش از این هویت به کشوری سوم نقل مکان کرده است و به زبانی سوم می‏نویسد. این جستار با بررسی تجربه چندزبانی و چندفرهنگی لاهیری در اثرش، به عبارتی دیگر، درصدد است نشان دهد چگونه نویسندگی به زبان سوم می‏تواند نویسنده مهاجر را از بند خاطرات و هویت دوگانه رها سازد و او را به هویتی فرامابینی یا نومدی نزدیک سازد.

    کلید واژگان: زبان سوم, نومد زبانی, هویت فرامابینی, نوشتار انتزاعی, فراموشی}
    Neda Alizadeh Kashani*

    This inquiry is a case study of ‘writing in a third language’. It highlights three elements of identity, abstraction and oblivion as its main features. Among plurilingual writers, there are some ‘migrant writers’ that move to a third country and write in a third language in order to free themselves from the hybrid state that limits their identity and writing. They deny their dualistic cultural and social identity and write in an abstract language that gets them close to the state of becoming nomads. An illustrative example of this group is the Indian-American writer, Jhumpa Lahiri, who, after gaining success as a writer of migration literature in the United States, moved to Italy and wrote in Italian. Writing in a third language, Lahiri concerns herself no more with cultural and social matters, instead focuses on language as its main theme. Therefore, this essay by referring to the multilingual and multicultural experiences of Jhumpa Lahiri, demonstrates how writing in a third language can free the migrant writer from his/her memories and dualistic identity and gets him/her close to a nomadic identity.

    Keywords: Third language, linguistic nomad, post-hybrid identity, abstract writing, oblivion}
  • محمد اکبری*، محمد قاسمی
    در این پژوهش سعی شده است تا با در نظر گرفتن مفهوم مهندسی عوامل انسانی در زمان بندی نوبت های کاری، کارایی کارکنان بهینه سازی شود. با توجه به اهمیت پارامترهای انسانی همچون یادگیری و فراموشی در مهارت کارکنان، به ویژه هنگام چرخش شغلی، این عوامل در مسئله زمان بندی گردش شغلی کارکنان مطالعه و مدل سازی شده است. بدین منظور یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح غیرخطی برای مسئله زمان بندی کارکنان با دو نوع مهارت (ماهر و نیمه ماهر) ارایه شده است. تابع هدف مدل ریاضی بیشینه سازی کارایی کارکنان مدل سازی شد. برای تجزیه وتحلیل تاثیرات هزینه کارکنان، یادگیری و فراموشی بر کارایی زمان بندی کارکنان، مثال های مختلف با در نظر گرفتن پارامترهای متفاوت حل شد. برای حل مسئله ارایه شده، نرم افزار گمز به کار رفت. نتایج نشان داد که مدل ارایه شده توانایی ارایه طرح های زمان بندی کارکنان با هدف بیشینه سازی کارکنان را دارد؛ همچنین نتایج محاسباتی نشان داد که نرخ یادگیری و فراموشی در تعیین طرح زمان بندی بهینه و استفاده و یا عدم استفاده از کارگران نیمه ماهر و جابه جایی کارکنان اصلی بین ماشین ها نقش مهمی دارد. مدل ارایه شده و نتایج این پژوهش به کارفرمایان در استفاده از انواع طرح های زمان بندی و بهینه سازی سیستم با محدودیت دوگانه کمک موثری می کند.
    کلید واژگان: سیستم های با محدودیت دوگانه, مدلسازی ریاضی, زمان بندی کارکنان, یادگیری, فراموشی}
    Mohammad Akbari *, Mohammad Ghasemi
    In this research, it has been tried to optimize the efficiency of employees by considering the concept of human factor engineering in scheduling. Due to the importance of human parameters such as learning and forgetting in employees' skills, especially during job rotation, these factors have been studied and modeled in the issue of staff job rotation scheduling. For this purpose, a nonlinear integer programming model is proposed for scheduling problem of employees with two types of skills. The objective function of the model is to maximize the employee performance. Different examples are solved by considering different parameters to analyze the effects of staff costs, learning and forgetting on staff scheduling efficiency. To solve this problem, GAMZ software is used. The results showed that the proposed model has the ability to provide employee scheduling plans with the aim of maximizing employees. The computational results also indicated that learning and forgetting rate play an important role in determining the optimal scheduling plan and the use or non-use of semi-skilled workers and the movement of employees between machines. The proposed model and the results of this research help employers in using a variety of scheduling schemes and system optimization with dual constraints.
    Keywords: Dual Constraint Systems, Mathematical Modeling, Employee Scheduling, learning, forgetting}
  • مژگان پیرک، فاطمه باقری حیدری، آرش حسن پور*
    سیل یکی از بلایای طبیعی است. فهم ما از سیل به مثابه یک فاجعه، تفسیری برساختی است. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا با رویکرد غیرمتمرکز و برساختی، روایت سیل را در تجربه زیسته سیل زدگان مورد شناسایی قرار دهیم. سوال اصلی تحقیق این است: مردم شهرستان پلدختر فاجعه سیل را چگونه روایت می کنند. برای پاسخ به این سوال در سنت تحقیق کیفی در چارچوب روش تحلیل روایت و مصاحبه کیفی با هجده نمونه به جمع آوری اطلاعات و تحلیل آن پرداخته ایم. نتایج این مطالعه نشان می دهد فهم سیل زدگان در چارچوب نقصان ها و ناکارآمدی تکنوکراتیک و همچنین ذیل پارادایم دینی به مثابه عقوبت الهی و کفاره گناهان است. سیل نظم مفروض و مستقر جوامع را بر هم می ریزد و کرامت سیل زدگان را مخدوش کرده و رخدادهایی نظیر آوارگی، تحقیر و تبعیض برای آن ها ایجاد می کند. فاجعه سیل همچنین دیالکتیکی از همکاری و تفرقه ایجاد کرده که سامان اجتماعی را دستخوش تغییر می سازد. روایت سیل زدگان از وضعیت پساسیل همچنین گویای آن بود که سیل و بحران به بارآمده پس از آن در یک موقعیت پسینی نوعی نارضایتی محلی و عمومی ایجاد می سازد که می تواند سیل را سیاسی کرده و سرمایه اجتماعی را دچار نوسان نماید. همچنین در پیوستار فاجعه، آسیب پذیری سیل زدگان دو سویه فرهنگی و مادی دارد که در تجربیاتی نظیر فقدان و محتاج شدن نمود پیدا می کند. تاب آوری اجتماعی و سر کردن با فاجعه نیز با توسل به نظام های معنابخش دینی و ایده نجات خود به رغم مرگ دیگری و تجربه فقدان تحقق پیدا می کند.
    کلید واژگان: سیل, فاجعه, برساخت گرایی, رخداد بحرانی, خاطره, کانکسی شدن زندگی, فراموشی}
    Moghgan Pirak, Fatemeh Bagheri Heydari, Arash Hasanpour *
    Floods are one of the natural disasters. Our understanding of floods as a catastrophe is a constructivism - interpretive. We will try to identify the flood narrative in the lived experience of the flood victims. The main question of the research is: how do the people of Poledokhtar city narrate the flood disaster? To answer this question in the tradition of qualitative research in the framework of the method of narrative analysis and qualitative interviews with eighteen samples, we have collected information and analyzed it. The results of this study show that the understanding of flood victims is in the context of technocratic shortcomings and inefficiencies, as well as under the religious paradigm as divine punishment and atonement for sins. The flood disrupts the supposed order of the communities and distorts the dignity of the flood victims and creates events such as displacement, humiliation and discrimination for them. The flood disaster has also created a dialectic of cooperation and division that is changing the social order. The flood victims' account of the post-flood situation also suggests that these situations create a kind of local and public dissatisfaction that can politicize the risk of floods and fluctuate social capital. Also in the catastrophic continuum, the vulnerability of flood victims has two cultural and material aspects that are manifested in experiences such as lack and need. Social resilience and dealing with disaster is also achieved by resorting to meaningful religious systems and the idea of self-salvation despite the death of other and the experience of loss.
    Keywords: Flood, Disaster, critical events, apocalyptic situation, life in a conx, Displacement, forgetfulness}
  • علیرضا جلالی*
    مقاله حاضر با روش توصیفی - تحلیلی با تبیین نگرش گنوسی ها در مورد انسان و جهان، سرود مروارید را که متن آن به زبان سریانی و بازمانده از سده دوم میلادی است، با حکایت شهزاده و کمپیر کابلی در مثنوی مولوی مقایسه می کند. در این مقاله با رمزگشایی از دو داستان تمثیلی، باورهای اساسی جهان بینی گنوسی، همچون ثنویت عالم ملکوت و عالم ماده، دوگانگی روح و جسم، هبوط روح از عالم روشنایی به جهان تاریکی و محبوس شدن آن در دنیای مادی و تخته بند تن شدن، فراموش کردن اصل خویش، بیداری و بازگشت به جایگاه نخستین و دیدار با «خویش» یا همان «شاهد آسمانی» را نشان می دهد. همچنین اشاره به چند حکایت عطار نیشابوری که دارای مضمون های مشترک با سرود مروارید و حکایت شاهزاده وکمپیر کابلی است، از دیگر مطالب این پژوهش است.
    کلید واژگان: سرود مروارید, شهزاده و کمپیرکابلی, گنوسی, فراموشی, مولوی, عطار}
    Alireza Jalali *
    The present article, based on a descriptive-analytic method, by explaining the gnostic attitudes toward human beings and the world, compare the Hymn of the Pearl, which has been written in the Syriac language and dates back to the second century AD,  with the Story of the Prince and the Witch of Kabuliin Rumi's Masnavi. By deciphering both of these allegorical stories, the basic beliefs of the Gnostic worldview, such as the dualism of the celestial and the material world, the duality of spirit and body, the fall of the soul from the world of light into the darkness and its confinement in the material world and the body yoke, amnesia, the awakening and the return to the prime position, and the meeting of "self" or "heavenly witness", are discussed. Also, we refer to some of Attar's anecdotes that share common themes with the Hymn of the Pearl and Story of the Prince and the Witch of Kabul.
    Keywords: The Hymn of the Pearl, Prince, Witch of Kabuli, Gnostic, Amnesia, Rumi, Attar}
  • سعید ذکایی*، مسیحا والا
    سیاست های حافظه با به کارگیری از حافظه فرهنگی بدست می آیند و در جهت یادآوری به کار گرفته می شوند. سمبل ها، یادبودها، جشن ها، نقاشی های دیواری، پوسترها و عزاداری ها و نوشته ها را حافظه فرهنگی می نامند که به بازسازی حافظه ای کمک می کند. ابژه ها و فضاهای عمومی این پتانسیل را در خود دارند تا سیاست های حافظه را بازسازی کنند و در نتیجه برای یادآوری های جمعی به کار بسته می شوند؛ لیک، در این فرآیند روایت بخش هایی از گذشته تاریخی حذف می شود. این گونه دستکاری در یادآوری گذشته منجر به فراموشی جمعی می شود. در زمان حاکمیت پهلوی و همچنین دولت های پسا انقلابی در ایران، اصرار جهت یادآوری گزینشی از تاریخ به آفرینش وسواس های حافظه ای انجامیده است. یادآوری جمعی حاکی از فراموشی جمعی نیز هست. فراموشی استقرار یافته در روایت از گذشته تاریخی میان معنی و هویت سازی شکاف ایجاد می کند و کنشگران اجتماعی را در مواجهه با دولت به چالش می کشد. این امر توانایی ایشان را در روایت از خود ملی زایل و جامعه را مبتلا به ترومای فرهنگی می کند.
    کلید واژگان: سیاست حافظه, حافظه فرهنگی, یادآوردن, فراموشی, ترومای فرهنگی}
    Saeed Zokaei *, Masiha Vala
    Memory politics is achieved through the application of cultural memory and is used for remembering. Symbols, Memorials, celebration, murals, posters, mourning rituals and scripts are called cultural memory and contribute into the reconstruction of the memory. Objects and public spaces have inherent potentials to represent cultural politics and thus can lend themselves into collective remembering; in this process though, some part of the historical past are left out in the discourse. Manipulated remembering includes forgetting. During the Pahlavi era, as well as Iranian post revolutionary governments, there was an instance on selective remembrance of the history which in return has caused memory obsessions. The forgetfulness that is situated in the narrative of the historical past creates a divide between meaning and identity making and challenges the face-off between social actors and governments. This matter renders them incapable of narrating their national selves and inflicts a cultural trauma on the society.
    Keywords: Politics of memory, Cultural memory, Remembering, forgetting, Cultural trauma}
  • داود مطلبی، حسن رضا رفیعی، هویدا تزار

    همه ما در زندگی خود مواردی را سراغ داریم که نتوانسته ایم مطلب، اسم یا نام مکانی را به یاد بیاوریم. بسیاری از فراموشی ها در اختیار انسان نیست و بی تفاوتی یا بی اعتنایی افراد به قوانین را نمی رساند. هدف از نگارش این تحقیق، بررسی رابطه گذر زمان با فراموشی قوانین راهنمایی و رانندگی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است. یافته های این مطالعه با ابزار پرسش نامه از 384 نفر راننده و شهروند اراکی در سال 1395 با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایگردآوری شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که تنها 4/29درصد افراد نمونه توانستند نمره قبولی را که در زمان اخذ گواهینامه کسب کرده بودند، کسب کنند و 6/70درصد آنها مردود شدند. درضمن مشخص شد که افراد، تابلوها، خط کشی و علائم تصویری را دیرتر و قوانین نظری را دو برابر بیشتر فراموش می کنند و مهم تر آن که پس از اخذ گواهینامه و قبولی در آزمون آئین نامه و پس از گذشت هر سال از آن، میزان فراموشی قوانین در افراد بیشتر می شود. جنسیت، سطح تحصیلات افراد در فراموشی قوانین راهنمایی و رانندگی بی تاثیر نیست. مردان نسبت به زنان نمره قبولی بالاتری دارند و قوانین را بیشتر به خاطر دارند و هم چنین با پایین آمدن سطح تحصیلات، آگاهی از قوانین کمتر و فراموشی آنها بیشتر است. هرچه سن افراد بالاتر می رود به همان میزان آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی نیز کمتر می شود؛ اما نوع گواهینامه و شغل افراد در فراموشی قوانین راهنمایی و رانندگی دخیل نیست.

    کلید واژگان: زمان, فراموشی, قوانین راهنمایی و رانندگی, علایم راهنمایی و رانندگی, گواهینامه رانندگی}
    Davoud Motallebi*, HassanReza Rafiei, Hoveida Tezar

    We all find out in our lives that we could not remember the name of a subject or a place. Many of the amnesties are not available to humans and do not mean indifference or disregard of people to the rules. The purpose of this research is to examine the relationship between time passages with amnesia towards traffic laws. The purpose of this study is applied, and it is descriptive-analytic in terms of nature and method of a correlation type. The findings of this study were collected using a questionnaire from 384 drivers and citizen of Araki in 2016 using cluster random sampling method. The results of the research show that only 29.4% of the sample members were able to score the grade they were awarded at the time of certification, and 70.6% of them were rejected. It was also found that people forget their markings, tableaus, rulers, and visual symptoms later, while they forget about the theoretical rules twice, and more importantly, after obtaining a certificate and passing on the test of the Code of Practice, and after each passing year, the rate of forgetting the rules in gets higher in people. Gender and the level of education of people also affect the oblivion of traffic laws. Men have a higher acceptance rate than women, they are more aware of the rules, and they are more likely to be less informed by Lowe education, and forgetting rules will be huger. The higher the age of the person, the less awareness of traffic laws, but the type of certification and occupation of people are not involved in the amnesia of driving laws.

    Keywords: Time, forgetfulness, Driving Laws, Driving Signs, Driving license}
  • محمد اکبری
    پژوهش حاضر با هدف به کارگیری مهندسی عوامل انسانی در سیستم های با محدودیت دوگانه به مطالعه و مدلسازی عوامل انسانی مهم در مسئله زمانبندی کارکنان پرداخته است. در مطالعات گذشته زمانبندی های شیفت کاری بیشتر بر مبنای عوامل محدود کننده ماشین و برنامه ریزی تولید انجام می گرفت و در بهینه سازی سیستم های زمانبندی، عوامل انسانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو در این مقاله به مهندسی عوامل انسانی در برنامه ریزی و زمانبندی شیفت های کاری پرداخته شده است. عوامل انسانی مورد مطالعه عبارت از یادگیری، فراموشی، خستگی، استراحت و تابع هدف مدل ریاضی کمینه سازی نسبت تعداد کارکنان به کارایی آنان است. برای بررسی کارایی مدل ریاضی و بررسی تاثیر عوامل انسانی بر کارایی زمانبندی کارکنان، چهار سناریوی زمانبندی با مجموعه پارامترهای انسانی مختلف توسط مدل ریاضی حل و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که پارامترهای انسانی بر کارایی سیستم با محدودیت دوگانه تاثیر داشته و انتخاب سناریوی زمانبندی مناسب می تواند تا 20/0 کارایی کارکنان را افزایش دهد. همچنین با توجه به تاثیر پیچیده پارامترهای انسانی بر عملکرد سیستم، هر سازمان باید با توجه به پارامترهای انسانی مختص مشاغل خود زمانبندی شیفت های کاری را تعریف کند. با توجه به پارامترهای تعریف شده در این پژوهش، سناریو زمانبندی مبتنی بر یک زمان استراحت نسبت به سناریو زمانبندی با زمان های استراحت متعدد کاراتر است. همچنین در شرایط میانگین مقادیر مختلف پارامتر خستگی، کارایی سناریوهای مورد استفاده کارگاه های تولیدی کارایی بهتری نسبت به دو سناریوی دیگر دارد.
    کلید واژگان: زمانبندی کارکنان, سیستم با محدودیت دوگانه, یادگیری, فراموشی, خستگی}
    Mohammad Akbari
    This research with goal of applying human factor engineering into the dual resource constraint system (DRC) studied and modeled significant human factors in staff scheduling problem. In previous studies more staff scheduling has been conducted based on machine constraints and production planning and less human factors has been considered in scheduling system optimizing. So, in this article human factor engineering was studied in shift scheduling and planning. Human factors which were modeled are learning, forgetting, fatigue and recovery by rest and objective function is minimizing ratio of number of employee on productivity. To study performance of mathematical model and examine effects of human factors on staff scheduling efficiency four scheduling scenarios with different human parameter sets were solved and analyzed. Results indicated that human parameters have impact on performance of dual resource constrained system and choosing good scheduling scenario can increase employees’ efficiency up to 20 percent. Also because of complicated impact of human parameters on system performance, any organization should define shift scheduling based on human parameters for their jobs. Regarding defined parameters in this article, scenario with one rest break time is more efficient compared to scenario with two or more rest break times. Also in average rate of fatigue, scenarios used by production workshops are more efficient compared to the other defined scenarios.
    Keywords: staff scheduling, dual resource constraint system (DRC), Learning, forgetting, Fatigue}
  • محمد بهنام فر، علیرضا باغبان
    عارفان مسلمان سرچشمه های معرفت را در میثاق الست می جویند. مولانا بی تردید یکی از سرآمدان این ریشه یابی است. در این نوشته با طرح موضوع ریشه یابی معرفت در ماجرای الست و همانندی آن با نظریه یادکرد(anamnesis) افلاطون، به شیوه تحلیلی، دیدگاه مولانا در مثنوی را بازکاویده ایم. بر بنیاد این دیدگاه کسانی که در ماجرای الست و پیش از تعین وجودی از معرفت اجمالی شهودی بهره ور شدند، هرچند در زندگی دنیایی، مدتی حکمت و دانایی نخستین را ازیادمی برند و گرفتار نسیان و گاه غفلت می شوند، این استعداد در آن ها هست که پرورده شریعت و طریقت شوند و با تجدید خاطره ازلی الست، آرزومندانه به جست و جو پردازند و به حضرت حق راه یابند. میثاق الست ماجرایی همگانی بوده است و اگر برخی روح ها گویی بویی از آن شراب ازلی نبرده اند و انگار گم شده ای ندارند، دلیل آن را باید در فراموشی و نسیان جست. بنابراین مولانا بر این باور است که هیچ آفریده ای از معرفت بی نصیب نیست بلکه مرتبه ای از معرفت شهودی اجمالی، از الست با همه هست و محبوب ازلی گم کرده ای همگانی است.
    کلید واژگان: افلاطون, الست, فراموشی, مثنوی, معرفت, مولوی, نظریه یادکرد}
    Mohammad Behnamfar, Alireza Baghban
    Muslim mystics seek the roots of episteme in the Vow of Yawm-i-Alast. Mawlānā is undoubtedly one of the prime figures in such an attempt. The present study focuses on the origins of episteme in the Vow of Yawm-i-Alast and its similarity to Platonic anamnesis theory. The analytical method used in this study traces Mawlānā’s view of this concept. On the basis of this theory, those who were provided with a sketchy intuitional episteme in the Vow of Yawm-i-Alast and prior to the 'certainty of existence' have the potential to be trained by sharia and tariqa although sometime in this world's life they forget the original wisdom and knowledge and fall in oblivion and negligence; and by remembering the eternal Vow of Yawm-i-Alast to eagerly search their way towards God. The Vow of Yawm-i-Alast has been a universal truth and if there are souls deprived of that eternal wine, living as if they have nothing to seek, it is because of oblivion and negligence. Thus, Mawlānā holds that no creature is devoid of episteme; every creature has had, since Yawm-i-Alast, within itself a level of the sketchy intuitional episteme and the eternal loved one (God) is what everyone seeks.
    Keywords: Plato, (Yawm, i, )Alast, Masnavi, episteme, Mawlānā (Rumi), anamnesis theory}
  • سید موسی هاشمی تنکابنی*
    از جمله معتقدات اساسی ادیان خصوصا ادیان توحیدی و بالاخص دین مبین اسلام مسئله عصمت است. اصل این مسئله چندان جای بحث و بررسی ندارد، لکن محدوده آن و تعریفی که از آن ارائه می شود محل نقص و ابرام است. در این میان ارائه دیدگاه هایی که به محدود کردن عصمت می انجامد جای تامل داشته و جلب توجه می نماید. یکی از این نظریه ها به سهو النبی(ص) مشهور است.
    پژوهش پیش رو بر آن است که با بررسی معنای لغوی واصطلاحی عصمت وارائه مفهومی روشن و جدید برای عصمت، و هم چنین طرح دلایل عقلی ونقلی عصمت از سهو و فراموشی پیامبر(ص)، دیدگاه سهو النبی(ص) را از نظر تاریخی و روایی و نیز نظریه اسهاء را بررسی کند و نتایج موشکافانه تری از این مبحث مهم دینی را پیش روی شیفتگان حقیقی دین الهی قرار دهد. از این رو با دقت و تامل در مساله ی عصمت و سهو النبی(ص) در این پژوهش، به اهمیت و ضرورت بیشتر بحث واقف خواهیم شد؛ که با روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی و تحلیلی به سوالات پژوهش پرداخته وآنها را مبین ساخته است.
    کلید واژگان: عصمت, علم, فراموشی, اسهاء, سهوالنبی(ص)}
    Sayid Moosa Hashemi Tonkaboni*
    One of the basic beliefs fo religions, especially monotheistic religions and particulary the true religion of Islam is the infallibility issue. The essence of this issue doesn’t need to be negotiated and analyzed. However the issues around it and its definition is violated or insisted. Meanwhile presenting the viewpoints that lead to limiting the infallibility are worth to be considered thoroughly. On of these theories is known as ‘Sahw al-Nabi (pbuh)’ or prophet Muhammad (pbuh)’s error.This research tends to investigate the forget fullness and error theory and the ‘Sahw al-Nabi (pbuh)’s viewpoint in history and narration respects. And it’s accomplished using investigation over lexical and terminological meaning of infallibility and presenting a clear and new concept for infallibilty, and also presenting logical and narrational reasons of prophet Muhammad (pbuh)’s in fallibility from error and forgetfulness.There fore the article is to present some more scrupulous conslusions over this important religious chpter to the rtue believers of the divine religion. Thus we are to get to know the importance and requisitness of the argument paying a care ful attention and contemplating over the prophet Muhammad (pbuh)’ infallibility and error in this research. The research questions are answered and clarified using the library method and explanatory and analytical methods.
    Keywords: Infallibility, knowledge, error, forgetfulness, is haa': error, prophet Muhammad (pbuh)'s error}
  • روح الله رحمتیان، سمانه مصیبی، مرضیه مهرابی
    یادگیری زبان خارجی همانند زمینه های دیگر یادگیری دستخوش فراموشی است. توجه به پدیده فراموشی در بیان گفتاری و نوشتاری در زبان خارجی اهمیت خاصی دارد، زیرا این دو حوزه، نمود توانش و مهارت های زبان آموز هستند.
    این تحقیق با هدف بررسی پدیده فراموشی در حوزه یادگیری زبان های خارجی)زبان فرانسه) در سطح تولید زبانی صورت گرفته است. برای بررسی نظریه های مرتبط با فراموشی، حافظه و ذخیره سازی اطلاعات از روش توصیفی- تحلیلی استفاده کردیم. در ادامه، طی یک تحقیق میدانی با استفاده از کلمات عینی و ذهنی به بررسی فراموشی کلمات در حوزه زبان خارجی پرداختیم. فراموشی کلمات را در قالب دو آزمون بر پایه دو منبع متفاوت، یعنی لیست کلمات جدای از متن و کلمات داخل متن به زبان فرانسه، در میان زبان آموزان زن و مرد با دو رده سنی 25 تا30 سال و 31 تا40 سال بررسی کردیم.
    نتایج پژوهش نشان داد که فراموشی، وابسته به نوع کلمات زبانی است و کلمات ذهنی، نسبت به کلمات عینی بیشتر فراموش می شوند. داده ها نیز ثابت کرده اند که سن و جنس آزمودنی ها تاثیر معناداری بر فراموشی کلمات عینی و ذهنی دارند. به بیان دقیق تر، سن و جنس آزمودنی ها و نوع کلمات، زمانی که کلمات در قالب یک متن باشند، بر فراموشی تاثیرگذارند، به طوری که در گروه 25 تا 30 سال فراموشی کلمات عینی در بین مردان معنادار و 82/1 درصد بیشتر از زنان بوده است، ولی در گروه سنی 31 تا 40 سال، نتایج بر عکس بود و میزان فراموشی زنان 5/2 درصد بیشتر شد.
    کلید واژگان: فراموشی, یادگیری, زبان خارجی, زبان آموزان ایرانی}
    Rouhollah Rahmatian, Samaneh Mossayebi, Marzieh Mehrabi
    Learning a foreign language, like other fields, undergoes forgetting. Paying attention to forgetting in foreign language writing and speaking abilities is more important since these two realms indicate the learner's competence and performance.This study aimed to investigate the phenomenon of forgetting of Iranian Language learners (French) at the level of language production. To achieve this objective, descriptive and analytical methods were used for reviewing the related theories of forgetting, memory and data storage. In the field study, forgetting of concrete and abstract words between two sexes and two age groups (25-30, 31- 40) was measured by two different tests. According to the results, forgetting depends on the type of words. On this basis, abstract words are more frequently forgotten. The obtained data demonstrated that age and sex have a significant impact on forgetting words. More precisely, these factors affect forgetting, when words appear in a context. So in the age group of 25-30 years, forgetting of abstract words is significant among men and 1.82% more in comparison with women. While in the age group of 31- 40 years, the forgetting degree of women is 2.5% more.
    Keywords: Forgetting, Learning, French language, Iranian learners}
  • محمودرضا گشمردی*، ملیحه سعیدی
    فراموشی به عنوان اختلال حافظه غالبا در مرکز مشکلات فراگیران زبان خارجی، به خصوص در سطح بخاطر سپاری کلمات قرار دارد. در این مقاله به بررسی عواملی خواهیم پرداخت که فراموشی واژگان را نزد فراگیران خرد سال زبان فرانسه در ایران کاهش می دهد و مهارت هایی که می تواند یادآوری کلمات فرانسوی به عنوان زبان دور در محیط برون زبانی باشند را بهبود می بخشد. بدین منظور بافت گذاری کلمات، سازماندهی معنایی کلمات و تقسیم یادگیری در زمان را مورد بررسی قرار خواهیم داد. نتایج تست های انجام گرفته در یک مدرسه دوزبانه (فارسی-فرانسه) در اصفهان نشان می دهد که میزان فراموشی کلمات به صورت معنا داری نزد آزمودنی هایی که کلمات جدید را براساس متن، مرتبط از نظر معنایی و با یادگیری مرحله ای فراگرفته اند، کاهش یافته است.
    کلید واژگان: فراموشی, یادآوری, سازماندهی معنایی, بافت گذاری, یادگیری مرحله ایی, فراگیر خوردسال ایرانی}
    Mahmoud Reza Gashmardi*, Malihe Saeedi
    L’oubli, en tant que trouble mnémonique, se trouve souvent au centre des problèmes des apprenants d’une langue étrangère, surtout au niveau de la mémorisation des mots. Dans cet article, nous nous interrogeons sur les facteurs qui diminuent l’oubli du vocabulaire chez les apprenants enfants du FLE en Iran, et sur les stratégies qui peuvent améliorer le rappel des mots français comme une langue lointaine dans un milieu hétéroglotte. Pour ce faire, nous examinerons la contextualisation des mots à apprendre, l’organisation sémantique des mots et la répartition de l’apprentissage dans le temps. Les résultats des tests menés dans une école bilingue (persan/français) à Ispahan, en Iran, confirment que le taux d’oubli des mots a été diminué de manière significative chez les sujets qui ont appris les mots nouveaux à partir d’un texte, ainsi que chez les sujets qui ont reçu les mots liés sémantiquement et ceux qui ont eu un apprentissage réparti dans plusieurs séances.
    Keywords: Oubli, Rappel, Organisation sémantique, Contextualisation, Apprentissage réparti, Apprenant enfant Iranien}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال