به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فضایل » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سید محمدباقر میرصانع*

    نسبت فقه و اخلاق یکی از مسایل مهم و اثرگذار در هندسه و روابط دانش های اسلامی است. دیدگاه های مختلفی درباره نسبت یادشده مطرح شده است؛ چنان که این دیدگاه ها را به سه طیف اتحاد، تنافر و تعامل می توان تقسیم کرد. در پژوهش حاضر به سود دیدگاه اتحاد فقه و اخلاق، یکی از تمایزهای مطرح شده میان فقه و اخلاق، مبتنی بر آموزه های قرآن و حدیث، بررسی و نقد شده است. این تمایز که با عنوان «تمایز موضوعی» شناخته می شود، عبارت است از اینکه موضوع فقه رفتارهای انسان و موضوع اخلاق ملکات است. روش تحقیق به صورت جمع آوری، طبقه بندی و تحلیل دلالی گزاره های نقلی بوده و دستاورد پژوهش نشان دهنده آن است که سه استدلال مبتنی بر نقل را می توان بر عدم وجود تفکیک میان رفتارها و ملکات اقامه کرد؛ تفکیکی که عامل تشکیل دو دانش مجزا برای ملکات و رفتارها شود. استدلال های یادشده عبارت اند از: وحدت سیاق در برخورد با ملکات و رفتارها، اندماج مباحث مربوط به رفتار و ملکه و اهمیت بیشتر درون انسان نسبت به رفتار.

    کلید واژگان: نسبت فقه و اخلاق, تمایز موضوعی, قرآن, حدیث, رفتار, فضایل}
    Seyyed MohammadBaqer Mir Sane*

    The relationship between jurisprudence and ethics is one of the important and influential issues in Islamic knowledge. Various views have been proposed regarding their relationship, which can be divided into three spectrums of unity, disharmony and interaction. In this article, one of the distinctions between the two, based on the Qur'an and tradition’s teachings, and for the benefit of union of jurisprudence and ethics, has been examined and criticized. The proposed distinction is a subject distinction, which means that the subject of jurisprudence is human behavior and the subject of ethics is the virtues. The method of discussion is the collection, classification and semantic analysis of narrative propositions. As a result, three arguments based on narration can be made on the lack of separation between behaviors and properties. The purpose of separation is to form two separate knowledges for properties and behaviors. These arguments include the unity of context in dealing with virtues and behaviors, the integration of topics related to behavior and virtues, and the greater importance of the human being than behavior.

    Keywords: jurisprudence, ethics relationship, thematic distinction, Qur’an, Tradition, Behavior, virtues}
  • ناصر رفیعی محمدی*

    صدیقه طاهره حضرت زهرای مرضیه  یگانه یادگار پیامبر اکرم  و آیینه تمام نمای شخصیت آن بزرگوار است؛ شخصیتی که مدح او در آیات قرآن، سخنان رسول خدا2 و کلمات ایمه معصومین متجلی است، کاوش در منابع و مصادر تفسیری، حدیثی و تاریخی فریقین منشوری از این کمالات را در برابر دیدگان ما قرار می دهد تا بیشتر به عظمت و جایگاهش پی ببریم. مسیله اساسی این پژوهش واکاوی گزارش های تفسیری و حدیثی، و استخراج مهم ترین فضایل مشترک آن حضرت با سایر معصومین و فضایل انحصاری و اختصاصی ایشان است. در این پژوهش تلاش شده با مراجعه به کهن ترین منابع شیعه و سنی و با تکیه به روش توصیفی و تحلیلی منابع اصلی مورد بررسی قرار گرفته و بخشی از ویژگی های آن بانوی بزرگوار فهرست شود. مهم ترین نتایج استخراج شده دستیابی به فضایل مشترک آن حضرت در قرآن مانند آیه تطهیر، مباهله، مودت و اطعام است که هرکدام دلالت بر منقبتی عظیم دارد. دیگر نتیجه این پژوهش معرفی فضایل اختصاصی ایشان مانند پاره تن پیامبر ، ام ابیهای رسول خدا ، کفو و رکن علی  بودن و مظهر خیر کثیر است. کلیدواژه ها: فضایل، مناقب، فاطمه زهراu.

    کلید واژگان: فضایل, مناقب, فاطمه زهراu}
    Naser Rafiei Mohammadi *
    Introduction

    Hazrat Zahra (pbuh) is the best lady who has a privileged and unique position in the perspective of the Qur'an and Ahl al-Bayt. She is the only woman whose virtues and human values ​​are fully embodied in her stature. While she has common virtues with the Ali 'Abā, her sincerity in service and steadfastness in the path of truth, as well as her appearance as a woman, have established specific virtues in the existence of that lady, which only comes true in her stature. Although scholars and scientists have always tried to recount the virtues of her and created many works in this field, the lack of coherence in the form of a short and expressive plan was a gap that this article has tried to fill and to retell Hazrat Zahra's common and exclusive virtues in a coherent and systematic manner and according to the structure of the article for the audience and the scientific community. 

    Materials and methods

    In the process of organizing this research, first, data and information (as research materials) were collected from relevant sources and then analyzed using the method of description and analysis. These sources primarily include the Holy Qur'an, in which there are many verses on the dignity of Hazrat Siddiqa Tahira, the traditions of the Sh'n Nozool, and some Shia and Sunni sources of interpretation, such as Ruh Al-Ma'ani, Al-Dur al-Manthur, Al-Kashaf, Al-Tafsir al-Kabir, Al-Burhan, Tafsir al-Qomi, Noor al-Saqalain, etc. revealed these verses. Verses: Tat'hir, Mubahalah, Mavaddat, Kalamat, Dhavi Al-Qurbā, It'am and Ithar are some of the things that show the virtues of her. After the Qur'an, hadiths are the most important source that shaped the materials of this research. These hadiths have been collected and analyzed from some hadith sources of Fariqain, such as al-Kafi, Ma'ani al-Akhbar, Kashf al-Ghumma, Sahih Muslim, Musnad Ahmad, Sunan Tirmidhi, etc. It should be mentioned that many virtues of Hazrat Zahra have been narrated in tradition works, and in this research, in accordance with its limited capacity, parts of these traditions have been reported from some tradition sources. In addition to traditions, in some cases, the sources of Sirah and history such as Seiar A'lam Al-Nubala and Al-Isti'ab have also been used. 

    Results and findings

    Analyzing and questioning some verses of the Qur'an by using interpretive sources and traditions of Sha'n Nuzūl, as well as examining interpretive and hadith reports about the virtues of Hazrat Zahra Marzieh, led to the following results and findings a. Some virtues are common between her and other al-Kisa companions, which are: 1. Purification from impurity based on the Taṭhir verse; 2. The criterion of right from void according to the verse of Mubahalah; 3. The obligation of her devotion as the reward of the mission based on the verse of Mavaddat; 4. She is one of the examples of Dhavi al-Qurabā; 5. She is one of the people for whom Surah "hal atā" was revealed in praise of her infinite sincerity in feeding the poors and the orphan; 6. Based on some verses and sayings of the Messenger of God, she has infallibility; 7. She is the one who was a Muhaddith and the angels had intercourse with her; 8. She had the Velayat al-Takvini and miracles and could make conquests beyond the laws of the natural world; 9. She knew the knowledge of the unseen and narrated all the incidents and events to Ali until the Day of Resurrection. 10. She has a special place in the Day of Resurrection and is the founder of intercession.b. Some other virtues are specific to the person of Siddiqa Tahira, which are: 1. Hazrat Zahra is Ummu Abi-ha, which represents the peak of the companionship of the Messenger of God with his daughter, and that Prophet sought his peace in her daughter; 2. She was a part of the Prophet's body and a part of her father's existence; in such a way that her father considered her as the fruit of his heart and soul in his body; 3. She was the most beloved person to the Messenger of God; 4. She was the master of women in this world and the hereafter, and this mastery was a title given to her by her father, who called her "sayyedah nisā' al-alamin and sayyedah nisa ahl al-Jannah"; 5. She is Batūl and whatever hinders the worship of God is far away from her; 6. She is the axis of God's anger and pleasure, and whoever offends her, has incurred God's anger, and whoever pleases her, has earned God's pleasure; 7. She is the only equal in rank to Ali, whose marriage was ordered by God. If Ali didn’t exist, there would be no dignity for her. 8. She was the first and foremost defender of the Velayah, and defending the Velayah until her death was something that prevented Ghadir from being forgotten.

    Conclusion

    The material that was stated is a documentary list of the prayers of Hazrat Zahra, which was organized based on some Qur'anic data, traditions, etc. What follows from these contents is that in this article, with the aim of presenting a coherent plan and a specific framework of the virtues of Hazrat Fatimah in the format and capacity of an article, drops from the infinite sea of ​​human qualities of that lady were listed; Hoping to guide the reader to a specific framework and order. Achieving this goal never means expressing the set of virtues of the supreme lady of Islam; Because the existential and royal personality of Siddiqa Tahira is superior to being written or spoken. Each of the titles mentioned in this article can be the title of a book or an independent article, and the way forward for researchers is still open, and the author of this research expects others to open new horizons in this direction.

    Keywords: Faza'il, Manaqib, Fatima Zahra (pbuh), Qur'an, Hadiths}
  • محمدسعید عبداللهی، محمدعلی عبداللهی

    چیستی، نقش و نحوه اکتساب فضایل در اندیشه ارسطو جایگاهی مهم دارد. او تلاش میکند بشکلی ساختارمند به غایت و هدف آدمی از فراچنگ آوردن فضایل دست یابد. مارتا نوسباوم، ارسطوشناس معاصر، بر این باور است که برخی از فیلسوفان معاصر گرچه خود را ارسطویی میدانند اما در نقطه یی محوری با او اختلافی چشمگیر دارند. اشتباه آنها رویکرد نسبی گرایانه به فضایل ارسطویی است. این رویکرد آشکارا با دیگر آراء ارسطو ناسازگاری دارد. ارسطو مدافع توصیفی عینی و یگانه از خیر بشر یا سعادت انسان بود. اخلاق فضیلت ارسطو این توان را دارد که بسیاری از آنچه نسبی گرایان بدنبال آن هستند را برآورده سازد و در همان حال، ادعای عینیت نیز داشته باشد؛ به این بیان که نسبی بودن بر اساس یک زمینه خاص، بمعنای نسبی گرایی نیست، همانگونه در دیگر علوم مانند پزشکی و دریانوردی، به زمینه یی خاص توجه میشود و این بمعنای نسبی گرایی نیست. به باور نوسباوم، فضایل ارسطویی بهتر از فضیلتهای مدنظر نسبی گرایان میتواند فضیلت را توضیح دهد، البته زمانی که ویژگیهای زمینه یی بدقت بررسی شده و به ویژگیهای مشترک و غیرمشترک توجه شود تا بهترین انتخاب صورت گیرد. در این مقاله پس از بیان دیدگاه نوسباوم در باب فضایل ارسطویی، به بررسی سه اشکال به نظریه او پرداخته و در نهایت روشن خواهیم ساخت که چگونه فضایل در اندیشه ارسطو غیرنسبیند.

    کلید واژگان: اخلاق, فضایل, نسبی گرایی, عینیت, نوسباوم, ارسطو}
    MohammadSaeid Abdollahi, MohamadAli Abdollahi

    The role and method of acquiring virtues has an important place in Aristotle's thought. He tries to achieve the human goal of acquiring virtues in a structured way. Contemporary Aristotelian Marta Nussbaum believes that some contemporary philosophers, although they consider themselves Aristotelians, have significant differences with him in a central point. Their mistake is having a relativistic approach to Aristotelian virtues. This approach is obviously incompatible with other views of Aristotle. Aristotle was a defender of an objective and unique description of human good or human happiness. Aristotle's virtue ethics has the ability to satisfy much of what relativists are looking for while also claiming objectivity, in that being relativistic based on a specific context does not mean relativism, as in other sciences. Like medicine and navigation, attention is paid to a specific field, and this does not mean relativism. According to Nussbaum, Aristotelian virtues can explain virtues better than virtues in the view of relativists, of course, when they carefully examine the background characteristics and pay attention to common and non-common characteristics in order to make the best choice. In this article, after expressing Nussbaum's view on Aristotelian virtues, we will examine three forms of his idea and finally we will clarify how virtues are non-relative in Aristotle's thought.

    Keywords: Nussbaum, Aristotle, relativism, virtues, objectivity}
  • محمدحسن الهی زاده، راضیه سیروسی*

    پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت ایشان همواره در میان مسلمانان جایگاه ویژه ای داشته ند. در این میان توجه به حضرت فاطمه (س) به گونه ای خاص مدنظر علمای خاصه و عامه قرار داشته است. نویسنده مشهور و عالم شافعی مذهب، محمدبن محمدبن عبدالله مصری (975-1035 ق) معروف به «قلقشندی» رساله ای تحت عنوان «المنتقی من اتحاف السایل بما لفاطمه من المناقب و الفضایل» در بیان مناقب و فضایل حضرت فاطمه(س) تالیف کرده است. قلقشندی در این رساله سعی داشته تا با دقت در نقل روایات متناقض و متضاد و جمع میان آن ها خواننده را با نحوه های مختلف روایت یک حدیث از راویان متعدد آشنا سازد. در این مقاله، سعی شده با بررسی منابع مورد استفاده قلقشندی در این رساله و بیان ویژگی های کار او و تجزیه و تحلیل آن، دیدگاه او به عنوان یکی از علمای عامه مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان داد که قلقشندی با دقت در نقل روایات متناقض و متضاد و جمع میان آن ها، خواننده را با نحوه های مختلف روایت یک حدیث از راویان متعدد آشنا سازد. البته گاهی بدون تحلیل روایات، روایتی را بدون دلیل بر روایت دیگر ترجیح داده است.

    کلید واژگان: حضرت فاطمه (س), مناقب, فضایل, علمای عامه, قلقشندی}
    MohammadHassan Elahizadeh, Razieh Sirousi *

    The Holy Prophet (PBUH) and his family have always had a specific position among Muslims. From among these great figures, Fatima, the daughter of the Holy Prophet (PBUH), has been especially the focus of attention of the well-known and common Ulema. World famous Egyptian scholar,  Muhammad bin Muhammad bin Abdullah (975-1035), a follower of Shafei jurisprudential system of Islam who is known as “Qalqashandi has written a book titled as Al-Montaghi men Ethaf al-Sāel bema le Fatima men Al-Manāgheb wa al-Fadāel devoted to Fatimah’s virtues. In the given treatise, Qalqashandi has tried to precisely quote the contradictory narratives and synthesize them in the best way possible to familiarize the reader with different ways of quoting the hadith from different narrators. In this article, the researchers have tried to criticize Qalqashandi’s views as one of the common ulema in his treatise- as one of the sources available on Fatimah Zahra (PBUH)- by analyzing the sources used by him, explaining the features of his work and scrutinizing it.

    Keywords: Fatima Zahra (PBUH), Virtues, Qalqashandi, Common Ulema}
  • بی بی بهاره فکور یحیی یی*، عباس جوارشکیان، جهانگیر مسعودی

    حضرت امام جعفر صادق(ع) در حدیث شریف عقل و جهل، لازمه ی هدایت بشری را شناخت لشکریان عقل و جهل معرفی می کنند. صدرالمتالهین شیرازی در کتاب شرح اصول کافی خود به شرح این حدیث اهتمام ویژه نموده است. این نوشتار با روش تحلیلی در پی آن است تا با واکاوی شرح ملاصدرا، دسته بندی نوینی را از لشکریان عقل و جهل حول سه محور فکر، حال و عمل، که اضلاع اصلی فعل ارادی انسان هستند ارایه دهد و روابط و نسب میان این سه مولفه را در منظومه اخلاق جعفری کشف کند. در بررسی لشکریان هفتاد و پنجگانه عقل و جهل، از منظر مولفه های یاد شده و مبادی و نتایج آنها می توان فضایل و رذایل اخلاقی را در شش حیطه : مبادی و اصول، افکار، افکار و احوال، افکار و اعمال، افکار و احوال و اعمال و همچنین حیطه ثمرات و آثار این قوا، دسته بندی نمود. با این تبیین به این نتیجه نایل می شویم که برای نیل به هدایت حقیقی انسان باید الگویی از خصوصیات اخلاقی تنظیم گردد که به تمامی ابعاد وجودی بشر نظاره داشته و با لحاظ روابط متقابل اضلاع سه گانه وجود او، بتواند گام های سلوک اخلاقی انسان را ترسیم نماید تا به زمامداری قوه عقل، در شخصیت انسان فضایل انسانی و اخلاقی مجال ظهور و بروز بیابند و به میزان فعلیت کمالات الهی، سعادت دنیوی و اخروی حاصل شود.

    کلید واژگان: عقل, جهل, فضایل, رذایل, فکر, حال, عمل, حدیث عقل و جهل}
    BIBI Bahareh Fakoor Yahyayi *, Abbas Javareshkian, JAHANGIR MASOODI

    Imam Ja'far Sadegh (AS) in the noble hadith of intellect and ignorance, introduces the necessity of human guidance to know the armies of intellect and ignorance. Sadr al-Muta'allehin Shirazi has paid special attention to the explanation of this hadith in his book Sharh Sufficient Principles.Examining the seventy-five armies of reason and ignorance, from the perspective of the mentioned components and their principles and results, moral virtues and vices can be divided into six areas: principles and principles, thoughts, thoughts and circumstances, thoughts and actions, thoughts and circumstances and actions. He also categorized the fruits and works of these forces. With this explanation, we reach the conclusion that in order to achieve true human guidance, a model of moral characteristics must be set that looks at all aspects of human existence and in terms of the interrelationships of the three sides of human existence, can draw the steps of human moral behavior to The rule of the intellect, the human virtues and moral virtues have the opportunity to appear and manifest, and to the extent of the activity of divine perfections, worldly and otherworldly happiness is achieved.

    Keywords: reason, ignorance, virtues, vices, thought, present, action, hadith of intellect}
  • نورالله یوسفی*، علیرضا پیرخائفی، احمد برجعلی
    مقدمه

    توانمندی های منشی بیانگر رفتار فضیلیت گرای آدمی هستند. هدف مطالعه حاضر تایید ویژگی های روانسنجی (پایایی و روایی)  پرسشنامه ارزش های عملی بود.

    روش

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع روان سنجی بود. نمونه شامل 500  نفر از دانشجو معلمان شهر تهران بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه ارزش های عملی و مقیاس سلامت روان کامل را تکمیل کردند.

    نتایج

    نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود 5 عامل را نشان داد که در مجموع 248/76 درصد از از واریانس کل پرسشنامه را تبیین کردند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی وجود مدل های 1، 2، 3، 4 و 5 عاملی را نشان دادند. ضریب پایایی کلی پرسشنامه با دو روش آلفای کرونباخ (90/0) و بازآزمایی (88/0) در حد مطلوب بود. هم چنین بین عامل های این پرسشنامه با مقیاس سلامت روان کامل همبستگی مثبت معنادار وجود داشت.

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج مطالعه نشان دادند که این پرسشنامه دارای ویژگی های روانسنجی مناسبی جهت اندازه گیری فضایل در گروه غیربالینی برخوردار است.

    کلید واژگان: توانمندی های منشی, فضایل, تحلیل عاملی, پایایی, روایی}
    Noorellah Yousefi *, Alireza Pirkhaefi, Ahmad Borjali
    Introduction

    The character abilities reflect humanistic virtuous behavior. The purpose of this research was to confirm the psychometric properties (reliability and validity) of the Values in Action Inventory.

    Method

    This was descriptive-analytical psychometric research. The sample consisted of 500 student teachers in Tehran who were selected by available sampling method. Participants answered the Values in Action Inventory and the Complete Mental Health Scale.

    Results

    The results of exploratory factor analysis showed the existence of 5 factors that explained 76.248% of the total variance of the Inventory. The results of confirmatory factor analysis showed the existence of 1, 2, 3, 4 and 5 factor models. The overall reliability coefficient of the Inventory was appropriate with two methods of Cronbach's alpha (0.90) and test-retest (0.88). Moreover, there was a significant positive correlation between the factors of this Inventory and the complete mental health scale.

    Discussion and conclusion

    The results of this research showed that the Inventory has appropriate psychometric properties to measure virtues in the non-clinical group.

    Keywords: Character Abilities, virtues, Factor analysis, reliability, Validity}
  • مرجان حسنی راد، محمد خدایاری فرد*، الهه حجازی

    هدف پژوهش حاضر شناسایی توانمندی های منش و فضایل در میان دانشجویان ایرانی 18 تا 28 ساله و طبقه بندی این توانمندی ها و فضایل با توجه به فرهنگ ایرانی است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی با استفاده از طرح نظریه مبنایی از نوع اکتشافی بود. به منظور تحلیل مصاحبه های گروه کانونی از فن تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه پژوهش، دانشجویان دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به شیوه هدفمند، از نوع قضاوتی انتخاب شدند. نفرات منتخب با پرسشنامه نشانگرهای بزرگسالی ارزیابی شدند و تنها کسانی که ویژگی های دوره پیش بزرگسالی را داشتند، در این مطالعه، شرکت کردند. کفایت حجم نمونه در رویکرد کیفی با توجه به اصل اشباع طی روند پژوهش تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه بود که از طریق گروه کانونی (6 گروه شامل 24 دانشجوی دختر و 11 دانشجوی پسر) انجام گرفت. تحلیل مضامین در این پژوهش با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام گرفت. یافته ها نشان دهنده وجود چهار عامل یا فضیلت زیر در جامعه ایرانی بود: خرد (شامل توانمندی های تفکر تحلیلی، خودنظم دهی، میانه روی و اعتدال، عشق به یادگیری)، شجاعت (شامل توانمندی های جریت مندی، صداقت، و استقلال)، انسانیت (شامل توانمندی های عدالت و انصاف، مهربانی، گذشت و بخشش)، و تعالی (شامل توانمندی های تحسین زیبایی و شگرفی، امیدواری، و معنویت). به عبارت دیگر، به جای تقسیم بندی 6 گانه فضایل و 24 گانه توانمندی های موسسه ارزش ها د رعمل (و یا)، در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل مضمون مدلی شامل چهار فضیلت و 13 توانمندی با توجه به اولویت های جامعه ایرانی به دست آمد.

    کلید واژگان: بافت فرهنگی, توانمندی های منش, روان شناسی مثبت, فضایل}
    Marjan Hassaniraad, Mohammad Khodayarifard *, Elahe Hejazi

    The purpose of this study was to identify character strengths and virtues among Iranian students aged 18 to 28 years and to classify these strengths and virtues according to Iranian culture. The research method was qualitative with exploratory grounded theory design. Content analysis technique was used to analyze focus group interviews. Study population consisted of undergraduate and Masters students of Tehran of University in the academic year 2018-2019 who were selected by purposive sampling. Selected individuals were evaluated using Adulthood Markers Questionnaire and only those with emerging adulthood characteristics participated in the study. Sample size adequacy in the qualitative approach was determined according to the principle of saturation during the research process. Data collection tool included interviews conducted through focus groups (6 groups including 24 female students and 11 male students). Themes were analyzed using MAXQDA10 software. Findings indicated the following four factors or virtues in Iranian society: wisdom (including analytical thinking, self-regulation, moderation and love of learning), courage (including bravery, honesty, and independence), humanity (including justice, kindness, forgiveness), and transcendence (including appreciation of beauty and excellence, hope, and spirituality). In other words, instead of Values in Action Institute’s classification including six virtues and 24 strengths, the present research conducted by content analysis method resulted in four virtues and 13 strengths based on priorities of Iranian society.

    Keywords: character strengths, cultural context, positive psychology, virtues}
  • حسین اترک*، رباب خسروی

    نظریه اعتدال در اخلاق که در اصل توسط افلاطون و ارسطو در یونان باستان طرح شده است، بیشترین رواج را در میان حکمای اسلامی داشته است. طبق نظریه اعتدال، هر فضیلت در حد وسط میان دو رذیلت افراط و تفریط قرار دارد. هر فضیلت اخلاقی ناشی از اعتدال و میانه‌روی در اعمال و عواطف و هر رذیلت اخلاقی ناشی از افراط یا تفریط در آنهاست. ایده اصلی این مقاله آن است که گرچه حکمای اسلامی در اخلاق تحت تاثیر این نظریه یونانی بوده‌اند، ولی نوآوری‌های زیادی نیز در آن ایجاد کرده‌اند. کندی، مسکویه، ابن سینا، راغب اصفهانی، خواجه نصیرالدین طوسی بیشترین نوآوری‌ها را در این نظریه داشته‌اند. برخی از این ابتکارات عبارتند از: ادغام نظریه حدوسط ارسطو و نفس شناسی افلاطون توسط کندی، تقسیم فضایل و رذایل اخلاقی به اجناس عالی و انواع مندرج تحت آنها توسط مسکویه، افزودن معیار کیفی انحراف از حد وسط به معیارهای کیفی ارسطو (افراط و تفریط) توسط خواجه نصیر طوسی، تبیین معنای مختلف برای فضیلت عدالت توسط ابن سینا، افزودن فضایل دینی و عرفانی به فضایل اخلاقی توسط راغب اصفهانی و ارایه روش جامعی برای درمان رذایل اخلاقی. این مقاله تلاش دارد تا ضمن بیان نوآوری‌های حکیمان مسلمان در نظریه اعتدال، سیر تطور این نظریه در جهان اسلام را نشان دهد.

    کلید واژگان: اخلاق اسلامی, نظریه اعتدال, حد وسط, فضایل, رذایل}
    Hossein Atrak *, Robab Khosravi

    Originally introduced by Plato and Aristotle, Moderation Theory in Ethics is the most prevalent theory of ethics among Islamic scholars. Moderation Theory suggests that every virtue or excellence of character lies in the mean between two vices: excess or defect. Every ethical virtue comes from moderation in actions or emotions and every ethical vice comes from excess or defect. This paper suggests that while Islamic scholars have been influenced by this doctrine, they have also developed and re-conceptualized it in innovative ways. Kindī, Miskawayh, Avicenna, Rāghib Isfahānī, Nasīr al-Dīn Ṭusī, and others are among the Islamic contributors to the subject. Some of their innovations in this theory are as follows: bringing together Aristotle's doctrine of the mean with Plato's psychology (by Kindī), dividing virtues into four higher genuses, dividing vices into eight higher genuses, setting various kinds of vices and virtues under these higher genuses (by Miskawayh), adding the vice qualitative criteria to Aristotle's vice quantitative criteria (excess and defect) (by Ṭusī), dividing various conceptualizations of justice (by Avicenna), adding religious and mystical virtues into the existing list of virtues (by Rāghib Isfahānī), and proposing a comprehensive model for curing diseases of the soul. This paper seeks to establish the main contributions of these Muslim scholars to Moderation Theory and elaborate on this theory’s evolution within the Islamic world.

    Keywords: Islamic Ethics, Moderation Theory, Doctrine of the Mean, virtues, Vices}
  • فرخنده دیسناد، سید جلال هاشمی*، سید منصور مرعشی، مسعود صفایی مقدم

    «فضایل فکری» ویژگی های پایدار نفس هستند که در بررسی حقیقت (مشغله ی مطلوب ذهن) به کار می آیند. زگزبسکی فضایل فکری را خصوصیات شخصیتی فکری قابل تحسین دانسته که دارای دو مولفه ی انگیزش و موفقیت قابل اعتماد اند. این مقاله درصدد است با رویکرد تحلیلی از منظر زگزبسکی به ماهیت فضایل فکری و دلالت های تربیتی آن در آموزش تفکر بنگرد. در حالی که تحلیل ها نشان می دهند با فرض ساختارهای متفاوت برای فضلیت های مختلف از جنبه ی هر دو مولفه ی انگیزش و موفقیت و به تبع آن کارکردها و مهارت های متفاوت نسبت به یکدیگر، نمی توان آن ها را در یک قالب یکسان بسان بیان زگزبسکی تحلیل نمود بهتر که بپذیریم چنین فضیلت هایی به عنوان ویژگی های شخصیتی قابل تحسین که به میزان کافی اکتسابی و تحت کنترل عامل شناختی هستند فی نفسه ارزشمندند و باید با اصولی چون مراجعه مستقیم به نمونه ها، تاکید بر ساختار روانی- انگیزشی افراد و تحسین آن ها، رشد تفکر انتقادی و فلسفه ورزی، رشد خلاقیت و ابتکار و روش هایی چون خوگیری، گفتن و بازگو کردن روایات، تقلید مستقیم از نمونه ها و شخص فضیلت مند در افراد آموزش داد.

    کلید واژگان: فضایل, فکری, زگزبسکی, دلالتها}
    Farkhunde Disnad, Seyed Jalal Hashemi *, Sayyed Mansor Marashi, Masud Safaei Mugadam

    controlled Intellectual virtues are stable traits of human ego, that are used to examine the truth (the preoccupation of the mind). Zagzebski considered intellectual virtues to be the characteristics of an admirable intellectual personality that have two components of motivation and credible success. This article seeks to look at the nature of intellectual virtues and their educational implications in the teaching of thought through an analytical approach from Zagzebsky's perspective. While analyzes show that Admirable personality traits that are sufficiently acquired and controlled by the cognitive factor are valuable in themselves and should be developed with principles such as direct reference to examples, emphasis on the psycho-motivational structure of individuals and their admiration, the growth of critical thinking. He taught philosophy, creative creativity, and methods such as reading, narration, and direct imitation of virtues and virtues.

    Keywords: Virtues, Intellectual, zagzebski, implications}
  • میترا پورسینا*، مریم خسروی

    در مقاله پیش رو ضمن تبیین حقیقت انفعالات نفسانی در سنت ارسطویی، انفعالات نفسانی، خصوصا انفعال محبت به خدا و نقش آن در سعادت انسانی، در نظام فکری غزالی بررسی می شود. انفعالات در مباحث گذشته و همین طور معاصر، مبدا فعل اخلاقی و نیز فضایل نفسانی در نظر گرفته شده و فضایل نفسانی ارتباط مستقیم با سعادت انسانی دارد. لذا ضمن تبیین فضایل نفسانی، با روش توصیفی تحلیلی، انفعالات نفسانی را بازشناسی کرده ایم. غزالی با توجه ویژه به ساحت عاطفی و ارادی نفس، انفعالات را به عنوان مبدا فعل اخلاقی با جنبه معرفتی نفس همراه می کند؛ چنان که وی معرفت و ادراک را مقدم بر محبت، و خدا را والاترین متعلق ادراک، و شایسته عالی ترین مراتب محبت و عشق می داند. از این رو می توان گفت فطرت خداشناس انسان و جایگاه ویژه محبت به خدا در نظر او، انسان را در جهت دست یابی به بالاترین مراتب لذت و سعادت دستگیری می کند.

    کلید واژگان: غزالی, ارسطو, انفعالات, سعادت, فضایل, محبت}
    Mitra Poursina *, Mariam Khosravi

    In the current study, in addition to explaining the soul’s passions in Aristotle’s tradition, the soul’s passions, particularly affection for God and its effect on human prosperity, is investigated in al-Ghazzali’s intellectual system. In the past and contemporary studies, passions are viewed as the origin of moral action and virtues of the soul, and the virtues have been known of direct relationship with human prosperity. Thus, the current study has explained virtues of the soul and, using a descriptive-analytical method, has recognized the passions of the soul. paying particular attention to the soul’s emotional and volitional dimension, al-Ghazzali believes that passion, as the origin of moral action, stands in connection with the cognitive dimension as he views knowledge (cognition) and perception as being prior to the affection, God as the most supreme case for perception an worthy of the highest degrees of affection and love. Thus it can be concluded that the God-familiar innate nature of Man and the sublime position of affection to God in his view leads him toward attaining the upmost degrees of prosperity and pleasure.

    Keywords: al-Ghazzali, Aristotle, passions, Prosperity, Virtues. Affection}
  • سید ابوالفضل نورانی*

    مبادی ادراکی، از عوامل بیرونی و درونی تاثیرات مثبت و منفی می پذیرند. بخشی از این تاثیرات باعث اعوجاج و محرومیت از معرفت و بخشی سبب ایجاد نوعی جدید از بصیرت یا تسریع در معرفت می شوند.

    هدف

    هدف در این مقاله، تبیین تاثیرگذاری فضایل و رذایل به عنوان بخشی از عوامل غیر معرفتی تاثیرگذار بر معرفت بشری از منظر قرآن بود.

    روش

    روش گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و با رویکرد پژوهش تفسیری- اخلاقی انجام شد.

     یافته ها: 

    رذایل اخلاقی باعث دگرگونی در عقل و حس تشخیص آدمی و زمینه ساز سقوط و سبب شبهه در اندیشه و کج فهمی در بینش شده و فضیلت مندی زمینه ساز ارتقای فهم و ایجاد نوعی بصیرت می شود که وسعت دید را زیاد می گرداند.

     نتیجه گیری:

     اثرمندی مستقیم عوامل غیر معرفتی، نظیر ملکات اخلاقی و نیز عنایات ویژه الهی با زمینه سازی اختیاری خود انسان در کیفیت و میزان معرفت با تکیه بر ادله قرآنی و روایی اثبات شده است.

    کلید واژگان: فضایل, رذایل, ادراک, قرآن, روایت}
    Seyyed Abolfazl Norani *

    Perceptual principles receive positive and negative effects from external and internal factors. Some of these effects cause distortion and deprivation of knowledge and some cause a new kind of insight or acceleration of knowledge.

    Objectives

    The purpose of this article is to explain the impact of virtues and vices as part of the non-epistemic factors affecting human knowledge from the perspective of the hollyQur’an. 

    Method

    The method of the survey is library data collection with the approach of interpretive-ethical research.

    Results

    The findings showed that moral vices caused a change in the intellect and the sense of human discernment and caused the fall and caused doubt in thought and misunderstanding in the vision and the virtue laid the groundwork for the promotion of understanding and the creation of a kind of insight that broadened vision. It turns a lot.

    Conclusion

      The author of the research concludes that the direct effectiveness of non-epistemic factors such as moral properties as well as special divine blessings has been proven by the voluntary grounding of man himself in the quality and amount of knowledge based on Quranic arguments and narration.

    Keywords: virtues, vices, apprehension, holly qur’an, islamic traditions}
  • یارعلی کرد فیروزجایی*، سید ابوالفضل نورانی

    ادراک آدمی که مبادی متعددی دارد، از عوامل بیرونی و درونی تاثیر می پذیرد. بخشی از این تاثیرات، باعث اعوجاج در معرفت و بخشی دیگر سبب تسریع و یا باعث ایجاد نوعی جدید از معرفت و بصیرت می شوند. از منظر آیات و روایات و از نگاه حکما و علمای اخلاق، فضایل و رذایل، بخشی از عوامل تاثیرگذار بر معرفت بشری به حساب می آیند. این اثرگذاری گاهی در مقام روی آوری و میل به کسب معرفت یا تسریع در فهم یا ایجاد برخی از ادراکات اشراقی به سبب فضیلت مندی و زمانی نیز در اعوجاج یا محرومیت از انواعی از ادراکات به سبب رذیلت مندی قابل اثبات است که البته میزان این تاثیرگذاری ها و شدت و ضعف آن در ادراکات مختلف متفاوت می باشد. مسئله ای که در این مقاله می کوشیم به پاسخ آن دست یابیم آن است که این اثرگذاری را چگونه می توان با روش عقلی تحلیل و بررسی کرد. به گمان نویسندگان مقاله، می توان از طریق «تحلیل مبانی انسان شناختی اخلاق فلسفی»، «لزوم سنخیت بین علت و معلول»، «وجود ارتباط بین عواطف و معرفت» و بالاخره «عاملیت فضایل و رذایل برای نورانیت و ظلمانیت نفس»، تبیینی عقلانی از تاثیر فضایل و رذایل بر معرفت بشری را با روش تحلیلی ارایه داد.

    کلید واژگان: فضایل, رذایل, معرفت, تبیین, تبیین عقلی}
    Yarali Kord Firuzja’I*, Seyyed Abolfazl Nurani

    The human perception that has multiple origins is influenced by external and internal factors. Some of these effects cause distortion in knowledge and others cause acceleration or create a new kind of knowledge and insight. From the point of view of verses and hadiths and from the viewpoint of moral scholars and sages, virtues and vices are considered as some of the factors affecting human knowledge. This influence can sometimes be proved as a desire to acquire knowledge or to accelerate understanding or create some enlightened perceptions due to virtuousness and sometimes in distorting or depriving of some types of perceptions due to viciousness. Of course, the degree of these effects and their intensity and weakness are different owing to different perceptions. The problem we are trying to solve in this article is how to analyze and study this impact in a rational way. According to the authors of this article, through an analytical method, it is possible to present a rational explanation of the effects of virtues and vices on human knowledge by “analyzing the basic humanities of philosophical ethics”, “the necessity of the compatibility between cause and effect”, “the existence of a relationship between emotions and knowledge” and finally “the agency of virtues and vices for the enlightenment and darkness of the self”.

    Keywords: virtues, vices, knowledge, explanation, rational explanation}
  • سیدمحمدباقر میرصانع*، هادی صادقی

    اخلاق فضیلت یکی از نظریه های اخلاقی است که اهتمام ویژه ای بر شخصیت فاعل و ویژگی ها آن دارد . در مقابل اخلاق فضیلت ، نظریه های عمل محور (وظیفه نگر و غایت نگر) قرار دارند . شناخت دیدگاه قرآن ، به عنوان مهم ترین منبع اعتقادی و عملی دین اسلام ، در میان نظریه های اخلاق هنجاری ضروری به نظر می رسد . از همین رو، در این پژوهش می کوشیم ضمن تبیین دقیق اخلاق فضیلت و ویژگی های آن ، به سراغ آیات قرآنی رفته ، دیدگاه قرآن در قبال این نظریه را تبیین کنیم . دیدگاهی که از مجموع شواهد قرآنی برداشت می شود، تایید اخلاق فضیلت با رویکرد فضیلت موضوع  فاعل محور و فاعل مقدم است ، اما برای رویکردهای فضیلت معیار و فاعل مبنا شاهد قوی ای یافت نشد . اخلاق قرآنی با محور قرار دادن قلب و روح در مقابل افعال ظاهری انسان و ایمان در مقابل عمل صالح و همچنین با طرح «اسوه» به عنوان معیار شناخت اخلاق، رویکردی بسیار نزدیک به اخلاق فضیلت، اتخاذ کرده است .

    کلید واژگان: اخلاق هنجاری, اخلاق قرآنی, اخلاق فضیلت, فضیلت گرایی, فضایل}

    Virtue ethics is a moral theory that is particularly focused on the agent’s character and characteristics. Virtue ethics is contrasted with act-based theories (deontological and teleological theories) . It seems necessary to identify the Quranic perspective on normative moral theories, since the Quran is the most important source of Islamic beliefs and acts. Thus, in this paper, we seek to precisely formulate virtue ethics and its properties, and then look for the Quranic view of such ethics. The view gleaned from the bulk of Quranic evidence is an endorsement of virtue ethics with an orientation to the subject’s virtue (agent-based), but no evidence can be found for virtue-based, subject-based approaches. Quranic ethics is very close to virtue ethics because it assigns a central place to one’s heart and soul as opposed to external acts, and faith as opposed to righteous actions. Moreover, it offers a “role-model” (uswa) as the criterion for morality.

    Keywords: Normative ethics, Quranic ethics, virtue theory, virtuesآمار}
  • خدابخش اسداللهی*، بهنام فتحی، رامین محرمی
    بی تردید علی (ع) از شخصیت های بزرگ اسلامی است که همواره شیعه و سنی به جایگاه والای وی اعتراف کرده اند. سنایی از شاعران مسلمانی است که در ارائه فضایل و مناقب دینی، اخلاقی و عرفانی آن حضرت سنگ تمام گذاشته است که از اعتقاد راسخ وی به علی (ع) حکایت دارد. می توان گفت سنایی جزو اولین شاعرانی است که از شعر خود برای ترویج مباحث اعتقادی استفاده می کند. ویژگی ها و فضیلت های علی (ع) که در آیات، احادیث و اشارات تاریخی آمده، در لابه لای اشعار وی نمایان است. طبق اشعار حدیقه الحقیقه، علی (ع) با مولفه هایی نظیر عبادت، توحید و جهاد در راه خدا به خداوند تقرب می جوید. آن حضرت به دلیل آراستگی به فضایلی نظیر جود و بخشش، قناعت، شجاعت، علم، اعتدال و دوری از رذائلی مانند طمع و خشم، هم در دوران زمامداری و هم غیر آن، بهترین الگوی اخلاق معرفی می شود. اگرچه سنایی علی (ع) را پس از سه خلیفه ستوده است، به واسطه خویشاوندی با خاندان نبوت و نیز برخی ویژگی های خارق العاده و برجسته، اکرام و احترام آن حضرت را واجب تر دانسته و توانسته پیوندی ملموس بین راه علی (ع) و راه نبوت ایجاد کند، به طوری که می تواند نمونه و الگوی یک انسان کامل، هم در دنیا و هم در روز قیامت، برای مسلمانان و سایر انسان ها باشد. نهایت اینکه سنایی علی (ع) را امامی دینی، مرادی عرفانی و سخنوری اعجاب انگیز برای خود و دیگران معرفی کرده است.
    کلید واژگان: فضایل, امامت, جانشینی پیامبر اکرم (ص), حدیقه الحقیقه سنایی}
    Khodabakhsh Asadollahi *, Behnam Fathi, Ramin Moharrami
    Imām ‘Alī is undoubtedly a great Islamic figure whose greatness is appreciated by both Shi’as and Sunnis. Sanā’ī was a Muslim poet who did his best to present religious, moral, and mystical virtues and dignities of the Imam, which implies his firm belief in ‘Alī. Sanā’ī was allegedly one of the first poets who deployed his poetry to promote religious beliefs. His poetry features the characteristics and virtues of ‘Alī as they appear in Quranic verses, hadiths, and historical references. According to poems in Ḥadīqat al-Ḥaqīqa, ‘Alī approximated God with worships, monotheism, jihad on the path of God, and the like. Because of having virtues such as generosity, courage, knowledge, and moderateness, and avoiding vices such as greed and rage both during and before his reign, he is introduced as the best moral role-model. Although Sanā’ī has praised ‘Alī after praising the three caliphs, he stated that it is more obligatory to honor and respect ‘Alī because of his kinship with the Prophet as well as other extraordinary and prominent characteristics of his. Sanā’ī has managed to create a tangible connection between the path of ‘Alī and that of prophethood in such a way that he can be regarded as an archetypical role-model both in this world and on the day of resurrection for Muslims and other humans. Finally, Sanā’ī has characterized ‘Alī as a religious leader, a mystical master, and a wonderful orator both for himself and for others.
    Keywords: virtues, Imamate, succession of the Prophet of Islam, Ḥadīqat al-Ḥaqīqa, Sanā’ī}
  • علی راد*
    تبیین رویکرد قرآن به تفضیل پیامبران با محوریت گونه شناسی اسلوب بیانی آیات، زمینه پژوهی چرایی طرح تفضیل پیامبران در قرآن، رهیافت شناسی مفسران در مواجهه با این مسئله و تعیین مصداق پیامبر افضل از نگاه قرآن، مسائل محوری این پژوهش هستند که ضمن نقد نظریه رقیب، به اقتراح در هر یک از مسائل محوری پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که آموزه تفضیل پیامبران در آیات متعدد مکی و مدنی قرآن با دو اسلوب تصریح و تلویح و در گونه های ارجاع، استشهاد و احتجاج بیان شده است. طرح و بسط این آموزه، از فرایند اجمال در مکه و تفصیل در مدینه برخوردار بوده است. سه زمینه اخلاقی، تبلیغی و معرفتی برای پاسخ به چرایی ورود قرآن به این آموزه قابل ارائه است. دو رهیافت «سکوت» و «تبیین» در تحلیل ماهیت تفضیل پیامبران رایج است. برابر رهیافت تبیین، سه فرضیه تاریخی بودن، اعطایی بودن و اعطایی- اقتضایی بودن فضایل پیامبران محتمل است. نگارنده فرضیه سوم را به دلیل امتیازات آن به عنوان دیدگاه معیار پذیرفته است. هرچند قرآن بر وجود نوعی تفاضل میان بعضی از پیامبران تصریح دارد، ولی آیه ای صریح در تفضیل و افضیلت پیامبری خاص بر سایر پیامبران به دست نیامد؛ لکن در روایات اسلامی بر افضلیت محمد صلی الله علیه و آله وسلم بر پیامبران پیشین تاکید و از سوی متکلمان و محدثان ادعای اجماع شده است؛ همچنین برخی از نظریه های تفسیری نیز دلالت آیه «ورفع بعضهم درجات» بر افضلیت محمد صلی الله علیه و آله وسلم را پذیرفته اند.
    کلید واژگان: تفضیل, فضایل, پیامبران, حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم}
    Ali Rad*
    Explaining the approach of the Qur'an to the supremacy of prophets, with emphasis on the typology of the expression method of the Qur’anic verses, studying the reason for the supremacy and superiority of the prophets in the Qur'an, studying the approach of the commentators in dealing with this issue, and determining the example of the supreme prophet from the Qur'an's perspective are the central issues of the present study that criticizes the rival theory and scrutinizing .the core issues. The results of the study showed that the doctrine of the supremacy of prophets is expressed in various Quranic verses in two explicit and implicit methods and the forms of references, providing evidences and argumentation. The development and process of this doctrine has been non-detailed in Mecca and detailed in Medina. There are three ethical, propagational and epistemological grounds for answering the question of the Qur'an’s dealing with this doctrine. The two approaches of "silence" and "explanation" are common in the analysis of the nature of the supremacy of prophets. Against the explanatory approach, t three hypotheses are probable: prophets’ supremacy is historical, is granted and is granted-exigent. The author has accepted the third hypothesis for its advantages as a criterion viewpoint. Although the Qur'an stipulates the existence of a kind of superiority among some of the prophets, there is no clear indication of the supremacy and prominence of a particular prophet compared to other prophets; however, in Islamic narrations, Prophet Mohammad's supremacy is emphasized over the previous prophets, and theologians and traditionalists have claimed consensus in this regard. Also, some of the interpretive theories have accepted that the verse "«ورفع بعضهم درجات» " implies the supremacy of Prophet Muhammad.
    Keywords: supremacy, virtues, prophets, Prophet Muhammad}
  • لیلا اقبالی احمد آبادی *، آسیه ذبیح نیا
    آثارالبلاد و اخبارالعباد از زکریای قزوینی، یکی از مهم ترین کتاب جغرافیای تاریخی سرزمین های آباد است. که در سال 674ه. ق به زبان عربی به رشته نگارش درآمده و دارای سه پیشگفتار و هفت عنوان درباره هفت منطقه است. یکی از امتیازاتی که آثار البلاد را متمایز می سازد توصیف و تاثیر آب و هوا ی بلاد بر خلقیات و شخصیت افرادی است که در آن ولایات و مناطق زندگی می کنند. این اثر دارای رویکردی مذهبی و اخلاقی است وآموزه های دینی و مضامین تربیتی در آن مورد توجه قرار گرفته شده و نویسنده بیشتر برآن تاکید ورزیده است. موضوعاتی نظیر راست گویی، خوش رفتاری و نیکوکاری در فحوای کلام قزوینی به خوبی مشهود است. در مجموع می توان گفت، کلام نافذو زبان صمیمی قزوینی در بیان آموزه های تعلیمی و اخلاقی سبب گیرایی و همگانی شدن کتاب وی شده است. مهم ترین نتیجه مبحث مقاله دراینست که قزوینی یکی از روش های اصلاح جامعهخود را آگاهی بخشی وتبیین فضایل اخلاقی می داند وبه همین منظور در اکثر مطالب کتاب خود ضمن تاکید بر دانش اندوزی و خرد گرایی مخاطب را به کسب فضایل ودوری از رذایل تشویق وترغیب نموده است.
    کلید واژگان: اخلاق, فضایل, راستگویی, خوش رفتاری, قزوینی}
    Athar-al Belad va Akhbar-al Ebad by Zakaria Qazvini is one of the most important books about historical geography of settled lands,which has been written in Arabic in 7ty century after Hedjri and has three prefaces and seven topics about seven regions. One of the distinctive characteristics if this book is that it describes the climate of the lands and its effects on temper and character of the people who live threre. This work has religious and moral approach and religious teachings and didactic contents have been considered in it and the author has emphasized them. Subjects such as truthfulness, goodmanner and benevolence have been clearly mentioned in the words by Qazvini. On the whole, it can be said that influential word and sincere language of Qazvini in expressing didactic and moral teachings has made his book attractive and public. The major result of this essay is that Qazvini believes that informing people and explaining the moral virtues is one of main methods and ways to reform the society; and as a result, in the majority of the subjects of this book, Qazvini encourages the reader to achive virtues and avoid the wickedness while emphasizing the knowledge and rationality.
    Keywords: morality, virtues, truthfulness, goodmanner, Qazvini}
  • سیدعلی اصغر هاشم زاده
    در سال های اخیر، فیلسوفان و روانشناسان اخلاق، توجه فزاینده ای به موضوع فضائل داشته اند؛ اما موضوع رذایل اخلاقی کمتر مورد تمرکز آن ها بوده است. گابریل تیلور، محقق برجسته اخلاق با هدف اصلاح این کم توجهی، در اثری مهم با نام «رذایل مهلک» ، این مسئله را به تفصیل مورد بحث قرار می دهد. رذایل مهلک که در سنت مسیحیت به هفت گناه کبیره نیز شهرت دارند، شامل کاهلی، حسد، طمع، غرور، خشم، شهوت و شکم پرستی می شوند. به باور تیلور، هر یک از این رذایل تباه کننده نفس اند و داشتن آن ها مانع از هدایت آدمی به سوی یک زندگی شکوفا و سعادتمند می گردد. هرچند از این سخن نمی توان نتیجه گرفت که فضایل لازمه شکوفایی اند، اما می توان آن را مویدی دانست بر مدعای اخلاق فضیلت ارسطویی که نبود چنین رذایلی را، شرط لازم برای نیل به حیاتی مطلوب می داند. تیلور در این مقاله که درواقع برشی از کتاب اوست که سال ها بعد و با تفصیل بیشتر نگاشته شد، ماهیت رذایل به فرد را با بررسی موردی رذیلت کاهلی روشن می کند.
    کلید واژگان: شکوفایی, خود, کاهلی, رذایل, فضایل, اخلاق فضیلت}
    Seyyed Ali Asghar Hashemzadeh
      In recent years, philosophers and ethical psychologists have been paying increasing attention to virtues, but the subject of ethical vices has been less focused. Gabriel Taylor, a researcher of ethics, aims to rectify this issue in an attempt to correct this neglect in an important work called "Fatal Violence." The deadly vices that are also known for the seven great sins in the Christian tradition include laziness, jealousy, greed, pride, anger, lust and chestnut. According to Taylor, each of these vile deeds degenerates and prevents man from leading one to a prosperous and prosperous life. However, it cannot be concluded from this that virtues are necessary for prosperity, but it can be acknowledged by Aristotle's virtue ethics that the absence of such a vindication is a prerequisite for desirable survival. Taylor in this essay, which is in fact a slice of his book, written many years later and further elaborated, reveals the nature of vices to a person by examining a case of vile debauchery.
    Keywords: flourishing, self, sloth, vices, virtues, virtue ethics}
  • میلاد جعفرپور*

    مسیب بن نجبه یکی از اصحاب امام علی (ع) و ازهواخواهان امامت حسنین (ع) بوده است. چنان که از اشارات برخی متون ادبی برمی آید،مسیب پس ازواقعه ی کربلا نخستین کسی است که برای رهایی اهل بیت امام حسین (ع) به تعقیب کاروان اسرای شام می رود و اخبار و داستان خروج او در حماسه ای ناشناخته تحت عنوان مسیب نامه گزارش شده است. گذشته از آن، به استناد متون تاریخی، مسیب به همراه سلیمان صرد خزاعی از بزرگ ترین رهبران نهضت شیعی توابین محسوب می شوند که به خون خواهی امام حسین، بر علیه امویان خروج کردند.
    باوجود این سابقه ی تاریخی و ادبی، نه تنها تا کنون محققان جستار مستقل و روشمندی در هویت مسیب و کارنامه ی احوالش به دست نداده اند، بلکه اشاره ای هم در پژوهش ها بدو نشده است. نظر بدین نقصان، مقاله ی حاضربرای نخستین بار، گزارش مفصلی از احوال مسیب بن نجبه به دست داده است.
    رویکرد نگارنده دراین مقاله، تاریخی - فرهنگی است، لذا نخست مبانی نظری تحقیق در بخشی بررسی شده، سپس توصیف مفصلی از هویت نسبی، اوصاف و القاب و فضایل مسیب بن نجبه ارائه شده است، آن گاه با محوریت نقش امام علی (ع) ، دوران حیات وکارنمایی های مسیب بن نجبه در سه بازه ی زمانی تشریح شده است و در پایان به یادکردهای صاحب النقض از مسیب توجه شده است
    کلید واژگان: مسیب بن نجبه, نام و نسب, اوصاف و القاب, فضایل, دوران حیات, اشارات تاریخی و ادبی}
  • سیدمحمدباقر میرصانع، هادی صادقی
    فضیلت گرایی، از باسابقه ترین نظریه های اخلاقی است که در دهه های اخیر بار دیگر توجه فیلسوفان اخلاق را به خود جلب کرده و اقبال بسیاری از اخلاق پژوهان را در پی داشته است. ادموند پینکافس - فیلسوف فضیلت گرا و در نظر برخی از احیا کنند گان فضیلت گرایی در دوره معاصر - ضمن تخطئه آنچه که او فروکاهش گرایی در حوزه اخلاق می نامد، تقریری تازه و متفاوت از فضیلت گرایی ارائه داده است. در این مقاله پس از اشاره ای گذرا به مایه ها و مبانی نظریه فضیلت گرایانه افلاطون و ارسطو - سرآمدان فضیلت گرایی در یونان باستان - به مقایسه دیدگاه های فضیلت گرایی کلاسیک با انگاره های فضیلت گرایانه پینکافس، پرداخته شده است. پوشیده نیست که افلاطون و ارسطو، رویکردی غایت گرا داشته اند و از سویی فضایل را غیر نسبی و قابل بازگشت به فضیلت واحد می انگاشتند، اما پینکافس ضمن نقد فروکاستن اخلاق به یک یا چند فضیلت یا اصل اخلاقی محدود، بر کارکردگرایی به جای غایت گرایی تاکید می کند. مقایسه در چهار بخش معناشناسی، گونه ها و اقسام فضایل، ادله فضیلت گرایی و ملاک گزینش فضایل، به همراه نیم نگاهی تحلیلی و تاریخی انجام گرفته است.
    کلید واژگان: اخلاق هنجاری, فضیلت گرایی, اخلاق فضیلت, فضایل, افلاطون, ارسطو, ادموند پینکافس}
    Seyyed Mohammad Baqer Mirsane, Hadi Sadeqi
    Virtue ethics is one of the oldest moral theories which has in recent decades attracted the attention of moral philosophers and was widely received by many researchers. Edmund Pincoffs, an advocate of virtue ethics, and according to some people, the contemporary reviver of the virtue theory, has provided a new, different version of the virtue theory by rejecting what he calls reductivism in ethics. In this paper, after sketching the principles of the virtue theory as introduced by Plato and Aristotle, the traditional classical pioneers of virtue ethics in Ancient Greece, we will compare classical virtue theories with Edmund Pincoffs’ version of virtue ethics. It is widely known that Plato and Aristotle had a teleological approach, taking the virtues to be non-relative and irreducible to one single virtue, but Pincoffs criticizes the reduction of morality to one or more moral virtues or principles, and instead of teleology, he subscribes to functionalism. We will compare the two versions of virtue ethics from 4 perspectives in analytical, historical terms: semantics, types of virtues, arguments for a virtue theory, and the criterion of selecting the virtues.
    Keywords: virtue ethics, Plato, Aristotle, pincoffs}
  • علی اصغر هادوی نیا *، سمیه انصاری فرد
    تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی انسان ها به عنوان تاجردر تجارت ها انجام شده است. این مقاله از نوع تحقیقات توسعه بوده و روش گردآوری اطلاعات مطالعات کتابخانه ای می باشد. بسیاری از متفکران اقتصادی به این نکته پی برده اند که بر خلاف تفکرات سنتی در اقتصاد، فشار قانون و همچنین دست نامرئی بازار نمی تواند از آسیب های اخلاقی تجارت جلوگیری کند.فرضیه تحقیق این است که گسترش اخلاق اسلامی درتجارت می تواند با پرکردن خلا های قانونی به کارکرد بهتر تجارت کمک نماید. اسلام با گذر از رویکرد کارکرد گرایانه صرف به تجارت، اخلاق تجارت را راهکاری برای گسترش فضایل اخلاقی در بازار و جامعه اسلامی قلمداد می کند. به طور کلی انسان ها در بعد فردی و شخصیتی دارای ویژگی های خاص اخلاقی هستند که پندار، گفتار و رفتار آنها را شکل می دهد.لذا در تحقیق حاضر به منظور شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی تاجران پس از بیان مسئله و ادبیات نظری تحقیق؛ ضرورت و اهمیت اخلاق از دیدگاه اسلامی تشریح شده و سپس با بررسی و جمع بندی موضوعات مختلف در زمینه رفتار اخلاقی در تجارت به سوالات تحقیق وتشریح موضوعات پرداخته شده است.
    کلید واژگان: اخلاق تجارت, رفتار اخلاقی, اخلاق اسلامی, فضایل, بازار, تاجران}
    Aa Hadaviniya*
    The present study aimed to identify factors affecting human moral behavior as Businessman In business .This article was a kind of development research (R & D) and it’s data collection method is library research .Many economic thinkers have recognized the fact that, contrary to traditional thinking in economics, legal pressure and the invisible hand of the market can not prevent moral hazard trade . The research hypothesis is that the spread of Islamic ethics in business can help bridge the gap in the performance of business law .Over the function-oriented approach to business ,Islam considered Business ethics Strategy for development of moral virtues in the Islamic market and society .In general, humans in the personal and moral character has a special feature that shape their thought, speech and action .So in this study, to identify factors affecting the ethical behavior of businessmen- after the expression of Question and Theoretical literature- the necessity and importance of ethics from an Islamic perspective is explained .Then were reviewed various topics in the field of ethical behavior in business and describe the research questions and explain the topics
    Keywords: Business ethics, Ethical behavior, Islamic ethics, Virtues, Market, Businessmen}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال