به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « anahita » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • رضا معتمد، محمدهادی منصور لکورچ*، وحید رشیدوش

    انسان همواره در محاصره مخاطرات محیطی بوده و در هر دوره ای همان طور که شکل مخاطرات تغییر کرده، روش های مقابله با آنها هم دستخوش تغییر شده است. مرور آداب و معتقدات ایرانیان از عصر صفوی تا قاجار نشان می دهد که یکی از دغدغه های انسان در این دوره، باروری و داشتن فرزندان بسیار بوده است تا بدین وسیله بتواند با گسترش قوم و قبیله خود، با مخاطرات محیطی مقابله کند و راه حلی برای بقای خود بیابد. مرور آداب و معتقدات ایرانی این سوال را در ذهن ایجاد می کند که چرا زنان از انواع آب استفاده می کنند تا بارور شوند و با افزایش فرزندان، زندگی خود را مستحکم کنند؟ هدف این تحقیق، مرور و تحلیل مردم شناختی آداب و آیین های رفع نازایی با یاری گرفتن از نماد و الهه آب در میان ایرانیان و در نتیجه پایداری آنها در برابر مخاطرات محیطی است.  این تحقیق یک مطالعه کتابخانه ای است که با مرور منابع موجود در زمینه آداب و آیین های کهن ایرانی درباره فرزندآوری و رفع ناباروری و به ویژه با بهره گیری از آب و تقدس آن صورت گرفته و ضمن بحث درباره چارچوب نظری، منابع موجود در این زمینه بررسی شده است. سپس تحلیلی مردم شناختی درباره آداب و آیین مربوط به فرزندآوری و رفع ناباروری به ویژه با یاری گرفتن از نماد و الهه آب در میان ایرانیان ارائه شده که در نهایت کمک کرده تا زایش و باروری او تضمین شود و در مقابل مخاطرات محیطی مقاومت کند.

    کلید واژگان: آناهیتا, الهه آب, باورها, مخاطرات محیطی, ناباروری}
    Reza Motamed, Mohammadhadi Mansour Lecoorge *, Vahid Rashidvash

    Throughout life, humans face diverse environmental hazards, natural disasters, and personal griefs. From birth to death, they navigate these challenges with a multitude of faiths and beliefs that provide meaning and reduce anxiety. To survive and avoid destruction, people implement various customs and rituals, particularly those related to fertility and addressing infertility, to protect the land, overcome environmental hazards, and ensure generational survival. This descriptive-analytical research reviews literature on Iranian customs and rituals associated with fertility and infertility, emphasizing the symbol of water and its sanctity. The study explores and analyzes resources from the Safavi to Qajar periods, providing an anthropological perspective on how these customs and rituals help Iranians ensure fertility and manage environmental challenges.

    Keywords: Anahita, Beliefs, Environmental Hazards, Infertility, Goddess Of Water}
  • محمد شریفی پیچون*
    هدف

    هدف این پژوهش تحلیل زمین اسطوره های کهن ایرانیان به منظور به چالش کشیدن مطالعات گسترده مختلف قبلی در حوزه های باستان شناسی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در مورد ایران باستان از یک سو و گشایش چارچوب های نظری دیگر برای مطالعات حوزه های مختلف مذکور از دیگر سو جهت آشکار ساختن وضعیت دیرینه زیستی و همچنین تحلیل ایران باستان از نظر محل جغرافیایی، زمان شکل گیری، فرهنگ دیرینه و جابه جایی استقرارگاهی آنان است.

    روش و داده: 

    مبنای مطالعه، نمادشناسی و تحلیل نمادهای مطرح در روایت های اسطوره ای یا آنچه به شکل نثر و نظم در کتب دینی، آئینی و یا متون کهن برجای مانده و انطباق آن با یافته های دیرینه جغرافیایی عصر حاضر بوده است.

    یافته ها

    بر پایه زمین اسطوره های رایج ایرانی، زمان شکل گیری جوامع ایرانی دست کم به کواترنر پایانی و پس از افزایش دما در حدود 19000 سال پیش برمی گردد که در ایران مرکزی، شرق و جنوب شرق کنونی ساکن و توسعه پیدا کرده اند.

    نتیجه گیری

    سرمای یانگر دریاس در حدود 13000 سال پیش آن ها را به سکونتگاه های زیرزمینی کشانده است. شرایطی که سبب شکل گیری میترائیسم و بعدتر ستایش آتش شده است. خشکی اولیه هولوسن نیز سبب انقباض جوامع ایرانی و خشکی حدود 4000 سال پیش با شدت بیشتر، آن ها را پراکنده و مجبور به کوچ به عرض های جغرافیایی بالاتر از جمله آسیای میانه و سرزمین های دوردست تر در جست وجوی آب نموده است. همین دوران، ایرانیان را به پرستش ایزدبانوی آب، آناهیتا یا تیشتر، سوق داده که همواره در حال مبارزه با اپوشه و اژی دهاک، اهریمنان خشکی، بوده است. شکل گیری این دو ایزد، حاکی از تغییرات شدید آب و هوایی و خشک شدن کره زمین در زمانی بوده است که جوامع متمدن ایرانی شکل گرفته و توسعه زیاد پیدا کرده بودند. بر اساس روایت ها احتمالا قبل از یانگر دریاس و در هولوسن میانی، جوامع ایران باستان شرایط بهینه زیستی را تجربه کرده و دامنه های جنوبی البرز، احتمالا سواحل دریاچه های ایران مرکزی ناحیه ثقل جوامع ایران باستان بوده است.

    نوآوری:

     این مقاله چارچوب جدیدی در حوزه علوم زمین فرهنگی می گشاید و به بیان یک نظریه جدید در ارتباط با جوامع باستانی ایران مبتنی بر اسطوره های مرتبط با زمین، به ویژه آن هایی که در آثار کتب و متون اولیه بر جای مانده آمده است، می پردازد.

    کلید واژگان: اسطوره شناسی, زمین اسطوره شناسی, باستان شناسی, ایران باستان, آناهیتا, میترا}
    Mohammad Sharifi Paichoon *
    Aim

     This study seeks to challenge many existing studies on ancient Iran in different areas such as archeology, history, culture, and society to set a new theoretical framework to study the abovementioned areas. It also aims to clarify the paleogeography of ancient Iran based on ancient Iranian mythological scripts and oral traditions.

    Materials & methods

     To conduct this study, very ancient Iranian stories are investigated. These myths are extracted from the holy book of the Zoroastrians, Avesta, which belongs to 1000-1500 BC, or other books written 1000 to 2500 years ago, including Shahnameh, an Iranian epic, or past oral traditions.

    Findings

     The results show that contrary to previous theories, the formation of those societies dates back to the late Quaternary, after a rise in temperature about 19000 years ago. At that time, people started residing in the center, south, and south-east of Iran. 

    Conclusion

    The Younger Dryas, about 13000 years ago, forced them to dwell underground. Then, early Holocene droughts restricted them, and a long, severe drought about 4000 years ago scattered them and forced them to migrate. Based on some studies, it was in two time periods, probably before the Younger Dryas and in the mid-Holocene, that the ancient Iranian society experienced good ecological conditions.

    Innovation:

     This article opens a new framework in the field of cultural geosciences and expresses a new theory related to the ancient societies of Iran based on myths related to the earth, especially those left in the works of books and early texts.

    Keywords: Mythology, Geomythology, Archaeology, Ancient Iran, Anahita, Mitra}
  • حامد صافی*
    اسطوره ها بیان نمادینی از باورها و نوع نگاه انسان به جهان است که در طول زمان، قابلیت دگرگونی دارد. به بیانی دیگر، تغییر و تحولاتی که در جوامع بشری رخ می دهد، یک اسطوره را در معرض تحول و تغییر قرار می دهد. تغییر دین، صنعتی شدن جامعه و دستیابی انسان به دانش های نوین می تواند از مهم ترین عوامل تغییر اسطوره به شمار رود. یکی از اساطیر ایرانی که در طول زمان دچار دگردیسی شده، اردوی سور آناهیتا است که به اختصار، آناهیتا و ناهید نیز نامیده می شود. ایزدبانویی است که نامش نخستین بار در کتیبه های اردشیر دوم در همدان و شوش دیده شد. در این کتیبه، نام آناهیتا بدون فاصله پس از اهورامزدا و پیش از میترا (مهر) ذکر شده است. مسئله اصلی در این پژوهش، بررسی دگردیسی اسطوره آناهیتا و بازتولید آن در دوره اسلامی است. پیش از این پژوهش، پژوهشگران به صورت گذرا به این شباهت ها اشارات مختصری داشته اند. ازجمله می توان به کتاب اسلام ایرانی اثر هانری کربن اشاره کرد. در پژوهش حاضر، تلاش شده است تا با روش کیفی و رویکرد توصیفی-تحلیلی، تحول و دگرگونی اسطوره آناهیتا بررسی شود. بر اساس نتایج این پژوهش، به دلیل همسانی برخی از ویژگی های آناهیتا با باورهای شیعیان، زمینه بازتولید این اسطوره ایرانی فراهم شده است.
    کلید واژگان: اسطوره, آناهیتا, دوره اسلامی, رود, آب}
    Hamed Safi *
    Myths are symbolic representations of the human beliefs and perspectives toward the universe, and may undergo transformation throughout time. In other words, the changes and transformations in human society may affect and transform the myths, as well. Changes in religion, the industrialization of the society, and the human achievement of modern knowledge are some of the most significant reasons behind the transformation of a myth. One of the Iranian myths that have undergone such transformation throughout time is the myth of Aredvi Sura Ānāhītā, also known as Ānāhītā or Nāhīd in short. Ānāhītā is a goddess whose name was first mentioned on the inscriptions of Ardishīr II in Hamedan and Shush. On these inscriptions, Ānāhītā’s name directly proceeds Ahūrā Mazdā, and comes before Mitrā (Mihr). The main question in this research is to analyze the transformation of the myth of Ānāhītā and also its reproduction in the Islamic period. Previous research has briefly alluded to these similarities. For example, En Islam Iranien by Henry Carbon is concerned with such issues. The present study attempts to investigate the transformations of the myth of Ānāhītā, using the qualitative method and the descriptive-analytical approach. The results indicate that duo to the existence of similarities between some of Ānāhītā’s characteristics and Shīʿā beliefs, the scene has been set for the reproduction of this Iranian myth.
    Keywords: Myth, Ānāhītā, Islamic Period, river, Water}
  • حامد نوروزی*، وجیهه شریعتی پور
    آیین باروری از آیین های رایجی است که در اغلب تمدن های باستان وجود داشته است. امروزه هنوز می توان نمودهایی از آیین ها و ردپای ایزدان و نمادهای باروری را در بسیاری از مراسم، ترانه ها و نمایش های بومی و محلی در قسمت های مختلف ایران دید. در این پژوهش، به معرفی و ریشه یابی اسطوره ای مولفه ها و آیین های باروری در مزار پریان (خراسان جنوبی) و ارتباط آن با ایزد یا ایزدان باروری ایران باستان پرداخته ایم. گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و کتابخانه ای و شیوه پژوهش توصیفی- تحلیلی است. آیین های مزار پریان خراسان جنوبی شامل قربانی و پیشکش هدایا، پهن کردن سفره نذری، یک شب اقامت در مزار، رقص و شادی، پیکرگردانی، نام گذاری خاص و... است که در این پژوهش ریشه آن ها نیز بررسی و محقق شد که آیین های این مزار، برگرفته از آیین های پرستش ایزدبانوی باروری ایران باستان است؛ البته پری در سیر تحول خود در دوره اسلامی، به دلیل بعضی همسانی ها با جن مترادف شده و برخی از اعتقادات عامیانه در باب جن، به اساطیر پری و به تبع آن به آیین های باروری مزار پریان خراسان جنوبی نیز راه یافت.
    کلید واژگان: فرهنگ عامه, اسطوره, آیین باروری, ایزد بانو, آناهیتا, پری, مزار پریان خراسان جنوبی}
    Hamed Noruzi *, Vajihe Shariati
    The fertility rite is one of the most common rites that existed in most ancient civilizations. Today, manifestations of fertility rites and footprints of fairy and Anahita as gods and symbols of fertility can still be seen in many local and indigenous ceremonies, songs and plays in different parts of Iran. Writers In this research introduced and traced the myths of fertility components and rituals in the mausoleum of the fairies (South Khorasan) and its relationship with Anahita, the fertility goddess of ancient Iran. The rites of the Mazar-e-Pariyan of South Khorasan include sacrifice and offering gifts, spreading the votive table, overnight stay in the tomb, dancing and rejoicing, special lettering, etc. The roots of these rites were also studied in this research and the researcher It turned out that the rites of this Mazar are derived from the worship of Anahita, the fertility goddess of ancient Iran. Of course, the fairy who was the goddess of birth and fertility in ancient Iran, with the advent of Zoroastrianism, was hated because of some of her deeds and was among the devils. Continuing its evolution in the Islamic period, due to some similarities with the jinn, and some popular beliefs about the jinn, led to fairy tales and, consequently, to the fertility mirrors of the fairy tombs of South Khorasan.
    Keywords: Folk Culture, Myth, Reproductive Ritual, Goddess, Anahita, Fairy, Fairy Tomb of South Khorasan}
  • آزاده حیدرپور *، کتایون فکری پور

    نقش ‎مایه ها‎ی حک شده بر سکه‎های ساسانی حاوی مضامینی هستند که بیانگر فرهنگ، هنر و باورهای رایج درآن دوره‎ است. این نقش‎ مایه ها که نمادهای ایزدان باستانی ایران یا برآمده از باور های اساطیری- دینی و هنری آن دوره هستند، به دنبال یک رخ‎داد سیاسی، به صورت کاملا" نمادین، بر تاج های پادشاهان ساسانی ظاهر شده‎اند. هدف از این پژوهش بررسی نقوش جانوری و گیاهی بر سکه‎های نخستین پادشاهان ساسانی و مطالعه و تفسیر نمادین این نقوش است.برخی از پرسش‎های مرتبط با این پژوهش به شرح ذیل است: تصویرپردازی‎های اساطیری گیاهی و حیوانی در سکه‎های نخستین شاهان ساسانی چه جایگاهی در باورهای دینی این دوره داشته اند و ارتباط نمادین این نقوش با ایزدان باستانی چیست؟ با بررسی این نقوش می توان نتیجه گرفت که تحولاتی که در تصویر‎پردازی سکه های ساسانی به وجود آمده‎اند ناشی از رویدادهای سیاسی-تاریخی آن دوره اند. تصویرپردازی های حیوانی نیز که در واقع مظاهری از ایزدان زرتشتی چون ورثرغنه، آناهیتا و... بودند، از زمان بهرام دوم به بعد بر تاج‎های شاهان ساسانی نمایان و به یکی از خط مشی های اصلی هنر ساسانی تبدیل شدند. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه‎ای و میدانی انجام شده است.

    کلید واژگان: نقش‎مایه, آناهیتا, فره ایزدی, عقاب, گراز}
    Azadeh Heidarpour *, Katayoun Fekripour

    The motifications carved on Sassanid coins contain themes that reflect the culture, art and mythological and religious beliefs common in that era. These motifications are manifestations of ancient deities such as Ahura Mazda, Anahita, Mehr, etc. They are humanistically depicted in Sassanid coins or are a visualization of deep mythological-artistic beliefs and thoughts that seek a social event (internal or external) symbolically, in the form of animal motifs on the crown of the Sassanid king. The first Sassanid coins were multiplied by the role of Ardeshir I's right profile on the coin and the role of the firekeeper behind the coins, the rotation of the Shah's profile to the right was a visualization of the great change that occurred in the iconography pattern of Sassanid coins compared to the iconography pattern of Parthian coins, and behind the Sassanid coins, the role of the fireman replaces the role of the Parthian archer. This motification is preserved with little transformation until the end of the Sassanid era as the fixed role behind the coins. Some of the questions related to this research are as follows: What is the meaning of the anthropological depictions of ancient deities on Sassanid coins? When did animal motifs enter the Sassanid coinage art? One of the main objectives of this study is to investigate the deep themes and beliefs that lie in the coins of Sassanid first kings. By examining these motifs, it can be concluded that the changes that have occurred in the depiction of Sasanian coins are caused by the political-historical events of that period. This research was done by descriptive-analytical method and based on library and field studies.

    Keywords: motif, Anahita, Farrah, Eagle, Boar}
  • لیلا مختاری نیا، فرزانه یوسف قنبری*، علی زاهد
    یکی از بن مایه های داستان های حماسی ایران، حضور قهرمانان و شخصیت های اساطیری است. خدابانوان آب و دیگر ایزدبانوان از گونه های اساطیری هستند که در حماسه ها در ریخت زنانی نامدار تجسم می یابند. با مرور و نگاهی دقیق به داستان بلند حماسی پهلوانی سمک عیار کارکرد چنین باوری را در مادینه ای از داستان، به نام آبان دخت می توان دریافت. وجود مضامینی نظیر: عشق ، زیبایی، حبس شدن در زیرزمین، محکوم به مرگ ، آزادی به قیمت از دست دادن معشوق نخستین و سرانجام به قدرت رسیدن این مادینه داستان سمک عیار نشان از آن دارد که آبان دخت در ساخت کهن اساطیری اش نمادی از ایزدان مادینه مانند: ایشترمیانرودی و آناهیتا می تواند باشد. بنابر این فرضیه، نگارندگان این نوشتار کوشیده اند، با به کارگیری روش توصیفی/ تطبیقی -تحلیلی و استناد به آثار اسطوره شناسانی چون مهرداد بهار و ژرف نگری در لایه های پنهان اسطوره ای نثر حماسی-پهلوانی سمک عیار، نشان دهند که تاثیر و اشاعه فرهنگ میانرودان در اساطیر ایرانی سبب شکل گرفتن ساختارهای مشترکی می شود که یکی از نتایج آن به وجود آمدن همانندی هایی میان دو ایزدبانوی اساطیری و آبان دخت در داستان سمک عیار است .
    کلید واژگان: آناهیتا, ایشتر, آباندخت و سمک عیار}
    Leila Mokhtariniya, Farzaneh Yousef Ghanbari *, Ali Zahed
    One of the motifs in Iranian epic stories is the presence of mythological heroes and characters. Water goddesses and other goddesses are mythological figures that manifest in the form of well-known women in epics. Carefully examining the epic-heroic long story of Samak-e Ayyar, one can notice the function of such a belief in a female character in the story using a descriptive/comparative-analytical method and by citing the works of mythologists like Mehrdad Bahar and reflection on mythological hidden layers of Samak-e Ayyar's epic prose. Themes like love, beauty, underground imprisonment, being sentenced to death, freedom at the expense of losing the first beloved and finally rising to power for the female character of this epic story indicate that Abandokht in regard to her mythological arches can be a symbol of goddesses like Ishtar Mianroudi and Anahita. Based on this hypothesis, the authors have tried to conclude that the influence of Mianrouds and their liability to be influenced in Iranian myths led to the formation of common structures, one of which is the appearance of the similarities between the above-mentioned mythological goddess and Abandokht in the story of Samak-e Ayyar.
    Keywords: Anahita, Ishtar, Abandokht, the story of Samak-e Ayyar}
  • عظیم جباره ناصرو*، عارف فضلی

    افسانه‏ ها و داستان‏ها که عموم مردم آفریدگان آن هستند، بستر مناسبی برای واکاوی باورهای اساطیری هر قوم است. در منطقه لارستان به دلیل وضعیت بد آب و هوایی، خشک‏سالی و کم‏آبی، باورها و اندیشه‏ هایی درباره باروری و آیین‏های باران‏خواهی برجای مانده که میراث پیشینیان و دارای الگوهای اساطیری است. آمیزش این باورها با زندگی مردم گاه چنان است که بر همه ارکان زندگی آن‏ها تاثیر می‏گذارد. هدف از پژوهش حاضر، دست‏یابی به الگوهای اسطوره باروری و آیین‏ های باران‏خواهی نمودیافته در منطقه لارستان است. در این جستار، به روش میدانی و کتابخانه‏ای، داده ‏ها گردآوری شده و با رویکرد توصیفی تحلیلی اسطوره باروری و آیین‏های باران‏خواهی در منطقه لارستان واکاوی شده است. همچنین کوشش شده است اگر شباهت یا تفاوتی میان اسطوره ‏های این منطقه و اسطوره‏ های ایرانی و غیرایرانی وجود دارد، بازنموده شود. یافته ‏های پژوهش نشان می‏دهد اسطوره باروری در منطقه لارستان از پنج رکن ورزوا، ایندرا، کلاغ، تیشتر و اناهیتا تشکیل شده است که مردم منطقه، باورهای خاصی درباره هریک دارند. ازسویی دیگر، سه آیین «قبله دعا»، «الله بده بارون» و «خوشه نشان» بازمانده آیین‏های باران‏‏خواهی در منطقه لارستان است.

    کلید واژگان: آیین, اسطوره, اناهیتا, ایندرا, تیشتر, کلاغ, لارستان, ورزوا}
    Azim Jabbareh Naserou*, Aaref Fazli

    Myths and stories, created by the general public, are a good platform for exploring the mythological beliefs of each nation. In Larestan region, due to bad weather, drought and scarcity, beliefs and ideas about fertility and rain-seeking rituals are left, which are the heritage of the ancients having mythological patterns. The combination of these beliefs with people's lives is sometimes so much that it affects all aspects of their lives. The purpose of this study is to achieve the patterns of fertility myths and rain-seeking mirrors manifested in Larestan region. In this research, data have been collected by field and library methods through a descriptive-analytical approach. In data analysis section, the fertility myths and rain-seeking mirrors in Larestan region have been investigated; attempts have also been made to reveal any similarities or differences between the myths of this region and the Iranian and non-Iranian myths. The findings showed that the fertility myth in Larestan region consists of five pillars of Varzova, Indra, Crow, Tishter and Anahita, about which the people of the region have special beliefs. On the other hand, the three rituals of "qeble doa", "Allah bede barun" and "khushe neshan" are the remnants of the rain-seeking rituals in Larestan region.

    Keywords: Religion, Anahita, Indra, Tishter, cow, Larestan, Varzova}
  • گلبرگ ابوترابیان*

    من بین التقالید والطقوس الموجوده والمتداوله بین الناس یمکن ان نشیر إلی الاستسقاء او طلب الماء وهو تقلید یتضمن بعض الحرکات التمثیلیه ولها جذور وطیده فی التقالید الإیرانیه القدیمه وهی ذات صله بتقالید ومعتقدات الدین والاساطیر وتذکرنا بعباده آناهیتا، آلهه الخصب والمطر فی تلک الحقبه الزمنیه. کان هذا الطقس متدوال بین مناطق کبیره من إیران والشرق الاوسط ویتم عبر حالات تطبیقیه مختلفه بحیث تتم انواع طلب الماء والاستسقاء بصوره جماعیه او شخصیه وبمعیه الدمی والإنسان والدعاء والاشیاء والحیوانات. وفی هذا المقال نرید تسلیط الضوء علی الطرق المختلفه لحالات الاستسقاء وطلب الماء والتقالید التمثیلیه المتداوله فی شمال إیران وجنوبها. إنها تقالید تتم من اجل انقطاع الماء وکذلک زیاده الامطاء او الاستسقاء، الامر الذی یعود جذوره إلی التقالید والتعالیم التمثیلیه فی عباده آلهه الماء فی المعتقدات الإیرانیه القدیمه والاثریه. قمنا بتحدید واختیار عده طقوسات مختلفه وتناولها هیکلیتها ودراسه الابعاد التمثیلیه المختلفه فیها من خلال الاعتماد علی المنهج الوصفی-التحلیلی. غایه کاتبه هذا المقال هی ان تبین وتشیر إلی الهیکل المشترک فی التقالید التمثیلیه لطقوس وتقالید الاستسقاء القدیمه وتعلن انها لم تکن مجرد عرض، بل إن لها جذور فی المعتقد الاسطوری والمتجذر بین الإیرانیین الذین ما زالوا یعملون بها فی ظل الدیانه الجدیده.

    کلید واژگان: الطقس, الاستسقاء, طلب الشمس, آناهیتا آلهه المطر والخصب, الطقس التمثیلی}
    Golbarg  Abutorabian*

    Ritual poems of praying for the rain accompanied by dramatic body movements are usually prevalent in traditional music. Having roots in fictions, religious thoughts and beliefs, the tradition is an Iranian ancient one. It reminds worshiping Anahita, the goddess of ‘waters’ and fertility. It can also be considered as a widespread tradition with variety of performing acts in Iran and the Middle East. The methods are either individual or group acts performed with humans, dolls, praying, objects and animals. The present study discusses different ways of praying for the rain and common rituals in the north and south part of the country. Some of the mentioned cases are selected for further investigation of their morphology and performing aspects by using descriptive-analytical research methods. The results of comparing the traditions indicate that praying or wishing for the rain is not merely a performing act; it is a mythological thought rooted in the Iranian culture.

    Keywords: Ritual, Praying for Rain, Wishing Sunshine, Anahita, Water Goddess}
  • زهره طاهر*، هاشم حسینی

    پرستش الهه مادر از عمیق ترین باورها در اندیشه ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ بشری است. تمدن های کهنی چون ایرانیان و ترکان نیز از دیرباز آیین مادرخدایی داشته و هنوز هم در فرهنگ این اقوام باورها و رسوم مرتبط با این اسطوره، باقی است؛ بر این اساس و با توجه به پیشینه کهن این اسطوره در میان اقوام ایرانی و اقوام ترک و قرابت پیشینه فرهنگی و تاریخی ایرانیان و ترکان، بررسی تطبیقی اساطیر آن ها، اطلاعات بسیاری از تاریخ و فرهنگ هر دو ملت به دست می دهد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی الهه مادر در اساطیر ایرانی و اساطیر ترک و پرسش اصلی این است که چه رابطه ای بین الهه مادر در اساطیر ایرانی و ترک وجود دارد؟ روش این پژوهش تطبیقی-تحلیلی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که به رقم تفاوت هایی که در برخی وجوه منتسب به الهه های مادر ایرانی و ترک در اساطیر این دو ملت ذکر گردیده، شباهت های مهم بسیاری بین مفهوم و کارکرد این اسطوره در میان ایرانیان و ترکان وجود دارد.

    کلید واژگان: الهه مادر, اساطیر ایرانی, اساطیر ترک, سپندارمذ, آناهیتا, اومای انا, اود آنا}
    Zohreh Taher*, Hashem Hoseini

    Worship of the mother goddess is one of the deepest beliefs in the minds of various nations and peoples throughout human history. Ancient civilizations such as the Iranians and the Turks have long had this religion and the beliefs and customs related to this myth still remain in the culture of these tribes; considering the closeness of the cultural and historical background of Iranians and Turks, a study on their mythology can  give us lots of information of the history and culture of both nations; Therefore, the aim of the present study is a comparative study of the mother goddess in Iranian and Turkish mythology and the main question is what is the relationship between the mother goddess in Iranian and Turkish mythology? The method of this research is comparative-analytical. Findings show that despite the differences in some aspects attributed to the Iranian and Turkish mother goddesses in the myths of the two nations, there are many important similarities between the concept and function of this myth among Iranians and Turks.

    Keywords: Mother Goddess, Persian Myths, Turkish Myths, Sepandarmaz, Anahita, OmayAna, OdAna}
  • مریم صانع پور*

    اسطوره های باستانی، بیانگر حافظه تاریخی فرهنگ ها هستند. در این مقاله تلاش شده تا با واکاوی اسطوره ها، در جایگاه ناخودآگاه جمعی ایرانیان، بعد اجتماعی خرد زنانه بازیابی شود تا زنان نیز با ویژگی های عقلانی شان بتوانند دوشادوش مردان در مدیریت اجتماعی سهیم باشند.بدین منظور پس از تبیین و تحلیل خرد آریایی، اسطوره های ایزدبانوان و اسطوره های آفرینش با محوریت خرد زنانه بررسی شد و ظرفیت های ایرانی عقلانیت زنانه جهت شکل گیری تمدنی اخلاق مدار جمع آوری شدند. بازخوانی اسطوره ها نشان داد عقلانیت آریایی همان خرد اهورایی است که ذاتش با راست پنداری، راست گفتاری و راست کرداری عجین شده است و برخلاف عقل ابزاری مدرن، هرگز نمی توان آن را بدون اخلاق مهرورزانه تصور کرد. در این گفتمان، زنان با ویژگی های مادرانه شان ستوده می شوند و برخلاف اسطوره های یونانی مظهر غرایز نیستند تا در تقابل با عقل تمدن ساز مردانه باشند؛ همچنین زنان مادران جامعه و ریشه خردورزی اهورایی در اجتماع معرفی می شوند. بنابراین حذف زنان از تمدن سازی و مدیریت اجتماعی به منزله قطع ریشه های نوعدوستانه خردورزی است.

    کلید واژگان: خرد زنانه, آناهیتا, الهه مادر, ایزدبانو, روح بزرگ}
    Maryam Saneapour *

    Ancient myths represent historical heritage of cultures. Through studying ancient Persian mythology, as a kind of collective Iranian unconscious, social aspects of feminine rationality has been sought in this paper; so they can participate in management of social affairs. For this reason, after explaining and analysis of Persian rationality, related goddesses and creation myths to feminine rationality have been studied, and Iranian rational feminine capabilities for establishing an ethic-oriented civilization have been gathered. Rereading myths showed that Persian rationality and wisdom of Ahura Mazda is the same which essentially based Good thoughts, good words, and good deeds that, unlike modern instrumental rationality, could not be seeing without ethic of kindness and altruism. In this discourse, women would be admired by their maternal abilities, and, dissimilar from their counterpart Greek myths, they are not symbols of instincts; therefore, they do not in contradiction to masculine civilization-making rationality. Women introduce as mothers’ of society and the origins of Ahura Mazdian reasoning in the social life. Thus, elimination of women from making civilization is to cutting the roots of altruistic rationality.

    Keywords: feminine rationality, Anahita, Mother Goddess, supreme spirit}
  • عظیم جباره*

    قصه ها بخش مهمی از فرهنگ و ادبیات عامه را شکل می دهند. این بخش از فرهنگ عامه، جلوه گاه باورها، اندیشه ها و شیوه های زندگی مردم هر ملت است. قصه های هر منطقه، به ویژه قصه های شفاهی، بستری مناسب برای واکاوی باورهای اساطیری و توتمی آن قوم است. در این پژوهش یکی از رایج ترین قصه های منطقه ی کوهمره سرخی فارس با عنوان قصه ی «چل گیس» واکاوی شده است. نگارنده نخست به روش میدانی، قصه را به دقت ثبت کرده و سپس به روش توصیفی تحلیلی به بررسی بن مایه های اساطیری آن پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد باورهای اساطیری در همه ی محورهای داستان، گاه آشکارا و گاه نمادین و رمزآلود دیده می شود. نگارنده کوشیده است این بن مایه ها را در بخش های زیر بررسی کند: 1. ایزدبانو آناهیتا: بررسی ویژگی های برجسته ی آناهیتا در این قصه: الف) الهه ی آب؛ ب) افزاینده ی رمه؛ ج) پاک کنندگی زهدان زنان و هم چنین بررسی نمود حیوانی آناهیتا در روایت؛ 2. حمایت حیوان جادویی از قهرمان داستان؛ 3. گیاهان جادویی و حمایت آن ها از قهرمان؛ 4. پیکرگردانی پریان؛ 5. پیکرگردانی انسان به درخت و به عکس؛ 6. نقش درختان در باروری زنان؛ 7. جایگاه پریان در قصه؛ 8. مو به عنوان ابزار باروری؛ 9. تولد شگرف قهرمان قصه؛ 10. قداست اعداد.

    کلید واژگان: اسطوره, آناهیتا, باروری, پیکرگردانی, چل گیس}

    Tales form an important part of folk literature and culture. This part of folk culture is a place for the manifestation of beliefs, thoughts, and the common peoples’ way of living in any nation. The tales of any region, especially oral ones, is an appropriate bed for the analysis of mythical beliefs of that nation. In this study, one of the most current tales entitled “Chelgis” in Fars province “Kohmare Sorkhi” has been analyzed. The author, firstly, with field method, has registered the tale as accurately as possible and, then, with descriptive and analytical method, has attended to the mythical motifs of the tale. The findings of the study show that mythical beliefs in all the pivots of the story are, sometimes, obvious and, sometimes, symbolic and enigmatic. The author has attempted to investigate the motifs in the following parts: 1) Izedbanoo-Anahita: investigating the outstanding characteristics of Anahita in this tale a) the goddess of water b) the increaser of herd c) cleanser of women’s uterus and investigating the brutal appearance and prospect of Anahita in the tale as well 2) the support of the magical animal from the hero in the story 3) the magical plants and their supporting the hero 4) the fairies body-transformation 5) body-transformation of man to tree and vice versa 6) the role of trees in women’s fertility 7) the place of the fairies in the tale 8) hair as a tool for fertility 9) the impressive birth of the hero of the story 10) the holiness of numbers

    Keywords: myth, Anahita, body-transformation, Chelgis}
  • سجاد آیدنلو*

    در یک داستان عجیب و افسانه ای در بخش اصطلاحا تاریخی شاهنامه (دوره پادشاهی هرمزد ساسانی) بهرام چوبین با زنی تاجدار در کاخی دیدار می کند و پس از این ملاقات هم خون می گرید، هم سر بر آسمان می فرازد و هم منش و گفتارش دگرگون می شود و ادعای شاهی می کند. درباره کیستی این بانوی رازناک از متن خود روایت شاهنامه تا نوشته های معاصران، هشت تفسیر و دیدگاه مختلف عرضه شده است: 1. زن جادوگر  2. بخت بهرام  3. پری  4. سروش  5. نفس فریبکار  6. دینا  7. دیو یا ماده دیو  8. فر.  افزون بر تصریح شاهنامه به «بخت» بودن این زن و معرفی او به عنوان «پری» در دو متن کهن و معتبر (تاریخ نامه طبری و نهایه الارب)، اسلوب و ویژگی های داستان نیز با روایات بن مایه «پری و پهلوان» مطابقت بیشتری دارد و احتمالا این زن، بخت بهرام چوبینه بوده که در اصل در پیکر پری بر او پدید آمده و پهلوان را هم دلباخته و شیدای زیبایی خود کرده و هم با نشان دادن اقبالش، به عصیان علیه شاه ساسانی و نشستن بر جای او برانگیخته است. در    دگردیسی های روایات ملی ایران، این پری با فرو نهادن بخشی از وجه اساطیری خود در گزارش شاهنامه به بانویی خوب روی اما مبهم تبدیل شده است.

    کلید واژگان: بهرام چوبین, زن تاجدار, بخت, پری, اناهیتا, شاهنامه}
    Sajjad Aidenloo *

    In a strange and mythological tale in the so-called historical section of the Shahnameh (the Sassanid empire period of Hurmuzd), Bahram Chobin meets a crowned woman in the palace. After that, he weeps blood, overlooks and changes his manners and speeches. He claims to be a king. A number of eight different interpretations and views have been presented about the identity of this mysterious woman, extracted from the Shahnameh or contemporary writings. These are: (1) a witch, (2) fortune of Bahram, (3) a fairy, (4) an angel, (5) a deceptive soul, (6) Daena, (7) a Demon or female demon, and (8) glory. In addition to the Shahnameh referring to this woman as the "fortune" and two ancient and reliable texts introducing her as a "fairy" (Tarikh-i Tabari or The History of al-Tabari and Tabari and Nihayat al-Arab), the traditions and characteristics of the story show remarkable similarities to the narrative theme of "Fairy and Hero". This lady is more likely to be the fortune of Bahram, originally appeared in the form of a fairy and made him fond of her beauty, and provoked Bahram be a rebel against the Sasanian king as he faced his fortune. Through metamorphoses of Iranian national narratives and dropping some part of her mythological points, this fairy has changed to a good-natured, but obscure lady in the Shahnameh

    Keywords: Bahram Chobin, Crowned Woman, Fairy, Anahita, the Shahnameh}
  • مسعود پاکدل*
    این جستار به بررسی بنیان های کیش آناهیتا در داستان بیژن و منیژه می پردازد. بنیان های کیش آناهیتا همانند: حیات و زایندگی، تقدس و برکت، سلطه و قدرت و... . در داستان بیژن و منیژه که رشته ای باریک و نامریی از اسطوره و داستان را داراست، دیده می شود. آناهیتا (ایزد بانوی آب) در سراسر ایران کهن، فرشته پاکی و طهارت است. آناهیتا در اسطوره آفرینش زرتشت و فرزند وعده داده شده زرتشت نقش آفرینی کرده است و نماد عفت و پاک دامنی زنانه است. قدرت و تسلط دارد و فاعل و کنشگر است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که در داستان بیژن و منیژه، نقش منیژه بازنمایی عملکردهای آناهیتاست. او عاشق و دل باخته است. روحیه زنانه اش در داستان جریان دارد، ناجی بیژن است، آب و غذا به بیژن می رساند و موجب رهایی بیژن گشته است. هبوط بیژن در چاه موجب وصال او می گردد؛ زیرا بیژن باید مرارت و سختی ببیند تا شایسته وصال منیژه شود. از همین روی، ویژگی های ایزد بانوی آناهیتا در او جلوه گر است.
    کلید واژگان: شاهنامه, بیژن و منیژه, آناهیتا, آب, مادر خدایی}
    Masoud Pakdel *
    This essay investigates the foundations of Anahita's religion in the story of Bijan and Manijeh. Foundations of Anahita's religion, including life and nascence, holiness and benediction, domination and power, etc., are observed in the story of Bijan and Manijeh which has the thin and invisible thread of plant myth and story. Anahita, the goddess of water, is the purity and cleanliness angel throughout ancient Iran. She has played a role in creation myth of Zarathustra and the promised child of Zarathustra. She is the symbol of female chastity and purity. She has power and is dominant, is doer and actor. The results from this research show that in the story of Bijan and Manijeh, Manijeh represents Anahita's performances. She has fallen in love and is lovesick. Her feminine spirit flows in the story. She is Bijan's savior and provides him with food and water and librates him. His fall in well leads to consummation of her marriage because Bijan has to go through tough times to be qualified to consummate the marriage of Manijeh who manifests the traits of Anahita goddess.
    Keywords: : Shahnameh, Bijan, Manijeh, anahita, Water, Mother Goddess}
  • سارا عباسی*

    ملمداس زنی زیبا و اغواگر است که با بوی معطر و آوازه خوانی مردان را به سوی خود جذب می کند و آن ها را در میان پاهای اره ای خود قطعه قطعه می کند. این اسطوره مربوط به حوزه خلیج فارس است و مشابهتی با سیرن های یونان دارد. این پژوهش به صورت تحلیلی انجام گرفته است با هدف دریافت جایگاه اسطوره ای این شخصیت و همچنین شناخت ریشه های شکل گیری آن. در بررسی اسطوره بودن ملمداس با توجه به نگاه نظریه پردازان چنین برداشت می شودکه این مورد پژوهشی تولد دوباره ای از آناهیتا است. در بررسی ظاهری و خویشکاری ملمداس با آناهیتا به دو گانگی و تقابل دو اسطوره با یکدیگر می رسیم. چنانچه برداشت می شود ملمداس بیانگر دوره گذر از مادرسالاری و رسیدن به دوره پدرسالاری است که  به گونه ای خشم طبیعت از انسان را بیان می کند

    کلید واژگان: ملمداس, اسطوره, زن, آب, آناهیتا}
    Sara Abbasi *

    Melmodas is a beautiful and seductive woman who attracts men with a fragrant, singing scent and slices them between her saws. This myth is related to the Persian Gulf and is similar to the Greek Sirens. This research has been done analytically in order to understand the mythical status of this character as well as to understand its roots. In examining Melmodaschr('39')s myth, according to the theorists, it is understood that this case study is the birth of a double Anahita. In examining the appearance and affinity of Melmadas with Anahita, we come to a dualism and the contrast of two myths. As perceived, Melmodas represents the transition from motherhood to patriarchy, which expresses the anger of human nature.

    Keywords: Melmodas, Myth, Woman, Water, Anahita}
  • شیماء جعفری دهقی*

    پژوهش های بسیاری درباره ایزدبانو اناهیتا انجام شده که بیشتر آن ها بر اساس یافته های باستان شناختی است و کمتر پژوهشی به تجلی این ایزدبانو در نوشته های فارسی میانه پرداخته است. هدف از این پژوهش، بررسی نقش و جایگاه اناهیتا در دین و شهریاری دوره ساسانی بر اساس نوشته های فارسی میانه است. در این پژوهش، با روش توصیفی - تحلیلی، شواهد موجود درباره اناهیتا در آثار فارسی میانه بررسی شد. یافته ها نشان داد که اناهیتا، به عنوان تجسم آسمانی و زمینی آب در جهان بینی زردشتی از ایزدان برتر و بسیار مهم بوده و در نوشته های فارسی میانه همچون بندهش و دینکرد، افزونبر توصیف زیبایی و نیرومندی او، بر نقش او در شکلگیری رویدادهای مهم اساطیری همچون زندگی زردشت و تولد منجیهای جهان (اوشیدر، اوشیدرماه و سوشیانس) تاکید شده است. در کتیبه ها نیز نقش اناهیتا در امور سیاسی دوره ساسانی همچون گزینش کرتیر به عنوان نگهبان و موبد ستایشگاه های اناهیتا بارز است.

    کلید واژگان: اناهیتا, اردویسور, بندهش, دینکرد, فارسی میانه, کتیبه}
    Shima Jaafari Dehaghi *

    Many researches have been done about Anahita, the ancient Iranian goddess, most of which are based on archeological findings, and less research has been done on the manifestation of this goddess in Middle Persian writings. The aim of this study is to focus on the roles of Anāhitā according to Middle Persian writings. In this research, by descriptive-analytical method, the existing evidence about Anahita in Middle Persian works was examined. The findings showed that Anahita, as the celestial and terrestrial embodiment of water in the Zoroastrian worldview, was superior and very important to the gods. In addition to the description of her beauty and power, her role in the life of Zoroaster and the birth of three saviors (Ošidar, Ošidarmāh and Sōšyāns) is emphasized. The inscriptions also show the role of Anahita in the political affairs of the Sassanid period, such as the selection of Cartier as the guardian and priest of Anahita's temples.

    Keywords: Anāhitā, Ardwīsūr, Middle Persian, inscription, Dēnkard, Bundahišn}
  • دکتر ساسان طهماسبی

    پس از گرویدن ایرانیان به دین اسلام، پرستش آناهیتا خدای عشق، باروری و باران در ایران باستان رو به فراموشی نهاد. بااین وجود، رد پاهای پرستش این الهه را می توان در داستان ها و باورهای بختیاری ها جستجو کرد. آناهیتا در منطقه بختیاری با عنوان "دالو" شناخته می شود و بختیاری ها در یک مراسم آیینی، بارش باران را از دالو طلب می کردند. به علاوه، دالو پیام آور بهار است، گذر زمستان را تسهیل می کند و تعیین وضعیت آب و هوای روز عید نوروز را بر عهده دارد. حفاظت از طبیعت و حیات وحش و باروری حیوانات نیز توسط دالو انجام می شود. این گونه باورها و وجود امکانی که درگذشته دور و نزدیک، معابد آناهیتا در این مکان ها بودند، نشان دهنده بقای اسطوره این الهه میان بختیاری ها است.

    کلید واژگان: آناهیتا, دالو, بختیاری ها, عید نوروز}
    Dr.Sasan Tahmasbi

    After Iranian conversion to Islam, the worship of Anahita as goddess of love, fertility and rain in the pre-Islamic Iran was being forgotten, whoever, the trace of worshiping this goddess can be found in the stories and beliefs of Bakhtiyaris. In the Bakhtiyari region, Anahita is known as Dalou and in a ritual ceremony, Bakhtiyaries requested Dalou to rain. In addition, Dalou is the messenger of spring and facilitates the passing of winter and determines the condition of weather in the day of Nauruz Celebration. Protecting environment and wild life and fertilizing animals are also undertaken by Dalou . Such beliefs and places which were the temples of Anahita in the near and remote past, indicates the survival of the goddess among the Bakhtiyaris.

    Keywords: Anahita, Dalou, Bakhtiyaris, Nauruz Celebration}
  • رضا بایرامزاده*، لاله جهانبخش، ساسان نجفی
    هدف پژوهش حاضر بررسی کارکردها و دلالت های فرهنگی دو ایزدبانوی مهم از فرهنگ های باستانی ایران و آناطولی، یعنی آناهیتا و کوبله، و بازتاب این مولفه ها در آثار هنری می باشد. جامعه پژوهش حاضر، ایزدبانوهای مهم ایران و آسیای صغیر بود. نمونه مورد بررسی ایزدبانوی مرتبط با ایران باستان، آناهیتا و ایزدبانوی آسیای صغیر، کوبله است. طرح پژوهش توصیفی تحلیلی است و اطلاعات توسط منابع کتابخانه ای و مقالات معتبر جمع آوری شدند. با طبقه بندی مولفه های معنوی هر یک از ایزدبانوها و نحوه ی تجلی آن ها در آثار هنری باستان ایران و آسیای صغیر این نتایج حاصل شد: ایزدبانوی آناهیتا علاوه بر مقام والایی که در میان خدایان عصر خود داشت، الهه ی حاصلخیزی و باروری، الهه ی آب، الهه ی عشق و الهه ی جنگ بود. ایزدبانوی کوبله الهه ی حاصلخیزی و باروری، الهه ی کوهستان، الهه ی حیوانات وحشی و الهه ی نگهبان. آناهیتا شخصیتی مطهرکننده دارد. اما در مورد کوبله تمام نمادها و نحوه تجسم وی از قدرت وی خبر می دهند. الهه ی کوهستان و حیوانات وحشی و نگهبان شهرها، نمی تواند جز قدرت محور مرکزی دیگری داشته باشد. همین طور در تجسم عینی، آناهیتا تاثیراتی از کوبله پذیرفته است. نکته مشترک در نحوه ی بازتاب مولفه ها در آثار هنری نمادگرایی بصری بود. در نقش برجسته های طاق بستان و مجسمه کوبله در موزه آنکارا، برای نشان دادن مولفه ی حاصلخیزی از دو نماد، یعنی آب و انار استفاده شده بود. نکات افتراق اغلب از تفاوت های معنوی ناشی شده، به عبارتی هر چه تلاش بر انعکاس زیبایی و مطهر بودن آناهیتا بود، در مورد کوبله اقتدار وی اهمیت بیشتری داشت.
    کلید واژگان: مولفه های معنوی, ایزدبانو, آناهیتا, کوبله, حاصلخیزی}
    Reza Bayramzadeh *, Laleh Jahanbakhsh, Sasan Najafi
    The present paper studied the cultural functions of two important goddess of the ancient cultures of Iran and Anatolia, namely Anahita and Cybele, and reflected the components on artworks. The present research statistical population was the important goddesses of Iran and the Minor Asia. The Sample of ancient Iran was Anahita and the goddess of the Minor Asia was Cybele. The method was descriptive and data was collected by the library and valid articles. By spiritual components classification of each goddess and how they were manifested in the artworks of ancient Persia and Asia Minor the following results were obtained: Goddess Anahita in addition to had a high rank among the gods of her time, was the goddess of fertility and fecundity, the water goddess, the goddess of love and goddess of war. Cybele was the goddess of fertility, mountain goddess, the goddess of wild animals and guardian goddess. Anahita personality was purifier. But the dominant element concerning Cybele could only be her limitless authority. All the symbols manifested her power. "Authority" was the central axis of Cybele; the goddess of the mountain, goddess of wild animals and cities gurdian. About the embodiment, Anahita was influenced by Cybele. Common point in how art reflected the components was “visual symbolism”. For example, in the Taq-e Bostan cameo and statues of Cybele in Ankara museum, to show the components of the fertility two symbols; water and pomegranate, were used. Difference points often arised from spiritual differences. In other words, in the case of Anahita, it was an attempt to reflect beauty and purity; in the case of Cybele, her authority was more important.
    Keywords: Spiritual components, goddess, anahita, Cybele, Fertility}
  • تبین و تحلیل اسطوره ی آب در ایران باستان
    فرزانه خوش اخلاق ورنوسفادرانی، احمد کامرانی فر*، محمد کریم یوسف جمالی
    اساطیر روایاتی با رگه های واقعی هستند که بازگوکننده ی تلاش انسان برای گذراز مراحل سخت زندگی است . خلاقیت، جهان بینی، آرزوها، تکاپوی انسان برای حفظ خود ، در اساطیر انعکاس یافته است .از این رو شناخت اساطیر دریچه ای به روی شناخت اقوام است . مردم ایران از جمله اقوامی هستند که دارای تاریخ اسطوره ای مکتوب می باشند.آفرینش انسان برروی زمین داستانی است نامکرر چه با شکل گیری زمین و آسمان باشد چه با آفرینش نیرو های اولیه ی طبیعت اما همگی پاسخ این سوالند که:" از کجا آمده ام ؟".از هنگامی که بشر پا برکره ی خاکی نهاد با طبیعت، برای رفع حوایج اولیه ی خود ، دست و پنجه نرم کرد . .آب چه نقشی در اسطوره های ایرانی ایفا می کندوچگونه توانسته در فرهنگ ایرانی -ازتولد تا مرگ - را بپیماید ودر امرشهریاری موثر واقع شود. عنصرآب دراساطیر ایرانی،ازنظر هدف جزء تحقیقات نظری وبه لحاظ ماهیت وروش کارجزء تحقیقات تاریخی است که به شیوه توصیفی تحلیلی به نگارش در آمده است.در واکاوی ارزش نفوذ ،آب درفرهنگ اساطیری ایرانی ،آب جزء ارکان آفرینش واز همراهان اورمزد در نبرد با اهریمن است.در گذرمردمان ازجهان فانی به جهان باقی ،در یافتن شهریاری فرهمندودر شناسایی پاکی و ناپاکی وحتی در فرهنگ اجتماعی نقشی قوی داردو متحول کنند ی تمدن ایرانی ست.در این مقاله به مطالبی همچون ،نماد آب در اسطوره های ایرانی،اهمیت آب از دید اساطیری-آفرینش،نبرد با اهریمن ،خویشکاری(وظیفه)، آیین،گاهنباره (جشن ها)،تاثیرآب برحماسه های شهریاری و پهلوانی و فرهنگ جامعه باستانی،پرداخته ایم.
    کلید واژگان: اسطوره, آب, ایران, آفرینش, آناهیتا}
    Analyze and explain the water in Asatyrayrany
    Farzanh Khoshakhlagh, Ahmad Kamranifar *, Mohammed Karim Yousef Jamali
  • سمیه سادات طباطبایی*
    دوبارکه نام عروسکی است که قاضی تنوخی، ادیب عربی نویس سده چهارم هجری، در کتاب نشوار المحاضره و اخبار المذاکره، از آن یاد می کند. از گزارش خرد تنوخی برمی آید که ساختن این عروسک در بغداد و بر بام نهادنش در شب نوروز با آیین های کهن سال نو به ویژه با آیین ازدواج مقدس در پیوند است. این جستار می کوشد با تکیه بر نشانه های یافت شده در بازگفت تنوخی و نیز به یاری نشانه های برون متنی جشن سال نو در بابل و آیین های عروسکی باران کرداری در ایران از چیستی دوبارکه و پیوندش با بغ بانوی باروری پرده بردارد و چگونگی برگزاری این آیین فراموش شده را بشناساند. مهم ترین یافته این کاوش آن است که باشندگان بغداد نمایشی آیینی را بر پا می دارند و دوبارکه ایزدبانوی باروری است که طی این آیین در پیکر عروسک نمایانده می شود. از این رو می توان دوبارکه و آیین او را همچون میرنوروزی در جرگه نمایش های آیینی نوروز جای داد.
    کلید واژگان: عروسک دوبارکه, نشوار المحاضره, آیین عروسکی, نوروز, آیین ازدواج مقدس, ایزدبانوی باروری, اناهیتا}
    Somayeh Al, Sadat Tabatabaie*
    In his book; Nashvār al Mohāzirah and Akhbār al Mozākerah, Tanoukhi – the judge and Arabic literary writer speaks about a puppet called “Dobārkeh”. This short report shows well how this puppet is made in Baghdad and is placed on the housetop at Nowrouz night-the ritual which is closely tied to the ancient ceremony of new year especially saint marriage. By relying on the evidence gathered from Tanoukhi’s re-interpretation and extra textual signs of New Year in Babylon and puppet rituals of Iran, this paper tries to unveil the nature of “Dobārkeh” and its link to the goddess of fertility. The most important result of this research is that Baghdad’s inhabitants hold this ceremony and “Dobārkeh” is the goddess of fertility represented in the body of this puppet. Therefore, it is possible to take into account   “Dobārkeh” and its rituals in the same vein as Nowrouz theatrical rituals.
    Keywords: Dobārkeh”, Nashvār al Mohāzirah, Nowrouz, Saint Marriage ceremony, Fertility goddess, Anāhita}
  • پدرام جم*
    شماری از قلعه های ایران قلعه دختر نام دارند. درباره دلایل انتخاب این نام دو نظر اصلی بیان شده است. نخست اینکه به دلیل سختی دسترسی و ناممکن بودن تصرف آن ها چنین نامیده شده اند، دیگر اینکه این نام نشان دهنده اختصاص این اماکن در گذشته ای دور به ایزدی باستانی همچون اناهیتاست. نظر اخیر به دلیل تمایل ایرانیان معاصر به بازشناختن مضامین باستانی در آثار و بناهای تاریخی، محبوبیت نسبتا زیادی یافته و به نوبه خود، شناسایی منشا برخی از مکان های مقدس، همچون زیارتگاه های زنانه زرتشتیان و مسلمانان را تحت تاثیر قرار داده است. این مقاله اعتبار تاریخی این دو نظر را ارزیابی می کند و نشان می دهد که این نام گذاری، به دشواررس بودن ادعاشده آن قلعه ها و یا دین باستانی ایران ارتباطی ندارد. این مقاله نشان می دهد که نام گذاری این قلعه ها محصول خیال پردازی عامه مردم بوده و از گنجینه قصه ها و روایت های عامیانه بهره برده و بن مایه مشترک آن ها، حضور دختری در قلعه است. گونه هایی از قصه های عامیانه که با نام گذاری قلعه دخترها در ارتباط بوده اند، در این بررسی معرفی شده اند.
    کلید واژگان: قلعه دختر, قلعه های ایران, اناهیتا, قصه های عامیانه, فرهنگ عامه, چهل دختران}
    Pedram Jam*
    ‘Qalʿa-ye dokhtar’ (Maiden Castle) is a name given to some castles in Iran and adjacent countries. As for the reasons behind the naming, there are two main arguments. Conceiving those castles as impregnable ones, an older argument builds a connection between the virginity of girls and alleged invulnerability of those castles. In a totally different direction, a modern argument interprets ‘dokhtar’ as a title of Anahita, the river-goddess of ancient Iran, and considers qalʿa-ye dokhtars as vestiges of pre-Islamic temples of that goddess. Due to a contemporary tendency to project pre-Islamic themes on historical monuments, this latter view has gained vast popularity among Iranians and has influenced the identification of some Zoroastrian and Muslim shrines as once-upon-a-time Anahita temples. This paper assesses the validity of these two views, and arguments in favor of a new theory. It demonstrates that such naming is the product of fantasies of common people nurtured by folk stories featuring some popular motifs of ‘maiden(s) in the castle’. An endeavor to outline types of folk tales associated with those castles is undertaken in this paper.
    Keywords: Qalʿa-ye Dokhtar, Maiden castle, castles of Iran, Anahita, folk tales, folklore, forty girls}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال