به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « imam ali (a.s) » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سید رضا موسوی، جمال بیگی*، بابک پورقهرمانی

    سیاست جنایی در سیره امام علی (ع)، به عنوان سیاست جنایی افتراقی مثبت و در راستای عمل به مفاد آیه شریفه ﴿ولقد کرمنا بنی آدم﴾، از یک سو به دنبال حفظ کرامت انسانی بوده و کیفر را به عنوان آخرین حربه موردتوجه قرار داده و از سوی دیگر در پی تحقق امنیت قضایی که از مهم ترین نیازها و حقوق انسانی شهروندان در اجتماع بوده و موجب رشد و بالندگی جامعه بوده است می باشد و در اهمیت و ارزش موضوع، همین بس که سیاستی جنایی علوی دارای خصیصه قطعیت در اعمال ضمانت اجراهای کیفری و تنوع راهکارها و انعطاف پذیری در مبارزه با بزهکاری و حفظ حقوق دفاعی متهم است. پژوهش حاضر با بهره جستن از روش توصیفی-تحلیلی و باهدف تبیین گفتمان سیاست جنایی در سیره امام علی (ع)، به این پرسش اصلی پاسخ خواهد داد که جلوه های گفتمان سیاست جنایی در سیره امام علی (ع) کدامند؟ یافته های تحقیق حکایت از این دارند که در سیره امام علی (ع)، گفتمان سیاست جنایی پیشگیرانه منطبق بر مدل سیاست جنایی مشارکتی و گفتمان سیاست جنایی علوی در دادرسی کیفری به عنوان یک مجموعه منسجم و به هم پیوسته بوده، هر دو دارای اهداف عالیه است که مبتنی کرامت انسانی و تکامل جامعه بشری است.

    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, کرامت انسان, سیاست جنایی پیشگیرانه, دادرسی کیفری عادلانه}
    Seyed Reza Mousavi, Jamal Beigi *, Babak Pourgahramani

    The criminal policy in the method of Imam Ali (A.S), as a positive differential criminal policy and in line with the provisions of the noble verse “We have certainly honored the children of Adam”, on the one hand, sought to preserve human dignity and considered punishment as the last resort and, on the other, tried to realize judicial security, which is one of the most important needs and human rights of citizens in the society and has led to the growth and development of the society. Using a descriptive-analytical method, the present research answers this main question, ‘what are the manifestations of the criminal policy discourse in the method of Imam Ali (A.S)?’ with the aim of explaining the criminal policy discourse in the method of Imam Ali (A.S). The findings of the research indicate that in the method of Imam Ali (A.S), the discourse of preventive criminal policy in accordance with the model of participatory criminal policy and the discourse of Alevi criminal policy in criminal proceedings as a coherent and continuous set, have high goals that are based on dignity, humanity and the evolution of human society.

    Keywords: Imam Ali (A.S), Nahj Al-Balagha, Human Dignity, Preventive Criminal Policy, Fair Criminal Process}
  • علی نوری*، محمدجواد عنایتی راد، سید حسین سید موسوی

    در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، و استفاده از منابع کتابخانه ای، مساله نقد سیف الدین آمدی (551 631 ق) -متکلم برجسته اشعری در نفی و رد عصمت امام علی× بررسی شده است. در کتاب ابکار الافکار فی اصول الدین هفت فعل و ترک فعل با عنوان «الزام» به امام× نسبت داده و نتیجه گرفته اند که لازمه آن الزامات، فقدان عصمت است. یافته های پژوهش نشان می دهد هر هفت الزام آمدی هیچ خدشه ای به عصمت امام× وارد نمی کند. آمدی اهل جدل و مغالطه است، تسلطی به تاریخ و حدیث ندارد و از روایات ضعیف بهره برده، او در پژوهش بی طرف نیست و متعصبانه به دنبال اثبات پیش فرضهای خود می باشد. اشکالاتی مانند پذیرش حکمیت، بیعت، همکاری با خلفا و برخورد با قاتل زبیر و... دارای پاسخ و توجیه هستند و هیچ منافاتی با عصمت ندارند.

    کلید واژگان: حکمیت, ابکارالافکار, عصمت, امام علی(ع), الزام, سیف الدین آمدی}
    Ali Nouri*, Mohammad Javad Enayati Rad, Seyyed Hossein Seyed Mousavi

    In this article, the problem of Sayfuddin Amidi's (551-631 A.H.) - a prominent Ash'ari theologian - criticism has been investigated in the denial and refutation of the infallibility of Imam Ali. In the book Abkar al-Afkar fi Usul al-Din, seven cases of doing and living as obligation have been attributed to Imam (a) and concluded that the requirement of those obligations is the absence of infallibility. The findings of the research show that none of the seven requirements may be taken as being against the infallibility of Imam (a). Amidi is a person of polemics and fallacies, he does not have mastery of history and hadith and he used weak narrations, he is not impartial in his research and fanatically seeks to prove his presuppositions. Issues such as accepting arbitration, pledging allegiance, cooperating with caliphs and dealing with the killer of Zubair, etc., may not be taken as being in conflict with infallibility.

    Keywords: Hakamiyyat, Arbitration, Abkar Al-Afkar, Infallibility, Imam Ali, Requirement, Sayfuddin Amidi}
  • مهناز امیری، مهدی مطیع*، محمدرضا حاجی اسماعیلی، حمید رضا شعیری، روح الله نصیری
    این مقاله به بررسی نظام گفتمانی تنش در نامه های امام علی (ع) به معاویه می پردازد. موضع گیری گفتمانی به دلیل پویایی، نوعی جهت گیری گفتمانی بسط روابط و تعامل بین نیروهای همسو یا ناهمسو را آشکار می نمایاند. گفته پردازی، جریانی سیال است که تعامل دو گونه شناختی و عاطفی در آن سبب تولید معنا در گفتمان می شودکه سیالیت معنا و سیر تکاملی آن مدیون فرآیند تنشی گفتمان است. این شکل گیری تابع نوعی حضور نشانه معناشناختی است. هدف اصلی این پژوهش بررسی نامه های امام علی (ع) به معاویه با تکیه بر ساختار تنشی و عبور از شرایط گسست و پیوست گفتمانی است. برای پاسخ گویی به اتهامات و افشاگری های معاویه و تاثیرگذاری آن بر درک و فهم مخاطب است. در نظام تنشی لایه های فشاره ای و گستره ای در ارتباط و تعامل با هم نقش آفرینی می کنند و هم پیوندی سطحی از فشاره و گستره شاکله گفتمان را شکل می دهد. امیرالمومنین به منزله گفته پرداز در جریان معناسازی پویا و سیال به کنشگری فعال تبدیل می شود و حقیقت «بیعت» و «مشروعیت» خود را در نظام گفتمانی تنشی معناسازی و ارزش سازی می کند. بنابراین، امام از ساختار تنشی و زبانی خاصی جهت انتقال معنا برای شکستن نظام معنایی سلطه ی معاویه بهره برده است و معاویه را از طریق افشای اعمال، رفتارها و گفتارهای نادرست بدون صلاحیت نشان می دهد. بهره گیری از این نشانه ها سبب افزایش عاطفه در کلام و دست یابی زبان به ناممکن ترین زمان ها و مکان ها و در نتیجه اثر گذاری بیشتر بر خواننده می شود. این پژوهش به شیوه کتابخانه ای و تحلیلی کاربردی انجام گرفته است و بر اساس یافته های به دست آمده می توان گفت نظام گفتمانی نامه های «6»، «9» و «10» امام علی به معاویه از ساختار تنشی افزایشی، نزولی و صعودی پیروی می کند.
    کلید واژگان: نشانه-معناشناسی, گفتمان, نامه های امام علی (ع), معاویه, الگوی تنشی}
    Mahnaz Amiri, Mahdi Motia *, Mohammad Reza Haji Esmaeili, Hamidreza Shairi, Rooh Allah Nasiri
    Semiotic-semantic discourse analysis, as a suitable model for religious text analysis, particularly Nahj al-Balagha, utilizes the tensive semiotics model introduced by Jacques Fontanille and Claude Zilberberg. This model delves into the intricate interplay between intensive (emotional, internal) and expansive (cognitive, external) valencies, offering valuable insights into the dynamic structure of the text, emphasizing the tensive-active and sensory-perceptive relationships. This article explores how meaning is intricately woven in the enunciation, bridging the gap between quantitative and qualitative dimensions, thus shedding light on the production of meaning in the discourse processes within the Imam's letters to Mu’awiyah. The study transcends a mere analysis of the fixed letter structure, focusing on the fluid and adaptable nature of the letters' production process and the interactive dimension between the agent and the actor in the enunciation space.
    Keywords: Discourse, Imam Ali (AS)’ letters, Mu’awiyah, semiotic-semantics, tensive model}
  • سید محمد سلطانی، باقر ریاحی مهر*

    مساله جانشینی پیامبر اکرم (ص) از مهمترین مسایل صدر اسلام تا کنون و اصلی‎ترین وجه تمایز تشیع با سایر فرق اسلامی بوده است. نوشتار حاضر با بهره جستن از روش توصیفی - تحلیلی و با رویکرد انتقادی به بررسی رویکرد قرآنی ویلفرد مادلونگ به مساله جانشینی پیامبر اکرم (ص) (با تاکید بر منابع تفسیری و روایی فریقین) می پردازد. آغاز این حرکت توسط مادلونگ در کتاب جانشینی محمد (ص) بوده است که در 1997 منتشر و به زودی به عنوان یک مرجع مهم در این بحث شناخته شد. او در مقدمه کتابش تحت عنوان «حقوق خویشاوندی و خاندان های پیامبران در قرآن»، به بررسی نسبتا مفصلی درباره نقش و اهمیت خاندان انبیاء در تایید، تثبیت و ادامه مسیر رسالت و هدایت ایشان، پرداخت و نشان داد که مطابق نظر قرآن، جانشین پیامبران از میان خاندان ایشان و توسط خود آنها صورت می پذیرد و پیامبر اکرم (ص) نیز قصدی جز این نداشته است. علی رغم جدید و متاخربودن مطالعات شیعه شناسی و فعالیت های شیعه پژوهی، پرداختن به مسیله امامت نسبت به دیگر مسایل مطرح از ضرورت بیشتری برخوردار می باشد. مطالعه آرا و نظرات مفسران فریقین درباره تفسیر آیه ولایت، نشان دهنده این است که آنان بر اساس آیه 55 سوره مایده درباره ولایت و امامت امام علی (ع)، دو دیدگاه کلی دارند: 1. بیشتر مفسران اهل سنت واژه «ولی» در آیه را به معنای دوست و یاور می دانند و بر همین اساس ولایت در آیه را مطلق و آن را شامل تمام مومنان به شمار آورده اند؛ 2. شیعه لفظ «ولی» را صرفا به معنای محبت و نصرت نمی داند و چنین معنایی را در تعارض با آیات دیگر دانسته و معتقد است این واژه علاوه بر محبت، متضمن حاکمیت اجتماعی و سیاسی است و نصرت از نتایج آن است. مفسران شیعه، بر اساس معنای «ولی» در آیه و نیز بر مبنای روایات متواتری که سبب نزول آیه را ولایت امام علی (ع) نقل کرده اند، آیه شریفه را دلیل قرآنی ولایت و امامت امام علی (ع) بیان می کنند .

    کلید واژگان: رویکرد قرآنی ویلفرد مادلونگ, جانشینی پیامبر(ص), تشیع, امام علی (علیه السلام), منابع تفسیری و روایی فریقین, هاینس هالم, هنری لامنس, اتان کلبرگ, هانری کربن}
    Seyed Mohammad Soltani, Baqir Riahi Mehr *

    The issue of the succession of the Holy Prophet is one of the most important and distinguishing aspects of Shiite Islam compared to other Islamic sects. This paper employs a descriptive-analytical method with a critical approach to examine the Quranic approach of Wilferd Madelung on the issue of the succession of the Holy Prophet (with a focus on the interpretive and narrative sources of both sects). Madelung initiated this movement in his book “Succession to Mohammad,” which was published in 1997 and soon became a significant reference in this discussion. In the introduction to his book titled “Familial Relationships and Prophetic Families in the Quran,” he extensively examines the role and importance of the Prophet's progeny in confirming, establishing, and continuing their mission and guidance. He demonstrates that, according to the Quran, the successors of the prophets are chosen from among their families and appointed by them, and the Holy Prophet had no intention other than this. Despite the relatively recent and delayed studies in Shi'a studies and Shi'a research activities, addressing the issue of Imamate (leadership) is of greater necessity compared to other raised issues. The study of opinions and views of interpreters from both sects regarding the interpretation of the verse of “Wilayah” (guardianship) indicates that they generally have two main perspectives based on Verse 55 of Surah Al-Ma'idah: 1. Most Sunni interpreters understand the term “wali” in the verse to mean friend and supporter, and based on this, they consider guardianship in the verse as absolute and inclusive of all believers. 2. Shi'a scholars do not merely understand the term “wali” to mean love and support, and they perceive such a meaning to conflict with other verses. They believe that in addition to love, this term encompasses social and political authority, and support is one of its outcomes. Based on the meaning of “wali” in the verse and the excessive (mutawatir) narrations, which attribute the revelation of the verse to the guardianship of Imam Ali, Shi'a interpreters consider the noble verse as Quranic evidence of the guardianship and Imamate of Imam Ali.

    Keywords: Quranic Approach Of Wilferd Madelung, Succession to The Prophet, Shi'ism, Imam Ali, Interpretive, Narrative Sources Of Both Sects, Heinz Halm, Henri Laoust, Etan Kohlberg, Henry Corbin}
  • حسین ربیعی مطلق، علی نوری*، حبیب حاتمی کنکبود

    صوفیان مسلمان سنت خود را میراث اهل بیت (ع) بویژه امام علی (ع) می دانند و ایشان را به عنوان مشایخ اعظم و بانیان طریقت خویش می شمارند. با این حال چون تصوف در بستری غیر شیعی ظهور یافت و بالید، با مذهب اهل تسنن شناخته شده است. به نظر می رسد شناخت این دوگانگی در باور متصوفه -یعنی پایبندی به شریعت سنی و اصالت شیعی- موضوعی اساسی برای فهم اندیشه صوفیانه باشد؛ لذا، این تحقیق در پی پاسخگویی به دو مسیله است: نخست آن که رویکرد عاطفی-اعتقادی متصوفه به اهل بیت (ع) بویژه امام علی (ع) و گفتار ایشان در متون عرفانی فارسی تا پایان قرن نهم چگونه است؟ و دیگر آنکه گرایش و ارادت به اهل بیت (ع) در میان متصوفه چگونه بوده است؟ پژوهش حاضر که به روش تحلیلی-توصیفی و بر اساس مطالعات کتابخانه ای فراهم آمده است، اثبات می کند که تصوف، سیری تکاملی دارد که از مواجهه خنثی با معصوم (ع) و همسان پنداری امام (ع) با دیگران و سپس تفضیل اندک اهل بیت (ع) آغاز می شود و به تدریج به نقطه اوج ارادتمندی و مهرورزی به ایشان و نهایتا به تشیع می رسد.

    کلید واژگان: عرفان و تصوف اسلامی, نثر عرفانی, اهل بیت(ع), امام علی(ع), تشیع, تسنن دوازده امامی}
    Hosein Rabiei Motlaq, Ali Noori *, Habib Hatami Kankabud

    Muslim Sufis consider their tradition as the heritage of the Ahl al-Bayt (AS), especially Imam Ali (AS), and consider them as the great shaykhs and founders of their way. Nevertheless, because Sufism emerged ang grows up in a non-Shiite context and, it has known as a Sunni religion. Recognition of this duality in the Sufi belief, that is adherence to Sunni Religion and Shiite originality, seems to be a fundamental issue for understanding the Sufi thought; Therefore, this research wants to answer two questions: First, what is the Sufi’s emotional-ideological approach to the Ahl al-Bayt (AS), especially Imam Ali (AS) and his speech in Persian mystical texts until the end of ninth century? And what is the tendency and devotion to the Ahl al-Bayt (AS) among the Sufis? The present study, which has been prepared in an analytical-descriptive approach and based on library studies, proves that Sufism has an evolutionary course that consists of a neutral encounter with the Innocents (AS) and the alikeness of Imams with others, and then a slight elaboration of the Ahl al-Bayt. (AS) begins and gradually reaches the peak of devotion and compassion to them and finally to Shiism.

    Keywords: Islamic mysticism (Sufism), Mystical prose, Ahl al-Bayt (AS), Imam Ali), Shiism, Sunnis of Twelve Imams}
  • مهدی صمیمی*، رشید دانش
    این تحقیق، در راستای بهبود فرایندهای تربیتی و آموزشی در دانشگاه افسری امام علی(ع) با تمرکز بر هم افزایی و تعاملات علمی-پژوهشی و تدوین و الویت بندی راهبردهای موثر انجام شده است. این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و نحوه اجرا در گروه تحقیقات اقدام پژوهی قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان، اساتید و فرماندهان دانشگاه افسری امام علی(ع) بوده و جامعه آماری تحقیق تقریبا به تعداد 150 نفر می باشد که با توجه به اشباع نظری خبرگان، تعداد 30 نفر به عنوان تعداد نمونه آماری تحقیق لحاظ گردیده است.
    گردآوری داده ها از طریق توزیع پرسشنامه نیمه ساختار یافته صورت گرفته است و تحلیل و اولویت بندی داده ها به روش QSPM و SWOT انجام شده است. با توجه به نتایج تحقیق موقعیت راهبردی دانشگاه در منطقه تهاجمی شناسایی گردیده است. بعد از احصاء راهبردها و اولویت بندی آنها، از طریق مصاحبه با خبرگان، راهبردهای کاربردی برای نیل به نقطه مطلوب در پنج گروه موضوعی دانش افزایی، تعامل و همکاری با مجامع علمی، بازنگری قوانین داخلی، روزآمدسازی تجهیزات و منابع و ایجاد کارگروه آموزشی و پژوهشی، تدوین و اولویت بندی شده است. براساس نتایج به دست آمده راهبرد «برگزاری دوره های کوتاه مدت دانش افزایی در رابطه با علوم و دانش های نوظهور و جدید» با امتیاز جذابیت 7.8511 و با اولویت اول شناسایی شده است.
    کلید واژگان: فرآیندهای تربیتی و آموزشی, تدوین راهبرد, دانشگاه افسری امام علی(ع), SWOT}
    Mahdi Samimi *, Rashid Danash
    This study aims to improve the educational and training process in Imam Ali Military University (IAMU), focusing on scientific-research interaction and synergy; in addition, development and prioritization of effective strategies. In this applied-action research, 30 people were selected as the statistical population from among 150 experts, professors and commanders of IAMU, according to the theoretical saturation. Data collected through conducting semi-structured questionnaire; then, analyzed and prioritized using QSPM and SWOT methods. Findings reveal the strategic position of the university in the offensive area. After counting the strategies and prioritizing them; practical strategies desired in five thematic groups: knowledge enhancement; interaction and cooperation with scientific societies; revision of domestic laws; updating of equipment and resources; and creation of an educational and research teamwork. The results show that the strategy of "holding short-term knowledge-enhancing courses related to emerging and new sciences and knowledge" has been identified with an attractiveness score of 7.8511 and first priority.
    Keywords: Educational, Training Process, Strategy Development, Imam Ali Military University, SWOT}
  • بهرعلی رضایی، سید محمد رضی مصطفوی نیا*
    بخش قابل توجهی از متون ادبی دو زبان عربی و فارسی را ادبیات متعهد در برمی گیرد. القای حقانیت امام علی(ع) به مخاطب، جلوه عینی این نوع از ادبیات در دوران گذشته است. سید حمیری و ناصرخسرو از جمله شاعرانی هستند که با شناخت قلبی و از سر اخلاص و تفکر به ستایش خصایل امام علی(ع) پرداخته اند و اشعاری نیکو با درون مایه هایی از آیات قرآن کریم و روایات و وقایع تاریخی سروده اند. این پژوهش بر مبنای روش توصیفی - تحلیلی، به مقایسه برخی از شگردهای اقناع در اشعار هر دو شاعر در ترسیم حقانیت امام علی(ع) پرداخته و از دیگر سوی، شگردهای اقناعی را با محک انسجام که در نظریه نقش گرای هلیدی مطرح است، سنجیده است. انسجام واژگانی، دستوری و پیوندی متن، با ایجاد فضای سراسر تایید و تشریح و گاهی تعریض و تجدید به اقناع مخاطب در راستای رسیدن به حقانیت مولا علی(ع) به شعر هر دو شاعر برای اقناع مخاطب کمک کرده است. انسجام واژگانی به خصوص تکرار که یکی از شگردهای اصلی تکنیک اقناع هم محسوب می شود، در شعر هر دو شاعر بسامد بالایی را به خود اختصاص داده است. همچنین ارتباط سببی نسبت به سایر مولفه های انسجام پیوندی، نقش پررنگ تری در شکل دهی تکنیک های اقناع به خود اختصاص داده است. انسجام دستوری کمتر در شگردهای اقناع توسط دو شاعر به کار گرفته شده است. علت اهتمام نویسندگان به این دو شاعر شرایط زندگی و عصر تقریبا مشابه دو شاعر و البته نوع تفکر آنها، مبنی بر آگاه کردن مردم عصر خود از فضایل امام علی(ع)، است.
    کلید واژگان: امام علی (ع), انسجام, اقناع, سید حمیری, ناصرخسرو}
    Bahrali Rezaei, Raze Mostafavinia *
    A Significant part of Literary texts in both Arabic and Persian Languages is included in Committed Literature. Instilling the Authenticity of Imam Ali to the Audience is the Objective Manifestation of this type of Literature in the Past era. Seyyed Hemyari and Naser Khosrow are among the Poets who Praised the Qualities of Imam Ali with Heartfelt knowledge, Sincerity, and thought. They Wrote good Poems with themes from the Verses of the Holy Quran, Hadiths and Historical events. Based on the Descriptive-analytical Method, this Research Compares some Persuasion Techniques in the Poems of both Poets in Depicting the Righteousness of Imam Ali. On the other hand, Persuasive tactics have been Measured with the Criterion of Coherence, which is Proposed in Halliday's Role-Oriented theory. The Lexical, Grammatical and Linking Coherence of the text has helped both poets to Convince the Audience by Creating an Atmosphere of Confirmation and Explanation and Sometimes Expansion and Renewal in order to reach the Authenticity of Imam Ali. Lexical Cohesion, Especially Repetition, which is Considered one of the Main Techniques of Persuasion, has a high Frequency in the Poetry of both Poets. Also, causal Relationship has a more Significant role in Shaping Persuasion Techniques than other Components of Cohesiveness. Grammatical Coherence is less used in Persuasion Techniques by the Two Poets. The Reason for the Authors' interest in these two Poets is the Almost Similar life and age Conditions of the two Poets and of Course their way of thinking, which is to inform the people of their time about the Virtues of Imam Ali.
    Keywords: Imam Ali, Unity, persuasion, Seyyed Hemyari, Naser Khosrow}
  • محسن فکری فلاح*، امیرمحسن عرفان

    اندیشه هویت ساز امیرمومنان (ع) آن چنان گسترده و پرمایه است که شایسته و لازم است به مثابه الگوی مطلوب مواجهه با تهدیدهای هویتی در روزگار کنونی مد نظر قرار گیرد؛ ازاین روی این پژوهش با هدف اکتشاف مهم ترین الزامات مواجهه با تهدیدهای هویتی در عرصه دین مبتنی بر نظرگاه امیرمومنان (ع) سامان یافته است. روش این پژوهش در پردازش محتوا، تبیینی - تحلیلی است و بر حسب دستاورد یا نتیجه تحقیق از نوع توسعه ای - کاربردی و به لحاظ نوع داده های مورد استفاده، یک تحقیق کیفی است. روش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانه ای و در استکشاف از توصیف بهره برده شده است. یافته های این مقاله الزامات مواجهه با تهدیدهای هویتی در عرصه دین را در دو ساحت الزامات مبنایی و رویکردی می داند. «تعمیق معرفتی هویت دینی»، «تبیین فطرت مند هویت دینی» و «محوریت حق مداری در هویت سازی دینی» ازجمله الزامات مبنایی بوده و «نگرش چندبعدی» و «مجموعه نگری» نیز از الزامات رویکردی است.

    کلید واژگان: امیرمومنان ع, هویت, هویت دینی, تهدیدات هویتی, نهج البلاغه}
    Mohsen Fekrifallah *, Amirmohsen Erfan

    Amir Momenan's (Imam Ali) identity-creating thought is so broad and rich that it deserves and is necessary to be considered as an ideal model to face identity threats in the present era. Therefore, this study has been organized with the aim of exploring the most important requirements for facing identity threats in the arena of religion based on the viewpoint of Imam Ali. The method of this research in content processing is explanatory-analytical, and according to the achievement or result of the research, it is of a developmental-applied type, and in terms of the type of data used, it is a qualitative research. The method of collecting data is library type and description is used in exploration. The findings of this article considers the requirements of facing identity threats in the arena of religion in two areas: basic and approach requirements. "Cognitive deepening of religious identity", "natured explanation of religious identity" and "centeredness of right orientation in religious identity formation" are among the basic requirements, and "multidimensional approach" and "collectivism" are also considered as the approach requirements.

    Keywords: Imam Ali, Identity, religious identity, Identity Threats, Nahj AL-Balagha}
  • محمد عباسیان*، رشید دانش
    ارزیابی جامع مطلوبیت برنامه های تربیتی-آموزشی، یکی از راهکارهای اصلی در آسیب شناسی سیستماتیک و ارتقای کیفیت این برنامه هاست. نتایج بررسی های میدانی حاکی از وجود دو چالش عمده «شناسایی ذی نفعان اصلی» و «نحوه وزن دهی به تک تک ابعاد، عوامل و سنجه های ارزیابی از منظر تک تک این ذی نفعان» در فرآیند ارزیابی جامع مطلوبیت برنامه های تربیتی-آموزشی است. این در حالیست که نتایج بررسی های علمی بیانگر کاربرد مناسب تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره در حل این قبیل چالش هاست. هدف مقاله حاضر، شناسایی ذی نفعان اصلی و تعیین اوزان تک تک ابعاد، عوامل و سنجه های ارزیابی مطلوبیت اردو های تربیتی-آموزشی یک مرکز آموزش نظامی با بهره مندی از تکنیک تصمیم گیری چندمعیاره آنتروپی شانون است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی-مقطعی انجام شد. جامعه پژوهش شامل خبرگان علمی-نظامی هستند. نمونه آماری شامل 43 نفر از این خبرگان است که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و اطلاعات پرسش نامه شماره یک جمع آوری شد. برای وزن دهی شاخص ها از مدل میانگین وزنی و برای وزن دهی عوامل و ابعاد ارزیابی مطلوبیت، از رویکرد تصمیم گیری چندمعیاره آنتروپی شانون استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین نظرات آموزش گیرندگانی که اردو را با موفقیت به اتمام رسانده اند با وزن 28.1%، و میانگین نظرات فرماندهان گروهان با وزن 12.8%، بترتیب دارای بیشترین و کمترین تاثیر نسبی در فرآیند ارزیابی مطلوبیت اردو های تابستانی در مقایسه با سایر ذی نفعان اصلی است. بر اساس دست آوردهای این پژوهش و اعمال آن بر روی نتایج پرسش نامه شماره دو، امتیازات فعالیت های تربیتی-آموزشی نظامی دو اردوی «رزم در کویر» و «رزم در کوهستان» و بر اساس میانگین نظرات تمامی ذی نفعان اصلی مقادیر 80.34%، و 94.84%، حاصل شد.
    کلید واژگان: تصمیم گیری چندمعیاره, آنتروپی شانون, ارزیابی جامع مطلوبیت, برنامه های تربیتی-آموزشی نظامی}
    Mohammad Abbasian *, Rashid Danesh
    This study aims to improve educational and training processes in Imam Ali Military University (IAMU), focusing on synergy, scientific-research interactions, and formulation and prioritization of effective strategies. In this applied- action research, 30 people were selected from among 150 experts, professors and commanders of IAMU according to the theoretical saturation of experts. Data collected through the semi-structured questionnaire, and analyzed and prioritized by SWOT and QSPM methods. Research results showed that the strategic position of the university is in the offensive area. After identifying the strategies and prioritizing them; through interviews with experts, practical strategies to reach the desired point were formulated and prioritized in five thematic groups: knowledge enhancement, interaction and cooperation with scientific societies, revision of internal laws, updating of equipment and resources, and creation of an educational and research work group. The results showed that the strategy of "holding short-term knowledge-enhancing courses in new sciences and knowledge" with an attractiveness score of 7.8511 has the first priority.
    Keywords: : Education, Training Processes, Strategy Development, Imam Ali Military University, SWOT}
  • زهرا افضلی*، مریم سادات غیاثیان

    تحلیل گفتمان انتقادی (تگفا) یکی از رویکردهای جدید تحلیل گفتمان است که بر اساس آن عوامل فرازبانی همچون قدرت، تاریخ و ایدیولوژی مورد بررسی قرار می گیرد. این رویکرد در نیمه دوم قرن بیستم به همت برخی از اندیشمندان و نظریه پردازان علم زبان شناسی شکل گرفت. تیون وندایک از جمله افراد برجسته و از پیشگامان مطالعه و پژوهش در زمینه تگفاست. به عقیده او ایدیولوژی در گفتمان می تواند از طریق راهکارهایی به نام مربع ایدیولوژیکی بازنمایی شود که مبنای این راهکارها، وجود تقابل های دوگانه میان گروه خودی و غیرخودی است. گفتمان امام علی (ع) در نامه هایش خطاب به معاویه از چنین ویژگی برخوردار است که می توان آن را بر اساس رویکرد ون دایک و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مورد کاوش قرار داد. این پژوهش از آن جهت حایز اهمیت است که در آن ایدیولوژی دو تفکر متقابل در تاریخ اسلام، از طریق روش تگفا برای مخاطب تشریح می گردد. یافته ها بیانگر آن است که ایدیولوژی امام علی (ع) و معاویه منجر به قطب بندی میان دو گروه و به عبارت دیگر تقابل «ما» و «آن ها» گردیده است این در حالی است که با تبیین  وجوه اختلاف دو گروه در هویت، اعضاء و اعمال جایگاه گروه خودی (ما) اعتلا و جایگاه گروه غیر خودی (آن ها) تنزل یافته است. علاوه بر این شرافت نسب، خلوص، ایمان به خدا، معاشرت با نیکان و شجاعت به عنوان مهمترین نکات مثبت «ما» و نفاق، کفر، معاشرت با بدان و پیروی از شیطان به عنوان مهمترین نکات منفی «آن ها» در گفتمان امام علی (ع) بازنمایی گردیده است. همچنین به نظر می رسد که ایدیولوژی امام علی (ع) یعنی «اعتقاد راستین به دین اسلام» و ایدیولوژی معاویه یعنی«انحراف از دین اسلام» در نتیجه تقابل آن دو متجلی شده است.

    کلید واژگان: تحلیل گفتمان انتقادی, تئون وندایک, مربع ایدئولوژیک, نامه های نهج البلاغه, امام علی(ع), معاویه}
    Zahra Afzali *, Maryam Sadat Ghiasian

    Critical discourse analysis (CDA) is one of the new approaches to discourse analysis based on which metalanguage factors such as power, history and ideology are examined. This approach was formed in the second half of the twentieth century by some linguist scholars. Tune Van dijk is one of the prominent pioneers who studies in this field. In his opinion, ideology can be represented through strategies called ideological square and based on bilateral contrasts between in group and out group. The discourse of Imam Ali (AS) in his letters to Mu'awiyah has a feature that can be scrutinized by this approach and via descriptive- analytical method. This research is crucial because it explains the audience the ideology of two opposing thoughts during the history of Islam through CDA.The findings indicate that the ideology of Imam Ali and Muawiyah has led to polarization between two groups, i.e. the contrast between "us" and "them". In explaining the differences between the two groups in identity, members and actions, the status of the ingroup (us) has been raised and the status of the outgroup (them) has been degraded. In addition, the nobility of ancestors, purity, believe in God, relation with goods and courage as the most important positive points of "us" and hypocrisy, disbelief, relation with evils and following the devil as the most important negative points of "them" are represented in Imam's discourse. Furthermore, it seems that "true belief in the religion of Islam" versus "deviation from the religion of Islam" are ideologies that can be achieved as a result of the contrast between Ali and Mu'awiyah.Among three mentioned approaches, critical discourse analysis (CDA) analyzes meta-language factors such as power, history and ideology. This approach was formed in the second half of the 20th century by the efforts of some linguistic scholars and theorists. Teun Van Dijk is one of the prominent pioneers of study and research in CDA. According to him, ideology in the discourse can be represented through strategies called ideological square, which is based on bilateral contrasts between in group and out group. Imam Ali’s letters to Muawiyah can be analyzed by a descriptive-analytical method based on Van Dijk’s ideological square as his discourse aligns with this approach.This research is crucial because the ideology of two opposing thoughts during the history of Islam is elaborated to the audience through CDA. The findings indicate that the ideology of Imam Ali and Muawiyah has led to polarization between two groups, i.e. the contrast between "us" and "them". In explaining the differences between the two groups in identity, members and actions, the status of the ingroup (us) has been raised and the status of the outgroup (them) has been degraded. In addition, the nobility of ancestors, purity, believe in God, relation with goods and courage as the most important positive points of "us" and hypocrisy, disbelief, relation with evils and following the devil as the most important negative points of "them" are represented in Imam's discourse. Furthermore, it seems that "true belief in the religion of Islam" versus "deviation from the religion of Islam" are ideologies that can be achieved as a result of the contrast between Ali and Mu'awiyah.

    Keywords: Critical Discourse Analysis, Teun Van Dijk, ideological square, Nahjolbalaghe letters, Imam Ali, Muawiyah}
  • سید علیرضا واسعی

    یمکن معرفه نشاطات الإنسان من خلال نزعتین تقفان وراء کل سلوک الإنسان. نزعه تکون حوافزها الحصول علی المنفعه والجزاء المادی العینی (النشاط الباحث عن الکفاءه)؛ والنزعه الاخری التی تدفع الإنسان نحو العمل والنشاط هی حوافز روحیه لامادیه (النشاط غیرالباحث عن الکفاءه). وکل من هذین العملین یظهران للعلن لقصدین؛ مجموعه من هذه النشاطات هی افعال تنجز بغیه إستجابه الحاجات، والرغبات والمیول الفردیه لصاحب العمل او تظهر فی دایره محدوده؛ ومجموعه اخری هی عباره عن مساع تاخذ حیاه الإنسان بعین الإعتبار وتقف هذه الحیاه وراءها کدافع یحرکها نحو الإنجاز. ومن بین الاعمال البشریه الاربعه، یحظی الشق الاخیر باهمیه بالغه. لانه یهدف إلی غایه مثلی تتمثل فی سعاده الإنسان ولیس لغایه الهدوء والسکینه الفردیه. تسعی هذه الدراسه ان تسلط الضوء علی العمل الروحانی المعطوف علی الحیاه الإنسانیه لدی الإمام علی× عبر المنهجیه التحلیلیه ودراسه التاریخ الثقافی لعلها تجیب علی إشکالیه محوریه تتمثل فی السوال التالی: ما هو عمل الإمام علی× الروحانی ذو التوجه الحضاری؟ وهل یمکن الدفاع من هذا النوع من التوجه ام لا؟ وهل هی نزعه قابله للدفاع؟ علی الرغم من وضع الکثیر من الدراسات وتالیف الکثیر من الکتب حول الحیاه الروحیه للإمام علی×، لکن تری هذه الدراسه ان الفراغ مازال قایما ونظرا لحاجه الحیاه البشریه الحدیثه لمثل هذه التوجهات الروحیه، فإن من الضروری التطرق إلی هذا الموضوع ودراسته بصوره موسعه. والمسلمات القاره التی تنطلق منها الدراسه هی ان اعمال الإمام علی× الروحیه/الدینیه کانت تهدف إلی الحیاه العلویه للبشر والتی تمثل الجانب الاهم من الحیاه البشریه.

    کلید واژگان: العمل الروحی, الحیاه الحضاریه, الإمام علی×, محوریه الإنسان}
    Seyed Alireza Vasei *

    Human’s activities can be classified into two types at a macro glimpse. Activities that are carried out with the motivation and intention of receiving objective benefits and rewards (rewarding activities) and activities that are fulfilled by other goals (non-rewarding = spiritual activities) and each of these two can be expressed for two purposes. Some of them are actions that are done only to meet the needs, desires, or wishes of the actor or with a limited radius, and the other are efforts that appear with consideration of human life. Among the four human activities, the last part is very important, because people’s happiness is thought of, not just their comfort or their own peace. This article tries to explore and reflect on the spiritual struggles of Imam Ali through the method of theme analysis and cultural history research. The current article answers this basic question, what were the spiritual activities with the civilizational approach of His Holiness and basically, is such an approach defensible or not? Although many works have appeared regarding the spiritual life of the Imam, but from the perspective of this article, there are still gaps that need to be seriously dealt with considering the current world’s need for it. The hypothesis of the study is that the Imam’s spiritual activities were carried out related to the transcendental life of man, which is the most important aspect of civilization.

    Keywords: Profit-making activity, spiritual activity, civilizational life, Imam Ali, humanism}
  • وحیده داداش زاده، غلامعلی آریا*، علیرضا ابراهیم

    در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی کرامات امام علی (ع) که در متون صوفیه باقی مانده اند وتصورمی شود که بخشی از تصور ایشان از حضرت بر پایه  همین کرامات شکل گرفته باشد و تصویر امام علی (ع) و جایگاه و نقش خواب و رویا در کشف و شهود عرفا پرداخته شده است. این بررسی نشان می دهد که یکی از مهمترین کارکردهای خواب عرفا حل بسیاری از مسایل و دغدغه های ذهنی آنان بوده است که بیشتر در حوزه مسایل دینی و عرفانی هستند. آن ها علاوه بر این که این مسایل را از طریق خواب بیان می کردند، از این طریق بر تاثیرگزاری آن بر مخاطبان هم می افزودند؛ چون حل این مسایل در خواب از زبان خدا، پیامبر (ص) و مشایخ صوفیه انجام می شده است. علاوه بر حل مسایل در خواب عرفا، مکاشفاتی از نوع الهام مشاهده می شود که از وقایعی که هنوز در واقعیت اتفاق نیفتاده، خبرمی دهند.

    کلید واژگان: کرامات, خواب و رویا, عرفا, امام علی(ع)}
    Vahideh Dadashzade, Gholamali Arya *, Alireza Ebrahim

    In this article, in a descriptive-analytical way Imam Ali’s Karāmāt that have remained in the Sufis’ texts, and it is imagined that a part of his conception of the Prophet was formed on the basis of these virtues, and the image of Imam Ali (a.s.) and his position and The role of sleep and dreams in the discovery and intuition of mystics has been discussed. This study shows that one of the most important functions of mystics' sleep was solving many of their mental problems and concerns, which are mostly in the field of religious and mystical issues. In addition to expressing these issues through sleep, they also added to its impact on the audience; Because the solution of these problems has been done in a dream by the language of God, Prophet (PBUH) and Sufi Sheikhs. In addition to solving problems in the dreams of mystics, there are revelations of the type of inspiration that inform about events that have not yet happened in reality..

    Keywords: Karāmāt, dreams, mystics, Imam Ali (a.s)}
  • سید حسین واعظی، خدیجه طوفان فرد، زهره سعادتمند

    گفتگو و پرسشگری بخش مهمی از بیان است که به عنوان مهم ترین سرمایه بشری به شمار می رود و انسان را به بسیاری از امور توانا و قادر ساخته و علوم و دانش های زیادی را پدید آورده و در انتقال دانش های تجربی و افزایش داده ها و اطلاعات، تصحیح و بازسازی آن ها نقش مهمی ایفا کرده است. اسلام بیش از هر دینی به گفتگو به عنوان یک اصل جهت آگاه سازی مردم از حقایق هستی وآشنا ساختن آنان با روش تکاملی خود و دستیابی به آیین و روش برتر، پافشاری کرده است. بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی جایگاه و مفهوم گفتگو و پرسشگری در آموزه های حضرت علی (ع) انجام شده است که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، تحلیلی- توصیفی است. حوزه این پژوهش شامل کتاب های نهج البلاغه، تحف العقول، میزان الحکمه، غررالحکم در رابطه با مباحث گفتگو و پرسشگری بود که به روش هدفمند نمونه گیری شدند. ابزار گردآوری اطلاعات فیش های محقق ساخته بود. در این تحقیق ابتدا داده های مورد نیاز از بررسی متون اسلامی استخراج شد. سپس تجزیه وتحلیل داده ها باکدگذاری موضوعی شامل سه مرحله (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) با استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی انجام شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است تحلیل معانی گفتگو، پرسشگری و انواع آن در آموزه های حضرت علی(ع) شامل 17 بعد است. معانی گفتگو (سخن حکمت آمیز، سخن همراه با اندیشه، سخن به موقع و سخن حق)، معانی پرسشگری (پرسش برای رفع جهالت نه آزار، اشتیاق به دانستن، پوشاندن عیب ها، تلاش برای افزودن آگاهی، پاسخ اندرزگویانه و شناخت حق از باطل)، انواع گفتگو (دفاع از حقیقت، گفتگوی مفاهمه ای، گفتگو با هدف مشخص) و انواع پرسشگری (پرسش به موقع، پرسش نیکو، پرسش هدفمند و پرسش اکتشافی) است.

    کلید واژگان: امام علی (ع), پرسشگری, گفتگو, آموزه ها}
    Seyyed Hossein Vaezi, Khadijeh Tofanfard, Zohreh Saadatmand

    Conversation and questioning is an important part of expression, which is considered as the most important human capital and makes man capable of many things and has created many sciences and knowledge and has played an important role in transferring experimental knowledge and increasing data and information, correcting and reconstructing them.More than any other religion, Islam has insisted on dialogue as a principle to make people aware of the truths of existence and to acquaint them with its evolutionary method and to achieve the superior religion and method. Therefore, the present research has been conducted in order to examine the place and concept of dialogue and questioning in the teachings of Hazrat Ali (peace be upon him) which is practical in terms of purpose and analytical-descriptive in terms of method. The scope of this research included the books Nahj al-Balagha, Tohf al-Aqool, Mizan al-Hikma, Gharar al-Hakma in relation to the topics of conversation and questioning, which were sampled in a targeted way.The data collection tool was made by the researcher. In this research, the required data was first extracted from the review of Islamic texts. Then data analysis was done with thematic coding including three stages (open, central and selective coding) using analogical categorization system.The findings of the research indicate that the analysis of the meanings of dialogue, questioning and its types in the teachings of Hazrat Ali (peace be upon him)includes 17 dimensions.Meanings of conversation (wise speech, speech with thought, timely speech and truthful speech), the meanings of questioning (asking to remove ignorance, not harm, eagerness to know, covering up flaws, trying to increase awareness, eloquent answer and knowing right from wrong), Types of dialogue (defense of the truth, understanding dialogue, dialogue with a specific goal) and types of questioning (questioning timely, good questions, targeted questions and exploratory questions).

    Keywords: Imam Ali, Questioning, Conversation, Teachings}
  • لیلا همایون فرد*، هادی یعقوب زاده

    یکی از سنت های تغییر ناپذیر الهی، سنت استخلاف است که به حاکمیت اولیای الهی بر زمین اشاره دارد. بر پایه این سنت دیرینه که بر اساس آیات قرآن در ملت های مختلف جریان داشته، رسول خدا (ص) نیز امام علی (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کرد. نوشتار حاضر درصدد پاسخگویی به این پرسش است که بر چه اساسی می توان جریان سنت استخلاف را در جانشینی علی (ع) از رسول خدا (ص) اثبات کرد؟ به منظور پاسخگویی به این پرسش، داده های تفسیری، تاریخی و روایی به شیوه کتابخانه ای گردآوری و به روش توصیفی-تحلیلی تبیین گردید. تبیین داده های گردآوری شده نشان داد که: اشاره و تصریح به جانشینی حضرت علی (ع) از سوی رسول خدا (ص) یک رویه در سیره ایشان بوده و آن حضرت با تکیه بر سنت الهی استخلاف در راستای جانشین برگزینی برای انبیای الهی، در مواقع گوناگون به جانشینی حضرت علی (ع) تصریح کرده است.

    کلید واژگان: سنت استخلاف, جانشینی, حضرت محمد (ص), امام علی(ع), سیره}
    Leila Homayoonfard *, hadi Yaqubzadeh

    One of these immutable divine traditions is the tradition of succession, which refers to the rule of the divine saints on earth. Based on this ancient tradition, which according to the Holy Quran has been practiced in different nations, the Messenger of God (PBUH) also introduced Imam Ali (AS) as his successor. The present article seeks to answer the question on what basis can be proven the flow of the tradition of succession in the succession of Ali (AS) from the Messenger of God (PBUH)? In order to answer this question, interpretive, historical and narrative data were collected by library method and explained by descriptive-analytical method. Explaining the collected data showed that referring to and specifying the succession of Imam Ali (AS) by the Messenger of God (PBUH) was a practice in his life and that Imam, referring to the divine tradition in the field of choosing a successor for the divine prophets, in times Various people have specified the succession of Imam Ali (as).

    Keywords: Tradition of Breaking up, Substitution, Mohammad (PBH), Imam Ali, Method}
  • مچتبی جاویدی*، رحیم کاظمی، زهرا آتشی
    بر اساس فقه اسلامی هر کس مرتکب فعل حرامی شود مستحق عقاب اخروی است. در خصوص استحقاق مجازات دنیوی، برخی از محرمات، حسب مورد، مستوجب کیفر معین حد، قصاص و دیه هستند که موجب، نوع و میزان مجازات آن ها در شرع مقدس مشخص شده است. اما برخی از محرمات، کیفر معینی در شرع مقدس ندارند. در خصوص محرمات فاقد کیفر معین، قاعده ی «التعزیر لکل حرام» قاعده ای مشهور در بین فقها است که بر طبق آن هر عمل حرامی قابل تعزیر است. تمسک به اطلاق این قاعده در عرصه اجرایی باعث گسترش نامحدود سیاست های سرکوبگرانه می گردد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی- انتقادی به دنبال آن است که روشن سازد اساسا روش مواجهه امام علی (ع) در برابر محرمات فاقد کیفر معین چگونه بوده است و بر اساس آن، اطلاق قاعده «التعزیر لکل حرام» را مورد نقد و بررسی قرار دهد. بر اساس نتایج حاصل از این مقاله، تدابیر امیر مومنان (ع) در مقابل محرمات اختصاص به کیفر ندارد. نحوه مواجهه حضرت در مقابل محرمات در دو قالب تدابیر بازدارنده و تدابیر واکنشی قابل تبیین است. هرکدام از این دو دسته طیف گسترده ای از تدابیر را شامل می شود و کیفر تنها یکی از اقسام تدابیر واکنشی بوده است. در سیره امام علی (ع) کارکرد کیفر برای مقابله با محرمات به شرط وجود ضرورت، نفی نمی شود، اما اعتماد کامل بر آن برای دفع محرمات و استفاده از آن در هر موردی بدون توجه به سایر تدابیر و تمهیدات زیر سوال می رود.
    کلید واژگان: امام علی (ع), فقه, کیفر, قاعده التعزیر لکل حرام}
    Mojtaba Javidi *, Rahim Kazemi, Zahra Atashi
    According to Islamic jurisprudence, whoever commits a forbidden act deserves punishment in the Hereafter. Regarding the entitlement to the worldly punishment, some taboos, according to the circumstances, are subject to a certain punishment, namely, “hadd”, “qisas” and “compensation”; the cause, type and amount of each of them are specified in the Holy Shari’a. But there is no specific punishment assigned to some taboos in the Shari’a. Regarding those taboos lacking any assigned punishment, the rule of the “punishment for all forbidden acts” is a well-known law among the jurists, according to which all forbidden acts should be punished. Banking on the generality of this rule in the executive arena leads to unlimited expansion of repressive policies. Basically, this paper, using a descriptive-analytical-critical method, seeks to shed more light upon Imam Ali’s (AS) encounter with taboos lacking any assigned punishment. Based on that, the paper criticizes the generality of the law of “punishment for all forbidden acts”. According to the results, the measures taken by Imam Ali (AS) against such taboos does not necessarily end in punishment. The manner in which the Imam confronted the taboos can be explained in two forms: deterrent measures and reactionary measures. The punishment has been only one of the types of reactionary measures. In the biography of Imam Ali (AS), it says that, on condition of necessity, the act of punishment to deal with taboos is not denied, but is an absolute reliance on it for deterring taboos and using it in any case, regardless of other measures and arrangements, is debatable.
    Keywords: Imam Ali, jurisprudence, Punishment, The rule of “punishment for all forbidden acts”}
  • جواد فرامرزی*، سید قاسم حسینی
    فهم معانی باطنی و تاویل آیات متشابه از قرآن، همواره بخشی از مشخصه مفسرین شیعه بوده و بدین خاطر، آیات قرآن از نظرآنان همواره از جاودانگی وپویایی و سیالیت خاصی برخوردار می باشد. ویژگی عمده این تاویلات از قرآن در آن است که این معانی باطنی ضابطه مند بوده و در راستای معنای ظاهری مستفاد از اسباب النزول و مسایل تاریخی آیه می باشد. از جمله این آیات که تاویلات گسترده و متفاوتی از آن صورت گرفته است، آیه 189 سوره بقره - لیس البر بان تاتوا البیوت من ظهورها و لکن البر من اتقی واتوا البیوت من ابوابها- می باشد. این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی است ، با استفاده از منابع مرتبط شیعی معانی باطنی متعددی برای آیه مذکور استخراج نموده است ، نتایج این تحقیق حاکی است که روایات شیعی ضمن آنکه به مباحث تاریخی آیه که ناظر به یکی از رسوم کهن جاهلی است، اشاره دارند؛ با تاویلاتی که ناشی از توسعه معنایی واژگان آیه است، برداشت های عصری گوناگونی از آن بدست داده اند. از جمله تاویلات شیعی از آیه عبارتند از: اهل بیت ع ، امام علی ع ، بیوت علم، ورود به کارها از طرق آن.
    کلید واژگان: تاویلات شیعی, آیه 189 سوره بقره, اهل بیت, امام علی, باطن}
    Javad Faramarzi *, Seyyd Ghasem Hoseini
    Understanding the esoteric meanings and interpreting similar verses from the Qur'an has always been a characteristic of Shiite commentators, and therefore, the verses of the Qur'an always have a certain immortality, dynamism and fluidity in their eyes. The main feature of these interpretations of the Qur'an is that these esoteric meanings are disciplined and are in line with the apparent meaning of the revelation and the historical issues of the verse. Among these verses, from which extensive and different interpretations have been made, is verse 189 of Surah Al-Baqarah: This research, which is a descriptive-analytical method, Using related Shiite sources, he has extracted several esoteric meanings for the mentioned verse. The results of this research indicate that Shiite narrations, while referring to the historical issues of the verse, which refer to one of the ancient ignorant customs; With the interpretations that result from the semantic development of the words of the verse, various modern interpretations have been obtained from it. Among the Shiite interpretations of the verse are: Ahl al-Bayt, Imam Ali, the house of knowledge, entering into work through it.
    Keywords: Shiite interpretations, verse 189 of Surah Al-Baqarah, Ahl al-Bayt, Imam Ali, Batin}
  • رابطه بین ارزش های اخلاقی بر مبنای راهبردهای نظری امام علی در نهج البلاغه با راهبردهای مقابله با استرس در دختران شهر اصفهان
    محمدباقر کجباف، سیده راضیه طبائیان، فرزانه نوری*

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ارزش های اخلاقی بر مبنای راهبردهای نظری امام علی علیه السلام در نهج البلاغه با راهبردهای مقابله با استرس در دختران شهر اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دختران شهر اصفهان بود که از بین آن ها 150 نفر دختر 17-20 سال با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و داده ها به وسیله پرسش نامه محقق ساخته ارزش های اخلاقی بر مبنای راهبردهای نظری امام علی در نهج البلاغه و همچنین پرسشنامه مقابله با شرایط استرس زا گردآوری شدند. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها نشان دهنده این موضوع اند که بین ارزش های اخلاقی و راهبردهای مقابله با استرس رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که زیرمقیاس های ارزش های اخلاقی به صورت کلی قادرند 12/0 از راهبردهای مقابله با استرس را پیش بینی کنند. بر اساس نتایج به دست آمده، بین ارزش های اخلاقی و راهبردهای مقابله با استرس رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که می تواند بیانگر این موضوع باشد که ارزش های اخلاقی را می توان به عنوان راهبردی مقابله ای در برابر عوامل استرس زا در نظر گرفت و ارزش های اخلاقی توانایی پیش بینی راهبردهای مقابله با استرس را دارند.

    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, راهبردهای مقابله با استرس, امام علی, نهج البلاغه}
    The relations of moral values based on theoretical strategies of Imam Ali in Nahjolbalaghe with strategies of coping with stress among girls of Isfahan City
    MohammadBagher Kajbaf, Seyyedeh-Razieh Tabaeian, Farzaneh Noori *

    This study aimed to investigate the relations of moral values based on theoretical strategies of Imam Ali in Nahjolbalaghe with strategies of coping with stress among girls of Isfahan City. The statistical population consists of girls of Isfahan City, of which 150 girls aged between 17 and 20 were selected through convenience sampling method. Data were gathered using questionnaire of moral values based on theoretical strategies of Imam Ali in Nahjolbalaghe with strategies of coping with stress and coping with stress questionnaire. Using Pearson correlation coefficient and multiple regression data were analyzed. The results showed that there is a significant relationship between moral values and strategies of coping with stress. Moral values’ subscales managed to predict 12 % of strategies of coping with stress. Based on these findings, there is a positive relationship between moral values and strategies of coping with stress showing that we could consider moral values as a coping strategy against stressors and moral values could predict strategies of coping with stress.

    Keywords: Moral values, strategies of coping with stress, Imam Ali, Nahjolbalaghe}
  • فرحناز شاهوردی، محمود شهبازی، قاسم مختاری، سید ابوالفضل سجادی

    بارزترین ویژگی نهج البلاغه،عبارت پردازی زیبا، آرایش لفظی و روح و آهنگ حماسی آن است. کمتر جمله و عبارتی در سخنان امیرالمونین علی (ع) به چشم می خورد که مسجع و موزون نباشد. از این رو کلام ایشان عرصه گاه پیدا و پنهان «جادوی مجاورت» است. جادوی مجاورت آن گونه که شفیعی کدکنی می گوید به معنای تکرارهای آوایی است که کارکردی معنایی درم تن ایجادکنند. منظور از کارکردهای معنایی؛انسجام و اتحاد معنایی بخشیدن به واژگانی است که از لحاظ معنایی از هم دورند و یا آفرینش معنای تازه از ورای تشابه صوری دو واژه ی متب این در مجاورت هم. این پژوهش با تحلیل جادوی مجاورت در دو محور هم نشینی و جانشینی، هنرسازه هایی که در فرآیند انتخاب و ترکیب واژگان بر این دو محور، دست به آشنایی زدایی در بافت معمول کلام می زند را بازمی شناساند و معانی تازه ای که از این رهگذر در اسلوب و ساختاری نو خلق می شود را به مخاطب می نمایاند. آن چه از این پژوهش بدست آمد به ما نشان می دهد جادوی مجاورت در کلام امیرمومنان (ع) در همگونی و هم آوایی الفاظ و کلمات منحصر نمی شود و حضرت بی نیاز از صنایع بدیع و در درونی ترین لایه های بافت کلام که همان موسیقی معنوی است نیز دست به آفرینش معانی می زند. جادوی مجاورت در این عرصه با ایجاد تناسب های پنهانی میان اجزاء سخن، نقش خود را به عنوان عنصری بی بدیل در اعجاز کلام حضرت علی (ع) نشان می دهد.

    کلید واژگان: جادوی مجاورت, موسیقی درونی, تکرار, نهج البلاغه, خطبه ها}
    Farahnaz Shahverdi, Mahmood Shahbazi, Qasem Mokhtari, seysd Abolfazl sajadi

    According to Islamic jurisprudence, whoever commits a forbidden act deserves punishment in the Hereafter. Regarding the entitlement to the worldly punishment, some taboos, according to the circumstances, are subject to a certain punishment, namely, “hadd”, “qisas” and “compensation”; the cause, type and amount of each of them are specified in the Holy Shari’a. But there is no specific punishment assigned to some taboos in the Shari’a. Regarding those taboos lacking any assigned punishment, the rule of the “punishment for all forbidden acts” is a well-known law among the jurists, according to which all forbidden acts should be punished.Banking on the generality of this rule in the executive arena leads to unlimited expansion of repressive policies. Basically, this paper, using a descriptive-analytical-critical method, seeks to shed more light upon Imam Ali’s (AS) encounter with taboos lacking any assigned punishment. Based on that, the paper criticizes the generality of the law of “punishment for all forbidden acts”. According to the results, the measures taken by Imam Ali (AS) against such taboos does not necessarily end in punishment. The manner in which the Imam confronted the taboos can be explained in two forms: deterrent measures and reactionary measures. The punishment has been only one of the types of reactionary measures. In the biography of Imam Ali (AS), it says that, on condition of necessity, the act of punishment to deal with taboos is not denied, but is an absolute reliance on it for deterring taboos and using it in any case, regardless of other measures and arrangements, is debatable.

    Keywords: Imam Ali, Jurisprudence, Punishment, The rule of “punishment for all forbidden acts”}
  • منصور مقدم، امیر قمرانی*
    هدف از پژوهش حاضر، تدوین بسته والدگری خردمندانه براساس آموزه های امام علی (ع) و ارزیابی اثربخشی آن بر رابطه والد-فرزند و علایم مشکلات رفتاری درونی شده فرزندان دختر پیش دبستانی است. روش پژوهش از لحاظ هدف بنیادی و کاربردی و از تحقیقات، ترکیبی-اکتشافی به شمار می رود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کتاب های ارزشمند نهج البلاغه و غررالحکم و دررالکلم است که با روش نمونه گیری هدفمند گروه نمونه انتخاب شدند و سپس مولفه های خرد و والدگری از آن ها استخراج و با روش کیفی تحلیل مضمون کدگذاری شدند. درنهایت بسته والدگری خردمندانه براساس آموزه های امام علی (ع) طی دوازده جلسه تدوین شد. اعتبارسنجی بسته با روش کاپا فلیسه 84/0 محاسبه شد. روش پژوهش در بخش کمی از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل والدین دانش آموزان دختر پیش دبستانی در سال تحصیلی 1398-1397 شهر اصفهان است که با توجه به ملاک های ورود، 30 نفر به طور در دسترس و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (با آموزش دیدن بسته والدگری خردمندانه) و کنترل (بدون دریافت مداخله) جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). ابزارهای پژوهش شامل سیاهه رفتاری کودک (CBCL) و پرسشنامه رابطه والد-کودک پیانتا (CPRS) است. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرم افزار SPSS-25 نشان داد دو زیرمقیاس رابطه والد-کودک، صمیمیت و تعارض به همراه دو زیرمقیاس مشکلات رفتاری، اضطراب و افسردگی تفاوت معناداری با گروه کنترل دارند، اما زیرمقیاس وابستگی و شکایات جسمانی با گروه کنترل تفاوت معناداری را نشان نمی دهد. پیشنهاد می شود این بسته برای ارتقای بهبود سلامت و تعارض های خانواده استفاده شود.
    کلید واژگان: آموزه های امام علی (ع), والدگری, خردمندی, رابطه والد-فرزند, مشکلات رفتاری}
    Mansour Moghadam, Amir Ghamarani *
    The present study is an attempt to develop a wise parenting package based on the teachings of Imam Ali and evaluate its effect on parent-child relationship and symptoms of internalized behavior problems in preschool girls. The study falls under the category of hybrid heuristic research studies. The population of the study consists of two valuable books in the qualitative phase, namely Nahj al-Balaghah and Ghurar al-Hikam wa Durar al-Kalim. The purposive sampling method was used to select the sample. Two components, namely wisdom and parenting were extracted and coded using qualitative thematic analysis methods. Finally, a wise parenting package was formulated based on the teachings of Imam Ali in 12 sessions. The validity of the package was calculated using Fleiss' kappa method (0.84). In the quantitative phase, the research fell into the category of experimental studies with control group and pretest/posttest design. The population consisted of the parents of female preschoolers  in Isfahan during the academic year 2017-2018. According to the inclusion criteria, 30 subjects were randomly assigned to an experimental group (receiving training with Wise Parenting Package) and a control group (without intervention) (15 subjects in each group). Data collection instruments included the Child Behavior Checklist (CBCL) and Pianta’s Child-Parent Relationship Scale (CPRS). The MANCOVA results in SPSS-25 showed a significant difference between the parent-child relationship subscales (intimacy and conflict) and the behavior problems subscales (anxiety and depression) in the control group. However, no significant difference was found between dependence and physical complaints in the control group. It is recommended that this package be used to further improve health and conflict among family members..
    Keywords: Imam Ali (AS) teachings, Parenting, wisdom, Parent-Child Relationship, Behavioral Problems}
  • مصطفی عباسی مقدم، سید محمد موسوی *، سید امیر الیاس موسوی

    بر اساس روایت مشهوری، امیرمومنان علی(ع) در هنگامه صفین و جریان حکمیت، با فرستادن ابن عباس به سوی خوارج، وی را از «مخاصمه» یا «محاجه» با ایشان به وسیله قرآن نهی فرمود. در اوان کلام به نظر می رسد آن حضرت با این استدلال که قرآن پذیرنده وجوه گوناگون و دارای معانی احتمالی چندگانه است، از تکیه بر قرآن در مخاصمه نهی فرموده و محاجه یا مخاصمه با کمک سنت نبوی را به عنوان راهکاری موثر فراروی ابن عباس قرار می دهد. مهم ترین پرسش در این ‍جا آن است که با عنایت به تاکیدات قرآن و سنت نبوی بر لزوم مراجعه و تمسک به قرآن در همه احوال، به ویژه در فتنه ها، چرا آن حضرت در هنگامه فتن های مانند صفین، از احتجاج به قرآن و تکیه بر آیات وحی در برابر موضع گیری های خوارج نهی فرموده است؟ در این جستار با روش توصیفی - تحلیلی و در نگاهی تحقیقی مشخص گردید؛ اولا: نسبت ارجاع از قرآن به سنت نبوی، نسبت رجوع مثال به ممثل (حقیقت مجسم شده) است گویی پهنه آیات قرآن از قبیل مفهوم است و مفهوم نیز می تواند تاویل های متعددی را پذیرا باشد اما سنت نبوی - صورت و تجسم به نسبت معنی و حقیقت - به عنوان مصداق وجود یافته و امکان تغییر و تبدل در آن وجود ندارد و به قول امام راه گریزی از آن وجود ندارد. ثانیا: امیرمومنان(ع) در مقام نهی مطلق و همگانی از محاجه با قرآن نبوده است و این نهی خاص، به خاطر ویژگی های دستگاه فکری و نظام اخلاقی مخاطبان ویژه آن یعنی خوارج بوده است.

    کلید واژگان: امام علی, قرآن, سنت, محاجه, مخاصمه, خوارج}
    mostafa abasi *, sayed mohammad mousavi, Seyyed Amir Elyas Mousavi

    According to a well-known narration, Amir al-Mu’minin Ali (A.S) sent Ibn Abbas to the Kharijites during the time of Safin and the course of arbitration, forbidding him from “controversy” or “conflict” with them through the Quran. In the beginning, it seems that the Imam, by arguing that the Quran accepts various aspects and has multiple possible meanings, forbade relying on the Quran in debating and puts the argument or conflict with the assistance of the Prophet’s tradition (sunnah) as an effective solution for Ibn Abbas. The most important question here is that given the emphasis of the Quran and the Prophet’s tradition (sunnah) on the need to refer to and rely on the Quran in all circumstances, especially in trials, why he has in the events like Siffin, proscribed to protest by the Quran and rely on verses of revelation against the Kharijites’ stand? In this research, it was identified by descriptive-analytical method and in a research perspective; First: The relation of transferring from the Quran to the Prophet’s tradition (sunnah) is the relation of referring the example to the parable (embodied truth). It seems that the ground of Quranic verses are alike concept and concept can accept several interpretations (ta’wil) but the Prophet’s tradition (sunnah) as being embodied reality and meaning is alike the instance and there is no possibility of change and transformation in it and according to Imam, there is no escape from it. Second: The Amir al-Mu’minin (A.S) has not been in the position of an absolute and universal prohibition against arguing with the Quran, and this special prohibition has been due to the characteristics of the intellectual system and the moral system of its special audience i.e. the Kharijites.

    Keywords: Imam Ali, Quran, Sunnah, Controversy (and Debating), conflict, Kharijites}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال