به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « islamic psychology » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • مرتضی عزیزی*، محمدصادق شجاعی

    هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی مفهومی مثبت اندیشی، بر اساس آیات سوره یوسف و بررسی میزان روایی آن است. برای دست یابی به این هدف، ابتدا، با رویکردی کیفی و با استفاده از روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی، 31 آیه مرتبط با مفاهیم مثبت اندیشی در این سوره بررسی شد. سپس، برای اطمینان از تطابق محتوای استنباطی با مستندات و تطابق مولفه ها با محتوای استنباطی از یک سو، و میزان ضرورت هر مولفه برای موضوع از سوی دیگر، اعتبار یافته ها سنجش شد. این اعتبارسنجی، با کمک 12 کارشناس و با محاسبه شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) به انجام رسید.بر اساس یافته های پژوهش، مولفه های حوزه معنایی مثبت اندیشی، در سه سطح زیر عبارت اند از:نگرش های مثبت: شامل مولفه های «امکان دست یابی به موفقیت با وجود موانع و سختی ها»، «ایمان به یاری خداوند در سختی ها»، «توجه به نعمت های الهی»؛ارزش های مثبت: با مولفه های «تغییر مثبت با وجود موانع و سختی ها»، «توسل به خداوند در لحظه های سخت»، «گذشت و بخشش»، «امیدواری»، «توکل بر خدا»؛کنش های مثبت: شامل «استفاده بهینه از چالش ها»، «شکیبایی برابر ناملایمات».

    کلید واژگان: مثبت اندیشی, الگوی مفهومی, سوره یوسف, روان شناسی اسلامی, نگرش های مثبت, ارزش های مثبت, کنش های مثبت}
    Morteza Azizi *, Mohammad Sadiq Shojaei

    This study aimed to develop a conceptual model of positive thinking based on the verses of Surah Yusuf and to examine its validity. With a qualitative approach and using qualitative content analysis of religious texts, 31 verses related to the concepts of positive thinking in this surah were first examined. Then, to ensure that the inferred content matches the evidence and the components match the inferred content, and to ensure the necessity of each component, the validity of the findings was measured. This validation was performed with the help of 12 experts and by calculating the content validity index (CVI) and the content validity ratio (CVR). Based on the findings, the components of the semantic domain of positive thinking were:Positive attitudes, including "possibility of success despite obstacles and adversity", "faith in God's help in adversity", and "attention to Divine blessings";Positive values, including "positive change despite obstacles and adversity", "resorting to God in adversity", "forgiveness ", "hope", and "trusting God";Positive actions, including "optimal use of challenges" and "patience in adversity".

    Keywords: Positive Thinking, Conceptual Model, Surah Yusuf, Islamic Psychology, Positive Attitudes, Positive Values, Positive Actions}
  • نرگس موسوی، رحیم حمیدی پور*، حسن حیدری، حسین داوودی

    پژوهش حاضر با هدف تدوین مداخله زندگی زناشویی مبتنی بر رویکرد مثبت نگر و روان شناسی اسلامی و امکان سنجی آن بر الگوهای ارتباطی زوجین متعارض انجام شد. روش تحقیق ترکیبی (کیفی- کمی) بود. روش تحقیق بخش کمی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی زوج های دارای تعارض زناشویی شهر تهران در سال 1401 بودند که 30 نفر به صورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار بخش کمی پرسشنامه تعارض زناشویی ثنایی (MCQ) (1379) و پرسشنامه الگوهای ارتباطی کریستنسن و سلاوی (CPQ) (1984) بود. داده های بخش کمی با تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. در نتایج بخش کیفی 2 مضمون اصلی شناسایی شد که شامل «اسلامی، مثبت نگری» و 9 مضمون فرعی شامل «تقوا و اعتقادات مذهبی، اخلاق اسلامی، شکرگذاری، مقابله مثبت، تقویت هیجانات مثبت، مهارت های ارتباطی مثبت، ارتقاء توانمندی های مثبت، باورهای مثبت و منفی» از دیدگاه مشارکت کنندگان شد که می توانند درک متخصصان از پدیده رویکرد روانشناسی اسلامی و مثبت نگری برای زندگی زوجین متعارض را به تصویر کشند. همچنین، یافته های بخش کمی نشان داد که که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون الگوهای ارتباطی گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p). می توان نتیجه گرفت که مداخله زندگی زناشویی مبتنی بر رویکرد مثبت نگر و روان شناسی اسلامی برای الگوهای ارتباطی زوجین موثر هستند.

    کلید واژگان: زوجین متعارض, الگوهای ارتباطی, الگوی زندگی زناشویی, رویکرد مثبت نگر, روان شناسی اسلامی}
    Narges Mousavi, Rahim Hamidipour*, Hassan Heidari, Hossein Davoodi

    The research was conducted with the aim of the development of marital life intervention based on a positive approach and Islamic psychology and its feasibility on communication patterns of conflicted couples. The research method was generally mixed (qualitative-quantitative). The research method in the quantitative part was semi-experimental with a pre-test-post-test plan and a control group. The statistical population of the quantitative part was all the couples with marital conflict in Tehran in 2022, 30 people were convenience selected and 15 people were randomly assigned to the experimental group and 15 people to the control group. The data collection tools in the quantitative part: are the Sanai Marital Conflict Questionnaire (MCQ) (2000) and the communication questionnaire of Christensen and Salawi (CPQ) (1984). The data were analyzed in multivariate covariance analysis. In the results of the qualitative part, 2 main themes were identified, which include "Islamic, positivity" and 9 sub-themes including "piety and religious beliefs, Islamic ethics, gratitude, positive coping, strengthening positive emotions, positive communication skills." "enhancement of positive abilities, positive and negative beliefs". Also, the findings of the quantitative section showed that by controlling the effect of the pre-test, there is a significant difference between the mean of the post-test communication patterns of the experimental and control groups (p<0.05). It can be concluded that marital life interventions based on a positive approach and Islamic psychology are effective for couples' communication patterns.

    Keywords: Conflicted Couples, Communication Patterns, Marital Life Pattern, Positive Approach, Islamic Psychology}
  • سیده نرگس موسوی، رحیم حمیدی پور *، حسین داوودی، حسن حیدری
    مقدمه

    این پژوهش با هدف تدوین الگوی زندگی زناشویی براساس رویکرد مثبت نگر و روان شناسی اسلامی و بررسی اثربخشی الگوی تدوین شده بر بهزیستی روانشناختی زوجین متعارض انجام شد.

    روش

    روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش متخصصان و درمانگران و جامعه آماری بخش کمی تمامی زوجین دارای تعارض زناشویی در شهر تهران در سال 1401 بودند که تعداد 30 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و 15 نفر در گروه آزمایش (الگوی تدوین شده)، و 15 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه سارختاریافته و ابزار بخش کمی شامل پرسشنامه تعارض زناشویی و بهزیستی روانشناختی ریف بود.

    یافته ها

    تحلیل داده ها به صورت کدگذاری مصاحبه ها و سپس توسط آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته های بخش کیفی پژوهش 2 مضمون اصلی و 9 مضمون فرعی از دیدگاه مشارکت کنندگان پدیدار شد که می توانند درک متخصصان از پدیده رویکرد روانشناسی اسلامی و مثبت نگری برای زندگی زوجین متعارض را به تصویر کشند. همچنین یافته های بخش کمی نشان داد که الگوی مداخل ای تدوین شده بر بهزیستی روانشناختی زوجین دارای تعارض زناشویی تاثیر معنی داری دارد (05/0>p).

    نتیجه گیری

    بنابراین می توان از الگوی تدوین شده براساس رویکرد مثبت نگر و روان شناسی اسلامی برای کاهش تعارضات زناشویی و افزایش بهزیستی روانشناختی زوجین استفاده نمود.

    کلید واژگان: الگوی زندگی زناشویی, رویکرد مثبت نگر, روان شناسی اسلامی, بهزیستی روانشناختی, زوجین متعارض}
    Seyedeh Narges Mousavi, Rahim Hamidi Pour, Hosein Davoodi, Hasan Heidari
    Introduction

    This research was conducted with the aim of developing a model of married life based on a positive approach and Islamic psychology and investigating the effectiveness of the developed model on the psychological well-being of conflicted couples.

    Methodology

    The research method was of a mixed type (qualitative-quantitative). The statistical population of the qualitative part of the research was specialists and therapists, and the statistical population of the quantitative part was all couples with marital conflict in Tehran in 2022 that 30 people were selected as a statistical sample and 15 people were in the experimental group 1 (model developed), and 15 people were in the control group. The data collection tool in the qualitative part was a semi-structured interview, and the quantitative part included the Marital Conflict and Psychological Well-Being Questionnaire

    Results

    Data analysis was done by coding the interviews and then using the covariance analysis test. Findings of the qualitative part of the research, 2 main themes and 9 sub-themes appeared from the participants' point of view, which can depict the understanding of experts on the phenomenon of Islamic psychology approach and positivity for the life of conflicted couples. Also, the findings of the quantitative section showed that the developed intervention model has a significant effect on the psychological well-being of couples with marital conflict (p<0.05).

    Keywords: Marital Life Pattern, Positive Approach, Islamic Psychology, Psychological Well-Being, Conflicted Couples}
  • علی بیات*، حمید رفیعی هنر، محمدرضا جهانگیرزاده

    با وجود سابقه گسترده «خرد» در متون فلسفی و دینی، ورود آن به روان شناسی به چند دهه اخیر باز می گردد. هدف از این پژوهش، طراحی مدل فرآیندی خرد با تاکید بر آموزه های دینی و بررسی میزان روایی آن بود. روش این تحقیق کیفی از نوع داده بنیاد بود و به منظور بررسی روایی محتوایی از روش توصیفی زمینه یابی استفاده شد. با تشکیل حوزه معنایی، مفاهیم متناظر با خرد در منابع اسلامی شناسایی شد و در چهار مرحله کدگذاری باز، متمرکز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. حاصل این مرحله دستیابی به 1276 کد باز، 344 کد متمرکز، 84 کد محوری، 19 مقوله و 10 مولفه اصلی خرد بود. این مولفه ها عبارتند از: علم، تمییز، پردازش ذهنی، مهار، اتقان در عمل، کیاست، فراست، بصیرت، فقاهت و تیزفهمی. سپس، روابط فرضی میان این مولفه ها و فرآیند دست یابی به خردورزی بررسی شد. یافته ها نشان داد، روابط فرضی میان این ده مولفه در دو سطح «مقوله های هسته ای» و «حوزه های کنش وری» طبقه بندی می شوند. بر این اساس، خرد در هسته دارای عناصر اساسی «شناخت»، «مهار»، «تشخیص»، «پردازش»، و «عمل متقن» است که در حوزه درون فردی به «ادراک بهترین منفعت» و حوزه برون فردی به «بینش»، «ادراک انگیزه و اهداف درونی»، «ادراک مفاهیم و اشیاء»، و «تیزفهمی» منجر شد. نتایج حاصل، طراحی مدل فرآیندی خردورزی بود که توسط 6 کارشناس علوم اسلامی و روان شناسی مورد ارزیابی قرار گرفته و با استفاده از «شاخص روایی محتوایی (CVI)» تحلیل و مطلوب ارزیابی شد. نتایج حاصل از مدل فرآیندی خرد، مقدمه ای برای طراحی مقیاس و مداخلات آموزشی و درمانی خرد است.

    کلید واژگان: خرد, مدل فرآیندی, روان شناسی اسلامی, نظریه داده بنیاد}
    Ali Bayat *, Hamid Rafii Honar, Mohammadreza Jahangirzadeh

    The purpose of this research was to design a wisdom process model with an emphasis on narrative and Qur'anic teachings from Islamic sources. The method of this research was a qualitative type of Grounded Theory, and in order to check content validity, the descriptive contextualization method was used. With the formation of the semantic domain, the concepts corresponding to wisdom were identified in Islamic sources and analyzed in four stages of open, focused, central and selective coding. The result of this stage was the achievement of 1276 open codes, 344 focused codes, 84 central codes, 19 categories and 10 main micro components. These components are: knowledge, distinction, mental processing, control, strength in practice, perspicacity, acumen, insight, comprehend and sagacity. Then, the hypothetical relationships between these components and the process of achieving wisdom were investigated. The findings showed that the hypothetical relationships between these ten components are classified into two levels of "core categories" and "active domains". Based on this, wisdom in the core has the basic elements of "cognition", " control", "diagnosis", "processing", and " strength in practice ", which led to "perception of the best interest" in the intrapersonal domain and "insight", "perception of inner motivation and goals", "perception of concepts and objects", and "acuity" in the extra personal domain. The results were the design of a process model of wisdom, which was evaluated by 6 experts in Islamic sciences and psychology, and analyzed and evaluated using (CVI).

    Keywords: Wisdom, Process Model, Islamic Psychology, Grounded Theory Method}
  • محمد کاویانی*

    روان ‎شناسی قرآن‎ بنیان به کار رود؟ برای پاسخ به این پرسش به تحلیل نظری اسناد مکتوب در این مسئله پرداخته شد؛ مفاهیم مرتبط از متون مربوطه استخراج، تحلیل مفهومی و معرفی شد. این معرفی در ضمن یک پژوهش قرآنی کوتاه در موضوع «ناخودآگاه» ارائه شد تا به کاربست نزدیک‎تر شود. بعضی از دستاوردهای این پژوهش عبارت است از: 1. روش استنطاقی ظرفیت کاربرد در روان‎شناسی قرآن‎بنیان را دارد؛ 2. اگر تفسیر موضوعی با رویکرد «نظریه‎ پردازی» و با توجه به لوازم آن صورت پذیرد، همان روش استنطاقی است؛ 3. این روش مراحل و فرایند مشخصی دارد که تمایز آن با روش‎های کیفی دیگر را نشان می‎دهد؛ 4. بعضی از تفاوت‎های مهم آن با تکنیک های تحلیل مضمون، شبکه معنایی و... در «مسئله گزینی»، «فرمول‎بندی سوال»، «تحلیل» و «نظریه ‎پردازی» است.

    کلید واژگان: استنطاق, قرآن‎بنیان, روان‎شناسی اسلامی, روش پژوهش کیفی, روان‎شناسی}
    Mohammad Kavyani *

    The "inferential interpretation" method is a qualitative research method; However, can this method be used in Quran-based psychology? To answer this question, the theoretical analysis of the written documents on this issue was done; Related concepts were extracted from relevant texts, conceptually analyzed and introduced. This introduction was presented along with a short Quranic research on the subject of "unconsciousness" in order to be closer to the application. Some of the achievements of this research are: 1. The inferential method has the capacity to be used in Quran-based psychology; 2. If the interpretation of a subject is done with the approach of "theorizing" and according to its accessories, it is the same method of inference; 3. This method has specific steps and processes that distinguish it from other qualitative methods; 4. Some of its important differences with the techniques of theme analysis, semantic network, etc. are in "questioning", "question formulation", "analysis" and "theorizing".

    Keywords: Inference, Quran-Based, Islamic Psychology, Qualitative Research Method, Quranic Psychology}
  • محمد تقی عابدی*، حمید رفیعی هنر، رحیم میردریکوندی

    بر اساس پژوهش ها افرادی که از شیوه حل تعارض سازنده در روابط بین فردی استفاده می کنند از سلامت روان شناختی بالاتری برخوردارند. باور بنیادین محقق در طراحی الگویی از سبک های حل تعارض موثر است. ترسیم الگوی حل تعارض در روابط بین فردی زمانی کارآمد است که بر اساس مبانی اسلامی باشد. این پژوهش باهدف شناسایی مبانی حل تعارض با استفاده از دو روش معناشناسی زبان و تحلیل محتوای کیفی انجام شد. با تشکیل حوزه معنایی تعارض در روابط بین فردی، 23 مفهوم اولیه شناسایی شد. در مرحله جمع آوری مستندات، روایات با استفاده از نمونه گیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع موردبررسی قرار گرفت. داده ها با دو معیار ضعف کتب و عدم ارتباط مفهومی غربال شدند. تحلیل نهایی روایات با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سیه و شانون (2005) به شیوه تحلیل محتوای قراردادی و سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که برای ساخت الگویی با سبک های حل تعارض مبتنی بر اندیشه اسلامی ضروری است بر اساس مبانی درونی (امکان وقوع تعارض و حل آن، گرایش های متعارض، حب ذات، عدم تامین همه نیازها، خودمهارگری، حق مداری و خواست خدا) و مبانی بیرونی (حفظ انسجام بین فردی، تفاوت های فردی، مطلوبیت صلح، آخرت گرایی) باشد.

    کلید واژگان: حل تعارض, مبانی, روابط بین فردی, تحلیل محتوا, روانشناسی اسلامی}
    MOHAMMAD TAGHI ABEDI *, Hamid Rafi Honar, Rahim Mirderikvandi

    According to research, individuals who use constructive conflict resolution methods in interpersonal relationships have higher psychological well-being. A fundamental belief is crucial in designing an effective conflict resolution model. Drawing a conflict resolution model in interpersonal relationships is effective when based on Islamic foundations. This research aimed to identify conflict resolution foundations using two methods of linguistic semantics and qualitative content analysis. By forming the semantic field of conflict in interpersonal relationships, 23 primary concepts were identified. In the process of collecting documents, narratives were examined using purposive sampling and the saturation principle. Data were screened using two criteria of weak books and lack of conceptual relevance. The final analysis of narratives was performed using the qualitative content analysis method of Siah and Shannon (2005) in three stages of open, axial, and selective coding. The research findings indicate that it is essential to base the construction of a conflict resolution model on Islamic thought on internal foundations (possibility of conflict occurrence and resolution, conflicting tendencies, love of essence, failure to meet all needs, self-control, rightness, and the will of God) and external foundations (preserving interpersonal cohesion, individual differences, desirability of peace, and eschatology).

    Keywords: Conflict Resolution, Foundations, Interpersonal Relationships, Content Analysis, Islamic Psychology}
  • مسعود نورعلیزاده میانجی*
    ارزش هر روش و کارآیی آن را علاوه بر نظام مندی، واقعی و قابل اجرا بودنش تعیین می کند. این پژوهش به هدف بررسی کارآیی «روش مدل یابی مفهومی از متون اسلامی» انجام گرفت. بدین منظور، همه مراحل این روش، روی یک نمونه مدل کامل (میانجی تعدیل شده)، به صورت گام به گام اجرا گردید. برای انجام این پژوهش که ماهیت آن کیفی است، از تکنیک های هر مرحله از روش مدل یابی مفهومی از متون اسلامی (نورعلیزاده، 1397) بهره گرفته شد. برای افزایش دقت در تحلیل و بسط مدل از نرم افزار ATLAS.ti و همچنین اعتبار نتایج از روش دلفی استفاده شد.با کاربست این روش که فرایندی دارای چهار مرحله و شش گام است، در مرحله اول، پنج سازه «خداآگاهی»، «خودآگاهی»، «رشد یافتگی»، «پذیرندگی» و «سلامت روانی» از متون اسلامی استخراج و مفهوم پردازی شد، و سپس شبکه های ارتباطی میان آنها به صورت مدل های احتمالی بسط و توسعه یافت. در مرحله دوم به شکل یک مدل ساختاری، با میانجی گری «خودآگاهی» و «رشدیافتگی» و تعدیل کنندگی «پذیرندگی» صورت بندی شد. در مرحله سوم مدل، اعتباریابی و در نهایت در مرحله چهارم تبیین و تفسیر گردید. اجرای موفق این روش در عالی ترین سطح مدل یابی پیچیده، نشانگر کارآیی آن بود. گزارش دقیق همه گام ها و اعتبارسنجی نتایج بر اساس معیارهای اعتبارشناختی فهم صحیح از متون اسلامی و سنجه های اعتبار ساختار مدل و نیز روش های اعتباریابی کیفی، نشانگر قابلیت اعتماد و داوری، و نیز روایی و اعتبار پژوهش بود. در نتیجه، این روش می تواند در پژوهش های پیچیده مدل یابی مفهومی از متون اسلامی به کار رود و بر نتیجه بخشی پژوهش های علوم انسانی اسلامی، از جمله روان شناسی بیافزاید.
    کلید واژگان: روش, مدل یابی, مدل مفهومی, فهم متون اسلامی, قرآن و حدیث, روان شناسی اسلامی}
    Masoud Nouralizadeh Mianaji *
    The value of each method and its efficiency, determines the actual implementation and applicability. The aim of this study was to evaluate the applicability of the "conceptual modeling method of Islamic texts". For this purpose, all the steps of this method were performed on a full model sample. To conduct this research, which is qualitative in nature, the techniques of each stage of the conceptual modeling method of Islamic texts (Nouralizadeh, 2018) was used. Using qualitative data analysis software (ATLAS.ti) on the accuracy of analysis and modeling, as well as Delphi method is added to the valid results.Using this method, which has a systematic process consisting of four stages, in the first stage, five structures were conceptualized from Islamic texts, and then the communication networks between them were developed as possible models. In the second stage, it was formulated. In the third stage, the model was validated and finally in the fourth stage, it was explained and interpreted. Successful implementation of this method at the highest level of full modeling showed its applicability and efficiency. Accurate reporting of all steps and validation of the results based on the validity criteria of correct understanding of Islamic texts and validity measures of the model structure as well as qualitative validation methods, showed the trustworthiness as well as the validity and credibility of the research. As a result, this method can be used in complex research of conceptual modeling of Islamic texts and add to the effectiveness of Islamic psychology research.
    Keywords: Method, Modeling, Conceptual Model, Understanding Of Islamic Texts, Quran, Hadith, Islamic Psychology}
  • مسعود آذربایجانی*، علی بیات

    موضوع این جستار ارائه مقیاس سلامت معنوی براساس منابع اسلامی است. روش تحلیل محتوای کیفی آیات و روایات و برخی از متون و منابع اسلامی دیگر با رویکرد معناشناسی است و البته از روش بررسی روایی محتوایی با استفاده از CVI و CVR نظرات کارشناسان نیز دریافت شده است. بنابر رویکرد معناشناسی و تحلیل معنایی حدود صد واژه قرآنی مرتبط با سلامت معنوی، درنهایت چهار مفهوم تزکیه، حیات طیبه، تقوا و سلام (قلب سلیم) مولفه‎ های اصلی سلامت معنوی به دست آمد. برای ساخت مقیاس سلامت معنوی با توجه به استدلال‎ هایی که در متن مقاله آمده، محوریت جستجو  روی واژه «تقوا» تمرکز یافت و در چهار بعد تقوا در ارتباط با خداوند (تعالی‎ جویی)، تقوا در ارتباط با خود (خودمراقبتی)، تقوا در ارتباط با مردم (احسان‎مداری) و تقوا در ارتباط با طبیعت (طبیعت‎ نوازی)؛ چهار زیرمقیاس تعالی‎ جویی، خومراقبتی، احسان‎مداری و طبیعت ‎نوازی مشخص و گویه ‎ها و سنجه ‎های مقیاس استخراج شد. پس از بررسی نظرات کارشناسان و اعمال اصلاحات لازم، مقیاس نهایی سلامت معنوی با 45 گویه ارائه ‎شد.

    کلید واژگان: مقیاس, سلامت معنوی, منابع اسلامی, روان‎شناسی اسلامی}
    Masood Azarbayjani *, Ali Bayat

    The topic of this essay is to present a scale of spiritual health based on Islamic sources. The method of qualitative content analysis of verses and narrations and some other Islamic texts and sources is with the semantics approach, and of course, the opinions of experts have also been received from the method of checking content validity using CVI and CVR. According to the semantic approach and semantic analysis of about one hundred Quranic words related to spiritual health, four concepts of cultivation, good life, piety and peace (a healthy heart) were finally obtained as the main components of spiritual health. To build a spiritual health scale according to the arguments in the text of the article, the focus of the search was focused on the word "piety" and in the four dimensions of piety in relation to God (seeking),

    Keywords: scale, Spiritual Health, Islamic sources, Islamic psychology}
  • روان‏شناسی اسلامی در ایران: گذشته، حال و آینده
    حمید رفیعی هنر*، مسعود آذربایجانی
    «روان‏شناسی اسلامی» علم مطالعه «نفس» و کارکردهای آن است تا با کشف یا تولید قانونمندی ‏های حاکم بر آن، به تامین سلامت روانی و ایجاد زندگی خوب در راستای هدف متعالی بپردازد که خدای متعالی برای انسان رقم زده است. این موضوع در کشور اسلامی ایران بیش از سه دهه است که محل توجه اندیشمندان دینی، دغدغه‏ مندان فرهنگی، و برخی از نهادهای علمی قرار گرفته است. در مقاله حاضر مولفان با بررسی مروری در میان آثار تاریخی و پژوهش‏ های کنونی در پی آن بوده ‏اند که بررسی روندشناسانه ‏ای در گذشته، حال، و آینده روان‏شناسی اسلامی در ایران داشته باشند. بدین‏ منظور ابتدا تاریخچه روان‏شناسی اسلامی در ایران در دو محور «پیشگامان» و «جریان‏های قرن حاضر» بررسی شده، سپس آثار و نهادهای علمی فعال در روان‏شناسی اسلامی معرفی شده، و در نهایت از محدودیت‏ها و چشم‏ انداز آینده روان‏شناسی اسلامی در ایران بحث کرده ‏اند. یافته های پژوهش نشان داد که در کنار آثار دانشمندان بنام اسلامی، همچون فارابی، ابن ‏سینا، زکریای قزوینی، سهل‏ بلخی، ربان طبری، در کتب علمای نامدار شیعه همچون کلینی، صدوق، سید بن طاووس، و سید رضی نیز آثار روان‏شناختی قابل ردیابی است؛ و در آثار دانشمندان قرن 7 تا 13 هجری همچون سهروردی، نصیرالدین طوسی، ملاصدرا، فیض کاشانی، و ملا احمد نراقی به ایده‏ های روان‏شناختی پرداخته شده است. روند روان‏شناسی اسلامی در قرن حاضر نیز از چهار مرحله دوره تمهید، دوره پالایش و موج اول تاسیس، دوره مقایسه، و دوره موج دوم تاسیس عبور کرده است. آثار روان‏شناسی اسلامی در دهه ‏های حاضر نیز در قالب «کتب»، «مجلات»، «همایش‏ها»، و «برنامه‏ های آموزشی» نمود یافته است. تا به حال، حدود 90 جلد کتاب، 13 مجله علمی، 14 همایش ملی و بین‏ المللی، صدها پایان‏نامه در مقطع ارشد و دکتری، ده ‏ها کرسی علمی‏ ترویجی، تدوین و ارایه شده و 10 رشته رسمی دانشگاهی شکل گرفته و نهادهای علمی روان‏شناسی اسلامی در قالب «مراکز آموزشی‏ پژوهشی» (11 مرکز)، «انجمن‏ های علمی» (3 تشکل)، و «مراکز خدمات روان‏شناختی» (6 مرکز) در حال فعالیت هستند.
    کلید واژگان: روان‏شناسی اسلامی, ایران, مبانی, تاریخچه, مراحل, آثار, نهادها, محدودیت‏ها}
    Islamic psychology in Iran: Past, present, and Future
    Hamid Rafiei-Honar *, Masoud Azarbayjani
    Islamic Psychology is the scientific study of “nafs” and its functions so that with the discovery or construction of rules of nafs helps people with their mental health and making a good life in line with the transcendent goal that God the Almighy has determined for mankind. This has been the subject of religious scholars in Iran, cultural concerns, and some scientific institutes. In this paper we aimed to review historical and recent publications in order to provide the knowledge on past, present, and future trends of Islamic psychology in Iran. In doing so, we first reviewed the history if Islamic psychology in Iran evolving two poles: “the frontiers” and “movements in the current century”; then scientific publications and institutions active in the field of Islamic psychology have been introduced and finally the limitations of future directions of Islamic psychology in Iran have been discussed. Our findings showed that along with publications of well-known Islamic scholars such as al-Farabi, Avicenna, Zakariya al-Qazwini, Abu Zayd al-Balkhi, Ali ibn Sahl Rabban al-Tabari, psychological works are traceable in Shiite well-known scholars such as al-Kulayni, al-Saduq, Sayyed Ibn Tawus, and Sharif Radhi. Among the work of scholars of 1300s-1900s, such as Suhrawardi, Nasir al-Din al-Tusi, Mulla Sadra, Fayz Kashani, and Molla Ahmad Naraqi there are some psychological ideas. Islamic psychology in the current century has gone through four stages: preparation; refinement and the first wave of establishment; the establishment; comparison and second wave of establishment. Islamic psychological work in recent decades have manifested itself in “books”, “journals”, “symposiums”, and “curriculums”. To date, around 90 books, 13 scientific journals, 14 national and international symposiums, hundreds of theses and dissertations, and scientific meetings have been produced and introduced; 10 academic programs have been established; and there are some scientific institutions of Islamic psychology in the shape of 10 “research and education centers”, 3 “scientific associations”, and 6 “centers for psychological services”.
    Keywords: Islamic psychology, Iran, Basics, History, Stages, Effects, Institutions, Limitations}
  • سید علی اشرف زاده*، محمدصادق شجاعی

    پژوهش حاضر با هدف دستیابی به مدل مفهومی انگیزش پیشرفت در منابع اسلامی، صورت گرفته است. روش به کار رفته در این پژوهش، "تحلیل کیفی محتوای متون دینی" بود که برای فهم و استنباط آموزه های روان شناختی از منابع اسلامی کاربرد دارد. بدین منظور ابتدا مفاهیم و گزاره های مرتبط با انگیزش پیشرفت در منابع اسلامی بررسی و گردآوری شد. در مرحله بعد، مفاهیم و گزاره های گردآوری شده با استفاده از اصول پیش پردازش متن،مانند هم معنایی، چندمعنایی و حوزه معنایی مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام، 5 مولفه برای انگیزش پیشرفت شناسایی شد که شامل "میل به پیشتازی"، "فایده نگری"، "احتمال موفقیت"، "نیرومندی انگیزه" و "حمایت معنوی ادراک شده" است. در مرحله بعد به منظور بررسی روایی محتوایی، مولفه ها و مستندات آن ها در قالب یک فرم نظرسنجی در اختیار 13 نفر از کارشناسان حوزه علوم دینی و روان شناسی قرار گرفت و از آن ها خواسته شد تا نظر خود را در مورد برداشت های انجام شده از مستندات و مولفه های مفهومی بدست آمده برای انگیزش پیشرفت، در یک مقیاس چهار درجه ای از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم مشخص کنند. نظر کارشناسان بررسی و یافته ها با دقت بالای 0.85 درصد تایید شد. بر اساس این پژوهش می توان انگیزش پیشرفت را زیرمجموعه انگیزش درونی دانست که معطوف به اهداف پیش رو در زندگی بوده و جهت گیری رفتار فرد را تعیین می کند.

    کلید واژگان: انگیزش, انگیزش پیشرفت, روایی محتوایی, منابع اسلامی, روان شناسی اسلامی}
    Seyyed Ali Ashrafzadeh *, MuhammadSadeq ShujaIe

    This study aimed to obtain the components of the achievement motivation in the Islamic sources. The method of the study was ‘the qualitative analysis of the content of the religious texts’, which was applied to understand and deduce the psychological teachings derived from the Islamic sources (Shojaʻi, 2020). For this purpose, in the first step of this study, the concepts and statements related to the achievement motivation in the Islamic sources were investigated and collected. In the second step, the collected concepts and statements were studied using the principles of text preprocessing such as synonymy, polysemy, and semantic fields. In the last step, five components of the achievement motivation were identified: ‘desire to be front’, ‘utilitarianism’, ‘probability of success’, ‘strength of motivation’, and ‘the perceived moral support’. Then, in order to examine the content-related validity, their components and documentations through a survey form were offered to 13 religious and psychological experts, and they were asked to comment, by using an four-point agree, disagree scale from ‘I strongly agree’ to ‘I strongly disagree’, on the derived conceptions from the obtained documentations and conceptual components for the achievement motivation. The comments of the experts were confirmed with accuracy more than 0.85%

    Keywords: Motivation, the achievement motivation, content-related validity, Islamic sources, Islamic Psychology}
  • محمد کاویانی*

    هدف این پژوهش معرفی کاربرد و اعتبار روش تحلیل محتوای کیفی در مطالعات «روان‎شناسی قرآنی» و ارایه یک نمونه از کاربست آن در «روان‎شناسی قرآن ‏بنیان» است؛ سوال تحقیق عبارت بود از اینکه آیا روش پژوهش «تحلیل محتوای کیفی» در مطالعات روان‎ شناسی قرآن‏ بنیان از قابلیت کاربرد و اعتبار روش ‏شناختی برخوردار است؟ برای پاسخ به این سوال، افزون بر تبیین ویژگی ‏ها، مزایا و مفاهیم مرتبط با این روش و با اشاره به قابلیت و روایی کاربست آن در مطالعات قرآنی یک پژوهش روان‎شناختی با موضوع «مدل انگیزش قرآن‏بنیان» نیز ارایه شد. در این تحقیق ضمن ارایه مدلی در سه محتوای علی، ساختاری و پیامدی، تفاوت‏ها و تشابه ‏های آن با «مدل انگیزش در روان‎شناسی معاصر» تبیین شد؛ همچنین به جزییاتی از روش «تحلیل محتوای کیفی» توجه می‎شود که در کاربست آن در موضوعات قرآن‎بنیان نیاز به توجه و توضیح ویژه دارد.

    کلید واژگان: تحلیل محتوای ‎کیفی, مطالعات قرآن‎بنیان, مدل انگیزش, روان‎شناسی ‎اسلامی, روان‎شناسی قرآن‏ بنیان}
    Mohammad Kavyani *

    The current research aimed to introduce the research method of "qualitative content analysis" and to implement and report an example of its application in "Qur'an-based psychology"; The question of the research was whether the "qualitative content analysis" research method can be used in Quran-based psychology studies or not? To answer this question, first, using specialized methodology texts (books & software), the definition, characteristics, advantages, and concepts related to this method were explained in detail; Then, psychological research was conducted on the topic of "Qur'an-based motivation model" using this method and its different stages; Some of the achievements of the research were that: 1. The method of qualitative content analysis can be used in Quranic studies; 2. The Quran-based motivation model was extracted and introduced in three contents: "causal", "structural" and "consequence". 3. This model has several differences and similarities with the "Motivation Model in Contemporary Psychology".

    Keywords: qualitative content analysis, Quran based Studies, motivation model, Islamic psychology, Quran Based Psychology}
  • محمد کاویانی ارانی*، امیر اکبیا
    هدف پژوهش حاضر، تبیین «مدل عملکردی انفاق» در کاهش «خوف» و «حزن» بر اساس منابع اسلامی می باشد. این پژوهش، به این سوال پاسخ داده است که، «انفاق بر اساس چه مدل عملکردی، خوف و حزن را در انسان کاهش می دهد؟» برای پاسخ به این سوال بر اساس نظریه «حوزه های معنایی» مفهوم «انفاق» بر اساس آیات و روایات واکاوی شد؛ بدین منظور، آیات و روایات مربوط به انفاق، صدقه، بخل، شح و سخاوت مورد بررسی قرار گرفت؛ برای فهم روانشناختی مولفه ها، از «طبقه تحلیل» استفاده شد؛ مولفه های به دست آمده، در طبقات «جهت گیری ها»، «رفتارها»، «تجربه ها» و «کارکردها» تنظیم شدند. یافته ها نشان داد که: 1. عدم حزن و خوف تجربه ای است درونی و تطابق کامل با عینیت های بیرونی ندارد؛ 2. یافته های مربوط به انفاق در «طبقات تحلیل» جای گرفتند؛ 3. این طبقات عبارت بودند از: «جهت گیری ها»، «رفتارها»، «تجربه ها» و «کارکردها»؛ 4. اگر انفاق با رویکرد قرآنی صورت پذیرفته و در طبقات چهارگانه، انطباق با قرآن داشته باشد، «کارکردهای روانشناختی» و «آثار تکوینی» مشخصی را به دنبال خواهد داشت؛ 5. یکی از «کارکردهای روانشناختی» اش عبارت است از «کاهش حزن» و «کاهش خوف» در شخص انفاق کننده.
    کلید واژگان: انفاق, بخل, حزن, خوف, روانشناسی اسلامی}
    Mohammad Kaviyani Arani *, Amir Ekbia
    The current study aimed to explain the impacts of the “performance model of donation” on the reduction of “fear” and “sorrow” according to Islamic sources. The study tried to answer “what performance model allows donation to reduce fear and sorrow in human beings?” The above question was investigated among the Quranic verses and hadiths based on the theory of “semantic field”; thus, the Quranic verses and hadiths related to donation, alms, stinginess, miserliness, and generosity were investigated. The class analysis was applied to understand the components psychologically. The obtained components were classified in groups titled “orientations”, “behaviors”, “experiences”, and “functions”. Investigating the components in the above classes revealed that the lack of sorrow and fear is an internal experience and is not in complete agreement with external objectivities. If a donation is performed according to the Quranic approach and is in line with the above four classes of components, it will bring about certain “psychological functions” and “developmental impacts”; one of such “psychological functions” is “the reduction of sorrow” and “the reduction of fear” in the donator.
    Keywords: donation, Miserliness, Sorrow, fear, Islamic Psychology}
  • علی بیات*، حمید رفیعی هنر، محمدرضا جهانگیر زاده

    پژوهش حاضر در پی دستیابی به تدوین مدل مفهومی خرد اسلامی و بررسی میزان روایی آن به سه روش معناشناسی زبانی، روش کیفی داده بنیاد و روش توصیفی زمینه‎‎ یابی بود. با تشکیل حوزه معنایی خرد در لغت و روان‎ شناسی، 23 مفهوم اولیه مشیر به خرد در منابع اسلامی شناسایی شد. نتایج حاصل از «بررسی روایی محتوایی» در این مرحله به حذف چهار مفهوم و باقی ماندن نوزده مفهوم دیگر انجامید. در بخش «جمع‎ آوری مستندات»، نتایج حاصل از جستجوی داده‎ های مرتبط با مفاهیم نوزده‎گانه، بالغ بر 2149 داده بود که در دو مرحله ضعف کتاب و عدم ارتباط مفهومی غربال شدند. حاصل غربالگری، حذف 1039 مستند و باقی ماندن 1110 داده اسلامی و درنهایت دوازده مفهوم برای مدل پردازی بود. این مفاهیم شامل عقل، حکمت، تمییز، معرفت، علم، پردازش ذهنی، فهم، بصیرت، فراست، کیاست، فقه، فطانت و ذکاوت بودند که به شیوه نظریه کیفی داده بنیاد در چهار مرحله کدگذاری تحلیل شدند. با استفاده از نمونه‎ گیری هدفمند، 1276 کد باز اولیه، 344 کد باز متمرکز، 84 کد محوری و 19 مقوله هسته‎ای شناسایی شد. نسبت‎ سنجی میان مقوله‎ های هسته‎ای و عرضه دوباره آنها به مستندات نشان داد، خرد اسلامی از ده مولفه مفهومی شامل دانش، تمییز، پردازش ذهنی، مهار، اتقان در عمل، کیاست، فراست، بصیرت، فقاهت و تیزفهمی تشکیل شده است. این مولفه‎ ها توسط یازده کارشناس ارزیابی و با استفاده از «شاخص روایی محتوایی (CVI)» تحلیل شد. کارشناسان روایی مولفه‎ ها را نیز مطلوب ارزیابی کردند.

    کلید واژگان: خرد, حکمت, عقل, مدل مفهومی, روان‎شناسی اسلامی, نظریه داده بنیاد}
    Ali Bayat *, Hamid Rafiee Honar, Mohammadreza Jahangirzade

    The present study tried to achieve a conceptual model of wisdom and examine its validating through three methods of linguistic semantics, grounded theory, and survey descriptive method. By reviewing the concept of wisdom in the fields of vocabulary and psychology, 23 primary concepts related to wisdom were identified in Islamic sources. After analyzing content validity, nineteen concepts were left out of 23 concepts. In the phase of collecting the documents, there were 2149 data resulted from seeking the data related to nineteen concepts which were screened in the two stages of book weakness and the lack of conceptual relevance. It resulted in omitting 1039 documents and leaving 1110 Islamic data as well as twelve concepts for modeling. These concepts, including reason (Aghl), intellect (Hekmat), distinction (Tamiz), knowledge (Marefat), science (Elm), mental processing (Pardazesh Zehni), understanding (Fahm), insight (Basirat), acumen (Ferasat), perspicacity (Kiasat), Fiqh, ingenuity (Fetanat), and sagacity (Zekavat), were analyzed using grounded theory in the four stages. By the judgmental sampling, 1276 primary open codes, 344 centralized open codes, 84 axial codes, and 19 core categories were identified. The proportionality among the core categories and comparing them with the documents showed that Islamic wisdom consists of ten conceptual elements, including knowledge (Danesh), distinction (Tamiz), mental processing (Pardazesh Zehni), control (Mahar), certainty in action (Etghan dar Amal), perspicacity (Kiasat), acumen (Ferasat), insight (Basirat), Fiqh, and cleverness (Tizfahmi). These elements were analyzed by eleven experts and Content Validity Index (CVI). In addition, the experts confirmed the validity of elements.

    Keywords: Wisdom, Intellect, reason, Conceptual Model, Islamic psychology, grounded theory}
  • فاطمه غنوی*، محمدصادق شجاعی

    این پژوهش با هدف ارایه مدل مفهومی اضطراب مرگ براساس متون دینی و بررسی میزان روایی آن انجام شده است؛ بدین‎منظور نخست با دو راهبرد «جستجوی واژگانی» و«متن‎خوانی باز» و دستیابی به هفده واژه مرتبط، 343 گزاره دینی با استفاده از نمونه‎ گیری هدفمند براساس اصل اشباع در منابع اسلامی جمع‎ آوری شد و با به کارگیری روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی (شجاعی، 1399الف) مورد بررسی قرار گرفت. یافته‎ های حاصل از پژوهش ده نشانه شامل ناراحتی و غم، گریه و فریاد، فرار از مرگ، نفرت از مرگ، بی‎قراری دایمی، زیاد فکر مرگ بودن، خواب‎های آشفته با محتوای مرگ، عدم پذیرش مرگ، احساس شرم، حسرت از دست دادن دنیا را برای اضطراب مرگ نشان داد؛ افزون بر آن، چهارده شرط علی و پنج پیامد نیز برای آن شناسایی شد. برای حصول اطمینان از مطابقت یافته‎ ها با محتوای متون دینی و همچنین کاربرد آن در حوزه روان‎شناسی، اعتبار آن براساس نظر متخصصان (دوازده کارشناس) با محاسبه شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام مدل مفهومی اضطراب مرگ در قالب یک طرحواره کلی ترسیم شد. یافته‎ های این پژوهش، بستر مناسبی را برای تدوین پرسشنامه سازه اضطراب مرگ و طراحی مداخله درمانی و بسته آموزشی آن فراهم کرده است.

    کلید واژگان: اضطراب مرگ, مدل مفهومی, روان‎شناسی اسلامی, ترس از مرگ}
    Fatemeh Ghanavi *, MohammadSadeq Shojaee

    This study aimed to present a conceptual model of the anxiety of death based on religious texts and validate it; thus, through two strategies of "lexical search" and "open text-reading" and obtaining seventeen related words, 343 religious statements were collected by the judgmental sampling based on the principle of saturation in Islamic sources, and they were analyzed using the method of qualitative content analysis of religious texts (Shojaei, 2020a). The findings of the study showed that there are 10 symptoms of the anxiety of death, including unhappiness and sadness, cry and shout, escaping death, hating death, constant restlessness, thinking too much about death, disturbed dreams about death, not accepting death, the feeling of shame, and the regret of losing the world. Moreover, fourteen causal conditions and five consequences were identified. The validity of the model was examined according to twelve experts' viewpoints using Content Validity Index (CVI) and Content Validity Ratio (CVR) in order to make sure of the consistency of the findings with the content of religious texts and its application in the field of psychology. Finally, the conceptual model of the anxiety of death was depicted in the form of a general scheme. These findings provide an appropriate content for formulating the construct of the anxiety of death and designing a treatment intervention and an educational package.

    Keywords: anxiety of death, Conceptual Model, Islamic psychology, fear of death}
  • هادی صمدی*
    مقاله حاضر تلاشی است در جهت تحلیل فلسفی و نقادی «روان شناسی اسلامی». دعوی مقاله آن است که آنچه امروزه در ایران روان شناسی اسلامی خوانده می شود مفهومی بیش از حد فراگیر، مبهم، و درهم آمیخته است. هدف آن است که ذیل آن حیطه های نسبتا مجزایی را تشخیص دهیم. عده ای از این عنوان، نوعی علم دینی را استنباط می کنند و به معنایی مشابه »اقتصاد اسلامی» آن را «روان شناسی اسلامی» می خوانند. در مقاله، از منظری فلسفه علمی، این برداشت از روان شناسی اسلامی نقد می شود. برخی دیگر مطالعه ی روانشناسانه ی اسلام را در نظر دارند که با این برداشت می توان آن را ذیل «روانشناسی دین» گنجاند و آن را «روان شناسی اسلام» خواند. در مقاله برخی پبشنهادها برای کار در این حوزه عرضه می شود. دسته ای نیز به وجه تکنولوژیک روانشناسی اسلامی اشاره، و آن را به عنوان نوعی روان شناسی مذهبی درنظر دارند. در این مقاله پنج معنای متفاوت از «روان شناسی اسلامی» معرفی می شود. دعوی مقاله آن است که عدم توجه به این تفکیک ها از علل اصلی ابهام های فراوان موجود در «روان شناسی اسلامی» است و توجه به آنها می تواند به پژوهش گران علاقمند به این حوزه کمک کند تا جایگاه پژوهش خود را در گستره ی روابط متنوعی که میان روان شناسی و دین وجود دارد شناسایی کنند.
    کلید واژگان: روان شناسی اسلامی, روان شناسی دینی, روان شناسی دین, روان شناسی مذهبی, فلسفه, استعاره}
    Hadi Samadi *
    This paper attempts a philosophical and critical appraisal of "Islamic Psychology". The claim of the article is that the so-called Islamic psychology in Iran is too comprehensive, ambiguous, and blended. The paper aims to distinguish relatively separate areas under it. Some people infer a kind of religious science from this title and call it "Islamic psychology" in the same sense as "Islamic economics". In the article, this perception of Islamic psychology is criticized. Others have a different understanding of this concept and consider the psychological study of Islam, which can be better included under the "psychology of religion" and called the "psychology of Islam". In the article, some suggestions for work in this field are presented. Another group also refers to the technological aspect of Islamic psychology, and considers it as a kind of religious psychology. This article introduces five different meanings of "Islamic psychology". Failure to pay attention to these distinctions is among the main causes of ambiguities in Islamic psychology.
    Keywords: Islamic psychology, psychology of religion, religious psychology, philosophy, metaphor}
  • امین ترحمی اصل*، سید ایمان قطب، محمدرضا سالاری

    مسلمانان همخوان با زمینه‎ های اعتقادی−فرهنگی، خدمات روان‎ شناختی ویژه‎‎ای را طلب می‎کنند؛ همچنین تفاوت مبانی اسلامی با مبانی روان‎شناسی لزوم تاسیس «مکتب‎ روان‎شناسی‎ اسلامی» را قطعی می‎کند. بررسی چرایی مکتب به تسهیل نقد و بررسی با یکپارچه شدن ضرورت‎ها، مشخص شدن جهت حرکت و نیز انصراف یا اطمینان علاقه مندان از ادامه این مسیر کمک می‎کند؛ همچنین کثرت داده ‎ها در این موضوع، پژوهشی با روش مرور نظام‎مند و متاسنتز را ضروری می‎سازد. «مرور نظام‎مند» روش قاعده‎ مندی برای یافتن همه اطلاعات موجود در یک موضوع خاص می باشد. «متاسنتز» روشی است که با تلفیق نتایج پژوهش ‎های کیفی، تفاوت‎ها و شباهت‎ های آنها با هم مقایسه می‎شود. نتیجه مرور نظام‎مند این پژوهش شناسایی 37 نشریه و 33 استاد بود که از بررسی آرشیو و آثار ایشان 60 کتاب، 700مقاله، 18میزگرد استخراج شد؛ پس از حذف اسناد نامرتبط؛ 3کتاب، 14مقاله، 7مصاحبه و 14میزگرد با روش فراترکیب؛ تلخیص، کدگذاری، دسته‎ بندی، یکپارچه‎ سازی و بازنویسی شد. نتایج پژوهش نشان داد که به چرایی دو دسته پاسخ داده شده است: «کاستی ‎های روان‎شناسی» و «درونداشت‎های مکتب‎ روان‎ شناسی‎ اسلامی». کاستی‎ های روان‎شناسی در شش‎ سرفصل «وجود سوگیری»، «خطای مبانی»، «ناسازگاری فرهنگی اعتقادی»، «محدودیت و انحصار روشمندی»، «ناکارآمدی»، «ارزش‎مداری» قرار می‎گیرد. درونداشت‎ها نیز در پنج سرفصل «فرصت‎ های روان‎شناسی موجود»، «وجود معارف روان‎شناختی دینی»، «لزوم تحقق رویکرد جامع و واحد»، «جامعه‎ سازی اسلامی» و «منافع بومی‎ سازی» است.

    کلید واژگان: روان شناسی اسلامی, مکتب, مرور نظام‎مند, متاسنتز, مطالعات روان‎شناسی با رویکرد}
    Amin Tarahomiasl *, Seyed Iman Ghotb, Mohamadreza Salarifar

    Muslims with cultural-belief backgrounds demand special psychological services; moreover, the different between Islamic fundamentals and psychology fundamentals needs to establish a school called "Islamic psychology". Studying the why of a school helps facilitate the criticism with the integration of the essentials, determine the direction of movement, and withdraw or make sure of continuing the path. In addition, a systematic research and meta-synthesis of studies is necessary because of the large amount of information in this field. "Systematic research" is a logical method to find all information in a specific field. "Meta-synthesis" is a method by which the differences and similarities of qualitative researches can be compared with combining their findings. In the stage of the systematic research, 37 journals and 33 masters were identified that after reviewing their works, 60 books, 700 papers, and 18 meetings were extracted. In the stage of meta-synthesis, after deleting unrelated documents, 3 books, 14 papers, 7 interviews, and 14 meetings were summarized, coded, categorized, integrated, and rewritten. According to the results, there are two answers for the why of Islamic psychology school: "the shortages of psychology" and "the contents of Islamic psychology school". The shortages of psychology are placed in six headings: bias, error of foundations, cultural-belief incompatibility, methodology limitation, inefficiency, and value-centeredness. The contents are also placed in five headings: available psychological opportunities, religious psychological knowledge, the need to realize a comprehensive and unique approach, Islamic socialization, and benefits of localization.

    Keywords: Islamic psychology, School, systematic research, meta-synthesis, psychological studies with an Islamic approach}
  • مجتبی حافظی*، حمید رفیعی هنر، عباس آینه چی
    هدف پژوهش حاضر تدوین مدل مفهومی ساختاری مرکزیت بخشی نابهنجار به خود در منابع اسلامی و بررسی میزان روایی آن بود. نخست با رویکردی کیفی در قسمت جمعآوری متون و رسیدن به متون برگزیده، از روش حوزه های معنایی و در قسمت تحلیل متون، از روش تحلیل محتوای کیفی سیه و شانون (2005) به شیوه تحلیل محتوای قراردادی استفاده شد؛ بدین منظور سه مرحله کدگذاری انجام و 526 کد در مرحله کدگذاری باز، 74 کد محوری در مرحله اول، 15 کد محوری در مرحله دوم، 3 کد انتخابی به عنوان مقوله عمده و یک مقوله هسته مرکزی شناسایی و مدل مفهومی سازه مرکزیتبخشی نابهنجار به خود ترسیم گردید. سپس در رویکردی کمی با به کارگیری روش ارزیابی نظرات کارشناسان، شاخص روایی محتوایی مدل از یازده متخصص به روش نمونه گیری هدفمند سنجیده شد. یافته های پژوهش نشان داد که سازه مرکزیتبخشی نابهنجار به خود دارای چهار مولفه خودرضایتی، خودبرتری، خودنمایشی و خودفزونی، 36 نشانه، شش شرط علی (عدم شناخت خود یا جایگاه آن، عدم شناخت خداوند یا جایگاه او، خوددوست داری ذاتی، خودکم بینی، علاقه ذاتی به دیده شدن، بی نهایت طلبی ذاتی) و یازده پیامد می باشد.
    کلید واژگان: خود, خودمحوری, خودخواهی, خودشیفتگی, روان شناسی اسلامی}
    Mojtaba Hafezi *, Hamid Rafieihonar, Abbas Ayenehchi
    The aim of this study was to develop a structural conceptual model of abnormal self-centeredness in Islamic sources and to examine its validity. First, with a qualitative approach, in the section of collecting texts and reaching selected texts, the method of semantic domains and in the section of text analysis, the method of qualitative content analysis of Siah and Shannon (2005) were used as the method of contractual content analysis. For this purpose, three coding steps were performed and 526 codes were identified in the open coding stage, 74 pivot codes in the first stage, 15 pivot codes in the second stage, 3 selected codes as the main category and 1 central core category; And the conceptual model of the abnormal centralization structure was drawn. Then, in a quantitative approach, using the method of evaluating the opinions of experts, the content validity index of the model from 11 experts was measured by purposive sampling. Findings showed that the structure of abnormal centralization has 4 components (self-satisfaction, self-superiority, self-expression and self−exaggeration), 36 signs, 6 causal conditions (not knowing self or its place, not knowing God or His place, intrinsic self-control, self-doubt, intrinsic interest To be seen is inherently infinite) and 11 consequences.
    Keywords: self, Self−centrism, selfishness, narcissism, Islamic psychology}
  • رضا پیامی*، حجت الله فراهانی

    هدف این پژوهش تبیین ویژگی‎های سرشتی روان انسان در قرآن است. این پژوهش به این پرسش می‎پردازد که قرآن چه مواردی را به‎ عنوان ویژگی ‎های سرشتی روان انسان معرفی می‎کند. روش به کار رفته در این پژوهش تحلیل مضمون بود که براساس آن نخست مفاهیم، سپس زیرمقولات و پس از آن مقولات مربوطه از قرآن گردآوری شد؛ بدین‎ ترتیب مشخص شد که نه می‎توان انسان را یکسره منفی تحلیل کرد و نه محدودیت‎های او را نادیده گرفت، بلکه انسان متشکل از سه زوج مقوله «خداگرایی فطری−شح»، «دارای بهترین روان ممکن−بی‎ثباتی شناختی، هیجانی و رفتاری» و «استعداد کمال−سوءاستفاده از خرد» است که به ترتیب «کمال‎ طلبی دوسویه»، «صیانت نفس» و «خرد و اختیار برآمده از آن» تبیین‎گر رابطه‎ این زوج مقوله‎ های امتیازی−محدودیتی می‎باشند. با توجه به آنکه «بی‎ثباتی شناختی، هیجانی و رفتاری» بیشترین تکرار را در میان مقولات دارد، توجه ویژه به این محدودیت انسانی لازم به نظر می‎رسد.

    کلید واژگان: روان‎شناسی اسلامی, روان‎شناسی قرآن‎بنیان, انسان‎شناسی قرآنی, تحلیل مضمون}
    Reza Payami Golhin *, Hojjatollah Farahani

    The purpose of this research is to explain the natural attributes of human psyche from the view of Quran. The main question is that: which things does Quran introduce as the natural attributes of human psyche? Using the theme analysis, this research extracted the related concepts, sub-categories, and categories from the view of Quran. According to the findings, humans cannot be considered bad in general, and their limitations cannot also be ignored. Humans consist of three pairs of categories: "innate godliness-Shah", "having the best possible psyche-cognitive, emotional, and behavioral instability", and "talent for perfection-abuse of wisdom", which the followings are, respectively, the explainers of the relationship among these privilege-restriction pairs of categories: "two-sided perfectionism", "self-preservation", and "wisdom and the authority derived from it". Since "cognitive, emotional, and behavioral instability" has the most frequency among other categories, this human limitation needs to be paid a special attention.

    Keywords: Islamic psychology, Quran-based psychology, Quranic anthropology, Theme Analysis}
  • هاجر شاه حسینی

    یکی از اولیت های اصلی زندگی بشر سلامت روان و نحوه دست یابی به آن می باشد. مشکلات متعدد در زندگی می تواند باعث بروز ناراحتی ها و ناهنجاری های روانی شود و سلامت روان انسان ها را در زندگی تحت تاثیر قرار دهد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر گوش دادن به قرآن کریم بر سلامت روان خانواده ها میباشد. برای انجام این پژوهش، 40 نفر از خانواده های شهر بوشهر که به روش نمونه گیری اتفاقی انتخاب شده بودند در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (در هر گروه 20 نفر). برای هر دو گروه، در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه سلامت عمومی استفاده شد. گروه آزمایش، بعد از پیش آزمون در 20 جلسه (35) دقیقه ای به تلاوت آیات قرآن کریم گوش دادند در حالی که گروه کنترل در معرض تلاوت آیات قرآن کریم قرار نگرفتند. داده ها از طریق روش کوواریانس تحلیل و تجریه شدند. نتایج تحقیق نشان داد که گوش دادن به تلاوت آیات قرآن کریم بر سلامت روان خانواد ه ها در گروه آزمایش تاثیر مثبت داشته است.

    کلید واژگان: سلامت روان, قرآن کریم, خانواده ها, روانشناسی اسلامی}
    Hajar Shahhoseini

    One of the main priorities in human life is mental health and how to achieve it. Many problems in life can cause discomfort and mental abnormalities and affect the mental health of people in life. Therefore, the aim of this study is to investigate the effect of listening to the Holy Quran on the mental health of families. To carry out this research, 40 people from the families of Bushehr, who were selected by random sampling, were placed in two experimental and control groups (20 people in each group). For both groups, a general health questionnaire was used in the pre-test and post-test stages. After the pre-test, the experimental group listened to the recitation of the verses of the Holy Quran in 20 (35) minutes sessions, while the control group was not exposed to the recitation of the verses of the Holy Quran. The data were analyzed and tested through the covariance method. The results of the research showed that listening to the recitation of the verses of the Holy Quran had a positive effect on the mental health of the families in the experimental group.

    Keywords: mental health, Holy Quran, families, Islamic psychology}
  • بررسی عناصر اسلامی - فرهنگی در سرفصل برنامه درسی رشته روان‏شناسی در مقطع کارشناسی
    ناصر آقابابائی*
    توجه روزافزون به عامل فرهنگ در ایجاد علم روان‏شناسی در ایران و آموزش آن رشته به ایرانیان، با برنامه ‏ریزی درسی حساس به فرهنگ همخوان است. برنامه درسی رشته روان‏شناسی در مقطع کارشناسی (مصوب سال 1391) یکی از سندهای مهم آموزش روان‏شناسی در ایران است که طراحان آن به فرهنگ توجه ویژه کرده ‏اند؛ اما با گذشت 10 سال از تصویب این سرفصل، بازبینی در آن لازم می‏نماید. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کمی به بررسی مولفه های اسلامی - فرهنگی در برنامه یادشده پرداخت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد گرچه جای درسی با عنوان «روان‏شناسی فرهنگی» در این برنامه خالی است سه عنوان درسی فرهنگی با محوریت آموزه ‏های اسلامی و دانشمندان مسلمان در آن گنجانده شده است. حدود نیمی از کل 69 درس این برنامه (شامل دروس اصلی / پایه، تخصصی و اختیاری) حاوی دست‏ کم یک عنصر اسلامی - فرهنگی است؛ گرچه، توجه به فرهنگ و اسلام در بسیاری از موارد صرفا با گنجاندن واژه‏ های فرهنگ و اسلام ناتمام مانده است. افزون بر این، جای خالی نام نظریه ‏پردازان ایرانی معاصر و نظریه ‏هایشان، ابزارهای روان‏سنجی ساخته‏ شده توسط ایرانیان و مواردی ازاین‏ دست در برنامه درسی‏ ای که بومی ‏سازی را سرلوحه خود قرار داده است جلب‏ توجه می‏کند. بازنگری در برنامه درسی یادشده که فراتر از برنامه درسی صرف، سندی آموزشی در رشته روان‏شناسی است، نه‏ فقط اقتضای افزودن درس روان‏شناسی فرهنگی را دارد بلکه توجه به محتوای واقعی روان‏شناسی فرهنگی در سرفصل سایر دروس و اهداف کل برنامه را می‏طلبد.
    کلید واژگان: رشته روان‏شناسی, روان‏شناسی فرهنگی, روان‏شناسی اسلامی, آموزش روان‏شناسی, برنامه درسی, فرهنگ, اسلام, ایران}
    An investigation into Islamic-cultural components in curriculum of the undergraduate psychology major
    Naser Aghababaei *
    Growing attention to culture in producing science of psychology in Iran and psychology education to Iranians requires a culture-sensitive curriculum planning. Curriculum of the undergraduate psychology major in Iran (approved in 2012) is an important educational document and its designers paid particular attention to culture. However, 10 years after approval of this curriculum it seems to need revision. The current research, using quantitative content analysis, aims to investigate Islamic-cultural components of above-mentioned curriculum. The results showed that, even though a “cultural psychology” course is missing in this curriculum, it contains three cultural courses based on Islamic teachings and Muslim scholars. About half of the total 69 courses of this curriculum (including core, required, and optional courses) contain at least one cultural-Islamic component. Though, in many cases attention to culture and Islam is limited to putting the words culture and Islam in the document. In addition, name of Iranian theorists and their theories, psychometric tools designed by Iranians, and so forth is lacking in a curriculum that intended to indigenize. Revision in above-mentioned curriculum which is far more than a mere curriculum but an educational document in the discipline of psychology, not only requires adding a cultural psychology course but also attention to true content of cultural psychology in rest of the courses and the entire curriculum.
    Keywords: discipline of psychology, cultural psychology, Islamic psychology, psychology education, curriculum, culture, Islam, Iran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال