به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « madness » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سید مصطفی موسوی اعظم*، محمود صیدی

    جنون به مثابه یک مسئله پزشکی، اجتماعی، ادبی و فلسفی همواره مورد توجه صاحبان اندیشه قرار داشته است. ابن سینا، در مقام یک فیلسوف-پزشک، این موضوع را در دو ساحت پزشکی (فیزیکی) و فلسفی (متافیزیکی) مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. در چارچوب علم پزشکی، او بر اساس سازوکار مزاج انسان به تحلیل چرایی وقوع جنون می پردازد. اما اختلالات مزاجی نقطه آغاز تبیین فلسفی ابن سینا از اوهام مالیخولیایی است، و نوآوری ابن سینا را باید در این ساحت جستجو کرد. اختلال مزاجی منجر به اختلال در عملکرد روح بخاری می گردد، و این منجر به اختلال در رابطه نفس (قوه عاقله) و بدن می شود. از رهگذر این اختلال، گسستی میان صور ذهنی فرد مجنون و واقعیت ایجاد می شود؛ چراکه قوه مخیله، به عنوان مولد صور خیالی، و حس مشترک، به عنوان موطن صور محسوس و خیالی، بر اثر قطع یا تضعیف ارتباطشان با قوه عاقله، امکان تفکیک صور موهم از واقعی را از فرد مجنون سلب می کنند. درمان هایی را که ابن سینا در جهت بهبودی جنون پیشنهاد می دهد باید در همین بستر، یعنی تقویت ارتباط نفس ناطقه با بدن، توجیه و تحلیل کرد. مسئله اصلی این پژوهش تبیین پدیده جنون از نگاه ابن سینا با رهیافتی توصیفی- تحلیلی است، و سعی بر آن است تقریر دقیق و جامع از دیدگاه او بر اساس مبانی طبی و فلسفی ارائه شود.

    کلید واژگان: ابن سینا, جنون, مزاج, روح بخاری, قوه مخیله, حس مشترک}
    Seyed Mostafa Mousavi Azam *, Mahmoud Saidi

    Madness as a medical, social, literary, and philosophical issue has always been the focus of thinkers. Avicenna, as a philosopher-physician, investigated and analyzed this issue in two medical (physical) and philosophical (metaphysical) areas. In the framework of medical science, based on the mechanism of human temperament, he analyzes why madness occurs. However, temperamental disorders are the starting point of Avicenna’s philosophical explanation of melancholic illusions, and Avicenna’s innovation was sought in this field. Temperament disorder leads to a disorder in the functioning of the rūh-i bukhārī, and this leads to a disorder in the relationship between the rational soul (nafs-i nāteqah) and the body. Through this disorder, a disconnection is created between the mental forms of the madmen and reality, because the imaginative (mukhayyalah) faculty as the generator of imaginary forms, and the common sense (ḥiss al-mushtarak) as the home of tangible and imaginary forms due to the disconnection or weakening of their connection with the intellectual faculty, deprives the insane person of this possibility to separate the illusive forms from the real. The main problem that this research delves into is to explain the phenomenon of madness from Avicenna’s point of view with a descriptive-analytical approach, and it is an attempt to provide a detailed and comprehensive presentation of his point of view based on medical and philosophical foundations.

    Keywords: Avicenna, Madness, Temperament, Rūh-I Bukhārī, Imaginative Faculty, Common Sense}
  • علی کاکو جویباری*، رجب گلدوست جویباری، مهدی اسماعیلی
    اهمیت جرم قتل از گذشته تا به امروز مورد توجه بوده است و این پدیده ی مجرمانه،نه تنها از لحاظ میزان مجازات پیش بینی شده برای آن، بلکه تعیین مسیولیت کیفری در این گونه از جنایت نیز بحث برانگیز است. چنانچه این جنایت توسط یک فرد به ظاهر نامتعارف چون شخص سادیسمی ارتکاب یابد عنوان قاتل سادیسمی را به خود می گیرد که در پهنه ی حقوق کیفری ایران به آن اشاره نشده است. بیماری روانی قاتل سادیسمی به طور عمده از دسته ی روان رنجوری می باشد، به نحوی که فرد ارتباط کاملی با واقعیت های بیرونی داشته و ادراک و اراده ی وی در وضعیتی می باشد که از نظر روانپزشکی و حقوق کیفری مسیول اعمال خود محسوب می شود، با این حال، چنانچه بیماری وی به حد روان پریشی برسد و فرد از دنیای واقعیات گسسته شود، دفاع و استناد به جنون قابل بررسی است. خارج از اختلاف موجود در باب تعاریف و ارکان قتل سادیسمی در این نوشتار در پی آن خواهیم بود که آیا اراده ی قاتل سادیسمی در حال ارتکاب قتل دارای اختلال بوده یا خیر و چنانچه اختلال روانی قاتل سادیسمی احراز گردد آیا می توان به جنون استناد کرد؟ همچنین قتل سادیسمی را از منظر پزشکی و حقوق کیفری بررسی می کنیم.
    کلید واژگان: سادیسم, قتل سادیسمی, اختلال شخصیت, مسئولیت کیفری, جنون}
    Ali Kakoo Juybari *, Rajab Goldoust Juybari, Mahdi Esmaeli
    VThe importance of murder is understandable not only in terms of the amount of punishment provided for it, but also due to the determination of criminal liability in this type of crime which has been controversial. Therefore, it is possible to pay attention and impose punishment on the perpetrator of a crime if he has certain conditions and characteristics; This means that for the realization of criminal responsibility, the mere occurrence of material behavior is not enough; Rather, criminal behavior must be caused by a conventional, free and self-aware emotional state, and the issue becomes more controversial when the killer's motive for committing murder is to obtain pleasure and spiritual, physical and sexual satisfaction; If this acquisition of mental, physical and sexual pleasure leads to murder, along with harassment and violence, we will face a deviant criminal type that has another mental disorder, abuse or sadism; Serial killers, who usually kill their victims by torture and offend, can be considered as examples of sadistic killers, and in Iran, these kinds of murders are referred to as Sadistic Murder, which were no separate title in criminal law and In Iran, it can be considered under the rule of retribution, or else, it will be dealt with by the rules of punishment and atonement. Furthermore, it is noteworthy that one shall not ignore the pre-sadistic or metasadistic conditions or the conditions that expose people to become a sadist. Moreover, we shall underline the effects of metasadism in many crimes, including murder, factors such as heredity, individual and social failures, domestic violence in Childhood, social environment and such factors may lead a person to become sadistic. The study of the criminal type of such perpetrators who have criminal capacity and dangerous state will be of great help in the field of causes and treatment of this phenomenon; This requires that Other killers are annoying (sadistic killers) be studied from various dimensions so that we can formulate a disciplined system of criminal responsibility for them. A sadistic killer is neither mentally healthy nor without liability. The mental illness of a sadistic killer is mainly under the category of neurosis (neuros), in such a way that the person has full connection with external realities and his perception and will is in a situation that makes him responsible for his actions in terms of psychiatry and criminal law. If his/her illness reaches the level of psychosis and the person is cut off from the real world, the defense of madness can be applied. However, there are significant differences of opinion in the definition of insanity, the separation of total mental disorder from relative mental disorder, and the reference for the diagnosis of insanity. Historical research shows that the treatment of mental criminals by human societies has not been the same since the beginning of time and the reactions have changed according to the progress of human knowledge, but today in most countries of the world, regarding people with mental disorders, differential policy - Support is adopted. These legal protections for these people have caused some people to pretend to be crazy in order to get rid of the burden of criminal responsibility, so it is very important to determine the exact criteria in this matter. Iran's criminal law has had a protective approach towards these people from the beginning until now. In the latest legal developments in Iran's criminal law, Article 149 of the Islamic Penal Code approved in 1392 tried to resolve the flaws in Article 51 of the Islamic Penal Code approved in 1370, but the approach of this law towards people with relative mental disorders such as sadistic mental disorders is not clear. Certainly, mental disorders have a wide spectrum, some of which make a person irresponsible and some make a person relatively responsible. According to the criminal law of the Islamic Republic of Iran, a sadistic murderer has never been able to use the defense of her madness or mental illness and has been sentenced to the maximum legal punishment. In the present contribution, we consider whether the sadistic killer who committed the murder had any disorder or not and whether madness be invoked if a sadistic murderer is mentally disturbed? Sadism in murder is also examined from a medical and criminal law perspective.
    Keywords: Sadism, Sadistic murder, personality disorder, criminal liability, Madness}
  • اصلان استواری*، علی محمد محمودی
    برای درک شعر غنایی در هر زبان باید به جنبه های مختلف مهم ترین مفاهیم آن آشنا بود؛ زیرا باوجود اشتراک معانی متداولی چون عشق و جمال در شعر غنایی فرهنگ های مختلف جهان باز هم تفاوت های فکری، عاطفی و زبانی وجود دارد که بدون آشنایی با آن ها فهم درست شعر ممکن نیست. یکی از این گونه مفاهیم، مفهوم جنون و تصویرها و تعبیرهای فراوانی است که از آن در شعر فارسی دیده می شود. مقاله حاضر می کوشد با روش توصیفی- تحلیلی از رهگذر بررسی جوانب مختلف این مفهوم و نشان دادن سیر تاریخی آن نشان دهد یک واژه معمولی چگونه به زبان شعر غنایی راه می یابد و به تدریج با گسترش حوزه واژگانی خود از طریق پیوستن به مفاهیم دیگر در سنت شعر، ماندگار می شود و آنگاه به دلیل مقارن شدن با جریانات فکری در بستر تاریخ، فرهنگ و اندیشه، امکان می یابد تا به مثابه یک گفتمان در شعر غنایی مطرح شود. نتایج این مطالعه نشان می دهد چگونه مفهوم جنون از معنای قاموسی با گذشت زمان و با توجه به اوضاع اجتماعی و سیاسی دستخوش تغییر می شود و از معنی ناپسند اجتماعی به مفهوم عاشقی ارتقاء می یابد و سپس در بستر منازعات فلسفی معتزله و اشعری تعبیری مناسب برای خردستیزی می گردد و با رواج اندیشه های صوفیانه به یک واژه ارزشمند تبدیل می شود. و از حد یک حوزه واژگانی صرف فراتر رفته و با گسترش قلمرو معنایی جای خود را به عنوان گفتمان رایج باز می نماید و در گستره شعر شاعران بزرگ به یکی از گفتمان های اساسی شعر غنایی فارسی تبدیل می شود.
    کلید واژگان: شعر غنایی, گفتمان, لایه های معنایی, مفهوم جنون}
    Aslan Ostovari *, Alimohammad Mahmoudi
    In order to understand the lyric poetry in any language, one should be familiar with the different aspects of its most important concepts. Because despite the common meaning overlap in words such as love and beauty in the world’s lyric poetry, there are still special cultural and linguistic differences without which it’s impossible to properly understand a poetry. One of these concepts is madness and its various images and interpretations in Persian poetry. This article tries to use descriptive – analytical method to examine various aspects to show how a common word finds its way in to Language of lyrical poetry and gradually expands other concepts of the poetry tradition, it becomes permanent, and then due to its parallelism with intellectual currents in the context of history, culture and thought. It is possible not to present it as a discourse in lyrical poetry. The results of this study show how the concept of insanity travels the discours path and undergoes changes from the dictionary meaning with the passage of time and political situation, and it is promoted from the socially unpleasant meaning ti the concept of love and then in the context Mutazila and Ashari philosophical conflicts become a suitable term for anti – rationalism, and with the spreadof Sufi ideas, it becomes a valuale term. And it goes beyond the limit of a mere word and opens its place as a common discourse by expanding the semantic realm and become one of the basic discourses of Persian lyrical poetry
    Keywords: madness, lyric Poetry, Discourse, lexical layer, semantic layers}
  • اسد آبشیرینی*
    سووشون را باید از زبان حیوان خواند. جایی که زبان انسانی از تکلم فرومی ماند، آوای حیوان است که «می ماند». زنانگی و حیوان، زری و سحر و مادیان، یوسف و آنچه ادامه سوژه مردانه اوست را، به پرسش می خواند. کودکی و جنون و زندان، همان هایی که تن به دلالت و ایده باوری نمی دهند، تن هایی اند که در میل و بی معنایی خویش، حیات را تجربه می کنند. حیاتی که با زندگی یوسف، مرگ بود و با سووشونش، «حیوانیت» دوباره به روح زری باز خواهد گشت. نگارنده در این پژوهش در تحلیل شخصیت شناسی و عناصر رمان سووشون، از آرای دلوز و متفکرانی که در مغناطیس اندیشه پست مدرنیستی او می گنجند، بهره برده است. نهایت آن که همان آرزوی دیرینه ای که سیمین در خاطرات کودکی اش به آل احمد واگویه کرده بود: «همیشه عاشق یک اسب بودم!».
    کلید واژگان: ادبیات معاصر, سیمین دانشور, حیوانیت, انسانیت, سوژه, کودکی, میل, جنون, بدن}
    Asad Abshirini *
    Animal is viewed in traditional literature as a tool and symbol that shows the human attitude. In the new perspective, however, especially in Deleuze's view, the animal is no longer a tool in hands of humans but humans must submit themselves to the animal and get close to animality. Considering the new concept, this study used the ideas of such thinkers as Deleuze and other related postmodernist thinkers to examine the characters and features of Suvashoun novel from the perspective of animality. The main themes that this study discussed are animality, childhood, madness, humanity. Regarding animality, we see Suvashoun a dialectic, where antithesis appears in Yusuf's humanity. Madness and prison are means used for liberating man from his subjectivity in prison. That is why Zari takes her vow to the madhouse and distributes it among the prisoners. Desire and body, childhood and femininity, Kelo’s personality and MakMahon's poetry, and Dr. Abdollah Khan's mysticism leaves no room for human humanity of Yusuf. He should be the contemporary Siavash, whose head is innocently cut off in the bowl of his mythical innocence. Such a Suvashoun not only ensures the liberty of his soul but accomplishes the animality of Zari.
    Keywords: Contemporary literature, simin Daneshvar, animality, humanity, Subject, Childhood, desire, Madness, body}
  • سینا بشیری*، قدرت الله طاهری
    پس از رواج خردگرایی و عقلانیت در رنسانس در آثار ادبی مختلف، اهمیت مفاهیم شعر و شاعرانگی روز به روز کاسته شد و هرگونه خردگریزی و «جنون» در چهارچوب آسایشگاه ها محبوس شد. نویسندگان مدرن نومید از نتایج و ثمرات خردگرایی غربی به جنبه های معنایی و ذهنی و غیرصوری شاعرانگی در ادبیات داستانی مایل شدند تا هم به مقابله با خرد حاکم بپردازند و هم فریاد اعتراض «جنون» دربند و مطرود را در قالب داستان مدرن نمایندگی کنند. از دیدگاه نظریه پردازان مدرن، «شاعرانگی» در تعریف تازه خود عموما با علاقه مندی به انتزاع و خردگریزی و نفی معیارهای رایج و متعارف در ادبیات همراه بود. در این مقاله کوشیدیم مفهوم «شاعرانگی» و نسبت آن با «جنون» را از طریق مولفه های سبکی داستان های مدرن در رمان «شازده احتجاب» نشان دهیم. یافته های تحقیق نشان می دهند که در رمان «شازده احتجاب» گلشیری، «شاعرانگی» از طریق مولفه هایی چون روایت گریزی، ابهام، زمان پریشی و توجه به ساخت استعاری جملات و عناصری چون «جنون» و «مرگ»، روایت داستان را از حالت متعارف خارج می کند و علاوه بر شاعرانه ساختن متن و فضای داستان، نسبتی معنادار و اعتراضی با نفی خردگرایی و توجه به «جنون» در دوران مدرن به وجود می آورد.
    کلید واژگان: داستان مدرن, گلشیری, شازده احتجاب, شاعرانگی, جنون}
    Sina Bashiri *, Ghodratollah Taheri
    After the spread of rationalism and rationality in the Renaissance, the importance of the concepts of poetry and poeticism in various literary works decreased day by day and any irrationality and "madness" was confined within the sanatoriums. Desperate for the results of western rationalism, modern writers tended to look at the semantic, subjective, and non-figurative aspects of poetry in fiction in order to both confront the prevailing wisdom and represent the outcry of "madness" in the form of modern fiction. From the point of view of modern theorists, "poetry" in its new definition was generally associated with an interest in abstraction and irrationality and the rejection of common standards in literature. In this article, we have tried to show the concept of "poetry" and its relation to "madness" through the stylistic components of modern stories in the novel "Shazdeh-Ehtejab". Findings show that in Golshiri's novel "Shazdeh Ehtejab", "poetry" through components such as anti-narrative, ambiguity, nonlinear timing, and attention to the metaphorical construction of sentences and elements such as "madness" and "death", takes the narrative out of the ordinary and in addition to making the text and atmosphere of the story poetic, it creates a meaningful and protesting relationship with the negation of rationalism and attention to "madness" in the modern era.
    Keywords: Modern Story, Golshiri, Shazdeh Ehtejab, Poetry, Madness}
  • محمود فیروزی مقدم*، مهیار علوی مقدم، حمید خصلتی

    در زبان شناسی شناختی،استعاره مفهومی سازوکاری است که بر اساس آن امور انتزاعی و ذهنی بر پایه امور عینی تعریف، فهمیده وتوصیف می شود. اندیشیدن به شیوه استعاری، یعنی تجسم بخشیدن به مفاهیم ذهنی و انتزاعی؛ مفاهیمی مانند مرگ، زندگی، وهم، عشق حیرت، مهربانی، خشم و صداقت اموری انتزاعی هستند که با استفاده از مفاهیمی عینی قابل درک و فهم می شوند.درشعربیدل که به واسطه زبان خاص و سبک ویژه اش، در بین شاعران سبک هندی متمایز است نیز از این واژه ها ومفاهیم کم نیست. در غزلیات بیدل دهلوی بعضی واژه ها بسامد بالایی دارندکه به صورت یک موتیف و بن مایه شناخته می شوند و نماینده نگرش او به جهان هستند. یکی از واژه های کلیدی پربسامد در شعر بیدل، مفهوم انتزاعی «جنون» است. این پژوهش، استعاره های جهتی بن- مایه «جنون» را با تکیه بر نظریه معناشناسی شناختی و کار-کرد استعاره مفهومی، تحلیل می کند. این مقاله توصیفی تحلیلی، با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و روش استدلالی از نوع استقرایی (جزء به- کل) به تحلیل کیفی و گاه کمی مفهوم انتزاعی «جنون» در غزل های بیدل بر پایه تحلیل استعاره های جهتی می پردازد. استعاره های جهتی در شعر بیدل با الگو های جهتی حرکت دورانی، بالا و پایین، درون و بیرون، حدفاصل، مرکز و حاشیه، پیش و پس و استعاره اینجاوآنجا قابل بیان است. در بسیاری از ابیات بیدل، جنون با سرگشتگی یا حرکت دورانی و گاه با گردش و چرخش و حرکتی رو به بالا و پایین، مفهوم- سازی شده است. همخوانی استعاره های به کاررفته برای مفهوم -سازی مضامین استعاری، بر قدرت شاعری بیدل دهلوی و استفاده وی از تجربه های محیطی در بیان اندیشه های عرفانی اش دلالت دارد.

    کلید واژگان: بیدل دهلوی, جنون, مفهوم انتزاعی, استعاره مفهومی جهتی}
    Mahmoud Firouzimoghaddam *, Mehyar Alavi Moghaddam, Hamid Kheslati

    Biedl Dehlavi is one of the poets who distinguish himself among the poets of Indian style due to his special language and style. His poem is complex and mysterious, full of deep fantasy material and deep philosophical and mystical thoughts, and a special look at the world. In His poems, some words have a high frequency that is known as a motif and represents a kind of attitude toward the world. One of the high frequency words in Biedl’s poems is the abstract concept of "madness", which is a key word. In this paper, directional metaphors of "madness" are analyzed based on cognitive semantic theory and conceptual metaphor function. Biedl’s poetry is rich in complex concepts that can be described, and analyzed using the conceptual metaphor function in objectifying the abstract realms. This analytical and descriptive article, a collection of information from library method, inductive method of reasoning (except all) and qualitative data analysis and sometimes quantitative method, examines the abstract concept of "madness" in Biedl Dehlavi's sonnets based on metaphorical analysis Directions. Directional metaphors are expressed in Biedl’s poems with directional motions of rotation, up and down, inward and outward, the distance, the center of the antichrist, before and after this Java. However, in many passages, the madness is conceptualized as perplexity or occasional movement with the upward and downward motions of movement. The congruence of the metaphors used to conceptualize the metaphorical themes implies Biedl’s poetic power and his use of environmental experiences in expressing his mystical thoughts.

    Keywords: Bidel Dehlavi, madness, abstract concept, directional conceptual metaphor}
  • بهمن کریم زاده*

    مفهوم تفکر و اندیشیدن یکی از مسایل مهم معرفت شناسی است که فیلسوفان و معرفت شناسان از دیرباز تا کنون دیدگاه های گوناگونی درباره چیستی تفکر و چگونگی ارتباط آن با عقل ابراز داشته اند. در این نوشتار، ما به بازسازی مفهوم تفکر از دیدگاه دریدا به وسیله نقد او از خوانش فوکو از "من می اندیشم" دکارت پرداخته و چگونگی ارتباط آن را با آموزش تجزیه و تحلیل می کنیم. بر طبق دیدگاه فوکو، دکارت جنون را از تفکر کنار می گذارد، در حالی که به اعتقاد دریدا در کوگیتو، جنون وضعیتی از تفکر (درون تفکر) می باشد. در خوانش دریدا، کوگیتو نقطه صفری است که در آن عقل و جنون در هم تنیده اند. در حالی که فوکو دکارت را چنین تفسیر می کند؛ من فکر می کنم، پس من مجنون نیستم، دریدا او را چنین می خواند: مجنون باشم یا نباشم، من فکر می کنم، پس هستم. از سوی دیگر دریدا اذعان دارد که تفکر خود، نوعی نوشتن است، فکر کردن؛ یا همان نوشتن، فقط به لطف غیاب و وضعیت های امکان نیافته، و عقلانیت فقط به لطف عدم عقلانیت، یعنی جنون، امکان می یابد. نوشتار دریدایی نیز به واسطه رابطه ای مضاعف با آموزش فوکوی معلم امکان می یابد؛ استاد در ابتدا دانشجو را با فراهم نمودن دانش و طرز تفکر مناسبی آموزش می دهد و سپس دانشجو بخاطر این که خود فکر کند و صدای منحصر بفرد خود را ایجاد نماید، استاد را به چالش می کشد

    کلید واژگان: آموزش تفکر, نوشتار, عقل, جنون, دریدا}
    Bahman Karimzadeh *

    The concept of thinking is one of the important issues in epistemology that philosophers and epistemologists have expressed different views on the nature of thinking and how relates to the reason. In this paper, we reconstruct the concept of thinking from Derrida's point of view through his critique on Foucault's reading of Descartes' "Cogito" and how relates to education. According to Foucault, Descartes excludes madness from thought, while Derrida believes that in Cogito, madness is only one case of thought (within thought). In Derrida's reading, Cogito is a zero point in which reason and madness are intertwined. While Foucault interprets Descartes as saying; I think, therefore I'm not mad, Derrida understands him as saying; Whether I am mad or not, Cogito, sum. Derrida, on the other hand, acknowledges that thinking is a kind of writing. Thinking; or the writing itself is possible only due to the absences and impossible situations, and rationality is possible only due to the irrationality, that is, madness. Derrida's writing is also made possible by a double connection with the teacher, Foucault's teaching; the teacher first of all, educates the students by providing the appropriate knowledge and way of thinking, and then the students challenge the teacher to think for themselves and create their unique voice.

    Keywords: Teaching thinking, Writing. Reason, madness, Derrida}
  • محمدحسین رمضان کیایی*، سجاد مطهرنیا

    مقاله حاضر با اتخاذ رویکرد روانکاوانه لاکانی و در پرتو مفهوم گفتمان ارباب ذیل مفهوم چهار گفتمان؛ به بررسی نمایشنامه شاه لیر شکسپیر می پردازد. پرسش اصلی مقاله چرایی جنون شاه لیر و بی نظمی متعاقب درگرفته در جامعه، پس از شرایط ثبات و نظم ابتدای نمایشنامه است. پژوهش حاضر نشان می دهد که چگونه به هنگامی که شاه لیر در مقام ارباب دال و جایگاه موضوع همان انگاری سوژه های خط خورده، از گفتمان حذف شده و حقیقت گفتمان ارباب برملا و پرده فانتزی گسیخته می شود، خدایگان و جامعه هر دو دچار جنون و آشفتگی می شوند. نخست، مفهوم گفتمان ارباب و اجزای آن شرح داده شده و تبیین می شوند و سپس با اتکا به شیوه واکاوی متن به پرسش های اصلی پژوهش پرداخته می شود.

    کلید واژگان: گفتمان ارباب, دال ارباب, سوژه ی خط خورده, فانتزی, جنون, ژاک لاکان}
    MohammadHosein Ramezan Kiaee *, Sajad Motaharnia

    The present study examines Shakespeare’s King Lear according to the Lacanian Psychoanalysis specifically in the light of the Lacan’s four discourses concept. The main question concerns the madness of King Lear and the subsequent turmoil ravaging society after the dominant stability and order in the beginning. The study shows that when King Lear as the master signifier and the locus of identification for the barred subjects, is removed from the discourse, the truth of discourse is going to be revealed, the veil of fantasy is torn apart, and the king and society find themselves in madness. The researchers first present a lengthy introduction mainly discussing the history of psychoanalytic criticism and showing how dramatically it is changed after the radical psychoanalytic innovations made by Jacques Lacan. The next part is totally allocated to explaining the theory of the discourse of master and its constituent components such as the master signifier, the other, the object petit a and the truth.

    Keywords: Discourse of master, Master Signifier, the barred subject, Fantasy, Madness, Jacques Lacan}
  • حسین جمعه پور*

    جنون، عته و سفه قبل از ارتکاب جرم از منظر قوانین ایران با توجه به «شخصیت و سابقه مجرم» از موجبات تخفیف خواهد شد. اگر مجنون را مجازات کنیم هرگز به هدف عینی کیفر یا اصلاح بزه کار نمی رسیم، به همین علت است که مجازات و اعمال کیفر مفید به فایده نیست. سوال اصلی تحقیق مقاله این است که تاثیر جنون، عته و سفه بر مسئولیت کیفری بزه کار از منظر قوانین ایران چگونه است؟در راستای پاسخ به فرضیه می توان گفت که جنون، عته و سفه قبل از ارتکاب جرم از منظر قوانین ایران بر نقصان مسئولیت کیفری بزه کار موثر است. جنون، عته و سفه هنگام ارتکاب جرم، رافع تام مسئولیت کیفری بزه کار است و از مسئولیت کیفری بزه کار تاثیری بر مسئولیت کیفری بزه کار ندارد؛ ولی دادگاه اختیار دارد که در مجازات شخص مجنون، معتوه و سفیه تخفیف دهد. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی-تحلیلی با رویکرد تطبیقی و استفاده از کتابخانه و به طریق فیش برداری می باشد.

    کلید واژگان: جنون, عته, سفه, مسئولیت کیفری, مستندات قانونی}
    Hossein Jomepour *

    Madness, insanity and stupidity before committing a crime will be reduced from the perspective of Iranian law according to the "personality and background of the offender". If we punish the insane, we will never achieve the objective goal of punishment or correction of the offender, which is why punishment and punishment are not useful. The main research question of the article is what is the effect of insanity, insanity and stupidity on the criminal liability of the offender from the perspective of Iranian law? . Madness, insanity and cowardice at the time of committing a crime are the complete abolition of the criminal responsibility of the offender and the criminal responsibility of the offender has no effect on the criminal responsibility of the offender; But the court has the power to reduce the punishment of the insane, the innocent and the idiot. The research method in this article is descriptive-analytical with a comparative approach and using the library and by taking notes.

    Keywords: madness, Insanity, stupidity, Criminal Liability, legal documents}
  • سبیکه اسفندیار*، رضا رضایی
    بررسی اشعار آدونیس نشان می دهد که امور متضاد در تفکر و اندیشه های او از جایگاه ویژه و والایی برخوردار است؛ به حدی که در انتقال مفاهیم نو و مورد نظر شاعر نقشی اساسی دارد. یکی از مهم ترین این عناصر که با بسامد بالا در اشعار آدونیس دیده می شود، عنصر روشنی و تاریکی است. این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی به بررسی دو عنصر متضاد و پرکاربرد روشنی و تاریکی در اشعار آدونیس با تکیه بر تحلیل های عرفانی، پرداخته است تا نگاه ویژه آدونیس را به طبیعت و اشیاء بکاود و جنبه هایی از تفکرات متعالی در اشعار او را آشکار کند. نتایج پژوهش نشان می دهد که علاوه بر مفاهیمی چون خیر و شر، جهان ظاهر و جهان باطن، هدایت و ضلالت و... که این دو عنصر در این مفاهیم بازتاب می یابند، مهم ترین کاربرد آدونیس از روشنی و تاریکی، رها شدن از سرشت ذاتی این دو و لزوم همراهی تاریکی با روشنایی برای رسیدن به نقطه ای است که در آن همه عناصر متضاد و کثرات به وحدت بدل می شوند. آدونیس برای رسیدن به این هدف، پرده های ظاهری و مادی اشیاء را کنار می زند و با تکیه بر مفهومی ویژه به نام «جنون» عریانی حقیقت و شناخت انسان از کنه هستی را موجب می شود.
    کلید واژگان: آدونیس, روشنی و تاریکی, جنون, وحدت, شناخت انسان}
    Sabikeh Esfandiyār *, Rezā Rezāee
    An examination of Adunis' poems shows that the contrary opposites have a special status in his thinking; they play a crucial role in conveying the poet's new and favored concepts. One of the most important oppositions, which is found at high frequency in his poems, is the opposition of light and darkness. By using analytical-descriptive method, the present article attempts to evaluate two opposite and commonly used concepts of light and darkness in Adunis's poems based on mystical analysis. In this way, Adunis' special view about the nature and objects becomes clear, revealing aspects of the mystical thoughts in his poetry. The results show that concepts such as good and evil, inward and outward worlds, guidance and deviation are reflected in these two concepts. According to Adunis, one must abandon the intrinsic nature of them and unite darkness with light and reach a point where all opposing elements and multiples are united. To achieve this goal, the poet puts away material things and relies on a particular concept called "madness", and in this way, reveals the Truth and provides the knowledge of the ultimate nature of being.
    Keywords: Adunis, Light, Darkness, madness, unity}
  • بهزاد کریمی*
    جنون یکی از مسایل مهم کم تر بررسی شده در حوزه تاریخ اجتماعی و پزشکی جوامع مسلمان در سده های میانه اسلامی است. جنون، تا دو سه دهه پیش ازاین، بیش تر به عنوان یک بیماری روانی موردتوجه پژوهش گران تاریخ پزشکی قرار داشت. اما با معرفی رویکردهای جدید اجتماعی به پدیده های پزشکی به تدریج شاهد شکل گیری جریانی پژوهشی هستیم که مسایل و موضوعات پزشکی را ورای مرزهای شناخته شده دانش پزشکی و در فضایی بینارشته ای موردبررسی قرار می دهد و آثاری را در این زمینه تولید کرده است. یکی از معدود آثاری که در همین چهارچوب به شکلی گسترده تاریخ جنون را در جوامع اسلامی بررسی و تحلیل کرده کتاب تاریخ جنون در جامعه اسلامی دوره میانه نوشته مایکل دبلیو. دالس است. او در این کتاب به شکلی تفصیلی و از سه منظر پزشکی، اجتماعی تاریخی، و حقوقی/ شرعی و با اتکا بر طیف متنوعی از منابع موضوع جنون را دست مایه پژوهشی درخشان قرار داده است. بااین حال، این اثر به دلایل مختلف ازجمله رویکرد جزیی نگر نویسنده، داده های فراوان درباره جنون، و گرفتارشدن در دام نوعی ره یافت شرق شناسانه اروپامحور، که همه چیز را به اروپا احاله می دهد، دچار اشکالاتی محتوایی، به ویژه تعمیم های ناروا، شده است.
    کلید واژگان: جنون, سده های میانه اسلامی, پزشکی, جادو, فقه, تصوف}
    Behzad Karimi *
    Madness is one of the less discussed issues in the social and medical history of Muslim societies in the Islamic Middle Ages. Madness until two or three decades ago, it was mostly considered as a mental illness by medical history researchers. But with the introduction of new social approaches to medical phenomena, we are gradually seeing a stream of research that examines medical issues beyond the known boundaries of medical knowledge and in an interdisciplinary space that has produced some works. One of the few works that within this framework has extensively analyzed the history of madness in Islamic  societies is Majnun: The Madman in Medieval Islamic Society by Michael W. Dols. In this book, he has extensively explored the subject of insanity in three different medical, social-historical, and legal / religious perspectives, relying on a variety of sources. However, this work has some defects for a variety of reasons, including the author's partialist approach, overwhelming data on madness and being caught in the trap of a European-oriented Orientalist approach that in some cases has produced inappropriate generalizations.
    Keywords: Madness, Islamic Middle Ages, Medicine, Magic, jurisprudence, Sufism}
  • عارف دانیالی، حسین گلچینی *، زین العابدین فرامرزی
    ابن حبیب نیشابوری در کتاب خویش – که ذیل ادبیات صوفیانه دسته بندی می شود- اقسام معانی جنون را برمی شمرد؛ در این طبقه بندی، هرگز جنون، بیماری پنداشته نمی شود و نقطه مقابل خردمندی نیست. دیوانه کسی است که سبکی متفاوت از زندگی همگانی را برمی گزیند و هنجارهای رسمی را زیر پا می نهد. بدین ترتیب، دیوانه همچون نقاد اجتماعی-سیاسی بازنمایی می شود. دیوانگی، زبان حاشیه نشینان و مطرودان است. از این روست که همواره شکل طنز و هجو به خود می گیرد و سلسله مراتب معرفتی-اخلاقی را باژگونه می سازد. فوکو نیز گفتمان روانپزشکی که تحت کردارهای شکاف انداز، دوقطبی «عقل-جنون» را برمی سازد و کردار اندیشیدن به شیوه متفاوت را منتفی می سازد، به نقد می کشد. از دید فوکو، روانپزشکی ابزار کنترل اجتماعی و حذف سوژه های تکین است. این رهیافت، نگاه فوکو را به فهم ابن حبیب نیشابوری از جنون نزدیک می کند. البته برخلاف ابن حبیب نیشابوری، فوکو از هرگونه تفسیر رمانتیک یا ذات گرایانه از یک باطن معصومانه امتناع می ورزد. فوکو، هرگونه بازگشت به گفتمان های پیشامدرن را همچون رهیافتی ارتجاعی نفی می کند. او به مفهوم جنون توجه می نماید از این حیث که شکلی از سیاست ورزی غیررسمی را ممکن می کند: نوعی اعمال قدرت از پایین به بالا، فراروی از کردارهای تقسیم کننده. به عبارتی دیگر: فراسوی نیک-بد یا صدق-کذب. اما ابن حبیب نیشابوری، در چارچوب گفتمان صوفیانه، از زبان شیدایان یک گفتمان هژمونیک علیه گفتمان فلسفی می سازد. مقاله حاضر با مقایسه دیدگاه ابن حبیب نیشابوری با فوکو می کوشد از شباهت های ظاهری به تفاوت های گفتمانی برسد.
    کلید واژگان: ابن حبیب نیشابوری, فوکو, جنون, کردارهای تقسیم کننده, تفاوت, قدرت, ذات گرایی}
    Aref Danily, Hossien Golchini *, Zinolabedin Framarzi
    Ibn Habib Neyshaboory in self' book –that it is classified as sufi literature- considers the kinds of madness. In this classification, never madness isn't conceived as illness and it isn't the contrast with rationality. A madman is a man who he chooses different style with public life and refuses formal normal. At a conclusion, a madman is representated as critic of society and politics. Madness is language of outcasts and isolated persons. Therefore, it is irony and overturne ethics-knowledge regime.Foucault, also, criticizes psychiatry' dividing practices that constitutes reason-madness polarity and denies a different ways of thinking. In view of Foucault, psychiatry is a apparatus for social control and rejaction of singular subjects. In this approach, Foucault's perpective becomes similar to Ibn Habib's.But, Foucault, against Ibn Habib, avoids romantic or essentialist interpretation about a innocent essence. Foucault considers refrence to pre-modern discourses as a regressive approach. He pays attention to madness concept because it make possible forms of informal politics: ways of practicing power down to up and pass out of dividing practices. It is beyond of good-bad or truth-false. But Ibn Habib, in sufi discourse, constitutes madness language as hegemonic discourse against philosophical discourse. This article make a comparison between Foucault and Ibn Habib and it transfers superficial similarity to discoursive difference.
    Keywords: Ibn Habib Neyshaboory, Foucault, madness, dividing practices, difference, power, essentialism}
  • Gholamhossein Moghadam-Heidari

    When we talk about observation, an abundance of theories in science come to our mind whose discussions are on how observation of natural sciences is susceptible or non-susceptible to observers' objectives and their previous experiences epistemologically, semantically, psychologically, or socially. The objects of observation in these schools are natural objects and phenomena the subject matter of which is something other than the human being. However, it is not merely natural objects which are the human being in the history of development and evolution of knowledge; the human being has also become his own object and has been studied. The body has become the object of human being in medicine and psyche, and individual and social behaviors the object of research of the human being himself in human sciences. As the object of observation is the psyche of the human being, the characteristics of observation are examined in this article from Foucault's view since its object is also the psyche of the human being. It is also shown that observation in this domain is not only a political act but an identity-making one. Due to this characteristic, "observation" was used as a technique for the treatment of psychological diseases, especially in the case of madness, until the 19th century. This led to the emergence of psychology.

    Keywords: Observation, Gaze, Madness, Object, Subject, Power Techniques}
  • محمد صادقی

    مجانین در سیستم حقوق کیفری ایران به عنوان یک قاعده ی کلی، همانند سیستمهای حقوق کیفری کشورهای دیگر از مسیولیت کیفری مبرا هستند. موضوع مسیولیت کیفری بیماران روانی در سال 1843 با قانون مک ناتن وارد حقوق جزای انگلستان شد و بر اساس این قاعده هرگاه ثابت شود متهم در زمان ارتکاب جرم به علت بیماری روانی دچار آنچان نقص قوای عقلانی بوده است که از ماهیت و کیفیت عمل خود آگاهی نداشته یا اگر واقف بوده، نمیدانسته عمل خلافی انجام میدهد، به علت ابتلا به جنون از مجازات معاف خواهد شد. قانون مجازات عمومی 1304 (اصلاحی1352) بیماران روانی به دو دسته تقسیمبندی کرده بود: کسانی که به طور کامل از مسیولیت کیفری مبرا بودند و کسانی که از بیماریهای روانی خفیفی رنج میبرند و از مسیولیت تخفیف یافته برخوردار بودند. اما قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 با اشاره به جنون و درجات آن، تمام ماجرای اختلالات روانی و تاثیرات این اختلالات را بر مسیولیت کیفری در ماده 51 این قانون خلاصه کرده است. این در حالی است که برخی افراد، از بیمارهای روانی خاصی رنج میبرند بدون اینکه از نظر پزشکی و روانپزشکی دیوانه تلقی شوند. همچنین برخی از مجرمین در حین ارتکاب جرم عاقل بوده، ولی بعدا دچار جنون میشوند. این اجمال گویی سبب تشت آرای قضات و دیگر صاحبنظران در شناخت مفهوم حقوقی جنون از مفهوم روانپزشکی آن شده است. این نگارش سعی دارد جهت اغنای بحث ابتدا تا حدودی به تعامل مفاهیم حقوقی و روانپزشکی جنون بپردازد و در ادامه ضمن بررسی نقش جنون در مسیولیت کیفری بخصوص  بررسی حالات قابل مقایسه با ناهنجاری های روانی از دیدگاه قوانین فعلی ایران و انگلستان، این موضوع را مورد بررسی قرار دهد که آیا متهم که مدعی جنون می باشد باید ادعای خود را اثبات کند یا دادستان باید فقدان جنون را ثابت نماید.

    کلید واژگان: عنصر معنوی, اراده, جنون, اختلال تام قوه تمییز, اختلال نسبی قوه تمییز, مسئولیت کیفری}
    Mohammad Sadeghi

    Lunatics in penal rights system of Iran as a general rule, like penal rights systems of other countries, with the exception of Sweden, are free from penal responsibilities. General punishment rule No.1304 (corrected in 1352) was divided people mentally in two groups: people who were completely free from penal responsibility and people who have moderate mental and psychological diseases and have moderate responsibilities. However, Islamic punishment law enacted in 1370 by pointing out to the insanity and its ratings, has summarized all mental disorders and their impacts on the penal responsibility in act 51 of this law. Some people suffer from special mental diseases, without diagnosis of physician as insane. In addition, some of offenders were sane while commit a crime, but after that they suffer from madness. This has caused to more recognition of legal concept of madness legally from its concept in psychology. This writing tries to enrich interaction of legal and psychological concepts of madness at first and in continue it evaluates role of madness in penal responsibility, especially investigation of comparable modes with mental abnormalities from current point of view of Iran and England’s rules. it investigates that if accused people who claim for madness should prove his/her claim or public prosecutor should prove lack of madness.

    Keywords: spiritual element, will, madness, total disturbance of discrimination power, penal responsibility}
  • داوود اسپرهم
    نیچه برای تمدن تاثیرگذار یونان باستان دو اصل محوری تمدن ساز را معرفی می کند: اصل «آپولونی» و اصل «دیونوسوسی». اصل اول با بهره گیری از منطق خرد، ساختاربخش و قوام دهنده تمام امور و انتظامات دنیای یونیانیان بوده است و به شکل گیری فردیت یگانه و انحصاری انسان یونانی مدد رسانده است. اصل دوم با تکیه بر شور، جنون و سرمستی تلاش کرده است خود را از چهارچوب های نظام یافته و فردیت های محصور اصل نخست بیرون کشد و با وجد و هیجانات بی پایان، موجب فردیتی بزرگتر و فراگیرتر گردد. رشد و تعالی فرد یونانی در کشاکش و دیالکتیک مداوم این دو عنصر متضاد، با حرکتی جهشی به پیش رفته است. موسیقی و مجسمه سازی به عنوان ظرف این دو اصل عمل، و خرد و جنون یونانی را نمایندگی کرده است. این در حالی است که بنا بر شواهد و ادله اسطوره ای، تاریخی و فرهنگی باید گفت که خاستگاه دو اصل متضاد یادشده، نه در یونان باستان، بلکه در ایران باستان بوده است. این نوشته سعی دارد ابتدا با تشریح ویژگی ها و اوصاف دو اصل آپولونی و دیونوسوسی، به خاستگاه ایرانی آن ها توجه کند و پس از بررسی پیشینه های حضور آن ها در تمدن کهن ایرانی، به نحوه تداوم آن ها در جریان های فرهنگی، به ویژه در جریان عظیم عرفان و تصوف ایرانی اسلامی توجه دهد. هنجارهای دوگانه در عرفان و تصوف که سوق دهنده سلوک صوفی است، ماهیت دیونوسوسی و آپولونی آشکاری را با ریشه ایرانی نشان می دهد.
    کلید واژگان: آپولونی, دیونوسوسی, عرفان ایرانی, اسلامی, فردیت یگانه, فردیت کل, عقل, جنون}
    Davood Sparham
    Nietzsche mentions two central pillars for the genuine influential civilization of ancient Greece, i.e. , the Apollonian and the Dionysian principles. The first principle, using the logic of wisdom, has structured and formed all affairs and orders of the Greek's world, and thus contributed to the formation of the unique individuality of the Greek man. The second, relying upon passion, madness and ecstasy, has tried to reach beyond the systematized frames and limited individualities of the first principle and therefore has led to a more extensive and comprehensive individuality by means of passion and excitement. The growth and transcendence of the Greek man has taken a big step forward through the constant conflict and dialectic between these two contradictory elements. Meanwhile music and sculpture have functioned as the containers of these two elements, representing the Greek wisdom and madness. However, based on mythical, historical and cultural evidence, it must be said that the two mentioned contradictory principles did not originate in ancient Greece but ancient Iran. The present article is an attempt to shed light on the Iranian origin of the two principles by analyzing their main features. Next, their background in the ancient Iranian civilization is presented. Finally, their continuation into various Iranian cultural trends, especially the mighty trends of mysticism and Sufism, undergoes discussion.
    Keywords: Apollonian, Dionysian, Islamic-Iranian Mysticism, Unique individuality, Total individuality, wisdom, Madness}
  • سمانه سدیدپور، محمد امین قانعی راد
    جنون واژه ای است که دارای اعتباری نسبی است و گفتمان فعلی آن هم چنان نیازمند اصلاح است. بنابراین، در این پژوهش با رویکردی کیفی ضمن مطالعه مفهوم جنون و سیر تحول آن در گذر زمان سعی شده است رویدادهای زمانی تاثیرگذار بر این مفهوم مطالعه شود. این پژوهش با نگاهی به رویکرد تبارشناسانه فوکو و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کیفی، به خوانش سیر تحول مفهوم جنون در آثار شاعران ماندگار ایران فردوسی، نظامی، سعدی، مولوی و حافظ و تا حد امکان اصلاح این گفتمان می پردازد. یافته ها نشان می دهد که از فردوسی تا مولوی کاربرد مفهوم جنون مورد توجه بوده است و پس از مولوی، این توجه سیر کاهشی دارد. به لحاظ معنایی، مطالعه مفهوم جنون و سیر تحول آن، هم چنین بررسی تغییرات ویژگی های شخصیت مجنون نشان می دهد که در تمام دوره ها، شعرا دو تعبیر مثبت و منفی (جنون دنیایی و جنون الهی) از جنون در مدنظر دارند و این عامل جنگ بود که توجه گسترده جامعه را به سمت جنون سیر داد و پس از فروکش کردن جنگ، زمینه های خردورزی رشد کرد. در بررسی شخصیت مجنون مطالعه روشن می شود که مجنون حافظ از همه خودمحورتر، مجنون سعدی عاقل تر، مجنون مولوی شادتر و مجنون نظامی عاشق تر است. در تایید اصل برون بودگی فوکو می توان گفت نمی توان تاثیر رویدادهای زمانی را بر دگرگونی واژگان زبانی نادیده گرفت.
    کلید واژگان: اصل برون بودگی, فوکو تبارشناسی, جنون, دیوانگی, شعر فارسی}
    S. Sadidpour, Ma Ghaneirad
    Madness is word which is of relative validity and its present discourse still needs reformation. Thus، with a qualitative approach، while studying the notion of madness and its evolution throughout time، this research aims to investigate the temporal events influencing such notion. Looking at genealogical approach of Foucault and using qualitative content analysis method، this study reads the evolution of this concept in the works of Persian lasting poets like Ferdowsi، Nizami، Sa’di، Molavi and Hafiz، and tries to reform this discourse as much as possible. The results show that from Ferdowsi to Molavi the usage of such concept has been noteworthy but after him such attention decreased. Semantically، investigation of madness and its evolution as well as the study of changes in the features of Majnoon character show that، in all times، the poets have two positive and negative interpretations of madness (secular and divine madness) and it was the element of war which directed the vast attention of society to this notion and after the subsiding of war the ground for rationalization was provided. The exploration of Majnoon character shows that Hafiz’s Majnoon is the most egoist، Sa’di’s the smartest، Molavi’s the most happy and Nizami’s the most lover. Approving Foucault’s principle of exclusion، this study shows that the influence of temporal events on the changes of words cannot be ignored.
    Keywords: exclusion principle, genealogy, madness, foolishness, Persian poetry}
  • Sayyed Rahim Moosavinia*, Seyyede Maryam Hosseini
    This paper is an attempt to discuss the concept of madness and its different causes and functions in Bessie Head’s semiautobiographical novel A Question of Power. It aims to explore the multifaceted insanity of Elizabeth the exiled colored protagonist in terms of different theories. We will see how once a devastating trauma turns out to be a habilitating schizophrenia. Head challenges the readers’ normalized responses with this controversial concept (i.e. madness) and throws a new light on the capability of apparently silenced and insane people. Withstanding the long preserved devastating epistemology of the institutionalizing power, she clarifies that one can avoid being inside a power archive through insanity like Shakespearean fool.
    Keywords: Madness, Schizophrenia, Unreason, Bessie Head, A Question of Power}
  • زینب صابر*، پرویز ضیاء شهابی
    میشل فوکو (1926-1984)، به تاسی از نیچه به نقد مبانی متافیزیک غربی می پردازد. او در این راستا با افشاء و واژگونی معیارها و اصول بدیهی انگاشته شده در ساختار قدرت، به تبیین اشکال مختلف غیریت اهتمام دارد. یکی از این اشکال غیریت را می توان جنون دانست که به زعم فوکو در آثار هنری عصر مدرن متجلی است. نقاشی های فرانسیس گیا به زعم فوکو می تواند راهبر ما در خروج از آن چیزی باشد که ساختار قدرت، مقدر ساخته است. در این پژوهش کوشش می شود، نسبت و رابطه تفکر فوکویی در خصوص جنون هنری با امر دیونوسوسی نیچه و تناظر این دو نگره با هم و در عین حال با جنون هنری به تصویر درآمده در آثار فرانسیس گیا نشان داده شود. در این مقاله سعی شود با ارائه شواهدی از هنر مدرن به ویژه آثار گیا، جنون هنری از منظر فوکو تبیین شود و در نهایت به مثابه امری رهایی بخش از چنبره ساختارهای مسلط قدرت قلمداد شود.
    کلید واژگان: هنر, جنون, رهایی, امر دیونوسوسی, قدرت, اپیستمه}
    Zeynab Saber*, Parviz Ziaa Shahabi
    The French philosopher Michel Foucault (1926-1984) following Nietzsche, criticized the foundations of western metaphysical. He tried to explain different forms of ‘otherness’- alterity- referring to those who are marginalized and excluded from power positions, through disclosure and subversion of the canons and self-explanatory principles. Madness can be considered one of these forms of otherness as Foucault found it in modern era’s artistic works. Foucault considered Francis Goya’s paintings as leading us out of what the power structure decided. In this study, the relationship and interaction between Foucault’s ideas regarding artistic madness with Nietzsche’s Dionysian principle is analyzed; the interaction of these two views with each other and with the artistic madness depicted in Goya’s works is also studied. By giving evidence from Modern art particularly from Goya’s works, artistic madness form Foucault’s view is explained and considered as a form that make freedom possible out of the dominant power structures.
    Keywords: Art, madness, freedom, Dionysian principle, power, episteme}
  • هادی خدیور، رجب توحیدیان
    یکی از مضامین عرفان سازی که از دیر باز در پهنه ادب عرفانی فارسی مطرح بوده و باعث شکل گیری آثار بدیعی در این زمینه گردیده است، موضوع عقل وتقابل وتعارض آن با عشق وجنون عارفانه یا مکتب مشائی ارسطوئی (فلسفه واستدلال) با مکتب اشراقی افلاطونی (عرفان و شهود) است.عقل وخردی که عارف شاعری، همچون مولانا با آن در افتاده است، و در دو اثر ماندگار خود؛یعنی: مثنوی وغزلیات شمس به تحقیر ونکوهش آن می پردازد، عقل یونانی است که پیرو نفس وخیال بوده و به مانند حجاب ومانعی در راه رسیدن به سر منزل مقصود است وبه تعبیر خود مولانا:«عقل جزوی است که منکر عشق است» و منظور از آن عقل کلی نیست که در آیات وروایات دینی و در سخنان عرفایی همچون مولانا، با عنوان «عقل عقل» مورد تمجید وتکریم فراوان واقع گردیده است. این مقاله به بحث و بررسی در زمینه تقابل وتعارض چنین عقلی با عشق وجنون عارفانه در مثنوی وغزلیات شمس، همراه با ذکر شواهدی از دیگر اشعار و متون عرفانی پرداخته است.
    کلید واژگان: مولانا, عرفان, عقل, عشق وجنون, مثنوی, غزلیات}
    Dr Hadi Khadivar, Rajab Tohidian
    A long-time existing subject in Persian mysticism, which has formed innovative works, is wisdom and its contrast with mystical love and madness or the contrast of Aristotelian peripatetic school (philosophy and reasoning) with the platonic Eshragi school (mysticism and intuition). The wisdom which is confronted, and humiliated, by a mystic poet like Molana in his two eternal works, i.e. Masnavi and Shams Sonnets, is Greek wisdom which follows self and dream, acting as an obstacle in reaching the destination, and in Molana's words, “It is the incomplete love which denies love.” This does not refer to the complete wisdom, bearing the title of “wisdom of wisdom,” which has been admired and praised in religious verses and sayings and in the works of some mystics such as Molana. This paper, by referring to other mystical poems and texts, tries to examine the contrast between such wisdom and mystical love and madness.
    Keywords: Molana, mysticism, wisdom, love, madness, Masnavi, Shams Sonnets, reasoning, intuitional knowledge}
  • سید حسن هاشمی
    احراز رشد در مسئولیت کیفری دختران از جمله مباحث نوظهوری است که بررسی فقهی در این زمینه ضروری به نظر می رسد. زیرا بسیاری از دختران و پسرانی که تازه به سن بلوغ جنسی و شرعی رسیده اند، از رشد عقلی و فکری لازم در مسائل کیفری برخوردار نیستند. سوال مهم این است که آیا از دیدگاه فقهی چنین اشخاصی در امور کیفری مانند امور مدنی مورد حمایت حقوقی قرار داشته و فاقد مسئولیت کیفری به شمار می روند؟ مقاله حاضر در ابتدا به تبیین مفهوم رشد و رابطه آن با جنون و بلوغ پرداخته و اثبات می شود که در اصطلاح روایی، رشد تنها به مفهوم خاص مدنی اختصاص نداشته و قابل تعمیم به مسائل غیر مالی از جمله امور کیفری نیز می باشد. در ادامه مقاله مبانی و ادله لزوم احراز رشد از منظر آیات و روایات در مسئولیت کیفری و همچنین ادله عقلی این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است و معلوم می شود که معنای کلمه «رشد» و «اشد» نسبی می باشد و شواهد و مویداتی از آیات و روایات بر این مدعا ذکر شده است. در بررسی ادله عقلی معلوم می گردد، مسائل کیفری به مراتب مهم تر از امور مالی می باشد و به طریق اولی یا حداقل به وحدت ملاک، رشد، در مسئولیت کیفری شرط است. برای این مدعا از قیاس اولویت در مساله رشد بهره گرفته شده و سپس به تبیین قید «کمال العقل» و واژه «معتوه» که بر اساس روایات فاقد مسئولیت کیفری می باشند؛ پرداخته شده است؛ بنابراین بازنگری در سن مسئولیت کیفری دختران ضروری به نظر می رسد.
    کلید واژگان: بلوغ, رشد کیفری دختران, شد, اشد, عقل, سفاهت, جنون, قیاس اولویت, قبح عقاب بلابیان}
    Seyyed Hossain Hashemi
    Childrens, and especially girls, becoming mature enough to have penal responsibility is among the new problems into which enquiring jurisprudential investigations seems necessary because many children, especially girls, who have newly reached religious and sexual maturity age lack in the necessary intellectual growth for penal issues. The basic question is whether, from a jurisprudential viewpoint, such people are legally supported and are not responsible concerning penal issues such as civil affairs. The present paper, first, elaborates on the concept of "growth" and its relationship with madness and maturity and tries to prove that according to traditions growth is not merely limited to its civil conception and is generalizable to non-fiscal matters such as penal affairs. Then, the paper studies the foundations and proofs regarding the necessity of reaching maturity to have penal responsibility based on the Quran, traditions, and rational arguments, coming to the conclusion that the meanings of the words "roshd" [growth] and "ashadd" [severest] is relative, the claim being substantiated by proofs from the Quran and traditions. The rational proofs show that penal matters are much more crucial than fiscal matters, thus, growth is primarily a condition. To prove the claim, Primacy Analogy has been used, followed by an explanation of the conditions "kamal al-aghl" [perfect intellect] and "matooh" who do not have penal responsibility based on traditions. Therefore, reform in the age of penal responsibility is essential.
    Keywords: maturity, girl's penal growth, growth, ashodd, intellect, insanity, madness, primacy analogy, indecency of punishment without expression}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال