به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "religious pluralism" در نشریات گروه "علوم انسانی"

  • اسعد الکعبی*، بهروز حدادی، علی شمعون الشیخ

    مفهوم الخلاص یطرح فی مختلف الادیان وفق مبادئ خاصه ففی المسیحیه علی سبیل المثال یطرح علی اساس مبادئ الإیمان المسیحی، ویطرح فی الإسلام ضمن عده مفاهیم ابرزها النجاه التی قوامها الإیمان الذی یدعو الإسلام إلیه، ومن هذا المنطلق اختلفت آراء المفکرین العرب المعاصرین حول مساله تعدد الادیان وخلاص اتباع سائر الادیان، حیث تتراوح هذه الآراء بین الشمولیه والتفردیه، فبعضهم یتبنون رویه شمولیه ولا یرفضون التعددیه الدینیه وبالتالی یعتقدون بإمکانیه خلاص اتباع سائر الادیان، فی حین ان بعضهم الآخر یتبنون رویه حصریه تفردیه یرفضون علی اساسها إمکانیه خلاص اتباع سائر الادیان، بل إن بعضهم لا یعتقدون بإمکانیه خلاص اتباع المذاهب الاخری التی تتفرع علی دینهم. من هذا المنطلق، تم تدوین هذه المقاله وفق اسلوب بحث تحلیلی وصفی بالاعتماد علی المصادر المکتبیه بهدف استکشاف آراء المفکر العراقی المعاصر الدکتور عبد الجبار الرفاعی مع لمحه علی آراء بعض المفکرین العرب المعاصرین فی هذا الامر، وقد دلت النتائج علی انه یتبنی رویه شمولیه علی ضوء إیمانه بسعه رحمه الله وعمومیتها مع استناده إلی ادله عقلیه ودینیه معتبره تثبت إمکانیه خلاص اتباع سائر الادیان بعیدا عن التعصب الدینی والطائفی، وذلک من منطلق اعتقاده بمبدا تعددیه الادیان، حیث یدعو إلی ضروره احترام سائر الادیان وعدم الاستهانه بتعالیمها ویرفض التکفیر والنزاعات العقائدیه المثیره للعداء والضغینه. بینما اصحاب الرویه التفردیه من منطلق تعصبهم الدینی والطائفی لا یستندون إلا إلی ادله دینیه یکتنف بعضها الشک من جهه السند التاریخی او لا ترقی دلالتها إلی تعمیم العقاب علی جمیع البشر، کما یمکن تفسیر دلالاتها بنحو آخر بحیث تنتفی حصریتها علی صعید خلاص اتباع سائر الادیان.

    کلید واژگان: الخلاص, التعددیه الدینیه, عبد الجبار الرفاعی, المفکرون العرب المعاصرون
    Asad Kaabi*, Behrooz Hadadi, Ali Shmoon Al-Shaykh

    The concept of salvation is presented in different religions according to special principles. In Christianity, it is presented on the basis of Christian faith, and in Islam, it is presented within several concepts, but the most prominent of which is “najat” which is based on the faith that Islam calls for. From this view, the opinions of contemporary Arab thinkers differed toward varied religions and salvation. From this standpoint, the views of the most prominent contemporary Arab Christian and Muslim thinkers on the issue of salvation range between Inclusivism and exclusivism. Some of them adopt an Inclusivism vision and do not reject religious pluralism and believe in the possibility of salvation for followers of other religions, while others adopt an exclusive vision on the basis of which they reject the possibility of salvation for followers of other religions. Some of them do not believe in the possibility of salvation for followers of other sects that branch off from their religion. This article was conducted according to a descriptive analytical research method relying on library sources with the aim of exploring the opinions of the contemporary Iraqi thinker Dr. Abdul-Jabbar Al-Refae with a review of the opinions of some contemporary Arab thinkers regarding what was mentioned. The results indicated that he adopts an Inclusive vision in light of his belief in the breadth and universality of God’s mercy, and based on significant rational and religious evidence that proves the possibility of salvation for followers of other religions away from religious and sectarian fanaticism. He believes in the principle of pluralism of religions, so he calls for the necessity of respecting all religions and not underestimating their credos, and rejects “takfir” and doctrinal disputes that provoke hostility and hatred. However, there are others who hold an exclusive view based on their religious and sectarian fanaticism, relying only on religious evidence, some of which is shrouded in doubt in terms of historical support or whose significance does not amount to generalizing punishment to all human beings. Its implications can also be interpreted in another way such that its exclusivity at the level of salvation for followers of other religions is denied.

    Keywords: Salvation, Religious Pluralism, Abdul-Jabbar Al-Refae, Contemporary Arab Thinkers
  • علی نگارستانی*، حسن پناهی آزاد
    سید حسین نصر از برجسته ترین چهره های جریان سنت گرایی است که در بیان و تبیین دیدگاه های این جریان نقش بسزایی داشته است. مهم ترین دیدگاه سید حسین نصر که بحث های بسیاری پیرامون آن شکل گرفته، نظریه وحدت متعالیه ادیان است. او در این دیدگاه با وام گرفتن از مبانی حکمت متعالیه و همچنین عرفان نظری به این نتیجه رسیده که تمامی ادیان دارای حقیقتی واحدند و تفاوت های ادیان مربوط به امور بیرونی ادیان است، نه حقیقت ادیان. در این دیدگاه، نصر جامه ای جدید به دیدگاه کثرت گرایی دینی پوشانده است که افرادی همچون جان هیک در جهان مسیحیت و عبدالکریم سروش در جهان اسلام آن را تبلیغ می کنند. این مقاله به صورت توصیفی انتقادی نگاشته شده و نویسنده بعد از تبیین دیدگاه نصر به اشکالات آن پرداخته است؛ اشکالاتی همچون بی توجهی به بحث خاتمیت، نسبیت انگاری آموزه های دینی، و تضاد آن با نصوص قطعی ادیان که سعادت را انحصار یک دین می دانند.
    کلید واژگان: وحدت متعالیه ادیان, سید حسین نصر, کثرت گرایی دینی, انحصارگرایی, عرفان نظری
    Ali Negarestani *, Hassan Panahiazad
    Seyyed Hossein Nasr is one of the prominent figures of the traditionalist movement who has played a significant role in expressing and explaining the views of this movement. The most important viewpoint of Seyyed Hossein Nasr, which has sparked many discussions, is the theory of the transcendent unity of religions. In this view, by drawing on the foundations of metaphysical wisdom and theoretical mysticism, he has concluded that all religions have a unified truth, and the differences between religions are related to external matters of religions, not the truth of religions. In this view, Nasr has given a new garment to the perspective of religious pluralism, which individuals like John Hick in the world of Christianity and Abdolkarim Soroush in the world of Islam promote. This study is written in a descriptive-critical manner, and the author, after explaining Nasr’s view, addresses its shortcomings, such as neglecting the discussion of eschatology, relativism towards religious doctrines, and its contradiction with the definitive texts of religions that consider salvation exclusive to a religion.
    Keywords: transcendent unity of religions, Seyyed Hossein Nasr, Religious pluralism, Exclusivism
  • محممود امیریان*

    دین ازجمله مباحثی است که متصف به حق و باطل می شود. تشخیص دین حق از باطل برای انتخاب دین و عمل به آموزه های آن برای رسیدن به سعادت ابدی اهمیت فراوانی دارد؛ عقل بهترین معیار برای این امر است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی در صدد ارایه مستنداتی برای انتخاب دین معقول است.عقل، انسان را در انتخاب دین مختار قرار نداده؛ بلکه انسان را ملتزم به انتخاب دینی می کند که از حیث مبدا و عدم ستیز آموزه های آن با حکم عقل از سلامت کامل برخوردار باشد. انکار دین و پذیرش هر نوع دینی و حق دانستن همه آنها در زمان حاضر قابل دفاع نبوده و با معیار عقل سازگار نیست؛ ازاین رو باید از بین ادیان موجود دین حق را برگزید. ادیان یهودیت و مسیحیت به علت تحریف در کتب آسمانی شان، انحراف از اصالت خویش و وجود آموزه های مخالف عقل در آنها الزامی در پذیرش چنین ادیانی از سوی عقل نیست؛ بلکه چه بسا مورد نکوهش عقل نیز هست. اسلام تنها دینی است که مورد تایید عقل بوده و معیارهای انتخاب دین حق را دارا است.

    کلید واژگان: دین, حق, معیار, عقل, اسلام, مسیحیت, یهودیت, بی دینی, پلورالیسم, انتخاب دین
    Mahmoud Amirian

    Religion is among the topics that are described as truth and falsehood. In order to attain eternal felicity through adopting a religion and adhering to its teachings, the discernment of true religion from false one holds great importance; Since there is nothing better than Reason, as a measurement, to select a true religion. The present study, providing a descriptive-analytical method, aims to present rational evidence for selecting and adopting a true religion. Reason does not leave humans free in adopting a religion they want; rather, it obliges them to select a religion that its origin and teachings are not in contradiction with the dictates of Reason. Likewise, denying religions, accepting any kind of religion, and considering all of them, in the present time, as true are not compatible with Reason. The true religion, therefore, must be selected among the existing religions. Judaism and Christianity, due to distortions in their holly scriptures, deviation from their originality, and some their teachings which are in contrary to Reason, not only have no rational obligation to accept, but may also be condemned by Reason. Islam is the only religion that has been affirmed by Reason and possesses the criteria for selecting the true religion.

    Keywords: religion, truth, measurement, reason, Islam, Christianity, Judaism, atheism, religious pluralism, adoption of religion
  • پگاه جمشیدی، قدرت الله قربانی

    در برابر نقدهای واردشده بر نظریه کثرات گرایی دینی جان هیک در زمینه چرایی و چگونگی حقانیت و نجات ادیان و همچنین استخراج مبانی و الگوی نظریه دینی وی، سعی فلاسفه و الهی دانان بر این بود که در عین احترام به اصل گشودگی نظریه دینی هیک، به اصلاح و تکمیل نظریه وی در باب مسیله واقع نمایی تمام تجربیات دینی بپردازند. در این میان کیث وارد، در عین طبیعی و مفید دانستن مسیله تنوع ادیان و قدردانی از جان هیک، بر مرز بین درست یا قابل قبول بودن و کفایت یا گشودگی بعد اعتقادی دین نسبت به آینده و همچنین درک متقابل تکاملی ما از آن تاکید می ورزد. او تلاش دارد پشتوانه رویکرد جدیدی در باب کثرت گرایی دینی به نام کثرت گرایی نرم باشد. او با نقد لوازم رویکرد حداکثری، به ویژه مبنای معرفتی و نتایج ناپذیرفتنی آن، بر موارد مهمی چون اهمیت بعد اعتقادی دین، اجتناب از خودبسندگی دینی، و توجه به تحول جهان بینی های برخاسته از اعتقادات دینی در طول تاریخ تاکید دارد. در این تحقیق، علاوه بر تبیین مولفه های کثرت گرایی کیث وارد، نتایج و لوازم منطقی کثرت گرایی نرم و گشوده او نیز استخراج شده است: گشودگی در لزوم کفایت باورهای دینی خود، احترام ادیان به یکدیگر و اهمیت عمق بخشی به معنویت خود، وجود امکان تفاهم در اختلاف اغراق آمیز ادیان، تعهدی خطاپذیر از تجربه واقعیت دینی خود و احترام به وجود ادیان متنوع، و بازنگری دقیق در دسته بندی ادیان.

    کلید واژگان: کثرت گرایی دینی, رویکرد گشوده و نرم, بعد اعتقادی, حقیقت الوهی, کیث وارد
    Pegah Jamshidi, Qodratullah Qorbani

    Keith Ward tries to choose a new approach to religious pluralism called "soft and open religious pluralism." Considering the question "What are Keith Ward's elements of religious pluralism?" this paper attempts to explain how he overcame John Hick's religious pluralism and introduced his soft and open religious pluralism, as well as its logical requirements. By criticizing John Hick's extreme approach to religious pluralism, particularly its epistemic basis and unacceptable results, Ward emphasizes the possibility of divine manifestation in all religious traditions, the importance of the doctrinal dimension of religion, the avoidance of adequacy of religion, and the development of religious worldviews. He believes it is unacceptable to believe that all religions have one internal core that can be understood only by a limited number of people. According to his viewpoint, the experience of divine reality cannot be wholly explainable and comprehensible. Also, making a difference between internal and external forms of religion may lead to an exclusivist approach. Some of the more important consequences of Keith Ward's tendency to open religious pluralism are: openness to other religions, not adopting an exclusivist viewpoint, respecting religious struggles and striving to excel in one's own spirituality, fostering mutual understanding among religions, and recognizing that our understanding and commitment to our religion is insufficient.

    Keywords: Religious Pluralism, Open, Soft Approach, Doctrinal Dimension, Divine Reality, Keith Ward
  • میثم کهن ترابی*
    نظریه پلورالیزم دینی از جمله نظریه های متاخر به شمار می رود که با اهدافی متفاوت توسط پیروان آن، طرح و دنبال می شود. این نظریه که مورد گفتگو و گاه مناقشه فراوان بوده، در تفسیر تسنیم نیز مفصلا طرح و نقد شده است. تسلط نویسنده به این نظریه و ارایه بحثی فراگیر که جنبه های مختلف این نظریه را مورد واکاوی قرار می دهد و بهره گیری از استدلال های عقلی و نقلی، از محسنات بحث مطرح شده در این تفسیر است. فقدان پاسخی روشن به مقوله رستگاری که از مهم ترین پرسش های پلورالیزم دینی است، طرح برخی مطالب درون دینی که در پاسخ به اندیشه پورالیستی غیرقابل اتکاء به نظر می رسد و همچنین در نظر نگرفتن برخی آیات قرآن که به نوعی موید پلورالیزم دینی هستند، از مهم ترین نقدهای وارد به مباحث مطرح شده در این تفسیر است. پژوهش حاضر با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای به نقد پلورالیزم دینی در تفسیر تسنیم پرداخته است.
    کلید واژگان: پلورالیزم دینی, تفسیر تسنیم, جوادی آملی, حقانیت, رستگاری
    Meysam Kohantorabi *
    The theory of religious pluralism is one of the latest theories that has been developed and pursued by its followers with different goals. In Tasnim commentary, this theory, which has created a lot of controversies, has been introduced in detail and criticized. The author's mastery of this theory and his presentation of a comprehensive discussion that explores various aspects of this theory and the use of rational and narrative arguments are some of the advantages of the discussion. Lack of a transparent answer to the question of salvation, which is one of the most important questions of religious pluralism, the presentation of some intra-religious topics which seem not to be dependable in response to pluralist thought, and the presentation of some Qur'anic citations to confirm the denial of pluralism without taking into consideration some other related verses are criticisms levelled against the issues discussed in this commentary. The present paper, relying on a descriptive-analytical method using library sources, critiques religious pluralism in Tasnim commentary.
    Keywords: Religious pluralism, Tasnim commentary, Javadi Amoli, legitimacy, salvation
  • ادیس دودریجا*
    با توجه به افزایش فرقه گرایی مسلمانان در دهه یا دهه های گذشته، مخصوصا در خاورمیانه، شاید اشکالی نداشته باشد که بپرسیم آیا امروزه تصور غلبه مسلمانان بر تفرقه های تاریخی و مذهبی شیعه و سنی اساسا ممکن است (حتی اگر چنین اختلافی را بسیار مطلوب بدانیم). رخدادهای پرشمار اخیر «فرقه ای» یا خشونتی که از مذهب ناشی می شود یا با مذهب توجیه می شود و سرکوب مستمر بسیاری از جوامع مسلمان به دست سایر مسلمانان (هم درون اختلافات فرقه ای و هم بین این اختلافات در بسیاری از کشورهای دارای اکثریت مسلمان)، که به از دست رفتن جان بسیاری از انسان ها انجامیده است، تردید و فقدان خوش بینی در این زمینه را موجه می کند. اما این تصویر نسبتا تیره و تار نباید ما را از تلاش برای بهترکردن اوضاع و احوال مایوس کند، هر قدر هم که مشکل آفرین باشد. به دیگر سخن، بدیل وضع موجود امروزه از نظر بسیاری از مسلمانان، دیگر پذیرفتنی نیست، چه بر اساس مبانی و دلایل اخلاقی و چه بر اساس مبانی و دلایل مذهبی/کلامی. بخشی از راه حل این است که استدلال های عقلی و استدلال های مبتنی بر واقعیت زیسته به سود غلبه بر فرقه گرایی مسلمانان پیشاپیش در قالب نظریه اسلام ترقی خواه مطرح بوده است.
    کلید واژگان: اسلام معاصر, فرقه گرایی, تکثرگرایی مذهبی, خاورمیانه
    Adis Duderija *
    Given the increase in Muslim sectarianism over the last decade or so, especially in the Middle East, one would be forgiven for asking whether the idea of Muslims transcending the historical and religious Sunni-Shi’i divides today would ever be possible (even if one is of the view that it is highly desirable).The numerous recent events of ‘sectarian’ or religiously-inspired/justified violence and ongoing repression of many Muslim communities by other Muslims (both within and across sectarian divides in many parts of the Muslim majority world), which have resulted in many lost lives, justify scepticism and lack of optimism in this respect.However, this rather grim picture ought not deter us from efforts to make the situation better, as problematic as it is. Put differently, the alternative of upholding the status quo is for many Muslims today no longer acceptable on both moral and religious/theological grounds.Part of the solution is that the intellectual and the lived reality-based arguments for transcending Muslim sectarianism are already in place in the form of what I refer to as the theory of progressive Islam.
    Keywords: contemporary Islam, sectarianism, Religious pluralism
  • ابوالفضل صادقی*، محمد علی رضایی اصفهانی

    یکی از موضوعات کلامی که همواره مورد توجه قرآن پژوهان مسلمان بوده و در سال های اخیر، به طور ویژه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است، پلورالیسم یا همان کثرت گرایی دینی است. برخی از نو اندیشان معاصر همانند عبدالکریم سروش با استناد به برخی از آیات قرآن کریم که در آن ها، صراط مستقیم به صورت نکره ذکر گردیده است، آن را دلیل بر تعدد صراط مستقیم پنداشته و ادعای کثرت گرایی دینی نموده اند. از جمله آیاتی که بدان استناد جسته اند، عبارتند از : «إنک علی‏ صراط مستقیم» (زخرف: 43)؛ «علی‏ صراط مستقیم» (یس: 4)؛ «و یهدیک صراطا مستقیما» (فتح: 2)؛ «و هداه إلی‏ صراط مستقیم» (نحل: 121) که در سه آیه ی نخست، هدایت بر صراط مستقیم، مرتبط با پیامبر اکرم (ص) و در آیه ی چهارم، مرتبط با حضرت ابراهیم (ع) می باشد. رهیافت مقاله ی حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از آراء مفسران و اندیشمندان قرآنی به ویژه علامه طباطبایی، آیات یاد شده را دلیل بر تفخیم، مبالغه و تعظیم صراط مستقیم دانسته و استناد این آیات، بر پلورالیسم دینی را مردود نموده و یگانه راه سعادت و آیین حق را دین مبین اسلام دانسته که صراط مستقیم در انحصار آن است.

    کلید واژگان: کثرت گرایی دینی, علامه طباطبایی, عبدالکریم سروش, تنکیر صراط مستقیم, مدعای قرآنی
    Abolfazl Sadeghi *, Mohammadali Rezaee Esfehani

    One of the theological topics that has always been of interest to Muslim Quran scholars and has been specially analyzed and studied in recent years is "pluralism" or "religious pluralism". Some contemporary religious modernists, such as Abdul Karim Soroush, have cited some verses of the Holy Qur'an in which the straight path is mentioned in indefinite form, and have considered it as a reason for the multiplicity of the straight path and have claimed religious pluralism. Among the verses that have been cited are: “Indeed, you are on a straight path” (Zukhruf / 43), ”on a straight path” (Yasin / 4), “and guided him to a straight path” (Fath / 2), “and guides you to a straight path” (Nahl / 121) which in the first three verses, guidance on the straight path, is related to the Holy Prophet (PBUH) and in the fourth verse, is related to the prophet Ibrahim (AS).The approach of the present article, which is organized by descriptive-analytical method, using the opinions of Quranic commentators and thinkers, especially Allameh Tabatabai, considers the mentioned verses as a reason for regarding, valuing and respecting to the straight path and rejects the citation of these verses on religious pluralism. The path to happiness and the religion of truth is considered to be the religion of Islam, which solely contains the Straight Path.

    Keywords: Direct Straightening, Religious Pluralism, Allameh Tabatabai: Abdolkarim Soroush: Quranic Claim
  • هاتف سیاه کوهیان*
    تاثیر اراده نهاد قدرت بر شدت و ضعف گفتمان کثرت گرایی دینی در اندیشه های صوفیه مساله ای است که این مقاله می کوشد میزان و چگونگی آن را در سیر تاریخی تصوف ایرانی تا پایان قرن هفتم (با تاکید بر عصر مغول) نشان دهد. بررسی ها نشان داد که ثبات و سلطه گفتمان انحصارگرایی دینی در مناسبات فرهنگی جامعه ایرانی تا قرن هفتم، برآیند پیوند متشرعه با نهادهای قدرت بوده و خلع ید متشرعه از قدرت سیاسی موجب به حاشیه رفتن گفتمان فقه و رشد جریان تصوف، و در نتیجه اعتلای گفتمان کثرت گرایی دینی در آراء صوفیان شده است. نمونه تاریخی صحت این مدعا حکومت (غیر دینی و سپس دینی) مغولان در ایران است که تا زمانی که مسلمان نگشته و متشرعان را در مناسبات قدرت سهیم نکرده بودند، کثرت گرایی دینی در متون صوفیه گفتمان غالب بوده است؛ اما با مسلمان شدن مغولان پیوند مجدد متشرعه با قدرت مانع بسط گفتمان کثرت گرایی دینی در آثار صوفیه می شود.
    کلید واژگان: تصوف, نهاد قدرت, کثرت گرایی دینی, تحلیل گفتمانی
    Hatef Siahkuhian *
    The influence of the political power factor on the strength and weakness of religious pluralism discourse in the thoughts of Muslim Sufis is a topic that this article examines its quantity and quality in the historical course of Sufism until the end of the seventh century (with an emphasis on the Mongol era). The studies showed that the stability and hegemony of religious exclusivism in Iranian society until the 7th century was the result of the link between the religious Legislators and political power; The removal of religious jurists (Al-fuqahāʾ) from political power has caused the weakness of jurisprudence-oriented discourses and the growth of Sufism, and as a result, the strengthening of the religious pluralism discourse in Sufi opinions. An example of the validity of this claim is the (non-religious and then religious) rule of the Mongols in Iran, which is examined in this research.
    Keywords: Sufism, Political Power, religious pluralism, Discourse analysis
  • سید روح الله پرهیزکاری، فاطمه هنروران*

    برخی از باستان گرایان ادعا می کنند که اسلام، دینی انحصارگرا است، اما در ایران باستان به ویژه آخرین سلسله باستانی ایران یعنی عصر ساسانیان، آزادی و تسامح در مواجهه با عقاید دینی مخالف وجود داشته است. مسیله این پژوهش بررسی این ادعا است که آیا حقیقتا در ایران عصر ساسانی پلورالیسم دینی وجود داشته و تکثرگرایی آنها در این دوره چگونه بوده است؟ پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با مطالعه میان رشته ای (تاریخی کلامی) صورت گرفته و یافته های تحقیق نشان می دهد که در ساختار حکومت ساسانی بویژه دستگاه موبدان در این عصر به سبب حاکمیت دین زرتشتی و انحصارگرایی آنان، نه تنها باوری به پلورالیسم دینی بمعنی کثرت گرایی در معرفت شناختی یا حقیقت شناختی یا وظیفه شناختی و یا نجات و رستگاری نداشتند، بلکه حتی به پلورالیسم دینی رفتاری نیز معتقد نبودند و التزامی به آن نداشتند و سختگیری های اجتماعی و دینی گوناگونی نسبت به پیروان سایر ادیان روا می داشتند.

    کلید واژگان: اسلام, ایران باستان, پلورالیسم دینی, تکثرگرایی, ساسانیان, زرتشتی
    Ruhollah Parhizkari, Fatemeh Honarvaran*

    Some archaeologists claim that Islam is a monopolistic religion, but in ancient Iran, especially the last dynasty of Iran, the Sassanid era, there was freedom and tolerance in the face of opposing religious beliefs. The purpose of this study is to investigate the question: did religious pluralism really exist in Sassanid Iran and, if any, what was their pluralism in that period? The present study is a descriptive-analytical method with interdisciplinary (historical-theological) nature and the research findings show that in the structure of the Sassanid government, especially the clergy in this era due to the domination of Zoroastrian religion and their exclusivism, there not only may be found any case for belief in religious pluralism meant by epistemological or functional pluralism or salvation, but they did not even believe in or adhere to any form of religious behavioral pluralism, and they imposed various social and religious strictures on the followers of other religions.

    Keywords: Islam, Ancient Iran, Religious Pluralism, Pluralism, Sassanids, Zoroastrians
  • قدرت الله قربانی*

    کثرت گرایی دینی جایگزین مناسبی برای دو رویکرد انحصارگرایی و شمول گرایی دینی است. تناسب بیشتر کثرت گرایی دینی با مقتضیات دنیای جدید موجب اقبال بیشتری به آن شده است. اما این رویکرد به لحاظ مبانی، اصول و بویژه نتایج آن ناپذیرفتنی است. از دلایل مهم برای عدم پذیرش کثرت گرایی دینی، به لحاظ نتایج آن، می توان به موارد زیر اشاره کرد:  1. آن موجب نادیده گرفتن واقعیت های ادیان مختلف موجود می گردد؛ 2. کثرت گرایی دینی باعث عدم توجه به تفاوت های مهم درون سنت های دینی است؛ 3. اقبال به آن موجب عبث شدن پرسش از مساله حقانیت دینی و تلاش انسان برای نجات می شود، 4. پذیرش کثرت گرایی دینی به نسبیت معرفتی و بی معنایی حقیقت جویی دینی منجر می شود؛ 5. دلبستگی به کثرت گرایی دینی موجب بی معنایی وحی و لغو فلسفه نبوت می شود؛ 6. باوربه این رویکرد به بیهوده شدن تفاوت دینداری مقلدانه و محققانه منجر می شود؛ 7. بی ارزش شدن دینداری و اعتقادات دینی از نتایج خوش آمدگویی به کثرت گرایی دینی است؛ 8.  پذیرش آن همچنین موجب نقض در صفات الهی و توهین به منزلت الهی خدا است؛  9. اقبال به آن موجب رشد اباحی گری دینی، و 10. بنابراین، از بین رفتن هویت دینی مومنان است. با نظربه مشکلات ناپذیرفتنی کثرت گرایی دینی، و عدم کارآیی دو رویکرد سابق، پیشنهاد این پژوهش، تامل درباره رویکرد تشکیکی به مساله حقانیت و نجات است؛ به این معنی که دو موهبت حقانیت و نجات به درجات مختلف تشکیک طولی و سلسله مراتبی در همه ادیان وجود دارد؛ اگرچه رستگاری نهایی به تلاش و تقلای خود مومنان وابسته است.

    کلید واژگان: کثرت گرایی دینی, خداباوری, حقانیت, نجات, ادیان
    Qodratullah Qorbani*

    Religious pluralism is a good alternative to the two approaches of religious exclusivism and inclusiveness. The greater conformity of religious pluralism to the requirements of the New World has made it more attractive. But this approach is unacceptable in terms of principles, principles and especially its results. Among the important reasons for not accepting religious pluralism, in terms of its results, the following can be mentioned: 1. It ignores the realities of different religions; 2. Religious pluralism ignores important differences within religious traditions; 3. Iqbal leads to the futility of the question of religious legitimacy and human endeavor to save; 4. The acceptance of religious pluralism leads to epistemological relativism and the meaninglessness of religious truthseeking; 5. Attachment to religious pluralism makes the meaning of revelation meaningless and abolishes the philosophy of prophecy; 6. Belief in this approach leads to the futility of the difference between imitative and research religiosity; 7. The devaluation of religiosity and religious beliefs is one of the results of welcoming religious pluralism; 8. Accepting it also violates the divine attributes and insults the divine dignity of God; 9. Success in it leads to the growth of religious immorality, and 10. Therefore, it destroys the religious identity of believers. Considering the unacceptable problems of religious pluralism, and the ineffectiveness of the two previous approaches, the proposal of this research is to reflect on the skeptical approach to the issue of legitimacy and salvation; This means that there are two gifts of legitimacy and salvation to varying degrees of longitudinal skepticism and hierarchy in all religions; However, the ultimate salvation depends on the efforts of the believers themselves.

    Keywords: : Religious pluralism, theism, legitimacy, salvation, religions
  • عطیه کشتکاران*، رضا گندمی نصرآبادی
    سه نوع تلقی یا برداشت از وحی در مسیحیت وجود دارد. بر اساس وحی گزاره ای نجات بشریت تنها از مسیر عبارات روشن و معرفت بخش کتاب مقدس به دست می آید، در وحی تجربی تاکید بر انکشاف الهی و ارتباط شخصی میان خدا و انسان  است و رویکرد سوم، وحی را حادثه ای تاریخی عنوان می کند. اندیشمندان مسیحی له یا علیه هر کدام از رویکردهای ذکر شده نظراتی بیان کرده اند. در این میان کارل رانر، از متالهان معاصر مسیحی، با طرح مفاهیمی مشابه این سه رویکرد، آنها را مراتبی از رستگاری و در طول هم در نظرداشته که از وحی تجربی و نجات عام همه انسان ها تا وحی گزاره ای و رستگاری منحصر به مسیحیت را شامل می شود. در نگاه رانر وحی استعلایی شرط پیشین ادراک هستی است که در پرتو تجلی فیض و اگزیستانس فراطبیعی در دسترس است، وحی مقوله ای عام انکشاف خدا در تاریخ و وحی مقوله ای خاص در شخص مسیح میسر است. کوتاه سخن وحی از دیدگاه رانر هر سه ماهیت تجربی، تاریخی و گزاره ای را در مراتب مختلف دربردارد. تلقی رانر از وحی و رستگاری تاحدودی به اندیشمندانی همچون هانس کونگ، جان هیک، کارل بارت و شلایرماخ نزدیک است و تفاوت آنها در میزان پایبندی به آموزه های کلیسایی است. نظریه «مسیحیان گمنام» رانر با بهره از تلقی او درباره وحی رستگاری پیروان ادیان غیرمسیحی را ممکن دانسته و از این رو بابی به شمول گرایی دینی می گشاید، اما به باور او دست یازیدن به نجات تام تنها در پذیرش آگاهانه مسیحیت میسر است
    کلید واژگان: رانر, انکشاف الهی, وحی, کثرت گرایی دینی, شمول گرایی
    Atiye Keshtkaran *, Reza Gandomi Nasrabadi
    There are three views to revelation in Christianity. According to propositional revelation, the salvation of humanity can be achieved only through the clear and enlightening words of the Bible. In the experimental revelation, the emphasis is on the divine unveiling and the personal relationship between God and human. The third approach introduces revelation as a historical incident. Christian thinkers have provided various opinions for or against these three approaches. One of these figures is Carl Rahner, a contemporary Christian theologian, who has offered concepts similar to these three approaches. In his conceptualization, he deems these three types of revelation as levels of salvations arranged vertically, moving from the experimental revelation/universal salvation of all humans through propositional revelation to the Christianity-specific salvation. From Rahner’s viewpoint, the transcendent revelation is the precondition for understanding the universe, which is accessible due to the infusion of grace and metaphysical existence. The universal categorical revelation can be achieved through God’s unveiling in history, while the specific categorical revelation can be attained through Jesus. All in all, from the viewpoint of Rahner, revelation entails all three experimental, historical, and propositional essences but at different levels. Rahner’s perception of revelation and salvation is to some extent close to those of thinkers such as Hans Küng, John Hick, Karl Barth, and Friedrich Schleiermacher, with different levels of adherence to the church teachings as the differentiating factor. Deriving from his perception of revelation, Rahner’s theory of “anonymous Christians” deems salvation possible for the non-Christians, and so allows for religious inclusivity. However, he believes that achieving absolute salvation is possible only through conscious adoption of Christianity.
    Keywords: Divine Revelation, Revelation, religious pluralism, Inclusivity
  • سیده سمیه صدیقی*
    بشر در طول تاریخ با انواع ادیان الهی و غیرالهی مواجه بوده است و امروزه با توجه به گستردگی ارتباطات، این تنوع ادیان، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. نسبت به تکثر ادیان، رویکردهای متفاوتی وجود دارد که یکی از آن رویکردها، پلورالیسم یا کثرت گرایی است. پژوهش حاضر، به بررسی و نقد پلورالیسم دینی از دیدگاه محمد شحرور می پردازد؛ پلورالیسم دینی بدین معناست که ادیان بزرگ جهان، تشکیل دهنده برداشت های متغیر و درک و دریافت ها و واکنش های گوناگون از حقیقت الوهی اند. با مراجعه به تالیفات شحرور، دیدگاه و ادله او در بحث کثرت گرایی دینی، تبیین شده و بر اساس مبانی اعتقادی اسلامی مورد ارزیابی قرار می گیرد. شحرور برای اثبات کثرت گرایی دینی مورد نظر خود، ادله ای را ذکر کرده است که از جمله آنها استناد به آیات قرآن است. شحرور، اسلام را دینی فطری دانسته و همه انسان ها (اعم از پیروان حضرت محمد$ و غیر آنها) را مسلمان می داند. وی ارکانی را برای اسلام معرفی می کند که پایبندی به آنها، منجر به ورود به دایره اسلام و برخورداری از حقوق اسلامی می شود؛ حال آنکه با تامل در آیات قرآن و مراجعه به تفسیر آنها، برداشت نادرست او از آیات روشن شده و بطلان دیدگاه او به اثبات می رسد.
    کلید واژگان: دین, اسلام, کثرت گرایی, پلورالیسم دینی, التعددیه الدینیه, شحرور
    Somayyeh Seddighi *
    Throughout history, human beings have been confronted with various divine and non-divine religions, and today, due to the wide range of connections, this diversity of religions has received more attention. There are different approaches to the plurality of religions, one of which is pluralism. The present study examines and critiques religious pluralism from the perspective of Mohammad Shahrour; Religious pluralism means that the great religions of the world constitute changing perceptions and reactions of the divine truth. By referring to Shahrour's writings, his views and arguments in the discussion of religious pluralism are explained and evaluated on the basis of Islamic doctrinal principles. Their sentence is quoting verses from the Quran. Shahrour considers Islam as an innate religion and considers all human beings (including the followers of Prophet Mohammad (PBUH) and others) as Muslims. He introduces the pillars for Islam, adherence to which leads to entering the circle of Islam and enjoying Islamic rights; however, by contemplating the verses of the Qur'an and referring to their interpretation, his misunderstanding of the verses is clarified and the invalidity of his view is proved.
    Keywords: religion, İslam, Pluralism, religious pluralism, Shahroor
  • سید عبدالله میراحمدی*

    مسئله مقاله حاضر برابری انتخاب ارثی، شناخت دینی و دلایل برآمده از متون ادیان می باشد. هدف این تحقیق نشان می‌دهد که انتخاب ارثی، شناخت دینی ودلایل ادیان، برابر و یکسان نیستند. روش به کارگرفته توصیف و تحلیل عقلی می باشد.  یافته ها، عوض شدن گسترده دین خانوادگی و قومی، برابری ادیان را رد می‌کند. شناخت های برآمده از متون هریک از ادیان با هم متفاوت و ناسازگار هستند. چنانکه عالمان هریک از ادیان مختلف با شناخت های یکدیگر موافقت ندارند. برخی ادیان مفاهیم و شناخت های ناسازگار از درون خود ارایه می دهند. دلایل ادیان نزد عالمان دیگر معتبر نیست. دین اسلام شناخت یقینی و دلایل منطقی همراه با بررسی سخنان مختلف را ملاک انتخاب دین دانسته است. چنانچه سازگاری مفاهیم درون دینی را لازمه حقانیت آموزه های دینی دانسته است. از این رو، دین اسلام با ارایه شناخت ها و مفاهیم سازگار، دلایل بیرونی و گسترش خیره کننده برابری ادیان را رد می‌کند.

    کلید واژگان: پلورالیسم دینی, دین ارثی, شناخت, مفاهیم درون دینی, دلایل ادیان
    Seyyed Abdollah Mirahmadi*

    The issue of the present article is the equality of hereditary choice, religious knowledge and the reasons derived from religious texts. The purpose of this study is to show that hereditary choice, religious knowledge and reasons for religions are not equal. The method used is by way of description and analysis. The findings, the change of extension in the family and ethnic religion, reject the equality of religions. The cases of knowledge derived from the texts of religions are different and inconsistent. As scholars of different religions do not agree with each other's knowledge. Some religions offer incompatible concepts and cognitions from within. The reasons for religions are no longer valid with other scholars. Islam has considered the knowledge of certainty and logical reasons along with the study of various sayings as the criterion for choosing a religion as has viewed the compatibility of concepts within religion a prerequisite for the legitimacy of religious teachings. Hence, the religion of Islam, by presenting compatible cognitions and concepts, rejects external reasons and the astonishing expansion of religious equality.

    Keywords: Religious Pluralism, Hereditary Religion, Cognition, Intra-Religious Concepts, Reasons by Religions
  • میثم فروغی

    کثرت‌گرایی دینی نظریه‌ای متاخر است برای تفسیر و تبیین کثرت و تنوع ادیان گوناگونی که در طول تاریخ بشریت به ظهور رسیده است. کثرت‌گرایان بر این باورند که حقانیت و به تبع آن، ‌نجات و رستگاری، ‌منحصر در یک دین نیست؛ بلکه همه ادیان در عرض هم، ‌دارای حقانیت و موجب نجات پیروانشان هستند. یکی از منابعی که آنها برای اثبات مدعای خود به آن استناد کرده‌اند، ‌قرآن‌ است. آیاتی که حقیقت دین را تسلیم در برابر خداوند می‌داند، ایمان و عمل صالح را موجب رستگاری معرفی کرده، به وجود شرایع مختلف برای امت‌های مختلف اشاره کرده و برخی دیگر از آیات، ‌مورد استناد قرار گرفته است. در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی باتوجه به قواعد کلی تفسیر، ‌مانند توجه به پیوستگی و ارتباط معنایی آیات قرآن با یکدیگر، ‌توجه به شان‌نزول آیات، ‌توجه به روایات معتبر در تفسیر و عدم‌مخالفت تفسیر با مطالب عقلی قطعی و همچنین دقت در مفاد آیات مورد اشاره، ‌ضعف استناد کثرت‌گرایان و عدم‌دلالت این آیات بر مدعای آنها تبیین گردیده است.

    کلید واژگان: کثرت گرایی دینی, حقانیت, نجات, رستگاری, پلورالیسم دینی
    Meysam Foroughi

    Religious pluralism is a theory that seeks to interpret and explain the plurality and diversity of different religions. Pluralists believe that legitimacy, and consequently salvation, is not limited to one religion, rather, all religions may have legitimacy and save their followers. One of the sources they have cited to prove their claim is the some verses of the Holy Qur'an. They are verses that consider the truth of religion as submission to God, introduce the faith and righteous deeds as the cause of salvation, point to the existence of different laws for different nations, and seem to have somehow accepted their existence or legitimacy. In this study, with a descriptive-analytical method and according to the general rules of interpretation of texts, the weakness of the citation of pluralists and the lack of implication of these verses on their claim have been explained. These rules include paying attention to the continuity and semantic connection of the verses of the Holy Quran with each other, paying attention to their status, paying attention to the authentic narrations in the commentary, and not objecting to the interpretation of the text with definite rational principles.

    Keywords: Religious Pluralism, righteousness, salvation, redemption
  • علی عابدی رنانی*

    در دهه 70 شمسی جامعه فکری ایران با جریان نواندیشی دینی مواجه شد. این جریان روحی جدید در جامعه دانشگاهی و حوزوی دمید و بازار مباحثات و نقد علمی را رونق داد. مواجهه این جریان هم با مدرنیته و هم با سنت عمیق تر از نسل های پیشین روشنفکران بوده است. نسل های پیشین روشنفکران دینی بر بازگشت تمام عیار به دین و استفاده از تمام ظرفیت های دین برای حل مشکل عقب ماندگی تاکید می کردند. اما نسل جدید مدعی لزوم فهم جدیدی از متون دینی بود. وجه مشترک فکری این جریان تاکید بر این نکته است که فهم ناب امکان ندارد و هر فهمی مسبوق به پیش فهم هاست. ازاین جهت، جریان نواندیشی از نظریه های هرمنوتیک که در پی درک ماهیت و سازوکار فهم است الهام گرفته است. کتاب مورد نقد تاثیر هرمنوتیک فلسفی هایدگر و گادامر را بر جریان نواندیشی دینی بررسی می کند. به نظر ناقد، هرمنوتیک فلسفی گادامر مدل مناسبی برای تحلیل جریان نواندیشی دینی نیست، و هرچند مشابهت هایی دارد لکن از برخی جهات با مبانی این جریان در تعارض است.

    کلید واژگان: هرمنوتیک, نواندیشی دینی, تکثرگرایی دینی, هایدگر, گادامر
    Ali Abedi Renani *

    In the 1990s, the Iranian intellectual community faced a trend of religious modernization. This new spirit flowed in the academic and seminary community, and the market for scientific debate and critique flourished. From this point of view, the age of righteousness has replaced the age of duty, and as a result, they demanded a new interpretation of religious texts and task-oriented jurisprudence. The common denominator of this movement is that pure understanding is not possible, and any understanding is preceded by pre-understandings. For this reason, this movement has been inspired by hermeneutic theories that seek to understand the nature and mechanism of understanding. The book under review examines the influence of Heidegger and Gadamer's philosophical hermeneutics on the religious modernization movement. In this article, I describe, analyze and evaluate the main claims of the book. It seems that Gadamer's philosophical hermeneutics is not a good model for analyzing the current of religious modernism, and although they have similarities, it is in some ways in conflict with the foundations of this movement.

    Keywords: Hermeneutics, Religious Modernization, Religious pluralism, Heidegger, Gadamer
  • رحمان عشریه، سید محمد حسینی پور*

    یکی از مهم‏ترین وظایف مفسران این است که در هر زمان، تفسیری از قرآن ارایه دهند که ضمن عدم انحراف از مسیر اصیل اسلامی، یارای عرضه اقناعی به دنیای معاصر و تبلیغ موثر در جامعه جهانی را داشته باشد. در همین راستا و با همین هدف، کتابی با عنوان «قرآن‏شناخت» در غرب به زبان انگلیسی برپایه گرایش عرفان و تقریب ادیان و مذاهب نگاشته شده است. ترجمه فارسی جلد نخست آن با عنوان «تفسیر معاصرانه قرآن‏کریم» نامبردار است. نظر به تازگی اثر و حساسیت موضوع، مقاله حاضر جزو نخستین پژوهش‏هایی است که با روش توصیفی- تحلیلی متمرکز بر مطالعه متن‏محور تفسیر معاصرانه، به روش‏شناسی و نقد آن پرداخته است. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که اثر یادشده ازروش تفسیری واحد و یکنواختی در سراسر متن بهره نبرده است؛ ونیز استفاده بی‏ضابطه از روایات و در پاره‏ای از متن، نادیده‏انگاری مبانی شیعه نیز مشاهده می شود. جستارحاضر، ضمن رد بیشتر ادعاهای سرویراستار در مقدمه، نقاط ضعفی را برای قرآن‏شناخت برشمرد؛ از جمله: ثابت‏نبودن صلاحیت نگارندگان جهت اجتهاد در گزینش و نگارش تفسیر، مشخص‏نبودن روش تفسیری، عدم اعتنا به روایات اهل‏بیت و تسامح با پلورالیسم دینی؛ همچنین عنوان «تفسیر معاصرانه» نیز به دلیل تسامح در تفسیرانگاری و فاصله متن با صفت معاصرانه، عنوان مناسبی شناخته نشد.

    کلید واژگان: قرآن, روش‏شناسی تفسیر, تفسیر معاصرانه, قرآن‏شناخت, پلورالیسم
    Rahman Oshriyeh, Seyyed Mohamad Hoseinipoor *

    One of the most important duties of commentators is to provide an interpretation of the Qur'an in every era that, while not deviating from the original Islamic path, can offer persuasion to the contemporary world and effective preaching in the international community. In this regard and with the same purpose, a book entitled “The Study Quran” has been compiled in English in the West based on the mystical tendency and the approximation of religions and denominations. The Persian translation of the first volume is entitled “Contemporary Interpretation of the Holy Quran”. Due to being a recent work and sensitivity of the subject, the current article is one of the first studies that has dealt with its methodology and critique with a descriptive-analytical method focused on the study of text-based contemporary interpretation. The results of the present study indicate that the mentioned work did not use a single and steady interpretive method throughout the text; There is also an immethodical use of narrations and in some parts of the text, there is a disregard for Shiite principles. The present research, rejecting most of the claims of the editor-in-chief in the introduction of the book, enumerated the weaknesses for “The Study Quran”; of them,: the authors’ incompetence for ijtihad in selecting and writing the commentary is unknown, the commentary method is not clear, the narrations of the Ahl al-Bayt are ignored and religious pluralism is tolerated; Also, the title “Contemporary Interpretation” was not recognized as a suitable title due to ambiguity in regarding interpretation and the distance between the text and the contemporary adjective.

    Keywords: Interpretation Methodology, Contemporary Interpretation, “The Study Quran”, religious pluralism, Seyyed Hossein Nasr
  • محسن میری*

    اندونزی در برخی مقاطع تاریخی با بحران درگیری های خشونت آمیز میان پیروان ادیان و نیز اقوام مختلف با یکدیگر روبرو بوده است که گاهی به کشته شدن و آوارگی تعداد قابل توجهی از شهروندان انجامیده است. نورخالص مجید به عنوان یکی از نخبگان فرهنگی و متفکران برجسته اندونزی تلاش کرده است راه حلی برای خروج از این بحران بیابد.این مقاله بر آن است تا با روش کتابخانه ای و توصیفی-تحلیلی، طرح کثرت گرایی دینی وی را که با بهره گیری از مبانی اسلامی و نیز ارزش های مدرن، شکل گرفته است و هدفش پایان دادن درگیری های دینی و قومیتی و تحقق همزیستی مسالمت آمیز در اندونزی است، بررسی و تحلیل کند.این تحقیق ابتدا زمینه های تاریخی برخورد و چالش میان پیروان ادیان و مذاهب بخصوص مسلمانان و مسیحیان را مورد بررسی قرار می دهد، سپس ضمن بیان هدف نورخالص مجید از طرح کثرت گرایی دینی، به مبانی و مولفه های اصلی این طرح می پردازد و در پایان این دیدگاه ها را مورد نقد و بررسی قرار خواهد داد.

    کلید واژگان: کثرت گرایی (پلورالیسم) دینی, اهل کتاب, کثرت گرایی اجتماعی, حقانیت ادیان, نورخالص مجید
    Mohsen Miri *

    At some point in history, Indonesia has faced a crisis of violent clashes between followers of different religions and ethnicities, sometimes leading to the death and displacement of significant numbers of citizens. As one of Indonesia's leading cultural elite and thinkers Dr. Nurcholish Madjid has tried to find a way out of this crisis.This article intends to study and analyze his intellectual experience on religious pluralism with a library and descriptive-analytical method to review his plan, which has been formed by using Islamic principles as well as modern values, and its goal is to end the conflict and realization of peaceful coexistence in Indonesia.This research first examines the historical context of the confrontation and challenge between the followers of religions and sects, especially Muslims and Christians, then, while stating the purpose of Nurcholish Madjid from the religious pluralism idea, deals with the main principles and components of this plan and in the end will analyze and critique these views.

    Keywords: religious pluralism, People of the Book( Ahl al-Kitāb), social pluralism, rightfulness(legitimacy) of religions, Nurcholish Madjid
  • احمد کریمی*

    اندیشه اخلاقی نیچه که در اراده معطوف به قدرت و رسیدن به ابرمرد متمرکز است هر نوع نظام مبتنی بر ذلت و تحقیر انسان را بی ارزش می شمرد و مسیحیت را به دلیل ترویج اخلاق بردگی، اخلاق ضعیفان می داند که با تاکید بر گناه نخستین و آلودگی ذاتی انسان، روح اراده و قدرت و عزت نفس را در آدمیان می میراند. این پژوهش، تلاش کرده تا آموزه های اسلامی مورد توجه نیچه را بیابد و با روشی پدیدارشناختی چگونگی تلایم دستگاه فکری وی با آن آموزه ها را واکاود. از نظر او اسلام، دینی است که شور، اراده، گزینش گری و خود اصیل انسان را به رسمیت می شناسد و فهمی صادقانه از طبیعت انسان، و نگاهی مثبت و واقع گرایانه به دنیا دارد که در تلایم با فلسفه وی و خصوصا انگاره اراده معطوف به قدرت است. هم چنین نظریه تفسیری منظرگرایانه اش به فهم پلورالیستی از ادیان کمک کرده و سازواری پاره ای آموزه های اسلامی با قطعاتی از دستگاه فلسفی وی، نگره مثبتی از اسلام را برای او فراهم آورده است. توجه به ساحت دل و احساس در حکمت عرفانی اسلام نیز سازگار با مبانی اش در نقد عقل مدرن بوده است.

    کلید واژگان: نیچه, اسلام, اراده معطوف به قدرت, کثرت گرایی دینی, منظرگرایی
    Ahmad Karimi *

    Focusing on the will to power and reach the superman, Nietzsche's moral thought despises any system based on human humiliation, and introduces Christianity for promoting the morality of slavery, as the morality of the weak, which its emphasis on the original sin and inherent pollution of man kills the spirit of will and power and self-esteem in people. Applying a phenomenological method, this research has tried to find the Islamic teachings which drew Nietzsche's attention and to explore the consistency of his intellectual system with those teachings. According to him, Islam is a religion that recognizes the passion, will, selectivity, and authenticity of man and has an honest understanding of human nature, and a positive and realistic view of the world that is in line with Nietzsche's philosophy and especially the idea of ​​the will to power. Moreover, the theory of perspectivism has contributed to a pluralistic understanding of religions, and the adaptation of some Islamic teachings to parts of his philosophical apparatus has provided him with a positive view of Islam. Paying attention to the realm of the heart and emotion in the mystical wisdom of Islam has also been consistent with its principles in the critique of modern reason.

    Keywords: Nietzsche, Islam, Will to power, Religious pluralism, perspectivism
  • وحیده فخار نوغانی*

    دیوید بیسینگر از جمله فیلسوفان مدافع رویکرد انحصارگرایی است که در آثار متعدد خود تلاش کرده است تبیین جدیدی در دفاع از این رویکرد ارایه کند. هرچند بیسینگر به عنوان یک انحصارگرا ظاهر شده است، اما موضع متفاوت او در برابر پدیده تنوع ادیان نسبت به سایر انحصارگرایان از یک سو و پذیرش برخی از مقدمات رویکرد کثرت گرایی از سوی دیگر سبب شده تا تبیین او از نظریه انحصارگرایی مورد تامل و نقد قرار گیرد. در این پژوهش تلاش شده است تا ضمن تبیین نظریه بیسینگر و بررسی و نقد مبانی مورد نظر او، موفقیت این رویکرد در دفاع از انحصارگرایی مورد بررسی قرار گیرد. دستاوردهای این پژوهش نشان می دهد که برخی از مبانی مورد پذیرش او، از جمله فقدان معیارهای عینی برای ارزیابی تطبیقی ادیان، جایگزین کردن نقش تبیینگرانه گزاره های دینی به جای توصیف از واقعیت و برابر دانستن پیروان همه ادیان در دستیابی به منابع معرفتی، نظریه او را تا حد زیادی به رویکرد کثرت گرایی متمایل کرده است.

    کلید واژگان: تنوع ادیان, انحصارگرایی, کثرت گرایی, دیوید بیسینگر
    Vahideh Fakhar Noghani *

    David Basinger is among philosophers who defend religious exclusivism. He tries in his various writings to provide a new explanation for supporting this approach. Although he is supposedly a religious exclusivist, his different attitude towards religious diversity and his acceptance of some of the principles of religious pluralism have put his explanation under critics. This research tries to explain Basinger’s theory, criticize its foundations, and examine whether it is a successful approach to defend religious exclusivism. The study shows that some of the bases accepted by him are inclined to religious pluralism, including lacking objective criteria for comparative evaluation of religions, substitution the explanatory role of religious propositions for the description of reality, and considering the followers of religions equal in accessing the sources of knowledge.

    Keywords: Religious Diversity, Religious Exclusivism, Religious pluralism, David Basinger
  • محمدحسن موحدی ساوجی*

    این نوشتار در پی آن است که به این پرسش پاسخ دهد که از دیدگاه قرآن کریم، آیا دستیابی به فلاح و رستگاری در سرای ابدی منحصر در اعتقاد و پایبندی به دین حق است؟ به دیگر سخن، کسانی که در آخرت از رستگاران و نجات یافتگان از شقاوت و عذاب به شمار می آیند، تنها از میان گروندگان به دین یا آیین حق خواهند بود یا امکان رستگاری و نجات انسان های باطل اندیشی که به دین حق معتقد نشده و راه باطل را برگزیده اند نیز وجود دارد؟ چه آیاتی از قرآن کریم بر این امکان یا عدم آن دلالت دارند، و در صورت امکان نجات یابی این دسته از انسان ها، چه شرایطی برای آن بیان شده است؟در پاسخ گویی به این پرسش ها، پس از بیان اجمالی سابقه این مبحث در میان پیروان ادیان، واژه کفر و کافر در لغت، و اصطلاح آن در قرآن کریم و نزد فقیهان مورد بررسی قرار گرفته؛ آنگاه نظری اجمالی به اظهارات موافقان و مخالفان افکنده شده، دلایل قرآنی هریک مورد بررسی قرار گرفته است، و در نهایت با تقسیم بندی باطل اندیشان به سه دسته: معاند، مقصر و قاصر، دسته اخیر در حوزه اعتقادات از نجات یافتگان دانسته شده اند.

    کلید واژگان: کفر در قرآن, معاد در قرآن, قرآن و نجات, قرآن و تکثرگرایی دینی, پلورالیسم نجات
    Mohammad Hassan Movahedi Savoji *

    This writing is going to answer this question whether achieving prosperity and salvation in eternal world from the viewpoint of the Holy Quran is restricted to faithfulness and belief in the religion of truth? In other words, those who will prosper and rescue from adversity and punishment, are only among followers of the religion of truth or there is a possibility for the false claimants who are not believed in the religion of truth and have chosen the void path, to be rescued and prospered? Which verses of the Holy Quran indicate this possibility or lack of it, and in case of rescuing this group of people, which conditions have stated for them?   In order to answer these questions, after overviewing the history of this topic, among the followers of religions, the terms “unbelief” and “unbeliever” are examined in terminology of the Holy Quran and from the viewpoints of religious jurisprudents; then the statements of proponents and opponents are studied and their Quranic reasons are examined, and at the end dividing  the false claimants to three groups: “antagonist”, “culprit” and “defaulter”, the last group believably are known as those who will rescue.

    Keywords: Disbelief in the Qur'an, Resurrection in the Quran, Quran, Salvation, Religious Pluralism, Salvation Pluralism
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال