به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « freedom » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «freedom» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • غلامعلی پاشازاده*، فاطمه اروجی، رسول پورزمانی
    دوره قاجار برای ایرانیان مصادف با آشنایی و رویارویی با مفاهیم مدرن غربی، مانند آزادی است. جراید ایرانی چاپ خارج ایران در دوره زمانی پیشامشروطه یکی از مجاری آشنایی ایرانیان با این مفهوم بوده است. «روزنامه ثریا» چاپ قاهره مصر، در زمره این جراید است که توسط میرزا علیمحمدخان کاشانی به چاپ می رسید. با توجه به اهمیت مفهوم آزادی، به خصوص در سال های منتهی به انقلاب مشروطه ایران، پی بردن به سابقه مباحث نظری درباره این مفهوم در میان مطبوعات ایرانی و چگونگی انعکاس آن در ثریا حائز اهمیت است. بر همین اساس، فهم روزنامه از مفهوم آزادی و نسبت آن فهم با آزادی غربی، مسئله ای است که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته و با روش توصیفی-تحلیلی به این سوال پاسخ داده شده که آزادی مد نظر «ثریا» تا چه میزان با آزادی موجود در غرب در آن دوره تاریخی مطابقت داشته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که هرچند آزادی به معنای به کار گفته شده در غرب، مورد تایید روزنامه بود، اما در مواردی تقلیل این مفهوم در ثریا را شاهدیم.
    کلید واژگان: آزادی, روزنامه ثریا, میرزا علی محمدخان کاشانی, قاجار, غرب}
    Gholamali Pashazadeh *, Fatemeh Oroji, Rasoul Pourzamani
    For the Iranians, the Qajar period coincided with the familiarization and confrontation with modern Western concepts such as freedom. Iranian newspapers published outside Iran in the pre-constitutional period were one of the ways of familiarizing Iranians with this concept. Soraya newspaper, which was published in Cairo, Egypt, is one of these newspapers, which was published by Mirza Ali Mohammad Khan Kashani. Considering the significance of the concept of freedom, particularly in the years preceding the constitutional revolution in Iran, it is important to understand the history of theoretical discussions about the concept of freedom  in the Iranian press and how it is reflected in Soraya. Accordingly, this article examines how the newspaper understands of the concept of freedom and its relevance to Western freedom. The article also attempts to answer the question with a descriptive-explanatory method in order to show to what extent freedom considered by Soraya corresponds to the freedom in the West during this historical period. The research findings reflect that although the freedom used in the West was approved by the newspaper, in some cases we have seen the reduction of this concept in Soraya.
    Keywords: Freedom, Soraya Newspaper, Mirza Ali Mohammad Khan Kashani, Qajar, West}
  • علی جان مرادی جو

    هویت سیاسی یکی از مهم ترین مسایل مهم در پدیده «دولت-ملت سازی» است. از آنجا که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نقشی اساسی در بازسازی هویت ایرانی-اسلامی دارد؛ بنابراین نوع نگاه و تاثیر آن در بعد سیاسی هویت، اهمیت ویژه ای می یابد. در واقع، پایبندی به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی ایران که بر اساس هویت ایرانی-اسلامی شکل گرفت، باعث استحکام و تحکیم ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران می شود و به تبع آن تاثیرگذاری انقلاب در سطح بین المللی در راستای هویت سیاسی آن گسترش می یابد. نویسنده مقاله با توجه به این موضوع، تلاش کرده است به جستجوی مولفه های داخلی و خارجی و عناصر تشکیل و تحکیم هویت سیاسی انقلاب اسلامی ایران در منظومه فکری امام خمینی(ره) بپردازد. عناصری همچون «استقلال»، «آزادی»، «نه شرقی، نه غربی»، «استکبارستیزی»، «جمهوری اسلامی»، «دشمن شناسی»، «الگوسازی برای سایر ملل مسلمان یا صدور انقلاب» و «حمایت از جنبش های اسلامی و نهضت های رهایی بخش» به عنوان مهم ترین شاخصه های تشکیل و تحکیم هویت سیاسی انقلاب اسلامی ایران معرفی شده و در بخش های مختلف مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند. در پایان این نتیجه به دست آمد که وجود مولفه های فوق باعث شد که ضمن توجه به مفهوم «خودی و دگر» و اتکا به خودباوری، در نگاه اندیشمندان جهان، انقلاب اسلامی در ایران متفاوت و متمایز از دیگر حرکت ها و انقلاب ها و باعث چرخش اساسی در تاریخ، به خصوص نحوه نگاه به ابرقدرت ها شد.

    کلید واژگان: هویت سیاسی, انقلاب اسلامی, استقلال, آزادی, امام خمینی (ره)}
    Alijan Moradi Joo

    Political identity is one of the most important issues in the phenomenon of "state-nation building". Since the victory of the Islamic Revolution in Iran plays a fundamental role in the reconstruction of Iranian-Islamic identity; Therefore, the type of look and its effect in the political dimension of identity is of special importance. In fact, adhering to the goals and ideals of the Islamic Revolution of Iran, which was formed on the basis of Iranian-Islamic identity, strengthens and consolidates the internal structure of the national power of the Islamic Republic of Iran, and as a result, the impact of the revolution on the international level expands in line with its political identity. Considering this issue, the author of the article has tried to search for the internal and external components and the elements of the formation and consolidation of the political identity of the Islamic Revolution of Iran in the intellectual system of Imam Khomeini (RA). Elements such as "independence", "freedom", "neither east nor west", "anti-arrogance", "Islamic Republic", "hostility", "setting a model for other Muslim nations or issuing a revolution" and "supporting Islamic movements and liberation movements" " have been introduced as the most important indicators of the formation and consolidation of the political identity of the Islamic Revolution of Iran and have been analyzed in different parts of the article. In the end, the result was obtained that the existence of the above components caused that, while paying attention to the concept of "inside and other" and relying on self-belief, in the eyes of world thinkers, the Islamic revolution in Iran was different and distinct from other movements and revolutions and caused a fundamental turn in history, especially the way of looking at superpowers.

    Keywords: political identity, Islamic revolution, independence, freedom, Imam Khomeini (RA)}
  • علیرضا طایران*
    ابوالحسن فروغی، فرزند میرزا محمدحسین خان فروغی ذکاءالملک اول، موسس دارالمعلمین مرکزی و یکی از رجال برجسته تاریخ ایران معاصر محسوب می شود. اگرچه درباره دوران ریاست او در دارالمعلمین مرکزی، مطالب مفیدی در دست است؛ درباره  آرا ء و عقاید وی چندان سخن گفته نشده و گزاف نیست اگر گفته شود که افکار او مجهول و مغفول مانده است. عده ای نقل کرده اند که اندیشه های او بر روی افکار بعضی از اعضای نهضت ملی ایران، مانند مهندس مهدی بازرگان و یدالله تاثیر گذاشته است. اما قبل از آنکه این مسئله مطرح شود، بهتر است افکار او و تحول آن در دروه زندگانی اش برای ایضاح مبحث مذکور بررسی شود. بنابراین این مقاله در پی آن است تا نه تنها به این پرسش پاسخ دهد که آراء و عقاید ابوالحسن خان فروغی چه بود، بلکه تحول آن را حتی الامکان بررسی کند. رویکرد این تحقیق، توصیفی و با اتکاء به متون و اسناد تاریخی است. نویسنده سعی دارد نشان دهد که ابوالحسن فروغی، در عنفوان جوانی و زمانی که کتاب "علم و آزادی" را نوشت، بر این نظر بود که علم و آزادی دو گوهر گرانبها هستند که توسل به آنها موجب سعادت است، بالاخص علم از منظر او، از مقام شامخی برخوردار بود. او در دوران ریاستش در دارالمعلمین مرکزی هم، بر همین نظر ماند. اما به تدریج و بعد از وقوع جنگ اول جهانی و تبعات آن و البته سالها بعد و پس از وقوع جنگ دوم جهانی و عواقب جهانی آن که به ایران هم سرایت کرد، از نظر دوره جوانی اش دست شست و شدیدا به طرف دین و مطالعات دینی متمایل شد و به این نتیجه رسید که "علم" به عنوان کمال مطلوب یا ایدئال نزد اروپائیان، نه تنها نتوانست مشکلات آنها را برطرف کند، بلکه ادوات و آلات جنگی، یکی از دستاوردهای همان علم نو بود که اروپائیان علیه هم استعمال کردند. این مسئله موجب شد تا تحول عمیقی در مطالعات و افکار او رخ بدهد و در ایام کهنسالی مواضع کاملا متفاوتی اتخاذ کند و دین را برای سعادت بشر مهمتر از علم و آزادی تلقی کند.
    کلید واژگان: ابوالحسن فروغی, علم و آزادی, دارالمعلمین مرکزی, جنگ جهانی اول و دوم, دین}
    Alireza Tayeran *
    Abol hassan Foroughi, the son of Mirza Mohammad Hossein Khan Foroughi, the founder of " House of Teachers" " Dar-o Al-Moallemin-e Markazi", who is considered as one of the most prominent character of the contemporary history of Iran. Although there is a academic research on his director at "House of Teachers",  there is not any information about his thoughts and opinions. it's no exaggeration to say that his thoughts are unknown yet. It is said that his thoughts had effect on some of the members of national movement of Iran such as " Mehdi Bazargan" and "Yadollah Sahabi. But, before posing this question, it is better to analyze his thoughts and their evolution during his life in order to clarify the mentioned inquiry. This article responds not only to this inquiry what were his thoughts, but also will consider his thoughts as much as possible. The method of this research is based on description and reliance on historical sources and texts. The writer endeavors to demonstrate that Abol Hassan Foroughi in youth  and when wrote his Book which is called "Science and Freedom" , thought that "Science and Freedom" are two gemstone. To reach happiness we must resort them . His mind changed after World War 1 and its consequences and some years later and in pursuit of World War 2 and its consequences which spread especially in Iran. He made a real effort to research on religious studies and religion. He came to the result that "Science" as Ideal by European couldn't resolve their Problems, but "Modern Science" caused weopenry with which the European fought with each other. This event caused that his thoughts changed intensively and during his lately days had completely different standpoint and he considered "Religion" more important than Science and Freedom for our happiness.
    Keywords: Abol Hassan Foroughi, House Of Teachers, Science, Freedom, World War 1, World War 2, Relegion}
  • فرج الله احمدی *، آروین قائمیان

    با خروج نیروهای انگلیسی از خلیج فارس و با ایجاد یک آرایش نظامی و سیاسی نوین در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، مناسبات ایران و عمان در ابعاد سیاسی و نظامی، وارد فصل جدیدی شد. مسیله ی جنبش ظفار در عمان، نمونه‌ای از این مناسبات را نمایان ساخت؛ به گونه‌ای که بر اساس دکترین نیکسون، مقرر شد که ایران در حوزه خلیج فارس، به عنوان یک ژاندارم نظامی شناخته شود که وظیفه آن، سرکوب هرگونه جنبش کمونیستی بود. با شکل‌گیری جنبش ظفار، نیروهای نظامی ایران به عمان اعزام شده و نقش مهمی در خاموش‌کردن این شورش کمونیستی ایفا کردند. واکاوی جنبش ظفار در عمان و نقش ایران در آن، تاکنون در پژوهش‌های متعددی مورد بررسی قرار گرفته است؛ با این حال جنبه نوآورانه پژوهش ما، واکاوی ابعاد مختلف این جنبش و نقش نظامی ایران در آن، بر مبنای مجموعه اسناد محرمانه وزارت امور خارجه بریتانیا است. سوال پژوهش پیش‌رو این است که نگاه کشورهای حوزه خلیج فارس در قبال دخالت نظامی ایران در عمان برای سرکوب جنبش ظفار، چگونه بوده است؟ برای پاسخگویی به این سوال، پژوهش پیش‌رو با شیوه گردآوری داده‌ها از طریق اسناد محرمانه وزارت امور خارجه بریتانیا، سامان یافته است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که کشورهای حوزه خلیج فارس، حضور نظامی ایران در عمان را به مثابه تلاش ایران برای نفوذ در نواحی جنوبی خلیج‌فارس تلقی کرده و نسبت به این دخالت، نگاهی بدبینانه داشتند.

    کلید واژگان: ایران, عمان, کشورهای حوزه خلیج فارس, جنش ظفار, اسناد وزارت خارجه بریتانیا}
    Faraj Allah Ahmadi*, Arvin Qaemian

    With the withdrawal of the British forces from the Persian Gulf and the creation of a new military and political arrangement at the regional and international level, the relations between Iran and Oman entered a new chapter in the political and military dimensions. The issue of the Dhofar movement in Oman showed an example of these relationships; According to the Nixon doctrine, it was decided that Iran should be recognized as a military gendarmerie in the Persian Gulf region, whose duty was to suppress any communist movement. With the formation of the Zafar movement, Iranian military forces were sent to Oman and played an important role in suppressing this communist rebellion. The analysis of the Dhofar movement in Oman and the role of Iran in it have been examined in several studies so far; However, the innovative aspect of our research is the analysis of different dimensions of this movement and Iran's military role in it, based on the collection of confidential documents of the British Ministry of Foreign Affairs. The question of the upcoming research is, what was the attitude of the Persian Gulf countries towards Iran's military intervention in Oman to suppress the Dhofar movement? To answer this question, the upcoming research is organized by collecting data through confidential documents of the British Ministry of Foreign Affairs. The findings of this research show that the countries of the Persian Gulf considered Iran's military presence in Oman as Iran's attempt to influence the southern regions of the Persian Gulf and had a pessimistic view of this intervention.

    Keywords: Morality, Freedom, Saa Sadr, Civil Society, Legalism, Party}
  • سجاد پناهی

    قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران (1357 ش)، مردم سالاری دینی در ادبیات حکومت داری جهان جایگاهی نداشته و چندان باوری هم بر این مقوله استوار نبوده وصفت دینی برای مردم سالاری،تحقق نایافتنی به شمارمی آمد. اما از آنجایی که مبانی فکری شهیدبهشتی ریشه الهی داشته،ومتکی برباور های دینی ایشان بود؛ واین باوروجوهره قلبی، از وی انسانی راسخ ومصمم ساخته،وچنان باوری داشت، که امکان تاسیس چنین حکومتی چندان هم مشکل نبوده ونیست؛ ولی اراده،انگیزه وهمت همگانی خواص وحمایت عامه مردم را می طلبدورمز این مهم را درحضور چشم گیر مردم در صحنه های انقلاب دانسته.و مردم سالاری دینی را ضامن پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی می دانست وبر این اعتقاد استوربود که بدون مردم در این مسیر،راهی از پیش نخواهد برد وایمان داشت که اطاعت ازدستورات امام انقلاب، وتبعیت پذیری از فرامین راهبردی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) تنهاراه تثبیت وبقاء نظام اسلامی است. این تحقیق با روشی توصیفی وتحلیلی برآن است تا به این پرسش پاسخ دهدکه مولفه های مردم سالاری دینی ازنگاه تیورسین قانون اساسی اتقلاب اسلامی یعنی شهید بهشتی کدامند؟ واین نوشتار،درپاسخ به سیوال تحقیق؛ واژه های مانند:آزادی مدنی وبیان،عدالت (عدم فاصله طبقاتی) ،توسعه اجتماعی (پیشرفت اجتماعی)،تحزب (رقابت سالم) واخلاق سیاسی (رفتار اسلامی وسعه صدر) راازمولفه های مردم سالاری دینی می داند.

    کلید واژگان: اخلاق, آزادی, سعه صدر, جامعه مدنی, قانون گرایی, تحزب}
    Sajad Panahi *

    Before the Islamic Revolution of Iran (1357 AH), religious democracy had no place in the literature of world governance and there was not much belief based on this category. But since Shahid Beheshti's intellectual foundations had divine roots and were based on his religious beliefs; And this belief and gem of the heart made him a firm and determined person, and he had such a belief that the possibility of establishing such a government was not and is not very difficult, but it requires the will, motivation and enthusiasm of all people, the properties and support of the people, and this is the symbol of this importance in the eye-catching presence of the people in the scenes of the revolution. And he considered religious democracy to be the guarantor of advancing the ideals of the Islamic Revolution, and he was firmly convinced that without the people on this path, he would not be able to move forward, and he believed that obedience to the orders of the Imam of the Revolution, and obedience to the strategic orders of Imam Khomeini (PBUH) is the only way to stabilize and survive the Islamic system. This research, with a descriptive and analytical method, aims to answer the question that what are the components of religious democracy from the perspective of the theorist of the Islamic Revolution Constitution, that is, Shahid Beheshti? And this article, in response to the research question; He considers words such as: civil freedom and expression, justice (no class gap), social development (social progress), partisanship (healthy competition) and political ethics (Islamic behavior and leadership) as components of religious democracy.

    Keywords: Morality, Freedom, Saa Sadr, Civil Society, Legalism, Party}
  • حمزه حسینی*، محمدرضا علم

    بعد از آشنایی جامعه ایرانی با مدرنیته غربی، جریانات و گروه های مختلفی تلاش کردند تا با روش های گوناگون از جمله انتشار روزنامه ها و مجلات جایگاه و حقوق زنان را دچار تحول کنند. در این مقاله تلاش کردیم تا گفتمان مجله ایرانشهر را نسبت به زنان بررسی کنیم. بدین ترتیب سوال اصلی مقام حاضر این است که گفتمان مجله ایرانشهر به مقوله زنان دارای چه رویکردی بود و چه تاثیری بر گفتمان دولت پهلوی اول نسبت به زنان داشته است؟ یافته های این بررسی نشان می دهد که گردانندگان ایرانشهر در بستر گذر جامعه ایران از دولت قاجار به دولت پهلوی اول تحول در جایگاه زنان و ترقی و پیشرفت آنها را یکی از مظاهر دولت ملت مدرن تلقی کرده بودند و در برنامه ها و اصلاحات نوسازانه ی رضاشاه این مسیله مهم را در کانون توجه قرار دادند و با ارایه راهکارهای همچون آموزش و تربیت فراگیر زنان، وضع قوانین برای تحول در حقوق و جایگاه زنان، مبارزه با وضعیت و دیدگاه های سنتی در مورد زن و همچنین الگو گرفتن از ملل غربی در بعضی موارد جهت بهبودی جایگاه آنها، به عنوان یکی از مجلات پیشگام در پرداختن به مسیله زنان، تاثیر بسزایی در افکار و دیدگاه های ایرانیان نسبت به حقوق و جایگاه زنان داشته و موجب گام های موثر در تحول نگاه جامعه و حکومت به زن در دوره پهلوی اول شده بود.

    کلید واژگان: گفتمان, ایرانشهر, زنان, ترقی, آزادی}
    Hamzeh Hoseini *, MohammadReza Alam

    After the Iranian society became acquainted with Western modernity, various currents and groups tried to change the status and rights of women through various methods, including the publication of newspapers and magazines. In this article, we tried to examine the discourse of Iranshahr magazine towards women. Thus, the main question of the present official is what was the approach of Iranshahr magazine's discourse to the category of women and what effect did it have on the discourse of the first Pahlavi government towards women? The findings of this study show that the governors of Iranshahr in the context of the transition of Iranian society from the Qajar government to the first Pahlavi government considered the transformation of women and their progress as one of the manifestations of the modern nation government and in Reza Shah's modern plans and reforms They focused on the important issues and provided solutions such as inclusive education and training of women, enacting laws to change the rights and status of women, combating the status and traditional views about women and also following the example of Western nations in some cases to improve the status. As one of the pioneering magazines in addressing the issue of women, they had a significant impact on the thoughts and views of Iranians on the rights and status of women and led to effective steps in the evolution of society and government towards women in the first Pahlavi period.Keywords: Discourse, Iranshahr, Women, Progress, Freedom.

    Keywords: Discourse, Iranshahr, Women, progress, freedom}
  • علی جمعه فکوری*، سید رضا مهدی نژاد

    عقب ماندگی و انحطاط جوامع اسلامی از موضوعات مهمی است که بسیاری از اندیشمندان مسلمان به آن پرداخته و راهکارهایی برای برون رفت از آن ارایه نموده اند. خیرالدین تونسی از اندیشمندان سیاستمداری است که با مد نظر قرار دادن پیشرفت مسلمانان و انحطاط اروپاییان در گذشته از یکسو، مشاهده وضعیت انحطاط جوامع اسلامی و پیشرفت اروپاییان در عصر خویش از سوی دیگر، دیدگاه هایی نسبتا متفاوتی در این زمینه ارایه نموده که عمدتا در کتاب «اقوم المسالک فی معرفه احوال الممالک» بازتاب یافته اما تاکنون این دیدگاه ها آن گونه که باید بررسی نشده است. سیوال این است که راه برون رفت جوامع اسلامی از وضعیت انحطاط تمدنی در اندیشه خیرالدین تونسی چیست؟ نوشتار حاضر برای بدست آوردن راهکار تونسی با روش توصیفی، تحلیلی براساس کتاب فوق سامان یافته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که وی راه برون رفت جوامع اسلامی از عقب ماندگی را بازگشت به میراث تمدن اسلامی، عمل به قاعده تعامل و اقتباس تمدنی، تاسیس نظام سیاسی مبتنی بر عدالت، آزادی و شوری می داند.

    کلید واژگان: خیرالدین تونسی, اندیشه تمدنی, نظام سیاسی, عدالت, آزادی و شوری}
    Ali Gomaa Fakoori *, Seyyed Reza Mahdinejad

    The backwardness and decline of Islamic societies is one of the important issues that many Muslim thinkers have addressed and offered solutions to overcome it. Khair al-Din al-Tunisi is one of the political thinkers who, considering the progress of Muslims and the decline of Europeans in the past on the one hand, observing the decline of Islamic societies and the progress of Europeans in his time on the other hand, has presented relatively different views on this issue. Aqum al-Masalak fi Maarefa Ahwal al-Mamalak »has been reflected, but so far these views have not been properly examined. The question is what is the way out of Islamic societies from the state of civilizational decline in the thought of Khair al-Din Tunisia? The present paper has been organized based on the above book to obtain the Tunisian solution by descriptive method. Findings show that he considers the way out of backwardness of Islamic societies to return to the legacy of Islamic civilization, practice the rule of interaction and adaptation of civilization, the establishment of a political system based on justice, freedom and salinity.

    Keywords: Philadelphia, Civilization Thought, political system, Justice, Freedom, Salinity}
  • رضا افسرده، حامد عامری گلستانی*، لنا عبدالخانی، حامد محقق نیا
    دهخدا، یکی از تاثیرگذارترین نخبگان سیاسی ادبی ایران در روزگار مشروطیت است. او، با قلمی توانمند و نگاهی نافذ، در طول سالیان دراز، به مهم ترین مسایل سیاسی ایران روزگار مشروطه پرداخته بود. در میان اهل ادب و فرهنگ، شاید، کمتر کسی به اندازه دهخدا پیدا می شد که هم در عرصه اندیشه و هم در عرصه عمل به عنوان ناظری آگاه و ناقد، وضعیت موجود را بشناسد. شناخت ایده های مهم سیاسی او، ورای شخصیت ادبی و فرهنگی والایش، نقش مهمی در فهم درست از مشروطیت دارد. او، یک «ترقی خواه» تمام عیار بود که نگاهی ملی و ایرانی به این مقوله داشت که نمود مهم آن را در لغت نامه ارجمندش می توان دید. بر مبنای این ترقی خواهی، او مشروطیت را، در وجه ایجابی، نظامی سیاسی حقوقی و مبتنی بر آزادی می دانست و در وجه سلبی، آن را مضاد «استبداد» تعریف می کرد. دهخدا را باید در تداوم اندیشه گران رده اول عصر قاجار دانست، که از آنان گامی فراتر می نهد و به سوی فهم و درک متفاوتی از آن گام برمی دارد. این مقاله، سعی در تبیین درک دهخدا از مشروطیت، با در نظر داشتن جایگاه او در تاریخ فکر جدید ایران زمین است.
    کلید واژگان: دهخدا, استبداد, مشروطه, آزادی, آزادی خواهی}
    Reza Afsordeh, Hamed Ameri Golestani *, Lena Abdolkhani, Hamed Mohagheghnia
    Dehkhoda is one of Iran's most influential literary political elites in the constitutional era. He has dealt with the most important political issues of Iran's constitution in the course of many years, with a powerful pen and a penetrating view. Among the literate and the cultural, at least, there was at least one person who was as knowledgeable as the Dehkhoda who knew the status quo in both thought and action. Understanding his important political ideas, beyond his literary and cultural personality, plays an important role in the proper understanding of constitutionalism. He was a full-fledged "progressive" who had a national and Iranian view of the important feature of his valuable vocabulary. On the basis of this rise, he regarded constitutionalism as a positive, legal, libertarian political system, and in the negative sense defined it as an antithesis of "despotism". Dehkhoda must be regarded as a continuation of the early intellectuals of the Qajar era, who go beyond them and move towards a different understanding and understanding. This article seeks to explain Dehkhoda's understanding of constitutionalism, given her place in modern Iranian intellectual history.
    Keywords: Dehkhoda, Despotism, constitutionalism, freedom, freedom seeking}
  • عبدالله نصری*، علی اسدیان شمس

    غالب پژوهش ها پیرامون چگونگی شکل گیری تمدن به فرایند تکاملی ارتباطات، امتیازات و اختراعات بشری متمرکز شده اند؛ در حالی که بیشتر تمرکز علامه جعفری، بررسی حالات روحی است که انسان ها را به سمت تمدن سازی، سوق می دهد؛ لیکن وی نظام واحدی در این باب ارایه نمی دهد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به بررسی اندیشه علامه جعفری می پردازد تا تعاملی را که میان حالات روحی صیانت ذات، آزادی، اختیار و قدرت، در فرایند تمدن سازی برقرار می شود، به صورت نظام مند معرفی کند و میزان تاثیر مولفه های نفسانی در پی ریزی تمدن مورد مطالعه قرار دهد و این نتیجه حاصل می آید که انسان در مسیر رشد و تکامل با تعدیل مثبت صیانت ذات، آن را از حالت خودمحوری خارج می کند. در این حالت با تعدیل آزادی و تبدیل آن به اختیار، روابط عالی میان انسان ها را هدف قرار می دهد و با به کارگیری قدرت در این راستا، به تدریج نمودهای تمدنی شکل می یابد و پروسه تمدن پی ریزی می شود.

    کلید واژگان: محمدتقی جعفری, مولفه های نفسانی, پیدایش تمدن, صیانت ذات, آزادی, قدرت, اختیار}
    Abdullah Nasri, Ali Asadian Shams

    Most studies have focused on the issue of how civilization was shaped from the evolutionary process of human communication, privileges, and inventions aspects; while Allameh Jafari has mostly focused on examining the mental states that lead human beings to make a civilization; however, he does not provide a single system in this regard. This research examines Allameh Jafari's thought in a descriptive-analytical way to systematically introduce the interaction that takes place among the spiritual states of essence protection, freedom, authority and power in the process of making a civilization. It also studies the extent to which the carnal components are effective in the making of a civilization. The results show that man, in the path of growth and development, removes it from the state of self-centeredness by positively modifying the preservation of nature. In this case, by modifying freedom and making it voluntary, it aims at the excellent relations between human beings, and by using power in this direction, civilizational manifestations are gradually formed and the process of civilization is initiated.

    Keywords: Mohammad Taghi Jafari, Carnal Components, the Origin of Civilization, Nature Conservation, Freedom, Power, Authority}
  • یاسر دهقانی

    هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای مفهوم آزادی از منظر مکاتب فلسفی و دین اسلام می باشد. اینکه آزادی چیست و چه اهمیتی دارد، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است زیرا مشخص شدن مفهوم آزادی تعیین کننده مفاهیم بسیار مهمی چون آزادی سیاسی، آزادی علمی، تربیت و... است. از سویی دیگر مشخص شدن این مفهوم باعث عدم سوء استفاده از این واژه توسط افراد مختلف می شود. از جمله سوء استفاده های از آزادی، یکی دانستن آن با آنارشیسم یا هرج و مرج طلبی است. یکی دیگر از شایع ترین سوء استفاده های از آزادی را سیاسیون هر کشور انجام می دهند تا تحت لوای نام آزادی، منافع نامشروع خود را به دست آورند. از این رو و با توجه به هدف پژوهش، روش تحقیق کیفی از نوع مقایسه ای است و در همین راستا نظر برخی متفکران مکاتب فلسفی ایده آلیسم، رئالیسم، ناتورالیسم، پراگماتیسم، اگزیستانسیالیسم، مارکسیسم، اومانیسم و لیبرالیسم به عنوان مکاتب شاخص فلسفی مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه نظر برخی متفکران اخیر دین اسلام و مذهب تشیع ارائه می گردد تا در نهایت به کمک این نظرات یک تعریف قابل قبول از این مفهوم تعیین گردد.

    کلید واژگان: آزادی, اسلام, غرب, مکاتب فلسفی}
    Yasser Dehghani

    The purpose of the present study is to compare the concept of freedom from the perspective of philosophical schools and the religion of Islam. What is and is important about freedom is very popular nowadays because defining the concept of freedom determines very important concepts such as political freedom, scientific freedom, and education and so on. On the other hand, defining this concept does not misuse the term by different people. Among the abuses of freedom is one's acquaintance with anarchism or chaos. Another of the most widespread abuses of freedom is the politics of each country in order to obtain their illegitimate interests under the name of freedom. Hence, according to the purpose of the study, the method of qualitative research is comparative and to this end, the views of some philosophers of philosophical schools of idealism, realism, naturalism, pragmatism, existentialism, Marxism, humanism, and liberalism are considered as philosophical schools of thought and the following is an overview of some recent thinkers of Islam and Shiite religion and finally, with the help of these comments, an acceptable definition of the concept can be established.

    Keywords: Freedom, Islam, West, Philosophical Schools}
  • محمد مهدی روشنفکر*، رضا معینی رودبالی
    میزان تاثیر گذاری اندیشه لیبرالیستی در شکل گیری انقلاب مشروطه چکیده ضعف های حکومت قاجاران و کل جامعه ایران و بخصوص،خلاء نظری در حوزه سیاسی زمینه ورود اندیشه های جدید به ایران را فراهم آورد . مفاهیمی چون : قانون ، آزادی ، پارلمان ودر صدر همه لیبرالیسم در چنین بستری وارد ادبیات سیاسیی ایرانیان شد. ایرانیان در برخورد با تمدن غرب و مشاهده ی تفاوتهای شگرف آن به فهمی متمایز از جامعه خود رسیدند که بسیار متفاوت از گذشته بود . این تمایز و تغییر نگرش ها نسبت به ، سیاست و اجتماع به درستی در سفرنامه ها و سیاحت نامه های مسافران فرنگ رفته ، انعکاس یافته است. نکته قابل تامل در نوشته های مذکور ، موضع گیری آنها نسبت به فرهنگ خود و تمدن غرب است . حاصل اولین آشنایی ها ، تجویزهایی بود که آنها برای درمان دردهای جامعه خود صادر کردند ، که یکی از مهم ترین آنها ، انتقال و ترویج لیبرالیسم در ایران بود. نتایج حاصله انکه ماهیت واقعی انقلاب مشروطه به لیبرالیسم بر می گشت که حاصل کوشش جریان روشنفکری بود و ناکامی آن ناشی از ناهمگونی و ناسازگاری با اندیشه های دینی بود که روحانیون آن را رهبری می کردند . پژوهش حاضربر پایه پرسش میزان تاثیرگذاری اندیشه لیبرالیستی در انقلاب مشروطه شکل گرفته واز نوع توصیفی-تحلیلی است که به روش کتابخانه ای سامان یافته است. کلیدواژه ها: لیبرالیسم، مشروطیت ، آزادی، روشنفکران ، روحانیون.
    کلید واژگان: لیبرالیسم, مشروطیت, آزادی, روشنفکران, روحانیون}
    Mohammad Mehdi Roshanfekr *, Reza Moeini Roudbali
    In a situation where the weaknesses of the Qajar dynasty were more indicative of a theoretical vacuum in the political sphere, the introduction of technology and technical products of the western civilization into Iran, without the entry of intellectual spheres and cultural products, seemed impossible. For this reason, new ideas came to Iran. Concepts such as law, liberty, parliament, and at the top of all liberalism entered into Iranian political literature in such a context. In dealing with Western civilization and seeing the remarkable differences of this alien creature, Iranians came to a different understanding of themselves and their society that was very different from the past. This distinction and a change in attitudes towards culture, politics and society are well seen in travelers' travels, travels and travels themselves. The point to be considered in these writings is their position on their culture and Western civilization. The result of the first acquaintances are the prescriptions they are giving to the treatment of their own pain, one of the most important of which was the transfer and promotion of liberalism and the attempt to rule it in Iran. This research is grateful for answering this question. How much was the liberal thought as one of the most important thoughts in Iran in the Qajar era and how did it affect the formation of the constitutional revolution? Google Translate for Business:Translator ToolkitWebsite Translator
    Keywords: Liberalism, Constitution, freedom, Law, tyranny}
  • علیرضا بهرامی، رضا شعبانی*، سینا فروزش
    در طول دو قرن اخیر، با ورود مباحث مدرن مغرب زمین به ایران، اندیشه ی سیاسی به تبع دیگر جنبه های علمیایرانیان، دستخوش تحولات فراوانی شده و در بسیاری از مضامینش از مبانی پیشین خود فاصله گرفته و به سویمباحثی بعضا مخالف با گذشته گام نهاده است.یکی از نخستین بحث های مطروحه در ابتدای ورود مباحث مدرن به ایران مربوط به بحث حق طبیعی می شود.باید دانست این بحث بدلیل تعارض با آمیزه های فقه شیعی تا پیش از دوره ی قاجار هرگز مورد التفات متفکرینایران قرار نگرفت. اما در دوره ی ابتدایی حکومت قاجار به عنوان نقطه ی آغاز ورود مباحث مدرن به ایران توسطجریان روشنفکر ایرانی مورد عنایت واقع شد و آنها با توجه به الگوهای غربی خود در این زمینه به بحث پیرامون آنپرداختند.در این تحقیق که با روش تاریخی و بررسی اسناد گذشته به نگارش درآمده است مولف به بررسی مساله ی بهوجود آمدن فهم مدرن از مساله ی حق در ایران و تحقیق در آثار نخستین داعیه داران این بحث پرداخته است وتاثیرات آن را در اندیشه ی نخستین روشنفکران ایرانی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
    کلید واژگان: حق, مدرنیته, ایران, روشنفکران, آزادی, اندیشه سیاسی}
    Alireza Bahrami, Reza Shabani *, Sina Forozesh
    Over the past two centuries, with the advent of modern issues of the West to Iran,political thought has undergone many changes in many other aspects of the Iraniansciences, and in many respects it has diverged from its earlier foundations and hasturned to some controversy over the past. Has introduced.One of the first debates discussed at the beginning of the introduction of moderndiscussions in Iran is the question of natural law. It should be noted that this discussionwas never considered by the intellectuals of Iran due to conflict with Shi'ijurisprudential compounds before the Qajar period. But in the early period, the Qajargovernment was considered as the starting point for the introduction of moderndiscussions into Iran by the Iranian intellectual movement, and they were discussing itin the light of their Western patterns in this regard.In this research, which has been written by historical method and review of previousdocuments, the author examines the issue of the emergence of modern understanding ofthe question of right in Iran and investigates the works of the first practitioners of thisdiscussion and its effects on the first thought Iranian intellectuals have been analyzed.
    Keywords: right, modernity, Iran, intellectuals, Freedom, Political Thought}
  • حسین شیرمحمدی باباشیخعلی*، مصطفی پیرمرادیان، سید حسن قریشی

    حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی (د.1340ش) از علما و فقهای بزرگ شیعه بود که در پانزده سال پایانی عمرش، مرجعیت عامه شیعیان جهان را بر عهده داشت. نویسندگان این نوشتار می کوشند، جایگاه حقوق عمومی و سه مفهوم آزادی، قانون و حقوق شهروندی را، که از ارکان اصلی اندیشه مشروطه خواهان بوده، در اندیشه این فقیه بلندآوازه شیعی، که در فاصله میان نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی می زیست، بررسی کنند. در این پژوهش، با روش توصیفی- تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانه ای، اسنادی و مطالعات میدانی، به این پرسش پاسخ داده می شود که آیا بروجردی برای ورود توده مردم به مسایل سیاسی حقی قایل بوده و آیا این سه مولفه جامعه مدنی عصر مشروطیت را به رسمیت می شناخته است یا نه؟

    کلید واژگان: اندیشه های سیاسی علمای دوره قاجار, آزادی, آیت الله بروجردی, حقوق مردم, دیدگاه های سیاسی فقهی شیعه, قانون}
    Hossein shirmohammadi babashihkali*, Mostafa pirmoradian, Hasan qoreushi

    Hajj Hossein Tabatabai Boroujerdi (1212/1254 A.H - 1340 Solar C.) was one of the greatest Iranian Shiite scholars (Ulama) as well as World’s, notably in the last fifteen years of his life. Regarding the period of constitutional revolution in Iran, this research would focus on Ayatollah Broujerdi’s attitude on civil law and some relevant concepts such as freedom, rules and civil rights in the idea of constitution advocates. Taking descriptive-analytical method based on library resources, documents and field studies this research is to answer these questions: Did Ayatullah believe in the right of people to contribute to the politics? And did he acknowledge the fundamental components of the civil law at Constitutional revolution era?

    Keywords: political thought of Qajar scholars, freedom, Ayatollah Boroujerdi, public rights, Shiite political-judicial views, law}
  • علیرضا ملایی توانی، میثم غلامپور
    روزنامه های پرشمارگان ایران در آخرین سال سلطنت رژیم پهلوی طولانی ترین اعتصاب تاریخ مطبوعات این کشور را از سرگذراندند؛ اعتصابی دو ماهه از 15 آبان تا 16 دی ماه همزمان با نخست وزیری غلامرضا ازهاری. دلیل یا بهانه شروع این اعتصاب اشغال تحریریه روزنامه های اطلاعات، کی هان و آیندگان و دستگیری و تحت تعقیب قرار گرفتن برخی از روزنامه نگاران بود.
    پژوهش حاضر با تکیه بر منابع دست اول به ویژه حجم گسترده ای از نشریات آن زمان درصدد پاسخ به این پرسش بوده که اعتصاب مطبوعات در سال 1357 چه پیامدهایی را به دنبال داشته است؟
    این نوشتار در نهایت به این جمع بندی رسیده است که شکل گیری اعتصاب دو ماهه مطبوعات از یک طرف باعث بروز اختلاف و جنگ قلمی میان روزنامه نگاران موافق و مخالف اعتصاب و از طرف دیگر موجب تقویت سایر ابزارهای اطلاع رسانی در غیاب نشریات پرشمارگان کشور شد. اعتصاب همچنین همراهی گسترده مردمی را به دنبال داشت که به واسطه اعتصاب، مطبوعات را دیگر در کنار و در صف مبارزاتی خود می دیدند. نتیجه این همراهی، استقبال مردم از این نشریات در روزهای پس از اعتصاب و افزایش کم نظیر شمارگان آنها بود. این نشریات پس از انتشار دوباره شان، با توجه به فضای به وجود آمده، اطلاع رسانی بهتری از رویدادهای سرنوشت ساز آن مقطع حساس داشتند.
    کلید واژگان: مطبوعات, اعتصاب, انقلاب اسلامی, آزادی}
    Alireza Mollay, Meysam Gholampor
    The highly circulated newspapers went on the longest strike ever in the last year of the regime of Pahlavi.The two-month strike began on Nov. 6, 1978 and ended on Jan. 6, 1979, concurrent with the premiership of Gholamreza Azhari. The invasion of the buildings of Ettela’at, Kayhan and Ayandegan newspapers, arresting journalists and issuing arrest warrants for a number of other press activists sparked the strike. This paper intends to study the consequences of the two-month strike in 1978-1979 based on the first-hand documents specially a large volume of the newspapers of the time. The paper has finally come to the conclusion that formation of the two-month press strike fuelled disputes and war of pens between the proponent and opponent journalists on one hand, and brought about development of other ways and means of information dissemination on the other hand. Large groups of people joined the strike who considered the press a new force in their fight against the regime. The result of this support was extreme public welcome and a sharp rise in the circulation of the newspapers. After resumption of publication, with respect to the new political atmosphere, the newspapers performed better information dissemination on the fateful events of that critical period of time.
    Keywords: press, strike, Islamic Revolution, Freedom}
  • عباس هاشمی، حمید مهرآذر
    با پیروزی جنبش مشروطه خواهی، دوران جدیدی در حوزه اندیشه سیاسی در ایران آغاز گردید. این حادثه تاریخی، تنها وقوع تحول در صحنه مناسبات سیاسی و اجتماعی نبود، بلکه از همان آغاز دارای عناصر مفهومی نوآیینی بود که به ضرورت واکنش دو گروه از علما و فقهای دینی را در موافقت یا مخالفت با آن برانگیخت. در این میان، شیخ فضل الله نوری که در ابتدای جنبش با آن همراهی می کرد، در ادامه مسیر به مخالفت با آن برخاست. این مقاله درصدد آن است تا به این پرسش اساسی پاسخ دهد که دلایل مخالفت شیخ نوری با مشروطه چه بود و او با اتکا به چه مبنایی رای به حرمت مشروطه داد؟ فرضیه مقاله حاضر این است که مخالفت شیخ نوری با مشروطه نه از موضع دفاع از استبداد، بلکه برای دفاع از اقتدار شرع بود که به زعم وی با مشروطه خواهی به خطر افتاده بود. براین پایه، او با وفاداری به صورت شریعت و مبانی فقهی و نظام سنت قدمایی خود، از همان ابتدا اصل را بر اجرای احکام شرعی گذارده بود که به زعم وی مقرر بود تا با برپایی مشروطه عملی شود. اما ادامه مسیر و روشن شدن اختلافات در وظایف تقنینی مجلس شورا و میزان دخالت یا نظارت فقها در امر قانون گذاری و مباحثی چون نمایندگی، مساوات و حریت شیخ را به این نتیجه رساند که این اساس جدید با مبانی نظری و شرعی وی نسبتی ندارد و در این میان قرائت شرعی مشروطه خواهان دینی نیز نتوانست بر مخالفت های مبنایی وی فائق آید.
    کلید واژگان: مشروطه, حوزه نظر, قانون گذاری, مجلس شورا, مساوات, حریت}
    Abbas Hashemi, Hamid Mehr Azar
    The victory of Constitutional Movement marks a new age in the history of political thought in Iran. This historic event was not merely the breakout of developments in political and social scene, rather, it contained innovated conceptual elements from the beginning that upon necessity instigated reactions by two groups of ulema and religious jurists in agreement or disagreement with it. Sheikh Fazlollah Nouri was one of the religious jurists who supported the movement in the beginning but later changed his mind and rose in opposition of the Constitutional Movement.This paper intends to answer the key question of: What was behind Sheikh Fazlollah Nouri’s opposition to the Constitutional Movement, and on what basis did he rule on the illegitimacy of the movement? This paper hypothesizes that his opposition to the Constitutional Movement was not in defense of tyranny, but in defense of the authority of Sharia or religious law, that he thought had been neglected. On this basis, he had insisted on enforcement of religious law from the beginning due to his strong belief in Sharia and the fundamentals of Islamic jurisprudence as well as hissystem of religious traditions. He thought the Islamic law was to be enforced after the victory of Constitutional Movement. However, with the advancement of the movement and with the surfacing of the differences in the legislative duties and responsibilities of the Consultative Assembly, and the degree of the interference in or supervision of the jurists on legislation and in such issues as representation of constituencies, equality and freedom, led the Sheikh come to the conclusion that the new foundation had nothing in common with his theoretical and religious fundamentals. In the meantime, the canonical interpretation of the religious constitutionalists could not overcome his fundamental opposition to the movement.
    Keywords: Constitutional Movement, theories, legislation, Consultative Assembly, equality, freedom}
  • سیدمحسن آل غفور*، بشرا نوروزی، وحید عضدی
    سوال: انقلاب مشروطه، نهضتی بزرگ در تاریخ معاصر ایران است. با این وصف، بررسی رابطه آن با علمای دینی، هم چنان نیازمند پژوهش های جدی تر و جدیدتری است؛ موضوعی که درباره آن، اغلب با نوشته های ژورنالیستی مواجهیم. از این رو، هنوز دلایل ضدیت یکی از مدافعان اولیه آن یعنی آیت الله شیخ فضل الله نوری، جای تبیین های تازه را باقی گذاشته است. بنابراین، با این پرسش روبه رو هستیم که چرا شیخ در ابتدا با مشروطه خواهان همراه بود اما بعد به مخالفت با آن ها پرداخت؟
    فرضیه: با توجه به اجتهاد شیخ، موافقت نخستین و مخالفت واپسین وی با مشروطه، مساله شریعت بوده است.
    هدف
    حمایت از محمدعلی شاه و نیز بی اعتنایی به مراجع تقلید ایرانی در نجف، از اتهامات شیخ است. این مقاله رفع این ابهامات و نظایر آن را دنبال می کند.
    روش
    دست رسی به این هدف، با بررسی توصیفی – تحلیلی منابع اولیه دوران مشروطه صورت گرفته است.
    یافته
    آغازگری مشروطه در شکل گیری در جریان متمایل به غرب و اسلام و تاثیر پیروزی نهایی اندیشه اسلامی شیخ بر پیروزی انقلاب اسلامی، علی رغم شکست اولیه، از دستاوردهای این مقاله است.
    کلید واژگان: شیخ فضل الله, مشروعه, مشروطه, آزادی, قانون}
    Sayyed Mohsen Ale Ghafour*, Boshra Norouzi, Vahid Azodi
    Constitutional Revolution is considered a huge movement in the contemporary history of Iran; however it’s necessary to conduct new and accurate researches on the relationship between the constitutional revolution and religious clerics. This subject was always written about in journalist texts so the reasons of Sheik Fazlollah opposition, one of the early supporters of the revolution need to be explained. Therefore, the question of the present paper is: Why Sheikh Fazlollah, the early supporter of the revolution, became the enemy of the constitutional revolution. Considering the ijtihad (diligence) of Sheikh Fazlollah, his early support and his late opposition to the constitutional revolution were the results of Sharia (religious law). He was charged with supporting Muhammad Ali Shah and disregarding Iranian Marja’s of Najaf. The purpose of the paper is to resolve the ambiguities regarding Sheikh Fazlollah and The constitutional revolution. Also a descriptive – analytical method was applied in examining the primary resources regarding the constitutional revolution. The findings of the paper are: Initiating the constitutional revolution which helped the formation of tendencies toward west and Islam and the ultimate success of Islamic thoughts in Islamic revolution (of Iran), despite an early defeat were the influences of Sheikh Fazlollah.
    Keywords: Sheikh Fazlollah Noori, Religious laws, Constitutional Revolution, Freedom, Law}
  • قباد منصوربخت، مهدی فرجی
    پس از تبعات سنگین جنگ های ایران و روس، اندیشه و عمل اصلاحات و نوسازی از بدنه دیوانسالاری حکومت قاجار آغاز شد. در کنار آن، با آشنایی ایرانیان با تمدن جدید غرب و مقایسه وضع ایران با ممالک پیشرفته اروپایی، جریان انتقادی و منورالفکری در میان آنان شکل گرفت. در ابتدا گروه مهمی از اندیشمندان ایرانی مقیم هند، ازطریق آشنایی با مجاری و منابع انگلیسی، نخستین آگاهی ها از تمدن یادشده را در آثار خود بازتاب دادند. چگونگی گفتار انتقادی و منورالفکری میرزااسمعیل دردی اصفهانی، به عنوان یکی از اندیشمندان مهم ایرانی هند، مسئله مقاله حاضر است. روش تحقیق در این مقاله، روش تحلیل گفتار خواهد بود و به این پرسش پاسخ داده می شود که تلقی میرزااسمعیل از مفاهیم قانون، حقوق، حدود و آزادی چیست و از نظر وی، چه نسبتی میان مفاهیم مزبور وجود دارد؟ یافته های این تحقیق نشان می دهد که دردی اصفهانی پس از آشنایی با تمدن جدید غربی، به تامل در اوضاع سیاسی و اداری ایران پرداخت. او اساس راهکار خود، برای ترقی ایران را در قالب نظریه حکومت قانون استوار کرد. در نظریه یادشده، براساس قانون، اختیارات پادشاه محدود و حقوق مردم معین می شود. در دریافت وی، آزادی مبتنی بر قانون و سازگار با مقتضیات فرهنگی و ملی نه تنها مضر نیست، بلکه از لوازم اصلی یگانگی و پیشرفت دولت ها و ملت ها شناخته می شود.
    کلید واژگان: میرزااسمعیل دردی اصفهانی, هند, قانون, حقوق و حدود, آزادی, منورالفکران}
    Gh Mansurbakht, M. Faraji
    After the heavy consequences of the battles between Iran and Russia، revisions and reforms of the body of Qajar government were started. Along with that، open-minded ideas formed among them after Iranian became familiar with new western civilizations and compared Iran with developed European countries. First، a group of Iranian scholars dwelling in India informed people of the civilizations in their works after getting to know British sources. The objective in this article is the critical and open-minded ideas of Mirza Ismail Dordi Isfahani، one of the Iranian scholars living in India. The article aims at analyzing the discourse of Mirza Ismail to clarify what his understanding of the concepts “law”، “rights”، “limitations”، and “freedoms” is and what kind of relation the concepts have to him. The findings of this article reveal that Mirza Ismail considered the political and official condition of Iran after he had become familiar with the new western civilizations and concluded that Iran could develop under the reign of law. According to his hyposesis، the powers of the ruler are limited and people`s rights are determined on the basis of law. He believes that freedoms based on law and cultural and national regulations are not harmful but beneficial since they lead to unity and development of governments and societies.
    Keywords: Mirza Ismail Dordi Isfahani, India, Law, Rights, Limitations, Freedom, Open, minded People}
  • حمیدرضا جدیدی، سمیرا ضابطی
    مشروطیت از مهم ترین وقایعی است که در تاریخ کهن ایران رخ داده، میل به آزادی، عدالت و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و بهره جویی از قانون و مجلس و زندگانی بر اساس آن، از جمله دلایل رویکرد ایرانیان به این جنبش سرنوشت ساز بوده است. این دگرگونی در سایه ی مجاهدتی بزرگ محقق شد و بر تمام ارکان جامعه از جمله شعر و ادبیات تاثیر گذاشت. شاعران نیز از طریق روزنامه ها و محافل عمومی و سیاسی با مردم روبرو شدند و آثارشان را برای ترغیب و تشجیع توده ی بیدار شده سرودند. ملک الشعرای بهار به عنوان سیاستمدار، محقق و شاعری برجسته از ثمرات درخت مشروطه خواهی ایرانیان محسوب می شود که قلم و سخنش را در مسیر مبارزه همچون سلاحی موثر به کار گرفته است. او در هر زمانی نسبت به اتفاقات اجتماعی حساسیت نشان داده و از نبوغش برای بیداری مردم و حاکمان بهره برده است؛ از وقایع اجتماعی و سیاسی تاثیر پذیرفته و به عنوان یک شاعر مبارز، روشنفکر و مردمی به هدایت جامعه در مسیر آزادی و پیشرفت تاکید کرده است. در مقاله ی حاضر ضمن گذری بر زندگی و آثار این شاعر مبارز با بهره جویی از روش کتابخانه ای جایگاه موثر او را در جنبش مشروطه خواهی ایرانیان به نظاره می نشینیم.
    کلید واژگان: مشروطیت, ملک الشعرای بهار, آزادی خواهی, روزنامه نگاری, مبارزه سیاسی}
    Dr. Hamid Reza Jadidi, Samira Zabeti
    Constitutionalism is one of the most important events in Hong history of Iran. Desire for freedom, justice and peoples mastery over their destiny and enjoying the law and parliament and living according to it, are among the reasons which Iranian welcomed this determining movement. This change took place under a great endeavor and had effects on all aspects of society including poetry and literature. The Poets too accompanied people through newspapers and public and political association and encouraged and stimulated the awakened people. malekal shoar bahar as distinguished politician, researcher, and poet is considered as on of the fruits of Iranian constitutionalism that used his word and pen as an effective weapon in the direction of freedom. He showed his Sensitivity to the social events and enjoyed his genius for awakening the people and the; has been effected by social and political events and as a poet, political activist, and intellectual, has emphasized the leading of the society in direction of freedom and progress. In this paper with a look to the life and works of this poet by using library method we study his effective position in constitutionalism movement of Iranians.
    Keywords: constitution, Malekal shoar Bahar, freedom, journalism, political campain}
  • حسین الهی
    با پیدایش آیین زرتشت، تکامل در فکر و اندیشه ایرانیان بر پایه و دستورات و داده های این فرزانه تاریخ به وقوع پیوست که در آن برابری انسان، آزادی او و نقش گفتار، کردا و پندار نیک به صورت پایه های اصلی زندگی ایرانیان درآمد و موجب گسترش خردورزی در جامعه ی ایران گردید. خودباوری و احترام به خواسته های فردی و اجتماعی گسترش یافت و موجبات پیشرفت و تکامل جامعه را در درون شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و روانی فراهم کرد.
    ایرانیان در این آزمون تاریخی که بر پایه پرسش و پاسخ بنیاد نهاده شده بود به ایجاد زندگی شاد و عشق و محبت برای همه ی مردم و به ویژه در محدوده جغرافیایی خود همت کردند و تربیت فرزندان خود را بر پایه خودشناسی گذاشتند تا بر پویایی جامعه بیفزایند به خانه و خانواده و گروه های قومی و نژادی احترام گذاشته و روابط جهان را بر پایه عدالت اجتماعی و مبارزه با جهل و جهالت در بین تمام انسان ها استوار کردند و معتقد بر این بودند که تمدن های بشری همگرا است و از واگرایی ها بدور شدند و عدالت و امنیت و آزادی را حق تمام مردم و برای همه آن ها خواستند و به آزادی انسان در تفکر و اندیشه پای بند و به خواسته هایش احترام فوق العاده قائل بودند.
    کلید واژگان: حقوق فردی و اجتماعی, آزادی اندیشه, خانه و خانواده, صلح و سازش, میانه روی و اعتدال, ایرانیان}
    Hosein Elahi
    With the advent of Zoroastrianism, the evolution of ideas and Community-based instruction and data occurred on this wise Where the equality of man, his freedom and the role of speech and opinion Krdar Iranians living Nick as a basic income and that was the reason rather Iranian society. Self-esteem and respect for the individual and social progress and development of society and to spread within the political, economic, social and emotional provided. Iranians history on this test, which was founded on the basic questions and answers to create a happy life and love for all people and especially their efforts in their geographic area and education of their children based on the dynamics of self-respect, to add community Home and family and ethnic groups are respected and world affairs based on social justice and fight against ignorance and ignorance among all human beings based on their nd were convinced that this is converging and the divergence of human civilizations were around and justice and security and freedom to all people and all they asked for. and committed to human freedom in thought and thought and came to respect his wishes.
    Keywords: The social, individual rights, freedom, home, family, peace, reconciliation, moderation, temperance, the Iranians}
  • جواد هروی
    شاهنامه از جمله شاهکارهای ادبیات جهان تلقی می گردد که با گذشت هزار سال از نگارش آن هنوز سرلوحه ی ادبیات حماسی ایران و جهان است. این اثر بازتاب ملی گرایی یا قوم پرستی نیست بلکه سروده ی روزگار فرهیختگی و برمحور خرد و برای مخاطبان خردمند است. لفافه ی بیان متاثر از روزگار زمامداری خردمندان سامانی، و آهنگ بیان ومفاهیم مبتنی بر انسانیت و قومیت فرهیخته نهاده شده است، لذا برخلاف نظر بسیاری از نویسندگان که به غلط این شاهکار را محصول عصرترکان غزنوی بر می شمارند شالوده ی سخن و مفاهیم این گنجینه ی پرمایه، همگی سرچشمه از خراسان عهد سامانی دارد. در مقاله ی حاضر ضمن تایید نکات فوق تلاش می گردد تا این نکته نیز تبیین گردد که سهم کلام فردوسی تنها در روزگارانی میسر است که خردمندی بر فضای جامعه مستولی و فرزانگان زمامداری کنند. این همان چیزی است که شاهنامه به ضرورت آن سروده شده است.
    کلید واژگان: فردوسی, شاهنامه, سامانیان, ایران, خردمندی}
    Javad Heravy
    Talking about Shah-nameh and its creator puts one to the peak of Iranian culture and literature. The verses of Shah-nameh, epical composition, makes one feel proud. There may be a lot of studies carried on this great work; however, no one has ever studied how and under what condition it was created. What were the aims and purposes of the composition of the work? Can this great epical work be limited to nationalist and religious frames? Accepting the fact that Shahnameh has endured the test of time, as predicted by Ferdowsi himself, and that it gives a heavenly impression of Iranian's spirit, one question has remained unanswered: To what extent did the period in which Shah-nameh was created affected its creation? Realizing the need for new research, we have tried to study the effects of the Samanids era, especially the effects of the Samanids statesmen' scholarship, on Ferdowsi. Doing so will enable us to say that the Samanids era can be called the era of knowledge and knowledge production movement.
    Keywords: Knowledge, epical emotion, freedom, the Samanids, Shah, nameh}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال