به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "pulpit" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «pulpit» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی pulpit در مقالات مجلات علمی
  • صادق پاشائی، شهربانو دلبری*، محمود مهدوی دامغانی
    در فضای اجتماعی دوره مشروطه (اواخر عصر قاجار) منبرهای روحانیت به عنوان عامل انسجام بخش اجتماعی، دارای جایگاهی مهم و معتبر بودند. در این مقاله با بهره گیری از «نظریه میدان بوردیو» که تحلیل پدیده های مختلف اجتماعی را مقدور می سازد، جایگاه منبر وعظ و خطابه مورد واکاوی قرار گرفته و با تشریح مفاهیمی چون «میدان»، «سرمایه»، «منش» و «کنش» و عناصر تاثیرگذار بر فضای آن، مطالعه شده است. سوال اصلی این است: با استفاده از نظریه میدان بوردیو، «منبر دینی» چه ویژگی ها، دستاوردها و بازخوردهایی در دوره مشروطه داشته است؟ براساس نظریه بوردیو می توان گفت که منبر، میدانی گسترده، با عادتواره های ویژه از باورهای مذهبی مردم، در بسیج توده ها، مطالبه مشروطیت و تاسیس مجلس بوده و توان مندی شایانی داشته است. همچنین بنابر یافته های این پژوهش، «میدان منبر» در این دوره از اهرم های سه گانه میدان (استقلال، قدرت و منازعه بر سرمایه) به طور نسبی برخوردار بوده و در بیشتر وقایع مشروطه حضور اثرآفرین داشته و البته از تقابل با برخی میدان ها نیز آسیب دیده است.
    کلید واژگان: منبر, مشروطیت, نظریه میدان بوردیو
    Sadeq Pashaei, Shahrbanou Delbari *, Mahmoud Mahdavi Damghani
    In the social atmosphere of the constitutional period (the end of the Qajar era), the minbars of the clergymen had an important and prestigious position as a factor of social cohesion. In this research, by using “Bourdieu Theory”, the position of the preaching and speech has been analyzed and it has been studied by explaining concepts such as “field”, “capital”, “habits” and “action”. Using Bourdieu's field theory, we considered that “religious pulpit” had what characteristics, achievements and feedbacks in the constitutional period. Based on Bourdieu's theory, it is assumed that the pulpit has a wide field, with special habits of the religious beliefs of the people, in mobilizing the masses, demanding constitutionalism and the establishment of the parliament. The findings of this historical research show that during this period, the “minbar field” relatively enjoyed the triple levers of the field (independence, power and conflict over capital) and had an effective presence in most of the constitutional events, of course, it has also been damaged by the confrontation of some fields.
    Keywords: field, pulpit, Constitutionalism, Bourdieu's theory
  • رضا ناصری*، سید مهدی میری

    چوب، ماده خامی مناسب برای بروز ذوق، استعداد، هنر و خلاقیت صنعتگران و هنرمندان در دوران مختلف بوده است. هنرمندان ایرانی در دوران اسلامی هم چون دیگر صنایع، در زمینه هنرهای مرتبط با چوب نظیر: خراطی، منبت، گره چینی و خاتم سازی، نفیس ترین آثار را خلق کرده اند. طی دوران اسلامی در ساخت عناصر معماری بناهای مذهبی مانند در، محجر و منبر از چوب آثار نفیسی ساخته شده که بررسی آن ها ازنظر سیر تکامل و تحول صنایع وابسته به چوب به عنوان بقایای مادی فرهنگی دوران اسلامی و همچنین واکاوی مضامین نقوش و کتیبه های مذهبی آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که با توجه به اهمیت موضوع تاکنون مطالعات چندانی در این راستا صورت نگرفته است. طی بررسی باستان شناسی که در سال 1394 ه‍.ش. به منظور شناسایی آثار تاریخی فرهنگی شهرستان بوانات صورت گرفت، آثار چوبی متعددی شناسایی و مورد بازدید قرار گرفت که پژوهش پیش رو در راستای معرفی و تحلیل یافته های موجود است. در این راستا، پرسش های پژوهش عبارتنداز: از دوران اسلامی بوانات چه آثار چوبی به جای مانده و عناصر تزیینی و مضامین کتیبه های آن ها چیست؟ از مسجد جامع بوانات و امامزاده حمزه بزم دست ساخته های چوبی مختلفی شامل: در، پنجره، منبر و محجر چوبی باقی مانده که ظرافت و تبحر در ساخت آن ها چشمگیر است. از آنجا که دو بنای موردبررسی به عنوان مسجد و امامزاده دارای کاربری مذهبی بوده، عموم کتیبه ها نیز شامل: آیات قرآن، شهادتین، شهادت ثلاثه، صلوات و نام امامان بود که نشان از تاثیر مذهب تشیع بر صنعت و هنر این دوره است. از آنجا که تنها در بناهای مسجد و امامزاده آثار به خوبی حفظ شده اند، می توان نقش و اهمیت مذهب و قداست را در حفظ آثار فرهنگی و تاریخی بازجست. هم چنین ظروف چوبی که پیش تر از غار کان گوهر به دست آمده بود نیز مورد تاریخ گذاری قرار گرفت که درنهایت آثار چوبی بوانات با توجه به کتیبه های موجود در بناها به قرن هشتم هجری قمری، و دوره صفویه تاریخ گذاری شدند.

    کلید واژگان: دوران اسلامی, بوانات, منبت, گره چینی, منبر
    Reza Naseri*, Seyed Mehdi Miri

    Wood has been a suitable raw material for the expression of taste, talent, art and creativity of craftsmen and artists in different periods. Iranian artists in the Islamic period, like other industries, have created the most exquisite artworks made of wood. During the Islamic period, in the construction of the architectural elements of religious buildings, such as wood turning, fret work, Gereh Chini, and Khatam’s artworks were made of wood, which studying on them in terms of the evolution and transformation of wood-related industries as material and cultural remains of the Islamic period, as well as analyzing the themes of their religious motifs and inscriptions, has been of special importance. Considering the importance of this subject, not many studies have been conducted in this field of research. During the archaeological survey that was carried out in 2014 in order to identify the cultural historical monuments of Bavanat city, many wooden artworks were identified and observed, and the upcoming research is in line with the introduction and analysis of these findings. In this regard, the questions of this research are: What wooden artworks have been left from the Islamic period of Bavanat, and what are the decorative elements and themes of their inscriptions? From Jame Mosque of Bavanat and holy shrine of Hamzeh of Bazm, various hand-made wooden structures have remained, including doors, windows, pulpits, and wooden latticework, the delicacy and proficiency in their construction are remarkable. Since the two studied buildings, the mosque and holy shrine, have religious uses the general inscriptions also included Quranic verses, Shahadatein, Shahadat-e Salaseh, Salavat and the names of the Imams, which shows the influence of Shia religion on the industry and art of this period.

    Keywords: Islamic Period, Bavanat, Fret Work, Gereh Chini, Pulpit
  • رشید جعفرپور، عباس جوادیان*

    انقلاب های قرن بیستم معمولا به دو جریان اصلی نظری مرسوم یعنی لیبرالیسم و سوسیالیسم گرایش داشته و از مبانی نظری آن ها بهره بردند. انقلاب اسلامی به لحاظ نظری و عملی نه تنها تعلقی به این دو مشرب فکری نداشته، بلکه به عنوان یک مسیر مستقل مبتنی بر اندیشه و مکتب اسلام شکل گرفت و شعار اصلی خود را پس از استقرار نظام اسلامی «نه شرقی و نه غربی» قرار داد. تفاوت این انقلاب با سایر انقلاب ها علاوه بر رهبری، شعارها، مکتب نظری و حامیان باید در انتخاب و بهره گیری از «نوع رسانه در پیام رسانی» جست وجو کرد. امام خمینی(ره) به دلایل مختلف رسانه «منبر» با محوریت مساجد و تکایا را به عنوان رسانه انقلاب انتخاب کردند. مقاله حاضر تلاش دارد نشان دهد؛ چرا رسانه منبر به عنوان رسانه اصلی انقلاب اسلامی انتخاب شد؟ نتایج مقاله نشان می دهد عوامل موثر در انتخاب رسانه منبر برای انقلاب اسلامی عبارت از؛ ماهیت رهبری انقلاب، اهداف نیروهای انقلابی، ماهیت منابر، ممنوعیت استفاده از رسانه های مختلف توسط انقلابیون، ماهیت جامعه ایران در دوران انقلاب و کارکردهای منبر (تطبیق، دستیابی به هدف، یکپارچگی، انسجام و پایداری) در فرایند پیام رسانی انقلاب اسلامی است. روش پژوهش حاضر نیز تحلیلی-توصیفی با رویکرد کارکردگرایی ساختی و استعانت از الگوی ارتباط است.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, رسانه, منبر, واعظین, مردم, مدل ارتباطی, ساختارگرایی کارکردی
    Rashid Jafarpoor Kolouri, Abbas Javadian *

    The twentieth century revolutions usually tended towards two main theoretical currents. Namely liberalism and socialism, and benefited from their principles. Islamic revolution both theoretically and practically not only didn’t belong to these two intellectual dispositions, but rather it was formed as an independent pathway which was based on Islamic thought and school and after establishment made its main slogan (( Neither East nor West)). The difference between this revolution and other revolutions, in addition to leadership, slogans, theoretical school and supports must be sought in selection and utilization of the type of media in messaging. Based on various reasons imam Khomeini chose ((pulpit media)) with the focus on mosques and tekyehs as the main media of the revolution. This article tries to show that why the pulpit media was chosen as the main media of the revolution? The results of the article show that influencing factors in choice of pulpit media for Islamic revolution in its massaging process include: the nature of revolution’s leadership, the goals of the revolutionary forces, the nature of pulpits, prohibition of the use of various media by revolutionaries , the nature of Iranian society during revolution and functions of the pulpit(adaptation, achieving the goal, integration, consistency, stability). The research method of this article is a descriptive_analytical one with structural functional approach and uses communicative pattern. The Islamic Revolution, Media, Pulpit, Preachers, People, Communication Model, Structural Functional

    Keywords: the Islamic revolution, Media, pulpit, preachers, People, communication model, structural functional
  • شهربانو دلبری*

     کارکرد سیاسی منبر یکی از کارکردهای چندگانه منابر شیعی است که در دوره مشروطیت برای آگاه سازی و به صحنه کشاندن مردم، برپایی قیام عمومی و مطالبه عدالت اجتماعی، منشا کنش و واکنش بوده است. از این رو نویسندگان می‏کوشند در برابر این پرسش که «کارکرد سیاسی منبر موافقان و مخالفان مشروطه به چه علل و عواملی وابسته بوده است؟» این فرضیه را به آزمون بگذارند که رسانه منبر در دوره مشروطیت (اعم از موافقان و مخالفان) از عناصری چون قداست جایگاه منبر به عنوان نماد رفتاری پیامبراکرم (ص)، نفوذ اجتماعی روحانیت و وعاظ، گسترش مناسک و شعایر شیعی، بیان نیازهای روز جامعه و عوامل دیگر بهره جسته و کارایی سیاسی منابر انقلابی، به عنوان عامل اصلی حرکت و قیام مردمی تا تاسیس مجلس شورای ملی چشم گیر و انکار ناپذیر بوده است. موافقان و مخالفان مشروطه از ابتدای جنبش مشروطیت تا اواخر دوره قاجار به وسیله منبر طیف هایی از جامعه را به خود جذب و مواضع مختلفی گرفتند که علل، عوامل و برخی آثار آن به تفصیل در این نوشتار مورد بحث قرار خواهد گرفت. این مقاله به شیوه تحلیلی- توصیفی با اتکا به منابع متعدد تاریخی و اسناد موجود نگاشته شده است.

    کلید واژگان: منبر, واعظان, روحانیت, قاجار, مشروطیت
    Shahrbanoo Delbari *

    The political function of the pulpit is one of the multiple functions of the Shiite pulpits, which has been the source of action and reaction during the constitutional period to inform and stage the people, to stage a public uprising and to demand social justice.Hence, the authors try to answer the question, "What were the causes and factors of the political function of the pulpit of the proponents and opponents of the constitution?" Test the hypothesis that the pulpit media in the constitutional period (both proponents and opponents) of elements such as the sanctity of the pulpit as a behavioral symbol of the Holy Prophet (PBUH), the social influence of the clergy and preachers, the spread of Shiite rites and rituals, expressing the needs of society and Other factors have been exploited and the political efficiency of the revolutionary pulpits, as the main factor of the popular movement and uprising until the establishment of the National Assembly, has been significant and undeniable. Proponents and opponents of the constitution from the beginning of the constitutional movement to the end of the Qajar period through the pulpit attracted a wide range of society and took different positions, the causes, factors and some of its effects will be discussed in detail in this article. This article has been written in an analytical-descriptive manner based on various historical sources and available documents.

    Keywords: Pulpit, preachers clergy Qajar, Constitutionalism
  • طیبه دهقانی، صمد سامانیان
    در صنایع دستی، نقوش همواره جایگاه خاصی داشته اند؛ از آثار منقوش بر سفالینه های تمدن های کهن گرفته تا دست ساخته های امروزین. در این میان، مطالعه تطبیقی نقوش منبرها و روابط بین آنها، علاوه بر شناسایی ارزش این آثار، زمینه ساز پژوهش های دیگر نیز خواهد بود. این پژوهش بر آن است تا چگونگی و میزان ارتباط بین طرح ها و نقوش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان را که در قرن هشتم هجری ساخته شده تبیین نماید. این پژوهش با روش توصیفی تطبیقی تدوین شده و داده ها را با مطالعات کتابخانه ای و میدانی گردآوری نموده است. یافته های تحقیق نشان می دهد ساختار کلی طراحی و کتیبه دو منبر از الگویی واحد پیروی می کنند و از نظر طرح و نقش اسلیمی، ختایی و هندسی دارای یک قالب مشترک هستند، اما به لحاظ ظرافت طراحی، همسان نیستند که، تفاوت های موجود را باید در شیوه و سبک هنرمندان دانست.
    کلید واژگان: منبر, مسجد جامع نایین, مسجد جامع سوریان, نقش, منبت
    Tayebeh Dehghani, Samad Samanian
    Designs have always had a particular position in respect to handicrafts including the inscribed works on the potteries of the ancient civilizations to the modern artifacts. In this regard, the comparative study of the designs of pulpits and the relations between them not only will cause identification of the value of these works but also will pave the way for conducting more research. This study intends to explicate the relation between the designs and patterns of Nain and Sorian Great Mosque’s pulpits made in the 8th century AH. The study has been conducted by a descriptive-comparative method and the data have been collected through library and survey methods. The findings of the study show that the general structure of the design and inscription of both pulpits follow the same pattern and in respect to arabesque, angelica (Khataie) and geometric designs, they have a common format. However they are different in terms of details of designs that could be ascribed to the style of the artists.
    Keywords: Pulpit, Nain's Great Mosque, Sorian's Great Mosque, Design, Carving
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال