جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "pulpit" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
یکی از مولفه های محوری نظام ارتباطات تبلیغی دین همچون همه نظامهای ارتباطی و رسانه ای «مخاطب» است. تبلیغ سنتی برغم ظهورپیاپی رسانه های جمعی واجتماعی و پیدایش اشکال متنوع ارتباطی نوین، همچنان جایگاه واعتبار ارزشی و کارکردی خود را درجامعه دینی ما حفظ کرده وبخش قابل توجهی ازمخاطبان عام وتاحدی خاص را در سپهر تاثیر خود دارد. این نظام ارتباطی پرسابقه برغم تاریخ طولانی، قداست و مکانت ویژه،گستره و عمق نفوذ درجامعه اسلامی و شیعی، سازگاری با اقتضائات فرهنگی اجتماعی جامعه سنتی و مذهبی، موثر در استمرار حیات دینی و معنوی جامعه وماندگاری فرهنگ دینی ، و...؛ چندان که باید مورد واکاوی قرارنگرفته وقوت ها وضعف های آن به تناسب نیازها و اقتضائات عصری ودر مقایسه با شیوه های نوظهور ارتباطات تبلیغی، ارزیابی و اعتبار سنجی نشده است. این نوشتار درصدد است تا با رویکردی نظری (نه میدانی) و با الهام از مطالعات انجام شده و شواهد تجربی و شهودی، نظام تبلیغ سنتی (منبر و خطابه) را در وضعیت موجود با محوریت مولفه «مخاطب» و نیازها و انتظارات ثابت و متغیر وی ، مورد واکاوی وتحلیل قرار دهد. روش این مطالعه در بخش گردآوری اطلاعات، اسنادی و در بخش تحلیل، تفسیری واستنباطی است. سوال اصلی نوشتار معطوف به جایگاه و منزلت «مخاطب» درچرخه ارتباطات تبلیغی دین درجامعه مذهبی ایران معاصراست.
کلید واژگان: ارتباط, تبلیغ, خطابه, منبر, مخاطب, دین, اقناعOne of the central components of the communication system in religious propagation, like all communication and media systems, is the "audience." Despite the gradual emergence of mass and social media and the diverse forms of modern communication, traditional propagation continues to maintain its place, credibility, and functionality in our religious society, influencing a significant portion of the general and specific audience. This historical communication system, with its unique sanctity and status, extensive penetration into Islamic and Shia communities, compatibility with the cultural and social requirements of traditional and religious societies, effectiveness in endurance of the religious and spiritual life of the community, and the endurance of religious culture, has not been adequately evaluated and validated in comparison to emerging methods of propagation communication. This paper aims to theoretically (not empirically) examine the traditional propagation system (pulpit and sermon) with a focus on the component of the "audience" and their constant and variable needs and expectations, inspired by existing studies, empirical evidence, and intuition. The research methodology in data collection was through documents and in analysis was interpretive and inferential. The primary question addressed in this paper pertains to the position and status of the "audience" in the communication cycle of religious propagation in contemporary Iranian religious society.
Keywords: Communication, propagation, Sermon, Pulpit, Audience, Religion, Persuasion -
در فضای اجتماعی دوره مشروطه (اواخر عصر قاجار) منبرهای روحانیت به عنوان عامل انسجام بخش اجتماعی، دارای جایگاهی مهم و معتبر بودند. در این مقاله با بهره گیری از «نظریه میدان بوردیو» که تحلیل پدیده های مختلف اجتماعی را مقدور می سازد، جایگاه منبر وعظ و خطابه مورد واکاوی قرار گرفته و با تشریح مفاهیمی چون «میدان»، «سرمایه»، «منش» و «کنش» و عناصر تاثیرگذار بر فضای آن، مطالعه شده است. سوال اصلی این است: با استفاده از نظریه میدان بوردیو، «منبر دینی» چه ویژگی ها، دستاوردها و بازخوردهایی در دوره مشروطه داشته است؟ براساس نظریه بوردیو می توان گفت که منبر، میدانی گسترده، با عادتواره های ویژه از باورهای مذهبی مردم، در بسیج توده ها، مطالبه مشروطیت و تاسیس مجلس بوده و توان مندی شایانی داشته است. همچنین بنابر یافته های این پژوهش، «میدان منبر» در این دوره از اهرم های سه گانه میدان (استقلال، قدرت و منازعه بر سرمایه) به طور نسبی برخوردار بوده و در بیشتر وقایع مشروطه حضور اثرآفرین داشته و البته از تقابل با برخی میدان ها نیز آسیب دیده است.کلید واژگان: منبر, مشروطیت, نظریه میدان بوردیوIn the social atmosphere of the constitutional period (the end of the Qajar era), the minbars of the clergymen had an important and prestigious position as a factor of social cohesion. In this research, by using “Bourdieu Theory”, the position of the preaching and speech has been analyzed and it has been studied by explaining concepts such as “field”, “capital”, “habits” and “action”. Using Bourdieu's field theory, we considered that “religious pulpit” had what characteristics, achievements and feedbacks in the constitutional period. Based on Bourdieu's theory, it is assumed that the pulpit has a wide field, with special habits of the religious beliefs of the people, in mobilizing the masses, demanding constitutionalism and the establishment of the parliament. The findings of this historical research show that during this period, the “minbar field” relatively enjoyed the triple levers of the field (independence, power and conflict over capital) and had an effective presence in most of the constitutional events, of course, it has also been damaged by the confrontation of some fields.Keywords: field, pulpit, Constitutionalism, Bourdieu's theory
-
شبکه های اجتماعی به عنوان فضایی همه گیر در رسانه های مدرن، تولید مداوم سیاست های هویتی و توزیع نوعی خودمختاری کنشگرانه، رسانه های سنتی را به چالش می کشند و سطح تاثیر و باورمندان آنرا به بازبینی وامی دارند. در این میان، منبر به عنوان یکی از سنتی ترین و سیاسی ترین شبکه های ارتباطی در ایران نیز با سلطه ی فزاینده ی رسانه های اجتماعی با چالش مواجه شده است. با توجه به اهمیت این مسیله، پژوهش حاضر با روش پیمایشی به نظرسنجی تطبیقی از جوانان و مسیولان درباره ی سازه های کم اقناع بودگی منبر ها در ایران پرداخته است. بر این اساس، با تدوین پرسشنامه ی محقق ساخته، نظر 420 نفر از جوانان شهر تهران و 30 نفر از منبریان فعال در مساجد این شهر درباره ی تاثیر پنج سازه ی مسایل اقتصاد بازاری، سیاسی، اخلاقی، خودمختاری مذهبی و جامعه ی مدرن روی کم اقناع بودگی منبر ها بررسی شده است. نتایج، نشان می دهد مهمترین سازه ی شکل گیری کم اقناع بودگی منبر از دیدگاه جونان، عملکرد نامناسب مسیولان و از دیدگاه منبریان، مهمترین سازه ی شکل گیری کم اقناع بودگی منبر، مسایل دنیای مدرن می باشد. از این رو، به نظر می رسد پدیده کم اقناع بودگی منبر در ایران، از جمله مصادیقی است که رابطه ی پویا و دوسویه میان فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی را مختل کرده است.کلید واژگان: منبر, مسئولان, جوانان, فرهنگ عمومی, فرهنگ رسمیSocial networks and modern media challenge the traditional media by constantly generating identity policies and distributing a form of active autonomy, and force its level of influence and believers to reconsider. Meanwhile, the pulpit, as one of the most traditional and political communication networks in Iran, has also challenged by the growing dominance of social media. Due to the importance of this issue, the present study has conducted a comparative survey of young people and officials about the structures of unconvincing pulpits in Iran. Accordingly, by compiling a researcher-made questionnaire, the opinions of 420 young people in Tehran and 30 active pulpits in the mosques of this city about the impact of the five structural issues of market economy, politics, ethics, religious autonomy and society. Modernity has studied on the unconvincingness of the pulpits. The results show that the most important structure in the formation of the pulpit's dissatisfaction from point of view is the inappropriate performance of officials and from the pulpit's point of view, the most important structure for the formation of the pulpit's satiety is the problems of the modern world. Hence, it seems that the phenomenon of pulpit persuasion in Iran is one of the examples that has disrupted the dynamic and two-way relationship between public culture and official culture.Keywords: pulpit, Officials, Youth, public culture, official culture
-
چوب، ماده خامی مناسب برای بروز ذوق، استعداد، هنر و خلاقیت صنعتگران و هنرمندان در دوران مختلف بوده است. هنرمندان ایرانی در دوران اسلامی هم چون دیگر صنایع، در زمینه هنرهای مرتبط با چوب نظیر: خراطی، منبت، گره چینی و خاتم سازی، نفیس ترین آثار را خلق کرده اند. طی دوران اسلامی در ساخت عناصر معماری بناهای مذهبی مانند در، محجر و منبر از چوب آثار نفیسی ساخته شده که بررسی آن ها ازنظر سیر تکامل و تحول صنایع وابسته به چوب به عنوان بقایای مادی فرهنگی دوران اسلامی و همچنین واکاوی مضامین نقوش و کتیبه های مذهبی آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که با توجه به اهمیت موضوع تاکنون مطالعات چندانی در این راستا صورت نگرفته است. طی بررسی باستان شناسی که در سال 1394 ه.ش. به منظور شناسایی آثار تاریخی فرهنگی شهرستان بوانات صورت گرفت، آثار چوبی متعددی شناسایی و مورد بازدید قرار گرفت که پژوهش پیش رو در راستای معرفی و تحلیل یافته های موجود است. در این راستا، پرسش های پژوهش عبارتنداز: از دوران اسلامی بوانات چه آثار چوبی به جای مانده و عناصر تزیینی و مضامین کتیبه های آن ها چیست؟ از مسجد جامع بوانات و امامزاده حمزه بزم دست ساخته های چوبی مختلفی شامل: در، پنجره، منبر و محجر چوبی باقی مانده که ظرافت و تبحر در ساخت آن ها چشمگیر است. از آنجا که دو بنای موردبررسی به عنوان مسجد و امامزاده دارای کاربری مذهبی بوده، عموم کتیبه ها نیز شامل: آیات قرآن، شهادتین، شهادت ثلاثه، صلوات و نام امامان بود که نشان از تاثیر مذهب تشیع بر صنعت و هنر این دوره است. از آنجا که تنها در بناهای مسجد و امامزاده آثار به خوبی حفظ شده اند، می توان نقش و اهمیت مذهب و قداست را در حفظ آثار فرهنگی و تاریخی بازجست. هم چنین ظروف چوبی که پیش تر از غار کان گوهر به دست آمده بود نیز مورد تاریخ گذاری قرار گرفت که درنهایت آثار چوبی بوانات با توجه به کتیبه های موجود در بناها به قرن هشتم هجری قمری، و دوره صفویه تاریخ گذاری شدند.
کلید واژگان: دوران اسلامی, بوانات, منبت, گره چینی, منبرWood has been a suitable raw material for the expression of taste, talent, art and creativity of craftsmen and artists in different periods. Iranian artists in the Islamic period, like other industries, have created the most exquisite artworks made of wood. During the Islamic period, in the construction of the architectural elements of religious buildings, such as wood turning, fret work, Gereh Chini, and Khatam’s artworks were made of wood, which studying on them in terms of the evolution and transformation of wood-related industries as material and cultural remains of the Islamic period, as well as analyzing the themes of their religious motifs and inscriptions, has been of special importance. Considering the importance of this subject, not many studies have been conducted in this field of research. During the archaeological survey that was carried out in 2014 in order to identify the cultural historical monuments of Bavanat city, many wooden artworks were identified and observed, and the upcoming research is in line with the introduction and analysis of these findings. In this regard, the questions of this research are: What wooden artworks have been left from the Islamic period of Bavanat, and what are the decorative elements and themes of their inscriptions? From Jame Mosque of Bavanat and holy shrine of Hamzeh of Bazm, various hand-made wooden structures have remained, including doors, windows, pulpits, and wooden latticework, the delicacy and proficiency in their construction are remarkable. Since the two studied buildings, the mosque and holy shrine, have religious uses the general inscriptions also included Quranic verses, Shahadatein, Shahadat-e Salaseh, Salavat and the names of the Imams, which shows the influence of Shia religion on the industry and art of this period.
Keywords: Islamic Period, Bavanat, Fret Work, Gereh Chini, Pulpit -
همراستا با تحولات روزافزون در حوزه ی رسانه و به ویژه با سلطه ی شبکه های اجتماعی، شیوه های نگرش و زندگی اجتماعی نیز تغییر یافته است. مجموعه ی این تحولات، ابزارها و رسانه های سنتی را به چالش کشیده و لزوم اتخاذ رویکردها و رهیافت های تحول آفرین و متناسب با وضعیت روزآمد اجتماعی را نمایان ساخته است. از جمله، منبر به عنوان یک شبکه ی رسانه ای سنتی که کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و به ویژه سیاسی دارد، با همه گیری شبکه های مجازی و تحولات ساختاری و رفتاری در جامعه ی ایران، با چالش هایی مواجه است. با توجه به اهمیت نهادی و کارکردی منبر در ساحت سیاسی و اجتماعی ایران امروز، پژوهش پیش رو، به تبیین و رویکردشناسی رسانه ی منبر در زمان معاصر پرداخته است. بدین منظور، با بهره گیری از روش فرآیندپژوهی، به تحلیل گفتمان های تولید شده از سوی دو تن از منبریان معاصر، شامل محسن قرایتی و ناصر رفیعی پرداخته و رویکرد کاربست های اقناع اندیشه، روش های تولید انگیزش و دایره ی مخاطبان آنان را بررسی کرده است. نتایج نشان داد که پاره گفتارهای سیاسی، اخلاق اجتماعی و نیز کاربست های داستانی از مهمترین کاربست های اقناعی و انگیزشی و طیف جوانان نیز به عنوان برجسته ترین مصادیق خطابی محسوب می شوند. از منظر رویکردشناسی، با توجه به تغییرات نسلی در طیف جوانان و با سلطه ی شبکه های اجتماعی، به نظر می رسد کاربست-های اقناعی و انگیزشی منبرها، نیازمند بازبینی جدی هستند.
کلید واژگان: منبر, شبکه های اجتماعی, اقناع اندیشه, تولید انگیزش, مخاطب جوانIn line with the increasing developments in the field of media and especially with the dominance of social networks, attitudes and social life have also changed. The collection of these developments has challenged traditional tools and media and highlighted the need to adopt transformational approaches and approaches appropriate to the current social situation. For example, the pulpit, as a traditional media network that has social, cultural and especially political functions, faces challenges with the epidemic of virtual networks and structural and behavioral changes in Iranian society. Is. Considering the institutional and functional importance of the pulpit in the political and social field of Iran today, the present study has explained and approached the pulpit media approach in contemporary times. For this purpose, using the research process method, to analyze the discourses produced by two contemporary pulpits, including Mohsen Gharaati and Naser Rafiei, and to examine the approach of persuasion applications, methods of generating motivation and their audience has done. The results showed that political discourses, social ethics as well as narrative applications are the most important persuasive and motivational applications and the youth spectrum considered as the most prominent examples of rhetoric. From an epistemological point of view, given the generational changes in the youth spectrum and the dominance of social networks, it seems that the persuasive and motivational uses of the pulpits need serious consideration.
Keywords: pulpit, Social Networks, persuasion, motivation production, Young Audience -
انقلاب های قرن بیستم معمولا به دو جریان اصلی نظری مرسوم یعنی لیبرالیسم و سوسیالیسم گرایش داشته و از مبانی نظری آن ها بهره بردند. انقلاب اسلامی به لحاظ نظری و عملی نه تنها تعلقی به این دو مشرب فکری نداشته، بلکه به عنوان یک مسیر مستقل مبتنی بر اندیشه و مکتب اسلام شکل گرفت و شعار اصلی خود را پس از استقرار نظام اسلامی «نه شرقی و نه غربی» قرار داد. تفاوت این انقلاب با سایر انقلاب ها علاوه بر رهبری، شعارها، مکتب نظری و حامیان باید در انتخاب و بهره گیری از «نوع رسانه در پیام رسانی» جست وجو کرد. امام خمینی(ره) به دلایل مختلف رسانه «منبر» با محوریت مساجد و تکایا را به عنوان رسانه انقلاب انتخاب کردند. مقاله حاضر تلاش دارد نشان دهد؛ چرا رسانه منبر به عنوان رسانه اصلی انقلاب اسلامی انتخاب شد؟ نتایج مقاله نشان می دهد عوامل موثر در انتخاب رسانه منبر برای انقلاب اسلامی عبارت از؛ ماهیت رهبری انقلاب، اهداف نیروهای انقلابی، ماهیت منابر، ممنوعیت استفاده از رسانه های مختلف توسط انقلابیون، ماهیت جامعه ایران در دوران انقلاب و کارکردهای منبر (تطبیق، دستیابی به هدف، یکپارچگی، انسجام و پایداری) در فرایند پیام رسانی انقلاب اسلامی است. روش پژوهش حاضر نیز تحلیلی-توصیفی با رویکرد کارکردگرایی ساختی و استعانت از الگوی ارتباط است.
کلید واژگان: انقلاب اسلامی, رسانه, منبر, واعظین, مردم, مدل ارتباطی, ساختارگرایی کارکردیThe twentieth century revolutions usually tended towards two main theoretical currents. Namely liberalism and socialism, and benefited from their principles. Islamic revolution both theoretically and practically not only didn’t belong to these two intellectual dispositions, but rather it was formed as an independent pathway which was based on Islamic thought and school and after establishment made its main slogan (( Neither East nor West)). The difference between this revolution and other revolutions, in addition to leadership, slogans, theoretical school and supports must be sought in selection and utilization of the type of media in messaging. Based on various reasons imam Khomeini chose ((pulpit media)) with the focus on mosques and tekyehs as the main media of the revolution. This article tries to show that why the pulpit media was chosen as the main media of the revolution? The results of the article show that influencing factors in choice of pulpit media for Islamic revolution in its massaging process include: the nature of revolution’s leadership, the goals of the revolutionary forces, the nature of pulpits, prohibition of the use of various media by revolutionaries , the nature of Iranian society during revolution and functions of the pulpit(adaptation, achieving the goal, integration, consistency, stability). The research method of this article is a descriptive_analytical one with structural functional approach and uses communicative pattern. The Islamic Revolution, Media, Pulpit, Preachers, People, Communication Model, Structural Functional
Keywords: the Islamic revolution, Media, pulpit, preachers, People, communication model, structural functional -
کارکرد سیاسی منبر یکی از کارکردهای چندگانه منابر شیعی است که در دوره مشروطیت برای آگاه سازی و به صحنه کشاندن مردم، برپایی قیام عمومی و مطالبه عدالت اجتماعی، منشا کنش و واکنش بوده است. از این رو نویسندگان میکوشند در برابر این پرسش که «کارکرد سیاسی منبر موافقان و مخالفان مشروطه به چه علل و عواملی وابسته بوده است؟» این فرضیه را به آزمون بگذارند که رسانه منبر در دوره مشروطیت (اعم از موافقان و مخالفان) از عناصری چون قداست جایگاه منبر به عنوان نماد رفتاری پیامبراکرم (ص)، نفوذ اجتماعی روحانیت و وعاظ، گسترش مناسک و شعایر شیعی، بیان نیازهای روز جامعه و عوامل دیگر بهره جسته و کارایی سیاسی منابر انقلابی، به عنوان عامل اصلی حرکت و قیام مردمی تا تاسیس مجلس شورای ملی چشم گیر و انکار ناپذیر بوده است. موافقان و مخالفان مشروطه از ابتدای جنبش مشروطیت تا اواخر دوره قاجار به وسیله منبر طیف هایی از جامعه را به خود جذب و مواضع مختلفی گرفتند که علل، عوامل و برخی آثار آن به تفصیل در این نوشتار مورد بحث قرار خواهد گرفت. این مقاله به شیوه تحلیلی- توصیفی با اتکا به منابع متعدد تاریخی و اسناد موجود نگاشته شده است.
کلید واژگان: منبر, واعظان, روحانیت, قاجار, مشروطیتThe political function of the pulpit is one of the multiple functions of the Shiite pulpits, which has been the source of action and reaction during the constitutional period to inform and stage the people, to stage a public uprising and to demand social justice.Hence, the authors try to answer the question, "What were the causes and factors of the political function of the pulpit of the proponents and opponents of the constitution?" Test the hypothesis that the pulpit media in the constitutional period (both proponents and opponents) of elements such as the sanctity of the pulpit as a behavioral symbol of the Holy Prophet (PBUH), the social influence of the clergy and preachers, the spread of Shiite rites and rituals, expressing the needs of society and Other factors have been exploited and the political efficiency of the revolutionary pulpits, as the main factor of the popular movement and uprising until the establishment of the National Assembly, has been significant and undeniable. Proponents and opponents of the constitution from the beginning of the constitutional movement to the end of the Qajar period through the pulpit attracted a wide range of society and took different positions, the causes, factors and some of its effects will be discussed in detail in this article. This article has been written in an analytical-descriptive manner based on various historical sources and available documents.
Keywords: Pulpit, preachers clergy Qajar, Constitutionalism -
در صنایع دستی، نقوش همواره جایگاه خاصی داشته اند؛ از آثار منقوش بر سفالینه های تمدن های کهن گرفته تا دست ساخته های امروزین. در این میان، مطالعه تطبیقی نقوش منبرها و روابط بین آنها، علاوه بر شناسایی ارزش این آثار، زمینه ساز پژوهش های دیگر نیز خواهد بود. این پژوهش بر آن است تا چگونگی و میزان ارتباط بین طرح ها و نقوش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان را که در قرن هشتم هجری ساخته شده تبیین نماید. این پژوهش با روش توصیفی تطبیقی تدوین شده و داده ها را با مطالعات کتابخانه ای و میدانی گردآوری نموده است. یافته های تحقیق نشان می دهد ساختار کلی طراحی و کتیبه دو منبر از الگویی واحد پیروی می کنند و از نظر طرح و نقش اسلیمی، ختایی و هندسی دارای یک قالب مشترک هستند، اما به لحاظ ظرافت طراحی، همسان نیستند که، تفاوت های موجود را باید در شیوه و سبک هنرمندان دانست.
کلید واژگان: منبر, مسجد جامع نایین, مسجد جامع سوریان, نقش, منبتDesigns have always had a particular position in respect to handicrafts including the inscribed works on the potteries of the ancient civilizations to the modern artifacts. In this regard, the comparative study of the designs of pulpits and the relations between them not only will cause identification of the value of these works but also will pave the way for conducting more research. This study intends to explicate the relation between the designs and patterns of Nain and Sorian Great Mosque’s pulpits made in the 8th century AH. The study has been conducted by a descriptive-comparative method and the data have been collected through library and survey methods. The findings of the study show that the general structure of the design and inscription of both pulpits follow the same pattern and in respect to arabesque, angelica (Khataie) and geometric designs, they have a common format. However they are different in terms of details of designs that could be ascribed to the style of the artists.Keywords: Pulpit, Nain's Great Mosque, Sorian's Great Mosque, Design, Carving
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.