به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « umayyads » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «umayyads» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • قاسم قریب*، جواد عباسی، سید جلال رجایی

    پس از تاسیس خلافت عباسی، دو جریان فکری «شعوبی» و «ضد شعوبی» در جهان اسلام به معارضه با یکدیگر برخاستند. جنبش شعوبیه ایرانی، به پیشینه تاریخی و تمدنی کهن ایران استناد می کرد و در پی ارتقای جایگاه سیاسی و اجتماعی خود در نظم سیاسی نوین بود. جریان ضد شعوبی که امتداد اندیشه سیاسی امویان محسوب می شد، به دلیل از دست دادن منزلت سیاسی و اجتماعی پیشین، در پی القا و تداوم اندیشه برتری عرب بر غیرعرب بود.این پژوهش، در پی بازسازی مبانی فکری جریان ضد شعوبی در سده های نخستین اسلامی با تکیه بر آرای ابن قتیبه از حامیان جدی اندیشه مزبور است. دلیل انتخاب ابن قتیبه، به عنوان نماینده جریان تفکر ضد شعوبی، باقی ماندن کتاب فضل العرب اوست که حاوی صورت بندی کاملی از مبانی ضد شعوبی هاست. یافته های پژوهش نشان می دهد که مبانی فکری جریان ضد شعوبی بر اساس آرای ابن قتیبه، دارای دو محور کانونی اثبات برتری قوم عرب بر سایر اقوام و اثبات فرومایگی جایگاه اجتماعی، سیاسی و تاریخی ایرانیان و شعوبی مسلکان بوده که هریک مبتنی بر چندین اصل است. نوشتار حاضر، از نوع تحقیقات تاریخی است و با روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ای، به ویژه کتاب فضل العرب، به نگارش درآمده است.

    کلید واژگان: شعوبیه, جریان ضد شعوبی, ابن قتیبه, کتاب فضل العرب, امویان}
    Ghasem Gharib *, Javad Abbasi, Jalal Rajaei

    After the establishment of the Abbasid caliphate, two schools of thought, "populist" and "anti-populist" in the Islamic world, came into conflict with each other. The Iranian populist movement relied on Iran's ancient historical and civilizational background and sought to improve its political and social position in the new political order. The anti-populist movement, which was considered an extension of the Umayyad political thought, sought to instill and perpetuate the idea of Arab superiority over non-Arabs due to the loss of their previous political and social status. This research seeks to reconstruct the intellectual foundations of the anti-populist trend in the first centuries of Islam, relying on the opinions of Ibn e- Qutaiba, one of the serious supporters of the mentioned thought. The reason for choosing Ibn e- Qutaiba, as a representative of the anti-populist movement, is the survival of his book Fazl al-Arab, which contains a complete formulation of the anti-populist principles. The findings of the research clarify that the intellectual foundations of the anti-populist trend based on Ibn e- Qutaiba's opinions have two focal axes of proving the superiority of the Arab people over other nations and proving the inferiority of the social, political and historical position of Iranians and populist-Muslims, each of which is based on several principles. The present article is a type of historical research written through the descriptive-analytical method, relying on library sources especially the book of Fazl al-Arab.

    Keywords: Populist, Anti-Populist Movement, Ibn E- Qutaiba, Fazl Al-Arab Book, Umayyads}
  • محمد عتابی، عبدالعزیز موحد نساج*، غفار پوربختیار

    به دلیل پیشگویی و هشدارهای نقل شده از رسول خدا (ص)، برخی از صحابه در مصداق یابی روایات مربوط به «فتن» کوشش کردند. پرسش اینجاست که علی بن ابی طالب (ع) چگونه آن فتنه های هشدار داده شده را به جامعه معرفی و مصداق نمایی کرد؟ نگارندگان این نوشتار با رویکرد توصیفی-تحلیلی نشان داده اند که علی بن ابی طالب (ع) افزون بر بیان ماهیت و چیستی فتنه، به معرفی مصداق های دقیق و تشریح آن پرداخته است. او علاوه بر ماجرای سقیفه، به فتنه کشته شدن عثمان و پیامدهای این «فتنه کبری» نیز پرداخت. همچنین جنگ جمل را «داهیه کبری» (مصیبت بزرگ) و یکی از مصادیق فتنه «دهیماء» دانسته است. علی (ع) روی کار آمدن بنی امیه را نیز مصداق فتنه «عمیاء مظلمه» (فتنه کور و تاریکی آور) دانسته و از آن به عنوان ترسناک ترین فتنه یاد کرده است. او در خطبه ای دیگر پیامدهای فرمانروایی عباسیان در بلندمدت و نتایج دیگر فتنه ها را برشمرده است.

    کلید واژگان: فتنه, نهج البلاغه, سقیفه, عثمان, بنی امیه, عباسیان}
    Mohammad Atabi, Abdul Aziz Mohed Nesaj*, Ghafar Pourbakhtiar

    Due to the predictions and warnings cited by Prophet Muhammad (PBUH), some of the companions tried to identify instances of "Fitna", i.e. sedition. The question is how Ali ibn Abi Talib (PBUH) introduced and exemplified them to the society. This paper, using a descriptive and analytical approach, demonstrates that he not only explained the nature and essence of sedition, but also provided specific instances to illustrate it. In addition to the incident of Saqifah, he addressed the assassination of Uthman and the consequences of this “major sedition”. He also considered the Battle of Jamal as a "major calamity" and one of the instances of the "Dehima" i.e. sedition. Furthermore, he regarded the rise of the Umayyads as an example of the "Amya-e-mazlameh" or the sedition of blindness and obscurity, describing it as the most terrifying sedition. Additionally, in another sermon, he enumerated the long-term consequences of the Abbasid rule and other seditions.

    Keywords: Fitna, Nahj Al-Balagha, Saqifah, Uthman, Umayyads, Abbasids}
  • حسین علی بیگی*، روح الله بهرامی، سجاد دادفر، شقایق صالح

    با استقرار حکومت بنی امیه، بهره گیری از فن خطابه و تهدید با رویکرد خشونت آمیز به یکی از مهمترین مولفه های تامین امنیت حاکمیت اموی بدل شد. شناسایی سازوکارهایی که در آن دوران برای تاثیرگذاری بر مخاطبان بدان تکیه می شد حایز اهمیت است. این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی به دنبال پاسخ دادن به این پرسش است که چرا حجاج بن یوسف در مواجهه با مردم عراق از خطبه های خشونت آمیز بهره می گرفت؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که حجاج در خطبه هایش از واژگان با اثر بخشی روانی منفی مانند شرور، کنیززاده، ریاکار، فتنه جو و فریب کار استفاده و همچنین با تهمت زدن، تهدید به مرگ، تمسخر، خوار و خفیف خواندن مردم و تشبیه آنان به حیوانات، مخاطبانش را از نظر شخصیتی تخریب و احساس حقارت، کم ارزش بودن، ناامیدی و ترس را به آنان القاء می کرد تا از این طریق سلطه خود را مستحکم و از امکان شورش و طغیان مخالفان جلوگیری کند.

    کلید واژگان: امویان, بصره, جنگ روانی, حجاج بن یوسف, خطبه, کوفه}
    Hossein Alibeigi*, Ruhollah Bahrami, Sajjad Dadfar, Shagaig Saleh

    With the establishment of the Umayyad rule, the use of rhetoric and threats with a violent approach became one of the most important components of ensuring the security of the Umayyad rule. It is important to identify the mechanisms that were relied on to influence the audience at that time. This article seeks to answer the question of why Ḥajjāj ibn Yūsuf used violent sermons (khuṭbah) when facing the Iraqi people with the descriptive-analytical method. Findings of the research indicate that Ḥajjāj used words with a negative psychological effect in her sermons (khuṭbah) such as villain, maidservant (handmaiden), hypocrite, sedition seeker, and deceiver. Also, by slandering, threatening to kill, mocking, demeaning, and calling people and likening them to animals, he destroyed his audience in terms of character and instilled a sense of inferiority in them, being undervalued, hopelessness, and fear in order to dominate them until that strengthen himself and prevent the possibility of rebellion and uprising of the opponents.

    Keywords: Umayyads, Baṣrah, Psychological war, Ḥajjāj ibn Yūsuf, Sermon (khuṭbah), Kūfah.}
  • علی اکبر عالمیان*

    گروه های مرجع به عنوان سرمایه های اجتماعی یک جامعه، نقش فراوانی در انحطاط و رشد جوامع و سقوط و تقویت حکومت ها دارند. از سویی دیگر باید دانست که حکومت ها نوعا در پی کسب مشروعیت و تقویت خود با استخدام گروه های مرجع به عنوان سرمایه اجتماعی خود هستند. این تحقیق در پی تبیین نقش این گروه ها و مشخصا نقش عناصر فرهنگی این گروه ها در تقویت حکومت امویان است. نتیجه این پژوهش این است که عناصر فرهنگی گروه های مرجع، مثل فقیهان، محدثان و شاعران در تقویت حکومت امویان، چه به صورت مشروعیت بخشی و چه تقویت سیاسی، روحی و روانی نقش زیادی داشتند. از حیث روشی نیز روش پردازش داده ها در این پژوهش، توصیفی_ تحلیلی و تحلیل محتواست.

    کلید واژگان: گروه های مرجع, امویان, عناصر فرهنگی, نخبگان, سرمایه اجتماعی, تقویت, حکومت}
    Ali Al-Akbar Alamiyan *

    Reference groups as the social capital of a society have a great role in the decline and growth of societies and the fall and strengthening of governments. On the other hand, it should be noted that governments typically seek to gain legitimacy and strengthen themselves by employing reference groups as their social capital, and this study seeks to explain the role of these groups and specifically the role of cultural elements in strengthening Umayyad rule. The result of this research is that the cultural elements of reference groups such as jurists, narrators and poets played a great role in strengthening the Umayyad rule, both in terms of legitimacy and political, spiritual and psychological strengthening. In terms of method, the data processing method in this research is descriptive-analytical and content analysis..

    Keywords: Reference groups, Umayyads, jurists, scholars, elites, social capital, strengthening, government}
  • شعبانعلی بیدکی، محمد سپهری*، محمود سید

    فرقه مرجیه یکی از فرق اسلامی است که نخستین بار با عدم داوری درباره صحابه پیامبر (ص) پا به عرصه وجود گذاشت. هرچند در ابتدا خط مشی این فرقه دوری از قضاوت درباره افراد و به تبع آن پرهیز از مجادلات سیاسی بود، اما با گسترش تعالیم ارجاء در میان مسلمانان و اقبال فراوان به آن، فرقه مذکور نیز وارد درگیریهای سیاسی شد. خلفای اموی از دیدگاه تسامح جویانه مرجیه که در صدد برقراری آرامش در میان مسلمانان بود، به خوبی بهره برده بردند. زیرا نظریه پردازان این فرقه آشتی و کنار آمدن با بنی امیه را درست می دانستند. از آن رو که خلفای اموی مسلمان هستند و ارتکاب به کبیره آنان را از دایره ی مسلمانی خارج نمی کند و قیام بر ضد آنان جایز نیست. به رغم اینکه در بسیاری از موارد این فرقه به عنوان حامی و پشتیبان عقیدتی دولت امویان عمل می کرد، اما در برخی از مواقع مرجیی مذهبان با اتکا به تعالیم این فرقه در مقابل حکومت اموی ایستاده اند. سوال پژوهش حاضر آن است که مرجیه در سرزمین های شرق خلافت چه مواجهه ای با امویان داشتند؟ فرض مطرح شده آن است که گروه های از مرجیه سیاست های عرب گرایانه و تبعیض های ناروای آنان را بر نتابیده و به مقابله با آن پرداختند. پژوهش حاضر با تکیه به منابع تاریخی و با روش توصیفی و تحلیلی سامان یافته است.

    کلید واژگان: مرجئه, امویان, خلافت, خوارج, ایمان}
    Shabanali Bidaki, Mohammad Sepehri *, Mahmod Seyed

    The Marjeeh Sect is one of the Islamic sects that first came into being by not judging the Companions of the Prophet (PBUH). Although at the beginning the policy of this sect was to avoid judgment about people and as a result to avoid political controversies, but with the spread of Arjaa's teachings among Muslims and the great popularity of it, the said sect also entered into political conflicts. The Umayyad caliphs made good use of Marjee's tolerant view, which sought to establish peace among Muslims. Because the theoreticians of this sect considered it right to reconcile and get along with the Umayyads. Since the Umayyad caliphs are Muslims, committing a crime does not remove them from the circle of Muslims, and uprising against them is not permissible. Although in many cases this sect acted as a supporter and ideological supporter of the Umayyad government, in some cases religious leaders have stood in front of the Umayyad government relying on the teachings of this sect. The question of the present research is, what was the encounter with the Umayyads in the eastern lands of the Caliphate? It is assumed that the groups of the reference did not reflect their Arabist policies and unfair discriminations and started to fight against it. The current research is organized by relying on historical sources and descriptive and analytical methods.

    Keywords: References, Umayyads, Caliphate}
  • علی اکبر عالمیان*

    گروه های مرجع به عنوان سرمایه های اجتماعی یک جامعه، نقش فراوانی در انحطاط و رشد جوامع و سقوط و تقویت حکومت ها دارند. از سویی دیگر باید دانست که حکومت ها نوعا در پی کسب مشروعیت و تقویت خود با استخدام گروه های مرجع به عنوان سرمایه اجتماعی خود هستند. این تحقیق در پی تبیین نقش این گروه ها و مشخصا نقش عناصر فرهنگی این گروه ها در تقویت حکومت امویان است. نتیجه این پژوهش این است که عناصر فرهنگی گروه های مرجع، مثل فقیهان، محدثان و شاعران در تقویت حکومت امویان، چه به صورت مشروعیت بخشی و چه تقویت سیاسی، روحی و روانی نقش زیادی داشتند. از حیث روشی نیز روش پردازش داده ها در این پژوهش، توصیفی_ تحلیلی و تحلیل محتواست.

    کلید واژگان: گروه های مرجع, امویان, عناصر فرهنگی, نخبگان, سرمایه اجتماعی, تقویت, حکومت}
    AliAkbar Alamiyan *

    Reference groups as the social capital of a society have a great role in the decline and growth of societies and the fall and strengthening of governments. On the other hand, it should be noted that governments typically seek to gain legitimacy and strengthen themselves by employing reference groups as their social capital, and this study seeks to explain the role of these groups and specifically the role of cultural elements in strengthening Umayyad rule. The result of this research is that the cultural elements of reference groups such as jurists, narrators and poets played a great role in strengthening the Umayyad rule, both in terms of legitimacy and political, spiritual and psychological strengthening. In terms of method, the data processing method in this research is descriptive-analytical and content analysis..

    Keywords: Reference groups, Umayyads, jurists, scholars, elites, social capital, strengthening, government}
  • سید روح الله طباطبائی ندوشن، یحیی میرحسینی*، کمال صحرائی اردکانی

    یکی از ابعاد پنهان اختلافات بنی هاشم و امویان، تفاوت نگرش این دو دودمان به جزییات قدرت، ازجمله «فاصله قدرت» است. فاصله قدرت که بسیار مورد توجه انسان شناسان است، توزیع و انباشت قدرت سیاسی، روابط بین مردم و صاحبان قدرت را واکاوی می کند. نظریه ابعاد فرهنگی «هافستد»، همین مولفه را یکی از شش محور تفاوت فرهنگی جوامع برشمرده است. مقاله حاضر با تاکید بر مسیله فاصله قدرت، گزاره های تاریخی از رفتار قدرتمندان دو خاندان قریش را بررسی می کند و تحلیلی را از نقش دیدگاه غالب در هریک از این دو دودمان در اختلافات آنان، ارایه می دهد. براساس این پژوهش، شوق به فره مند دیده شدن، تاکید بر نمایش قدرت، قوم گرایی، تلاش برای حفظ برتری اقتصادی، گشاده دستی های نامتعارف و هدفمند و نگاه بهره جویانه به دیگران واموال عمومی، مواردی است که نشان می دهد بنی امیه به فاصله زیاد قدرت اعتقاد داشتند. در آن سو، ساده زیستی، نگاه نجیبانه به دیگران و اموال عمومی، فروتنی، نیکی به فرودستان و پرهیز از قبیله محوری، از شواهدی است که تاکید بنی هاشم بر فاصله کم قدرت را نشان می دهد. بر این اساس، باید گفت که تفاوت دیدگاه درباره فاصله قدرت، منشا اصلی تفاوت نگرش دو خاندان امیه و هاشم به اقتصاد، جامعه و سیاست بوده است.

    کلید واژگان: بنی هاشم, امویان, فاصله قدرت, ثروت, هافستد}
    Seyed Roohollah Tabatabaeinodoushan, Yahya Mirhoseini *, Kamal Sahraei Ardakani

    One of the hidden aspects of the differences between Bani Hashem and the Umayyads is the difference in the attitude of these two dynasties to the details of power, including the ‘distance of power’. Power distance, which is of interest to anthropologists, analyzes the distribution and accumulation of political power and the relationship between people and those in power. Hofstede’s cultural dimensions theory has listed this component as one of the six axes of the cultural difference of societies. Emphasizing the issue of power distance, the present study examines historical statements about the behavior of the power of the two Quraysh dynasties and presents an analysis of the role of the dominant viewpoint in each of these two dynasties. According to this research, the desire to be seen as generous, the emphasis on the display of power, ethnocentrism, trying to maintain economic superiority, unconventional and purposeful generosity, and the utilitarian view of others and public property, are the issues that show that Bani Umayyah believed in a great power distance. On the other hand, simple living, a noble view of others and public property, humility, kindness to subordinates, and avoiding tribalism are some of the evidence that show Bani Hashem's emphasis on low power distance. Based on this, it should be said that the difference of opinion about the power distance was the main source of the difference in the attitude of the Umayyad and Hashem families towards the economy, society, and politics.

    Keywords: Bani Hashem, Umayyads, power distance, wealth, Hofstede}
  • یدالله حاجی زاده*، محمدهادی خالقی

    امویان (حک: 41-132) علی رغم همه سخت گیری ها و نارواداری هایی که نسبت به برخی از فرقه ها و نژادها خاصه ایرانیان داشتند، در مواردی به جهت ضرورت های سیاسی و اجتماعی و جهت پیشبرد امور حاکمیتی خویش، اهل تساهل و تسامح بوده اند. وبررسی تساهل و تسامح های آنان در امور دیوانی و آگاهی از عملکرد آنان در این زمینه، می تواند تجربه ای مفید از گذشته را در اختیار جامعه اسلامی ما قرار دهد. سوالی که این نوشتار به آن پاسخ داده چنین است: تسامح امویان در امور دیوانی چگونه بوده و چه تاثیری بر ارتقای تشکیلات اداری تمدن اسلامی گذاشته است؟ واکاوی منابع با رویکرد توصیفی- تحلیلی نشان می دهد امویان هر چند در برابر اعاجم خاصه ایرانیان خشونت و سخت گیری های زیادی داشتند اما آنان چون در اداره سرزمین های وسیع اسلامی و در ایجاد، توسعه، انسجام بخشی و سر و سامان دادن به امور اداری و دیوانی خویش، تجربه و توانایی کافی نداشتند، در امور اداری و دیوانی از تمدن هایی چون ایران و روم که تجارب ارزنده ای در این زمینه داشتند، استفاده کرده اند. این امر سبب شده هم در تشکیل و هم در تعریب دیوان ها شاهد مشارکت اقوام غیرعرب و بعضا غیرمسلمان باشیم. امری که به نوبه خود سبب آشنایی مسلمانان با امور دیوانی شده و کم کم موجبات استقلال آنان را در این زمینه فراهم ساخته است.

    کلید واژگان: تساهل و تسامح, دیوان, ایرانیان و رومیان, امویان, تشکیلات اداری, تمدن اسلامی}
    Yadolah Hajizadeh *, MohamadHadi Khalegi

    Umayyads (Haqq: 132-41) despite all the strictness and intolerance they had towards some sects and races, especially Iranians, they were tolerant in some cases due to political and social necessities and to advance their sovereign affairs. Examining their tolerance in religious matters and knowing their performance in this field can provide a useful experience from the past to our Islamic society. The question answered by this article is: How was the tolerance of the Umayyads in civil affairs and what effect did it have on the improvement of the administrative organization of Islamic civilization? Analyzing the sources with a descriptive-analytical approach shows that although the Umayyads had a lot of violence and strictness against the people, especially the Iranians, but they, as in the administration of vast Islamic lands and in the creation, development, integration and organization of their administrative and judicial affairs, They did not have enough experience and ability, in administrative and civil matters, they have used civilizations such as Iran and Rome, which had valuable experiences in this field. This has caused us to witness the participation of non-Arab and sometimes non-Muslim ethnic groups both in the formation and in the interpretation of courts. This, in turn, has made Muslims familiar with civil matters and has gradually provided the means for their independence in this field

    Keywords: Tolerance, tolerance, Court, Iranians, Romans, Umayyads, Administrative organizations, Islamic Civilization}
  • محمد شهیدی، محمدصالح معززی نیا*

    در اواخر حکومت امویان، در قلمرو  تحت سلطه آنها مخالفت‏های زیادی در عراق عرب، شام و ایران رخ داد. علت اصلی این موضوع، تعصبات قبیله ای و نژادی، شرایط سخت زندگی و پرداختن جزیه و خراج بود. سیاست های خشن و سخت گیرانه حکام اموی از جمله حجاج بن یوسف باعث تشدید حرکت ها و مخالفت های گسترده ای همچون شورش عبدالرحمن بن اشعث گردید؛ از همین رو بعضی از خلفا و امیران اموی جهت کاهش اختلافات و جلوگیری از فروپاشی خلافت دست به اصلاحاتی زدند. اصلاحات عمر بن عبدالعزیز ابتدا موفقیت آمیز بود، اما مرگ زودهنگام او مانع ادامه روند اصلاحات گردید و خلیفه بعدی سعی در حذف اقدامات او نمود. در اواخر خلافت اموی، یزید سوم و همچنین حاکم خراسان نصر بن سیار با دنبال کردن اصلاحات سعی در کنترل روند سریع مخالفت ها نمودند اما هیچ کدام از این تلاش ها مانع فروپاشی نگردید. نیروی تازه نفس عباسیان با شعارهای اصیل اولیه اسلامی توانستند مردم را با خود همراه کرده و حکومت سلطنتی اسلامی امویان را منقرض نمایند. مسئله این پژوهش، اقدامات اصلاحی خلفا و امرای اموی به ویژه اصلاحات سیاسی و اقتصادی آنان است. پژوهش حاضر به شیوه کتابخانه ای و با تمرکز بر منابع تاریخ نگاری اسلامی تنظیم شده است. مدعای نگارندگان این است که بازیگران سیاسی دوره اموی، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی سرزمین های اسلامی، لزوم انجام اقدامات اصلاحی در سطح گسترده را ضروری دانستند.

    کلید واژگان: اصلاحات, امویان, عمر بن عبدالعزیز, فتوح}
    Mohammad Shahidi, Mohammadsaleh Moazzezinia *

    At the end of the Umayyad rule, much opposition existed in the territory under their control in Iraq, Syria, and Iran. The main reason for this issue was tribal and racial prejudices, difficult living conditions, and payment of jizya and tribute. The harsh and strict policies of the Umayyad rulers, including Hajjaj ibn Yusuf, intensified widespread movements and opposition, such as the rebellion of Abdul Rahman ibn Ash'ath; therefore, some Umayyad caliphs and emirs made reforms to reduce differences and prevent the collapse of the caliphate. The reforms of Umar ibn Abd al-Aziz were successful at first, but his early death prevented the continuation of the reform process and the next caliph tried to remove his actions. At the end of the Umayyad rule, Yazid III and also the governor of  Khorasan, Nasr ibn Sayyar, attempted to control the rapid process of opposition by pursuing reforms, but none of these efforts prevented the collapse. The renewed energy of the Abbasids with the original early Islamic slogans was able to bring the people with them and destroy the Umayyad-Islamic royal government. The issue of this research is the reform measures of the caliphs and Umayyad rulers, especially their political and economic reforms. This research is organized in library style with a focus on Islamic historiographical sources. The authors claim that the Umayyad period's political actors considered it necessary to carry out large-scale reform measures, considering the economic and political conditions of the Islamic lands.

    Keywords: Reforms, Umayyads, Omar Ibn Abdulaziz, Futuh}
  • عباس میرزایی*

    این مقاله به بررسی رابطه عبدالملک بن مروان، به عنوان یکی از مقتدرترین خلفاء اموی، و امام سجاد(ع)، به عنوان رهبر جامعه شیعیان می پردازد و تلاش می کند این دوره بیست ساله را بر اساس گزارش های گوناگون مورد تحلیل رفتاری قرار دهد. این موضوع افزون بر آشکار کردن جایگاه سیاسی امام سجاد(ع)، از منظری فراتر می تواند راهی برای فهم فعالیت های سیاسی و اجتماعی شیعیان در نیمه دوم سده نخست هجری باشد. پرسش بررسی شده این است که عبدالملک در طول دوران بیست ساله حکومت خود چه سیاست و سبک رفتاری با امام سجاد (ع) داشته است؟ آیا می توان رابطه ای تمام سفید، همان گونه که منابع اهل سنت می گویند، یا رابطه ای تمام سیاه، همان گونه که منابع شیعه می گویند، تصور کرد؟ به نظر می رسد می توان دو الگوی رفتاری متفاوتی برای ارتباط میان آن دو تصور کرد. عبدالملک تا اواخر خلافت خود، رفتاری مناسب و تعامل گونه با امام سجاد(ع) داشت؛ ولی از اوایل دهه نود، سبک رفتاری خود با امام را تغییر داد و فشارها و سخت گیری های جدی برای حضرت ایجاد کرد. از این رو این پژوهش عمدتا با بررسی منابع تاریخی، به این نتیجه دست یافت که سیر رفتار عبدالملک نسبت به امام سجاد(ع)، با رفتاری تعاملی شروع و با رفتاری تقابلی به اتمام رسید. دستاوردی که بر پایه شرایط سیاسی - اجتماعی امام سجاد (ع) می تواند در فهم بسیار از تحولات رهبری شیعه در این دوره، نقش موثری داشته باشد.

    کلید واژگان: امویان, تاریخ اهل بیت, عبدالملک بن مروان, امام سجاد (ع)}
    Abbas Mirzaei *

    This article examines the relationship between Abdul Malik bin Marwan, one of the most powerful ‎Umayyad caliphs, and Imam Sajjad (a), as the leader of the Shiite community. This issue, not only ‎would reveal the political position of Imam Sajjad (A), but also can illustrate a way of understanding ‎the political and social activities of Shiites in the second half of the first century AH. The raised ‎question of the present paper is: how did Abdul Malik treat Imam Sajjad during his twenty years of ‎rule? It does not seem possible to imagine a specific pattern of behavior for the relationship ‎between the two though. During his role, Abdul Malik behaved appropriately and interacted with ‎Imam Sajjad (A) until the last years of his caliphate, but from the early nineties (AH), he changed ‎his behavior with the Imam and created severe pressures and strictures against him. Therefore, ‎this study mainly concluded by examining historical sources that the course of Abdul Malik's ‎approach to Imam Sajjad (A) began with an interactive approach and ended with a confrontational ‎approach. ‎

    Keywords: : Umayyads, history of Ahl al-Bayt (A), Abdul Malik bin Marwan, Imam Sajjad (A)}
  • فریناز هوشیار*، سهیلا ترابی فارسانی، فائزه صابری
    کرمان در دوره باستان از زمان هخامنشیان تا پایان ساسانیان همواره ساتراپی، استان و ولایتی مستقل بوده که گاه توسط شاهزادگان ساسانی اداره می شد. این ولایت پس از فتح توسط اعراب مسلمان تا دهه 50 ولایت مستقلی نبود چراکه از نیمه دوم قرن اول هجری تا حدود سال 129 ه.ق (یا 156 ه.ق/ 779 م) ضمیمه خراسان شد. موقعیت جغرافیایی کرمان و دوری این منطقه از مرکز خلافت موجب شد تا این ولایت کانون چالش های متعدد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی گردد. در این بررسی که به روش توصیفی- تحلیلی و با اتکا به منابع کتابخانه ای انجام یافته است، کوشش شده تا با واکاوی مشکلات و چالش های پیش روی والیان اموی در اداره کرمان، سیاست ها و اقدامات آنان مورد بررسی قرار داده شود. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که فعالیت گروه های مخالف خلافت مانند خوارج، نارضایتی مردم، فشارهای مالیاتی و استقلال والیان و عاملان حکومتی، اداره کرمان را با چالش های متعدد مواجه ساخته بود. امویان با اعزام والیان متعدد کوشیدند تا با اعمال سیاست های خشونت آمیز و سخت گیرانه شرایط را تحت کنترل خویش درآورند؛ با این حال عدم مدارای آنان با اهالی کرمان موجب از دست رفتن امنیت و موقعیت اقتصادی این ولایت شد و کرمان را هرچه بیشتر به کانون شورش ها تبدیل کرد.
    کلید واژگان: خلافت امویان, کرمان, چالش های اداری, ولایات}
    Farinaz Hooshyar *, Soheila Torabi Farsani, Faeezeh Saberi
    Kerman has always been an independent satrapy, province, and nation from the Achaemenid period until the end of the Sassanid period, and was sometimes governed by the Sassanid princes. After the conquest by the Muslim Arabs, this province was not an independent province until the 1950s, because it was annexed to Khorasan from the second half of the first century AH to about 129 AH (or 156 AH/ 779 AD). The geographical location of Kerman and the distance of this region from the center of the Caliphate caused this province to become the center of many political, economic, social, and cultural challenges. Using the descriptive-analytical method and relying on library sources, this research investigated the policies and actions of Umayyad governors in the administration of Kerman by analyzing the problems and challenges they faced. The results showed that the measures of groups opposed to the Caliphate such as the Khawarij, people's dissatisfaction, tax pressures, and the independence of governors and government officials had made the administration of Kerman face many challenges. The Umayyads sent many governors and tried to bring the situation under their control by applying violent and strict policies. However, their lack of tolerance towards the people of Kerman caused the loss of the security and economic status of this province and turned Kerman into a center of rebellions more than before.
    Keywords: politics, Umayyads, Kerman. Administrative Challenges, provinces}
  • محمدحسین کاظمی*، زهرا روح الهی امیری

    پژوهش حاضر با درک ارزشمندی میراث تاریخی اصحاب حدیث و اثرگذاری آن در ذهن مخاطبان این آثار در موضوع خوارج عصر اموی و با هدف کشف شبکه ی مضمونی موجود در این متون و برای رسیدن به الگویی که توضیح دهنده منطق کلی و شاکله ی آن ها باشد، تلاش می کند تا به سوال «اصحاب حدیث در ثبت اخبار خوارج چه مضامینی را به مخاطبان ارایه می کنند؟» پاسخ دهد. برای یافتن این پاسخ ابتدا به مطالعه میراث تاریخی اصحاب حدیث در این زمینه پرداخته شد و از میان آثار موجود، تاریخ خلیفه بن خیاط (ابن خیاط240ق)، بقایای کتاب المعرفه و التاریخ (فسوی277ق)، تاریخ الامم و الملوک (طبری 310ق)، المنتظم فی تاریخ الامم و الملوک، (ابن جوزی 597ق) انتخاب گردید و داده های مرتبط با اخبار خوارج از میان آنان استخراج و سپس با روش تحلیل مضمون و اجرای مراحل مختلف آن به تحلیل داده ها و کشف مضامین نهفته در منابع منتخب اقدام شد که به کشف چهار مضمون فراگیر خوارج جریانی سیاسی مذهبی و عملگرا، تهدیدات دایمی خوارج برای حکومت، سرکوب خوارج با هزینه های هنگفت و اسلامی بودن سرکوب خوارج منجر شد که این مضامین با توجه به رویکرد اصحاب حدیث به خلافت، در راستای مشروعیت بخشی به رفتار امویان در قبال سرکوب خوارج است.

    کلید واژگان: اصحاب حدیث, خوارج, امویان, تحلیل مضمون, تاریخ نگاری}
    Mohamadhosein Kazemi *, Zahra Rooholahiamiri

    The present study tries to answer the question "What topics do the companions of hadith present to the audience in recording Kharijite narretive?" by understanding the value of the historical heritage of the Companions of Hadith and its impact on the minds of the audience of these works on the subject of the Kharijites of the Umayyad era and with the aim of discovering the thematic network in these texts and to achieve a pattern that explains their general logic. First, the historical heritage of the Companions of Hadith was studied in this field, and among the existing works, Tarikh Khalifa Bin Khayyat (Ibn Khayyat 240 AH), the remains of AL-Ma’refa Va Tarikh (Faswi 277 AH),Tarikh al- Umam Va al-Molouk (Tabari 310 AH), al-Montazam fi Tarikh al- Umam Va al-Molouk, (Ibn Jawzi 597 AH) were selected and the data related to the Kharijite narretives were extracted from them and then the data analysis method and its various steps were performed to analyze the data and discover the themes hidden in the selected sources and led to the discovery of four themes incuding the political-religious and pragmatic current, the constant threats of the Kharijites to the government, the repression of the Kharijites at great cost and the Islamic nature of the Kharijite repression. And these themes are against the suppression of the Kharijites, according to the approach of the hadiths to the caliphate, in order to legitimize the behavior of the Umayyads.

    Keywords: Companions of Hadith, Kharijites, Umayyads, content analysis, Historiography}
  • مرضیه برزن*، اصغر قائدان، مریم غلامی، سعید حلاجی مفرد

    تقیه، به معنای پرهیز از افتادن به دام خطر و مهلکه، از مهم ترین عوامل حفظ مکتب تشیع در طول تاریخ است. پس از واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) (امامت: 6195ق) به ناچار رویه تقیه را به عنوان بهترین روش سیاسی در پیش گرفت. امامان بعدی شیعه نیز با بهره گیری از این روش برای حفظ امامت و هویت تشیع، آن را به کار گرفتند. حوادث و فتنه هایی که در این برهه از تاریخ امامت رخ نمود، از پیچیده ترین و خطرناک ترین بحران هایی بود که هرکدام موضوع اتخاذ مواضعی هوشمندانه را می طلبید و هر اشتباهی می توانست تداوم امامت و بازسازی جامعه شیعه را که امام سجاد (ع) در پی آن بود، با خطرات بزرگی مواجه کند.این پژوهش، در پی پاسخ به این مسیله است که امام سجاد (ع) با روش تقیه چگونه توانست در یکی از این مقاطع بحرانی، یعنی واقعه حره، خود و جامعه شیعه را به سلامت برهاند؟ یافته های پژوهش، نشانگر آن است که امام سجاد (ع) با چشم پوشی مقطعی از مظالم امویان، مانع از آن شدند تا دشمنی دیگر، همچون آل زبیر بر اهل بیت (ع) و شیعیان مسلط گردد.

    کلید واژگان: امام سجاد(ع), تقیه, واقعه حره, تاریخ تشیع, امویان}
    Marzieh Barzan *, Azghar Quedan, Maryam Gholami, Saeed Hallaji Mofrad

    Precautionary concealment, being interpreted as avoiding from falling into the trap of hazard and disaster, has been considered as one of the most important elements of safeguarding the Shiite school throughout the history. After the tragic incident of Karbala and the martyrdom of Imam Hossein (PBUH), Imam Sajad (95-61 A.H) took the strategy of Precautionary concealment as the best policy. Moreover, the next Shiite Imams also relied on this method to safeguard Imamate and the identity of Shi’ism. The events and seditions occurred during this period being considered as the most complicated and tragic crises, and each of which was in need of an intelligent stances, so that any faults could face the continuity of Imamate and the reconstruction of the Shiite community, that Imam Sajad (PBUH) was looking for, with great dangers. This research seeks to answer the question on how Imam Sajad took this strategy to protect himself and the Shiite community in these critical situations. The findings of research indicate that Imam Sajad (PBUH) disregarded the cruelties of Umayyads and stopped the domination of another enemy, such as Al e-Zobair on Shiites and Prophet’s Family.

    Keywords: Imam Sajad (PBUH), Precautionary concealment, event of Harrah, history of Shiism, Umayyads}
  • زهرا روح الهی*، محمدحسین کاظمی

    پژوهش حاضر با درک ارزشمندی میراث تاریخی اصحاب حدیث و اثرگذاری آن در ذهن مخاطبان این آثار در موضوع فتوحات عصر اموی و با هدف کشف شبکه ی مضمونی موجود در این متون و برای رسیدن به الگویی که توضیح دهنده منطق کلی و شاکله ی آن ها باشد، تلاش می کند تا به این سوال پاسخ گوید که «اصحاب حدیث در ثبت اخبار فتوحات چه مضامینی را به مخاطبان ارایه می کنند؟» برای یافتن این پاسخ ابتدا به مطالعه میراث تاریخی اصحاب حدیث در این زمینه پرداختیم و از میان آثار موجود، تاریخ خلیفه بن خیاط (ابن خیاط240ق)، بقایای کتاب المعرفه و التاریخ (فسوی277ق)، تاریخ الامم والملوک (طبری310ق)، المنتظم فی تاریخ الامم و الملوک، (عبدالرحمن ابن جوزی597ق) انتخاب گردید و داده های مرتبط با اخبار فتوحات را از میان آنان استخراج و سپس با روش تحلیل مضمون و اجرای مراحل مختلف آن به تحلیل داده ها و کشف مضامین نهفته در منابع منتخب اقدام شد که در قالب پنج مضمون فراگیر اسلامی بودن فتوحات، حکومت مسلمانان بر مناطق مفتوح و بهره مندی از منافع آن، قدرت نظامی مسلمانان، برتری نظامی مسلمانان بر دشمن، قدرت دشمن در مقابل مسلمانان قابل بیان می باشد که این مضامین با توجه به رویکرد آنان به خلافت، در راستای مشروعیت بخشی به امویان است.

    کلید واژگان: اصحاب حدیث, فتوحات, امویان, تحلیل مضمون, تاریخ نگاری}
    Zahra Rooholahiamiri *, Mohamadhosein Kazemi

    This paper understands the value of the historical heritage of the Companions of Hadith and its impact on the minds of the audience of these works on the subject of the conquests of the Umayyad era and with the aim of discovering the thematic network in these texts to achieve a model that explains their general logic and structure. It tries to answer this question: "What topics do the companions of hadith present to the audience in recording the news of the conquests?" To find this answer, we first studied the historical heritage of the Companions of Hadith in this regard among the existing works, the history of Khalifa Ibn Khayyat (Ibn Khayyat 240 AH), the remains of the book al-Ma'rifah wa al-Tarikh (Faswi 277 AH), Tarikh al-Umma wa al-Muluk (Tabari 310 AH), Al-Mu'tazim Fi Tarikh Al-Umam wa al-Muluk, (Abd al-Rahman Ibn Jawzi 597 AH) were selected and data related to the news of the conquests were extracted from them, and then the thematic analysis method and the implementation of its various stages were used to analyze the data and discover the themes hidden in the selected sources, which are in the form of five themes. These are the Islamic conquests, the rule of the Muslims over the open areas and the enjoyment of its interests, the military power of the Muslims, the military superiority of the Muslims over the enemy, the power of the enemy over the Muslims. These themes are in line with the legitimacy of the Umayyads, according to the approach of the Companions of Hadith to the Caliphate.

    Keywords: Companions of Hadith, Conquests, Umayyads, Themamic Analysis, historiography}
  • حسین فرج الله، سید علی موسوی نژاد

    اشعار و متون ادبی، از دیرباز در شمار مهم ترین مکتوبات برای نشان دادن تحولات فرهنگی و سیاسی جامعه بوده اند. بررسی سروده های مربوط به قیام زیدبن علی (ع) از این منظر، می تواند فرایند توجه شاعران به این رویداد بزرگ و عوامل موثر بر آن را نشان دهد. یافته های پژوهش پیش رو، نشان دهنده آن است که محتوای سروده های مربوط به قیام زید، بازتاب دهنده محورهایی همچون: خروش محتاطانه علیه حکمرانان اموی، بیم و امید شاعران از شرح قیام زید، شکستن حصارهای اموی و شماتت زید بوده است.

    کلید واژگان: زیدبن علی, شعر سیاسی, امویان, یحیی بن زید, کمیت بن زید اسدی}
    Hossein Farajollah, Seyyed Ali Mousavinejad

    Poems and literary texts have long been considered as the most important writings to illustrate the cultural and political developments of society. Examining the poems related to the uprising of Zayd ibn e- Ali (A.S) from this point of view, can display the process of poets' attention to this great event and the factors affecting it. The findings of the present research clarify that the content of the poems related to Zayd's uprising reflected axes such as the cautious anger against the Umayyad rulers, fear and hope of poets toward the description of Zayd's uprising, removing the Umayyad barriers, and Zayd's blaming.

    Keywords: Zayd ibn e- Ali, political poetry, Umayyads, Yahya ibn e- Zayd, Komeit ibn e- Zayd e- Asadi}
  • نبی سنجابی، فریناز هوشیار*، ناصر جدیدی
    تبلیغات از عرصه های مهم ارتباطات جوامع است از این رو در حوزه های مختلف از جمله حوزه های سیاسی و حاکمیتی در ادوار مختلف همواره مورد توجه قرار داشته است. امویان نیزبرای ایجاد مشروعیت، دستیابی به قدرت و حفظ حاکمیت سیاسی به خصوص در مقابل علویان (شیعیان)، از تبلیغات استفاده کردند. رویکردهای تبلیغاتی، توجه به حوزه ها و استفاده از ابزارهای گوناگونی است که به آن ماهیتی تبلیغاتی داده می شود. پژوهش حاضر در پاسخ به این پرسش که رویکردهای تبلیغاتی امویان چه حیطه ها یی را در بر می گرفت؟ به روش توصیفی - تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای انجام شده است. نتیجه این تحقیق نشان می دهد، بسیاری از شیوه های تبلیغاتی توسط معاویه بنیان نهاده شد و خلفای بعد آن را ادامه دادند. رویکردهای تبلیغاتی امویان مشتمل بر رویکرد دینی، سیاسی، عاطفی-روانی و اقتصادی بود که با هدف تاثیر گذاری بر افکار و رفتار افراد و هدایت جامعه به اهداف مورد نظر امویان انجام می گرفت.
    کلید واژگان: تبلیغات, رویکرد, امویان, علویان(شیعیان). شام, عراق}
    Nabi Sanjabi, Farinaz Hooshyar *, Naser Jadidi
    Propaganda is one of the important areas of communication of societies , therefore, it has always been considered in different fields, including political and governmental fields in different periods . The Umayyads also used propaganda to legitimize, gain power, and maintain political sovereignty, especially against the Alawites (Shiites) . Advertising approaches are attention to areas and the use of various tools that are given the nature of advertising. The present study answers the question: What were the areas of Umayyad propaganda approaches? It has been done in a descriptive-analytical method and with reference to library sources. The result of this research shows that many propaganda methods were founded by Muawiyah and continued by the later caliphs. The propagandistic approaches of the Umayyads included a religious, political, emotional-psychological and economic approach that was aimed at influencing the thoughts and behavior of individuals and leading society to the goals of the Umayyads.
    Keywords: propaganda, approach, Umayyads, Alawites (Shiites). Levant (Sham), Iraq}
  • عباس میرزایی*

    بررسی سیاست های امویان پس از ماجرای قیام امام حسین(ع) با امام سجاد(ع)، از موضوعات مهم در فهم تحولات سیاسی و اجتماعی شیعه در نیمه دوم سده نخست قمری است؛ چون این موضوع نشان دهنده فعالیت های جامعه شیعی از یک سو و جایگاه و تاثیرگذاری امام سجاد(ع) از سوی دیگر است. موضوعی که باتوجه به کمی داده ها از آن دوره تاریخی، با چالش هایی برای اندیشه شیعه روبه روست. حال این پرسش مطرح است: در طول دوران امامت امام سجاد(ع)، یعنی حدود 34 سال، امویان با ایشان چه مناسباتی داشتند؟ بررسی های تاریخی نشان می دهد تصور الگوی واحدی برای این موضوع امکان پذیر نیست. امویان در دوره ای، از یزید تا اواخر دوره عبدالملک بن مروان، رویکردی مثبت و همراه گونه با امام سجاد(ع) داشتند؛ ولی از دوره ای، یعنی اواخر دوره عبدالملک و دوره فرزندش ولید، رویکردی سلبی و برخوردگونه را پی گرفتند. این پژوهش براساس روش «ایده پرداز داده محور»، تلاش می کند براساس گزارش های منابع مختلف تاریخی و رجالی و حدیثی، از ارتباطات امویان با امام سجاد(ع) نظریه ای ارایه کند که زمینه ساز فهمی تاریخی از فعالیت های امام سجاد(ع) شود. این نظریه ارایه نظمی تاریخ براساس داده های مرتبط با امام سجاد(ع) و امویان است.

    کلید واژگان: تاریخ نگاری, امویان, تاریخ سیاسی شیعه, امام سجادع}
    Abbas Mirzaei *

    Yazid's behavior with Imam Sajjad (AS) after the event of Karbala should be considered. He allowed the Ahl al-Bayt to mourn after deciding to correct his behavior. He then respected the captives, placed Imam Sajjad (AS) and the other captives in a house near his palace, and gave them food and gifts. He also invited Imam Sajjad (AS) and his brother, Umar, for serving food with him in the morning and evening. Before moving the captives to Medina, he allowed Imam Sajjad (AS) to choose either to stay in Damascus or go to Medina. He suggested the Imam stay in Damascus so that he would be respected and honored by him. Imam Sajjad (AS) did not accept it and returned to Medina with Imam Hussein’s family. Yazid appropriately treated Imam Sajjad (AS) even until the Harra uprising. He had some advice for Muslim Ibn Aqaba (d. 64 AH), his military commander, one of which was treating Ali Ibn Hussein (AS) kindly.The Umayyad interactions with Imam Sajjad (AS) also continued after Yazid in the period of Marwan. Two reports have been quoted in Sunni historical sources in this regard. First, Marwan lent Imam Sajjad (AS) 4 or 6 thousand dinars after the Imam’s return to Medina and advised Abdul Malik not to take it back from him.We can also refer to Marwan's recommendation to increase the generation of Hosseinians. Continuation of this behavior can be traced to the event of the Harra uprising, in which the Umayyads were expelled from Medina and Marwan asked Imam Sajjad (AS) for asylum for his family and the Imam approved it. Marwan then thanked him and this was probably why he tried to ask the people of Medina to give Imam Sajjad (AS) protection during the allegiance of Muslim Ibn Aqaba. In this story, Muslim Ibn Aqaba summoned Imam Sajjad (AS) to pledge allegiance to Yazid. The Imam (AS) came to Muslim with Marwan and his son, Abdul Malik. He considered this behavior as a kind of request for safety and mentioned Yazid's benevolent advice for appropriately treating Imam Sajjad (AS) as the only reason for not attacking him and just rejecting it.From the very beginning, Abdul Malik, like his father, Marwan, had an interactive approach with the Imam. In the event of the Harra uprising, Abdul Malik had witnessed that Imam Sajjad (AS) had given his mother (Ayesha/Aban’s mother and Uthman’s daughter) protection. Hence, the Imam was revered by Abdul Malik from the very beginning of his rule. Abdul Malik always praised him and said that Ali ibn Hussein (AS) had a position beyond what people had known for him. He provided financial assistance to the Imam and set a pension for him. He entrusted the charities of the Prophet (PBUH) and Ali Ibn Abi Talib (AS) to Imam Sajjad (AS) and even stood against other Hashemites on this issue. The culmination of the relationship between Abdul Malik and the Imam can be seen in the report saying that Abdul Malik ibn Marwan has been willing to marry one of his daughters to Imam Sajjad (AS), but he has refused to accept it.The interactions of the Umayyads with Imam Sajjad (AS) were not permanent. Their confrontations with him began at the end of Abdul Malik's period. The historical reports show that Abdul Malik's attitude towards the Imam has changed from a certain time, which can be probably from the early 80s after the removal of Ibn Zubayr’s sedition (AD 72 AH) when the Umayyads have been relieved of the danger of the Zubayris and have not needed to interact with and satisfy the Alawites. Also, there are reports of Abdul Malik spying on the Imam. Abdul Malik asked Imam Sajjad (AS) to send him the sword of the Messenger of God, which was one of the symbols of Imamate and leadership in the eyes of Shiites and had been claimed to now belong to the Imam. Abdul Malik's request was met with a negative response from the Imam and thus, he threatened him in a letter to cut his pension from the treasury. Abdul Malik's same concerns probably led him to finally summon the Imam to Sham (today’s Syria) in the early 90s. This confrontation continued during Walid's time. In political matters, Walid had maximum pressure on the Hashemites. His pressures were specifically on Imam Sajjad (AS) as well. Concerning alms, which were one of the most important financial sources for Imam Sajjad (AS), the alms related to Imam Ali (AS), the Imam’s grandfather, were entrusted to Hassan Muthanna during the period of Walid (Late 90s AH). The Umayyads' confrontation with Imam Sajjad (AS) had reached a point where he kept defending Hassan Muthanna, who was a clear opponent of the Umayyads. Eventually, Walid and the Umayyads could not tolerate Imam Sajjad (AS) and poisoned and martyred him like other opposing Hashemites.

    Keywords: Political history, Umayyads, Marwanids, Imam Sajjad (AS)‎}
  • علی الهامی، سیده زهرا محمدی

    حیات سیاسی و عصر امامت امام صادق (ع)، با دوره نظام سیاسی- حکومتی سلسله امویان و عباسیان مصادف بود و با اینکه هر دو حکومت، از نظر امام مصداق طاغوت بودند، بااین‌حال، سیره و استراتژی آن حضرت در این دو زمانه، متفاوت است. به راستی این تفاوت در نحوه‌ برخورد با دو نظام سیاسی غیر مشروع، ناشی از چه بوده است؟ به نظر می‌رسد اوضاع و شرایط سیاسی-اجتماعی حاکم بر زمانه، نقش تعیین‌کننده‌ای بر نوع رفتار و واکنش‌های امام صادق (ع) داشت و سبب تفاوت سیره سیاسی ایشان در مواجهه با نظام‌های حکومتی بود؛ چه اینکه تمامی عملکرد امام همچون سایر ایمه (ع) ، مانند پازلی در راستای رسالت الهی امامت، صیانت از اسلام و تکمیل احکام الهی به فراخور بازه‌های زمانی، متفاوت بود. از جمله دستاوردهای فرضیه که در این مقاله به اثبات می‌رسد آنکه نه‌تنها ‌حیات سیاسی امام صادق (ع) بسیار برجسته‌تر از دیگر ابعاد زندگی ایشان است، بلکه مشی سیاسی حضرت با درنظرداشتن ماهیت متفاوت حاکمیت اموی و با انعطاف‌پذیری سیره امام در حفظ کیان فرهنگ تشیع، نقشی اساسی داشت. پژوهش پیش رو، به روش توصیفی-تحلیلی و با استناد بر منابع تاریخی و اسناد روایی، نقش عنصر زمان را در حیات سیاسی امام صادق (ع) مورد تحلیل و بازکاوی قرار می‌دهد.

    کلید واژگان: شاخصه, سیره سیاسی, امام صادق(ع), امویان, عباسیان}
    Ali Elhami, Seyyedeh Zahra Mohamadi

    The political life and Imam Sadegh (AS) Imamate era coincided with the period of the political-governmental system of the Umayyad and Abbasid dynasties. according to Imam, both governments were examples of Taghut but his life and strategy are different in these two times. Indeed, what was the origin of the difference between the Imam’s treatment of the two illegitimate political systems? It seems that the socio-political situation at that time had a decisive role in the type of behavior and reactions of Imam Sadegh (AS) and caused the difference in his political life in the face of government systems; And of course, all the actions of the Imam, like other Imams (AS), like a puzzle in line with the divine mission of the Imamate, protection of Islam and the completion of divine rules in accordance with the time periods, were different. Among the achievements of the hypothesis that is proved in this article is that not only the political Sira of Imam Sadegh (AS) is much more prominent than other aspects of his life, but also the political method of the Imam played a key role because the Imam considered different nature of the Umayyad rule and tried to maintain Shiite culture by being flexible. This research, in a descriptive-analytical method and based on historical sources and narrative documents, analyzes and re-examines the role of time element in the political Sira of Imam Sadegh (AS).

    Keywords: Characteristics, Political Sira, Imam Sadegh (AS), Umayyads, Abbasids}
  • مهران اسماعیلی*، میثم حبیبی کیان
    دوره اموی عصر حکومتی با گرایش های عربی است. قبایل عرب در این دوره، نقش درخور توجهی در امور دیوانی و نظامی و به ویژه در ادامه فرایند فتوحات ایفا کردند. بااین حال، روابط قبایل عرب با کانون های سیاسی امویان، در یک سطح نبود. برخی قبایل روابطی تنگاتنگ و برخی دیگر روابطی دورادور با حاکمان اموی داشتند. یکی از قبایلی که روابط نزدیکی با حاکمان اموی به ویژه شاخه سفیانی داشت، قبیله کلب بود که از کلان قبیله قضاعه، منشق شده بود. جمعیت فراوان این قبیله و سابقه سکونت آن ها در بیابان های شام، معاویه را بر آن داشت تا با برقراری روابط خویشاوندی، از حمایت های این قبیله برخوردار شود. پسر معاویه، یزید، که از مادری کلبی زاده شد، حضور جدی قبیله کلب را در سطوح بالای سیاسی محقق ساخت. این مقاله درصدد است با تمرکز بر دو خانواده بحدل و ابوامامه از طایفه بنی حارثهبن جناب از قبیله کلب، میزان تاثیرگذاری قبیله کلب را در دوره بحران، از دوره یزید تا پایان دوره عبدالملک، واکاوی کند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که کلبیان مورد نظر، در دوره یزیدبن معاویه، به بالاترین سطح اداری نظامی رسیدند و در دوره بحران، که از سال 64 هجری و پس از درگذشت معاویه دوم آغاز شد و بررغم سقوط چهار جند از پنج جند شام در دست زبیریان، توانستند در برابر این خیزش مقاومت کرده، قدرت را به امویان بازگردانند. در این مرحله، قبیله کلب و رهبرانشان از طایفه بنی حارثه بن جناب، به ویژه خانواده بحدل نقش تعیین کننده ای داشتند. این قبیله در دوره عبدالملک بن مروان (حک 65-86ه)، نیز نقش تاثیرگذاری در سرکوب شورش های متعدد در شام، جزیره، عراق و سرزمین فارس داشتند. در این دوره به مرور از نقش خانواده بحدل کاسته شد، اما خانواده ابوامامه در سرکوب شورش ها دست برتر را داشتند.
    کلید واژگان: ابوامامه, امویان, بحدل, قبایل عرب, قبیله کلب, فرماندهان عرب, جانشینی, سده نخست هجری}
    Mehran Esmaili *, Meisam Habibikian
    The Umayyads were rulers with Arab inclinations. During this period, the Arab tribes played an important role in governmental and military affairs, especially in the conquests. The relations of the Arab tribes with the the Umayyads were not on the same level. The tribe of Kalb, the tribe descended from the Al-Ḳuḍa’a, was one that had close relations with the Umayyad rulers, especially the Sufyānī branch. Kalb tribe had a long history of living in the deserts of Syria and a large population, which led to Mu’āwīyah marrying a Kalbi woman in order to gain the support of this tribe. The mother of Yazīd, Muāwīyah's successor, was a Kalbi woman, which led to the rise of the Kalb's political position. This article seeks to look at the role of the Kalb tribe in the period of Instability and crises that occurred after the death of Muāwīyah II, until the end of the rule of ‘Abd al-Malik by focusing on the Baḥdal and Abū-Umāmah families of the Banu Hāritha bin Janāb clan of the Kalb tribe. The results obtained show that these two families reached the highest levels of military administration during the period of Yazīd bin Muāwīyah and in the period of crisis, and despite the fall of four of the five region (Jund) in Syria in the hands of the forces belonging to al-Zubayr, they were able to manage the situation and lead the forces loyal to the Umayyads and bring them back to power. At this point, the Kalb tribe and its leaders from the Banu Hāritha bin Janāb clan, particularly the Baḥdal family, played a crucial role. During the reign of ‘Abd al-Malik ibn Marwān (685-705), this tribe also played an influential role in suppressing various uprisings in the Syria, Jazira, Irāq and Persia. During this period, the Baḥdal family's role gradually diminished, but the Abu-Umāma family had the upper hand in stabilizing the government leading Shāmi forces.
    Keywords: Baḥdal, Abū-Umāma, Umayyads, Arab tribes, Kalb, Arab Commanders, succession, First century AH}
  • میثم حبیبی کیان*، مهران اسماعیلی

    نظام اجتماعی سیاسی عرب بسته به قبیله بود که بنی امیه با کاربست آن حکومت امویان را تشکیل داد. در بین قبایل شام، بنی کلب باقلمرو گسترده، ادعای سروری قبایل یمنی و پیمان سیاسی و خانوادگی با بنی امیه، به وفادارترین هواخواه امویان تبدیل شد و باجانفشانی درصفین، پایه های حکومت اموی را استوار ساخت. همچنین تلاش برای ولی عهدی یزید و کمک نظامی و فرهنگی آنها، گسترش حکومت امویان را رقم زد. براین اساس پژوهش پیش رو می کوشد با رویکرد توصیفی و تحلیلی به این سوال پاسخ دهد که عملکرد قبیله ی کلب در مواجهه با جنبش های اعتقادی و چالش های سیاسی اقتصادی دولت امویان چگونه بود و این قبیله در سرکوب جنبش های ضداموی چه نقشی داشت؟یافته های پژوهش نشان می دهد مهمترین عرصه نقش آفرینی کلبیان، عملکرد نظامی متاثر از هواداری ایدیولوژیکی، سنت ها و مصالح قبیله ای آنها بود، چراکه بخشی از سپاهیان اموی را تشکیل می دادند. سرکوب جنبش های اعتقادی و همچنین سیاسی اقتصادی، ستیز با پیروان مذاهب، قبایل رقیب و گروه های سیاسی مخالف امویان درگستره ی خلافت اسلامی کارویژه ی قبیله کلب در این دوره بود به طوری که در لشگرکشی های خارج از شام و دورترین مناطق، حضوری اثربخش داشتند. نقطه ی اوج مشارکت آنان را می توان پیکار باورمندانه با اعتراضات اقتصادی اهل ذمه در مصر و نقاط دور از مرکز خلافت، قیام پیروان زیدبن علی،  خیزش مردم مدینه و شورش های خوارج و زبیریان در سراسر قلمرو اموی دانست.

    کلید واژگان: امویان, بنی کلب, جنبش, خلافت, شام}
    Meysam Habibi Kian *, Mehran Esmaeili

    The Arab socio-political system depended on the tribe through which the Umayyads formed the Umayyad rule. Thus, the Kalb tribe by claiming the supremacy of the Yemeni tribes, the vast population and territory became the most loyal fanatical tribe of the Umayyads, and with their presence in the political arena and sacrifice in the Battle of Siffin, they became the basis for inheriting this dynasty. In addition, their military and cultural assistance to Yazid I marked the expansion of the Umayyad rule. Therefore, the present study tries to describe and analyze the Kalb tribe's reaction in the face of the ideological insurrections and political-economic challenges of the Umayyad government and the role this tribe played in suppressing the anti-Umayyad movements. The research findings show that the most important field of role-playing of the Kalbiyya was the military performance influenced by their ideological support, traditions and tribal interests because they were part of the Umayyad armies. The suppression of ideological as well as political-economic movements, conflicts with followers of religions, rival tribes and political groups opposed to the Umayyads within the Islamic Caliphate were the special features of the Kalb tribe during this period, so that they had an effective presence in military campaigns outside the Levant and in the most remote areas. The culmination of their participation can be considered a believable struggle with the economic protests of the Dhimmis in Egypt and far from the center of the caliphate, the revolt of the followers of Zayd ibn Ali, the uprising of the people of Medina and the rebellions of the Kharijites and Zubayres throughout the Umayyad Empire.

    Keywords: Umayyads, Kalb tribe, movement, Caliphate, the Levant}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال