به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نظریه ها » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه « نظریه ها » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • Mohammadjavad Khazraie*, Ahmad Naderi

    Without a doubt, Seyyed Javad Tabatabai’s theory stands out among the various Iranian theories and is widely regarded as one of the most significant theories of our time. The intricacy of Tabatabai’s discussions, coupled with the historical backdrop in which they take place, as well as the extensive body of literature written about Iran over the past century, have bestowed a unique status upon his project. While Tabatabai has occasionally been criticized for being contradictory and experiencing intellectual gaps, his discussions consistently follow a coherent intellectual trajectory. Therefore, delving into the intellectual framework of this thinker and examining the components of his ideas can aid in uncovering this intellectual trajectory. In light of this, the following article endeavors to analyze the dimensions and foundations of Seyed Javad Tabatabai’s research program through a historical lens, with the aim of gaining an understanding, even if only a glimpse, into this thinker’s plan.

    Keywords: Seyyed Javad Tabatabaei, Iranshahri theory, Decline, Degeneration, Crisis, Thinking}
  • فاطمه فریدی مجید*
    گروس که بسیاری آن را با نام امیرنظام گروسی (دولتمرد دوره قاجار) می شناسند، براساس منابع در دسترس، منطقه ای مشتمل بر 1700 تا 1800 کیلومترمربع و از اجزای اصلی ساختار تقسیمات کشوری غرب ایران از اوایل دوره صفوی تا اواسط دوره پهلوی بوده است. این منطقه گاه تحت حکومت کردستان و در بیشتر موارد با حاکم نشین مستقل اداره می شد. نوشتار حاضر با تکیه بر اسناد و مدارک رسمی و غیررسمی به روش تاریخی- استنادی، درصدد بیان موقعیت این منطقه با تاکید بر نام آن در ساختار تقسیمات کشوری ایران است. نتایج تحقیق نشان می دهد اطلاق رسمی نام گروس به این منطقه، کمی پیش از دوره صفوی تا اواسط دوره پهلوی متداول بوده و پس از آن اگرچه در حافظه فرهنگی باقی مانده اما در پیکره جغرافیایی ایران با نام بیجار شناسایی شده است. نویسنده در این مقاله درصدد بیان مقاطع حضور، اطلاق و حذف رسمی این نام جغرافیایی در میان مکاتبات، مصوبات، اسناد و منابع رسمی و غیررسمی در ساختار تقسیمات کشوری ایران است. به نظر می رسد قدرت گرفتن ایل گروس در دوره صفوی و پس از آن موقعیت امیرنظام گروسی در دوره قاجار، در اطلاق نام گروس و ارتقای این منطقه و افول قدرت ایل، در تغییر نام آن نقش تعیین کننده ای داشته است.
    کلید واژگان: گروس, بیجار, کردستان, تقسیمات کشوری ایران حاکمان گروس, نظریه قدرت}
    Fatemeh Faridi Majid *
    Garus, which many people know by the name of Amir Nizam Garusi (the ruler of the Qajar period), according to the available sources, is an area of 1700 to 1800 square kilometers and one of the main components of the structure of the country divisions of western Iran from the beginning of the Safavid to the middle of the Pahlavi period. This region was sometimes under the rule of Kurdistan and in most times was governed by an independent ruler. The present article, based on official and unofficial documents in a historical-referential method, has sought the position of this region by emphasizing its name in the structure of Iran's administrative divisions.The results show that the official application of the name Garus to this region was common frombefore the Safavid period to the middle of the Pahlavi period and after that, although it remained in the cultural memory, it was identified with the name of Bijar in the geographical structure of Iran. The author tries to express the stages of presence, application and official removal of this geographical name among official and unofficial correspondences, approvals, documents and sources in the structure of Iran's country divisions. It seems that Garus tribe’s power in the Safavid period and after that Amir Nizam Garusi’s position in the Qajar period, in the application of Garus and the promotion of this region and the decline of the tribe’s power played a decisive role in changing its name.
    Keywords: Garus, Bijar, Kurdistan, country divisions of Iran, Garus rulers, theory of power}
  • محمد معصومی*
    روند گسترش مدارس جدید در دوره قاجار در پیوند با مسایل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بوده است. هرگز نمی توان اعزام گروه های دانشجویی به اروپا، جنگ های مداوم ایران و روس و نهایتا پیروزی انقلاب مشروطه را، در تکوین مدارس جدید نادیده گرفت. با آغاز به کار مدارس جدید نیاز به تولید کتاب های متناسب با آن نیز احساس شد و اهالی فرهنگ در هر دوره کوشیدند این امر مهم را سامان دهند. این مقاله می کوشد تاریخ تدوین یکی از این کتاب ها را بررسی  و تغییرات ایجاد شده را در آن آشکار کند. این پژوهش بیشتر به کتاب های «تاریخ طبیعی» نظر دارد و از آن میان نیز انگشت تاکید بر نظریه تکامل و چگونگی ورود و بسط آن به کتاب های درسی از آغاز تا کنون گذاشته است. با بررسی اسناد می توان نشان داد، علی رغم چالش جدی برخی از جریان ها در ایران با نظریه تکامل، این موضوع بیش وکم در کتاب ها آمده است، هر چند روایت های هر دوره خود بازتابی از شرایط سیاسی و فرهنگی حاکم بر نهادهای علمی و فرهنگی دارد.
    کلید واژگان: چارلز داروین, زیست شناسی, کتاب های تاریخ طبیعی, مدارس جدید, نظریه تکامل}
    Mohammad Masoumi *
    The process of expanding new schools in the Qajar period was linked to political, cultural, and social issues. One can never ignore the sending of student groups to Europe, the ongoing wars between Iran and Russia, and finally the victory of the constitutional revolution in the development of new schools. With the start of new schools, the need to produce appropriate books was also felt, and the people of culture tried to organize this important matter in every era. In this article, I have tried to check the date of compilation of one of these books and reveal the changes made. My research focuses mostly on natural history books, and among them, I want to emphasize the theory of evolution and how it entered and expanded into textbooks from the beginning until now. By examining the documents, it can be shown that despite the serious challenge of some currents in Iran with the theory of evolution, this topic is mostly mentioned in the books; Although the narratives of each period reflect the political and cultural conditions governing scientific and cultural institutions.
    Keywords: Biology, Books on Natural History, Charles Darwin, New schools, Theory of Evolution}
  • امیرمحمد گمینی*

    از زمان گسترش علوم جدید در قرن هفدهم میلادی، رهبران مذهبی از آن برای تطبیق و تبلیغ دین خود استفاده کردند. علمای مسیحی ایتالیایی پیترو دلاواله (1586-1652م) را به شرق فرستادند که نسخه های زبان اصلی کتاب ایوب را بیابد تا معلوم شود آیا می توان ظاهر آیات مربوط به آسمان های جامد را طوری تاویل کرد که با حذف افلاک در نجوم تیکو براهه هم خوانی داشته باشد. او و دیگر هییت های تبشیری مسیحی به هدف تبلیغ مسیحیت علوم جدید را به شرق آوردند. در مقابل ایشان، علمای مذاهب بومی نیز از همین طریق برای حفظ و تبلیغ دین خود در برابر مسیحیت سود بردند. در چین و ژاپن و هند، علمای کنفوسیوسی و بودایی و تایویی و هندو نشانه های از نجوم جدید را در متون خود یافتند. علمای مسلمان نیز به نوبه خود اندیشه اعجاز علمی قرآن را مطرح کردند. در میان علمای شیعه متشرعه در قرن نوزدهم، هبهالدین شهرستانی (1301-1386ق) آثاری در هماهنگی نجوم جدید با آیات و روایات شیعی نوشت و مفهوم اعجاز علمی قرآن و روایات شیعه را عرضه کرد. این اندیشه در میان علمای بزرگ شیعه هم طرفدارانی پیدا کرد، اما بعضی علما موافق این رویه نبودند. شیخ محمدحسین کاشف الغطاء (1294-1373ق) عالمی نوگرا بود که خورشیدمرکزی را پذیرفته بود و نجوم قدیم بطلمیوسی را غیرمستدل می دانست، ولی معتقد بود «ظاهر» آیات بیشتر با نجوم قدیم سازگار است تا با خورشیدمرکزی و در نتیجه، «اعجاز علمی» مورد نظر هبهالدین شهرستانی را در آن ها نمی دید. البته او معتقد بود که با تفسیر درست می توان آیات را با علوم جدید هماهنگ ساخت. او نظریه تکامل را نیز بدون حواشی مادی آن می پذیرفت ولی نظریه تکامل انسان را رد می کرد. کاشف الغطاء می دانست ظاهر بسیاری روایات نه تنها با خورشیدمرکزی، بلکه با نجوم قدیم هم سازگاری ندارد و چاره ای جز تاویل یا رد این روایات نیست. به عقیده او این رویه را باید در باره روایات استقرار زمین روی شاخ گاو و ماهی و در باره روایات کسوف وخسوف به کار بست. در این مقاله ضمن بررسی عباراتی از آثار مختلف کاشف الغطاء، به بررسی پرسش وپاسخی در کتاب الفردوس الاعلی می پردازیم. مقاله نشان می دهد که او با نفی هییت قدیم، راهی پیدا می کند تا با استفاده از مفاهیم هییت جدید، تفسیری از آیات و روایات در باره «کرسی و عرش» بیابد که با نجوم جدید در تعارض نباشد.

    کلید واژگان: اعجاز علمی قرآن, خورشیدمرکزی, علم و دین, محمدحسین کاشف الغطاء, نجوم جدید, نظریه تکامل}
    AmirMohammad Gamini *

    Since the development of the Modern Sciences in the seventeenth century, religious leaders used them instrumentally to propagate their religion. Italian Christian scholars sent Pietro Della Valle (1586-1652) to achieve the original text of the Book of Jacob. They were curious to know if it is possible to interpret the verses about solid heavens in order to be conciliated with Tycho Brahe’s elimination of the orbs. He and other Christian missionaries brought modern astronomy to the East as an instrument for propaganda. As a reaction, Confucianists, Buddhists, Taoists, and Hinduist found several signs of modern astronomy in their religious texts. In their turn, the Muslim ulama presented the idea of the “scientific miracle” of the Quran. This idea became the source of inspiration for the new genre of the scientific exegesis of the Quran in the Islamic world. As a Shiite scholar, Hibat al-Dīn Shahristānī (1883–1967) put forward this idea about Quran and Shiite hadiths. Several Shiite great ulama, but not all of them, received this idea with the agreement. Muḥammad-Husayn Kāshif al-Ghiṭāʾ as a modernist Shiite scholar accepted heliocentrism and rejected old Ptolemaic astronomy. Nevertheless, he held that the literal understanding of the Quranic verses is more compatible with old astronomy than modern one. So he didn’t agree with the idea of a scientific miracle. In his opinion, only through a true interpretation, one may conciliate holy texts with modern science. He also accepted a non-materialistic account of the theory of evolution except for humans. He knew that even a literal interpretation of some hadiths may not be compatible with any of new and old astronomy. He suggested rejecting these hadiths or interpreting them metaphorically. These two suggestions should be applied to the hadiths about an anthropomorphic account of eclipses or the stability of the Earth on cow horns or a fish. Here I will examine Khāshif al-Ghiṭāʾ’s several works as well as some phrases of his al-Firdaws al-Aʿlā. It shows that he found a way to a new interpretation of the verses about God’s “chair and throne” (Kursī wa ʿArsh) by denying Ptolemaic solid orbs.

    Keywords: Evolution Theory, Heliocentrism, Modern astronomy, Muḥammad-Ḥusayn Kāshif al-Ghiṭāʾ, Scientific miracle of the Quran, Science, Religion}
  • علیرضا اشتری تفرشی*، مهری گودینی
    در سده های ششم و هفتم هجری، نزدیک به چهل مدرسه در دو شهر مهم شام یعنی دمشق و حلب تاسیس شدند. اگر این شمار از مدارس تنها در دو شهر دمشق و حلب، با تعداد مدارس پیشین، به ویژه نظامیه ها که شمار قابل ملاحظه کم تری داشتند، اما در عین حال در جغرافیای وسیع تر و شهرهای بیشتری پراکنده بودند، مقایسه شود، این مهم آشکار می شود که مدارس دمشق و حلب را باید پدیده ای در خور مطالعه از نظر انگیزه ها و عوامل موثر در ساخت آنان دانست؛ از این رو، پژوهش حاضر، ابتدا با بررسی مهم ترین منابع تاریخی این حوزه با شیوه ای کتابخانه ای، به اطلاعات توصیفی - تاریخی این مدارس دست یافته است؛ سپس با استفاده از نظریه سرمایه پی یر بوردیو با روش تحلیل کیفی به تطبیق پدیده مدارس با اصول این نظریه دست زده است؛ این پژوهش کوشیده است به تعریفی گویا و کارآمد از نظریه سرمایه بوردیو بپردازد و در ادامه به کمک این چارچوب نظری نشان دهد که مدارس به عنوان سرمایه های فرهنگی موسسه محور به نقش آفرینی در توسعه میدان اجتماعی گفتمان دینی مذاهب شافعی و حنفی کمک کرده اند و به عنوان عاملی برای فراجذب احترام نسبت به حکمرانان زنگی و در نتیجه، زمینه ساز توسعه سرمایه نمادین آنان، یعنی استمرار و افزایش مشروعیت نرم ایشان در جامعه نقش آفرین بوده اند.
    کلید واژگان: مدرسه, زنگیان, دمشق, حلب, نظریه سرمایه, بوردیو}
    Alireza Ashtari Tafreshi *, Mehri Godini
    In the 6th and 7th centuries AH, nearly forty Madrasahs were established in the two important cities of Damascus and Aleppo. This number of Madrasahs in only two cities, when compared from a quantitative point of view to the number of previous Madrasahs in Islamic civilization, especially the Nizamiyyah Madrasahs in a significantly higher number of Islamic cities, shows the significant point of the importance of the phenomenon of Madrasahs of Damascus and Aleppo. This phenomenon has become worthy of study in terms of motivations and effective factors in the construction of these Madrasahs. The present research has obtained the descriptive-historical information of these Madrasahs by examining the most important historical sources of this field with a library method; Then, by using Pierre Bourdieu's theory of capital, with the method of qualitative analysis, it tried to match the phenomenon of Madrasahs with the principles of this theory; Based on this theory, Madrasahs as cultural capitals are supposed as the appearance of institutionalized cultural capital to play a role in the development of the social field of the religious discourse of the Shafi'i and Hanafi sects, a factor for attracting respect towards the Zengi rulers and as a result, the development of their symbolic capital by which the continuity and increasing of their soft legitimacy have been recognized in the society.
    Keywords: Madrasah, Zengids, Damascus, Aleppo, Bourdieu, Capital Theory}
  • حسین آبادیان*
    مقاله حاضر مبادی و نتایج تاریخ نگری ایران مبتنی بر نظریه برتری نژادی برخاسته از ایدیولوژی آریایی گرایی را بررسی و نقد می کند و انگیزه های شکل گیری این اندیشه و پیامدهای آن را به بحث می گذارد. در این پژوهش نشان داده می شود که این نظریه هیچ مصداقی در تاریخ باستانی و دوران ایران بعد از اسلام ندارد؛ بنابراین برخورد نژادی با پیروان مذاهب و قومیت های دیگر هرگز عمومیت پیدا نکرد. فرضیه مقاله این است که عبدالرحمن سیف آزاد برای انگیزه های شخصی و بهره گیری از امتیازات اقتصادی به‎ ویژه در آلمان بود که به نظریه آریایی گرایی توجه کرد، به همین دلیل او قادر نبود برای دیدگاه خود بنیادی فکری بیابد و نظر به اینکه ایدیولوژی مدنظر وی بی ریشه بود، هیچ اقبالی در جامعه فرهنگی و روشنفکری ایران پیدا نکرد. روش تحقیق این مقاله توصیفی است و سپس براساس توصیف های به عمل آمده، تحلیلی مشخص از ماهیت جنبش آریایی گری ارایه شده است. منابع اصلی مقاله برخی مطالب نشریه نامه ایران باستان و همچنین دیدگاه های معارض با اندیشه آریایی گرایی است و برای فهم بهتر موضوع به برخی منابع فرعی هم ارجاع داده شده است.
    کلید واژگان: تاریخ نگری, آریایی گرایی, نظریه نژادی, سیف آزاد, آلمان نازی}
    Hossein Abadian *
    This article criticizes the origins and results of Aryanism theory in the historical perspective of Iran, which is based on racial superiority, and also discusses the motivations for the emergence of this idea and its consequences. In this research, it is shown that this theory had no precedent in Iran’s pre- and post-Islam history, so the racial conflicts with the followers of other religions and ethnicities never became popular. The hypothesis of this article is that A’bdol-Rahmān Seif-e āzad paid attention to the theory of Aryanism for personal motives, including to benefit from economic privileges especially in Germany. For this reason, he was unable to find an intellectual basis for his views, and since his ideology had no intellectual roots, he found no influence in Iranian cultural and intellectual society. The research method of this article is descriptive, and then based on the descriptions, a specific analysis of the nature of the Aryanism movement has been presented. The main sources of this article are some of the contents of the Nāmey-e Iran-e Bāstān journal as well as views which opposing the Aryanism thought; also, some secondary sources have been used to better understanding of the contents of the issue.
    Keywords: Historical Perspective, Aryanism, racial theory, Seif- Azad, Nazi Germany}
  • ابراهیم احدی قورتولمش*، محمد سپهری

    قرن سوم و چهارم هجری دوران گسترش تکاپوی شیعیان در سرزمین های تحت سلطه خلافت عباسی بود و سرزمین های شرقی این خلافت، یعنی ایران فرهنگی نیز در این دوران شاهد تحولات بسیاری، مانند تشکیل دولت های علویان طبرستان و آل بویه، قیام و جنبش ها و همچنین دعوت اسماعیلی و نشر افکار امامیه در راستای تعمیم و گسترش جریان تشیع بوده است. از قرن چهارم به بعد، تکاپوی شیعیان و نقش آفرینی های آن ها در فضای اجتماعی سیاسی ایران تا حدی متوقف شد. دلیل این توقف به عنوان مسیله تحقیق، ضرورت مطالعه موانع پیش روی این فرایند و عدم استمرار اقبال این جریان ها را مورد کنکاش قرار می دهد. بررسی موانع سر راه فرایند گسترش تشیع در این تحقیق، بر اساس چهارچوب نظریه پخش هاگر استرند انجام می گیرد، تا ضمن دستیابی به اطلاعات کیفی و کمی دراین خصوص، به دسته بندی تاثیرگذارترین آن ها در این گسترش تاریخی پرداخته شود.

    کلید واژگان: تشیع, نظریه پخش, ایران, عباسیان}
    Ebrahim Ahadi Qurtulmush *, Mohammad Sepehri

    The 3rd and 4th centuries of Hijri were the era of expansion of the Shiites in the lands under the rule of the Abbasid Caliphate, and the eastern lands of this Caliphate, i.e. cultural Iran, also witnessed many changes during this period, such as the formation of the Alawite governments of Tabaristan and Al-Buyeh, uprisings and movements, as well as the Ismaili da'wah and the spread of Imamiyya ideas. It has been in line with the generalization and expansion of Shi'ism. However, from the fourth century onwards, the opportunity for the continuation of this dynamic and the struggle of the Shiites and their roles in the social and political atmosphere of Iran was stopped to such an extent that the reason for this stop as a research issue, the necessity of studying the obstacles in front of this process and the lack of continuity of these currents. explores. The investigation of the obstacles on the way to the expansion of Shiism in this research is done based on the framework of Hager Strand's diffusion theory in order to obtain qualitative and quantitative information in this regard and to categorize the most influential ones in this historical expansion.

    Keywords: Shiism, Diffusion Theory, Iran, Abbasids}
  • محمود بختیاری

    حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هویتی دینی‌ اجتماعی مبتنی بر اهداف و برنامه‌های فرامرزی و قومی، نشر اندیشه‌های اصیل اسلامی را از همان ابتدا در نظر داشت. امام خمینی(ره) به‌عنوان رهبر کبیر انقلاب و این نهاد دینی، کارکرد دینی اجتماعی آن را از سطح ملی به بین‌المللی توسعه بخشید. یکی از این نمونه‌ها، انتقال اندیشه‌ها و نشر آموزه‌های دینی به کشور برزیل است. برزیل بزرگ‌ترین کشور امریکای لاتین است که بیشترین شیعیان را در خود جای داده که حتی با وجود بعد مسافت، خدمات حوزه علمیه در این کشور برجسته است. فرضیه پژوهش حاضر این است که حوزه علمیه قم به صورت مستقیم و غیرمستقیم خدمات اجتماعی فرهنگی متعددی (مانند اعزام مبلغ، ترجمه متون دینی به زبان پرتغالی، حمایت و رایزنی برای تاسیس مساجد و مراکز فرهنگی) به شیعیان برزیل ارایه نموده است. این نوشتار بر آن است با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و به روش «پژوهش تاریخی» به شیوه توصیفی تحلیلی به این پرسش پاسخ دهد که خدمات اجتماعی فرهنگی حوزه علمیه قم در شکل‌دهی و گسترش تشیع در کشور برزیل چگونه بوده است؟ و چه گام‌هایی رو به جلو در این مسیر برداشته است؟ یافته‌های پژوهش براساس مولفه‌های نظریه «پخش» و با توجه به ارتقای وضعیت دینی اجتماعی شیعیان و تبلیغ اسلام در میان مسیحیان توسط حوزه علمیه قم در کشور برزیل سامان یافته است. در خاتمه نیز راهبردهای اجتماعی فرهنگی به منظور ارتقای وضعیت شیعیان ارایه گردیده است.

    کلید واژگان: خدمات اجتماعی, خدمات فرهنگی, حوزه علمیه قم, شیعیان برزیل, نظریه «پخش», برزیل}
  • تبیین ‏وضعیت علم پزشکی‎ و طب‎ در جهان اسلام عصر عباسی (132-656 ه.ق)‎ و راه های ‎انتقال ‎آن به غرب (اروپا)
    بتول ربیعی، بشری دلریش*، الهام ملک زاده، کوروش فتحی

    همانطور که امروزه مطرح است، علم پزشکی یک شبه رشد و توسعه پیدا نکرده است. این علم به علت تلاش میلیون ها نفر در طول تاریخ بشریت شکل گرفته است. در این بین واقعیت این است که یکی از پرچم داران این مسیولیت مقدس (علوم پزشکی) مسلمانان هستند. مسلمانان در فرازهای از عصر عباسی این علم را بیش از هر تمدن دیگری توسعه داده اند. بنابراین در این مقاله تلاش شده است به برجسته کردن این واقعیت که رنسانس اروپا تا حدی مدیون اختراعات و اکتشافات طب اسلامی دوره عباسیان است پرداخته شود و راه های انتقال این علم از شرق به غرب مورد مطالعه اسنادی قرار گیرد. در پژوهش پیش رو جهت تبیین و تحلیل پیشرفت های دانش پزشکی در عصر عباسی و راه های انتقال آن به مغرب زمین "نظریه پخش" به عنوان چهارچوب نظری کار مبنا قرار گرفته است. بر این اساس مبدا تاثیر گذار در عرصه دانش طب جهان اسلام در عصر عباسی لحاظ شده و مقصد تاثیر پذیر، تمدن مغرب زمین در نظر گرفته شده و راه ها و کانال های انتقال در کنار موانع آن ذکر شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد، دانش پزشکی جز اولین علومی بود که جهان اسلام بر اساس داده های پزشکی ایران، هند و یونان آن را فرا گرفت و سپس به بهترین نحو ممکن آن را توسعه و به جوامع دیگر سرایت داد.

    کلید واژگان: طب, دانش پزشکی, عصر عباسی, غرب, نظریه پخش}
    Explaining the state of medical science and medicine in the Islamic world of the Abbasid era (132-656 AH) and the ways of transferring it to the West (Europe)
    Batool Rabiei, Boshra Delrish *, Elham Malekzadeh, Koorosh Fathi

    As it stands today, medical science did not grow and develop overnight. This science has been formed due to the efforts of millions of people throughout the history of mankind. Meanwhile, the fact is that one of the standard bearers of this sacred responsibility (medical sciences) are Muslims. Muslims, during the Abbasid era, have developed this science more than any other civilization. Therefore, in this article, an attempt has been made to highlight the fact that the Renaissance of Europe is partly indebted to the inventions and discoveries of Islamic medicine of the Abbasid period, and the ways of transferring this science from the East to the West are documentedIn the upcoming research, in order to explain and analyze the progress of medical knowledge in the Abbasid era and the ways of its transfer to the West, the "diffusion theory" is used as the theoretical framework of the work. Based on this, the influential origin in the field of medical knowledge of the Islamic world in the Abbasid era is taken into account, and the influential destination is the Western civilization, and the ways and channels of transmission are mentioned along with its obstacles. The findings of the research show that medical knowledge was one of the first sciences that the Islamic world learned based on the medical data of Iran, India and Greece, and then developed it in the best possible way and spread it to other societies.

    Keywords: Medicine, Medical knowledge, Abbasid era, the West, Diffusion Theory}
  • شایان کرمی*
    هدف این تحقیق بازنگری در نظریه خطای تاریخ و دو دغدغه عمده مقاله، یکی، تبیین ضرورت نظریه تاریخ و دوم، بازاندیشی در نظریه خطای تاریخ است. سوال اصلی تحقیق این است که نظریه خطای تاریخ چیست و چگونه می توان خطا را در نظریه تاریخ تشخیص داد؟ این پژوهش به روش تاریخی تحلیل خطا در شش مرحله، انجام شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد، دانش تاریخ قربانی نزاع بین مارکسیسم و مخالفان نظریه تاریخ مارکس شده است. به عبارت دیگر، یکی از پیامدهای زیانبار جنگ جهانی دوم ویرانی دانش تاریخ بود. مخالفان مارکسیسم -از جمله کارل پوپر- با صورت بندی نظریه خطای تاریخ تبر بر ریشه دانش تاریخ زده اند. بنابر این، بازنگری در نظریه خطای تاریخ گامی مهم در جهت بهبود دانش تاریخ است. نظریه خطای تاریخ بر مفروضات خطا متکی است، زیرا تاریخ دانش مبتنی بر رخداد های منحصربفرد نیست و معرفت تاریخی بر پایه ادراک و تجارب تاریخی مشترک شکل می گیرد. همچنین، فرض عدم امکان نظریه تاریخ یک خطاست، زیرا تاریخ بخش مهمی از هر نظریه اجتماعی است. اگرچه خطای نظریه تاریخ تاکنون پیامدهای فاجعه باری داشته است؛ سزاوار نیست دانش تاریخ به صورت کامل نفی شود. موج فزاینده خشونت در جهان و علایم آماده شدن کشورها برای ورود به جنگ جهانی سوم نشان می دهد سرکوب دانش تاریخ به گسترش صلح و امنیت جهانی منجر نشده است.
    کلید واژگان: نظریه تاریخ, خطای تاریخ, پوپریسم, نظریه اجتماعی, مارکسیسم}
    Shayan Karami *
    The purpose of this research is to review the theory of history by criticizing of the Theory of History Error. In other word, the research has two concerns, the first is the need to explain the necessity of the theory of history and the second is to revise the theory of history error. The main question of the research is what is the theory of history? And how can recognize an error in the theory of history? This research has been done by historical method of error analysis in six stages. Findings show the knowledge of history has been sacrificed of conflict between Marxism and opponents Marx’s theory of history. In other word, one of the harmful consequences of WWII was the destruction of the knowledge of history. Opponents of Marxism, such as Popper, have attacked the roots of historical knowledge by formulating the theory of history error. Therefore, revising the theory of history error is an important step towards improving the science of history. The theory of history error is based on error assumptions; because, history is not knowledge based on unique events and historical knowledge is formed based on common historical experiences. Also, the assumption of the impossibility of the theory of history is a mistake; because, history is an important part of any social theory. Although the error of the theory of history has been disastrous so far, it is not appropriate to completely reject the knowledge of history. The growing wave of violence in the world and the signs of countries preparing to start of WWIII show that repressing the knowledge of history has not led to the expansion of global peace and security.
    Keywords: Theory of History, Error Theory, social theory, Pauperism, Marxism}
  • هدیه تقوی*
    بازتاب اخبار ازدواج حضرت خدیجه(س) و پیامبر(ص) در منابع تاریخی به شیوه های متفاوت و به گونه ای ناهمگون مطرح شده است. تنوع محتوایی و مضمونی روایت ها به صورت اسطوره سازی، داستان پردازی و برجسته سازی برخی گزاره های این واقعه در ذیل گزارش های تاریخی مرتبط با موضوع آشکار است و می تواند بر نوع نگاه مخاطب به این واقعه و دور کردن آن از واقعیت اثرگذار باشد. با توجه به اهمیت شناخت بهتر محتوای این گزارش ها، پژوهش پیش رو با استفاده از روش نظریه بنیاد (زمینه ای) به سنجش گزارش های تاریخ طبری مرتبط با این بحث پرداخته است. طبری (م 310 ه.ق) از این رو مبنای پژوهش حاضر قرار گرفته که هم با ثبت روایت های گوناگون از جامعیت بیشتری نسبت به دیگر منابع تاریخی برخوردار و هم محل رجوع اهل فن و عامه مردم است.کاربست این روش در پژوهش موجود از طریق شناسایی مفاهیم، مقوله ها و روابط معنایی آنها به یافتن معیار غالب در متن گزارش های طبری از ازدواج حضرت خدیجه و پیامبر(ص) پرداخته است و ویژگی های خلقی و شخصیتی خدیجه(س) و پیامبر(ص) را به عنوان مقوله اصلی در امر ازدواج آنان پیش بینی می کند.
    کلید واژگان: حضرت خدیجه(س), پیامبر(ص), نظریه بنیاد, ازدواج, تاریخ طبری}
    Hedieh Taghavi *
    The information on the marriage of Khadīja al-Kubra (PBUH) and Prophet Muhammad (PBUH) has been reflected in historical sources in different forms and heterogeneous ways. The content and thematic diversity of the narratives in the form of myth-making, story-telling, and highlighting some of the propositions of this event are evident in the historical reports related to the subject, which can affect and distort the audience's view. Due to its importance, this article aims to reevaluate the reports in Tarikh al-Tabari by the method of foundation theory - which reduces the possibility of the involvement of subjective assumptions in understanding the content of the text. Tarikh al-Tabari is the source of this research due to its comprehensive attitude of recording different narrations as a well-known source. This survey determines the dominant criterion in Tarikh al-Tabari's report on the marriage of Khadīja al-Kubra (PBUH) and Prophet Muhammad (PBUH), which is their moral and personality characteristics.
    Keywords: Khadīja al-Kubra (PBUH), Prophet Muhammad (PBUH), Tarikh al-Tabari, Marriage}
  • محمد معصومی*
    نام داروین از دوره ناصرالدین شاه قاجار از رهگذر انتشار رساله حقیقت مذهب نیچری و بیان حال نیچریان در ایران شنیده شد. پس از آن نیز در برهه های مختلف تاریخی، اندیشه و دیدگاه تکاملی وی با فراز و فرودهایی در ایران بازتابید. احزاب چپ گرای ایرانی که در اواخر دوره قاجاریه عمدتا تحت تاثیر ترکان عثمانی در ایران شکل گرفتند در صورت بندی ادبیات تکاملی نقش پررنگی داشتند. بررسی مطبوعات منتشر شده در این دوره نشان می دهد بخشی از واژه پردازی ایرانیان نیز از راه همین احزاب بوده است. دسترسی افرادی که در احزاب چپ فعالیت داشته اند به اسناد و کتاب های غیرفارسی باعث می شد روایت دست اول تری از نظریات علمی و از جمله نظریه داروین به دست داده شود. این مساله در آنجا پراهمیت تر می شود که توجه کنیم عمده منابعی که در این دوره مرجع اصلی بازتاب دیدگاه های علمی بوده اند منابع عربی هستند. طبیعی است که در منابع عربی هم ادبیات بحث و هم نوع واژه گزینی ها متفاوت از این دست منابع است و این نکته از بررسی مقالات نیز دانسته می شود. در این مقاله ضمن توضیح در باره جمعیت فرهنگ رشت که در سال های 1298 تا 1310 شمسی در گیلان فعالیت و گرایش های چپ داشته است می کوشم نخستین روایت عالمانه از دیدگاه داروین را با توجه به مجله فرهنگ که از سوی ایشان چاپ می شده، به دست دهم. گمان می کنم پس از روایت های مختلفی که تا اواخر دوره قاجار از نظریه داروین در ایران وجود داشته، این مقالات که از روی منابع غیرعربی ترجمه شده نشان می دهد روشنفکران ایرانی با اندیشه های داروین آشنایی داشته و می کوشیدند فهم خودشان از آن را تا حد زیادی تدقیق کنند. از آنجا که دسترسی به اسناد و ویرایش و بازنشر آن ها در تکمیل برنامه تاریخی علم در ایران و نحوه مواجهات ایرانیان با اندیشه های جدید اهمیت دارد، عین آن سلسله مقالات را که از سال 1305 تا 1307 منتشر می شده با ویرایش و توضیح آورده ام.
    کلید واژگان: احزاب چپ دوره پهلوی اول, پهلوی اول, جمعیت فرهنگ رشت, مجله فرهنگ, نظریه داروین}
    Mohammad Masoumi *
    Darwin's name was heard from the time of Nasser al-Din Shah Qajar through the publication of the treatise The Truth about the Neicheri Sect and an Explanation of the Neicheris in Iran. After that, in different historical periods, his evolutionary thoughts and views were reflected in ups and downs in Iran. Iranian leftist parties, formed in the late Qajar period under the influence of the Ottoman Turks in Iran, played a significant role in shaping evolutionary literature.A review of the press published in this period shows that part of the word processing of Iranians was also through these parties. Access to non-Persian documents and books by people active in left-wing parties provided a more basic account of scientific theories, including Darwin's. This issue becomes even more important when we consider that the main sources that have been the main reference for the reflection of scientific views in this period are Arabic sources. It is natural that in Arabic sources, both the literature of the discussion and the type of word choices are different from such sources, and this point is also known from the review of articles.I think that after the various narratives of Darwin's theory that existed in Iran until the late Qajar period, these articles, translated from non-Arabic sources, show that Iranian intellectuals were familiar with Darwin's ideas and tried to refine their understanding of them to a great extent. Since access to documents and their editing and republishing are important in completing the historical program of science in Iran and how Iranians face new ideas, they have edited and explained the same series of articles that were published from 1305 to 1307.In this article, while explaining the Culture Population of Rasht, which had activities and leftist tendencies in Gilan from 1298 to 1310, I try to give the first scholarly account of Darwin's view according to the magazine Farhang, which was published by him.Since access to documents and editing and republishing them is important in completing the historical program of science in Iran and how Iranians are confronted with new ideas, I have quoted the same series of articles that were published from 1305 to 1307.
    Keywords: Darwin's theory, the first Pahlavi, Farhang population of Rasht, leftist parties, Farhang magazine}
  • مهدی فرجی*، بهزاد قاسمی

    مقاله حاضر در صدد است با رویکرد و روشی تلفیقی و با استناد به شواهد تاریخی، از جمله منابع تاریخ نگاری، خاطرات، سفرنامه‏ها و مطبوعات، به تبیین عوامل بروز مشروطه خواهی در ایران بر اساس نظریه انقلاب کرین برینتون بپردازد. نظریه انقلاب برینتون از این جهت مهم است که به بررسی چهار انقلاب بزرگ (فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا) دنیا پرداخته است. روش مقاله تاریخی بوده و از نظریه جهت تبیین تحولات استفاده شده است. یافته ‏ها حاکی از آن است که از بین نشانه‏های مقدماتی که برینتون در نظریه انقلاب خود بر می‏شمارد، مولفه‏‏های «ناکارآمدی ماشین حکومت»، و «تغییر بیعت منورالفکران» در وقوع مشروطیت ایران نقش داشته‏‏اند. نشانه‏های «رشد اقتصادی»، «منازعه طبقاتی» و «ناکامی شگفت آور در کاربرد زور» با مشروطیت ایران انطباق نداشته و برعکس نظریه برینتون، حکومت و مردم در شرایط اقتصادی سختی قرار داشتند. در جنبش مشروطیت تضاد طبقاتی هم مشاهده نشد و علیرغم وجود خشونت در ماجرای مسجد جامع و حوادث منتهی به مهاجرت کبری، به دلیل غلبه جریان مذاکره و فشار و همراهی شاه با مشروطه خواهان، می‏توان گفت که در جنبش مشروطه خواهی ایرانیان، کاربرد زور و قوای نظامی جهت سرکوب معترضان مشاهده نمی‎شود. روند حوادث جنبش و تطبیق آن با نظریه برینتون و چهار انقلاب بزرگ نشان از آن دارد که مشروطه خواهی ایرانیان نه انقلاب بلکه جنبش بوده است.

    کلید واژگان: مشروطه خواهی ایرانیان, نظریه انقلاب, کرین برینتون, جنبش}
    Mehdi Faraji *, Behzad Ghasemi

    The present article seeks to explain the causes of constitutionalism in Iran based on Crane Brinton's theory of revolution, using a combined approach and method, citing historical evidence, including historiographical sources, memoirs, travelogues, and the press. Brinton's theory of revolution is important because it examines the four great revolutions (France, Russia, Britain, and the United States). The method of the article is historical and theory has been used to explain the developments. Findings indicate that among the preliminary signs that Brinton considers in his theory of revolution, the components of "inefficiency of the government machine", and "change of allegiance of enlightened thinkers" have played a role in the occurrence of Iranian constitutionalism. . The signs of "economic growth," "class strife," and "surprising failure to use force" did not conform to Iranian constitutionalism, and contrary to Brinton's theory, the government and the people were in a difficult economic situation. There was no class conflict in the constitutional movement, and despite the violence in the Grand Mosque and the events leading up to Kobra's migration, due to the dominance of the negotiation process and the Shah's pressure and support for the constitutionalists, it can be said that force was used in the Iranian constitutional movement. And there is no military force to suppress the protesters. The course of events of the movement and its adaptation to Brinton's theory and the four great revolutions show that the Iranian constitutionalism was not a revolution but a movement.

    Keywords: Iranian Constitutionalism, Theory of Revolution, Crane Brinton, movement}
  • علی مرشدی زاد، عباس نوری *

    هدف این نوشتار، تبیین بازتاب های انقلاب اسلامی بر منطقه ی قفقاز جنوبی با تاکید بر مسلمانان و شیعیان بر اساس نظریه پخش است، از این رهگذر، انقلاب اسلامی به عنوان مبدا پخش و قفقاز جنوبی به عنوان مقصد، با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی موردبررسی قرار گرفته است. در موضوع پخش نیز با ارایه ی شواهدی عینی در مسیر اثبات بازتاب های انقلاب بر این منطقه به این سوال پرداخته می شود که انقلاب اسلامی ایران چه تاثیراتی بر منطقه قفقاز جنوبی داشته است؟ روش تحقیق کیفی و رویکرد تحلیل اسنادی روشی است که این پژوهش از آن بهره برده است.

    کلید واژگان: بازتاب انقلاب اسلامی, قفقاز جنوبی, نظریه پخش, اسلام و غرب, شیعیان}
    Ali Morshedizad, Abbas Nori *

    Summary .The purpose of this article is to explain the reflections of the Islamic Revolution on the South Caucasus with emphasis on Muslims and Shiites based on the theory of diffusion; Hence, the Islamic Revolution has been studied as a source of distribution and the South Caucasus as a destination according to the political and social conditions. In discussing the issue of broadcasting, we provide objective evidence to prove the possible reflections of the revolution on this region. The main question of the article is what effects did the Islamic Revolution of Iran have on the South Caucasus region? In this regard, the main hypothesis is that the impact of the Islamic Revolution of Iran on the South Caucasus is greater than the cultural and political aspects. The method of the article is qualitative, which has used the documentary analysis approach. 

    Keywords: reflection of the Islamic Revolution, South Caucasus, dissemination theory, Islam, the West, Shiites}
  • غفار پوربختیار*
    مسعود میرزا ظل السلطان سال ها بر ایالات و شهرهای مرکزی و جنوبی ایران حکومت کرد و بیش از 34 سال نیز حاکم مستقل شهر اصفهان بود. او با وجود اینکه بزرگ ترین پسر ناصرالدین شاه قاجار بود اما بدان علت که مادرش شاهزاده نبود و تبار قاجاری نداشت، از ولایت عهدی و سلطنت آینده قاجار محروم شد. به همین دلیل شخصیت و رفتاری متفاوت از دیگر شاهزادگان و مقامات در او شکل گرفت. خودشیفتگی و بدگمانی مفرط، زیاده روی در کسب قدرت و ثروت، قساوت قلب و بی رحمی نسبت به انسان ها و حیوانات، کینه و حسادت نسبت به برادران، افراط در محو برتری دیگران، تخریب بناها و باغ های تاریخی عصر صفوی، و شبیه سازی مدل سلطنت در شهر اصفهان از جمله اعمال و رفتار این شاهزاده بوده است. در این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با کاربست نظریه عقده حقارت آلفرد آدلر، علل و عواملی که موجب چنین شخصیت رفتاری با استفاده از منابع اصلی تاریخ دوره قاجار و با طرح این سوالات بررسی و تحلیل می شود: آیا چنین رفتارها و اقداماتی از جانب ظل السلطان به علت عقده حقارت وی ناشی از نرسیدن به ولایت عهدی و تخت سلطنت، انجام شده است؟ آیا وی به خاطر برخورداری از عقده برتری جویی بر دیگران به چنین اعمال و رفتاری دست یازیده است؟ یافته های این پژوهش نشان می دهد که محروم شدن ظل السلطان از ولایت عهدی و تخت سلطنت به علت اینکه مادرش نسب والای قاجاری نداشت، باعث شد تا وی دچار عقده حقارت و به دنبال آن عقده برتری جویی گردیده و به خاطر داشتن همین کمبود، به چنین اعمال و رفتار افراطی مبادرت ورزیده است.
    کلید واژگان: مسعود میرزا ظل السلطان, دوره قاجار, تحلیل شخصیت, عقده حقارت, نظریه آدلر}
    Ghaffar Pourbakhtiar *
    Massoud Mirza Zel-ol-Sultan ruled the central and southern states and cities of Iran for many years and was the independent ruler of Isfahan for more than thirty years. Although he was the eldest son of Nasser al-Din Shah Qajar, he was deprived of the future Qajar monarchy because his mother was not a prince and did not have a high lineage. Zel-e-Sultan had a special personality type and had such actions and behaviors that even in his own time, he was viewed negatively. Narcissism, greed for power and wealth, cruelty towards humans and animals, resentment and jealousy towards others, destruction of Safavid historical buildings and gardens, and simulation of the model of monarchy in the city of Isfahan has been of such acts and behaviors. In this research, descriptive-analytical method and using Alfred Adler's theory of inferiority complex, the causes and factors of such behavioral personality are analyzed using the main sources of Qajar period history and by asking the following questions: Are such behaviors and actions Has it been done by Zel-e-Sultan due to his inferiority complex due to not reaching the throne and the crown? Has he committed such acts and behaviors because of his superiority over others? The findings of this study show that the deprivation of Zel-e-Sultan from the throne of the monarchy due to the fact that he did not have a high Qajar lineage from his mother, caused him to suffer from inferiority complex and subsequently a superiority complex
  • ناصر صدقی، عارف نریمانی*
    تاریخ نگاری اقتصادی در ایران عموما در قالب دو رویکرد معرفتی مارکسیستی لنینیستی و نظریه آسیایی نمود یافته است. در این دو رویکرد با وجود آنکه نقش اقتصادی طبقات اجتماعی و دولت در تاریخ ایران نشان داده شده، اندیشه ها و تجربیات تاریخی مربوط به اقتصاد فیودالی و سرمایه داری در اروپا به تاریخ اقتصادی ایران تسری یافته است. به طوری که این وضعیت موجب شده است تاریخ اقتصادی ایران در وضعیتی غیرمرتبط با تجربیات تاریخی جامعه ایرانی مورد توجه قرار گیرد. پژوهش حاضر درصدد پرداختن به این مسئله است که رویکردهای تیوریک حاکم بر تاریخ نگاری اقتصادی ایران، به لحاظ مبانی فکری و معرفتی، دارای چه مشکلات و محدودیت های تحلیلی است؟ این مقاله با روش تحلیل انتقادی نگاشته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد الگوهای تحلیلی حاکم بر دوره بندی تاریخ اقتصادی ایران جنبه ای اروپامحور دارد و به خاطر ایدیولوژی زدگی، تحمیل فراروایت های اروپامدار و زمان پریشی دچار محدودیت های تحلیلی برای شناخت تاریخ اقتصادی ایران است. آنچه به واسطه رویکردهای سوسیالیستی و آسیایی بر تاریخ نگاری و دوره بندی تاریخ اقتصادی ایران حاکم گشته، نه برآمده از خصوصیات و واقعیات اقتصاد تاریخی جامعه ایرانی، بلکه ناشی از فهم خطی و تکاملی تاریخ اقتصادی ایران براساس مفهوم پیشرفت و ترقی در تفکر و تجربیات تاریخی غرب مدرن است.
    کلید واژگان: ایران, تاریخ اقتصادی, دوره بندی تاریخی, تاریخ نگاری مارکسیستی لنینیستی, نظریه آسیایی}
    Naser Sedghi, Aref Narimani *
    Economic historiography in Iran is generally expressed in the form of two epistemological approaches: Marxist-Leninist and theory of Asian mode of production. In these two approaches, despite trying to show the economic role of social classes and government in the history of Iran, historical ideas and experiences of feudal and capitalist economics in Europe have been extended to the economic history of Iran. This has caused the economic history of Iran to be considered in a situation unrelated to the historical experiences of Iranian society. This article investigates the problems and analytical limitations of the prevailing theoretical approaches in economic historiography of Iran in terms of intellectual and epistemological foundations. This article benefits from critical analysis method. The results show that the analytical models governing the periodization of Iran's economic history have a Eurocentric aspect; and due to ideology, the imposition of Eurocentric Meta-narratives and Anachronism, they have analytical limitations to understand the economic history of Iran. What has prevailed in the historiography and periodization of Iran's economic history through the socialist and Asian approaches is not derived from the characteristics and facts of the historical economy of Iranian society, but from a linear and evolutionary understanding of Iran's economic history based on the concept of progress in the historical thinking and experiences of the modern West.Keywords: Iran's economic history, historical time, historical periodization, Marxist-Leninist historiography, theory of Asian mode of production.
    Keywords: Iran', s economic history, historical time, historical periodization, Marxist-Leninist historiography, theory of Asian mode of production}
  • پروانه دلفانی ارکسی*، اسماعیل بنی اردلان
    برپایه الگوی طبیعت گرای نقاشی اروپایی، ساختار پرسپکتیو در نگارگری ایرانی ناشیانه توصیف می شود، درحالی که توانایی نگارگر ایرانی در بازنمایی جهان باید برپایه اصول دیگری بررسی شود. هدف این پژوهش تبیین دلایل روی گردانی از بازنمایی منظر و هندسه بینایی، در فرایند تولید نگارگری ایرانی در قیاس با قواعد بصری منتج از نظریه ابصار ابن هیثم در قالب پرسپکتیو خطی است. دست یابی به این هدف، ذیل تبیین ساختار پرسپکتیو خطی در نقاشی اوایل دوره رنسانس و ارتباط آن با چهارچوب فکری مسلط بر علم و جهان بینی رایج در آن دوره، در مقایسه با ساختار پرسپکتیو در نگارگری مکتب تبریز دوم و ارتباط آن با چهارچوب فکری مسلط بر علم و جهان بینی اسلامی، ممکن شده است. این پژوهش کیفی با مشاهده آثار و مطالعه کتابخانه ای به انجام رسیده است. براساس یافته ها، قواعد بصری منتج از نظریه ابصار ابن هیثم، سرشتی کمی دارد که بر اساس ساختار هندسه بینایی و در قالب پرسپکتیو خطی نوعی بازنمایی سوبژکتیو را هم سو با چهارچوب فکری مسلط بر علم و جهان بینی دوره رنسانس نمایش می دهد. در مقابل، ساختار پرسپکتیو در نگارگری ایرانی نوعی بازنمایی ابژکتیو است که اشیا و جهان دیداری را فارغ از منظر سوژه و در قالب ساختار هندسه اسلامی و زاویه دید قایم نمایش می دهد. این نوع زاویه دید که برپایه دریافت و تفسیر جهان به صورت سلسله مراتبی و مستقل از فاعل شناسا در جهان بینی اسلامی ممکن می شد، از درون اجازه پیدایش و پرورش فن پرسپکتیو خطی را که از رویکردی کمی به مطالعه فرایند احساس بینایی منتج شده است، نمی داد.
    کلید واژگان: ابن هیثم, پرسپکتیو, نظریه ابصار, نگارگری ایرانی}
    Parvaneh Delfani *, Esmael Bani Ardalan
    According to the model of European painting realism, the structure of perspective in Iranian painting is inexpertly described, while the ability of an Iranian painter to represent the world should be examined on the basis of other principles. The purpose of this research is to explain the reasons of avoidance from representation of perspective and visual geometry in the procedure of Persian Painting production, in comparison with visual principles resulted from Ibn al-Haytham’s vision theory as linear perspective.This research indicates that the visual principles resulted from vision theory of Ibn al-Haytham has a quantitative characteristic based on the geometry of sight. This geometrical structure as a linear perspective demonstrates a kind of subjective representation aligned with theoretical paradigm of science and ideology of Renaissance. The structure of perspective in Persian Painting, by contrast, doesn’t fit visual geometry; and it is a kind of objective representation according to which objects and visual world are depicted, regardless of subject’s view, from various viewpoints and are finally combined into the form of pure geometry structure and right angle view. This kind of angle of view, made possible by perceiving and interpreting the world hierarchically and independently of knowing subject in Islamic ideology, didn’t let the linear perspective techniques, which are resulted from a quantitative approach to study the procedure of visual sensation, to initiate and develop within inside
    Keywords: Ibn al-Haytham, Perspective, Vision Theory, Persian Painting}
  • هیرمند حساس صدیقی، فیاض زاهد*، حسین آبادیان

    مقاله حاضر مبانی و ریشه های تاریخی نظریه آریایی گرایی در تاریخ نگاری و تاریخ نگری برخی روشنفکران ایرانی را مورد بررسی قرار می دهد و نقش کنت گوبینو در تکوین این نظریه را بررسی می نماید. فرضیه مقاله این است که دیدگاه یاد شده ریشه در نظریات خاص کنت دوگوبینو درباره تاریخ ایران باستان داشته و از طریق عده ای از نویسندگان تا نیمه دوم سلطنت رضاشاه تداوم و تحول داشته است. هدف پژوهش این است تا به شکلی توصیفی-تحلیلی نشان دهد نگرش آریایی گرایی به تاریخ ایران، آن هم در نیمه نخست قرن نوزدهم متناسب و متناظر با اوضاع و احوال سیاسی آن دوره، و به ویژه واکنشی در برابر شکست های ایران در دو دوره جنگ با روسیه بود. همچنین نظریه آریایی گرایی اهداف سیاسی خاص خود را در دوره رقابت اروپا با روسیه برای تسلط بر ایران پیگیری می کرد. با به قدرت رسیدن نازیها در آلمان و طرح شعار آریایی گرایی، دیدگاه های گوبینو بار دیگر در تفسیر تحولات تاریخی ایران پیش از اسلام هوادارانی یافت. مقاله حاضر زمینه های تاریخی شکل گیری مکتب  آریایی گرایی در تفسیر تاریخ ایران را مورد بحث قرار میدهد و تداوم و تحول آن را ارزیابی میکند و یکی از پیامدهای این نظریه یعنی انحطاط ایران را مورد بررسی قرار میدهد.

    کلید واژگان: گوبینو, استعمار, آریائی گرائی, نظریه انحطاط, تاریخ نگری}
    Hirmand Hassas Seddighi, Fayyaz Zahed *, Hossein Abadian

    This research examines the historical foundations and origins of Aryanist and Iran declination theories and the role did play Gobineau in this regard. The hypothesis of the article is that this viewpoint is rooted in the specific theories of de Gobineau about the history of ancient Iran and has continued and devolved through in many writers up to the second half of Reza Shah reign.  The aim of this study is to show in a descriptive-analytical method that Aryanist attitude towards the history of Iran in the first half of the nineteenth century was proportional to the political situation of that period, and especially a reaction to Iran's defeats in the two rounds wars with Russia. With the rise of the Nazis in Germany and the slogans on Aryanism, Gobineau's point of views once again gained support in interpreting the historical developments of pre-Islamic history of Iran. This study discusses the historical contexts of the formation of the Aryan school in the interpretation of Iranian history and evaluates its continuity and development, also this study examines one of the consequences of this theory, that is the theory of decline of Iran.

    Keywords: Gobineau, Colonialism, Arianism, the Theory of Decline, Historical perspective}
  • سید علیرضا واسعی

    حمزه بن عبدالمطلب- که یکی از شخصیت های خاندان هاشمی و مطرح در عهد جاهلی بود- در سال ششم بعثت مسلمان شد و اسلام وی از یک سو مایه عزت آسلام و پشت گرمی پیامبر (ص) ومسلمانان شد و از سوی دیگرمشرکان مکه را در مواجهه با آنها دچار مشکل و سختی کرد، از آن رو که دیگر نمی توانستند رفتاری سخت گیرانه و تهدیدی داشته باشند و عملا تعامل دیگری را پیشه کردند. این موقعیت او را در جایگاه بلندی نشاند و به طور طبیعی گفتگوهایی را متوجه خود کرد؛ از جمله آن که او تابع چه علل و عوامل یا انگیزه هایی به اسلام گروید و به به تعبیر دیگر علت اصلی و کانونی اسلام آوری وی چه بود؟ نوشتارحاضر با این فرضیه که عنصر حقیقت خواهی پیشران واقعی و محوری او در گروش به اسلام بود، همان گونه که از سخنان مصرح وی برمی آید، سه دیدگاه مبتنی بر سه عنصر چالش برانگیز ناموری، عصبیت و انتفاع را به نقد کشیده و پاسخ مناسب پرسش فوق را به روش معناگرایی تاریخی و تحلیل مضمون عرضه می کند، گر چه اذعان دارد تبیین های این چنینی همیشه در معرض نقد و نظریه های رقیب قرار دارند. البته در خصوص حمزه با این که گفتگوهای جسته و گریخته ای انجام شده و در لابلای کتاب های تاریخی نیز نامی از او به میان آمده، اما به صورت مستقل و گسترده، به ویژه با محوریت مساله بیان شده یا رویکرد مورد نظرمقاله، کاوش و تاملی صورت نگرفته، جز آنچه به اختصار جعفر مرتضی عاملی در کتاب خویش از آن سخن به میان آورده است، از این رو پرداختن همه جانبه و استقلالی به آن امری لازم و بایسته می نماید.

    کلید واژگان: اسلام آوری, حمزه بن عبدالمطلب, عنصرناموری, نظریه عصبیت, مقوله انتفاع, تئوری حقیقت}
    Sayed Alireza Vase’Ii

    Hamzah ibn Abd al-Muttalib, one of the prominent figures of the pre-Islamic era of the Hashemite dynasty, with convertion to Islam, on the one hand, provided important support for the Prophet, On the other hand, he changed the pattern of the polytheists' trade with the Prophet and the Muslims, and this category placed him in a different position. But what causes and factors or motives led to his Islamization is debatable, especially since the time of his conversion to Islam was linked to an event that seemed to be the main factor in his decision. This article critiques the three challenging elements of infamy, bigotry, and exploitation with the hypothesis that the truth-seeking element was his main and central motivation in converting to Islam, and offers the appropriate answer to the above question through historical semantics and content analysis. Although this acknowledges that such explanations are always subject to criticism and competing theories. Although there has been a flurry of talk about Hamza and he has been mentioned in the history books, ‌ but with the focus on the issue, ‌ no research has been done. Therefore, addressing it seems necessary.

    Keywords: İslam, Prophet, Hamza, infamy, bigotry, exploitation, Theory of Truth}
  • علیرضا ملایی توانی*

    عبدالهادی حایری از چهره های نامدار تاریخ پژوهی معاصر ایران است که قدرت قلم و میراث فکری او تاثیری مستقیم و ماندگار بر معرفت تاریخی ایرانی برجای نهاده است. حایری نه تنها در میدان تاریخ پژوهی بلکه در عرصه خاطره نگاری و نظریه پردازی، شخصیتی صاحب سبک است. نوآوری ها و اقدام های پیشگامانه حایری می طلبد که درباره او پژوهش های ژرفی صورت پذیرد. نکته مهم این است که فعالیت علمی او در زمینه و زمانه ای خاص چهره بست که فضای احساسی، هیجانی، سیاست زده و ایدیولوژیک بر عقلانیت و تفکر تاریخی سیطره داشت. این مقاله می کوشد با نگاهی انتقادی به کتاب دکتر «زندگی، آثار و اندیشه های تاریخ نگارانه دکتر عبدالهادی حایری» اثر حجت فلاح توتکار، چشم اندازی تازه به سوی برخی از ابعاد اندیشه ها و عملکرد عبدالهادی حایری بگشاید. مقاله سرانجام با تمرکز به زمینه و بستر سیاسی - فکری که حایری در آن نشو نما یافت و ایده های روش شناسانه و معرفت شناسانه خود را طرح کرد به این نتیجه می رسد که بدون شناخت ویژگی ها و اقتضایات این بستر به ویژه گفتمان های رقیب نمی توان شناختی ژرف از کارنامه حایری به دست آورد.

    کلید واژگان: تاریخ نگاری, نظریه پردازی, عبدالهادی حائری, معرفت شناسی تاریخی, دو رویه تمدن بورژوازی غرب}
    Alireza Mollaiy Tavani *

    Abdolhadi Haeri is one of the famous figures of contemporary Iranian historian that writing ablity and intellectual heritage has left a direct and permanent impact on Iranian historical knowledge. Haeri is a stylistic figure not only in the field of historiography but also in the field of memoirs and theorizing. Haeri's groundbreaking innovations and initiatives require in-depth research. The important point is that her scientific activity took place in a specific context and time when the emotional, emotional, politicized and ideological atmosphere dominated the rationality and historical thinking. This article tries to open a new perspective on some aspects of Abdolhadi Haeri's thoughts and actions by taking a critical look at Dr. Abdolhadi Haeri's book "Life, Works and Historical Thoughts" by Hojjat Fallah Tutkar. Finally, focusing on the political-intellectual context in which Haeri developed and presented his methodological and epistemological ideas, the article concludes that without knowing the characteristics and requirements of this context, . Gain a deep cognition of Haeri.

    Keywords: Historiography, Theorizing, Abdolhadi Haeri, Historical epistemology, Two face of Western bourgeois civilization}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال